reklama
načítám data...

Kde že ti autonadšenci jsou?

19. května 2017, 15:29 40 komentářů Wanix

Včerejší rozhovor s dalším nadšeným autařem ve mě vyvolal jakousi potřebu nějakého druhu kolektivní úvahy či diskuze...

Wanix Rotary: Kde že ti autonadšenci jsou?

Ahoj růžový blogísku, dneska si potřebuji vylít svoje automobilové srdíčko…eee takový by asi byl začátek tohoto článku být náctiletou jůůtuberkou. Včerejší rozhovor s dalším nadšeným autařem ve mě vyvolal jakousi potřebu nějakého druhu kolektivní úvahy či diskuze. Počáteční otázka kde jsou ti praví automobilový nadšenci lavinou přemýšlení graduje až k samotné odvěké filosofické otázce „Kdo jsme?“ „Kam vlastně míříme?“

Ale jak se říká, každý by si měl nejprve zamést před svým prahem, tak já teda začnu od sebe a projednou napíšu i něco o mě. Mám rád auta. Hodně. A bylo tomu tak vždy. Jako dítě jsem si hrál prakticky jenom s angličáky (jé jak já toužil po tom koberci se silnicema a celým městem co měli ve školce nebo doma někteří kamarádi). První slovo co jsem napsal bylo ELF. Ne ta přiteplená rasa z Pána prstenů, ale francouzský výrobce olejů, jehož logo na sobě v té době nosívaly závoďáky od F1 přes rallye.

Když jsem nastoupil na základku, měl jsem ve výtvarce problém nakreslit lidi nebo nedejbože zvířata, vždycky jsem si kreslil jen auta, případně ještě tahače nebo autobusy. Na konci základky přišla jakási nestabilita s nástupem puberty a já nevěděl jestli se dál rozhodnout pro auta nebo počítače, tak jsem rozhodnutí odložil na později a šel na gympl, protože jsem měl dobrý známky. Obloha se ale velmi rychle rozjasnila a už od půlky druháku jsem duševně trpěl že se musím učit sra*ky typu sociologie, filozofie nebo všechny díla, které nasal nějaký ztroskotanec ve středověku. Tak jsem si v těchto neoblíbených předmětech četl pod lavicí učebnice pro automechaniky, které jsem si půjčil od kámoše z učňáku. Zjistil jsem že v Brně je Ústav automobilního a dopravního inženýrství a to byl jediný skutečný důvod proč jsem šel dál na strojárnu, prostě mě bavily auta. To by stačilo o mě a teď už se dostáváme k jádru pudla.

reklama

Jasně že jsem nečekal že ta škola bude plná automagorů jako jsem já, je tam přeci mnoho jiných oborů do kterých můžou být stejně zapálení jiní lidé, ale určitě narazím na další kluky co je taky tak baví auta…no a víte že ono ani ne? Greenyho tady z autíčkáře nepočítám, s tím jsme se znali už z gymplu, ale najít další blázny byl fakt problém. Jednou jsem tyhle svoje stesky napsal do volné diskuze na FSI foru a ozval se jeden. Jeden! A i za to jsem rád že se vůbec někdo našel, je to super kámoš s přemýšlením naprosto na správné vlně a zručnej řidič/drifter. Takže si říkám kde se stala chyba? Měl jsem jít radši na učňák, bylo by to lepší?

Nebylo. Rozhodně ne. Už jsem o tom tady psal v jednom komentáři pod článkem, člověka totiž velmi rychle přejdou naivní poetické představy o tom že mechanika jde dělat někdo kdo miluje auta a fakt ho to baví. Ani hovno, na učňák na mechanika jdou ty nejtupější idioti, které by nikde jinde nevzali, protože maj obvykle problém i s násobilkou, zajímaj je akorát prachy a to jakou couru v pátek večer přehnou v klubu. Učitelé a ředitelé v těchto "výběrovkách" to ví taky tak už se ani nesnaží vychovat něco jiného než ovečky-výměnáře u nás tedy převážně koncernových dílů… Pokud někdo skutečně rozumí některému konkrétnímu motoru či vozu, je obvykle ze zcela jiného oboru a cestu pod kapotu si našel sám. A tak je to prakticky se všema dobrýma „die hard“ nadšencema co znám a takové lidi prostě člověk najde jen přes kamarády jako další kamarády a kamarády kamarádů. Jenom je problém s tím co už jsem nakousl.

Takových lidí je prostě málo. Málokdo je ochotný zašpinit si ruce pod kapotou a zároveň porozumět problematice a technice která se za tím skrývá. Nejvíc táhnou manažeři, manažeři manažerů a všeho, sowtware a všelijaké debilní appky. Včera jsme se pak v diskuzi dostávali k tomu kam to tímto vývojem dospěje? S takovým směrem by se mohlo stát že zanedlouho těm věcem pod kapotou z mechanického pohledu už nikdo nebude pořádně rozumět. Nikdo ať se nevymlouvá že „nemá na autě kde dělat“  – mraky věcí už jsem dělal přímo před panelákem a když člověk opravdu chce, vždy si třeba přes síť kamarádů či známých nějaké řešení najde (pronájem garáže, práce ve školní dílně, zahrada/stodola u někoho z příbuzných…). Nikdo ať se nevymlouvá na to že „neví jak se to dělá“ v dnešní době internetu, milionu videonávodů na youtube, či chytrých knížek – taky jsem věděl kulový nebo měl ze začátku jen teoretické znalosti, ale člověk se věci naučí prostě tak že je začne dělat. Hlavním problémem je tedy NEZÁJEM a POHODLNOST. A to je to co mě nejvíc mrzí. Různých „petrolheadů“ je všude mraky, namachrovaní frajírci venku na ulici, slintači na fejsbůůku a instáči, hlaně samý lajk a pojďme být cool a trendy….

A to by už stačilo s vyblíváním emocí, musím utnout ten rozjetý vlak, je tady pátek krásný to den a já už se těším až vypadnu z kanclu od kompu a půjdu se zas vrtat v autě. A pokud třeba tímto článkem zas poznám nového člověka co to vidí stejně bude mít tento článek i větší smysl než jen srovnávání pochodů v hlavě a zabíjení času

Autům zdar!


Nový komentář

Komentář úspěšně přidán.

Komentáře

Franz Kafka
19. května 2017, 16:39
0

Celkem to chápu jenže řemesla mizí obecně a manuální práci dělat nikdo nechce. Ano bude to do budoucna problém a jak říkají už dnes různí vizionáři lidé by se měli učit řemesla, protože to dost pravděpodobně stroje nezastanou v takové míře jako běžná pracovní místa. To bych docela souhlasil. Jako jeden z těch co se neradi špiní a i když "tomu" celkem nemám problém rozumět, tak mě to prostě nebaví! A ano mám případně kde pracovat, ale proč bych měl. Raději zaplatím profesionála (ano je jich jako šafránu a snad u každé značky vozu s tím jsou v začátku problémy) ten má práci já ho podpořím raději, než si před bytovkou případně na zahradě hrát na "profíka". Tím nechci napsat, že tvůj přístup je špatný jen bych neviděl "petrolheadství" v tom jestli si sám umíš vyměnit desky:) Mimochodem FB nemám a veskrze souhlasím s tím, že podobná masa dementů "pojďme sbírat like" mě taky irituje. Zejména v tom světle, když si začnou notovat o tom jak ten Skyline (třeba) je super auto, když v něm 98% z nich nikdy nejelo .... ale o tom asi raději jinde.

reagovat
Wanix
20. května 2017, 13:39
0

jj typický fenomén takzvaných fanboys. Většinou jsou to ještě děti, minimálně duševně, auto XY je nejlepší na světě, všechno ostatní je shit a trapné, svůj názor živí videama brutálních staveb za statisíce z jůůtubka...co na tom že auto vlastně naživo ještě ani nikdy neviděli

Letis
22. května 2017, 17:13
0

Franzi, tady si dovolím oponovat. Naproti těm odborníkům, kteří tvrdí tohle, jsou zase jiní odborníci, kteří tvrdí, že lidská manuální práce je vlastně úplně nahraditelná. Takže s tím tvrzením, že jednou se bude šikovnej zedník/mechanik/(doplň si sám) vyvažovat zlatem, bych byl velice opatrný.

Franz Kafka
22. května 2017, 17:17
0

Lidská práce ano to už vidíme dnes. Stačí se podívat na jakoukoliv továrnu třeba na auta, nebo klidně sušenky to je jedno. Já to myslím jinak a ti lidé o kterých tam píšu. Stroj ti možná nenaková pěkně koně, neuplete ti zdobený košík, neudělá sám houpací křeslo, nebo ručně vyřezávaná nebesa, možná ani nevyčistí komín. Tohle je věc kterou stroje ještě velmi dlouho nezvládnou. Něco jako android bude stále jen ve Star Wars :)

Goldies
24. května 2017, 23:10
0

úplně odbočím, ale víš jak je těžký najít fakt šikovnýho truhláře?! Už dva roky hledáme a nic :-( Jedině přebrat v jiné firmě. Opravdu pořád věřím tomu, že řemeslo má zlaté dno a lidká práce je např. u nábytku ta největší položka z ceny :-) a věřím tomu, že u ostatních řemesel to bude hodně podobné. Spoustu věcí dneska koupíš nebo si necháš udělat, ale opravdu poctivou řemeslnou práci poznáš a jsou lidé, kteří dělají manažera manažerům, a kteří to dokáží náležitě finančně ocenit :-) Takže potřeba jsou vlastně oba dva druhy lidí!

Franz Kafka
25. května 2017, 15:17
1

No chápu, že už dnes to je problém. To je přesně ono to co popisuješ. Když chceš něco autentického stroj to neumí. A dlouho umět nebude. Je to jako sekaná z polotovaru vs sekaná v Alcronu. Stejný název jiné jídlo:) Schopní pracanti nejsou. A mladí se všichni vidí v kanceláři v saku ideálně ve vlastní firmě. Nikdo jim neřekne, že vlastní firma nemá smysl když nic neumíš a nemáš zájem tomu obětovat kus života. Vlastní zkušenost a znovu bych do toho nešel:) Snad řemesla nezmizí. Mám stůl od truhláře a drží už přes 12 let. Vydrží to stůl made by Ikea?:)

Bageta
19. května 2017, 16:56
2

Já si sice na autě občas něco sám udělám, ale určitě ne tolik, abych mohl prohlásit, že tomu opravdu rozumím. Ale troufnu si tvrdit, že moje důvody jsou jiné než nezájem a pohodlnost. První důvod: auta mám sice hodně rád, ale taky mám hodně rád spoustu dalších věcí a svůj volný čas mezi ně musím nějak smysluplně dělit. Druhý důvod: strach z toho, že když se v tom budu neodborně moc hrabat něco nenávratně pos*ru a budu buď bez auta, nebo bez peněz. Takže složitejší věci radši svěřím někomu, kdo se v tom vyzná a ušetřím svůj čas a ve finále možná i peníze. I přesto si o sobě troufnu tvrdit, že nadšenec do aut jsem. Jinak parádní čtení a námět na zamyšlení.

reagovat
Wanix
19. května 2017, 17:06
0

hmmm jak to ze mě všechno samo padalo, asi jsem to nenapsal zcela správně - netvdím že pokud někdo má být označen za petrolheada (btw tohle slovo jsem záměrně nepoužil, nemám ho moc rád), ta se MUSÍ sám hrabat v autě, to ne, spíš že takových lidí co umí zároveň i tohle strašně ubývá a že je to škoda :)

reagovat
Franz Kafka
19. května 2017, 17:20
1

To máš pravdu. Víc je těch likerů s gelem na hlavě a manikurou. Jenomže ona dnešní auta k tomu skoro vybízí. Nešpiňte se zaplaťte ty si asistenční služby, rozšířenou záruku a lidi na to slyší. Jinak já lidi co se nebojí zašpinit kouknou a vědí vyvážim zlatem víc než inženýra co neví nic jen to, že má diplom.

Pan Krab
19. května 2017, 18:03
0

Wanix. Fakt dobry ! Tenhle pohled se mi libi a jak mas dobrej pocit z toho ze napises treba tady lidem neco co se jim libi a pobavi je, stejne dobrej pocit mam kdyz se mi povede na aute neco opravit. A posledni dobou se snazim vic tomu remeslu ucit, dokazat zrenovovat auto nebo postavit funkcniho caterhama ze stavebnice to je muj sen!

Ale jak rika bageta. Taky tech aktivit mam vic a musim to rozmelnit mezi vic zajmu. A taky musim i pracovat :)

reagovat
Wanix
20. května 2017, 13:33
0

Díky! Caterham je super cíl. Tvoje blogy čtu hodně a úplně nejvíc mě baví ty s přidanými názory paní krabové stejně jako byl teď článek slečny sage a i od Dominika slečna A. To bylo teď v poslední době to nejlepší počtení vidět takto i názory druhé strany, víc takových!

bobo23
19. května 2017, 19:23
0

Sběrače "lajků" vynechám.
Ale musím souhlasti s Bagetou. Snažím se vzdělávat, pochopit, jak to všechno funguje, ale sám si do toho netroufnu. Přesně jak bylo napsáno. Radši si zaplatím svého mechanika, který už auto zná a vím, že zkušený a spolehlivý. Se svýma levýma rukama mám totiž strach, že bych z toho auta udělal tříkolku. :-D

reagovat
Wanix
20. května 2017, 01:29
2

Ale kucí víte jak, já si to radši zkurvím sám než abych zaplatil z´někomu že mi to zkurví a ještě to zatají :) nikdo není neomylný, taky jsem udělal na autě pár bot, ale člověk si z toho aspoň odnese ponaučení :)

reagovat
Michal88
20. května 2017, 10:40
1

Tak po dlouhé době zas na blogu a tenhle článek mě nějak praštil přes oči. :)

Vesměs máš pravdu. Sám jsem šel nejdřív na střední strojárnu, pak zkusil vejšku, na tu se vybodnul a šel místo toho na automechanika. Auta, především Citroëny (díky tátovi) mě braly už od mládí a taky jsem se snažil sám vzdělávat. Maturu i výučák jsem udělal s prstem v nose, vejška mě prostě jen nebavila. Jenže když jsem dělal toho automechanika, troufám si tvrdit, že ze třídy o 25 lidech jsme měli nějaký pořádný zájem o auta 3 (slovy TŘI).

Jenže na druhou stranu, nelze se divit tomu, že lidi jdou tam, kde se zdají být peníze. Hned po výučáku js nastoupil do autorizovaného servisu Citroënu jako servisní technik a částečně mechanik. Za 13 tisíc hrubého. Před 7 lety, kdy průměrná mzda byla 24t... Na to jsem se rychle vybodnul, zkusil jsem ještě mechanika u Domanského u Peugeotu, to bylo za 9 hrubého a ještě se tam za tichého souhlasu vedení (někdy to technici i vyžadovali) dělaly levárny na zákazníky. A tak jsem se vrátil ke strojařině a auta mi zůstala jen jako koníček... Už teď je ale zoufalý nedostatek lidí od řemesla. Jako, oni i lidi od IT, z filozofické fakulty a jiné profese nejsou více či méně důležité, než tesař nebo klempíř, průšvih je v tom, že do regulace kecá stát a ten to pěkně deformuje... Od školství po prachy...


Jen bych rád řekl, tím kdy/kde/za co to taky není tak jednoduchý... Auta mě velmi baví, furt se vzdělávám, co to jde, aspoň vědomostně. Na autě si vyřeším, troufám si tvrdit, i věci, se kterými by si automechanik neporadil. Celkem mě třeba baví práce s železem, tak jsem si vyvařil dvě auta, na třetím se pracuje... Práce se kamarádům tak líbila, že mě uhání, abych jim vyvařil jejich auta (což se mi do toho moc nechce, když není čas ani na svoje). Teď si postupně dokupuji nářadí na stříkání, protože jsem k tomu v bývalé práci drobně přičuchnul, staří mistři lakýrníci mi dali hromadu rad do toho a ukázali, že za dodržení některých podmínek lze udělat skvělý lak i bez stříkacího boxu.

Bohužel jsem se ale odstěhoval z rodného města a ještě do paneláku, takže mám svou dílnu 120km od sebe. Sem tam si něco udělám v práci, jednoduché věci před panelákem, ale rozkopat auto na 3 dny tam nemůžu ani na jednom místě... Průšvih je v tom, že to přestěhování je jen střednědobě dočasné (cca 5 let) a pak bych chtěl barák, ale nikomu dávat v městě, kde nikoho neznám, 10t za dílnu, to se mi zrovna dvakrát nechce, když v tom nebudu podnikat/melouchařit ve větším měřítku...

reagovat
Wanix
20. května 2017, 13:17
0

Super! :) tak snad až postavíš barák tak se k tomu budeš moct zase pořádně vrátit, budeš mít zahradu a určitě i pěknou přistavěnou garáž/dílnu. S tím děláním pro jiné tě naprosto chápu, mě to baví hrozně moc se v tom vrtat, renovování mě ohromně vnitřně naplňuje, ale hlavně protože si to dělám sám pro sebe, pro vlastní radost, dělat to pro někoho jiného bych nechtěl, tam tahle přidaná hodnota chybí navíc nehodlám nést přímou zodpovědnost za někoho jiného

zimbic
20. května 2017, 12:26
1

To já jsem si pořídil 26 let staré auto abych se v něm mohl hrabat. Jsem rád, když si na mě nějaký kamarád který tomu narozdíl ode mě rozumí(něco málo zvládnu ale netroufnu si říct že tomu rozumím) najde čas, navíc nemám dílnu tak se musím vždycky domlouvat. Ušpinit se mě nevadí s tím se počítá a navíc mě to i baví a je fajn, že se s autem seznámím a vím víc jak co funguje....

reagovat
Wanix
20. května 2017, 19:15
0

tohle je vůbec ten nejlepší způsob jak se něco naučit, prostě si koupíš auto které kvůli svému stáří není rozumné dávat do servisu a začneš si dělat věci sám, takto jsem se toho naučil nejvíc

Ma
Mad Matt
20. května 2017, 16:21
0

FSI fórum :D Napoprvé jsem tu zmínku o něm přehlédl, protože touhle dobou tam chodím denodenně a přijde mi úplně normální když se o něm někdo zmíní. Až teď po pár hodinách mi došlo, že se o něm zmínil někdo na autíčkáři.

reagovat
Be
Beny
20. května 2017, 20:06
0

Tak s tímhle se dokážu sžít. :-) Sám se snažím si udělat co nejvíc, ale beze zdviže je to někdy opruz. A hlavní je mít pořádně vybavenou dílnu. ;-) http://www.nissanclub.cz/graphics/msgboard/329486/full/32113_img-20170513-125044.jpg
http://www.nissanclub.cz/graphics/msgboard/329486/full/32114_img-20170520-145716.jpg

reagovat
Wanix
20. května 2017, 20:30
0

Improvizace to je klasika :D zrovna nedávno jsme s Greenym dělali taky pružiny na jeho Alfě a vypadalo to dost podobně...pro příště už víme že ty stahováky na pružiny je lepší si obstarat, ušetří to spoustu voseru :D

Libas
21. května 2017, 10:21
1

Úvaha pěkná, ale ne každý Autíčkář si na autě dělá vše sám, ne každý Autíčkář to vidí stejně jako ty. S pár myšlenkami souhlasím, s nějakými ne, ale o tom jsou blogy ;-)

reagovat
Wanix
22. května 2017, 11:23
0

jo proti tomu není co namítat, každý máme svůj pohled :)

sm
smyko
22. května 2017, 10:45
0

.. nakousl si tady pro mě zajímavý problém, že vždycky je možnost někde si na autě zamakat, a ať se na to nevymlouváme, ale já to aktuálně budu muset řešit a zrovna jednoduše to nevidím. Budu se stěhovat z vesnice u Ostravy (Žermanice) do Prahy a ono mi to skončí ta možnost si cokoliv udělat doma, nechat auto na dílně třeba dva týdny .. odstrojit si ho a po práci si chodit hrát (jo mimochodem .. já jsem ten jeden z IT :D). No pronájem garáže v Praze jsem vzhledem, že míst kde by se dalo něco dělat a nejen stát a peněžům musel zavrhnout rovnou. Zatím to vidím tak, že si ten svůj stroj budu jezdit servisovat přes půl republiky domů. Jo kdyby existovalo nějaké komunitní centrum/garáže, kde by se dalo jezdit .. pospravovat si něco .. pokecat (existuje ? .. já nevím) .. a časem uvidím.

reagovat
Wanix
22. května 2017, 11:21
0

http://323f.cz/forum/viewtopic.php?t=45580
třeba by to společnou snahou vyšlo :)

Br
Breakthru
22. května 2017, 20:22
2

To znám až moc.Od mala jsem neměl v hlavě nic jinýho než ta auta.Rodiče ale chtěli jinak, takže místo učňáku řemeslo a odmaturoval jsem tak, že mě vzdáleně to černý řemeslo minulo.Jenže pořád jsem se doma vrtal v autech, opravoval sobě, známejm, kšeftoval s něma, vrakoval je a jednoho dne, kdy už jsem nějakej pátek dělal za čárou s platem, o kterým by si i kdejakej manažer mohl zdát, s prácou seknul z minuty na minutu a šel dělat auta.prošel jsem dvě dílny, než jsem se usadil ve třetí.Nevydělávam zdaleka už tolik, co dřív, ale baví mě vstávat do práce a špinit si ruce....Hrabu se v obyčejnejch kárách, veteranech, dodávkách, upravenejch autech a občas nějaká ta vestavba, přestavba a nový stavby.Prostě radost.V životě nejde dělat jen pro peníze

reagovat
ToMyx
24. května 2017, 11:59
0

Poslední dobou mám málo času, pak mi bohužel utíkají fajn blogy jako je ten tvůj. Při čtení jsem si říkal, že se dotkneš osobnosti mnohých a že následná diskuze bude asi "rušná". Skoro bych i varoval, "pytlovat" všechny na jednu hromadu, měřit benzínové hlavy podle míry zápalu, investic, zkušeností, špíny za nehtama a já nevím čeho všeho, nebude úplně šťastné ;-) Jde vždycky o celý soubor toho všeho, který nikdy není čistě černo-bílý. Ale to asi nemusím psát, vím jak si to myslel, psalo se to určitě samo.
Musím souhlasit, že v dnešní době je spolehlivých, zapálených a čestných mechaniků málo a nebo jsou přes půl republiky daleko. Konečně jsem na takového narazil a od té doby si na autě dělám jen opravdový základ. Náplně, filtry a čištění, pokud není v dohledu návštěva servisu.
Nevím, jestli je to o lenosti, ale určitě je to o času, který téměř nemám (rodina, práce). Potom je pro mě svátek, když z paneláku vyrazím k rodičům s garáží a můžu tam na autě pár hodin něco udělat. Ale téměř vždy jsou to jen základní věci, nechci v první zatáčce na konci cílovky zjistit, že jsem něco poto... Jsem hold teoretik-samouk = na ty pozor:-) Něco jiného je vyměnit ecu, koncák nebo podběhy a nebo zkoušet bez vybavení a poprvé měnit převodovku a hledat za běhu jak na to...
Vždy si budu vážit lidí, kteří dělají svou práci dobře a nebojí se nepodvádět, takže nemám problém, stejně jako v restauraci nějaké "děkovné" na konci přidat.

reagovat
Franz Kafka
24. května 2017, 15:46
0

To přirovnání k té restauraci je fajn. To mě tak napadá je to potom jako psát kdo neumí vařit nemůže mít rád jídlo.Ale taky chápu, že ten blog je myšlený jinak. Vlastně se s tím v kostce dá souhlasit. Kvalitních lidí kolem aut je málo. Já nemám špinavé ruce a ty nervy kolem toho rád. O to víc si potom vážím lidí, co jim to nevadí a rozumí celé problematice oprav skvěle.

Wanix
24. května 2017, 19:32
0

to s tím jídlem je pěkné přirovnání, k tomu mě napadá že když máš rád jídlo ale neumíš vařit tak většinou experimentuješ a zkoušíš se to naučit :) ale jak si psal výše, když tě to prostě nebaví tak to samozřejmě není co namítat, to je jasný že nená smysl nutit se do něčeho co nechceš

Franz Kafka
24. května 2017, 19:56
0

A je to taky o čase mnohdy nemám čas ani o víkendu. A nemůžu si dovolit řešit věci kde auto rozeberu a potom nebude čas. Vždycky mám čím jezdit o tom to třeba u mě není. Jde o to, že takhle zůstala v garáži roztahaná S4 teď v zimě, když jsem to potůnil ve škarpě. Začal jsem a potom se to stejně vezlo na plaťáku do servisu nebyl čas:) Mě prostě čistě neláká ta práce jako taková. Ono upřímně kolik toho třeba umí opravit takový Clarkson ? May ? Farah ? Neříkám že všichni jsou takový třeba Leno a Mike Musto budou asi schopni i prakticky. Prostě to jen není měřítko toho jaký kdo má vztah k autům.... Samozřejmě je lepší se v tom občas pohrabat. Zase na druhou stranu fakt nemám zájem hrabat se v autě za tři čtvrtě mega něco podělat či nedodělat a potom to s brekem táhnout do Porsche parku na servis. :))

Tomáš Vavrečka
25. května 2017, 08:39
0

Čas je druhý hlavní problém i u mě. Ten první je, že jsem od přírody děsivě nešikovný :-( No a když je pak volného času nedostatek, člověk si kolikrát rozmyslí, jestli ho "využije" tím, že si "neopraví" auto... :D

Franz Kafka
25. května 2017, 14:35
0

To je přesně taky jeden z pádných argumentů:)

Tomáš Vavrečka
25. května 2017, 08:40
1

Juro, mohl bys tu prosím napsat, která literatura se ti zdá pro samouka amatéra jako nejvíce přínosná?

reagovat
ToMyx
25. května 2017, 08:59
0

K dotazu se připojuju taky, díky.

Pan Krab
25. května 2017, 09:19
0

Já se něco naučil doma od táty, který je amatérský mechanik o xx lekcí napřed :) A zbytek se tak poskládá, podle toho co je zrovna rozbitý. Auta, který jsou novější ( ne veterány) sháním informace po netu a jako základ koupím nebo stáhnu když to jde základní klasickou dílenskou příručku. K tomu člověk potřebuje ideálně aby mu nevadilo, že to je v němčině nebo v angličtině. Až si koupím Alfu naučím se italsky :)

Ale přesně jak říkáte pánové : čas je ten problém. Já teda zvažuju dvě věci vždycky : 1. čas, jak dlouho mě ta oprava bude v reálu trvat ( je potřeba pak to násobit dvěma ) a 2. výbava mojí garáže a náročnost úkolu. Když budu vědět, že oprava znamená třeba vyndání převodovky ven, je to v háji. Tohle sám nedáš, leda bych zaměstnal Edda Chinu, který je teď prý na volné noze..

takže prostě takhle. V reálu jsem na tom asi jak ten Clarkson. Kecy okolo a pak do něčeho poklepu kladivem... no někdy zvládnu i něco složitějšího.

Moje letošní oprava na kterou jsem byl hrdej byla oprava zevnitř zamčených a zabloklých dveří u Z3 Coupe. ( tzv deadlock pozice + rozbitý centrál) Stálo mě to 3x večery , několik piv, nespočet nadávek, uskřípnutý prsty, ale spravil jsem to, centrál chodí a vůbec nic jsem přitom nezničil. A stálo to asi 1500 za novej el. zámek centrálu ( "central locking actuator" se ta svinská krabička ke který se nejde dostat jmenuje)

Ale strávil jsem tak hodinu okolo na na netu abych našel návod jak to udělat. Nakonec jsem našel super zdroj a jel podle toho. Bez toho bych to neudělal.

A tohle je třeba příklad toho co stojí za to si na starý káře opravit sám. Navíc když mi mechanik který BMW rozumí tvrdil že je to opruz a že při vyndavání tapecírunku se zavřených dveří něco určitě utrhnu. Tohle je lepší si dělat sám, v klidu a pomalu.

Wanix
25. května 2017, 10:34
1

Literatura: začal bych tímto (to jsou btw ty učebnice co jsem na gymplu četl pod lavicí), to je takový "entry level"
a hned potom vždy si najít na netu v pdf factory service manual ke konkrétnímu vozu který jdu opravovat

ToMyx
25. května 2017, 11:23
0

Krabe, takhle nějak jsem to měl ve 12 letech s učením se zedničině při celkové rekonstrukci našeho domu:-)
Tátové a dědové umí všechno, my jsme už z části ta generace co vyrostla ve "službách" a je to více o prioritách a důvodech, který často nejsou cool a pro někoho dokonce nepochopitelné. Takže někdo je fakt lenoch, někdo má bolavá záda nebo kolena, jiný 2 děti a k tomu třeba časově a psychicky náročnou práci, kterou potřebuje, aby se co nejdříve urval z panelákového sevření.. Prostě důvody, které se neříkají jen tak na první plácnutí.
Strašně mě bavilo, když táta podle návodu k vozidlu přeskládal Žigula patnáctku do fungl nové dvanáctkové kastle. Ještě teď nechápu, že měl tolik trpělivosti mi všechno vysvětlovat a tím dělat minimálně 2x pomaleji.

Co se týče zásahů do auta, pokud by ten můj starej plecháč nebyl druhé auto doma, asi bych se neodvážil laborovat vůbec. Pár dní výpadek jediného auta by byl celkem problém, protože bych paralyzoval celou rodinu a to by paní Tomyxová nebyla nadšená:-)

ToMyx
25. května 2017, 11:44
1

Díky za literaturu, něco pro dlohé letní večery:-)

Franz Kafka
25. května 2017, 14:45
0

Když mě nebaví číst. Nejsou kazety? :) Ba ne vtip. Obdivuhodný výkon pane Krab. Já bych to nedal snad kromě těch nadávek. Jestli čteš servis manuál německy, tak si větší borec, než jsem myslel. Skoro Chuck Norris Autíčkáře... Jinak s Alfou italsky se naučíš snadno mamma mia, porco dio, non può viaggiare.. vše se čte bez přízvuku;D

Tomáš Vavrečka
25. května 2017, 14:57
0

Opravárenství a diagnostika by taky mohlo být užitečné, což?
https://knihy.bazos.cz/inzerat/74885958/Automobily-a-opravarenstvi.php

Wanix
25. května 2017, 15:03
0

jop to se taky může hodit :)