načítám data...

První rok s BRZ

12. února 2017, 17:33 45 komentářů jc

Dneska by to šlo. Tak nějak to říkal ten Rejlek v jedné ze svých videorecenzí. Pozdě večer po chumelenici se vracím ze svých sportovních aktivit domů a míjím prázdné parkoviště před nejmenovanou zkrachovalou prodejnou sportovních potřeb. Spínač v hlavě se spíná a události jsou směrovány svou přirozenou cestou...

zobrazit celou galeriiTomáš Jedno: První rok s BRZ

Po několik večerů v posledních týdnech jsem projezdil nezanedbatelné množství benzínu na parkovištích. A nebyl jsem zdaleka sám, jak potvrzuje i příspěvek mého kolegy RCNP. Podmínky pro takové radovánky jsou opravdu výjimečné a poskytnuté příležitosti je třeba využívat. Kroutit volantem v BRZ je za takové situace ta správná nirvána. Ani k tomu není nutně potřeba velká plocha, jak jsem se přesvědčil na prvním parkovišti, které bylo prostorově poměrně omezené a zvenku i zevnitř lemované obrubníky a zčásti i betonovými zátarasy. Tam, kde to kolega s STI vzdal po prvním kole, se s BRZ, trochou opatrnosti a soustředěním daly bez problémů vykružovat zatáčky. Při dalších příležitostech jsem přesto plochu vyměnil za větší. Ta sice generovala výrazně méně adrenalinu, o to více manévrů ovšem umožňovala. Svou roli hrály i sociální aspekty. Pro srovnání bylo užitečné vidět, jak se daří ostatním kolotočářům, vesměs sedících v zadokolkách německého původu. Video pro ilustraci.

Znáte ten pocit, když druhý den ráno sedíte u snídaně a připadá vám, že pod vaším pozadím ujíždí jídelní židle? Já už jo. Úmyslné klouzání se autem je zábava, ale samozřejmě to má veliké dopady na schopnosti ovládat auto i v běžném provozu, o krizových situacích (ať už k nim dojde jakkoliv) nemluvě. V některých státech si to uvědomují lépe než u nás, třeba v Rakousku je údajně povinné absolvování cvičebního polygonu v rámci autoškoly (pokud někdo zná detaily, prosím rozvést do komentářů). Ostatně organizované skupiny mladých nezkušených jsme potkali minulý rok při výletu na polygon v Pachfurtu organizovaném typer.cz. Tam jsem poprvé nahlédnul o kousek dál a otestoval své schopnosti v BRZ za krajních situací. S výsledkem jsem byl spokojený, i s malými zkušenostmi s BRZ a zadokolkami obecně jsem v konkurenci sporťáků (M3, M4, Z3, 911(!) :-) Mustang a nějaký ten Civic) myslím obstál velmi dobře. Jak psal kolega, v BRZ je to intuitivně komunikativní – a to pomůže každému dřevákovi.

Je to zábava a zároveň velká škola, pro zadokolkaře obzvlášť. Škoda, že dostupnost polygonů není trošku větší. Vyhrát sportku, koupím si jedno BRZ do zásoby a hned potom si postavím něco na klouzání u nás za vesnicí a budu vybírat symbolické vjezdné.

pachfurt

Blíží se výročí našeho prvního společného roku (o prvním týdnuprvním měsíci), takže už si troufnu na nějaké to bilancování. A také si troufnu tvrdit, že zmíněné kratochvíle na sněhu nebo kluzných fóliích jsou pouhou (byť velmi sladkou) třešničkou na dortu, pokud Toyobaru používáte jako dopravní prostředek každý den.

letní

Jasně, není to stavěné na hltání dálničních kilometrů, ale i s tím si hravě poradí a pokud se zrovna potřebujete „jen“ někam přepravit po D1, neulomí vám obratel. V každém případě těch „jen“ je u mne opravdu výjimečně a z téměř každé cesty se stává zábava nebo minimálně zpestření všedního dne. Pokud bych měl vypíchnout nějakou věc, která se mi na BRZ líbí, byla by to nepochybně koncepce, vyvážení a pohon zadních kol. A to musím přiznat, že předokolkysmus byl ve mně velmi hluboko zakořeněný. I po tom roce se mi stává, že při průjezdech pomalými zatáčkami podvědomě čekám nedotáčivost, která se ale nedostavuje. To si pak uvědomíte, jak velký je to rozdíl. A při dalším průjezdu o kousek méně zatočíte volantem a o kousek více přidáte plynu.

bok

Na sněhu je všechno intenzivnější. Zjistil jsem, že mě strašně baví hrabat se v kalamitě rychlostí téměř chůze do neprohrnutého kopce s volantem každou chvíli za jiný roh. Případně i o něco málo vyšší rychlostí do kopce prohrnutého leč uježděného. Pak je docela zajímavé vyzvat na souboj stabilizaci ve Sport režimu a rozpohybovávat karoserii jen natolik málo, aby se stabilizace nerozblikala. Pomáhají tomu silnice v našem okolí, kde se nesolí. Tam, kde by jinak bylo jen slané mokro, vydrží krásně uježděný sníh s nějakými těmi kamínky. Výjimečně si na prázdné cestě dovolím úplně vypnout stabilizaci, na konci zatáčkovitého úseku to otočit a cvičně provést další průjezd.

cesta

Pro tyhle okamžiky je BRZ (jak) stvořené. Ukazuje a vyučuje, jak se to má dělat. Přitom funguje jako celek. Řízení je přesné a komunikativní, blablabla, tyhle věci už znáte. A při faceliftu prý vylepšili podvozek – to jde? Pro mě je to ideální kompromis komfortu a té šikanované sportovnosti. Karoserie se v zatáčkách téměř nenaklání, ale zadek se drobně zhoupne, když se přiblížíte k limitu a přetáčivosti. A to se mi líbí. Nene, jiná auta by na vás nezvedla ukazováček, tam by to byl rovnou jiný prst. O čem to mluvil Chris Harris? Aha, teď už vím.

skelet

Abych jenom nechválil. S BRZ budu mít vyšší spotřebu pneumatik. To jsem poznal už na jaře, kdy jsem čekal na nové disky z Anglie pro letní sezónu a drtil tak zimáky i v teplotách nad 10 stupňů. Ale ono vám to nedá a při odbočování na prázdné křižovatce trošku přišlápnete. No co, podle mě pneumatiky nemají odcházet do gumového nebe stářím. Na druhou stranu je dobré, že se díky celkové váze, těžišti a vyšším tlakům v pneumatikách nežvýkají jejich bočnice.

motor

Jinak stěrače stírají, ostřikovače ostřikují. Při častém odmrazování zaznamenávám velmi rychlý účinek topení. Až mám podezření, že ho dimenzovali na auto bez střechy. Ale může to být i menší kabinou. Celkem jsem spálil něco přes 1893 litrů benzínu a spotřeba se ustálila lehce nad 10 litry, což je vzhledem ke způsobu užití, teď i častému rozmrazování a krátkým pojížďkám po okolí (market, školka, kroužky) velmi dobré. Pro zajímavost, dlouhodobý průměr podle Spritmotoru je 8,15 l pro BRZ ( 25 aut) a 8,69 l pro GT86 (130 aut). To holt nedám, ale už s předchozím autem jsem měl dlouhodobě přes 9l, zatímco obecný průměr je 7,7.

spotřeba

Protože obecní část cesty k našemu domu je materiálem i rovinou podprůměrná polňačka a škrtnout si tu podvozkem můžete v podstatě v jakémkoliv ne-SUV autě, oceňuji, že BRZ je i přes svého sportovního ducha připravené do normálního provozu. Což byl také záměr jak potvrzují videa z vývoje. Proto se nebojíme ani lesních cest a příležitostně vyrážíme mimo civilizaci. V konfiguraci dva dospělí a malé dítě není problém se zavazadly, krosny se vejdou do kufru „na hloubku“ vedle sebe a nebýt špatně sbalené ochranné plachty na auto, není třeba materiálem obsazovat volné sedadlo za řidičem. Je pravda, že kdyby měl vzadu sedět někdo dospělý, bylo by to za trest pro něj i pro spolujezdce vepředu.

banish

Byl to velmi zajímavý rok za volantem a už se těším na další. Na dvoře už nestojí leštěnka a trošku mi chybí vůně vypalovaných výfuků. Teď ale doufám, že brzy zase něco napadne a na duben už jsem opět přihlášený do Pachfurtu. Někdy později, na letních a za sucha, mám v plánu podívat se také do Mostu. Nejlépe ještě se současnými letními pneumatikami (MPSS), protože až je dojezdím, hodlám z garáže vytáhnout původní nejeté Priusovky a uklouzat je k smrti.

Na závěr bych měl jednu otázku do diskuze. Toybaru nebo Toyobaru?

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Letis
12. února 2017, 19:01
0

Čtení pěkný a oceňuju video, který obzvlášť při psaní o zimním blbnutí dodá na autentičnosti. Jinak parkoviště sice pěkný, ale už chápu proč tam RCNP nejezdí, když tam máte návštěvnost jak v kině na padesáti odstínech. :D U nás to není tak horký a jezdí se i s předokolkama, jó to by se mi tam bejvalo s feldou nechtělo, kdyby to tu byla samá zadokolka. :D

reagovat
jc
12. února 2017, 22:36
0

V tom kine byva na 50 odstinech hodne lidi nebo malo? Nejak to nedokazu odhadnout :-) Na parkovisti je to v pohode. I kdyz byl nejvetsi provoz tak nebyl problem a kdyztak staci pockat a jezdis skoro sam nebo uplne sam.

Letis
13. února 2017, 00:17
0

Popravdě až tak jistej si nejsem, ale podle toho množství marketingu a toho, že třeba v Cinestaru to dávaj 10x za den, tak i lidí asi chodí dost. Mě prostě jen překvapilo, že se vás tam sešlo víc a kroužili jste takhle za sebou. :)

whitenight
12. února 2017, 20:32
1

To je fakt super článek. Líbí se mi, jak smyslupný využití má i takový "nesmyslný" auto. Právě tohle nečekaný využití mám rád a dost mě zajímá.
Pak akorát vždycky procházim ceny ledvin a jater na netu no...

reagovat
jc
12. února 2017, 22:37
1

Ccc... nesmyslny prej :-) Vsak to ma asi vetsina majitelu jako daily.

ToMyx
12. února 2017, 21:47
0

Skvěle autentický blog. Super videa, chytlo mě to z polygonu, s předokolkou jsem takhle rychlé ruce ještě mít nemusel. Až napadne, pojedu to asi taky zkusit :-)

reagovat
jc
12. února 2017, 22:39
0

Dalsi moznost je zapnout stabilizaci, pak obvykle staci jen trosku pomahat. A jed.

wa
waclosh
13. února 2017, 13:06
0

To pravě ne, to se uhoblujou destičky. Když se chce zamachrovat v e dvou zatáčkách, tak proč ne. Ale už jsem viděl, jak v zimě(!) stabilizace/protiprokluz rozsvítila zadní disky do oranžova.

jc
13. února 2017, 13:15
0

Nebyly jen prirezly? ;-) Verim, ale musel to byt extrem. Jinak brzdy vepredu maji v BRZ 294mm a skoro stejne - 290mm. Nevim co bys musel delat, aby je utavila stabilizace.

RCNP
13. února 2017, 10:36
0

Aby to ještě víc vypadalo jako, že jsme jeden člověk co touží po dvojnásobný pozornosti, tak na tom parkovišti jsem jezdil taky, ale v daleko menším provozu. Respektive jsem se klouzal na vedlejším a počkal až je vyženou a noční hlídač usne :D Jinak asi nemá moc cenu něco psát, jelikož jsme na tom až děsivě stejně :D Jen teda mě sedí i celkem ta "kolektivní" spotřeba (mám dobrej profil cesty). Teď v zimě mám průměr asi 8,1-8,3 a v létě tak 8,3-8,6. A pak trochu nerozumím tomu úplnýmu vypínání stabilizace při brždění. Možná to jenom blbě chápu, ale já vypínám stabilizaci normálně za jízdy bez přibržďování. Jinak pěkná bilance a videa :)

reagovat
jc
13. února 2017, 10:58
0

Driv jsem vypinal pri stani, tak jsem si to mozna zafixoval s tim, ze je treba stat na brzde. Delal jsem to tedy zbytecne slozite.
Ale je fajn, ze jsme nasli nejake odlisnosti. Aspon je poznat, ze jsou nase osobnosti opravdu oddelene a pouze zijeme ve stejnem vesmiru :-)

RCNP
13. února 2017, 11:32
0

:D Taky jsem si chvíli nebyl jistej :D Jinak ještě k pneumatikám. Základní "priusky" jsou hrozně fajn, já na nich jezdím pořád. Jen se jim kroutí bočnice a to mi celkem vadí. Ale teď jsou nějaký nový Primacy HP, tak je asi vyzkouším až na jaře sjedu svoje starý Primacy 3. Do nějakých extra sportovních pneumatik se mi úplně nechce. Nechci se připravit o tu hravost, ale prý obyčejný Michelin Pilot Sport (ne Super Sport) jsou tak akorát. Navíc je letos nějaká nová generace, která se prý fakt povedla. To bude na jaře velký dilema :)

jc
13. února 2017, 11:42
0

Vsak ty HPcka jsem na aute z vyroby mel, link na hodnoceni je v clanku. Kdyz jsem jel poprve s predvadeckou, byly na aute a docela mne prekvapilo, ze to drzelo stejne jak moje stare auto na AD08R (mel jsem dobre srovnani na trase co mam najetou a kterou jsem absolvoval hned po sobe v obou autech). Presto jsem ze semislicku nechtel moc skakat, proto ty MSS. Ale cas pokrocil :-)

RCNP
13. února 2017, 12:56
0

Tak to mám možná trochu bordel v těch typech, ale vím, že udělali nějakej update. Ono je to celkem vtipný, protože myslím mají B nebo C na štítku se spotřebou, což je na gumu z priusu docela slabý :D O to líp možná drží a i mě to právě překvapilo. Jinak vím, že lidi zkoušeli Dunlop SportMax nebo jak se to jmenuje, ale zase se vrací k primacy. Já uvidím, možná pro pocit změny zkusím pilot sporty.

jc
13. února 2017, 13:26
0

Ty MSS jsou fajn, pokud chces grip a zadny extrem. Ja pouziju zarchivovane HP a uvidime. Vzdycky jsem vybiral gumy podle toho co udrzely za sucha, ale tady to asi neni uplne potreba :-) Na druhou stranu se mi porad trosku prici kupovat horsi gumy, treba kratka brzdna draha se taky hodi.

krab
13. února 2017, 11:30
0

Toyota nebo BRZ? To je oč tu běží, slovy klasika. ta Subaru WRC barva je tak hezká, že odpověď vlastně přijde sama... I když až si ho konečně půjdu koupit taky, modrá to nebude! Asi bílá Toyota GT86. V té barvě jsem se s tím autem seznámil a poprvé řídil. Je to taková perleť a vypadá moc hezky. A hlavně, je to prostě "86" japonsky Hačiroku. Takže u mě by to bylo jasné.

Výborná recenze opět a myslim, že i docela nalákání na tu akci na rakouském polygonu. Něco v tom duchu chci letos zkusit, potřebuju taky získat trochu víc dovedností a kontroly, aby se mi zas jezdilo líp a líp. Ne, že by to bylo podstatný, ale spíš mě přijde normální ta spotřeba co uvádí RCNP, než ta tvoje, ale ono krátký trasy, víc města, nějaký stání na světlech atd. a je to +2litry bez problémů.

Legrační je, že stejně těžké, ale o skoro 20let starší BMW Z3 Coupe s M52jkou s dalšími dvěma válci a mořem newtonmetrů navíc žere úplně stejně :) +- 10l/100, ale není problém být i kolem těch 8.5 když je profil trasy výhodnější. Porsche 911 je přeci trochu žravější než by byl BRZ. Po prvním delším výletě v sobotu jsem viděl nějaká čísla jako 13.5/100, jenže ono to je vlastně velmi dobrá známka pro německé inženýrství. Protože to auto vystrkuje opravdické závodnické růžky a presto je tak úsporné. Ale tím tady nebudu zasírat blog o japonském autě. ( opět) :-D

reagovat
jc
13. února 2017, 11:46
0

Srovnani a jeste s takovou konkurenci se vubec nebranim, naopak. Kdyz uz jsme u toho srovnani a spotreby: http://www.autanet.cz/autonews-test-spotreby-subaru-brz-vs-skoda-octavia-combi-1789
U mne je to proste kombinace profilu cest a musim priznat ze i prave nohy.

RCNP
13. února 2017, 12:53
0

Nejmíň jsem měl průměr na jednu nádrž 6,8. To jsem ale jezdil v noci a brzo ráno po jižní spojce a tunelama. A protože jsem byl nevyspalej tak jsem to moc nehnal a jen to lechtal někde mezi 80 a 110 km/h. A teď když jsem jel ve třech na hory, tak jsem jel za 7,1, což jsem taky nepochopil :D Takže ač spotřebu nějak nehrotím, tak mě to mile překvapilo. O důvod víc to mít jako daily :) A jako bonus si občas rejpnu do kamarádů, co jezdí nějakýma manažerskýma škatulema :D

jc
13. února 2017, 13:11
0

Podle mne je to dany pomerne nizkou vahou, asi dobrym koeficientem odporu a hlavne malou celni plochou - u ktere se zapomina, ze je stejne dulezita jako ten koeficient a pritom dneska mozna dela vetsi rozdily nez ten koeficient. A samozrejme EU uskrcenym motorem :-)

H_F
18. února 2017, 20:49
0

ad spotreba z3
i kdyz to je na sestivalec usporny motor, hlavne na okreskach, porad je vyssi nez u brz
kde brz zere 10, z3 s sestialcem zere 12-13
nejvice se to projevi pri provozu ve meste

jc
18. února 2017, 21:49
0

Je to o metodice, viz rozdil moji dlouhodoby spotreby a tech dalsich majitelu. Posledni dva dny jsem udelal par delsich cest a hned to bylo o ~2l pod mym prumerem.

wa
waclosh
13. února 2017, 13:09
0

Jinak pekny video, jen nechapu tu hudbu tam. Chtel jsem spis slyset jak to zni a jak moc to ridic toci.

reagovat
jc
13. února 2017, 13:19
0

Jestli myslis parkoviste, tak to ma jednoduche vysvetleni. Kamera dost vibrovala a mikrofon v kamere nahral jen klepani a ruzne jine pazvuky, bohuzel to nebylo poslouchatelne. Tak jsem to vymenil za to, co zrovna hralo (navic to ma takovy ridicsky (pod)text...).

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
13. února 2017, 15:32
0

Tak spotřebou se s vámi měřit nemůžu. :-D
Na Toyobaru je super, že se s tím dá opravdu jezdit celoročně. To auto je evidentně úplně normálně provozovatelný pořád, navíc ani provozní náklady a spotřební věci jako třeba ty pneumatiky nejsou za nesmysly, což je obrovský plus. Úplně v klidu bych si to dokázal představit jako jediný auto v rodině, tak jako to má JC.

reagovat
RCNP
13. února 2017, 21:46
1

Taky máme půlku válců :D Jo, pokud nezblbneš a nezačneš nakupovat blbosti, tak náklady jsou jak u normálního auta. Spotřební věci stojí normálně a třeba ty pneumatiky díky rozměru nestojí raketu ani když chceš koupit něco lepšího. Třeba upgrade z priusek na pilot sporty je otázka stovky navíc za gumu. A moc navíc ani nezaplatíš za poloslicky. Prasení bez výčitek :D

jc
13. února 2017, 21:51
0

Troufnu si tvrdit, ze treba zrovna v tech gumach je to levnejsi nez kdejakej obyc hatch z nizsi stredni. Se podivejte, na jakych rozmerech ted bezne jezdi. O zimakach nemluve.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
14. února 2017, 08:06
0

Tak jsem schválně koukal na ty rozměry a na ceny na nejlevnejsipneu.cz. To je fakt mazec. Když by člověk kupoval fakt něco no name obyčejnýho jen na to blbnutí, tak vás vyjde kompletně celá sada o polovinu levněji, než kolik mně stojí jedna zadní guma. :-( Vzadu mám rozměr 285/40 R17.
Tak spotřeba je jasná. Jednak máte polovinu válců a skoro i těch koní, ale navíc je moje auto 20 let starej šuplík a to dělá taky hodně. Novýmu autu se to nemůže rovnat. Ale kupodivu, když s tím jedu v klidu na pohodu, tak se s tím dá jet za nějakých 8,5L/100km, což není vůbec špatný, vzhledem k parametrům auta.

jc
14. února 2017, 09:08
0

To abys ty gumy necim obalil, aby se ti neosoupaly :-D

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
14. února 2017, 09:13
0

Zaskřípal jsem si zubama, když jsem loni kupoval celou sadu za 26 tisíc. :-D

jc
14. února 2017, 09:36
0

Nojo chce to hodne bananu kdyz musis mit gorilu misto simpanze :-O

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
14. února 2017, 09:43
0

A to jsem si myslel, jak ušetřím, když si místo C6 koupím starou C4. :-D

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
14. února 2017, 10:35
1

Ale zase když se pak vyjede, tak je to radost. :-) Co zrovna vám dvěma mám povídat. :-)

jc
14. února 2017, 11:28
0

jojo, ale tohle nevypada jako Citroen C4 ;-) :-D

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
14. února 2017, 12:00
1
Au
Augi
17. února 2017, 21:13
0

Kolega v STi dal jen jeden okruh, protože to byla jeho první chumelenice a toho místa tam fakt nebylo moc :-)

reagovat
jc
18. února 2017, 19:56
0

OK, diky za potvrzeni a hodne vydarenych zim s STI :-)

jagy
17. února 2017, 23:46
0

Opravdu se dozadu vleze i male dite? :) Ja to auto zvazoval jako daily/fun auto, ale nakonec jsem to skrz tohle zavrhnul a sel rovnou do vice nekompromisni S2000...

reagovat
jc
18. února 2017, 19:58
0

Dneska jsem vezl 2x60km dva kluky, 180+186cm. Moc komfortni to nebylo, ale byli radi, ze jedou. Mne prekvapilo, ze se vubec vesli a ten vzadu dokonce ani nemel hlavu ve strope :-)

jc
18. února 2017, 20:04
0

Btw to Sko fakt mas jako daily? I v zime?

CerVus
18. února 2017, 13:42
0

Pěkný článek. Zase mě málem zlomil. Po chvíli se ale stejně vrátilo přesvědčení, že to bude NC po fl. :)

reagovat
jc
18. února 2017, 20:09
0

Taky dobry vozitko a na vikendy bez zavazadel proc ne. Vsak ona je to takova nevlastni sestra (nebo mladsi gay bratr) Toyobaru :-D

CerVus
18. února 2017, 21:54
0

Nemám rád auta bez střechy, minulé generace se mi nelíbí, ale NC se mi zalíbilo hned co jsem ho kdysi viděl a stále to platí. To samé v podstatě teď u ND a RF. Až teprve RF je pro mě povedené. Škoda že se tak nebo v coupe nedělala i NC. http://www.mazda-speed.com/albums/NC-Coupe/Hard_Top_NC.jpg Byl by to zdatný předchůdce toyobaru a spousta lidí by se na ně koukala jinak. Už jen proto, že dlouho před toyobaru nic takového nebylo když nepočítáme téměř nedostupnou Silviu.

jc
19. února 2017, 10:57
0

Jo, RFko je fajn. Trosku svindluje s "kupe" siluetou zboku + oproti Toyobaru nema zadni sedacky / kufr, ale kdyz uz bych bral Miatu, tak nejspis RF.

Ma
Martin7653
19. února 2017, 20:53
0

mám rok mx5, je to dtto, ale za 7l na sto a většinou bez střechy ;-)

reagovat
jc
03. března 2017, 09:47
0

7 nebo 8,5 (moji exotickou spotrebu pro porovnani nebrat) to uz je u takovyho auta jedno. Strecha nebo ne, to uz je zasadnejsi otazka a oboje ma sve vyhody :-) Z tech aut bez strechy bych ale asi lovil S2000. Ani S2000 ani MX5 bych ale nemohl vyuzivat tak jako BRZ ("rodinne daily").