logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo

Maserati Biturbo

Duchovní otec filozofie levnějších Maserati. Dodnes velmi zajímavé auto které má co říci i nadšeným motoristům.

Dnes se vrátíme do dob, kdy byla ještě Madonna mladá a krásná. V Československu bylo pro mnoho lidí snem vlastní vozidlo. A probíhala Studená válka. Itálie přestože v té době byla na straně západu a z reality Československa vypadala jako skvělá země. Pro auta respektive jejich majitele připravila několik překážek. Platila daňová reforma určující výrazně vyšší sazbu DPH pro vozidla s objemem motoru větším jak dva litry. Stejné klauzule bývali součástí pojištění vozidel. Provoz aut s větším objemem motoru se tudíž mohl poměrně prodražit. Včetně jejich pořízení. Pro automobilky jako tehdy bylo Maserati velmi nepříjemná situace. Supersporty jsou totiž skvělou vstupenkou do světa filmových hvězd a vykoksovaných boxerů ale neprodáte jich většinou tisíc za rok. Po převzetí automobilky Alejanderem De Tomaso kterého netřeba představovat se začalo počátkem roku 1978 pracovat na vývoji nového modelu. De Tomaso měl představu že Biturbo přiblíží Maserati širším vrstvám zákazníků a dostane tak značku do garáží a srdcí běžných lidí. Podobnost v tomto směru s poslední generací Ghibli není vůbec náhodná. Pod kapotu se jako první nejen z dříve popsaných důvodů dostal dvoulitrový motor dopovaný dvěma turbodmychadly.

První karosářskou variantou bylo čtyřmetrové dvoudvéřové kupé. Jehož tvary navrhl Pierangelo Andreani tehdy hlavní designér De Tomaso. I na tehdejší standardy bylo auto poměrně hranaté. A spoléhalo se na jednoduché linky. Uvnitř se výraznými výstřelky také šetřilo. Interiér je orientovaný na řidiče, i když ne tak prvoplánově jako u konkurenční Německé produkce. Zejména z Bavorska.  Byly ale použity kvalitní materiály, které jsou do dnešních dob většinou ve velmi dobrém stavu. Vrcholem luxusu bylo kožené čalounění a dřevěné dekory. Komfortní výbavu představovali elektricky ovládaná okna, centrální zamykání nebo třeba klimatizace.

 Jak šel čas a prodeje relativně uspokojivě rostly, přibyla karosářská varianta sedan a otevřený Spyder. A také od Spyderu odvozené kupé Karif. O jehož vzhledu můžeme vesele polemizovat. I pod kapotu se dostali větší a silnější motory. Poslední vozidla označená jako Biturbo ve verzi Si měla výkon 220 koní a dvouapůltirový šestiválec. Na přelomu devadesátých let po změně označení modelu a další modernizaci se pod kapotu podívali i ještě o něco silnější agregáty. Biturbo začínalo s karburátorem a v roce 1986 se objevila verze označená „i“ se vstřikováním paliva Weber. Auto si mohli zájemci objednat s výbornou pětistupňovou manuální převodovkou od ZF anebo s automatem od stejného výrobce. Automatická převodovka nabízela tři stupně jízdy vpřed a i v tehdejší době vzhledem k typu vozu znamenala pohromu. Deklasovala slušné dynamické schopnosti vozu a zabíjela jeho sportovní charakter. Podvozek byl laděn sportovně a nabízí na tehdejší standardy velmi slušné jistoty i při ostřejší jízdě. Biturbo s velkou škálou změn vydrželo ve výrobě 13 let a prodalo se téměř 37.000 aut. Původních představ a cílů model ovšem nikdy nedosáhl. Kvalita montáže nebyla po celou dobu výroby zrovna dobrá. Komfortní výbava velmi často selhávala a výdrž motorů nebyla také zrovna prvotřídní. Existenční problémy automobilky Maserati tento model spíše jen oddálil. Definitivně je vyřešil až přechod pod křídla Fiatu.

Dnes Biturbo můžete koupit od nějakých 150,000 Korun za první před faceliftové verze z počátku osmdesátek. Kde nelze očekávat příliš vysokou výbavu a nízké investice jsou spíše přání než realita. Limitované edice nebo speciální karosářské varianty mohou stát i desetinásobek. Vzhledem k počtu vyrobených vozidel si dokáže vybrat každý. Velká většina dnes dostupných vozů má jistě potenciál růstu cen a tedy velmi dobré investice. Vůz lze udržet při životě poměrně snadno a většina náhradních dílů je dostupná. Samozřejmě je nutný nadšený přístup a trocha tolerance. V našich zeměpisných šířkách se jde o velkou raritu. Z dnešního pohledu se jedná o zjevení a i vozidla z první série nabídnou výborný zážitek z pobytu za volantem. Syrovost projevu v dnešní době jedniček a nul nepřipravené může velmi snadno zaskočit. Nejedná se o čistě sportovní záležitost, jakou nabídne například dobová M3 ale stále je to velmi intenzivní. Sedadla jsou pohodlná a prostorná ale nedisponují bočním vedením. To platí pro vozidla první série, po modernizaci dorazila skutečná sportovní sedadla. Volant skvěle padne do ruky a tlustší věnec není na škodu. Manuální převodovka má kratší dráhy a je nebývale přesná. Do interiéru proniká podmanivé na dnešní měřítka hlasité brumlání a poměrně dost rezonuje. Přece jen i nejnovější vozy mají 24 let a většinou několik desítek tisíc kilometrů povětšinou v rukou akce chtivých majitelů. Jednoduše řečeno je to návrat do automobilového středověku. Po přesednutí z nového vozu člověk pochopí, že za dobu jednoho lidského života automobily udělali pokrok asi jako lodě za 500 let. Klasická koncepce s pohonem zadní nápravy v kombinaci s velmi schopným podvozkem a kotoučovými brzdami na všech kolech propůjčuje vozu nebývalou obratnost. I dvousetkoňový dvoulitr dokáže s vozem řádně zacvičit za všech okolností. Číslo zrychlení z nuly na sto za bezmála sedm vteřin není rozhodně špatné. Některé vozy jsou vybavené samosvorným diferenciálem, ale jednalo se o příplatkovou výbavu. Pochopitelně takové auto dnes nebude nikdo trápit na dálnici, ale nad dnešní dálniční limity se jde dostat. A to velmi snadno. Na výlety po okreskách se jedná o dobrého společníka. Nejen že si opravdu zařídíte. Volant je potřeba po většinu času držet oběma rukama a vyvíjet fyzickou sílu k zatáčení. To že jedete zatáčkou, vám dá vůz opravdu pocítit. Do celého těla. Škoda jen již zmiňovaných placatých sedadel ve vozech první série, která vás nepodrží. Ovšem ten pocit akcelerace doprovázený všemi zvuky při výjezdu ze zatáček je nepopsatelný. Biturbo váží pouhých 1.200 Kg. Náklony do zatáček jsou snesitelné, při rychlejších vracečkách je vše spíše o odvaze řidiče protože stopu drží auto po všechen čas skvěle. Zavazadelník kupé má podle dostupných zdrojů 400 litrů. S přístupem do něj je to horší a v dnešní době by nad podobným řešením asi kde, kdo ohrnul nos. Nicméně tehdy byla jiná doba. Zadní sedadla jsou u kupátek pohodlná, ale prostoru na nohy je logicky jako šafránu. Děti se usadí pohodlně.(i když kdo by je v tom vozil) Na výlet za poznáním hodnota dostačující.

Odolnost vůči korozi je vzhledem k době vzniku na solidní úrovni a většina vozů si neprošla opravdovou zimou. A také neprojela polskou solí po našich silnicích. U nejdražších variant je potřeba znát plnou historii vozidla a případně průběh a výsledek servisních zásahů. I zde se totiž můžeme setkat s pokusy o to přestavět méně ceněné verze na něco skutečně zajímavého. První vyrobené vozy patří k těm nejméně spolehlivým, a proto je jejich cena na trhu rámcově o dost nižší. Kusy z konce výroby označované již číslicí dva a příslušným označením verze jsou o mnoho trvanlivější. Dvaosmička je také o dost agilnější a mnohem blíže dnešní představě o dynamice, lineárnosti a průběhu točivého momentu. To platí i pro modernizovaný menší dvoulitr o výkonu 240 koní. Což může ale být i na škodu pokud hledáte spíše návrat do starých dobrých časů. Interiér modernizovaných verzí nabízených od roku 1988 nabídne lepší sedadla s dostatečnou oporou těla a prodlouženým sedákem. Také zde proběhli spíše kosmetické změny. Nutno dodat že k lepšímu. Dorazily také hodiny usazené na středu palubní desky, tak jak je známe z vozů Maserati dnes. Vnitřek může být v kombinaci mnoha barev a i výbava se pochopitelně rozšiřovala až do ukončení výroby jak šel čas. Nepředpokládám, že u takto starého historického vozu by zájemce pásl po vozu s nějlepší komfortní výbavou.

Kdo hledá výjimečný oldtimer s relativně dostupnou údržbou jistě chybu neudělá. Biturbo a všechny jeho odvozené verze a současníci od konkurence působí v dnešním světě trochu nepatřičně. Asi jako by si dnes někdo do boje vzal kyrys, koně a šavli. Působilo by to romanticky a nepatřičně. A tak přesně působí na silnici dneška tohle auto. A kdo by neměl rád romantiku na čtyřech kolech, že? Jedná se však o svezení po italsku tak jak ho chcete zažít. DNA Biturba se objevilo dále v dalších modelech značky a dnes se o něm svorně hovoří, jako o modelu který udržel Maserati při životě. Jistou výhodou je i neokoukanost a poměrně zajímavý tehdejší designový jazyk.          

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Další blogy autora

Komentáře

0 reagovat
Irwinek
19. 8. 2018, 17:30

Ta stříbrná mu moc nesedí, v červené vypadá skvěle a teď se tu okolo potlouká jedno v bílé a vypadá super, bohužel podle zvuku musí majitel teď věnovat nějakou péči pod přední kapotu. Škoda, že podmínkou k vlastnictví takovéhle hračky je garáž :-(

2
Nimrod
20. 8. 2018, 05:35

už by sis tu garáž měl pořídit, protože když to tu tak čtu, tak ti brání ve vlastnictví mnoha pěkných aut... :-)

0
Irwinek
20. 8. 2018, 08:42

Hledám, hledám, neboj :-D
ale pak bude další dilema - do garáže napřed mazlíka a dát dohromady, takže to bude chtít nějakou pikslu na daily, tu pak prodat a mazlík daily, pak by mohlo do garáže něco přibýt, ale adeptů je moc, takže garáž radši dvou a více ... prostě bludnej kruh :-(
nejbližší garáž na prodej v současné době je cca 4 km ode mne, problémem je velikost - cca 7 m2 - to je tak na modely :-D

0
beastar
20. 8. 2018, 13:17

Krásný:) inu chce to tu garáž.

0
Nimrod
20. 8. 2018, 16:53

irwinek: fakt 7 metrů čtverečních? to je horko těžko na motorku, ne? :-) 17m2 už je použitelných, byť to žádná hitparáda není. nicméně furt lepší jedna garáž než žádná garáž :-)

0
Irwinek
20. 8. 2018, 20:45

Taky jsem nevěřil, tak jsem se jel podívat a on je to takový podivný prostor, původně to asi měla být místnost technického zázemí v bytovce :-( motorku tam dáš, možná bys tam vytočil kus malého auta, ale garáž to prostě není, byť garážová vrata jsou

0
Nimrod
20. 8. 2018, 21:06

škoda. tak snad se objeví něco jiného

0 reagovat
KS
19. 8. 2018, 18:10

Tohle auto kdyby bylo Alfa Romeo, bral bych to jako fajn počin. Na Maserati mi to přijde málo (velmi malé, nabídka i dvoulitrů, příliš strohý design, zvuk tlumený turbama, atp.). Ale vypadá to na fakt dobré svezení ve stylu staré školy.

0
beastar
19. 8. 2018, 23:19

Tak ono minimálně v první generaci to mělo ambici konkurovat tak gtv6. Tehdejší Maserati není dnešek pod fca. V té době už nebyli schopný postavit další superluxus a prodat ho. Proto De Tomaso prozíravě totálně překopal filozofii. Dneska je to zábavný agilní auto s pošetilým vzhledem krabičky od sirek pro srdcaře.

0
Nimrod
20. 8. 2018, 05:33

z tohoto článku je vidět, jak bylo biturbo zásadní model pro maserati v té době http://www.auto.cz/maserati-planovalo-motor-se-sesti-ventily-na-valec-neprekvapi-ze-se-vyroby-nedockal-122210
a design sériových maserati je pro mě mnohdy podivný. stačí se podívat na quattroporte. osobně se mi líbí jen třetí generace a to ji ještě musím potkat na živo. ale líbí se mi shamal, ghibli až na to novodobé a také třeba biturbo :-)

0
Irwinek
20. 8. 2018, 08:36

A které quattroporte myslíš? Já bych zůstal u hranáče, následníci už mne moc neberou :-D

0
beastar
20. 8. 2018, 13:21

am337 sme prodávali asi 2měsíce zpět. V takový stříbrný. To auto je divný až se člověku docela líbí. Trochu mi to připomíná filozofii tehdejšího Volva co do vzhledu. Jinak zaměření samozřejmě úplně jiný.

0
Pólin
20. 8. 2018, 13:46

Jak to jezdí? je to fakt sporťák, jak ta předposlední generace, nebo spíše loďka? Designově se mě to strašně líbí...však tuším, že designerem byl Gandini...

0
beastar
20. 8. 2018, 13:50

Jo jo je to Gandini. 6ti kvalt a 2.8 a překvapivě to jezdí jako moderní auta:)) fakt. Normálně by se s tim dalo bejt blazen jezdit denně. Trochu taková živejnější 528 e39.

0
Nimrod
20. 8. 2018, 14:58

irwinek: třetí generace je jen jedna, když nebudu počítat royale, nebo se pletu? roky '79-'90. já ji mám i spojenou s dětstvím a dovolenýma v itálii s našima, několik jsem jich tam viděl a fakt je to na živo krásný auto, co si tak vybavuji
beastar: porovnej z boku volvo 780 s biturbem, ono to není daleko od sebe ani v těchto modelech

0
beastar
20. 8. 2018, 18:11

Není žádný tajemství že Volvo určovalo trendy a bylo tehdy na špici. Kór ve vyšší střední.

0 reagovat
BigBen
19. 8. 2018, 22:43

To Beastar: Koupil jsi investiční kus? :-)

0
beastar
19. 8. 2018, 23:16

Ne, ne tohle není nic vyloženě pro mě. Řešil sem to pro někoho jiného. Došlo i na poježdění. Je to fajn auto když máš rád 80s feel a takovou tu dnes už nevídanou hrubost.

0
BigBen
20. 8. 2018, 08:33

Mě by se to líbilo jako young timer veterán. Asi bych měl začít úklidem garáže :-)

0
beastar
20. 8. 2018, 13:16

Zatím se to cenově dá. A pořád je to víc cool jak starý e30, osmdesátkový volks porsche a další podobný. Přestože kusy za 4000 euro nejsou top a ani bejt nemůžou.

0 reagovat
rainero
20. 8. 2018, 13:52

Ako je to vlastne so spoľahlivosťou? Mal som za to, že Biturbo je synonymom kasičky, dokonca sa tu mihol v článku o bielom slonovi: https://www.autickar.cz/clanek/autickar-se-pta-bily-slon-na-kolech/

0
beastar
20. 8. 2018, 14:22

Když to napíšu úplně hnusně tak neprůstřelný a hodně spolehlivý Maserati asi neexistuje. U Biturba hodně jako u všech takhle starých aut záleží na stavu daného kusu. Obecně první série byla nespolehlivá už jako zánovní auta. Jak už to tak bývá tak majitelé nechladily turbo, nedodržovali interval pro rozvody a tak dále. Navíc první dvoulitrový motory opravdu jezdili na samé hranici svých možností. To jsou ty dneska nejlevnější auta. Když člověk kouká po "fl" to je ta zaoblená maska a pár dalších úprav včetně označení tak bych neřekl že je to problém v rámci téhle kategorie. Díly sehnatelné jsou zejména protože aut bylo relativně hodně a panuje veskrze silná univerzalita napříč variantami. Takže když jít do levnýho kousku z osmdesátého tak jedině přes prověřený osoby anebo si to vysnít a pak holt jednu sezónu prosedět u ebaye a pracovat na tom. Mnohem méně spolehlivá a o dost větší kasička je Mas 3200 GT.

0 reagovat
krab
20. 8. 2018, 15:12

Tohle auto má velký šarm :)
Biturbo 2.28 , případně potom Ghibli i Shamal - ten je teda osmiválcový a pěkně vzácný už. Prostě auta od Gandiniho mají svoje.
Jestli bych se o jedno chtěl starat? Ve výsledku asi ne, protože jsem šel tou "nudnou" německou cestou, což je trochu předvídatelná sázka na jistotu, že dostaneš, co očekáváš. Nicméně lidi, kteří si tohle koupí obdivuju.

Já bych chtěl ten Shamal, rozšířené blatníky 3.2 s dvěma turby IHI a 325k. Jenže tohle auto už není v kolonce - dostupné.

4 dv. Biturba před FL jsou relativně levná, o to dražší bude levný kousek zachránit před smrtí. A mě se líbí fakt až po Gandiniho faceliftu, čili až konec 80's , ty verze 2.22 , 2.28 , případně italská 24V verze 2.24. Prostě dvoudvířka. Pěkný auto ale už nebude žádná laciná sranda. Otázka pak ještě je, jak se na to dobře či blbě shání díly + najde šikula co tomu u nás v ČR rozumí.

0
beastar
20. 8. 2018, 18:14

Šikulove jsou, díly seženeš všechny. Zachránit to lze poměrně v pohodě samozřejmě stojí to něco. Mě se taky víc líbí 2 auta po fl. Jenže jsou dražší a o dost. O Shamalu nemluvě. Pěkná 228 už je skoro za milion.

1 reagovat
Bulldog
21. 8. 2018, 08:00

trochu zvuku...

;t=433s

0 reagovat
ToMyx
21. 8. 2018, 08:19

Super sonda do nedávné minulosti. Příjemné počtení a fajn fotky .U té stříbrné jsem úplně zapomněl na barvu, protože ty tvary mě dostaly. Jen jsem si říkal co je mi na pohledu zezadu povědomé...jojo zadní lampy z bavoráka :-)

0
beastar
21. 8. 2018, 11:04

Ona tomu e30 není zase tak vzdálená. Včetně základních tvarů a karosářských variant. Mě se to auto nikdy příliš nelíbilo. Jenže zejména ty auta z konce výroby jsou perfektní a když narazíš fakt na zachvalej kus je to úctyhodná romantika za volantem:) A vzhledem k hmotnosti je tam i slušná dynamika.

0 reagovat
sheogh
21. 8. 2018, 10:56

Jeee... To stribrny biturbo z clanku je bomba, a fakt se daji poridit za zajimavy ceny i pekny kousky... Ale 3200GT mi tu bylo rozmluveno, protoze jsem s nim chtel obcas i jezdit :-) Ale toto vypada celkem udrzitelne... a zanedlouho jsou vanoce :-))

0
beastar
21. 8. 2018, 11:11

3200gt fakt nebrat. Ten kdo ti to romlouval tě zachránil od vředů a nespavosti. Víc jak 1000 za rok ta věc neumí bez poruch.

Úplně levný nejsou. Pořád ale není nereálný to sehnat rozumně. Hodně záleží na ročníku. Samozřejmě daily to neni:)) Pokud by ti stačil základní dvoulitr a nižší specifikace jde to koupit docela dobře. To stříbrný je 90 rok 222. Úplně levný nebylo. Vše doloženo. K autu původní faktury, manuál atd. Po velkém servisu. Olej, rozvody. Nezniceny introš. Tam už byla cena dost vysoko. Jde to koupit cca od 150... Tam je předpoklad dalších investic a shánění. Je to asi jako z 996 třeba.... Lze koupit za ale musíš dopředu vědět zda to chceš dál potom servisovat.

0 reagovat
Breakthru
23. 8. 2018, 00:06

zajmavý a neokoukaný...a Ital.Byť dneska je Maserati trošku v koutě.
Pamatuju dobu, kdy o tyhle auta nikdo nestál a dalo se sehnat i za pár tisíc...Ale to je osud.Kde sehnat díly, když nebyl internet, byla jen Annonce, vrakáč na tohle neměl smysl a k tomu spotřeba a pojistka....
Pravda, že tohle jednou bude zajmavej artikl.Neznámý auta táhnou....V dnešní době plný škodovek, Mustangů, Ponorek atd. tohle bude fajn...
Jo a zahrálo si to v Bondovce....

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte