načítám data...

Ssangyong Rodius – Korejská pomsta

10. května 2019, 19:41 21 komentářů MGRR

Nečtěte to - v souhrnu není mnohé reálné... Takovouto zadokolku si užijete, asi jako opeřenec na vysokém napětí...

zobrazit celou galeriiMiroslav Mittelsachsen + Praha západ: Ssangyong Rodius – Korejská pomsta

Viděli jste někdy nebohého krtka na asfaltu? Bude mrtvý, kolem něj zvlněná, červená linka, od zakrváceného rozdrceného nosíku, jak se snažil prorazit do asfaltu. (asi jako Ssangyong na EU trh)

Viděli jste někdy korejskou běžeckou trať s překážkami, na omezeném prostoru? Tak to vypadá přes střešní okno v jedenáctimístném Rodiusu. Závod začíná střelením do vlastní nohy, skokem do střešního okna, proběhnutím čtyř řad koženkových sedadel, vyrobených ze severních soudruhů, vybíhá se zadními vraty a skáče do vytyčeného kanálu. Pokud kanál netrefíte, je to jako dostat zmrzlým špenátem přes pusu… a dopadnete jako nebohý krtek na asfaltu.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Tuhost karoserie, je jako skelet upečeného kuřete. Přesto mnoho lidí auto užívá s nadpozemskou blažeností a opojným pocitem vítězství hmoty nad prostředky, protože pořád funguje.  

Nové modely už vypadají jinak, design už není taková sranda.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Rodině neoplývající bohatstvím Rodius v jejich životavidění slouží skvěle. Mnoho lidí jej má rádo, tedy pokud se náhodou nestane něco fatálně nákladného.

Roky je Rodius cenově dostupný, dlouhý, uvnitř prostorný, s obrovským kufrem. Zadní lavice je bohatě posuvná, lze ji vyjmout, ale má snad padesát kilo. Druhou řadu vyjmout nelze, je v kolejnicích posuvná, o 180° otočná, má loketní opěrky a další pás „přes pas“ (drží na čtyřech šroubech). V první řadě je prostoru dost i pro urostlé, LP sedadlo je často el. ovládané, někdy mívá vyhřívaná sedadla, el. sklopná boční zrcátka.

První generace je většinou AWD se „stálým pohonem“, obdobou prvních Haldex (případně zadokolka – je lehčí). Čtyřkolka je u jezevčíka v lehkém terénu skvělá/fajn, zadní nezávisle odpružená kola mají obrovský „zdvih/výkyv“, takže ani v „lesním terénu“ nikdy nenastává ztráta kontaktu kola s povrchem. Jak se dostanete do bláta a lehne si na „břicho“, končíte a hrabete.

Má zajímavost, kterou je redukční převodovka do pomala (uvnitř jakási obdoba rozebiratelného ručního šlehače s ozubenými, rotujícími satelity). Není to uzávěrka, spíš získáte redukovanou sílu k vytažení lodě z vody, couvání s těžkým vlekem do kopečka, aby netrpěl automat, nebo spojka/dvouhmota manuálu

Pokud je mechanik technicky nevzdělaný ignorant, obouvá na přední a zadní nápravu nestejné pneu (všechny pneu musí být dokonale stejné ve všech směrech – stejný rozměr, hloubka dezénu, stejná značka, stáří, hlavně tlak) – už 3 mm rozdíl mezi pneu, silně poškozuje převodovku. „Boží mlýny melou pomalu/kola a řetěz se časem vytahá“… začnou se po přidání plynu ozývat rány… řetěz přeskakuje ozubená kola. I tak, je auto měsíce plně pojízdné, než se nějaká hřídel ohne. Toto se děje i u prvních Rextonů se stálým pohonem všech kol.

Pokud se jednou měsíčně majitel nestará o tlak v pneu, každý rok o novou sbíhavost, sejdeme se za 13-30t

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Automat je opravdu fajn, pokud od něj nečekáte ruční řazení – zařadíte v pondělí, ve středu padne rychlost, ve čtvrtek si dělá co chce. Ručně s automatem raději neřaďte a nechte to na TCU. Řadí klidně, rychlosti nevnímáte.

Řeším u nich hlavně preventivní výměny olejů, případné potíže automatických převodovek Ssangyong, které způsobily mechanici a servisy. Pokud se v tom někdo předem odborně nešťoural, je vše většinou bez problémů. Pokud jim něco je, je to vždy o lidech… Výměny provádím max. po 60.000km, u našich aut, pokud něco tahají, lepší je preventivně po 30.000. Těch +-3500 a dvě hodiny času, se majitelům v životnosti vyplatí. Není to jen o výměně, ale o tom co uvnitř vidím, „co vyčtu z lógru/vany/magnetu/stavu oleje“.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Verze s manuálem podle mne nestojí za moc, má horší převodový poměr diferenciálu, takže na dálnici motor řve o +-500otáček navíc, má drahou spojku, dvouhmoťák a nesmyslné hydraulické spojkové ložisko, kvůli kterému musíte vytahovat převodovku. Při couvání se s dvouhmotou přetlačujete a v kopci auto chcípá.

Řazení probíhá, jako když držíte praseti nohu, kopyto je obalené korejskou koženkou s vypáleným háčkem.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Motor je také lehká obdoba Mercedes, turbodieselový commonrail 2,7XDi 121kw Euro III. (případně vylepšené pětiválce až 137kw, Euro IV & VGT turbo). S novou generací euronormy zmizely pětiválcové 2.7 a nahradily je „efektivnější“ čtyřválce např. 2.0. Stálé zadokolky s připojitelnou čtyřkolkou přes podtlakový systém ozubení v kolech.

Čekejte většinou funkčnost, relativní spolehlivost… dokud nenatankujete špatnou naftu. Zub času a nekvalita nafty, udělá také své. Vstřikovače Delphi, pokud začnou zlobit, musíte doufat, že půjdou uvolnit a nebudou v hlavě zarostlé. Vytáhnete/dostupné jsou tak první tři, u čtvrtého-pátého, si připadáte jako inseminátor krav, protože nad nimi je „čelní sklo“. Pokud jsou dva zadní vstřiky zarostlé, pokřižujte se, ignorujte, dojezděte, prodejte, zahoďte. Jinak se musí spodem vytahovat/spouštět celá nápravnice, motor, automat, diferák, poloosy, kardany… vše, až na chladiče. Stejný problém je spojený s dlouhými a tenkými žhavícími svíčkami. Pokud vadnou žhavičku chcete opravdu řešit, zkuste jen lehce uvolnit, pokud to nejde, nejlevnější je problém neřešit… auto v létě stejně žhavení „nepoužívá“. V zimě a -15°C nastartuje krásně i na dva-tři žhaviče z pěti. Jediné co lidé řeší, že jim na palubce svítí žhavení.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Klimatizace – pokud funguje, je fajn. Ale auto má čtyři AC „chladiče“, mnoho unikajících spojů (AC chladiče jsou před motorem, dole v LP části nárazníku, v palubní desce a konečně v pravé zadní části, pro zadní cestující). Někdy netěsní kompresor & hřídel, jindy spoje. Problém je také s vedením AC na podvozku, (pár) pět-sedm metrů AL/AC trubek, s nechráněnými, v zimě prosolenými spoji, udělá své. Pokud máme štěstí, začátkem léta plníme a chvilku fungujeme.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Přední nápravnice je rezavá, ale masivní. Po letech na našich strašných cestách umí praskat pružiny, tlumiče jsou vždy také vytlučené.

Problém jsou přední spodní čepy – musíte je vyměnit, jinak vám upadne kolo… dříve, nebo později. Nediskutovat, neřešit, ale vymontovat, zahodit a nahradit originálem. Nemá na to vliv vůle, stáří, stav. Původní byly zřejmě špatné/výrobní vada a koule spodního čepu, i bez vůle vypadne, nebo se „jen“ ustřihne. Když si Rodius, nebo jiný Ssangyong od 2006 koupíte a zaregistrujete v Německu, brzy vám přijde dokument – vyměň spodní čepy za originál, jinak ti vyřadíme auto z provozu. V Česku má život jinou hodnotu, tady to nikoho nezajímá. Doporučuji vyházet všechny čepy, horní umí někdy vrzat, u řízení po letech nebývají ideální.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Zadní nápravnice má čtyři-pět ramínek na každé straně, speciální rotační silentbloky, nějaký čep, excentry. Dají se jednotlivě dokoupit, vše v originále za dostupných +-10-15.

Zadní nápravnice může mít problém v uchycení… souvisí to z výfukem, který má přes tři metry a je v celku. Výfuk vede pod PZ části nápravnice, zahřívá nápravníci i uchycení v karoserii, které bude časem v provozu kde se solí, vyhnilé. U výfuku, který prvně prohnije, upadává i zadní koncovka… pokud vás potká v horku delší cesta, výfuk dokáže roztavit PZ část nárazníku, pravé couvací čidlo, odrazku a vyteče i polystyrenová výztuha nárazníku.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Tlumiče jsou na všech autech vybité, neoriginál nepoužívejte, je to šunt a vyhozené peníze. Jediné co masivní karoserii na roky opět usměrní je sada originálních tlumičů (sada všech cca 11t)

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

 

Pokud by jste nybyli dojmu, že je to špatné auto, tak není. Pro rodinu je skvělé, vážně skvělé, pokud je v dobrém stavu a je vám jedno co si kdo o vzhledu myslí… Jak to tak dlouhé roky pozoruji, oni ti nějvětší posmívači nejezdí v nejnovějším Porsche, ale v zoufalém mainstreamu… pokud bychom se na to podívali po německu bléže, mají svá auta od pohledu v katastrofalním stavu… 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Je jednoduše Korejské…, spotřební a stav ojetých kusů je často zoufalý, dojetý, takový stavební stav… ale pořád to jede, nikde vás to obvykle nenechá. Viděl jsem mnoho kusů se 600.000 km a původním ústrojím, některé mají za sebou jedny-dvoje vstřiky, snad jeden automat. Německá auta na tom nejsou rozhodně lépe, to ani náhodou.

Pokud je nové, je srovnatelné s jinými auty a jezdí opravdu hezky, jen mu chybí sousedský image factor. Pak také za nové neví co by chtěli, takže je neschopné “konkurence”.

Po světě se nabízí např. jako Rodius, Stavic, Ssangyong Turismo

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Zadokolka je „mrštnější/lehčí“, než čtyřkolka. Jasně, takovouto zadokolku si užijete, asi jako opeřenec na vysokém napětí, ale proč ne.

Když už se hrnete zatáčkou s vypnutým ESP bokem, za sebou máte blikající Miatu, stačí otevřít kufr, ťuknout na brzdu a vejdou se tam i tři, ty Miaty. 

Už se mi nechce psát, takže rada nakonec… Box mezi sedadly nikdy neotevírejte, je tak velký, že se v něm skrývá obnažený Korejský bojovník.

Spotřeba 10,5 a pořád.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Tady je nejnovější model Ssangyong Turismo 2019

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Dlouhodobá stávka až 1700 zaměstnanců Ssangyong 2009

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Příště snad něco o naší Toyota Sienna

MGRR


Nový komentář

Komentář úspěšně přidán.

Komentáře

liška
10. května 2019, 21:26
0

Já teda bizáry rád, ale toto je vzhledově i spolehlivostí už příliš silnej šálek :)

reagovat
liška
10. května 2019, 21:27
0

Jinak je to teda dost málo vídaný v ČR, kolik jich tak k tobě na servis jezdí?

reagovat
MGRR
10. května 2019, 21:54
0

Spíš jezdí hlavně s automaty, pak v různé fáze nouzových režimů, kdy už to jede jen na jednu rychlost. Největší problémy vznikají tím, že to prošlo různými servisy a mechaniky, fatální problémy a že jich je, vznikají ve "značkových servisech", takže RE-opravy. Nejdražší je uvézt to do původního stavu po servisech a pak se mění teprve ta banalita za pár tisícovek.

MGRR
10. května 2019, 22:08
2

Nejsem klasický mechanik, lidi na servis si vybírám, dodávám z Koreje originální díly. Nemá smysl pracovat pro lidi, kteří chtějí to nejlevnější.
Pracuji pro lidi, kteří chtějí řešit věci řádně, nejen důsledek - je potřeba dohledat a odstranit příčinu. Je to spíš zábava, volají si mne hodně z ciziny, často čechoslováci co si už neví rady. Taky ročně desítky vyčůranců, co si myslí, že jim své těžko nabyté "zkušenosti a umění" podáš zdarma a na stříbrném podnosu. Když zjistí, že ne, mění se v prskače.

vonkreuz
11. května 2019, 08:24
0

Čep vypadá dost orezle a vydřeně. Nezvýšilo by jeho životnost dodatečné nahnání vazelíny pod prachovku, před jeho montáží? (hledat "dfens teplé prasátko rameno z alfy").

reagovat
MGRR
11. května 2019, 08:59
0

Vypadne i tak, vykroutí se, jako když se vytahuje korek z lahve starým otvírákem. Naštěstí se to děje při pomalé jízdě, v křižovatkách, při parkování... umí to ale vytrhnout poloosu, pomačkat blatník.

Ty nové mají údajně vyšší hrany, nějaké změny, více maziva... každopádně už se to pak neděje.

MGRR
11. května 2019, 09:05
1

Ten čep je z Rakouského auta, necelých 150.000km.
V Česku lidí s upadlými koly strašně moc (u všech novějších Ssangyongů od 2006).
90% těch co v CZ přijedou na servis a tento problém jim vysvětlíte (stojí mne to jen zbytečné úsilí a kus života), si myslí něco o pr.eli... pak jich mnoho z nich volá, nemáte čep? To je phase II. oni chtějí jen jeden, ten co vypadl... ten druhý je 100% dobrý :)

Bavoraczech
13. května 2019, 15:04
0

"oni chtějí jen jeden, ten co vypadl... ten druhý je 100% dobrý :)"
!!! LOL :-D

MGRR
13. května 2019, 17:54
0

Nektery nepochopi, ze upadne i druhy cep/kolo.
Nejhorsi je, ze jim to tvrdi mechanici, ze jim staci jeden.

Ronoath
11. května 2019, 18:46
1

Šílenost a zajímavost zároveň. Skvělé, jak jsi to detailně popsal - už se moc těším na Toyotu!

reagovat
ToMyx
13. května 2019, 14:30
1

Krásná obluda :-) Nejlepší je ale popis chování "zákazníků", takových je všude dost :-)
Z celého textu jsou ty roky zkušeností vidět, těším se na siennu.

reagovat
beastar
13. května 2019, 15:18
0

Po přečtení tohohle. Kdybych měl zájem o tohohle nosorožce. Rozhodně bych si to koupit nešel:) Takže mi z toho vychází, že spolehlivější než jachta je první Rexton i Musso.

Jak jsou na tom ty nový Rextony se životností dílů? Já vůbec koukám, že tim některým Němcům stojí za to jezdit. Kreatůrou. Furt to ale má vyšší užitnou hodnotu jak nová X5.

reagovat
Ju
Junior
13. května 2019, 16:37
0

až na základě tohodle komentáře jsem zjistil, že ono něco jako novej SsangYong existuje. Já myslel, že po těch obskurních pokusech ze začátku tisíciletí zkrachovaly nebo jinak zmizeli. A ono ne.

beastar
13. května 2019, 17:03
0

Tak ono globálně vzato je to docela úspěšná značka. A i na domácím trhu neplatí za outsidera. Právě i ty kreace mají relativně slušnou minulost. A první Musso tj dělník jak má být. Tam u nich v regionu je to jinak prostě.

Asi bych si to nepořídil ze stejných důvodů jako třeba Kiu či Hyundaie. Čili ryze osobních a z přesvědčení o nákladnosti údržby a ztráty hodnoty a tak vůbec. Špatný auta to ale nejsou. Rodius měl i docela nápad. Jen to provedení je pro Evropana hůře stravitelné.

MGRR
13. května 2019, 18:13
0

Najezdil jsem v tom dost km, za malo penez je to fajn (pokud maji lidi stesti na hezky kus). Ono tak obri auto uvnitr ve ctyrkolce se sedmi misty a velkym kufrem neni... tedy za 80-120t.

Jezdi ke me vice uzasnych lidi/rodin co si Rodius nemuzou vynachvalit. Vetsinou jde o stastne rodiny, neresici nic. Auto je pro ne jako pracka, mikrovlnka.

MGRR
13. května 2019, 18:14
0

Vzdy si rikam, ze kdyby se to hodilo obracene do vody, tak je z toho lod.

beastar
13. května 2019, 22:00
0

Mgrr: Jasně věřím. Však ano jako rodinný auto je to supr. Vlastně mě to nijak nepohoršuje. Vnitřní prostor je na 1*. Čtyřkolka zajistí vždy lepší trakci. Výbavy v tom je taky vlastně dost. A díky tomu že to je korejec a divný design tak pořizovací cena je v téhle kategorii velice dobrá.

Pro mě třeba to auto nedává smysl. Mít ale 3 děti, psa a jako zálibu cykloturismus asi bych do toho nakonec taky třeba skočil. Pokud bych neměl na nového multiváňu, nebo véčko.

MGRR
14. května 2019, 08:47
0

Tři děti a pes, to je ještě pohoda, ale když potřebuješ přiložit třeba fandící babičky/kamarády + připřáhnout přívěs na koně, to vybavení k tomu... tak je Rodius dokonalý. Víš jak je to z auty, co převáží koňáky, to prostě nevyvětráš... za 150 +50 za servis pojezdíš, za pár let zahodíš, koupí jiné.

sumy
13. května 2019, 17:37
0

Jednou jsem nad tím i pro rodinku přemýšlel. Takovej hezké kus se zvedaci "westfalia" střechou. Ale premohla mě chuť na off. A tak máme pajera :-)

reagovat
sumy
13. května 2019, 17:46
0

Ale tedy k věci. Jestli se nepletu, tak snad existuje i s jeepima povestnejma a vyhledavanejma diferakama "dana 44" a celkově, kdo to kdy měl, tak si to chválil. Teda až na ty vstřiky...

MGRR
13. května 2019, 18:07
0

U Rodiusu je vse odlisne a specificke. Diferaky umi odchazet, na ty Mussa/Koranda jsme jich prodali mnohe desitky. U aut s ramem umi hucet, vyjede satelit... jelikoz je mnoho "jenocepovych-odborniku" , stava se casto, ze ma auto jinou zadni napravu s jinym prevodovym pomerem, takze to na ctyrkolku dokaze pouze poskakovat po metrech pouze na lede, jinak diferak krupne (casto to laici tak koupi v bazaru). Diferaku je opravdu hodne typu (prevodove pomery). Rodius ma nejbeznejsi dva, pro man a aut, tece na kazdem druhem gufero na unaseci kardanu (stoji do tisicovky), ale malo kdo to meni, v lepsim pripade to dolevaji, ale casto se stava, ze diferak nad 100km/h huci. Je tam ale takovych pazvuku, ze to nepoznaji, ani mechanici, pokud uz to nehuci jako vylitany trambus