načítám data...

Porsche 944 a jeho rivalové

08. února 2020, 19:30 17 komentářů krab

Má tradiční Porsche s koncepcí transaxle na trhu klasických vozů i dobrého soupeře? Minule byl výběr čistě anglický, pestrý a vlastně tak trochu bláznivý. Dnes se podíváme na to, jak vybrat své první klasické auto racionálněji.

zobrazit celou galeriiPetr "Krab" Jeřábek: Porsche 944 a jeho rivalové

Často bývají moje tajné tipy na auta, která byste mohli vyzkoušet, zvážit či dokonce koupit, pěkně ulítlé. Někdy je to cílený záměr vám ukázat i jiné než obvyklé možnosti, jindy se to stane tak nějak mimochodem. Zkrátka promítnu do výběru vlastní vkus a intuici. Vloni jsem řešil klasickou automobilovou otázku. Situace si vyžádala přírůstek malého praktického městského auta s automatem pro manželku, a já naopak zjistil, že budu mít menší frekvenci nutných pracovních jízd. Velké moderní kupé zkrátka nebylo potřeba živit a ani si jakkoli obhájit jeho setrvání v garáži. Plán byl následující.

Po prodeji využiji utrženou částku, nějakých pár papírků s TGM si přidám a koupím klasické auto v ceně do půl milionu. Nakonec jsem byl příliš pohodlný, dostal nabídku na zánovní Fiat 124 Spider a pod rouškou pocitu, že už díky kdysi slavnému jménu je 124 Spider nestárnoucí klasika, jsem ho koupil. Ale byla by škoda se nepodělit o nápady, které se v mezičase rodily v mé hlavě přímo úměrně s aktuálními nabídkami v evropských inzercích. Takže jestli žmouláte v kapse nebo máte schováno pod polštářem nějakých těch půl milionu korun a chcete je zkusit přetavit v kousek staré sportovní klasiky (někdo tomu řekne youngtimer, jiný už veterán), pozorně čtěte dál. Dneska se zaměříme na elegantní sportovní kupátka, příště to bude celé zase o roadsterech.

Porsche 944 S2 je ideální volbou

Tohle auto koupil před časem jeden můj známý. O jeho červené 944 S2 už se psalo a je tak náležitě proslavena. Někdy v roce 2017 si ode mne koupil historický Triumph GT6 modré barvy a snad ne ani měsíc před tím Porsche 944. Měl to v hlavě dobře srovnané. Má jedno auto čistě na letní srazy, anglické, zajímavé a temperamentní a druhé, které je nesmírně příjemné na řízení a navzdory blížícím se třiceti letům stáří vlastně i dost moderní. Svezl jsem se v něm v době, kdy jsem si na „dlouhodobý test“ pořídil oranžovou Toyotu GT86. Na autíčkáři jsem ji poměrně „proslavil“, takže není třeba víc dodávat.

Vzal jsem ji na společnou projížďku s poršákem a s Jirkou, majitelem červené 944 S2 jsme si auta pochopitelně prohodili. Nebylo to cíleně plánované, ale překvapilo mne, jak byla obě auta podobně skvěle vyvážena. A taky, že Porsche vypadalo proti Toyotě GT86 ještě menší, nižší a kompaktnější. Vtipné navíc je, že obě auta můžete pořídit za zhruba stejné ceny. A rozhodnout se pro jedno z nich na základě jízdních zážitků a radosti za volantem není zrovna lehké. Jasně, pokud s vaším kupé potřebujete jezdit takřka denně, zánovní GT86 je jasnou volbou, ale pokud vybíráte auto do garáže, které se čisté a naleštěné projede vždycky v neděli ráno na nějaký hezký výlet s kámoši, tady začíná Porsche dávat fantastický smysl.

V kabině je to klasické Porsche. Sedačky jsou stejné jako ve dvakrát tak drahé 911, krásně zřetelné kruhové „budíky“, pozice za volantem ideální pro sportovní svezení. Rozložení hmotnosti je 50/50, volant reaguje možná ležérněji než v GT86, ale je v něm dostatek citu a motor má na čtyřválec pěkný sytý zvuk. A má i slušnou porci točivého momentu. Navíc na model 944 se dají sehnat všechny díly, běžná údržba nestojí dramaticky mnoho peněz a technika bývá docela spolehlivá. Karoserie je z výroby galvanizovaná, rez tahle auta trápí o poznání méně než jeho italské protějšky z té stejné doby. Samozřejmě, je to staré auto a bude vyžadovat péči. Fajnový návod ke koupi a list věcí na které si dát pozor sepsali pěkně na britském Porsche klubu.

BMW 635CSi pro mě znamená 80. léta

Pokud vám stejně jako i mě připadá Porsche 944 příliš uhlazené, skvělé na svezení v zatáčkách, ale postrádáte jiskru silného řadového šestiválce, je těžké opomenout klasické šestkové BMW řady E24. Stejně jako v případě Porsche je BMW automobil, který se i dnešníma očima řídí příjemně a docela moderně. Na dálnici není problém cestovat vysokým rychlostním průměrem a zatáček se nebojí. Nějaké delší svezení a seznámení na mě s tímhle autem teprve čeká. Doufám, že se za jeho volant při nějaké příležitosti dostanu. Nejbližší podobný vůz, který jsem si mohl vyzkoušet bylo BMW 528i E28 navíc v dobové úpravě od Alpiny. Automobil z roku 1983, v době, kdy sláva značky z Buchloe bývalého závodníka Burkharta Bovensiepena teprve začínala. Dnes už jsou všechny klasické Alpiny extrémně drahé. Takže na vysněnou E34 B10 Bi-turbo budu muset asi do smrti zapomenout…

Šestka mi přijde ideální. Ne protože by ji proslavil Big Ben v bavorském podprůměrném detektivním seriálu, ale protože se mi fakt dlouhodobě líbí. Osobně bych vynechal z výběru auta vyrobená do roku 1982 (která jsou podvozkově spřízněna ještě se starou pětkou E12. Tu jsem měl šanci jednou také krátce řídit, ale přišla mi snad až příliš pohodlná, příliš jako staré mercedesy. Šestka po modernizaci vychází daleko víc z modelu E28 a ten mi přijde o velký kus pevnější, sportovnější a řidičtější. Jediný problém u šestky vidím v tom, že mnou původně stanovený rozpočet 500 tisíc bude stačit vážně jen s odřenýma ušima. Spíš se bude potřebovat připlatit. Bavíme se o autech, které mají sportovní „M“ sedadla z výroby, auta opravdu udržovaná, s historií, v pěkné výbavě a pochopitelně 3.5 litrovým šestiválcem. Hledal jsem a spíš jsem se dostal na částku 600 tisíc. Pořád mi to však přijde velmi férové vzhledem k tomu, co za své peníze dostanu. Parádní souhrn i rady a tipy při koupi najdete tady.

Alfa Romeo GTV6 je auto, které jednou musím mít

Proslavil ji Jeremy Clarkson, šestiválec, kterému alfisti neřeknou jinak než „Busso“ podle jména slavného italského konstruktéra i inovativní postup při konstrukci vozu. Alfa Romeo Alfetta je se svou koncepcí transaxle velmi zajímavá a dnes už rozhodně nepřehlížená italská klasika. Alfetta se prodávala jako sedan, ale i jako krásné klinovité kupé z dílen Giorgetta Giurgiara, model GT. Dají se sehnat jak čtyřválcové s tradičním dvou vačkovým Alfa twincam motorem anebo později právě v provedení s 2.5 litrovým V6 o 160 koních. Tým Autodelta dokonce vyrobila limitovaný počet vozů naladěných až na plných 200 koní a existují možnosti jak ze sériové verze nějaké koně navíc vykřesat. Vstřikování je od Bosch, klasický L-Jetronic, jinak je auto čirá mechanika. A Alfa Romeo GTV6 je pořád lehké auto. Oproti „Němci“ nahoře váží jen zhruba 1210 kg a věřím, že dobře naladěná V6 s autem pěkně hýbe.

Nebudu se nad italským klenotem dále rozplývat, jelikož jsem ho nikdy neřídil a doufám, že se to rovněž někdy v průběhu jara povede. Tuším, že to bude krásný zážitek a současně klasický problém, protože počet volných garáží se v mé domácnosti rovná čisté nule a vím, že tu Alfu budu po svezení chtít. Co se týká spolehlivosti a dalších užitečných informací, doporučuji pročíst následující článek. Navíc Alfy GTV6 už dávno nejsou levné. Opět se mi nepodařilo objevit hezký exemplář v ceně do 20 tisíc euro. Tahle holandská ve stříbrné metalíze tuto částku mírně převyšuje, ale zdá se, že by to mohl být opravdový „šmukštyk“. Místo mých keců si tedy raději vychutnejte krásné pohyblivé obrázky a omamný zvuk motoru V6 s Davidem Cironi za volantem.

Fiat 124 Sport Coupe je klasika za rozumnou cenu

Pokud jste nyní smutní, zrovna jako já, že na předchozí tři auta vlastně úplně tak nějak nemáte peníze, nezoufejte. Když jsem byl v prosinci na výstavě Retro Classics v Norimberku, zaujala nás se ženou elegantní italská dvojice. Stál tam piniově zelený Fiat 124 Sport Coupe s dvouvačkovým motorem z dílen dalšího slavného italského motoráře Aurelia Lampredi. A hned vedle něj se leskl žlutý Fiat 124 Spider, který techniku s kupé sdílí. Jsou to nádherná auta jak designově, tak svezením. Zatím jsem měl jen čest se usadit za volant živě brumlajícího Fiatu 124 Spider a bavil mě. Rozhodně bych si představil strávit s ním krásný víkend v příjemném kopcovitém prostředí nějaké zajímavé setinové rallye. A kupé je navíc neokoukané. Je vážně dobré, že tahle auta jdou na trhu stále v hezkých stavech pořídit do 20 tisíc euro, vlastně při troše štěstí stačí dokonce méně než patnáct.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

CerVus
08. února 2020, 20:16
0

Mezi rivaly by se dala počítat třeba taková 300ZX. Je sice krapet novější, ale stejně jako 944 je i dnes moderní a stárne s grácií.

reagovat
krab
08. února 2020, 21:29
0

To by se jistě dala. Japonce jsem tentokrát nijak nezmiňoval, ale 300ZX a klidně i Celica-Supra z 80. let by bylo taky zajímavý doplnění po čem by se dalo pátrat.

Vojta Nekvapil
11. února 2020, 00:51
0

Pro me to bylo 944 vs 200SX S13. No a v garazi mam S13.

Tomino
08. února 2020, 20:57
1

Krabe, tyto tvé "snílkovské blogy o nákupu klasiků" mám moc rád. Sranda je, že když se občas podívám do inzerce, tak koukám i na ty čtyři auta z tvého výběru, čistě jen tak pro zajímavost. Z nějakých neznámých příčin se mi líbí všechny čtyři, byť asi každé z jiného důvodu. Pokud bych si měl vybrat jen jediné, tak fakt nevím, které by to momentálně bylo. Kdysi jsem na Porsche 914, 924 a 944 koukal hloupě trošku přes prsty, ale názor jsem časem úplně změnil. S tou Alfou, asi tak deset let zpět, tady někdo jezdil vrchy a pokaždé mě dostával ten famózní zvuk motoru. Fiat 124 se mi líbí designem. Ale v minulosti by u mě vyhrálo BMW, a nejspíše by tak tomu bylo i teď. Krásné, velké a elegantní kupé, pro mě jedno z asi nejhezčích BMW historie.

reagovat
krab
08. února 2020, 21:15
1

Dík, tak to mě baví, že v tomhle snílkování nejsem sám :-D Já to píšu takhle po několika autech jenom pokaždý, protože ve skutečnosti jedu kolikrát toho snílka v širším záběru...

Co bych si vybral z týhle čtveřice? Moc mě zajímá svezení v Alfě a v BMW. U BMW mám celkem jasná očekávání a vím, že to bude dobré. Ale u Alfy si nejsem jistý, ale předpokládám, že i když jak píše beastar je to přechvalovaný Ital, tak to auto bude plné emocí, co by mne mohli dokonale bavit...

beastar
08. února 2020, 20:58
2

Jediný auto z toho, co se mi fakt líbí je 944. Jenže měl sem ho doma. A nebavilo mě. Je málo zlé. Málo brutální. Snad Turbo bude jiné. Šestka je krásná. Technicky vyspělá a velmi návyková, co do svezení. Nicméně opět. Na mě byla moc uhlazená málo akční. Na pohodové projížďky super

Alfa a Fiat vážně nevím. Fiat mi přijde jako zajímavý typ. Kdyby něco. Alfa mi přijde jako typický prechvalovany Ital... Top top a reálně hovno z toho... Sem zvědav až se v tom někdo důvěryhodný sveze

reagovat
Ondřej
08. února 2020, 21:50
0

Kromě Fiatu sleduju taky všechny. Protože jsem trošku fanda modrobílé svezl jsem se jen v e24. A musím říct, že to na mě působilo výborně. Opravdu solidní mílé a zároveň kompaktní GT. Takže za mé e24. Mám to ale stejně jak ty a kolem GTV6 kroužil už tak 6 let a nějak nemám to srdíčko ještě. Bohužel s postupujícím časem a pro mě nepochopitelným zvyšování cen těchto starých pekáčů ani mít nebudu.

Jinak mimo téma musím říct, že pro mě mají největší kouzlo sedany jako 325i e30, klidně e28,e34 apod. Z jednoho prostého důvodu a tím je rodina. Když si představím,že laduju děti do velkého kupé jsem z toho trochu v rozpacích. Ne,že by se mi nelíbily, ale přece jen sedan je v tomto ohledu praktičtější a ve finale levnejsi. Klidně se do mě pusťte,ale měl jsem i kupéčka a stojím si za sedany. Navíc a zase bych se nerad hádal, jsou některé sedany pevnější díky b sloupkum atd. Ale to mluvím hlavně v rybníčku starších BMW. A moc díky Krabe za tyhle blogy. Začínají být to jediné co tady čtu. O.

reagovat
krab
08. února 2020, 22:25
0

Dík, nemáš zač, autíčkáři sobě, dalo by se říci... :-D
S tím sedanem máš docela i pravdu bych řekl. Teda v konkrétním případě toho BMW. Já jsem se projel s tou E28 528i a bylo to fakt skvělý svezení + tam je ta praktičnost pro rodinu. Proto to auto ten konkrétní člověk má. Jiný známý má takhle Mercedes 190 2.3-16. Taky jsem měl možnost ho řídit a velice dobrý. Vůbec 190tka, E30 a E28 to jsou moje fakt oblíbený auta. Pohodlný, přitom řidičský, dostaneš z nich zpětnou vazbu, je to radost. Ta šestka je hodně o vzhledu a eleganci. Ale to je jasný, že bezrámová okna a silueta kupé něco zas "stojí" při konstrukci té karoserie. Nakonec i u daleko modernějšího auta jako je třeba Mercedes CLK W209 je sice ten bezsloupkový design, kde zajedou všechna skla dovnitř a střecha je nasazena opticky jen jako hardtop. Je to krásná věc. Ale na tuhosti karoserie to má vliv, minimálně na to, že ta auta pak po letech bohužel na nerovnostech vržou.

Ondřej
08. února 2020, 22:55
0

190ka je taky fajn. Přesně to co píšeš jsem měl taky pár let ve stáji. 2.3 16V je super,ale nesmíš od toho čekat ultimativní sporťak. Je to pořád MB,ale dost netradiční. Rád na něj vzpomínám. Doufám,že se dokupu ke srovnání v blogu s 325i e30. Bohužel s M3 ho nesrovnám.to už mi nikdy nepujčí,ale počítám,že mě v i aspoň sveze jeden kolega.

No a ještě k tomu GTV. Busso je sice super,ale pro mě má podobné kouzlo právě ten alfackej 2.0 a nebo starší 1750 nebo jak to označují. A hlavně v GTV se da koupit v predface "chromáckém" provedení a v tom je Alfetta podle mě nejkrásnější. Asi znáš. Pár let zpátky mám dojem v AMS Classic bylo srovnání celé řady a tam dokonce 2.0 celkové vyhrál. Mám dojem,že byl živější,lehčí zábavnější. Ale už bych kecal.

Ještě taková otázka. Nějak to tu moc nesleduju. Vavris ještě píše, nebo už to pověsil na hřebík? Asi máš větší přehled. Teda pokud to není nějaké horké těma.

krab
08. února 2020, 23:20
0

Tak na to se těším. S E30 jsem se povozil myslím jednou jen se čtyřválcem a pak s 320 tkou... Ta 190 2.3-16 je hrozně příjemná. V tom duchu jak to píšeš.

S těmi Alfettami, to bych taky rád proniknul víc do toho jak opravdu fungují, který model vážně stojí za to atd... Jako svým způsobem se mi taky nejvíc líbí Alfetta GT , ta první, chromové nárazníky, rok ca. 74 nějak tak. Ale ten šestiválec tomu dodává krásný zvuk, takže proto mě a asi drtivou většinu všech láká taky. Nakonec jsou díky tomu i ceny takové jaké jsou. Ono mě by se líbilo když už, tak ještě starší Alfy, řada 105 a ještě starší, hlavně Giulietta Sprint ( počátek 60. let) To je auto co mě hrozně bere. Design Franco Scaglione , jednoduchý, krásný ... Já myslím, že se k těmhle opravdu starým autům jednou zas budu chtít vrátit, nebo spíš je pořádně objevit.

Vavris to nějak vážně pověsil na hřebík. Tvrdí, že nemá čas, možná se k tomu vyjádří sám. Já to tu občas rád doplním blogem a Vavris možná taky, protože on tuhle psal taky jeden blog. Takže snad nám nezmizel "literárně" úplně :)

Knightrider
09. února 2020, 08:15
1

Fajn blog. Zase pár zajímavých aut pro pošuky, místo těch obvyklých popelnic z Koreje a Schade City.

reagovat
Opelfahrt
10. února 2020, 00:42
0

Tak Davide Cironi má fakt dobrej kanál, musel jsem si ale pustit, jak v neděli ráno v Abruzzách ždímá Ferrari F40.

Jinak ta Alpina E34 Bi-Turbo je ještě sehnatelná za relativně ne úplně moc, i když 75.000 eur není málo:
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?action=parkItem&id=268251854

reagovat
Vavris Vavrisovic
10. února 2020, 08:48
0

GTV6 je boží! Hrubá, neurvalá, nepřesná... Okusil jsem teda jen kus s velkým Bussem - 3.0 12V, což byla/je mimochodem také docela častá cesta jak dostat z GTV více výkonu...

https://www.autickar.cz/clanek/za-volantem-alfa-gtv6---mechanicke-kiwi/

reagovat
krab
10. února 2020, 09:10
0

Jo, to si pamatuju ten článek, ten třílitr to musí být dobrý upgrade, nakonec jsem koukal a zdroje říkají, že se takhle vyrobilo dokonce asi 200 aut sériově v 1986, ale v Jihoafrický republice. Oni tam vůbec dělali zajímavý modifikace evropských aut. BMW 333i E30, s velkým M30 motorem, o tom jsem v nějakým časopise viděl suprovej článek a mnohý další...

bkralik
10. února 2020, 09:15
0

Jo, copak třílitr, to tam má swapnutej každej druhej (z 75ky to je plug&play). Pořádná machrovinka je GTV6 Callaway TwinTurbo - https://bringatrailer.com/2016/10/18/nicest-of-35-1986-alfa-romeo-gtv6-callaway-twin-turbo/

krab
10. února 2020, 09:54
0

To jsem nevěděl, že existuje, zajímavá konstrukce, teď jsem to dočetl... To pojede hezky , 230 koní a přes 320 N.m krouťák...

Ronin
23. února 2020, 11:16
0

SEXY AUTA! Chcel by som,všetky,neviem ktoré viac,asi najviac Porsche,lebo to je mojím hrdinom už od chlapca.Bavorák a Alfa zase na mňa vyrástli v posledných rokoch.Jedine Fiat ma až tak neberie,možno aj preto že ho už roky má priateľ a parkoval ho aj u nás, a hoci to je dobré auto,šoféruje sa ako nákladiak.Volant je taliansky komicky naklonený a to mi nevyhovuje,po presadnutí z Triumpha kde je kolmý,alebo ako aj v 944ke.Tú by som si kúpil aj erste serie v základe,lebo jednoducho zbožnujem jej dizajn,aj keď sa mi neskoršia palubka páči viac.A práve by som na nej jazdil čo najviac,všade,príde mi ako dobrý parťák.
Ceny trochu ušli (všetkých týchto áut) odvtedy ako ich otec považoval za nezaujímavé a ja som dostával len vreckové. Tak sme sa posunuli z 911,1750 GTV a E9 na tieto kúsky...A tie ešte niesú tak daľeko ako by mohli byť...

reagovat