načítám data...

Saab 9-3 Aero - silniční stíhačka

18. dubna 2020, 17:09 30 komentářů Perníček

Jaká je "převlečená Vectra" již zaniklé značky ve sportovním paketu?

zobrazit celou galeriiTomáš Strach: Saab 9-3 Aero - silniční stíhačka

Saab 9-3 ng (new generation) přišel na trh na přelomu let 2002/ 2003 jako nástupce dosavadního modelu 9-3 og, který pokračoval v rodokmenu legendární "devítistovky". S novým modelem byly z nabídky vyškrtnuty obě karosářské varianty 3/5-ti-dveřového hatchbacku. Náhrada přišla v podobě sedanu, později doplněným o verzi kombi a kabrio. Z motorové palety se udržela pouze naftová 2,2 TiD, která byla zakrátko doplněna o oblíbenější 1,9 TiD (fiaťácké JTD), respektive TTiD. Co ale dělalo vždy Saaba Saabem, byl turbobenzín. Do hry vstoupila 9-3 se zcela novým motorem, a to 2,0 t, potažmo 1,8 t, alias B207, která dodávala výkon v rozmezí od 110 po 177 kW na přední kola, případně na všechny čtyři. Později se pak přišlo ještě doplnění o atmosférickou 1,8, nebo 2.8 T V6 (až 206 kW), obojí od Opelu. V roce 2007 přišel mezifacelift, kdy venek zůstal takřka stejný, změny proběhly na poli inteiéru. Následující rok už přišla plně faceliftová verze s upravenou zádí a komplet přepracovaným čumákem.
Nový Saab 9-3 přišel na trh a opět ta stejná píseň, kterou Saab schytával pořád, co byl pod křídli General Motors: "Tohle není Saab, ale jenom předražená Vectra!". Pravdou ale je, že Saab na vývoji "devět-trojky" hodně zapracoval, ať už na poli bezpečnosti, či komfortu, a tzv. plebejsky základ Vectry si značně přepracoval k obrazu svému.

To jenom tak na úvod, teď už se konečně přesuneme k jedné konkrétní Aerovce z roku 2003.

Začneme tím nejsuběktivnějším, co může na autě být, a to je vzhled. Samotná 9-3 je podle mě všeobecně líbivé auto, nebo jsem alespoň zatím neslyšel nikoho tvrdit, že to je odporný kus čehosi, za co by měli designerům vypálit oči rozžhavenou lžící. Verze Aero má oproti standartu bodykit v podobě jiného předního lipu, prahů, spodku zadního nárazníku s výkrojem na koncovku výfuku a decentního křídla na víku kufru. Dále je tu pak snížený podvozek a originální 17-tipalcová kola. Cenou za tuhle krásu je však věčný strach právě o zmiňované přední lízátko, které je nejnižším bodem na celém autě, což dokazuje přímo na tomhle voze hromada škrábanců a dvě praskliny. Příčné prahy nejsou problém, ale parkování čelem k obrubníku je tak trochu ruská ruleta a pokud to jde, tak raději všude parkuji pozpátku, nebo raději 3-krát vylezu z vozu jako idiot a podívám se o kolik ještě mohu dopředu. Holt pro krásu se musí trpět, ale pohled na to auto prostě za to stojí a aji ve své nápadně nenápadné barvě dokáže sem tam upoutat pozornost kolemjdoucích.

Seč se to na první pohled vůbec nezdá, tak tohle konkrétní auto je zelené. Ano, netahá vás za nos, vážně je to zelená. Když jsem jej poprvé viděl na fotkách, tak jsem si myslel, že jde o obyčejnou nudnou černou. Při živém setkání jsem to přehodnotil na grafitově šedou a až předchozí majitel mi s úsměvem prozradil, že to není ani jedno, ale zelená. Zelená, která si nese označení "graphite green", nebo taky "olive green" a nebo taky ještě "bottle green". Vyberte si. Kód pro ni je 288, kdyby něco… Je to zajímavá barva, která vynikne, když je nasvícená pod dobrým úhlem světla.

Držím v ruce klíč, který má celý obal z plastu a tvarově tak trochu připomíná něco, co jednu dobu používal Mercedes. Jsou zde 3 standartní tlačítka odemknout, zamknout a kufr, přičemž jde auto naučit, aby při podržení tlačítka odemknutí stáhlo všechna okna, u kabrio verze dokonce stáhlo celou střechu. No a pak je tu čtvrté s vodorovnou čárkou. Pokud ho zmáčknete, tak se spustí režim Follow me home (nebo tak nějak) a auto vám rožne parkovačky, to pro případ, že v noci na parkovišti nemůžete v té záplavě Saabů, co tu je, najít toho svého. Sranda nastává, když to tlačítko podržíte dlouze. To se pak spustí alarm v podobě troubení a hvízdání. Dobrý způsob, jak z dálky lekat kolemjdoucí. :-D 

Usedám do auta a zapadám do dvoubarevných kožených sedaček s bočním vedením. Žádná měkkost babiččina gauče se nekoná, ale i tak jsou dost pohodlný na to, aby člověk po dlouhé cestě nebyl celý ztuhlý a rozlámaný. Tříramenný volant padá perfektně do rukou a musím i ocenit přehledné ovládání radia na něm, které je i dokonce zeleně podsvícené, jako zbytek ovládacích prvků v interiérů. V noci to vypadá pak hodně kouzelně, jak to vše svítí. Celkově je rozvržení palubovky, i přes hromadu tlačítek, přehledné a intuitivní. Prostě příjemné prostředí na cestování.

Jsou tu však drobnosti, co člověku můžou kazit dojem z vozu. Tou první je samotné zpracování palubovky. Já s tím problém nemám, ale kdo mi do toho sedne, ten spustí: "Tyjo, ta palubovka vypadá hrozně lacině.", z té věty už fakt chytám tiky.

Dále je tu samotné rádio. Původní monochromatickou ICM2 jsme vyměnili za víc hi-tech ICM3 s barevným displayem. Display disponuje dvěma stupni jasu, jenomže hledat zeslabení v noci přes nastavení je krapet za jízdy o hubu. Nicméně na tu dobu má rádio už navigaci, telefon a jakýsi prehistorický internetový vyhledávač + je tu changer na 6 CD a vývod na aux do přihrádky v loketní opěrce. Samotný příplatkový audio systém od Pioneeru je podle mě na rok 2003 přepychový, svoje dělají hlavně třípásmové reproduktory v zadním platě.

Poslední věcí, co kazí dojem, je ruční brzda. Ne, že by nefungovala, ale madlo je udělané designově, aby splývalo s linií palubovky, respektive středového tunelu. Člověk pak prostě nemá ten správný pocit a navíc se to tváří dost vachrlatě, co se zpracování týče. Jinak, do prázdného prostoru, který v osové souměrnosti na středovém tunelu vzniká na druhé straně se dala pořídit originál škrabka na okna, ale to je spíš taková ultra vzácnost, jinak je tam dutý prostor s plastovou krytkou – dobrá schovka pro omamné látky.

Přecházíme k tomu nejzásadnějšímu, co pravého autičkáře zajímá – motor. Jelikož se jedná o originál Aero z roku 2003, tak pod kapotou s plynovýma vzpěrami se schovává B207R, čili 2.0 Turbo, které původně dávalo 154 kW (210 koní) a 300 Nm, tady však proběhl upgrade mapy na pozdější verzi, co Saab nabízel, se 177 kW (240 koní). Oproti obyčejné 9-3 s 2,0 t, respektive 1,8 t, má mapa, nebo spíše výkonnostní křivka dost odlišný průběh. Zatímco u normální verze auto tahá tzv. "odspoda", kdy pak v horních otáčkách už lehce dochází dech (ale i tak pořád jede slušně), u Aerovky je to tak, že ve spodních otáčkách se auto chová skoro jako atmosféra a někde od 2500 otáček se to začne zvedat a od 3 tisíc už motor tahá přes turbo vzduch z okolní atmosféry naplno… Je to pocit asi jako, když jedete na horské dráze z mírného kopce dolů, najednou přijde zlom a vy za vřískotu všech okolo letíte skoro volným pádem dolů. Je až k neuvěření, jak ručička otáčkoměru rychle dokáže letět k červenému poli a jak neúnavě auto dál zrychluje. V praxi jsou tam dvě kila skoro hned.

Pořád je to ale Saab a dokáže se chovat kultivovaně. Motor sám o sobě je tichý a to i při vyšších rychlostech, takže kdo by s napětím očekával u Aerovky z okrasné koncovky výfuku nějaký hřmot, tak má smůlu. V čem 9-3, oproti "klasickému Saabu" lehce pokulhává je komfort. Instantní vyklepávač páteře to sice není, ale už i obyčejná 9-3 je poměrně tvrdší auto a u verze Aero je to celé umocněno sportovně laděným podvozkem. Odměnou pak ale je, když se dostanete na pěkný kus vozovky. Auto drží i ve vyšších rychlostech krásně stopu a jede přesně tam, kam chcete, limitem pak jsou gumy (a řidič). Pravda, hot-hatchu se to asi nevyrovná, ono přeci jenom jde lehce cítit, že auto má skoro 1,5 tuny, ale i tak se dá pořád na okresce dost solidně svézt. Co se týče brzd, tak ty jsou zde oproti standartní verzi o krapet větší a to v tom smyslu, že tam nedáte menší kola než 16-tky a ty jsou tam pak dost na těsno s brzdovým třmenem. Brzdy účinek je zde víc než solidní.

Přejdu k poslední věci mého monologu a tím jsou náklady na vůz. Dost lidí "devět-trojku" poflusalo s tím, že se jedná jenom o přeznačkovanou Vectru C, že už to není pravý Saab a taky díky tomu šla ruku v ruce kvalita dolů, viz. "laciné plasty". Avšak za ty dva roky (a 14 000 km), co s autem funguji jsem se zatím nesetkal s nějakou extra závadou. Ano, musela se vyměnit vodní pumpa, která začala pouštět vodu do krajiny ve velkém a auto sem tam, nevím na základě čeho, sežere nějaké deci oleje na 1000 km. Zatím nebyl moc čas řešit, jestli pístní kroužky, turbo nebo odvětrání. "Katastrofa!!!" Možná, ale je nutné zmínit, že auto má nalítáno přes 374 000 km a podstatné komponenty jsou stále původní, o čemž si můžou některá jiná auta nechat jenom zdát.

S čím jsem se spíš setkal a ne jenom u mého vozu, tak s malými "dětskými nemoci", na které je při koupi radno se zaměřit. Ono to pak může ve výsledku peněžně skákat, pokud to chce člověk mít všechno v pořádku…: Rozpadl se jistící plast na pružině od spojkového pedálu (v klidu se dá jezdit dál, než dojde druhý); obložení hlavice řadící páky má tendenci se rozpadnout; několikrát se zasekl CD changer, takže nakonec se musel sehnat jiný; silentbloky na ramenech; rádo se ulamuje víčko od nádržky ostřikovačů; elektrické ovládání sedaček (není můj případ) je docela náchylné, aby došlo k újmě; odchází (a taky mi odešel) přední zesilovač rádia pod řidičovou sedačkou, který je náchylný na chytání vlhkosti z koberce, do kterého se vsákne voda z vašich bot; krycí guma u antény navigace na střeše se ráda loupe; a může se zaseknout držáček na pití, který jinak je při otevírání pastvou pro oko. :-) Dále se může stát, že shoří řídící jednotka motoru; tlačítka ovládání v interiéru podléhají dost značnému opotřebení; a sem tam může prochcávat olej skrze gumové těsnění ventilového víka. Avšak na těch podstatných věcech si Saab 9-3 získává nálepku spolehlivého vozu.

Co říct závěrem? Jsem maximálně spokojený! Drobností, ať už ty, co se týkají zpracování vnitřku, nebo typické závady, které nejsou takové, aby auto úplně odstavili (krom té jednotky) se dají s klidem přejít. Za to dostanete kus pěkného auta, které v provozu je jiné, ale svou "extravaganci" nekřičí vulgárně do okolí. Jízda v tom stojí opravdu za to. Ať už s tím někde řežete prázdnou okresku, nebo jedete v klidu nočním městem a za doprovodu decentního zeleného podsvícení a oblíbené hudby si užíváte plnými doušky každý kilometr. Svým způsobem jeden z mých splněných automobilových snů.

Technická specifikace:

Motor: B207R – přeplňovaný řadový čtyřválec o obsahu 1998 ccm
Výkon: 177 kW (240 koní)
Točivý moment: 300+ Nm 
Převodovka: šestistupňový manuál
Maximální rychlost: 240 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 7,1 s 
Provozní hmotnost: 1460 kg 
Tabulková spotřeba: 12,8 / 6,8 / 8,5 (město/ mimo/ kombinovaná) l/km
Reálná spotřeba: 13,5/7,5/9,7 (město/ mimo/ kombinovaná) l/km
Pořizovací cena v roce 2003: 1 174 000 Kč
Cena v současnosti: v rozmezí 85 000 až 135 000 Kč v závislosti na stavu a nájezdu

Specialní poděkování za fotky:
Lukáš Ráček – Saabstance/ Saab

Pavel Horák

CZmisak – Autičkář.cz

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Sob95
18. dubna 2020, 17:42
0

Neuvažoval jsi dát ty matné lišty do laku? Jinak ta barva je super!

reagovat
Perníček
18. dubna 2020, 17:52
0

Jako ty co jsou v nárznících a ve dveřích? :D Jj, barva je super, sice ze začátku jsem byl skeptický, ale čím dál víc se mi to na tom autě líbí. :)

Sob95
18. dubna 2020, 18:32
0

Přesně ty. Nikdy se mi nelíbily, ikdyž mají asi svůj důvod na parkovištích. :D

Perníček
18. dubna 2020, 18:35
0

Umím si představit, jak by to vypadalo a moc se mi to nezamlouvá.... :D Uklidním tě. Stejně jsou k ničemu, lidi dokážou na parkálu dělat důlky jinde a to i když se snažim parkovat daleko odevšech, stejně se vrátím a jsem obklíčen. -_-

beastar
18. dubna 2020, 18:08
3

Pane jo. Fotky obecně přesně podle mého gusta. Takový ty bez přílišných sračiček okolo. Ta úvodní z článku se přesně hodí k autu. Takových nenápadných 240 koní. Ač žádný sábista takový auta mám rád.

reagovat
krab
18. dubna 2020, 18:34
0

Pěkný! Tohoto Saava jsem jednu dobu chtěl, ale nikdy se nerozhoupal. 2.8 V6 turbo mě lákalo

reagovat
krab
18. dubna 2020, 18:34
0

Saaba pochopitelně

Perníček
18. dubna 2020, 18:40
0

Bohužel 2.8 Turbo V6 se mi zatím nepoštěstilo řídit, abych mohl porovnat, jak velký rozdíl je mezi tím mým, ale tabulkově se to blíží ke 100 kg navíc, čili ještě na čumáku těžsí a spotřeba klidně přes 15 litrů... Nicméně takový auto se stejně nekupuje kvůli úsporné jízdě a šetření paliva. :-D

Jo
José Jiménez
18. dubna 2020, 20:18
1

Krabe je na čase se pořádně zhoupnout a Saaba si koupit. :-D

krab
18. dubna 2020, 20:29
2

Saaba má táta... dvoutakta 96 a kompletně si ho staví. Moc se těším až bude pojízdnej, to bude parádní.

Perníček
18. dubna 2020, 20:36
0

Tak snad tu potom bude od tebe o něm nějaká reportáž, ať už jak se to stavělo, nebo, jestli tatínek svěří, jak to jezdí. :-)

Jo
José Jiménez
18. dubna 2020, 20:49
0

Táta má vkus ,96 je krásný auto akorát už je to vážně veterán.
Už ani nevím kolikrát jsem slyšel větu "chtěl jsem Saaba ,ale nikdy jsem neměl odvahu si ho koupit".

krab
18. dubna 2020, 21:41
1

Já Saaba měl... 900 NG, parádní auto. Jo a o 96 určitě něco napíšu, i z renovace. Momentálně je karoserie hotová, motor taky a skládá se. Pár fotek posílám...

Mrkef
18. dubna 2020, 21:46
1

Opel má 2.0T o výkonu 147kw a 177kw - Astra H OPC pouze. Značení je Z20LEH a LER. Rozdíl není pouze v přemapování, ale minimálně i v turbu, vstřikování a pár dalších věcí. Předpokládám, že to bude u Saabu identický jen s lehce jinými výkony.
Ta 2.8T měla tuším taky dvě výkonové verze tuším cca 250 koní a 280 koní OPC, dával se do Vectry a Signuma. Z tohoto motoru vychází následně Insignia OPC s výkonem 325 koní.
Obdobné to bylo zase u Saabu, nicméně jak 2.0T 177kw, tak 2.8T 200kw má slušný potenciál na úpravu. Jen u slušného úpravce se lze dostat jen na jednotce na 200kw u 2.0 a u Insignie cca na 370 koní.
2.0T celkem spolehlivý motor, 2.8T celkem náročné na údržbu.

Mrkef
18. dubna 2020, 21:47
0

Chyba to značení je LEL a LEH, LER je poslední OPC o výkonu 280koní

Mrkef
18. dubna 2020, 21:52
0

Jinak super článek, je to super auto především díky motoru :)
Přijde mi to dost podobné jako moje S60 s T5, jak motorově, tak jízdními vlastnostmi.

Jo
José Jiménez
18. dubna 2020, 21:59
0

Krásná poctivá práce :-)
900ng mám a je to takové .....no řekněme ne úplně chytré auto :-D ,ale tou svojí bláznivou povahou mě moc baví.

Opelfahrt
20. dubna 2020, 00:52
1

Vectra C a Signum měly ještě 2.0 turbo se 129 kW (od 2002)
2.8 V6 měly 169 a 184 kW (po faceliftu 2005), verze OPC 188 a 206 kW.

Mrkef
20. dubna 2020, 08:59
1

Je to jak píšeš. Astra měla taky ještě jednu verzi 2.0T a to 125kw.

Irwinek
18. dubna 2020, 21:30
3

Dík, po dni stráveném se štětkou, špachtlí a primalexem je to úžasný relax :-D

reagovat
Skipper
19. dubna 2020, 15:46
1

Je to nádherné auto! Mě osobně láká ale nejvíc předposlední 9-5 před posledním faceliftem. Ale bohužel, Saaby jdou docela mimo mně. Když už, jaká je zajímavá verze, která by stála za to? A jak je na tom 9-5 stran dílů a stran koroze? Já vím, jsem blázen, ale docela by mě to auto lákalo...

reagovat
Perníček
19. dubna 2020, 18:15
-1

Čili, jestli dobře chápu, tak první 9-5 po prvním faceliftu, co se dělala od roku 2002 do 2005. Zajímavá verze? Volil bych klasiku 2.3 Turbo, nejlépe Aero (sportovní verze, která měla pak pouze pro rok 2005 jiné - atraktivnější - nárazníky), popřípadě Griffin (luxusnější verze, jinými slovy auto je našlapaný vším, co se do něj dalo sehnat). Co je pak docela rarita a zatím jsem na živo viděl asi jenom 3 kusy, tak právě tenhle první facelift s 3.0 turbo V6 - bohužel to je ale opeláckej motor, který trpí svými neduhy, především problémy s chlazením.
Díly? Na to se ptá každý. :D Pořád jsou, dost komponentů je shodných s Opelem (nevím proč, ale dokonce zadní brzdové destičky s BMW), pořád funguje skandix, e-saabparts, apod. Navíc stále se najde dost bláznů, kteří kupují a rozebírají dárce. Na specifické věci se sem tam čeká dýl, nebo jsou o něco málo dražší, ale podle mě žadná tragédie.
Saab 9-5 YS3E je na tom s korozí docela dobře, ale má svoje místa - rožky kapoty u A-sloupků, zadní lemy zejména u prahů, 5. dveře v hraně nad prostorem pro SPZ a pak hlavně spodek víka, kde se mohou ucpat odtoky a zůstává tam vlhkost a poslední, pokud tomu autu někdo fakt nakládal a vyloženě na něj kašlal se základní údržbou, tak mohou být vyhnilí nosníky zadní nápravy (zatím jsem za celou dobu viděl pouze dvakrat). Vesměs ta koroze ale není žádná tragédie, že by to bylo na kašu, jak u jiných aut...

Skipper
19. dubna 2020, 18:50
0

Jo, přesně tahke generace se mi líbí nejvíc. Pro mně osobně nejkrásnějši seveřan, který jednoduše nestárne.

Ot
Otes
20. dubna 2020, 17:44
0

Problémy s chlazením a vložkama měl spíše 3,0 v naftě, v benálu byly strašákem spíše rozvody, ale nic neřešitelného, oproti 2,0t s jejich pověstným odlehčeným blokem je 3,0t bezúdržbovým a bezproblémovým motorem ne?? :-) jinak opláckej 2,0t bych řekl, že je lepší a spolehlivější než 2,0t od Saabu. U 2,8t se taky řeší vytahané rozvody...

Perníček
20. dubna 2020, 19:21
0

Právěže jsem se setkal už x-krát s problémy s chlazením u benzinové 3,0t v6 v Saabu, respektive u atmosférické 3,0 v6 od Opelu, který se krom turba liší jenom v nepatrných detailech, ale ten podstatný základ je stejný. Máme doma 3-krát Sintru s timhle motorem a všechny tři trpěj na přehřívání, blbě udělaný chladicí okruh a stejně tu pak je i fouklé těsnění pod hlavou.
Teď záleží o které 2.0 t mluvíš, jestli o B205 (respektive B235), nebo už o B207.... B205 byla pro 9-5, o které je tu řeč. Co se spolelivosti týče, tak ve srovnání s Opelem nevím jak si stojí, ale ty motory nalítají 300k jako nic. Problém je tu akorát s rychlejší degradací oleje, kde se moc nevyplatí přetahovat 10k km interval výměny, páč se tím bordelem může ucpat sací koš v olejové vaně a následky si asi každý umí domyslet.

Mrkef
20. dubna 2020, 21:18
0

Jediný V6, co pamatuju od Opela v těchto ročnících výroby je 3.2 V6 ve Vectře a možná Signumu o výkonu 211 koní. Nevím přesně, ale tipuju modifikaci od Omegy MV6.
Takže nějaké 3.0 atmo benzíny budou fakt už velká prahistorie, což víceméně Sintra splňuje :D

Perníček
20. dubna 2020, 23:15
0

Jo tak prahistorie už to svým způsobem je, když Sintra byla ve výrobě od roku 96 do 99 a Saab měl benzínový 3,0 V6 od roku 98 do 02. Nicméně X 30 XE je právě motor, co převzal Saab, akorát si nese označení B308I (někdy taky B308E).

Ot
Otes
22. dubna 2020, 17:25
0

No měl jsem na mysli B205 a B207. Při pečlivé údržbě, když člověk ví, na co ten motor je náchylnej, tak určitě se dá spostě věcím předejít a motor vydrží.

PB
23. dubna 2020, 12:22
0

Super. Dlouho uz premyslim o 9-5, vypada uzasne

reagovat
Ze
Zendass
11. prosince 2022, 01:45
-1

Mám nově NG 9-3 Aero s 2.8T, líbivý auto s parádním výkonem. Uvidíme co servis. Tahle recenzička mi pomohla s rozhodováním se :) plus se v záplavě koncernů krásně vyjímá

reagovat