načítám data...

R8 - po třech letech

15. června 2022, 20:43 20 komentářů Radim Nemec

a 4200 l “plnotučného” později aneb jak si nekoupit další auto

zobrazit celou galeriiRadim Nemec: R8 - po třech letech

V komentářích k předchozím blogu se ozvaly hlasy po nějaké retrospektivě po roce. Už tehdy jsem měl eRko delší dobu, tak předpokládám, že nebude nikomu vadit, když to zakulatím na zkušenosti po skoro čtyřech letech. 
Jak jsem už jednou napsal, první rok byl asi největší problém – při testovací jízdě se neukázaly typické problémy s magride tlumiči a po pár dalších týdnech se začalo ozývat ložisko spojky. Co se tlumičů týče, jejich msrp je bratru 50k CZK za kus, už to bylo zmíněno v předchozích diskusích, proto jsou taky tak populární aftermarket tlumiče K&W [s TÜV] a Öhlins [bez – pokud jsem viděl].
  
Navíc jsem uplně nevěřil že kotouče a destičky vydrží a bylo zřejmé, že pneumatiky by přes dostatek vzorku zasloužily obměnu. Jediné co z výše uvedeného péči nepotřebovalo, byly nakonec brzdy. K tomu kompletní prohlídka, všechno co teče z auta vylít a nalít nové, plus přetěsnit nějaké relativně běžné úniky oleje. Práce samožřejmě dost, ale motor v autě zůstal a to považuji za úspěch. 
Po takovém servisu se rok nedělo víceméně nic, ke konci roku se ozval poslední neměněný tlumič a jednocestný ventil regulující vakuový systém. Opět závada jako z učebnice – auto pak prostě nad 6000rpm neotevře klapky a tak si clověk může užít maximálně nějakých 400 poníků. 

 
Ke konci dalšího roku byla potřeba vyměnit prosakující vodní pumpa a poslední radost přichystal jeden z předních tlumičů, který byl měněný na začátku. Brzdy kupodivu stále drží původní, ale ocelové nejsou až tak hrozné – OEM jsou cca 100,000 CZK a v podobné ceně se pohybuje i sada wave rotorů, které přišly s facelift-em. Pokukoval jsem po CC originálech z GT, nebo faceliftu ale s cenou od 8 do 16k EUR z ebay-e (rumunsko, litva a podobný původ) se mi do takového rizika a výdajů nechce. Poslední měsíc mě potěšila další klasická bolístka – klima neklímovala. Navíc se od firewall-u ozval zvuk jakoby umřelo ložisko na kladce, tak jsem se “těšil” na výměnu kompresoru (paradoxně na V10 je to menší bolest než na V8). Nakonec se ale ukázalo, že jen ušla náplň a po doplnění se vše uklidnilo. 
Pokud se podívám na statistiku, tak mi to vychází na ročně najetých 10k km, přece jen je to hlavně víkendovo-výletovací auto a při kombinaci občasného zablbnutí s dojetím na nějaké zajímavé místo je spotřeba téměř ekorallyových 12.76l/100km. Ano, není to obligátních 5 na sto, ale občas motor vytočím i ke 2k rpm, vážně. ;) Ale vážně – tohle je opravdu hodnota, na kterou se imho dá bez problémů dostat, pokud člověk jede rozumně. Typicky v říši 155 gps cestovní rychlost, pár průplachů výfuku když je volná cesta a na okreskach prostě rozumně s občasným vymetením pavouků. Servisní statistika pak vychází průměrně na nějakých 100,000 CZK na rok, což by se dalo trochu ponížit pokud by člověk věděl, co ho čeká (e.g. tlumiče). Věřím taky, že kdo koupil nějakou limitku (GT, LMX, …) před těmi čtyřmi lety, tak to na ceně i při nájezdu neztratilo nic z ceny – což je samozřejmě důležité jenom pokud člověk plánuje prodej. 
Toliko tedy k dnešnímu nudnému blogu a těšte se na další “po dobu mé služby se nic zvláštního nestalo” za nějakou dobu. Třeba na osmileté výročí. A já se budu zamýšlet, čím dalším bych obšťastnil svou garáž. Jak by se vedle toho vyjímala Audi 100 S Coupe ‘74? ​

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

BigBen
20. června 2022, 12:17
2

Blog krátký ale výstižný. Většině lidí stačí jako decision maker informace o ročních servisních nákladech :-D
Díky, že jsi se podělil.

reagovat
Radim Nemec
21. června 2022, 08:57
1

Ono by se to asi dalo dramatizovat a rozepsat, ale me to moc nedavalo smysl. Stejne tak by nekdo dalsi mohl psat romany o 5.0 Lambo motorech, tam jsou ty problemy snad jeste znamejsi. Me osobne nejvic mrzi ty tlumice. Jak ze stranky, ze vsichni vi, ze to je vicemene spotrebak, tak z te stranky, ze nikoho ve fabrice nenapadlo chytit se za nos a udelat revizi, ktera vydrzi podstatne dele. No a pak samozrejme fakt, ze nejlepsi aftermarket tlumice nemaji TUV. Podobne se mi teda jevi i ta klima, ale tam jsou ty ohlasy spis ruznorode, tezko rict, jestli to nejak zavisi na uzivateli a jak ji pouziva…
Ty ostatni veci jsou spis naopak prekvapive, vzhledem k tomu kolik veci je stejnych s LMS/GTx, ze neni potreba rebuild kazdych 100k km. No a je otazkou kdy budu resit zakarbonovane sani, ted cerstve jsem vymenil olej za novejsi specifikaci a pozoruji zvysenou spotrebu - predtim jsem mezi intervaly urcite nemusel dolevat, ted uz si to i reklo. O tom si musim jeste neco zjistit, poexperimentovat se starsim nebo jinou viskozitou. Nastesti forum je k tomu dost dobre a jak uz jsem psal minule, v Nemecku je clovek, ktery (sic na V8) vyzkousel leccos - treba zkousel ruzne ventily a publikoval mereni, ktere z nich maji nejlepsi flow, stejne tak ruzne experimenty se sanim, katy, vyfukem, … na co si clovek vzpomene. Nicmene vzhledem k tomu, ze taky menil vetsinu sroubku na aute za titanove kvuli uspore vahy, tak to asi vypovida o jeho dusevnim zdravi (ja to myslim dobre, ale jinak je to asi trochu magor… [furt to myslim dobre, s obdivem]).

Slower
20. června 2022, 22:10
2

Moc diky za soupis!
A snad nebudu za uplnyho snoba, ale cekal jsem to o horsi. Tohle je drazsi jen asi 3-4x nez Camaro a pritom to je opravdovy supersport a ne auto pro americkyho vidlaka...

reagovat
Radim Nemec
21. června 2022, 08:58
0

Za snoba nebudes, jak rikam, naklady by sly jeste snizit, leccos by se dalo nejak “osolichat” ale ja mam rad veci udelane dobre.

fortress
22. června 2022, 14:42
1

Já zatím za 12 tisíc kilometrů řešil jenom výměnu oleje. S těma brzdama jsi mě potěšil že to není taková darda. Ohledně servisu jsem zjistil, že bude lepší jezdit do Drážďan.

reagovat
Radim Nemec
23. června 2022, 10:22
0

Jasne, je to taky o 10 let novejsi auto. :) Tlumice jsou problem jenom v adaptivni verzi (byly jako option u RWD? a clovek ma na vyber - chces adaptivni, tak trp; chces ease-of-use, mas moznost jako OEM, tak aftermarket) a brzdy jsou daleko mensi problem, nez jsem cekal - kdyz se clovek trochu diva, tak se daji najit prodejci, kteri dodaji komplet sadu kotoucu a desek (pro 4S - coz sedi i na 42) za cca 2.5k EUR, coz je super.
Co se Drazdan tyce, tak chapu - pokud vim, tak v CR jsou jenom 3 certifikovane servisy (naposledy co jsem se dival - TopCentrum car Kyjov, ISR v Praze a jeste jeden v Budejicich), takze z Phy chapu, ze si clovek radeji zajede do Nemecka.

P.
P.I.C.
22. června 2022, 23:08
1

No, ja to tak pozitivne nevidim. Hoodne dlouho jsem vahal mezi R8 a 911 997.2, ktera nakonec vyhrala, protoze legenda... a krome toho jsem dodatecne zjistil, ze jizdni vlastnosti jsou dost dobre nepopsatelne, ale to ja zase jina otazka. Je pravda, ze jsem vybiral 6 mesicu a nakonec si 911 privezl individual ze Svycarska, ale za 2 roky se moje provoznj naklady skladaji z vymeny oleje, filtru a prevazeni pneumatik.... plus teda naklady na 100 oktanivej benzin, ale tim jsem skoncil. Pri vyuziti Porsche na vikendove projizdky na plny plyn jsem zatim nemenil NIC. To auto je spolehlivejsi, nez muj daily driver (Btw. Audi). A po precteni tohohle clanku jsem sakra rad, ze jsem se nerozhodnul pro R8. :)

reagovat
Radim Nemec
23. června 2022, 10:25
0

co na to napsat - gratulace asi, good for you, jsem rad, ze to vyhovuje. Jak by taky ne, jsou to uplne jine auta.

Stanley
25. června 2022, 07:18
0

Tuto kategorii aut si snad člověk nepořizuje podle nákladů na servis a jeho četnosti, ne? Já se teda pohybuju v nižších cenových, ale když vybírám zábavný sporťák, servisování je nejdříve někde na třetí příčce priorit, spíš hlouběji. To, co popisuje Radim, je podle mě úplně ok.

Mechanik
25. června 2022, 12:01
0

Myslíš jako že člověk co vidělava třeba 250t měsíčně nepočítá peníze a neuvažuje nad tím co si může dovolit?
A to že na to mám přece neznamená že budu v klidu vyhazovat peníze na nesmyslný servis.

fortress
25. června 2022, 15:29
2

Do Porsche taky může člověk servisně zahučet - nehledě na pojistku, která je u Porsche o dost vyšší. To jsi měl spíš štěstí. Koupit R8 V10 v manuálu dává určitě větší smysl než mít skoro jakoukoliv 997.

Radim Nemec
25. června 2022, 20:53
3

no tak to jsem zase zacal debatu. Zkusim to trochu deeskalovat.
Koupil jsem si auto, ve kterem nekdo par let jezdil a presne jak bylo receno vyse - menil jenom olej dle intervalu a dolival benzin dle potreby. To uz tak nejakou dobu jde udrzet. Ale pak (a to jsou zname bolesti) se ukaze unik oleje u pumpy (a to byl prosim drobny, jenom ja bych neprekousnul ze mi z toho neco ukapava) a nekdy to zacne vzdavat chlazeni alternatoru. Kde je "chyba" jsou ty tlumice, ale tam jsem byl taky uprimny a jasne jsem rekl, ze kazdy normalni clovek by si spocital, ze ma dohromady tak tri moznosti a ktera z nich je rozumna. Ja jsem byl trochu optimista a trochu nerozumny a vybral jsem si, ze se budu drzet uplne originality. A to je hlavni cast nakladu. Pokud nekomu nezalezi na originalite (a potencionalne STK legalite, nedejboze problemum v Nemecku kvuli absenci TUV), koupi za bratru 5-6k EUR (nevim presnou cenu, ale takhle si to vybavuju) sadu Ohlins-u a bude si chrochtat blahem.
Do tech servisnich nakladu jsem zapocitaval i vymenu kol a pravdepodobne i nove disky (jenom vzhled a hmotnost, nebyly nutne treba).
Pokud nekoho servisni naklady sokovaly, tak se omlouvam, ale bojim se, ze by vas asi o to vic prekvapilo, jak se pase takove Ferko nebo Lambo. Tohle je oproti vsemu ostatnimu ve stejne kategorii "za hubku", vylozene Lidl level akce.
A nepovazuju se za cloveka, co rozhazuje bez rozmyslu, tohle je pro me proste dobry "return on investment". Bylo by jednodussi, kdybych mel neco levnejsiho? Ano. ... ale tech zazitku, co mi tohle prichystalo.
Ja naprosto chapu, pokud mi nekdo bude rikat, ze ON si mysli, ze to ma blbe proporce, ze je to pro chudaky, co nemaji na Lambo, ze ctyrkolka je pro sraby, ze... ale jenom tezko ten clovek taky muze cekat, ze kterykoliv z tech argumentu me presvedci, ze to hodim ze skaly. Kazdy mame nejspis nejakou vasen, ktera je nejakym smerem zacilena a stejne tak, jako me by nikdy nenapadlo koupit si americke auto (a sem si muzete domyslet stejne pejorativni komentare k amerikam), tak ja rozhodne necekam, ze lidi po rozhovoru se mnou zahodi vsechny ameriky a prejdou hromadne v VAG-u. Nebo zkusim trochu down-to-earth priklad (damy a devcata prominou) - nekdo je "prednak", nekdo je "zadak" a myslim, ze vsichni muzi instinktivne chapou, ze je zbytecne ten druhy tabor presvedcovat, nebo shazovat. A nekteri jsou schopni za vylepseni toho "sveho" utratit i pro jine naprosto sileny budget.
Doufam, ze jsem to ted uchopil trochu lip a ze to neni jenom tapetovani.
-
Komentář upraven 25. 6. 2022, 20:54:41

HeavySmoker
25. června 2022, 21:12
5

LOL, to je zase diskusia. Radim si doprial pekné auto a chce ho udržať v dobrom stave, tak to logicky niečo stojí a v porovnaní s kúpnou cenou auta sa jedná o drobné percentá. Porsche 911 mám, slúži to dobre, ale časom keď treba motor von, tak to tiež naskáče na nižšie stotisíce. Moje blbé BMW Z4 ktoré stojí menej než slušná sada diskov na R8 ma stálo na servise 300 tisíc za 5 rokov jazdenia. Audi vyrobilo dobré auto a nepokryte závidím, je to na parkovisku 10x špeciálnejšie než 911. Servisné náklady sú zjavne tiež úplne OK. Nech robí radosť :)

beastar
25. června 2022, 23:58
3

Tak asi takhle. Zmiňované Lambo sem chvíli šťastně vlastnil. I když s tím vlastně moc nejezdíš ty částky za všechno jsou enormní. A jistě to bylo v době kdy hluboko do kapsy nebylo. Pokud člověk není extra milionář, dědic, anebo fotbalista ty prachy musí vydřít. A to si pište že řeší za co je utratí. Jasně že u těch sportovních aut asi náklady na servis nejsou úplně na prvním místě. Když se chceš ale vozit a ne se chodit koukat do garáže je to, to co budeš muset řešit. Jak píše Radim někdo se jen vozí ideálně v záruce. Stejný příběh má moje daily Quattroporte. Někdo předemnou za to dal nechutnou šumu. Jezdil vcelku úspěšně. Mě čekalo hodně nákladů na provoz. To je ale daily to sem úplně nepatří. Jen že to prostě platí obecně.

K tomu Porsche já ho třeba nemám. Protože ona ta pověstná spolehlivost má taky své meze. Přestože to funguje a mezi sportovními auty je to top kvalita. Může se to přesně 997 krásně posrat a levné to není nikdy. Navíc si troufám po svezení pár desítkami aut této kategorie tvrdit, že je to trochu jiný sport. A jestli Audi vyrobilo dobré auto? Rozhodně to je zajímavá volba. A nikdy už to nebudou vyhozené prachy. Což se o spoustě levných nebo menších sportovních aut říct nedá.

Platný argument každýmu co jeho jest samozřejmě platí bezezbytku. Je ovšem důležité dávat veřejně takové věci hlavně kvůli lidem kteří prostě příliš neví. Nebo nevěří a pak mají smůlu. Obecně teda platí že servis takových aut, včetně pneu a pojištění není procházka růžovou zahradou. Jak jsem tady kdysi psal třeba o amg Mercedesech ... No. Ferrari už je úplně jinde a pokud se chce člověk vozit není to vůbec legrace. I tady se ale najdou výjimky. Třeba 458... Přestože R8 je furt levnější na údržbu.

Stanley
předevčírem v 08:25
3

Jo, přesně tak to je. Když si pořizuju auto, tak snad vím, že tam servisní náklady budou v adekvátní výši a počítám s nimi. Argumentovat tím, že porsche je lepší, protože mě nic nestojí, je nesmysl - realita je taková, že pokud se doteď "jen dolíval olej", tak se to pak začne všechno sypat v pár letech a situace pak může být přesně opačná. Už komplet oservisovaná R8 bude radostně jezdit a 997.2 bude co dva měsíce viset někde na opravě.

Za mě výběr R8 pořád super a roční náklady na servis ok.

beastar
předevčírem v 13:30
2

Přesně tak. Ono takový ty báje jak tohle a tamto je super nesmrtelný. A jenom dávám benzín to je zrádný. Každý sportovní auto se jednou bude dráž servisovat. Pokud s ním jezdíš. Zrovna supersporty z Itálie stojí větší peníze i když stojí na místě v garáži. A hlavně pořád se tu bavíme o ojetých autech. Přestože sporťák a třebaže luxusní značky. Většinou. Mimochodem desítky tisíc lítají vzduchem třeba i u Slk Amg a to je proti R8 vlastně docela low budget. Jak sem psal mě se takový sumarizace líbí.. ať vidí případní zájemci že to prostě není úplně zadarmo. A vždy trochu kompromis.

esmo
včera v 13:27
0

Servisní náklady jsou povětšinou poplatny exkluzivitě a pořizovací ceně nového vozu. Takže bych to zas tak černě, jak někteří tady, neviděl. A když to někdo nechce řešit (třeba mě by to asi moc nebavilo), tak si musí koupit nové, nebo si nechat zajít chuť. Jednoduchá matematika :-)
Někde jsem slyšel, že jedna taková běžná servisní prohlídka Ferrári vyjde asi jako roční servisování této R8. Dá mi Beast za pravdu, nebo jsem slyšel špatně? :D

krab
včera v 16:51
0

Pěknej blog, čtu to až teď s nějakým zpožděním... mě to nepřijde jako žádná tragedie, spíš mě překvapuje cena brzd, tady jsou asi evidentně už v sérii u V8 nějaký dost specifický. To je rozhodně levnější spotřební materiál u Porsche. Ty tlumiče teda taky, ale aby se srovnávaly jablka a jablka, tak to bude v případě 911, kde je elektronická regulace tlumičů, u těch 991 a novějších určitě podobná darda.

U těch poršáků to bývá tak, že se dlouho dá jezdit čistě jen za provozní náklady, ale přijde den, kdy se pak repasuje kde co a to už v případě třeba 997.2 a novějších budou lítat velký částky. Pokud nemáš, neplatíš porsche approved záruku. Ta věřím se v případě provozování těch novějších modelů vyplatí. K pojistce holt majitel platí ještě několik desítek tisíc za prodlužovanou záruku a musí jezdit na prohlídky do Porsche centra, často to majitelé i v ČR řeší tím, že jezdí do Německa/Rakouska, u nás ty služby vyjdou překvapivě dráž a jsou míň kvalitní... nebo tak to občas slýchávám.

R8 má svoje kouzlo, má hezkou tu odhalenou kulisu řazení , když je to manuál, občas v tom člověk zahlédne takový ty "cirkusový" týpky, ale to se nevyhne každý luxusnější káře, Porsche nevyjímaje. Někdy bych si sám R8 rád zkusil, abych měl představu. Každopádně přeju hezký léto a co nejmíň poruch!

beastar
včera v 19:18
1

esmo- Na rovinu když vynecháme těch několik málo dnes už spíš historických modelů je Ferrari určitě v top 3. Když budeme brát auta která se vyrábí alespoň trochu v sérii. Nechci z toho dělat bůh ví co, ale slyšel si více méně dobře. Pokud se bavíme o modelech z poslední dekády. Vlastně i to Porsche je potom vlastně docela easy. Ono se to má tak. A na tohle bývali sem tam dobré díly Top Gear. V téhle kategorii už je v zásadě drahé, exklusivní a super krásný všechno.

Jejich řečí.. ano R8 je výborné auto, dokonce skvělé auto a Audi udělalo kus práce. Porsche je skvělý jako vždycky. A Ferrari je prostě Ferrari.. A Jardo koupil by si R8. Ne chtěl bych Ferrari...

Každopádně k věci. Ty částky jsou úplně ok a auto je to krásný, dneska i investiční tak co.

Krab- Jenže cirkusový typany vidíš i v Géčku třeba. Stačí mi potkat pana Karlose a už vím že to auto nechci:)) To se nedá takhle brát. Nedávno sem byl na Maserati, Ferrari, Lambo, italian supercars srazu. A tolik nevkusu sem pohromadě dlouho neviděl. A to já osobně sem z éry zlatých cibulí a růžových košil LV dávno vyrostl.

Franz Kafka
včera v 19:27
0

Jako velký fanoušek Audi, co jezdí daily Alfou musím uznat, že je to hezké shrnutí. Hrozné cifry tam nevidím. Mám starou S4 s tím prvním motorem. 2.7t a jezdím s ní jednou za čas. Občas i na okruhy. A když chci aby to bylo v top stavu nestojí to taky desetník. I když samozřejmě proti R8 to je úplná budgetová kára. 996 mě nestojí peníze zejména protože s ní nejezdím. Jinak sportovní auta nejsou pro šetřily.