logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo

Porsche Cayenne 3.2 (9PA)

SUV od známé a luxusní značky díky Cayenne první generace může pořídit každý. Bohužel zdání klame a skutečnost může hodně bolet. Tak nějak začíná většina článků o tomto autě. Bohužel je to pravda. Jak jezdí tohle auto v té nejnižší možné specifikaci?

Vzhledem k tomu, že část lidí tu má k výkonným a větším suv poměrně dobrý vztah a já se neskutečně nudím. Přišlo rozhodnutí projet se a něco napsat o v současnosti skutečně nejlevnějším Porsche v poměru ročník a pořizovací cena. Ano řeč je o Porsche Cayenne první generace, které jsem zařadil v jednom z mých minulých blogů mezi opravdu ošklivá auta. Tenhle vstup automobilky Porsche do ekonomicky zajímavého a módního sektoru velkých a luxusních aut s pohonem všech čtyř kol, automatem a hromadou výbavy se nakonec vydařil. Tohle auto interně označované jako 955 přišlo na trh léta páně 2002. Kdo tu dobu pamatuje, což asi bude většina z nás, tak ví, že tehdy prostě velká a luxusní “SUV“ frčela. Byla drahá a opulentní a každý kdo alespoň něco znamenal, takové auto chtěl. Stejně tak ti co neznamenali nic, ale pořízením takového vozu chtěli budit zdání, že jsou také IN. Po pravdě subjektivně mám pocit, že na designu v Porsche zrovna moc nemakali. Možná také proto, že věděli už své. Ta auta z téhle éry vypadají všechna tak trochu podobně. Poměrně velká kola, výrazné převisy karoserie a celkový dojem nabubřelosti. Naroubovat na něco takového typickou přední masku Porsche dalo zjevně práci. Finální výsledek schytal spoustu kritiky již při uvedení vozu na trh. Málo který novinář si při prvních testech troufl napsat, že Cayenne je hezké auto. Naopak reakce byly vcelku vlažné. Během let schytalo tohle velké Porsche připomínající vzhledem smutného tuleně také kritiku za to, že je to jen VW Touareg se znáčkem Porsche.

Ano auto stojí na stejné platformě jako další sesterská suv koncernu VW té doby. Kdo ovšem někdy jel dobovou Audi Q7, nebo řídil Touareg velmi brzy pochopí, že Porsche je v hodně ohledech úplně jinde. Nejen že interiér Cayennu je daleko příjemnější místo k žití, než ten v Q7, ale jízdní vlastnosti srovnatelných verzí Porsche a VW jsou úplně jinde. V Porsche si za svá řešení a technické finesy samozřejmě nechali řádně zaplatit. Nakonec i dnes je Cayenne s téhle trojice ojetin daleko nejtěžší udržet při důstojném životě. Prostě musíte mít, finanční zázemí srovnatelné s tím, jaké měli kdysi první majitelé. Pokud na tom nejste vyloženě špatně, tohle auto ještě dokáže udělat radost. Jezdil jsem s nejlevnější dostupnou variantou poháněnou šestiválcem o objemu 3.2 litru a o výkonu 250 koní. Tenhle motor je v podstatě to největší dno, protože vychází z konstrukce VW. Neoplývá nijak výrazným výkonem vzhledem k váze auta dalece přesahující dvě tuny. Šestistupňový automat se sice snaží řadit s rozumem a využívat tak motor v ideálních otáčkách. Jenže s plně obsazeným autem už má prostě tahle kombinace spoustu práce a žralok provozu z vás rozhodně není. A když už tak takový ten největší, co pojídá plankton. Interiér je uzpůsoben tomu, co nabízelo Porsche před více jak patnácti lety. Vše je i po letech a ujetém čtvrt milionu kilometrů plně funkční a po ruce. Nic nechrastí ani nevrže. Určitý klapavý a podivný zvuk se ozýval jen ve vyšších rychlostech odzadu ze zavazadlového prostoru. Sedadla jsou obrovská polohovatelná ve všech směrech a pohodlí za volantem najdou podle mě i lidé, pro něž je standardem nakupování textilu od společnosti Uncle Sam velikosti  XL. Možná by mohla být měkčí, ale to je hodně subjektivní dojem. Sedí se logicky docela vysoko a spíše jako v čekárně. Nástup a výstup je díky tomu snadný i s berlemi.

Výbavy je na palubě kopec. Kůží se nešetřilo a pěknými detaily navozujícími pocit, že sedíte v 911 také ne. Obecně jde napsat, že jak se auto pozvolna rozjede, rozhodně zvládá maskovat své rozměry. Na silnici je totiž Cayenne první generace jistý a i na velkých kolech docela pohodlný. Možná je to jen můj pocit, když jsem najezdil teď velkou dávku km na sportovním trakaři. To ale ponechme stranou. Tohle auto si v základní verzi asi nebude kupovat člověk, který rád závodí. Ovládání audia a dnes již spíše úsměvně působící navigace je i přes záplavu klasických tlačítek vcelku v pohodě. Pokud znáte, zaběhlé procesy v autech Německého koncernu té doby bude to po prvních kilometrech jako doma. Na zadních sedadlech je na rozdíl od prvního Audi Q7 poměrně dost místa. Dělá to trochu jiné pojetí sedadel a jejich umístění na palubě. Klasická ukázka toho jak není totéž, když dva dělají totéž. Pro automobilku Porsche šlo o přelomový model. Ten katapultoval její prodeje dnes již společně s dalšími dostupnými a cool modely někam k dnešním dním na osminásobek ročních prodejů z devadesátek.               

Ano Cayenne nikdy nebude volbou fanoušků sportovních modelů Porsche. Nicméně byl prvním krokem k úspěšnému obchodnímu modelu nového tisíciletí. Ten tu občas kritizujeme, ale je to tak nezbytné. Totiž výroba ve stylu my máme model pro každého. Auta jako Boxster jsou fajn pro manželky a na občasné výlety po silnicích zalitých sluncem. 911 je legendární sen mnoha řidičů. Jenže Cayenne je přesně to, co si dáte do garáže, protože rodina je pro většinu z nás přece jen víc jak auta. Prostě kdo měl rád Porsche a třeba i měl nějaký sportovní model doma. Pořídil si k němu jednoduše tohle monstrum, které utáhne kde, co. Naloží děti, kola, kufry a v klidu vás za perfektního akustického komfortu a pohody doveze kam je třeba. Tohle je auto, které mělo potenciál oslovit i lidi kteří mají rádi silná a rychlá auta. Jenže nemají logicky čas zanedbávat rodinu a projíždět se každý víkend ve sportovní klasice. Dnes kdy je v prodeji již třetí generace velkého Porsche působí ta úplně první ve všech ohledech zastarale. To je prostě přirozený vývoj. Vzhledem ke svým vlastnostem a částečně i kvůli tomu znáčku na kapotě například na občasné využití může dávat stále smysl.

Samozřejmostí je koupit nezanedbaný kousek, který dostával i přes svůj věk stále kvalitní péči. Více jak u jiných značek i u takto starého auta platí vědět o něm při koupi co nejvíce. Jednoznačně největší pozor je třeba dávat na stav podvozku a brzdové soustavy. Přitom podvozek platí za opravdu povedený a snad i díky tomu, že vrcholná verze Turbo S má 550 koní patří mezi to nejlepší v kategorii luxusních SUV. Nejen že na silnici udržíte snadno auto v klidu i ve vysokých rychlostech a směr měníte jako s o půl tuny lehčím autem, ale i mimo silnice je auto docela schopné. Troufám si říci, že hlavní limit jsou silniční gumy a nájezdové úhly. Samozřejmě také přístup majitele. Málokdo by trápil Cayenne někde v Milovicích na offroadu. Nakonec o tom to není. Je to o horách, chatách, koních, vodních skútrech a podobně. Do takových míst potřebujete ne doprostřed lesů v Rumunsku.     

 

Pokud dnes jde pořídit takový vůz za lákavých 115 až 130 000Kč je opravdu potřeba počítat s tím, že bokem musíte mít na nutné opravy, které přijdou minimálně na stejný obnos. Aut na výběr je díky bohaté a dlouhé produkci dost. Těch opravdu dobrých a nedojetých kusů jsou jednotky. Všechny benzínové motory včetně toho nejslabšího i při klidné jízdě nejdou se spotřebou paliva pod dvanáct litrů. Pro někoho pohoda pro jiného katastrofa. Určitě je také třeba počítat s tím, že výměna motorového oleje je ideální po 10,000 km. A i v neznačkovém odborném servisu Porsche, kam bych doporučoval jezdit, vyjde hodina práce na nějakých 1,200 Kč. Pokud by někdo chtěl řešit situaci se spotřebou paliva koupí přestavěného auta na LPG určitě bych to nedoporučoval. To jsou ale věci, které vám řekne každý a všude. Tohle bylo a je luxusní auto stejně jako je Porsche 911 (996) stále luxusní sportovní auto, které má své nároky na servis. Nenechte se tedy mást nízkou pořizovací cenou.  

Zakončím ve smířlivém duchu. Jedná se o velmi povedené auto. První kousky už mají dnes za sebou těžký život, který ale dokázali poměrně dobře ustát. Pokud chcete auto s parádním znáčkem na kapotě a dokážete se přenést přes to, že do skoro dvacetiletého starého auta, investujete poměrně vysoké částky za údržbu. Cayenne se vám odvděčí. Jezdit s ním není určitě kdovíjaká zábava. Na to na co je ale určen funguje stále velice pěkně. Disponuje slušným vnitřním prostorem a poskytne vysokou dávku komfortu cestování. Zároveň nenechá ve štychu ani aktivnější majitele, kteří občas potřebují vyklouznout z pohodlných lakýrek a nazout gumáky. Tohle jen prohlubuje každá další generace. Vrcholná verze Cayenne Turbo S, která má pod kapotou osmiválec poskytující 550 koní dokáže nabídnout i velmi dynamické svezení. To ani od jednoho ze základních šestiválců nelze čekat. Prostě se jen tak sunete krajinou. A o tom to celé je.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Další blogy autora

Komentáře

0 reagovat
krab
2. 5. 2020, 22:22

Pěkně jsi to popsal... Cayenne byl rozumnej krok pro Porsche, pomohl firmě nezkrachovat, protože výrobou modelu 993 a 968 v půlce 90. let by bývala firma asi snad i končila, nebýt "paniček" , které začaly kupovat Boxstery a gentlemanů v černých brýlích, kteří objednali Cayenne ve velkém hned od prvního roku výroby bychom dneska ty sportovní modely asi neměli. Takže hoši děkujem...

Jinak je Cayenne tedy typický úkaz na zvedáku u mého dvorního opraváře Porsche, kdykoli tam přijedu. Bohužel, nikdo mi taky dodnes nepotvrdil, že je vlastnictví těchhle aut bez problémů. Spíš naopak...

Ale svou klientelu si pořád docela bez obtíží najdou.

0
liška
3. 5. 2020, 19:40

Jak pises Krabe, na druhou stranu ono takovy to jiz od skoro kila je pomerne dost lakavy. Osobne me asi nenapada obdobna varianta v pomeru cena/vykon/vybava/premiovost se kterou by se to dalo srovnavat resp co bys za podobny penize ve stejny kategorii koupil. Mozna nejakej escalade ale nejlevnejsiho vidim za asi 180 a verim ze kdyz prijedes na prvni servis tak mechanik se radeji povrta ve skorokoncernu nez americe...

3
beastar
3. 5. 2020, 20:14

Jo přesně oba máte pravdu. Já to tam vlastně dokonce i píšu, to co popisuje liška. Varianta chci velký, silným prémiový SUV, co hodně utáhne a má to alespoň nějakej vnitřní prostor od kila za furt docela pěkný auta je super. Samozřejmě a to tam taky píšu. Konto nového majitele nemůže odpovídat výši pořizovací ceny. Musí to být člověk který by si třeba mohl dovolit zánovní střední třídu, ale nechce ji. Plus základ jako u všech Porsche koupit dobrý nebouraný kus s historií, co netahal x tisíc dvoutunovej vlek. Stálý zákazník servisu to je hlavně protože spousta lidí má v píči a jak to mají stále chudší lidi, tak se zanedbává údržba.

0 reagovat
XTad
3. 5. 2020, 21:30

Vtipne je, ze dynamicke parametry ma tahle zakladni verze zhruba na urovni octavky 1.0.

1
beastar
3. 5. 2020, 23:21

Ve strednich otackach to jede trochu lip jak tsíčka litr. Kazdopadne to pisu a ani to nezastiram. Ze je to pro klidnejsi povahy.

0 reagovat
wdave_t
3. 5. 2020, 23:52

Já u 1st gen Cayenne vždycky nemůžu z těch zadních světel, který vypadaj stejně jako ty na Astře F sedan :D

2 reagovat
Skipper
4. 5. 2020, 10:10

To auto mě nijak neuráží a to je u SUV vlastně poklona. Existuje ale důvod, proč mu dát přednost před Range Roverem?

3
M P
4. 5. 2020, 11:07

Pokud máš ruský pas tak tohle je jasná volba :D

0 reagovat
Mr.Mechano
4. 5. 2020, 20:39

Budu kritickej :) Nedokážu si moc představit někoho rozumně uvažujícího, kdo si dneska Cayenne se základním benzínovým motorem koupí. Nejede to, žere to, jak píšeš, v dobrým stavu jich moc neni, servis něco stojí, jestli člověk mimo Prahu někoho vůbec sežene :(
Do auta v týhle konfiguraci bych vůbec nechtěl investovat, neměl bych z něj žádnou radost. Dokážu si ale představit někoho, kdo tohle auto vždycky chtěl, resp. Porsche, ale má rodinu, má solidnější rozpočet a vybere si nějaký pěkný S, nebo GTS s vysokou výbavou, to by byla jiná.
A jestli si můžu přát, mohla by bejt recenze Panamery?! :) Ta první se mi prostě líbí a mám blok živit V8 v SUV :D

2
beastar
4. 5. 2020, 22:09

První Panamera se dostává do sféry cen kdy o tom lidi hodně uvažují. Dokonce když sem tady jednu měl, tak jsem měl plán něco napsat. Jenže to bylo takový divný auto v nedobrém stavu a tak jsem to zrušil. Půlku blogu smazal a řekl si, že raději někdy později. Jako k těm Cayennum ono jde zase taky o to že GTS stojí trochu jiný prachy. Vůbec osmiválce. Panamera když ti nevadí ten design, tak je zajímavá a hlavně neskutečně praktická. Tzn. značka ideál když chceš třeba jezdit i víc jak v jednom člověku. Servisně no tak to je prostě u všech Porsche podobná píseň. Záleží na provedení, ročníku, převodovce, stavu, typu motoru. Prostě hromada odborných věcí, který ani já dokonale neznám. Jezdit s tím je každopádně moc fajn. Takže si myslím, že než začnu zase fungovat na 100% tak bych si to mohl na pár dní půjčit. Pro mě je zásadní cestování teď. Proto sem nakonec napsal i tenhle blog. Čistě z nudy a je mi jasný, že nejzajímavější auto to rozhodně není:)

0
Pólin
5. 5. 2020, 11:52

Ta Panamera by mě hodně zajímala... mám za to, že je to jedno z aut, která jsou tak hnusná, až jsou pěkná...něco jako Multipla :D. Klidně bych si ji dovedl představit jako daily auto. Motory by mohly být spolehlivější než u sportovněji založených modelů (přidírání, ovalita válců, IMS ložisko), jen bych se asi trochu bál PDK. Je to přece jen dvouspojka a docela bych se děsil ceny nějaké repase... máte někdo nějaké zkušenosti? Klidně i z doslechu... Řešením by mohl být nákup manuálu, ale těch je nacelém mobile.de do 10 kusů..:)

0 reagovat
ToMyx
27. 5. 2020, 20:48

Pěkné shrnutí vlastností Cayenne. Sice to asi moc nepojede, za to servis šestky bude asi trochu níž než servis osmičky, jestli se nepletu. Pro mě je to pole neorané, 2x jsem byl vezen a přišlo mi to jako fajn kapsle pro rodinu. Vše solidní a sportovat by mě to asi ani ve snu nenutilo, i když podvozkově se to tvářilo celkem jistě na trase Mělník - Dubá, to ještě nebyl nový obchvat.

0
Mrkef
27. 5. 2020, 21:06

Není to moc těžký na divokou jízdu Mělník-Dubá?

0
ToMyx
27. 5. 2020, 23:15

Divoká jízda to ani moc nebyla, ale i tak se to chovalo hezky na tu hroší váhu a vysokou stavbu. Bylo cítit, že podvozek je schopný což bylo překvapující.

0
beastar
28. 5. 2020, 01:05

On Macan i Cayenne (překvapivě i tato první generace) mají velmi dobrý jízdní vlastnosti maskující váhu a i rychlost. S tím základním šestiválcem to má tendenci moc k nějakýmu závodění nelákat. Spíš je to člověku vcelku líto "točit" někam protože to hlavně hodně hučí, ale moc nejede. Dobrá kapsle pro rodinu je to určitě pokud má člověk dost peněz, tak v podstatě moc lepších rodinných aut není (nebylo)

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte