načítám data...

Porsche 911 SC - sezona za dveřmi a převodovka opravena

20. března 2023, 20:42 25 komentářů krab

Po nějaké odmlce jsem se rozhodl zase pro krátký report.

zobrazit celou galeriiPetr "Krab" Jeřábek: Porsche 911 SC - sezona za dveřmi a převodovka opravena

Kdo to tu čtete nově, tak příběh se má tak, že jsem měl takovou unikátní možnost loni ke konci roku koupit konečně své vysněné Porsche, které se jeho majitel a kamarád v jedné osobě rozhodl prodat. Prvotní nadšení vystřídalo lehké vystřízlivění, protože si mé Porsche rozmyslelo, že svých 231 PS výkonu už dál na původní převodovku přenášet nebude tak hladce a bylo evidentní, že bude lepší, když auto nebudu dál trápit vyjížďkami a převdovku nechám opravit než by se skutečně zničila úplně. 

U těchto aut je to běžná věc, ty převodovky nevydrží věčnost a potom bývají hlučnější, slyšíte při jízdě ložiska a synchrony se pak už při přeřazování začnou ozývat, řazení není konzistentní a kazí vám to radost z jízdy. Motor je naštěstí velmi dobrý, tomu stačil jen běžný servis a nějaké to přetěsnění, konkrétně v mém případě olejového termostatu. Auto mám už konečně zpátky doma a tak jsem samozřejmě nevydržel a nějakou tu stovečku zajížděcích kilometrů máme za sebou.

Abyste byly v obraze, zkusím povysvětlit proč toto auto a jak se mi s ním vlastně jezdí. Já vím, že jsem to už psal, ale baví mě to auto tak moc, že vám to popíšu znova. Auto jezdí na podvozku Koni Sport, jinak je dobově tak jak má být, není nijak zvlášť upravované, jen má tedy motor 3,2 231 PS (pozdější verze, odpovídá ročníku 1984). To jsou Poršáky ještě z éry, kdy nebyl posilovač řízení, kdy se montovala nanejvýš 16" kola Fuchs o šířce 205 vpředu a 225 vzadu. Auto nemá ABS, nemá pochopitelně ani stabilizaci, nemá ani klimatizaci, prostě je to jen auto a řidič. Hmotnost tohoto Porsche by měla být v prázdném stavu 1160 kg a rád to příležitostně i zvážím. Řídil jsem v životě všechno možné, ale vždycky se vracím k tomu starému. Proč?

Není nad mechanické propojení člověka a stroje a to stará 911 umí naprosto mistrně. Člověk se musí naučit s autem (to ani není nadsázka) mazlit a přesně a jemně ho navádět do zatáček. Jemně si nabrzdit , plynule zatočit, nepřehnat pochopitelně nájezdovou rychlost a plynem se plynuloučce nechat vytahovat ven ze zatáčky a využít tu skvělou trakci zadních kol, které jsou sice užší než u kdejakých moderních hothatchů, ale zatížené šestiválcovým boxerem vzadu. Domů přijíždím vždycky nadšený, lehce voním odérem spáleného benzinu a řízení, které se přirozeně odlehčuje a zase zatíží podle situace mě zaměstná natolik, že vždycky přijedu příjemně unavený, akorát tak na to si večer otevřít pivko a mít radost z vyjížďky, kde čas utekl jako voda. Nejsem unavený z řízení jako takového, Porsche je ideální řídit vážně jemně, klidně jen dvěma prsty, ale z toho neustálého povídání si s autem, ze snahy se zatáčku od zatáčky zlepšit. Rychlosti nejsou kriminální, ale mám radost, že mě občas ostatní řidiči pustí před sebe, nezávodí se mnou a když je předjíždím, kolikrát se ještě usmějí.


Proč to píšu…. Pořád jako kluci řešíme auta, kolik koní ve sportovním autě potřebujeme, jaké gumy, jaké brzdy a jestli nám stačí semi slick a pět set koní, když to přeženu … A ve skutečnosti se pak člověk někdy vrátí úplně nazpět a zjistí, že zábava v řízení není o tom, že třikrát brnknu za zatáčkou za pádlo a na tacháku svítí číslovka 200, pak se jen pověsím do pásů při brzdění, kdy za mě velkou část práce odvede ABS, zatočím, přidám a zase se to opakuje nanovo. Já se prostě radši pomazlím se starým autem…

A teď zpátky k té opravě. Všechno se povedlo skvěle a auto už nepotřebuje při řazení (i navzdory short shiftu) specifický grif, ale funguje to jako pomásle. Ještě se vše musí zaběhnout, to i nová spojková lamela, ale výsledek je skvělý. Taková repase může stát podle nálezu stavu převodovky od nějakých třeba čtyřiceti tisíc (naštěstí můj případ), ale klidně až přes stovku, pokud je převodovka doopravdy špatná a má vyběhaná všechna futra a další věci. V mém případě se měnila sada synchronů a ložiska. Plus si samozřejmě musíte připočíst práci na vymontování a namontování motoru a vždycky se ještě najdou nějaké ty vícepráce spojené s tím co se prostě objeví.

Další plán je jezdit. Pravděpodobně budu při příštím servisu měnit i mosazné olejové trubky, které slouží k chlazení olejového hospodářství. Pokud se bude muset povolovat znovu to šroubení, tak už patrně znovu těsnit nebudou. Řešením je v nejlepším případě prostě koupit celý olejový výměník (hliníkový), ten je u motoru a dvě dlouhé trubky, které vedou až do přední části auta. A když už se to obnovuje, dám tam navíc i olejový chladič, který v těch autech sériově nebyl, jen takový primitivný raditáror ze zatočených trubek. Celá ta sranda stojí docela dost, protože jen ten výměník vyjde na 900 euro a levněji kvalitní výrobu fakt nekoupíte. Pak sada trubek asi 650 euro, přídavný olejový chladič zhruba dvě stě. Tohle bude drahá údržba, ale bude dřív nebo později nutná. Ze zkrášlovacích akcí uvažuju o výměně volantu Raid (mám i originál, ale ten fakt hezký není) koupím Momo Prototipo a dopředu pod spoiler s mlhovkami si dám černý gumový lip, který měly tyhle poršáky na přání už tenkrát, když byly nové. Jen musím strávit jeho absurdní cenovku – 550 euro v těch levnějších e-shopech s Porsche díly.

Doufejme, že motor bude fungovat jako doposud, ten běhá nádherně, díky výfuku od Dansku má boží zvuk, Tady zbývá už jen drobnost. Musím vyměnit pružinu plynového lanka u motoru, které je moc slabé a občas při dojezdu ke křizovatce prostě nespadnou otáčky hned správně na volnoběh, ale zůstanou viset na patnácti stech a musím do plynu trošku vrknout aby to spadlo. Zkrátka vrtochy starého auta jsou něco co nás bude provázet celou sezonu.  To auto se ale řídí tak skvěle, že se až bojím, abych stíhal občas i venčit tu novější 996tku a Elana … 

Každopádně už se těším na spoustu akcí, teď jde hlavně o to jak říkají kamarádi natěžit “wifecoiny” a mít tím pádem dostatek “vycházek” :-D 
 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Radim Nemec
20. března 2023, 22:42
0

Pekne, zni to, ze sis nasel moc peknou hracku. Tak at ta tezba vychazi. ;)

reagovat
krab
21. března 2023, 09:27
0

Dík a nápodobně ... je fakt, že máš na ty opravy složitější, ale taky daleko rychlejší stroj :-D Každopádně už se těším na akce a výlety

Radim Nemec
21. března 2023, 10:29
0

pruvodcovani jsem nabidl a jinak ve zpravach. ;) Tento rok se zase chystam na par nejakych klasickych akci (skoro urcite LM classics a rad bych Arosa CC), ale tam jedu v necem co zvladne i trochu terenu. No - kdyby neco, tak se ozvi.
Jinak s tim vykonem etc mas naprostou pravdu. Nepotrebujeme to, ale i to je zabava. Ja si myslim, ze clovek tak nejak meandruje a tohle Ti dojde az ve chvili, kdy k tomu bud prirozene tihnes, nebo uz mas tech aut osahanych vic a ocenis potom takovou zabavu.

krab
21. března 2023, 10:33
0

Přesně jak říkáš , dík, vidíš, já ti ani na tu zprávu asi neodpověděl. No, moc rád bych něco letos zažil, ale je toho dost, rodina, takže nějaké akce v tomhle směru, ale zas dobré, že už můžu s mrňousem jet i poršákem na nějakej ten sraz. Rád bych letos dal ke konci května Nürburgring classic nebo jak se ta akce jmenuje, to bude hodně nabitej víkend. A tam bych rád s nějakou menší partičkou dorazil v modrým Poršáku, takovej prostě roadtrip po Německu, na to se moc těším, snad to klapne

beastar
22. března 2023, 13:40
1

krab: Já sem ti vlastně chtěl říct, že v poslední době oceňuji jak dobře píšeš o obyčejných ojetinách. Teď ta Kia Rio to byl masterpiece. Myslím že tak podrobný články už píše dnes málo kdo. Myslím že je fakt škoda že ještě nemáš svůj YouTube. Paradoxně mě to oslovilo. Mnohem víc než tvůj domácí autopark. I když je to nesporně pěkná sbírka. A tohle starý Porsche je parádní věc, tak já k tomu moc cestu nenašel. Prostě to co se tobě líbí jsou pro mě často negativa. Jinak hodně toho máme asi všichni já nemám na auta v zásadě mimo profesní rámec vůbec čas. A začíná mi být nebezpečně jedno čím jedu:))

krab
22. března 2023, 14:06
0

Dík za koment, to mám radost ... bohužel já toho zas tolik nestíhám, práce , děťátko ... času tolik není. Natočit smysluplný video vs. napsat článek je fakt rozdíl (z toho co jsem pochopil od těch co to dělají) v tom čase, kterej na tom strávíš ..

To je jasný, že jak je najednou málo času a hodně ježdění, tak nakonec oceníš něco dost mainstreamovýho, protože to prostě funguje a nic to po tobě nechce. Například tuhle jsem si na pár dní na pracovní cesty půjčil novej Ceed 1,5 T-GDI a to auto mě překvapilo jak dobré vlastně bylo. V tomhle se může mít koncern silně na pozoru...

sheogh
22. března 2023, 17:34
0

Ono dneska ten novej mainstream je podle me jedno, jestli koupis VW, H anebo treba Peugeot. Ty dily, ze kterych je to poskladany jsou stejne "globalni" a je to spis o preferencich. Jsou lepsi a horsi, ale v prumeru podle me stejny.

O to lip se pak cte o takovym starsim sportaku, co nebyl tuctovka ani novej.

beastar
22. března 2023, 17:38
0

Jasně. U těch videí je opravdu těžký dokud ti to negeneruje rozumný spolupráce a třeba i peníze. Dělat to nějak dobře. Připravit ten obsah je náročnější. U toho textu je to relativně rychlý. Já tam oceňuji hlavně to že se nesnažíš být za každou cenu cool, funny týpek. A občas zmiňuješ zajímavý detaily. Možná si lidi uvědomí že dnešní i nejlevnější Kia je vlastně dost složitý a technicky vyspělý auto.

Jak jezdíš denně nějaký dálky a služebně. Tak ty měřítka jsou prostě jinde. Já už si to ověřil mockrát. Takže chápu co myslíš. Je pravda že pak ta změna kdy si za volantem staršího sportovního auta je o to víc svátek. A můžeš si říct jak to tenkrát dělali jinak. Kolik stálo tohle Porsche nový koukal si? Moje QP5 stálo jako nový přes tři milany. A to jich ten rok šlo do světa necelé tři stovky.

Koncern by se měl mít na pozoru celkově. Jejich auta jsou objektivně špatná. A ještě jich vyrábí málo.

sheogh
22. března 2023, 19:59
0

Po tydnu s VW T-Cross ti prijde skoro kazdy jiny auto dobry 😆

Ju
Junior
23. března 2023, 14:27
-1

Těch ceedu, co vypadají jak Panamera z Wishe, potkávám v poslední době strašně moc.
Přijde mi, že se VW / Škoda posouvá do takový kategorie "malý Audi". Jakoby nic moc navíc to neumí (třeba nějaká základní A4 proti Passatu), ale ten znáček pořád ještě nějak vypadá a pro lidi 40+ to má nějakou váhu. Jakože Oktavia >> Ceed, Passat >> Insigne.

sheogh
24. března 2023, 10:34
0

Panamera z Wishe pobavila 😀. A jo, celkem to videt je, myslis urcite ten Proceed ze.

Ju
Junior
25. března 2023, 09:19
0

Teď jsem si to vygooglil a jo, je to vono.
A ještě řekni, že to zezadu není pravda :D

Fr
Frodo
22. března 2023, 06:30
0

Blog kacíře a tmáře, zpátečníka, co píše že starší auta mají své kouzlo....
Ani nevíš, jakou jsi mi tím udělal radost. Letos mi došlo, že poslední rok ze svého vozového parku, když nepočítám služebák, proháním skoro jen předokolku co má necelou tunu, 125 koní a mechanickou ručku. A je to taková zábava. Bez tvých blogů bych si kvůli tomu snad i připadal divný.

reagovat
af
afro-r1
22. března 2023, 11:19
0

K te posledni vete - jak ti vyhovuje ta moznost (nutnost) vybrat si jedno z typove stejnych vikendovych aut?
Udela se o vikendu hezky a pujdu se projet s ... no ale s kterym?

reagovat
Mechanik
22. března 2023, 12:48
1

to je jednoduchý, prostě to pravidelně střídám. Pokud se ti do nějakého nechce a jel by jsi radši jiným, je to pravidelný jev, tak ho prostě prodej, už tě holt omrzel.
Nemám žádné dvě auta která by byla hodně podobná, takže je to vždycky jiné, vždycky změna a to mě baví.

HeavySmoker
22. března 2023, 13:09
0

Mal som niečo podobné, keď som štartoval niektoré autá len preto že to bolo treba aby nestáli, pochopil som že je čas napísať inzerát zakončený "iba do dobrých rúk".

krab
22. března 2023, 13:29
0

Jo, přesně, jak píše Mechanik. Ale je fakt, že by ten sporťák stačil vždycky jen jeden, to že se ta rodinka rozroste postupně je už prostě jen ten sběratelskej virus. V reálu mam jasnej pocit, že bych vlastně jiný auto než tu starou 911 nepotřeboval :)

beastar
22. března 2023, 13:33
0

Já sem hlavně rád. Že nejen tenhle blog mě vždycky vyléčí protože už z popisu chápu, že by mě to fakt nebavilo. Rád se na ty milé pány za volantem těchto vozů usměju. Rád jim usnadním cestu provozem a tak. Tím to pro mě končí:) Takže z toho co tam Krab má bych jezdil furt tu 996.

krab
22. března 2023, 13:48
1

Třeba by ses nakonec divil ... jako ty cifry na tacháku lítají taky slušný, na sebrání papírů v pohodě :) Ne, chápu jak to myslíš a řekl bych, že ty 911 vyrobené před rokem 90 jsou prostě hlavně pro nás co milujem ty veterány

beastar
22. března 2023, 17:41
0

Třeba jo. Já sem to párkrát řídil podobné roky a motorizace. Jenže jen chvíli a půjčený takže nirvana se nekonala. Dokážu ale pochopitelně odhadnout co je na tom super. Tebe to logicky musí dost bavit. Máš ale pravdu. Často kolem toho vidím lidi starší a hlavně klidnější než sem já. Že to uhání je jasný a v zatáčkách to zařídit dobře je určitě umění o tom žádná. Nechybí ti v tom klima? :D

af
afro-r1
22. března 2023, 18:50
0

Obcas me take napada zduplikovat vikendove auto. Takova zmena pro zmenu. Ale potom se ozve racio v hlave, - tak jak naznacil HeavySmoker a zas mam na chvili na dusi klid..

Mechanik
22. března 2023, 12:49
0

Pěkné počtení, děkuji za sdílení. Hlavně ať to slouží, dělá radost a zážitky.

reagovat
12MM
23. března 2023, 12:42
0

Také se rád dívám na Krabovu garáž a lyriku automobilového podzimu v jeho podání ;-) Vždycky si dobře počtu, nejen tady. Sám jsem se před lety pokukoval po 964, ale nakonec to mám stejně jako píše Beastar. Navíc proti RCZ-R, která je prostě famózní (a s ECU od loňského podzimu ještě víc než to), se mi v amatérských podmínkách nezdá, že by zážitky byly pro mne až tak jiné. Z Porsche neskonale obdivuju prakticky jen 718 GTS, třeba bude některý z budoucích Ježíšků tomuto ještě nakloněn. Obávám se ale, že mne to dřív přejde, než se on rozhoupe :-). Petře, díky.

reagovat
krab
24. března 2023, 12:49
0

Dík za komentář a dík ostatním za přání ... Porsche virus chytneš snadno, 718 GTS 4 litr ti moc přeju, jedno z posledních Porsche s motorem uprostřed a atmosférickým motorem. Vypadá to, že už ty nový Boxstery / Caymany budou jen elektrický :(

Stanley
26. března 2023, 11:17
0

No jo, dneska to bez 350 a víc koní nejde. Co je míň, není sporťák. Jenže když si představím jízdu v moderním sporťáku, který bude mít výkon omezený na 230 koní, nejspíš umřu nudou, protože to bude jízda jako ve služební oktě. Odtažitost jde částečně a dočasně nahradit jen výkonem.

Já teda nemám žádné porsche, ani hodnotného veterána, ale pokud můžu soudit ze svého čtyřválcového oturbence s 270 koňmi a starého V6 se 180k, mám naprosto stejné pocity. Ten starý šestivál způsobuje vzrušení a tetelení, které to novější auto prostě neumí. A čím jsem starší, tím více radosti zažívám s tím starochem.

Ono se to nezdá, ale člověk si na moderní sportovní auta postupně zvyká a přijdou mu normální. Ale pak sedne do obstarožního šestiválce, a tam si naplno uvědomí, co dnešní automobilový svět už nenabídne.

Ať dostupnost náhradních dílů i escéčko samotné jezdí co nejdéle :-)

reagovat