načítám data...

159 problémů

04. března 2021, 19:21 35 komentářů Vojta

Zrození a vývoj Alfy 159 nebyly úplně jednoduché a přímočaré, ale nakonec vznikla a díky svému vzhledu je dodnes pro mnohé zajímavou ojetinou. Rád bych se tedy podělil o své postřehy z desetiletého provozu nejen svého auta, ale i aut lidí, které jsem za tu dobu poznal.

zobrazit celou galeriiVojtěch O: 159 problémů

Vypadá pořád dobře

Začnu tím, co většinu lidí ohromí asi nejvíc, tedy designem. Letos 159 sice slaví šestnáctileté výročí, ale na jeho vzhledu to paradoxně nezanechalo skoro žádné známky. Většina zajímavých a futuristických designů má tendence strašně rychle zastarat, ale tady se podle mě nic takového nestalo. Z části za to asi může Giugiarova genialita a z části nízký počet vyrobených a tím pádem provozovaných kusů. V každém případě však občas nezasvěcený člověk vůbec netuší, že se nejedná o nové auto. Tedy pokud je naleštěná a v nějaké zajímavé barvě.

Nesnadná volba

Pod kapotou máte na výběr hned několik agregátů, začnu těmi benzínovými, protože petrolhead si přece traktor nekoupí.
1.8 MPI  
základní motor z Opelu Astra, dostupný servis, moc nejede, nenapadá mě, proč ho chtít. Teda napadá, ale pak si kupte radši Astru a budete spokojenější.
1.9 a 2.2JTS  
opět motory Opel, ale tentokrát už hodně upravené. Založené na čtyřválcích Ecotec L61 mají přímovstřikovou hlavu s variabilním časováním vyvinutou Alfou. Dynamika je ucházející, spotřeba okolo deseti litrů. Spolehlivost slušná, při pozdních výměnách oleje trpí zanesením ventily variabilního časování, někdy stačí pročistit, jindy je potřeba výměna (cca 2000kč). Velice častou závadou je úmrtí čidla teploty oleje. Tato závada kromě nefunkčního budíku v palubní desce ničemu nevadí, ale mají to všechny a musí se pro výměnu sundávat vana. Posledním problémem pak bývá u vyšších nájezdů (250tkm+) vytahaný rozvodový řetěz. Celkově ale slušné motory, jen poněkud nezajímavý akustický a dynamický projev. Mají převodovku M32, ale díky průběhu kroutícího momentu to ty převodovky zvládají a závada je to u těchto motorizací spíše vzácná.
3.2 V6 JTS  
opět motor Opel, tentokrát High feature V6. Zdrhejte, a to rychle! Tenhle vergl fakt nechcete, to mi věřte a pokud si to koupíte, tak až se vám to rozpadne a nebudete na to schopni nic sehnat, tak nebrečte, varování bylo. Jo a žere to 15+, když to teda zrovna jede.
1.75TBi
jediný italský benzín ve 159. Je to vlastně motor Twinspark 16V (ano správně, ten zadírající se samoser) ke kterému přidali turbo. Své problémy má, občas se to zadře, většinou chcípne turbo. Celkově to není tak špatné, ale jízdní projev je dieselový a mdlý, zvuk taky nic extra a spotřeba 12+. Stejně jako u většiny motorů je u něj manuální převodovka M32. Bohužel ale tím, jak tento motor má dieselový projev a krouťák v nízkých otáčkách, tak se ta převodovka občas rozletí, což se děje i dieselům. Nicméně pokud chcete benzín ve 159, TBi motor je nejvíce ceněný. Později s příchodem 4C prošel kompletní překopávkou a dostal místo litinového bloku hliníkový, jiné turbo a vlastně je to celkově dost jiný a skvělý motor. Tento však ve 159 neseženete, jen v Giuliettě a 4C.

Když to racionálně jinak nejde

Diesely pod kapotou nebyly na rozdíl od benzínů Frankensteinovy monstra poslepovaná z Italských snů, nadějí a věcí, co se našly v kontejnerech na odpad u GM. Bohužel ani to ale neznamená, že by byly bezchybné. Teda byly by, kdyby na poslední chvíli nepřišel někdo s úžasným nápadem nacpat do většiny motorů vířivé klapky a DPF. Bohužel to nikdy nefungovalo, nikdy to fungovat nebude a provoz takového auta vede k úspěšné destrukci motoru, a tak je nekupujte. Existovaly i varianty, které filtr z výroby neměly nebo kde to už někdo za vás vymontoval. Zpětně zjistit kvalitní úpravu nejde, pokud jej vymontovali správně a za použití originálních dílů. Jako bonus auto bez filtru nesmrdí a nekouří, což auta s filtrem bohužel ano – filtr je umístěn moc daleko od motoru a tím pádem je jeho vypalování neúčinné a nehospodárné.

1.9 8V 88 kW
základní diesel ve 159. Nemá vířivé klapky, nerozbíjí se a spolehlivostí směle může konkurovat těm nejlepším dieselům. Dynamikou však může konkurovat tak možná Fábii HTP. Bohužel taky vždy měl manuální převodovku M32 a ta se tu a tam rozsype. V intervalu mezi 150-250tkm k jejímu selhání dojde vždy a oprava dneska vyjde na částku okolo 20kkč. Lze to opravit permanentně instalací větších ložisek, znamená to ale výměnu krytu převodovky a tím pádem je taková kvalitní oprava dražší.

1.9 16V 110 kW a 2.4 20V 147 kW a 154 kW
Tyto motory jsou prakticky identické, liší se jen tím jedním válcem navíc a použitými vstřikovači a drobnostmi okolo. Celkově jsou slušné, ale bohužel všechny mají problémy s nasáváním vířivých klapek (verze s hliníkovým sáním a tedy všechny 2.4 na to trpí méně) a DPFky. Kromě toho je takovým evergreenem neměnit vodní pumpu při rozvodech, což se tady umí krutě vymstít. Pumpy plastové často prasknou, chladivo pak špatně cirkuluje a končí to přehříváním motoru a prasklou hlavou. Další varianta je, že se pumpa zakousne, probrousí se rozvodový řemen a motor se potká. Naštěstí to nebývá fatální a častokrát stačí jen motor vyčistit, vyměnit popraskaná vahadla a nahodit nové rozvody. Zkroucené svody jsou pak následkem vypalování DPF. Kde se motory zásadně liší jsou použité manuální převodovky. Zatímco menší 1.9 má stále rozpadající se domeček plný koleček zvaný M32, tak silnější 2.4 je naštěstí ničila tak rychle, že to nemohli dát do produkce a schytala převodovku GM F40. Ta překvapivě je velice bezproblémová a její jediná nectnost je pomalejší synchronizace za studena a opravdu tuhé, ale přesné řazení.

2.0 16V JTDm
JTDčko nové generace, vznikl značným přepracováním motoru 1.9 16V. Má už konečně vyřešené DPF tak, aby fungovalo a dokonce ani nežere klapky a má taky převodovku F40 nebo už novější C635. Donedávna byl považován za naprosto spolehlivý, ale samozřejmě léta letí, kilometry přibývají a poslední dobou se pár problémů objevilo. Mezi ty typické patří prasklý píst, netěsný sací koš olejového čerpadla a netěsné výměníky EGR. Na nějaké soudy je zatím brzo, teprve teď se cenově propadly tak, že se i u nás začínají ve větší míře objevovat.

Z výše uvedeného se může zdát, že to auto je naprostý samoser a vlastně je zázrak, když to ujede 20 km bez zásadního problému. Chyba lávky vesničani! S hloubkou znalostí roste i znalost konstrukčních nedostatků a ty mají všechna auta. Ano, i koncern a Honda. Včasným záchytem vypsaných problémů lze velice levně získat spolehlivý pohon, který je navíc hospodárný. Mé preference se stahují k motoru 2.4 20V, protože ho mám. Má slušnou dynamiku a spotřebu, nicméně žádný diesel není vyloženě špatný.

Podvozek a jízdní vlastnosti

Vpředu je klasická lichoběžníková náprava, vzadu poměrně robustní multilink. Z hlediska životnosti to není marné. Prvovýrobní přední náprava vydrží s klidem 250tkm, a to i na našich cestách, druhovýrobu je potřeba umět vybrat. Zadní náprava obecně problém nebývá, protože než s ní začne být problém, tak to auto už dávno nemá cenu zachraňovat. Jízdní vlastnosti jsou podle mě skvělé. Ne, není to závoďáq a nejede to jako po kolejích. Nicméně v zatáčkách to funguje, i s tou šílenou váhou litinového motoru na přední nápravě to zatáčí. Zároveň to zvládá fungovat tak, aby mi to nevymlátilo na nerovnostech všechny plomby a ani se to nenaklání. Když se k tomu přidá celkem přesné a strmé řízení, já nemám výhrad. Dokonce ani mnohem zkušenější lidé, kteří už řídili téměř všechna myslitelná auta byli fungováním překvapeni, ač 159 jako nová jim dobře nejezdila. Problém mají jen první kusy, které měly silentbloky na axiálních táhlech řízení. Ty auta pak v zatáčkách vyvolávají dojem podvrtnutého kola a potěšení z jízdy se ztrácí. Oprava je levná, jen asi 800kč a jedna geometrie.

Interiér a kvalita

Vnitřek auta je u italských aut dlouhodobě kritizován. Vzhledem ke kvalitě interiérů v předchozích 156 a 155 je to zcela pochopitelné, a dokonce to konečně i zkusili vylepšit. Všechno tak nějak lícuje, dveře nedrhnou a interiérem se ani po skoro půl milionu kilometrů nešíří pazvuky a skřípání. Skvělé to je v kombinaci s dobrým odhlučněním, které 159 má. Za mě dobrý. Problém je, pokud máte sociální verzi, pak místo pěkných hliníkových, ocelových a karbonových dekorů dostanete prostě hnusnej stříbrnej plast, a to fakt dobře nevypadá. Ergonomicky překvapivě tak moc prohřešků přítomných není. Všechny věci se ovládají tak nějak normálně a konvenčně. Lehké nepochopení u lidí měl snad jen panel klimatizace, kde nebyly standartní symboly směru proudění vzduchu, ale jen šipka nahoru, do strany a dolů. U faceliftu toto bylo změněno. Lehce netradiční je otevírání kufru na stropním panelu vedle rozsvěcení lampičky, ale nepřipadá mi to hrozný. Co už hrozný, ba až naprosto příšerný je, tak to je ovládání výhřevu sedaček. Hrana sedadla je fakt úplně nejhorší místo a po hmatu nelze poznat nastavený stupeň. Zároveň to ani pořádně není vidět bez otevření dveří. Jinak výbava odpovídá datu vzniku, takové ty věci jako automatická klimatizace, dešťový senzor, tempomat nebo xenony, to tu většinou najdete a funguje to stále dobře. Proti tomu navigace nebo vestavěný Bluetooth systém Blue&Me dozajista nechcete. Absolutní krámy k ničemu to byly už tehdy a opravdu elektronika nezraje, jako dobré víno. Auta bez navigace navíc mají klasický 2DIN slot v palubní desce a tím pádem tam dáte moderní rádio. Středový panel je natočen směrem k řidiči, a i směrem nahoru, takže navigace v tomto místě není nepříjemná. Mám tam Apple Carplay a dobře se na to zvyká. Mezi budíky je pak displej palubního počítače, jsou tam spotřeby a tyhle normální věci, nic netradičního. Bonus je jen ten, že je slušně čitelný na slunci. Páčky pod volantem reagují normálně, umožňují tripling a ovládá se z nich palubní počítač. Tempomat se ovládá třetí páčkou pod páčkou blinkrů. Jestli to je dobré nebo špatné řešení nechám na vás, já si zvykl bez problémů.

Karoserie a koroze

Alfa 159 je od začátku postavená jako tank. Tuhá karoserie s příkladnou torzní tuhostí a odolností při nárazu – svého času plných pět hvězdiček a jedno z nejlepších aut pro ochranu posádky. Funguje to zdá se i po letech, pozná se to i na té rozvrzanosti, která byla u 156 standartní a tady chybí. Nevýhodou je poněkud vyšší hmotnost. Spousta lidí vám bude tvrdit, že facelift je lehčí a budou mít pravdu. Vyměnili tam pár součástek, například přední těhlice a překonstruovali zadní sedák a vanu rezervy. Výsledkem této komplexní odtučňovací kůry je odlehčení o celých asi 30kg, což poznáte úplně stejně, jako když do soboty zhubnete ten zákusek po nedělním obědě. Bohužel, jako každé auto s věkem i 159 rezne. Není to nic tragického, ale u ojetějších kusů zkontrolujte přední nápravnici, umí být fakt hodně prožraná. Tu a tam se objeví koroze prahů před zadními koly. Kromě toho ale problémy zatím hlášeny nejsou a proti předchůdcům to je značné zlepšení. Jako u každého auta, vystříkat dutiny vidím jako levnou a účinnou preventivní ochranu.

Chtít či nechtít?

To je otázka, kterou musíte dobře zvážit. Množí se nešťastníci, kteří si 159 ale i jiné podobné auto koupí za ceny již od 60k+ a pak se diví, že ta auta jsou dožitá a vyžadují servis. Díly na 159 opravdu nejsou tak levné, jako na Fábii a například kompletní spojka se vším okolo na 2.4JTDm stojí přes 30 tisíc. Stejně tak podvozek nepatří k nejlevnějším a ani si snad nikdo rozumný nechce ničit levnými komponenty jízdní vlastnosti. Stejně tak, jako už nevěřím na Ježíška, tak nevěřím na ty zázračně nízké nájezdy všech těch cenově dostupných ojetin, které si majitelé kupovali asi jen na to, aby stály, ačkoliv dle servisních záznamů po dobu trvání záruky nakroutily i 50 tisíc ročně. Jistě, určitě byli i lidé, kteří si auto koupili na koukání a pro radost, ale že by jich byla většina, a navíc s dieselem? No to ať si každý už přebere po svém. Jisté jen to, že uvést pak takovouto dojetinu do bezvadného stavu umí stát částky převyšující nákupní cenu a to nemálo. Tedy jako vždy, nakupujte s rozumem, nebuďte naivní a nevěřte na zázraky. A jako vždy i dnes doufám, že jste se něco naučili! Na případné dotazy rád odpovím.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

FidoBlack
05. března 2021, 07:28
0

S těmi díly to není zas tak hrozné.. Teď řeším turbínu a ještě se to vcelku dá.
Co se týče nájezdu tak nemůžu pořádně hodnotit. Já s tím mám najeto cca 2,5k km a nemůžu si stěžovat. Na to moje dálniční ploužení je to pecka, nechápu jak jsem do té doby mohl být spokojený s 3jkovou fabkou..: D

reagovat
Bavoraczech
05. března 2021, 07:58
2

Oproti 166ce je plno dílů třeba na nápravy a jinej spotřebák cenově krát 2 :-/.

Vojta
05. března 2021, 08:55
0

Všechno stojí o dost víc. Od brzd přes ramena a spojky po motorové díly. Snaha šetřit pak vede k montáži nekvalitních dílů a samozřejmě se to začne sypat...

liška
05. března 2021, 09:08
7

Čoveče napsat v jedné větě, že řešíš turbínu a že na tom máš najeto jen 2,5k km a nemůžeš si stěžovat, to je dobrej oxymorón. Zvlášť když v minulým blogu jsi psal o ucpaným dpfku, který půjde ven. Já teda nevím, na to že to auto bylo od tzv. specialisty na Alfy mi to příjde jako dobrá pokladnička :D

Vojta
05. března 2021, 09:12
0

To je přesně to, co píšu :D Prostě dneska koupíš dojeté auto za ceny okolo těch 60-80kkč a musíš být připraven tam poslat tu nákupní cenu za servis. Pak s tím konečně jde jezdit spolehlivě. On to určitě vychytá, ale ještě ho to bude dost peněz stát :D Bohužel zrovna ten prodejce, od kterého to koupil... pár aut od něj jsem už řešil a opravdu to není žádný nadstandart. Spíš většinou z více aut a dílů, co se mu válí všude okolo něco slepí a prodá. Poslední dobou se začal zaměřovat na dražší auta a tam už vůbec nevím, jak to je.

FidoBlack
05. března 2021, 09:37
3

Auto stálo 85.. :D Takže jsem nad tvojí cenovou hranicí, heč:D.. Jinak ano, dpf je venku a teď jde na řadu turbo na výměnu...
Bohužel co si budeme, je to 13 let stará nafta s 200 tisícema (počítám tak x1,5 minimálně) :D Ale i tak, tyhle věci mě mohly potkat i na jiných autech ze stejného roku výroby.. takže to beru sportovně, chtěl jsem opici a banány jí krmím. Doma jsme to auto chtěli tak už 2-3 roky, takže tak. Máme to auto, líbí se nám, nevzdáme to s ním.

Rush
08. března 2021, 13:31
2

Na druhou stranu, Vojto - myslíš, že kdyby to vzal v bazaru za 130, že to bude jetý míň a nepodělá se to? Takhle aspoň ví co bude hotovo. Já se obávám, že to co je na bazarech za 80 a nebo za 130 už nebude dle nájezdů ani stavu takovej rozdíl, prostě to má věk. Jasně, čím dráž, tím větší je šance narazit na pěkné Ti a ne na socline, ale zázračný stavy to taky nebudou. Pokud tohle není úplnej slepenec, tak proč ne.

FidoBlack
08. března 2021, 14:16
0

Konečně to někdo napsal.. Stejnou věc se snažím vysvětlit mamce která mi říká že jsem koupil sr*** a ať to jedu vrátit. Každopádně jak říkáš, bazarník ti nikdy neřekne jak se k tomu autu kdo jak choval jelikož to sám ani neví kdo jak s tím co dělal... To auto na 13 let starý je hezký, zespodu zdravý, nic nehnije ani nemá povrchovku a co jsme to bylo v JTD poweru tak mi bylo řečeno že ten motor někdo dělal aspoň trošku (rozvody, oleje, nový altík atd..) Kára všude sedí, spáry jsou OK a nikde není ani vidět změna odstínu laku. Takže slepenec to opravdu není.

Vojta
08. března 2021, 21:52
0

To já s tím souhlasím a právě na to jsem chtěl poukázat. Není to zdaleka jen o 159, ale platí to u všech ojetin - je potřeba mít rezervu a počítat s tím, že do toho padne dost peněz. Za mě ano, koupit hodně ojetou 159 za pár korun, která není omlácená a zrezlá, mechaniku a spotřební záležitosti si vyřešit a pak mít na spoustu let klid. Ale musí být člověk soudný a počítat s tím. Problém jsou jen takováto neobvyklá auta, protože člověk musí mít známého ověřeného servisáka a nebo ještě v lepším případě si to musí servisovat sám. Na 159 se pracuje snadno, všechno je rozumně přístupné a hlavně je k ní naprosto boží servisní dokumentace - ideální auto pro člověka, který se chce něco naučit. Pak navíc i ty částky za servis najednou začnou být v pohodě.

Bavoraczech
09. března 2021, 09:20
1

Ale servis ti stejně řekne, že se to dělá na howno, že sis měl koupit Golfa :-D. Ale jinak máš pravdu, nic vyloženě záludnýho na tom není. Hromada servisáků se kroutí, ale třeba zrovna na 2.4 JTDm jsem dával dělat rozvody "garážníkovi", na kterýho mám dobrý reference. Když jsem si proto přijel, tak jsem se ptal jak to šlo. "Úplně na pohodu, sundal jsem si přední kolo a z boku tam byl parádní přístup".

Bavoraczech
05. března 2021, 07:57
2

Co k tomu dodat? Možná tak mé subjektivní pocity. 159ka vychází konstrukčně ze 166ky, která mi přijde o něco lepší prakticky ve všech ohledech, nezahrnujících slova vzhled, design a kombi :D. Já bych jako zásadní chybu Alfy u modelu 159 viděl použití těch komponent z Opelu. Motorová paleta je, jak píšeš, celkem paskvil a svádí ke koupi naftové motorizace do tohoto sportovně laděného sedanu. Bohužel za to zase může hlavně EU a jejich emisní limity, protože mít takovou 159 nebo Breru s 3.2 Busso motorem by byla velká parádička :)

reagovat
krab
05. března 2021, 08:42
0

Já ti řeknu, že mě taky víc a víc láká šestiválcová 166 s manuálem. Nikdy jsem na ně nebyl a normálně mám poslední dobou takový ten pocit, že bych si klidně rád zachovalou zajímavě vybavenou 166 koupil jen tak, čistě pro radost a občasnou jízdu, když se jede někam dál. Dřív jsem to tak nevnímal, ale dneska se mi AR 166 nesmírně líbí

Vojta
05. března 2021, 08:53
0

159 je úplně jiná platforma a ze 166 vůbec nevychází. Mám kdyžtak i napsaný text, kde vývoj popisuju. Je-li zájem, mohu to publikovat :) Mám i 166ku, ta vychází zejména ze 164ky. Z hlediska jízdních vlastností, zábavy za volantem a motorů bych určitě doporučil koupit 166. 159 má výhodu v tom designu a větši modernosti. Na 166 jde strašně moc znát, jak už je to hrozně staré auto a vlastně už v době jejího vydání byla celkem zastaralá. Totiž ona byla hotová a připravená do výroby už pro rok 1995, jenže 155ka byla krám, moc se neprodávala a tak dostat na trh nástupce 156 byla absolutní priorita :)

krab
05. března 2021, 08:57
1

To sem dej, to bude hrozně zajímavý .... právě 166tka mi navíc připadá i daleko hezčí než 159 - já nevim, možná mě vynadáte, ale 159 mi přijde trošku jako italskej Passat, prostě sice krásný zevnějškem, některými detaily, líbí se mi ty kruhový budíky uvnitř atd. , ale celkově tomu jakoby něco chybí. AR 166 je samozřejmě o třídu výš a má v sobě takovou opravdovou eleganci

Pólin
05. března 2021, 09:48
0

Jak psal Krab: 166 je o třídu jinde a hlavně je to taky o generaci starší model. Vyráběla se od snad 97. roku. Taky jsem nikde nečetl, že by 159 a 166 měly cokoli společného... Jinak ta 166 je fakt nádhera...když to má dřevěný volant a kožené sesle, tak z toho jdu do kolen... samo, že největší nádhera je to s tím šestihrnkem...;)
Jinak 159 designově moc pěkná, až bych řekl nádherná, ale celkem mi vadí, že je to takový koncernový slepenec... (motory Holden, platforma snad Opel, jestli se nepletu... atd.)

Vojta
05. března 2021, 09:57
0

Právě že platforma je Alfou zcela nově navržená pro 159. Původně měla být použitá pak i pro Opel, ale nakonec se to nikdy nestalo. Má ji jen 159 a Brera resp. Spider.

Bavoraczech
05. března 2021, 11:12
0

Tak já nevím, platforma 166ky je oproti 166 hodně přepracovaná, ale plno detailů je se 159 hodně podobných. Designově ale jak píšeš. 159 prostě ještě dneska nevypadá staře. Nevypadá jako úplná novinka, ale vypadá důstojně. Povedlo se něco jako třeba u toho Maserati Granturismo, co tu nedávno popisoval Beast...
Jinak je 159 takový euroauto. Opel dostal od Fiata perfektní motory JTD a dal jim za to mizerný převodovky M32 atd... K Passatu bych to určitě nepřirovnával, nejblíž bude asi Mondeo a přímý konkurent mělo být asi BMW E90, na které Alfa 159 prostě motoricky bohužel ani náhodou nemá.
166 mi přijde jakoby s věkem zrála do krásy, resp. věk je na tom autě znát, ale pro mě subjektivně hlavně s tím koženým interiérem a V6 pod kapotou získává takový nádech zajímavého youngtimera. Aut se vyrobilo poměrně málo a plno hlavně naftových kousků brzy dojezdí na zadní nápravu nebo celkovou únavu a nájezd. Takže potkat nějakou ve stejné barvě bude časem celkem raritka si myslím :).

Bavoraczech
05. března 2021, 11:13
0

Myšleno oproti 164 přepracovaná

Vojta
05. března 2021, 11:17
0

Máme ta auta obě. 164 i 166. Přepracovaný je podvozek a kompletně nová je zadní náprava. Nicméně základ toho auta je skoro stejný a spousta dílů je zaměnitelných :) 166 je takový velice důkladný facelift staré 164ky zatímco 159 je auto postavené úplně od nuly načisto.

Honza Hamster Křeček
05. března 2021, 13:35
0

159 stojí na platformě připravovaný původně pro Cadillac, proto jsou oproti starším Alfám některé komponenty masivnější. Ano, ramena stojí třeba dvojnásobek, co na 156 nebo 166, ale komu kdy podvozek na 156 nebo 166 vydržel čtvrt milionu kilometrů, což je u 159 naprosto normální hodnota?
Co se týče koncernových slepenců, tak úplně nevím, co vlastně řešíte. Fiat využíval sdílení techniky vždycky, ať už jde o motory, platformy nebo převodovky, vždycky to bylo takový velký lego. A na tom myslím není nic špatně, v čem je lepší vymýšlet pořád znova kolo? Aby někdo, kdo tomu rozumí asi jako koza logaritmickýmu pravítku, měl pocit, že se při vývoji nikdo neulejval? Když se ten díl dá využít, tak se využije. Ostatně ta tady tak adorovaná 166 (najednou se petrolheadům líbí, bo už zestárla, to bylo keců, když to bylo nový, že je to předokolka a má divně malý světla a vlastně je to stará technika ze 164) je vlastně původně Saab, žejo.....

Pólin
05. března 2021, 14:04
0

a nebo taky Lancia, nebo Fiat, že... každý si vybere co chce. Co se týká toho slepence: samozřejmě sdílení součástí je dneska normální a řekl bych v pořádku a před 15 lety to nebylo jinak, ale ta 166 a 164 měly alespoň Twin Sparky a Busso, což při rozumné údržbě jsou objektivně vzato fajn motory...sdílená byla platforma, která taky byla kvalitně zkonstruovaná a postavená...kdežto ta 159 má benzíny JTS a to je docela průšvih...tedy za mě je to pejorativně myšleno koncernový slepenec hlavně kvůli tomu, že to z koncernu dostalo bídné benzínové motory. Ta odolnost podvozku je pochopitelně positivní důsledek...na 156 vydrží předek tak 100K a je s ním konec- zralé na komplet repasi.

Vojta
05. března 2021, 16:26
1

Není twinspark jako twinspark. Motor ve 164 žádnou údržbu nepotřebuje, protože je naprosto nezničitelný a vychází ze starých čtyřválců Nord. Ten ve 166 už je upravený Fiatí motor. Stejně tak 164 vlastně se Saabem a Lancií/Fiatem vlastně mnoho společného nemá, což ostatně vede k tomu, že dneska na ni nejdou sehnat díly. 166 je taky sama o sobě sice unikát, ale ono to po ukončení výroby koupili číňani a nasekali toho jak Baťa cviček (Gac Trumpchi), takže proto ty díly většinou koupit docela jdou, byť od pochybných firem. Vtipné je i to, že ta čínská 166ka dostala pod kapotu efektivně motor TBi, protože ten jejich motor VTML není nic jiného než twinspark 16V volitelně s turbem :D

Honza Hamster Křeček
05. března 2021, 18:19
2

Jsem rád, že jsme dospěli do fáze, kdy jsou motory TwinSpark už zase vzaty na milost, svého času platily za nejhorší počin motorářství a nadávalo se jim nejhoršími jmény. A jak správně píše Vojta, TwinSparky se dost liší, starší osmiventil a modernější 16V jsou spolehlivostí velice rozdílné agregáty.

A jen tak mimochodem - TwinSpark 16V je součástí modulární řady motorů Fiat Pratola Serra, kam patří benzínové fiatí čtyřválce a pětiválce, TwinSparky, ale i všechny vznětové jednotky JTD a Multijety (čtyřválcové i pětiválcové), to všechno jsou jen různé verze jednoho motoru. Různejma kombinacema (objem, vrtání a zdvih, počet válců) vzniko 13 různých bloků 1.4 až 2.4, k tomu se přidaly různé hlavy (klasické, s proměnným časováním VVT, s dvojitým zapalováním, s přímým vstřikem) a někdy i přeplňování a finální množství motorů, který se z toho dá postavit, je obrovský - přitom je to vlastně pořád ten jeden motor.
Vlastně všechno, co se za posledních 25 let Fiat vyrobil, je postaveno na motoru FIRE, Pratola Serra nebo Busso. Až teď přišel FireFly a Nettuno, to jsou první skutečně nové fiatí motory za čtvrt století....

S kamarády v dílně Italmotori sme se dívali, jak snadný by bylo předělat dvojkovou Deltu (Tipo) na lichoběžníkovou přední nápravu z AR156 - v podstatě by stačilo převařit misky horního uložení a jen to tam nacvakat. Je to fakt jedno velký lego....

Vojta
05. března 2021, 19:53
0

Ta Pratola Serra je trochu složitější, ale v zásadě máš skoro úplně pravdu :) Ano, ta auta jsou pěkné lego, postavit si třeba Mareu 3.0 V6 lze bez problémů z existujících komponent. Stejně tak už jsem videl Fiat Coupé 2.4JTD :D
Co se týče motoru FireFly, tak to zas taková novinka není, vychází z motoru E.Torq a ten zas vychází z motoru Tritec (Mini, PT Cruiser) a ten zas taky z něčeho vychází... ale ano, je to to nejnovější, co Fiat má a dali si na tom podle všeho záležet. Časem, s větším nájezdem o něm třeba taky něco napíšu.

st
st.paul
05. března 2021, 09:23
2

Alfa Romeo SW, 1.9/110 kw, Automat, rok výroby 2007, kúpené priamo z IT v roku 2010 s nájazdom necelých 80 000 km, aktuálne 205 000 km. Čo sa týka jazdných vlastností, aj po rokoch a samozrejme v rámci kategórie ťažký diesel a všetko vpredu, nadštandard. Predná náprava už skoro komplet vymenená, ťažšie (posilňovač ešte nie je elektrický), ale veľmi presné a komunikatívne riadenie. Priestoru relatívne dosť (v rodine nemá nikto viac ako 170 cm), ale ako rodinné kombi pre 4-člennú rodinu, prípadne „nákladné“ auto použiteľné s veľkými ústupkami. Za množstvo a riešenie odkladacích miest by mali v Alfe popravovať. Čo sa týka údržby, bežná a častá výmena žiaroviek, EGR, niekoľko senzorov/snímačov. Všetky náplne menené včas a originál. Zatiaľ najväčší problém bola prasknutá hlava/tesnenie, oprava cca 1300 €. Aktuálne nejaké pazvuky od alternátora, budem to riešiť. Automat radí stále krásne, od výroby divne naladená jednotka, zbytočne dlhá. Čo sa týka tuhosti a bezpečnosti, po jednej havárii môžem osobne potvrdiť vysokú úroveň. Fabia išla do šrotu, manželka (aj keď vystresovaná) na kávu. Celkovo aj po rokoch jazdne nadštandardný model, ktorého poctivá údržba/servis je výrazne drahšia ako u konkurencie a nie že nie. Za celý život s Alfou ma najviac vytáča situácia ohľadne servisu. Nájsť seriózneho majstra, ktorý sa v Alfách skutočne vyzná, nie je ľahké. Fóra, kde Vám odporúčajú kvôli žiarovke vymeniť pol auta ma vytáčajú do biela. Faktom je, že skutočných odborníkov na Alfu je málo a ak plánujete kúpu jazdenky, nie ste schopný ju servisovať sami a nemáte po ruke šikovného majstra, ruky preč. Sumár: To auto ma sem tam dokáže neskutočne nasrať, ale máme ho s manželkou strašne radi :-)

reagovat
st
st.paul
05. března 2021, 09:31
2

...ešte jedna pre niekoho možno dôležitá vec. Aj základné audio od Blaupunktu hrá výborne (samozrejme zo slušného zdroja), výbava s Bose samozrejme ešte lepšie. Pri porovnaní s konkurenciou v dobe najväčšej „slávy“ 2007 – 2010, vysoký nadštandard. Veľa aktuálnych modelov v cene cca 20 – 25 000 sa za zvuk v základnej audio výbave môže hanbiť.

Bavoraczech
05. března 2021, 11:29
2

S tím servisem je to blbý. V jednom nespecializovaném servise jsem si kdysi chtěl nechat při výměně oleje zkontrolovat turbo na 2.4 JTDm 166ce. Turbo je umístěno zepředu dole. Při přebírání auta jsem se ptal na vůli na osičce turba a bylo mi řečeno, že je tam moc špatný přístup, nejspíš by musel motor ven, takže to nedělali. Tak jsem si tedy vjel jedním kolem na obrubník, lehl si pod auto, odmontoval dvě spony držící hadice a turbo si zkontroloval sám před bytovkou...
Další zkušenost, servis specializující se na Alfy. Měli vyřešit zadní nápravu, nepravidelný chod motoru, špatný chod řadicí páky... Na nápravu nesehnali díly, tak jsem jim je sehnal sám. Jen za práci 15 000 - dělali jsme to 3 dny. Od známého vím, že je to za odpoledne hotové a 15 to stojí i s materiálem. Zbytek oprav... Povedla se tak polovina, účet na asi 20 000 a zklamání při odjezdu. Reklamaci neuznali a řekli mi, že to jako dělat nechtěli a jestli si jako myslim že mam nějakou káru se super motorem tak ať s tim vrakem táhnu do háje a koupim si zánovního Golfa TSI, to je jiný sportovní náčiní. Pak bych tady neřešil nepravidelnej volnoběh, na kterym strávili nepřetržitě snad tejden a nic nenašli (byly skočený rozvody, jinej servis na to přišel hned). Tak asi tak.

Vojta
05. března 2021, 11:38
0

To je problém servisů tak nějak obecně. Dřív jsem si myslel, že se to týká jen Alfy a případných jiných exotických specialit. No následná zkušenost mě vyvedla z omylu, když servisy systémově kurví i škodárny. Správně vyměnit blbé ložisko kola tak, aby nebylo za chvíli zase na výměnu je problém. Jenže těch dílů je všude hodně, jsou levné a hlavně výrazně jednodušší konstrukce je proti nekvalifikovaným opravám odolnější. Z hlediska Alf znám vlastně jen asi tak tři lidi, kterým bych bezmezně věřil, že to neposerou a udělají to správně.

Pochtli
05. března 2021, 09:27
0

Jediná sériově vyráběná alfa, která se mi líbí, jinak jde design alfy úplně mimo mě..

reagovat
Vojta
05. března 2021, 11:04
0

To tak má překvapivě hodně lidí, zejména těch mimo autíčkářskou komunitu. Ono i ta Giulia není vlastně pěkná, vypadá to jako kopie BMW.

Bavoraczech
05. března 2021, 11:18
0

Ono je to těžký, tyhle RWD sedany co mají vypadat sportovně budou mít pořád podobné proporce. Já nedávno viděl srovnání s něčím jiným než BMW. Tuším Lexus? No vypadaly že se vyrábí na stejné lince, jen každý dostane jinou přední masku a logo :)

tomyks
05. března 2021, 20:41
0

Jedno z mala aut, co i v realu vypada jako na skice designera. Co mi na designu od zacatku nesedi jsou predni a zadni blatniky. Predni navazuje krasne na naraznik, kdezto zadni je po obvodu cely vybouleny. Jako by kazdou pulku auta delal nekdo jiny. I ten zadek je cely vice zaobleny na rozdil od ostrych linek na predni casti. Ale chte nechte si mi to stejne libi, nemuzu si pomoct. Necht italove prominou, ale z tech motoru bych si nevybral. To bych to radeji tlacil.

reagovat
Vojta
05. března 2021, 21:11
0

Pokud je třeba benzín, tak za mě asi ten 2.2JTS. Je spolehlivý a bezproblémový. To, co ho trápí není nic, co by neměl každý jiný motor :) Ani to TBi není vysloveně špatné, pokud člověk počítá s tím, že do toho motoru nějakou korunu dá a bude pravidelně měnit olej.

tomyks
06. března 2021, 09:45
0

Ale jo, pouzitelnost nezpochybnuju, ale autor pise, ze projev nic moc. Alfe bych odpustil ty prusery, kdyz by na oplatku dodala ty spravne emoce. Jestli ten V6 je takova pohroma, to je skoda, protoze v Brere vrcel moc pekne.

Vojta
06. března 2021, 10:48
0

On vrčí pěkně a dokonce by šel provozovat spolehlivě. Jenže interval výrobce na olej je nějakých 30 000km a za tu dobu je tam prostě místo oleje brusná karbonová pasta. Pokud by si to někdo před zadřením kompletně rozebral, vyčistil a vyměnil všechny vadné díly, tak pak při intervalech okolo 8-10tkm ten motor fungovat bude. Jenže tím, jak se dost liší od původního motoru GM jsou prostě díly a jejich shánění problém a tím pádem to není pro každého. Když to funguje, špatně to nejede...