načítám data...

Jak jsem k Báwu přišel

16. února 2021, 20:26 21 komentářů Frankie

O mě, mých autech, cestování s nimi

zobrazit celou galeriiRadim Labaj: Jak jsem k Báwu přišel

Teda konkrétně k roadsteru BMW Z4.

Asi to začalo již v mém dětství, v době, kdy se ve škole ještě říkalo soudruhu nebo soudružko učiteli/učitelko, teda v 80 letech minulého století. Jako dítě jsem žil na baráku spolu s rodiči, ségrou, babičkou, dědou a… strýcem. Tak se mu ani nesmělo říkat, prostě jen jednoduše Vašo (Slezská verze jména Václav). Ten měl doma jako jediný řidičák na auto a tím pádem byl i jediný s touhou vlastnit auto. Někdy, odhaduji kolem roku 1985, se mu podařilo koupit, za 5 000 Kč, nádhernou Škoda Felicia roadster, žlutou, s vlaštovkami, černou plátěnnou střechou a hard topem bílé barvy. 

Bylo to první auto u nás v baráku a bylo prostě, no boží. Vašo nás pár krát svezl, vítr ve vlasech, byly tam takové ty původní polštáře, prostě paráda a něco výjimečného. A pak to přišlo. Fatální závada motoru, nutno sehnat nový, do toho technická, a prý se tehdá platila pokuta, pokud jí člověk nestihnul. Motor se nový našel, ale technická nebyla, pokutu se platit nechtělo, my měli pole, na které se do té doby tam, ale i zpět, táhlo vše povozem taženým krávou, nebo na trakaři, kolečkách (jo pořád mluvím o vesnici, osadě z 80 let minulého století), a tak přišlo rozhodnutí. Udělá se z toho domácí pick – up, traktor… Foto jeho torza, kdy už nejezdil:

A Vašo nás vozil dál. Často posilněn Radegastem 12°, jediné opravdu pivo v našem kraji, po lesních cestách, my na korbě, často i metr nad ní, s větrem ve vlasech.

Střih, uběhla doba střední školy, vysoká, manželství, děti, rozvod, a jsme v období tak 5 let zpět. Stabilní zaměstnaní, děti odrostlé, přející partnerka a 4 desetiletí života za mnou. Prostě čas na to vzpomenout si na své sny a začít je plnit. Takže o čem jsem to vlastně snil? Jo o pořádném autě, cestování, větru ve vlasech… Ok, i nějaké peníze na to by byly. A tak začínají úvahy co pořídit.

V té době jsme měl jako civilní auto Toyota Corolla Verso.  Do toho jsem byl vždy fanda Toyoty Celica GT4 apod. v rally, v tom jsme měli s Vašem vždy krásný spor, on fanda Lancia Delta Integrale. První myšlenka padla na poslední generaci Toyota MR2, roadster. Proč? Nízká hmotnost, koncepce motor za sedadly, nemá následníka, tím pádem raritní a vzácné, no a Toyota. Začal jsem hledat a číst… No a dočetl jsem se o problémech motoru 1,8, spotřebě oleje, riziku zadření, nutnosti složité a finančně náročné oprava. Vzdal jsem to. A je to dobře. Ale ne kvůli tomu, ale následně jsem došel k tomu, že kvůli něčemu jinému.

Jenže co teď? Fiat Barcheta – ne, malé, nevýkonné, nuda. Mazda MX5? Jo zajímavá, no ale má to skoro každý druhý, proto jsem chtěl MR2, takže ne. MG? Honda? Ne. Moc exoti, nebo nevím. Jednou jsem koukal do inzerce a narazil na Pontiac Solstice. Wauu, co to je koukám, nádherný inzerát, z nádherného prostředí, auta, co je správný pouliční chuligán. Hledám o něm informace dál. Auto už se nevyrábí, značka skončila, ale je to spřízněné s Oplem, takže „jednorožec“, ale ne zas až tak. Hledám dál, a narazím na článek přesně o něm zde na autičkáři. Kapesní Corvette, nebo MX5 na steroidech, a začtu se (pozorní čtenáři vědí). Mimochodem, takto jsem se dostal k webu autičkář.

Zaujal mě. Zaujal mě popis o něm, ten inzerát, historie tohoto kusu, majitel, fota, hard top… No prostě i ty peníze nad rozpočet jsem byl ochoten dát. To už jsme probírali s partnerkou, která tomu fandila, byla mi oporou, a neviděla problém, ani v tom, že na to ty peníze úplně nejsou. Domlouváme schůzku a jedeme do Brna. Do mého oblíbeného Brna, kde jsem prožil nádherná studijní léta na VUT, Kolejní, v Terči a pak dál. Za nádherným autem na Monte Buuu (Kravák, Kraví Hora), resp. Pod ní, kde má majitel atelier, auto… Dojedeme za slunného dopoledne, u atelieru atmosféra po pařbě, ale i umělecká, zaparkovaný Solstice, vedle něj nový kus majitele, kabroš Morgan. A bavíme se o autě, koukáme, probíráme co a jak. Jedeme ke garáží, tam 6-ka Báwo kabroš jako rodinné auto. Majitel je opravdu fanda kabrioletů. Vše vypadá skvěle, já v kapse i peníze na koupi. Jdeme na projížďku. Přes město se dostaneme do Pisárek a pak směr Kohoutovice a odbočujeme na boční cestu směr hotel Hájovna a Lískovec. Paráda, auto fičí jak o život a sedí jak přibité. V ten moment bych jej hned bral. Jsme v Lískovci, a kouř z pod kapoty. Vyvřel motor, chlazení …. Takže nic. Domluvíme se, že si dáme vědět po opravě.

Opraveno. Závada? Termostat… Ok, těsnění hlavy prý nepodpáleno atd. Fajn, je to supr auto, jedeme pro něj znova. S kamarádem a jeho dodávkou VW T4, ať naložíme Hard Top a vše další … Sedíme doma před barákem, slunný den, tehdy ještě cigárko v hubě, a čekáme na kámoše. Natěšení a v kapse obnos na něj. Najednou telefón: „chlape jsem Hnojníku, z auta kouř, vyteklý olej, nikam nemůžu jet“. A já si říkám s partnerkou, kouř podruhé? Co nám to chce říct? No nic, asi to není auto pro nás. Tak volám do Brna, ruším schůzku a i zájem o Solcite. Příznám se, i po tom po něm koukám a sleduji, zda je v inzerci nebo ne…

Co dál? Fiat Barcheta – ne, malé, nevýkonné, nuda. Mazda MX5? Jo zajímavá, no ale má to skoro každý druhý…. Co takhle BMW? Ne Mercedes SLK prostě ne, nelibí se. Ale BMW? Opět návrat do dětství, je mi cca 12 let. Ležím v nemocnici a dostávám v ten moment nejhezčí obrázek od kluka, asi 16 letého, co ležel se mnou na pokoji, sporťák BMW. Jo BMW! Prvně Z3, ale nevím proč, nějak nezaujalo. Co dál? Z4? Jo?  A za kolik je? A jaké je? A co motory… A už to jelo…. Hledám, koukám inzeráty, znova sbírám i odvahu si něco takového pořídit (hodně lidí mě odrazuje, ale partnerka mě podporuje). A najednou je tu jedno. Vínové, světlý interiér v kůži, 2,5 litru řadový 6-ti válec, v Ostravě. Tak se jdu kouknout, projet. Majitel blázen do aut s rozsáhlým vozovým parkem. Projížďka vše v pořádku. Tak jo, chvíle na rozmyšlenou, dáme si vědět. Za dva dny jedeme za ním s mechanikem, prohlídka a beru ho. Je podzim 2016 a od té doby je můj, náš. A už plánujeme co s ním….

Trocha technických dat: 2,5 L, 6 válců v řadě, najeto 106 000 km, střecha v elektrice. Vše funguje, motor přede, podvozek drží. Krásně se tam vejdeme ve dvou, před námi nádherná dlouhá kapota, za námi kufr, do nějž se vejde vše potřebné. A proto jsem rád, že nemám ani MR2, ani Pontiac Solstice.

Máme rádi road tripy. A na road tripy ve dvou je naše Báwo ideální. Dáme do něj spacáky, stan, 2 kemping židle, vaření, chladící box, vařič + nádobí, oblečnení na všechny možné situace (svatba, hory, moře, měso….). Často se dostaneme na silnice, kde by se člověk bál s nějakým Allroadem Scoutem, nebo SUV a my jedeme. Díky kolům v rozích (sorry Barcheto), spolehlivosti a odolnosti.

Proto tohle nádherné, spolehlivé, všeho schopné Báwo.

A co jsme s nim od té doby podnikli? Spoustu krátkých a delší vyjížděk. Ale hlavně trip do Rumunska

Další rok Trip Makedonie, Albánie, Černá Hora, Bosna a Hercegovina

A v roce 2020 Trip zejména po ČR

O nich snad až v příštích blozích. Ale kdo che, může kouknout na fota zde:

Rumunsko: https://frankierl.rajce.idnes.cz/Road_Trip_do_Rumunska_2018/

Balkán: https://frankierl.rajce.idnes.cz/Road_trip_Balkan_2019/

ČR: https://frankierl.rajce.idnes.cz/Trip_po_CR_2020/


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Jaromír
16. února 2021, 23:12
1

Hezký příběh. A hezká barva!

reagovat
wdave_t
17. února 2021, 01:06
0

Pěknej zápisek!

reagovat
lu
lumix
17. února 2021, 05:48
0

To je to správně a parádní užívání si s autem!!! Já teda mám raději Z3, jen jsem ji bohužel zkusil se špatným motorem 1,9 a to mě nezaujalo.

reagovat
Frankie
17. února 2021, 09:06
0

Ty Z3 právě byly nejčastěji s tímto slabým motorem, tuším 1,8. A navíc tam chybělo to cestovatelské pohodlí. Ale hezké jsou to jo.

lu
lumix
17. února 2021, 09:26
0

Na cestování bude Z4 určitě lepší, je novější, větší a pohodlnější. Z3 s těmi 4 válci jsou takové neslané, nemastne. Motor R6 to je paráda mám M52b28.

zd
zddan01
21. února 2021, 08:32
0

Z3 1.9 je dobrá (z osobní zkušenosti), ale musí to bejt "1.9" 103 kW M44, ne "1.9i" 87kW M43 :) Ta M44 je defacto nástupce 318is, což neni špatný auto/motor, hezky točivej
Samozřejmě 2.8, nebo 3.0i je lepší, ale právě ta 1.9 je ještě cenově rozumně, někdy i víc jakno 100 k níž než ty R6, ty jsou podle mě prostě přepálený :( za jejich cenu už se dá pořídit třeba právě ta Z4

krab
17. února 2021, 08:23
0

To je příběh! Z4 je moc hezká v týhle barvě a vůbec řadovej šestiválec BMW je fajnová věc. Sezóna se pomalu blíží...

reagovat
Frankie
17. února 2021, 09:11
1

Jo, ta barevná kombinace a to že to není "typická" černá nebo šedá, navíc i v kombinaci se světlým interiérem a hnedou střechou hned zaujala. A motor, jeho sametovost, zvuk, navíc koncepce v autě vše v řadě v ose pěkně za sebou, tzn., válce, převodovka, kardan, diferak se taky počítá. A ta kapota dlouhá jak týden před výplatou... No teď se mu dostalo trochu péče, těsnění a klinak už střela a fakt jen vyrazit. A jak koukám na předpověď počasí, sezóna už začne příští týden.
V plánu je pak Korsika. Ale snad ten korona chaos, tlak ba očkování, nezhati.

Pólin
17. února 2021, 11:10
0

Moc pěkné... auto i ty roadtripy... divím se docela, že jsi měl Barchettu vůbec v hledáčku, páč oproti Z4 je to takový peklostroj hlučný, nepohodlný, do kterého při každém deštíku zatíká...mluvím z vlastní zkušenosti...:D

reagovat
Frankie
17. února 2021, 11:29
0

To spíš jen do výčtu dostupných 2 místnych roadster plus jsem kouknu asi na pár inzerátu. Teď se divím, že jsem víc nekoukal po Honde S2000, ale asi mě to podvědomě víc táhlo k těm 6ti valcum. I za cenu toho, že už to není tak úplně lehoucke dvoumístne auto...

Pólin
17. února 2021, 11:45
0

Z4 a S2000 jsou zaměřením dosti jiné auta... Honda je taková MX5 na steroidech kdežto Z4 je spíše cruiser...alespoň tedy v neM verzích... ale obě dvě moc fajn.

Frankie
17. února 2021, 15:14
0

Jo to máš pravdu, a tak nějak mě to k tomu samo dovedli, aniž bych nad tím uvažoval. Ukázalo se, že pro mě využití je lepší auto co je víc na cestování, než na sport. Ale i se Z4 se dá protlačit na pilu. Na prvních 3 kvaltech jde velmi rychle do otáček.

Mechanik
17. února 2021, 14:03
2

Škoda tý Feldy, ale taková byla doba.
Z4 super a chválím to užívání, tak to má být

reagovat
Frankie
17. února 2021, 15:16
0

Jo, té je škoda a navíc na vesnici se na to díval ještě víc pragmaticky. A to ještě děda, kvůli takovým zvláštním okolnostem prodal Jawu 250, Kyvacka, černá plus chrom za pouhé 3000 Kč. Na ní jsem se učil jezdit a je fuč, což je škoda...

HeavySmoker
17. února 2021, 14:31
0

V roku 2015 som tiež vzal BMW Z4 2.5. Po 6 rokoch a 160 tisícoch Km vládne len spokojnosť. Prešiel som s ním všetko od Štokholmu po Monte Carlo, asi najlepšie spomienky čo v živote mám. Želám veľa šťastných kilometrov!

reagovat
Frankie
17. února 2021, 15:18
0

Díky, a nápodobně

Skipper
18. února 2021, 13:51
0

BMW jsem tak nějak již srdcem opustil ale tohle vypadá i díky barevné kombinaci opravdu krásně. A road tripy plné schvaluji, na to jsou tyto auta prostě geniální.

reagovat
Frankie
22. února 2021, 18:34
0

Díky...

zd
zddan01
21. února 2021, 08:52
0

paráda!
bmw mám rád :) Z4 je díky Banglovo designu nadčasový, neokoukaný, krásný auto. A pořád technicky i výbavově moderní a srovnatelný s novější produkcí. Vedle Boxsteru určitě určitě na vrcholu toho, pokud chce člověk roadster.
Strašně dlouho jsem Z4 sledoval, ale nazapadalo do rodinný situace s dvěma dětma, takže jsem nakonec "musel" vzít 6 kabrio s V8 :D
Chválím ty vejlety, auto se má užívat! Ono se pak odmění skvělejma zážitkama. Manželka taky za začátku protestovala, když jsem chtěli, abysme do Říma neletěli, ale jeli právě 6. Ale už jenom cesta přes Alpy a Apeniny je pěkná a co teprv když si jezdíš kolem Kolosea bez střechy :D
Přeju další roadtrip kilometry a nula závad :)

reagovat
Frankie
22. února 2021, 18:33
0

S tou nadcasovisti jde plně souhlasit, a pro mě je to i zajímavý odkaz, model pro tu dobu, kde se Banglovske vedení designu docela povedlo. A na 18 let staré auto má fakt v podstatě vše co člověk od auta reálně potřebuje. Jo 6ka v kabru je moc hezká a občas o ní i zapremyslim. Jenže jedine by sa dalo pořídit partnerce jako Daily...
Alpy nás čekají na přejezd letos, už se těším.
A díky za přání, i tobě hezké cesty, nebo taky sirokej drogi

af
afro-r1
22. února 2021, 23:10
0

Jo, jo, stara Z4... To jsou vzpominky - jak jsme kreslili ty ctyrdilne kryty bezpecnostnich oblouku, a bojovali s nestejne sisatymi trubkami v nich. Jak se delaly nesymetricke obklady kufru v coupe, aby se tam daly vubec vlozit. Jak jsem namodeloval vsech 1400 otvoru do krytu reproduktoru a nasledne musel s kolabujici grafickou kartou orezavat vsechny krajni dirky do predepsaneho vzoru...

reagovat