načítám data...

Kupte si cabrio, je to skvělý a budete nadšeni. Nebo ne? Čtyři roky s MX-5 NB/NC.

08. srpna 2020, 01:38 13 komentářů wdave_t

Titulek jako reakce na nedávný Kubův článek se mi zrovna hodí k tématu, o kterém jsem se nějakou dobu chystal napsat.

zobrazit celou galeriiDavid Watzke: Kupte si cabrio, je to skvělý a budete nadšeni. Nebo ne? Čtyři roky s MX-5 NB/NC.

Chvilku jsem si říkal, že to pojmu taky hodně satiricky a budu psát naopak jen o skvělých věcech, ale nakonec ne, vezmu to radši víc realisticky, byť teda pozitivněji.

Kontext a osobní vsuvka, co mě k prvnímu kábru přivedlo

Od dětství mě zajímala auta. Vyrůstal jsem na PS/PC hrách jako Gran Turismo 1, 2, později Need for Speed: Porsche Unleashed a později Underground, atd. Jakmile jsem začal dostávat kapesný, přemýšlel jsem za jakej to utratím krutej vejfuk na tátovu 60koňovou Astru F 1.4 :) A i přesto, že jsem ve virtuální realitě vždycky lítal jako blázen v přemotorovaných stylových kupatech, z nějakého důvodu když jsem v dospělosti vybíral svoje první auto, vůbec by mě nenapadlo o něčem takovém přemýšlet a zjišťovat, zda se něco byť vzdáleně podobného dá sehnat za studentskej rozpočet. A tak jsem si koupil sedan, pak další sedan, pak větší sedan (už aspoň zadokolku s V6, Omegu), pak luxusnější sedan (S80 s I6)… tohle byly první čtyři roky mýho automobilovýho života.

Teprv krátce před 25. narozkama se něco změnilo, Volvo mě oproti Omeze moc nebavilo a já si uvědomil, že potřebuju ještě něco zábavnýho k němu. Jediný, co mi druhej pár dveří a velkej kufr v minulosti přinesly byly úkoly – sám jsem toho téměř nikdy nevyužil. Když máte extrémně nepraktický auto, lidi po vás nic nechtěj a to je skvělý.

Nějak jsem zjistil, že ty Mazdy MX-5 – Miaty, který jsem znal z hraní na PlayStationu jako roztomilý sestřičky mojí idealizovaný Mazdy RX-7 FD, jsou dostupný a zanedlouho potom jsem si to auto natolik idealizoval, že jsem ho musel mít. Naprosto jasný to bylo potom, co mě v jedný Miatě nechal projet kolega z práce. V tu chvíli jsem byl přesně ten kupec, kterýho bazarníci voškubou jak slepici. Což se stalo, ale nebylo to nakonec až tak hrozný.

Rok a půl jsem jezdil v MX-5 NBfl s plátěnou střechou (měl jsem k ní i hardtop, což bylo moje kritérium při hledání inzerátů) a snad nejnižší výbavou – 1.6 81kW, tzn. 5-kvalt, bez samosvoru, látkový sedačky bez výhřevu, bez klimatizace – jedinej komfortní prvek byly el. okna. Ale to je na projížďky v pohodě, když má člověk k dispozici ještě Volvo S80, ne? Netrvalo to ani dva týdny, co jsem byl vlastníkem těhle dvou aut, než jsem o Volvo přišel v nehodě, kdy protijedoucí řidič usnul za volantem a já byl kurevsky rád, že sedím ve švédským tanku.

Soužití s MX-5 NBfl 1.6

Takže rok a půl s mrňavým nepohodlným a nepraktickým kroutícím se roadsterem, do kterého se sotva nacpu pod volant, abych ještě mohl šlapat na pedály a točit volantem. Který když někde zaparkuju, tak budu trnout hrůzou nad tím, kterej debil mi rozřeže střechu.

Předchozí odstavec popisuje pohled dvou hlavních skupin lidí: těch, který nemají rádi řízení a těch, kteří to nezkusili. (Neříkám, že neexistují další.) Hnedle to vysvětlím.

Víte, já tomu rozumím – hned cestou domů z bazaru v červenci 2015, poprvé sám se svou “novou” miatou, jsem si říkal co jsem si to sakra koupil. Vezl jsem ji domů s tím stupidním hardtopem, kterej jsem pak už vlastně nikdy nepoužil, protože to je podle mě nesmysl (i v zimě, o tom později). Byl v tom rámus, dělalo to zvuky, bylo mi vedro, sedačka byla blbě nastavená a já ještě nevěděl zda se dá vůbec upravit, sotva jsem se do toho vešel, abych to vůbec mohl bezpečně řídit… Nejradši bych si v ten moment dal facku, za co jsem to kurva utratil svých 135 tisíc.

Dojel jsem domů. Hardtop jsem hodil do sklepa na stojan. Nastavil jsem si konečně sedačku. Našel si přijatelnou pozici za volantem. No a jel jsem se projet. A najednou to bylo skvělý a každým dnem lepší.

Doslova jsem se těšil na ranní cestu do práce a odpolední cestu z práce, byla to taková moje půlhodinová rutina, během který jsem měl takovou radost, že jsem se konečně vymanil ze zajetí sedanů a zkusil něco novýho. Kolem sebe jsem pozoroval všechny ty otrávený ksichty lidí v těch zavřených nudných konzervách a nechápal, proč tohle většina z nás podstupuje…

Jak se asi dá čekat, tohle počáteční nadšení časem vyprchalo. MX-5 (v libovolné generaci) není ideální daily ani pro člověka jako jsem já, který toho až tak moc nenajezdí (asi 20 tis. ročně). Byly pořád dny, kdy to výše popsaný nadšení fungovalo, ale prokládaly je horší dny, kdy bylo hnusně a pršelo, mně bylo blbě nebo jsem na nic neměl náladu a potřeboval jenom někam v klidu rychle dojet po dálnici. Přesně na tyhle scénáře je to úplně otřesný auto. A lepší to není ani když s ním uvíznete na dvě hodiny v koloně na dálnici a na výběr máte mezi seškvařením se na přímém slunci anebo zavřením se do skleníku a marinováním se ve vlastní šťávě. Nekonečný žůžo labůžo, úúú.

Jenže… pak jedete podvečer někde v Itálii nebo si zajedete zakravit na Sosnovou a je to všechno zase zpátky.

Cesta od NB k NC

Takže MX-5 ano, nejnižší specifikace ne, děkuji. Nashromáždil jsem zkušenosti a peníze a řekl si, že do toho půjdu znovu a lépe. Usoudil jsem, že dvě auta zatim nevyužiju, takže náhrada by měla bejt všestrannější. Tak jsem hledal NC. Ty se dělají s plátěnou střechou a taky se k nim dá sehnat hardtop, ale zdaleka to není tak běžná věc jako u starších generací. Navíc to se mi v minulosti moc neosvědčilo. Alternativou je pak trochu těžší a dražší varianta s pevnou, el. ovládanou skládací střechou, která se označuje PRHT (power retractable hard-top). To zní dobře – takže vzhůru sehnat nějakou pěknou v rozumnější specifikaci. 

A tak jsem našel tu svou a koupil si ji k Vánocům 2017 – byla oproti ostatním v nabídce drahá, ale zdálo se, že za to stojí. Tentokrát byl silnější motor jasná volba, samosvor a klimatizace taky, hledal jsem nižší nájezd. Tahle navíc měla několik úprav, který mě oslovily. V útrobách je schovaný modul, díky kterému sériové rádio umí Bluetooth s funkčním ovládáním z volantu. Jiná krabička mi zas umožňuje ovládat střechu za jízdy jedním stiskem tlačítka (v sérii to jde jen když auto stojí, což je obscénní). Sportovní vejfuk se zajímavějším zvukem než série. Lehké navýšení výkonu (chip). Zajímavá černá matná fólie (polep)…

Soužití s MX-5 NC PRHT 2.0

Dostal jsem se do trochu jiného světa. Hned zkraje vlastnictví NC jsem napsal srovnání s NB. NC je sice oproti předchozím generacím TROCHU nafouklý (i když za to sklízí HODNĚ hejtu), ale stejně furt prťavý, nicméně už je v interiéru rozumnější množství místa a při případný nehodě neumřete tak moc jako v NB. Klimatizace je úplně boží a mám ji zapnutou skoro pořád i se střechou dole, i když to je asi pro nekabrioleťáky k nepochopení. Je to trochu pohodlnější a někdo by řekl usedlejší auto, ale furt spolehlivě vyklepne předchozí generace snad v každé měřitelné disciplíně – když porovnáme sériové modely, je to prostě rychlejší auto. Jako víkendovka neposkytne takovej syrovej řidičskej zážitek jako stará dobrá mrkačka, ale ten kompromis, chcete-li MX-5 jako jediný auto, za to podle mě stojí. Dá se v tom odjet dálka v mnohem větším komfortu a za kratší dobu (než v NA/NB) a i přes mezigenerační obtloustnutí furt sedíte v jednom z nejlehčích aut v libovolný daný moment ve srovnání s auty na silnici kolem vás. A furt je to daleko zábavnější svezení než spousta z těch okolních, i dražších “obyčejných” aut. S PRHT navíc nemáte starosti, který přicházej s plátěnou střechou.

Modernější technika a lepší výbava pro mě nebyly jediné novinky. Moje konkrétní NCčko, jak jsem popsal v předchozí části, mě zlehka uvedlo do světa úprav. Ty dobré jsem už vyjmenoval, ale byly tam i věci, které jsem se rozhodl změnit. Například 18” kola o intergalatické hmotnosti jsem vyměnil za mnohem lehčí orig. faceliftové 16”, se kterýma auto neuvěřitelně ožilo – byl jsem překvapen jaký to mělo citelný vliv na odpich z místa a na jízdní komfort. Zrovna tak jsem se rozhodl vyměnit snížený sportovní podvozek za sériovou příplatkovou variantu z faceliftové verze. Auto vyrostlo o 3 cm nahoru a přestalo všude možně škrtat o zem. Uznávám, že esteticky to auto moc nezískalo, ale kdo mě zná, ví že nejsem ten typ člověka, co by pro krásu trpěl ;D Ještě jsem okamžitě nechal odstranit dodělanou parodii na denní svícení ve formě nalepených LED pásků na spodní část světel. To byl hnus. Takže za mě decentní funkční úpravy, případně výpůjčky z faceliftu ano, ale kolotoče radši ne :)

V NC jsem najezdil za 2,5 roku přes 45 tisíc kilometrů a mám ji dodnes. Zrovna jsem ji včera objednal na pravidelný servis a zároveň trochu důkladnější údržbu, takže si ji ještě nějakou dobu nechám.

Srazy MX-5 a komunita

Tohle téma si zaslouží speciální podnadpis, protože je to podle mě jeden z významných důvodů, proč se lidem po letech s tímto roadsterem těžko ze světa MX-5 odchází a proč si po čase spousta lidí neumí představit, že by MX-5 neměli aspoň jako jedno auto z mnoha.

Nikdy jsem nebyl součástí komunity nadšenců do Opelů Vectra, Omega nebo Volva S80, takže jen tipuju, že tyhle a podobné skupiny lidí, pokud se někde sejdou, nejspíš nepáchaj takhle šílený srazy s epickýma projížďkama jako ta naše miatí parta… ale to se prostě musí zažít.

Jádro fanklubu jsou fakt srdcaři, i když to tak navenek z některých FB skupin nemusí působit (jsou tam i stovky dalších lidí, který se nikdy nikde neukážou a samozřejmě jako všude se najdou i nějací trollové). Poslední velkej sraz byl naprosto vypiplanej k dokonalosti, ale těžko se to v článku bez kontextu vysvětluje. Pokud vás baví představa hromadného trestání pečlivě vybraných okresek a úžas a mávání vysmátých lidí na desítky za sebou projíždějících roadsterů, tak vřele doporučuji. Samozřejmě některý lidi naserete, ale to je svým způsobem taky sranda. Spousta těch aut řve neadekvátně svýmu výkonu, jiný smrděj pač pálej víc oleje než benzínu nebo maj dekat, jiný zase střílej plameny z vejfuku a jsou tam buildy s kompresorama a s turbama, někdy i přes 300 koní a prostě směs nejrůznějších setupů a lidí z různými backgroundy, který se na víkend naladěj na stejnou frekvenci a je to spousta srandy.

Jen se podívejte:

Obecná kabrioletí moudra, MX-5 specifika a vyvracení mýtů

Rád bych uvedl pár různých informací v náhodném pořadí, které nemusí být jasné lidem, co kábro nikdy neměli anebo třeba v žádném ani neseděli a zdráhaj se kvůli tomu o jeho pořízení byť jen uvažovat. Některé jsou specifické pro malé roadstery jako je MX-5.

  • Nemějte předsudky – realita o kabrioletech je úplně jinde, než si myslí většinová společnost, co je viděla akorát na obrázku a navíc i z lidí se zkušenostma to každej vnímá jinak, holt zážitky nejsou přenositelný… 
  • Nedejte na první dojem – nestačí si do kábra sednout v showroomu, ani se na 15 minut projet. Je potřeba ho zažít ideálně aspoň na víkend – před koupí zkusit provoz se střechou i bez a ideálně za různých podmínek.
  • Topení bývá (a v MX-5 je) dost silné, dimenzované na jízdu bez střechy, a tak se není potřeba obávat, že by v autě člověk v zimě mrznul se zataženou střechou. Je to přesně naopak – vedro je v tom daleko rychleji než v dieselový oktávce. A když si člověk vezme bundu a čepici, může jezdit bez střechy celej rok, když zrovna neleje.
  • A neonemocníte z toho, jak straší Kuba, pokud nejste z hoven ;-)
  • MX-5 je levná na pořízení a v generacích NA/NB i velmi levná na provoz, dílů je spousta, aftermarket podpora takřka nekonečná, kusů na prodej (a kupců) vždy mnoho. NC je znatelně dražší na provoz a případné úpravy, ale pořád srovnatelně s “normálními” auty z této doby – není to žádná exotika. Sehnat nezávislý servis na MX-5 taky není problém a je z čeho vybírat a zdaleka ne jenom v Praze.
  • Není tedy důvod se domnívat, že ježdění kabrioletem je nějaká výsada bohatých, jak se můžou domnívat někteří laici, který popsal Kuba v tom článku
  • MX-5 jsou (jako spousta japonských aut) fakt spolehlivé a vyplatí se připlatit si za krásný kus, který vám pak vydrží dlouho. NA/NB když se dnes koupí chytře, tak už neztratí hodnotu.
  • Jelikož je MX-5 hodně, neskákejte po první pěkné nabídce splňující většinu vašich kritérií – počkejte si na tu, která splňuje všechno… nemá smysl ustupovat z požadavků.
  • Plátěná střecha není zas tak hrozně náročná na údržbu a jsou firmy, co to případně udělaj za vás a za rozumný peníze.
  • Plátno (látka) je lepší než vinyl a skleněný zadní okno je mnohem lepší než slída.
  • Je důležitý si uvědomit, že kabriolet či roadster neznamená automaticky hadrovou střechu! Sklápět se dá i pevná a zavřené auto pak vypadá jako coupé. Narovinu v něm ale nikdy nebude takové ticho jako v coupé, byť v novém SLK to bude jistě lepší než ve staré Miatě. Příklady: BMW E93 (3-Series) a E89 (Z4), MB SL(K)
  • Kuba to považuje za masochismus, ale mně auto s plátnem stálo delší dobu venku na sídlišti (i přes zimu) a taky se prd stalo. Samozřejmě, že garáž je ideální, ale na starší daily kábro, co si člověk pořídí max na pár let, to je celkem jedno.
  • Ano, MX-5 reznou a v zimě odsíraj sůl a je potřeba si pohlídat stav při koupi, ale když koupíte rozumnej kus, fakt není takovej problém ho v rozumném stavu zachovat – i při provozu v zimě.
  • Klimatizace má rozhodně význam i při jízdě bez střechy – nemyslete si, že z toho v létě vylezete jinak než spocení jak prasata, pokud si ji nepustíte a je jedno jak rychle se jede :) Velká paráda je to mimo jiné na nohy, protože zespoda jde dovnitř vedro od převodovky, atd. 
  • MX-5 mají malý kufr, ale když se náklad šikovně poskládá, vejde se tam toho mnohem víc, než by se mohlo zdát. Dost pro dva lidi na 14-denní dovolenou aniž byste museli v průběhu prát anebo nosit jednu věc tejden :) Nevěřil bych tomu, kdybych to nezažil. Naopak díky možnosti sundat střechu se otvírá možnost odvézt leccos, byť kuriózním a možná občas kapku nelegálním způsobem.
  • Složená plátěná střecha nezabírá žádné místo v kufru, protože se neskládá do kufru
  • A třeba u MX-5 NC bod výše platí i o pevné skládací střeše – ani ta překvapivě neukousne nic z úložného prostoru, protože se složí mezi sedačky a víko kufru.
  • U auta na občasný zablbnutí (projetí zatáčky bokem) je dobrý mít samosvorný diferenciál – MX-5 všech generací ho typicky mají jako standard k silnějším motorům, ale mají ho i některé slabší.
  • Peugeot 206 CC prosím ne… zas tak nutně kabrio nepotřebujete ;-)

Spoustu věcí jsem při popisu mých jednotlivých MX-5 vynechal, protože řada z nich je společná pro obě generace, případně protože budu mít tendenci porovnávat jednu s druhou.

  • NC/ND mají narozdíl od NA/NB ručku na druhé straně středového panelu (na straně spolujezdce), což je divný, ale mnohem pohodlnější… pro řidiče ;-)
  • NA/NB mají přihrádky ve dveřích, ale NC vůbec, což mi zkraje přišlo dost otravný, ale naštěstí glovebox je docela velkej, dále je ještě místo mezi sedačkama a navíc NC má naopak nově cupholdery i ve dveřích, takže tam se dá taky pár věcí dát.
  • NC PRHT nemá narozdíl od varianty s plátěnou střechou malé úložné prostory za sedačkama, ale v praxi to je drobnost.
  • NA/NB mají poměrně nepoužitelný cupholdery, v NC je to trochu lepší a navíc jsou tam i další ve dveřích… NCfl je má trochu líp řešený než NC, protože nevyčnívá důlek a neprudí tam kde si opírám nohu
  • Ani se 187 cm výšky nesedím v Miatách se sedačkou úplně vzadu, protože bych nedosáhl na pedály. I zavřenej mám furt 2 cm nad hlavou. S prostorem mezi volantem a nohama je to speciálně u NA/NB horší, ale řešitelný mnoha způsoby (menší volant + nába většinou bohatě postačí)
  • Se zavřenou střechou koukám na semafory zkroucenej jak paragraf
  • Naopak s otevřenou střechou se klidně můžete dívat i na ty vrchní, který jste nikdy předtím zblízka nepoužili
  • Dozadu je se zavřenou střechou při běžný jízdě vidět adekvátně, ale couvání je horší
  • NC má narozdíl od NB kontrolu trakce, která se hlavně na mokru kvůli vyššímu výkonu/krouťáku může hodit (záleží jestli zrovna vezu něco křehkýho anebo to chci vést bokem), ale tu lze snadno vypnout
  • Držák na mobil se dá pevně přidělat na palubku tak, že nezabírá ani cenťák z výhledu z okna
  • NC na šestku točí 3500 otáček ve 130 km/h (GPS), max rychlost mojí lehce posílené verze je 230 km/h (GPS), nicméně zhruba od 180 to se zavřenou střechou začne dělat docela rámus.
  • Není problém jet 6 hodin převážně po dálnici do 150 km/h bez střechy, ale asi existujou i lepší nápady.
  • Mému NC od plné výbavy chybí snad jen tempomat a zrovna za něj bych se občas nezlobil, i když na delší přesuny konstantní rychlostí už mám Legenda

Shrnutí

Kabriolety jsou super a pokud se jejich pořízení vyhýbáte jen na základě nějakýho strachu, tak doporučuju sebrat odvahu a jít do toho. Není to ve všem lepší, ale když to zrovna lepší je, tak to stojí za všechny případný nevýhody :-)

A pokud kábro jako jediný auto, tak doporučuju vybrat něco s klimatizací a vyvarovat se sníženýho podvozku a obřích/těžkých aftermarket kol.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Letis
08. srpna 2020, 15:01
2

Chválím, za mě si to shrnul všechno úplně dokonale.

reagovat
C70C
09. srpna 2020, 08:49
1

Skvěle sepsané. Bojuju přesně se stejnými pohledy okolí jaké popisuješ. A nikdo nechápe, jak jsem si mohl do hor pořídit jasně žluté cabrio. Ale co jiného? Jen do nejbližší vsi to mám 12 famózních zatáček, na nákup do nejbližšího města bych nejradši jezdil dvakrát denně. To bych asi stejně s poloshnilým užitkovým pick-upem, nebo 4x4 neměl.. Přesně jak jsi napsal, má to nějaké nevýhody, ale výhody to v hezký den bohatě nahradí..

reagovat
fu
furrow
09. srpna 2020, 09:10
1

Moc hezky napsané...a mnoho šťastných kilometrů všem kabrioleťákům.

reagovat
krab
09. srpna 2020, 09:48
2

Parádní článek, shrnuje to hodně i první dojmy a pocity, když jsem si vezl domů před časem první roadster. A auto bez střechy už má od té doby doma stabilní místo...

reagovat
Pochtli
10. srpna 2020, 08:28
2

"při případný nehodě neumřete tak moc" - jen trochu, že :oD

K těm srazům - dnešní problém MX-5 je masovost - jen minulý týden jsem jich na cestách napočítal 11! Když jsem s tím začínal, bylo nás v prostoru mezi Brnem a Prostějovem cca 10, znali jsme se všichni a náramně si to užívali. Dnes na sraz přijede klidně několik desítek aut a lidí tam znáš sotva čtvrtinu. Jednu "masovou klubovou" projížďku o cca 40 autech jsem zažil a stačila, nikdy víc.

reagovat
bkralik
10. srpna 2020, 08:57
0

Naprosto souhlasím - tyhle velkoklubové akce mi taky připadají jako nesmysl. S narůstajícím množstvím lidí se prudce zvyšuje nebezpečí (až skoro k jistotě) že se tam najde kokot. A jak píšeš, stejně poznáš max 10 lidí.
Daleko lepší mi přijdou "kluby" nebo "skupinky" zabývající se nějakým obskurním modelem kterého je v čechách na silnicích 15 kusů celkem. To se mi celkem osvědčilo už minimálně ve dvou případech...

wdave_t
10. srpna 2020, 09:13
1

Uznávám, že ten nejlepší letošní sraz byl ten, kam se dostala jen parta lidí, co už spolu jezdí dýl, lidi se tam navzájem znají a organizátor si je vybírá na základě zkušeností s tím, jak říděj. A že se z většiny Miatích akcí stala relativně masovka. Nic to ale nemění na mých pozitivních zkušenostech.

Radek_5
10. srpna 2020, 11:53
1

Pěkné shrnutí. Přidám jeden poznatek, který mně napadl teď po víkendu - ženské/chlapi s dlouhýma vlasama musí mít v povinné výbavě gumičku do vlasů :-)

reagovat
wdave_t
10. srpna 2020, 14:12
2

To je dobrá poznámka. Pro mě (krátký vlasy) je taky klíčová kšiltovka, jiným lidem vyhovují spíš sluneční brejle či kombinace obojího. Častěj doplněk je taky mikina s kapucí, která se dobře kombinuje s kšiltovkou, protože kapuca pak líp drží :) Alternativně místo kapuci nějakej šátek nebo cokoliv jinýho, co zakreje krk, v případě že je na mikinu moc teplo. A opalovák v přihrádce není špatnej nápad :)

Sedrik
11. srpna 2020, 13:55
1

Já měl 5 let dlouhé vlasy a po koupi Miaty jsem se za 2 měsíce nechal ostříhat, protože to prostě nešlo.
Moje drahá zkoušela gumičku, ale nefunguje to 100 procentně - ideální je pokrývka hlavy - tj., nějaký stylový klobouk.

Ti
Tino
29. listopadu 2020, 10:28
1

koupil jsem si u číňanů bekovku. Vypadá jako sisal, ale je to taková ta síťovaná umělotina. Pod 10st už mi fouká na kokos, to chce čepici.

p.s. ten šátek obvykle mívám jen na krku :))

Sedrik
29. listopadu 2020, 10:45
0

To jsem přesně vozil taky :)

st
st. Padre
29. listopadu 2020, 11:57
1

Jezdím v arafatce (šátek Palestina) a z Maroka jsem si přivezl i ten jejich tradiční oděv dželaba a tak si v létě užívám ofuk i zespoda.