načítám data...

Grace, Space and Pace

22. dubna 2018, 13:09 26 komentářů Skipper

Ze života chovatele koček

zobrazit celou galeriiEmil Kykloš: Grace, Space and Pace

V tomto blogu se Vám trochu přiblížím můj vozový park. Nebudu se moc věnovat jízdním dojmům, ty s dovolením přenechám zdejší redakci. https://www.autickar.cz/clanek/jaguar-xj12-1996/ Všichni to znáte, nikdo z nás nedovede ke svému autu přistupovat zcela objektivně, takže na testování si vždy přizvu někoho nestranného a já se spíše zkusím věnovat každodennímu životu s velkýma kočkama.

Začneme zlehka. Jak jsem se dostal ke svému prvnímu Jaguaru a jak začala má sběratelská nemoc? Jsem to, čemu se říká petrolhead. A byl jsem jím od ranního dětství, pochopila to už moje maminka, když moje první slovo bylo auto. V příštích letech mě čekalo řízení rodinného Žiguli, z tátových kolen. Za tyhle zážitky jsem mu hrozně vděčný a snažím se je zprostředkovat i svým dvěma dcerám. Jediný rozdíl je v tom, že ony se učí řídit dvanáctiválcový Jaguar. Táta může i za mou lásku k Jaguaru. Ne, nebyla to jeho vysněná značka, on je spíše uživatel aut a auto je pro něj prostředek pro dopravu. Táta pracovně jezdil na autosalony (bohužel žádná Ženeva, ale Nitra a Brno), odkud mi vozil prospekty různých značek. Slintal jsem nad Audinama, Mercedesama i mnohem obyčejnějšíma značkama. Nejvyšším levlem pro mě v té době byl ale prospekt Jaguaru. Byla na něm kompletní modelová řada X300 a další rok X308 a já seděl za stolem a vybíral jsem, které bych chtěl nejvíc. Dalším klenotem ve sbírce byl plakát světle modrého XK, vynořujícího se ze tmy, který mi visel nad postelí a já každý večer viděl tu dravou a přitom uhlazenou příď šelmy. Když to shrnu, tak už jako dítě jsem si už jako dítě vymyl mozek a teď si jen plním svá přání z dětství.

Už jsem na Jaguary téměř zapomněl, ale pak přišlo osudové setkání. Toto auto trůnilo v garáži mé právničky, která mi ho ukázala při sepisování smlouvy o koupi bytu. Když pak za pár měsíců zavolala, že by bylo na prodej a dala mi nabídku, která se neodmítá, tak bylo rozhodnuto. Následovala docela komická zkušební jízda – auto mě čekalo připravené, naleštěné, motor nastartoval a já měl v tu chvíli husí kůži. Problém byl v sedačce – byla zaseklá v krajně zadní poloze, takže jsem při svých 170 cm seděl na hraně sedáku, nohou šmátral po pedálech a držel jsem se volantu. Podvozek docela bouchal, storpnice byla spadená (jako u každého Jaguaru) ale to bylo tak vše.  Hlavou se mi mihla krátká myšlenka stran provozních nákladů, ale byla rychle ubita a auto bylo převedeno. V té chvíli jsem věděl o servisování Jaguaru naprosté prd, prostě to byl obrovský skok do neznáma.

Vše se ale mělo rychle změnit. Našel jsem servis v Brně, který se specializuje na anglické vozy. Cíl – výměna provozních kapalin a oprava sedačky. Termín – týden. Když mi po dvou týdnech oznámili, že problém je v motorcích a že je budou promazávat, tak jsem si auto vyzvedl a oslovil kolegy, který je shodou okolností mechanik. Za cca 3 minuty prohodil jednotky mezi sedačkami a bylo jasno. Houby motorky. Bohužel pro něj tím začalo jeho prokletí.  Jen si to představte. Máte svou práci a občas někomu spravíte něco na autě, Octavie, Golfy, atd. A pak potkáte blázna, který Vás každý týden otravuje s nějakým Jaguarem. Spravíte jednu věc a za týden je tady zas s nějakou další šíleností.  Problém je, že můj mechanik je naprosto spolehlivý a taky šikovný. A můžu mu věřit, co je po zkušenosti s předchozím servisem opravdu vzácnost.

Dalším servisním zásahem prošel podvozek. Naštěstí všechny čepy a silentbloky se dají nalisovat, není potřeba kupovat celá ramena. Takže podvozek opraven v řádu jednotek tisíc. Po tomhle jsem se odhodlal na odvážnou cestu na sever Itálie a přišel první průser. V12 je obrovský kus motoru a uchladit ho vyžaduje naprosto funkční chlazení. Bohužel, v nejteplejším letním dnu léta jsem v zácpě ve Vídni zjistil, že moje chlazení  na tom není až tak dobře. Ručička teploměru se držela statečně uprostřed, ale po hodině to vzdala a následoval pohyb do zakázané oblasti. Zpod kapoty se začala valit voda a já skončil na parkovišti u Schonbrunnu. Po dolití osmi litrů vody a západu slunce jsem se potupně vrátil domů. Závada se už neopakovala. Takže začalo bezvýsledné pátrání. Všechno spínalo, všechno fungovalo, jen zmizel pocit jistoty a důvěry k autu. Problém s V12 je, že prakticky jediná věc, která ji může zabít, je přehřátí. Sedla ventilů a hlavy jsou z jiných materiálů a můžou díky jiné roztažnosti při přehřátí z hlavy vypadnout. Naštěstí se to nestalo, ale jelikož jsem nechtěl riskovat problémy, tak přišel na řadu repas všeho, co souvisí s chlazením. Každá strana motoru má svůj vlastní termostat, teď jsou tam termostaty, které se otevírají při 91 st. Dále jsme vyměnili všechna čidla, hadice a viskospojku. Tu se mi povedlo sehnat až na ebay z USA. Následoval chladič – ten měl docela hodné žeber ohnutých (asi wapka) a to asi mohla být příčina toho, proč se auto nedokázalo uchladit. Od té doby jsme bez problémů.  A když už jsme si hráli kolem motoru, tak se rovnou vyměnily svíčky, cívky, těsnění víka ventilů.

Ve snaze dostat auto do perfektního stavu následovala výměna tlumičů a brzd, přeci jen auto už má najeto 160 000. Zadní tlumiče jsem sehnal origo, přední se bohužel sehnat nedaly, takže jsou tam Billsteiny. Brzdy jsou od ATE, ceny srovnatelné s pětkovým BMW.  Dále výměna stropnice – objednána od firmy Myrtle z UK, cena i s dopravou kolem 10k. Dále vyčištění interiéru, renovace kůže a nové gumy. Dunlop samozřejmě, Dunlop a Jaguar k sobě prostě patří.

Stran dílů je to zatím vše ok – objednávám z sngbarratt.co.uk, odesílají do dalšího dne, do týdne jsou díly většinou u mě. Když to srovnám s vlastnictvím stejně starého BMW, tak největší problém je najít někoho, kdo na autě bude provádět servis.

Odměnou je pak ale vlastnictví něčeho, co do posledního písmene naplňuje heslo sira Lyonse – Grace, Space and Pace. Chvíli mi trvalo, než jsem to pochopil. To máte tak, když se poprvé dostanete k autu, které má téměř dvojnásobný výkon proti tomu předchozímu, něco Vás nutí ten výkon využívat takřka pořád. Moje pravá noha výrazně ztěžkla a já závodil po okreskách. Šlo to, ale o tom tohle auto opravdu není. Pochopil jsem to ve chvíli, kdy jsem si splnil další sen – kompresorové XKR.  Tomu pozemní přelety sedí daleko lépe a už brzo ho nabídnu Matějovi k testu.  Od té chvíle jsem ale pochopil pravou podstatu XJ12. A tou je právě heslo Grace, Space and Pace. Znáte to, když jdete od auta a musíte se za ním otočit? Toto mám u svého XJčka vždy. Elegance klasického sedanu je zde dotažená k dokonalosti. Interiér má atmosféru pánského klubu plného kůže a dřeva. A ne, opravdu se v tom autě nebudete cítit jako aristokrat. A žádný majitel Jaguaru, kterého znám, by si to auto z tohoto důvodu nekoupil. Jen je to příjemné místo, kde trávit hezký den. Je sice pravda, že trpím lehkou anglofilii a za hlavu státu bych daleko raději měl dámu, která klade svůj národ nad sebe, než mstivé sebestředné ješity, ale to nechme stranou. Další v řadě je prostor. XJ je zvenku velké, uvnitř je tak akorát. To mi opět pomohlo pochopit XKR, kde dozadu narvu akorát děti bez autosedaček. A tempo? Nějak mě s tímto autem přestalo bavit jezdit rychle. Když chci jet opravdu rychle, vytáhnu z garáže XKR. Když se chci jen uvolněně povozit, tak šáhnu právě pro XJ12. V této disciplíně auto kraluje. Uvolněnost a nenucenost. A pak začne dávat smysl i čtyřstupňový automat s dlouhými převody, který motor drží téměř u volnoběhu a místo otravování častým řazením spíše nechává auto využit točivý moment motoru.  Ale nenechte se zmást. Pořád pod pravou nohou cítíte ten potenciál. Moc se mi líbil test předchozí  XJ12 od Jeremyho Clarksna. Jako soundtrack v něm zní The Doors – Rides on the Storm. A přesně o tom je jízda na XJ12.


Nový komentář

Komentář úspěšně přidán.

Komentáře

Ronoath
22. dubna 2018, 14:43
0

Krásný článek. Zmínil jsi v něm přesně tu věc, díky které zůstávám u nových aut - kde tu krásu servisovat? Ať mi ji nějaký hejhula - však ty víš co.

Obdivuji Jaguary i tvou odvahu:-)

reagovat
Skipper
22. dubna 2018, 15:33
0

Děkujj. Spíše než odvaha je to bláznovství. Ale sny se mají plnit :)

Kr
Krocan
22. dubna 2018, 15:11
0

Že jsou Kocouři krásní? To se nemůže nikdy okoukat.

reagovat
Skipper
22. dubna 2018, 15:33
0

To víš, že jsou. Problém je v tom, že mám nutkání je shromážďovat.

Kr
Krocan
22. dubna 2018, 15:54
0

Tak od toho přeci ta krása je...kdo je nechce všechny najednou a nafurt, tak je ňákej divnej :-D

Mo
Monte
22. dubna 2018, 16:06
1

To je ten ochranitelský pud :) Zachráníš jedno a hned bys zachraňoval další... Před lety jsem jako malej domů donesl zubožené koťátko a to se nám za odměnu rozmnožilo hned několikrát - výsledek: 21 koček rozvezených po Vysočině. Docela šílenost. Alespoň že ty auta se nemnoží samovolně... Jinak parádní článek! :)

beastar
22. dubna 2018, 15:30
0

Jestli je to daily, tak klobouk dolu. I tak je to celkem zajímavá dvojka. Věrnost nějaké značce je hezká věc. Já bych takovou cestou jít nedokázal. Brzo by mě to nebavilo. Každopádně musim pochválit větu, která se vyjadřuje k té aristokracii :D A jen kvitovat jako pravdu. Nejsem teda nějakej über jaguar fanoušek, ale podle mě o těhle věcech už ani dnešní Jaguar neni. Jsou to prostě pěkný, luxusní auta podobně jako BMW (třeba).

reagovat
Skipper
22. dubna 2018, 15:35
0

Děkuji, opravdu funguje jako jedno daily aut, s výjimkou zimy. Přeci jen chci, aby ještě pár let jezdil. A samosebou se nebráním ani jiným značkám, jen teď momentálné není prostor. Ale v plánu je třeba Range Rover.

beastar
22. dubna 2018, 17:25
0

Tak je to v pořádku. Člověk by měl být srovnání a udržet si tak nadhled:)

Martin61
22. dubna 2018, 16:00
0

Super článek, konečně vím jak jsi to s tím chlazením myslel. Díky za upozornění, musím si to zkontrolovat. Navív konečně někdo udělal to co já nedokázal převést do psané podoby a to že Jaguár z téhle doby není o rychlosti. Ani to XJS.

reagovat
Irwinek
22. dubna 2018, 17:41
0

Ano, takhle to prostě dává smysl - garáž, další auto a dostatek prostředků na provoz :-D
Díky, já jagy miluju , a písmenka od člověka, který si ho umí užít jsou vzpruhou v denní šedi :-D
Doufám, že tohle nebude jediný počin v tomto duchu

reagovat
Skipper
22. dubna 2018, 17:53
0

Počinů je v plánu víc. Jak se kočky staly mým hlavním koníčkem, tak jsem studoval a studoval. V plánu je stručná historie řady XJ, pak další osobní kolo - příběh o nákupuu a spravování XKR, které následné dostane Matěj na test. No a jelikož je v garáži ještě jedna kočka (je i na jedné fotce), na kterou jsem ale ještě ani nešáhl, tak je v plánu takový menší servisní seriál i s fotodokumentací ve sylu A Car is reborn.

Irwinek
22. dubna 2018, 18:04
0

Sakra, že jsem tu v tomhle počasí já, to pochopím ( sháním kvalitní rychloběžná ložiska do stříďáku pro bestii, abych mohl příští víkend zase do lomu ), ale co tu děláš Ty? Máš být v garáži :-D
Kdyby jsi se náhodou dostal k MK X / 420 tak bych prosil mooooccc fotek :-D

Skipper
22. dubna 2018, 18:58
0

Já jsem v práci :D Ale psst!

Irwinek
22. dubna 2018, 19:01
0

Jo, tak to dává smysl :-D ať Ti to uteče

krab
22. dubna 2018, 17:47
0

Krásnej blog Skippere a užívej koček. Máš ideální kombinaci zlýho kocourka (xjr) se zvukem kompresoru, což je ve spojení s AJV8 poslechová delikatesa a 6l double six v XJ, což je zkrátka dokonalost sama. Stačí fakt mít doma pár dní V12 motor a pochopíš co je to technická dokonalost a hladkost chodu motoru!

Tyhle blogy mě znova nutí jít na carandclassic, vyhlídnout pěknou XJS, kterou k nicmemu nepotřebuju, ale .... znáš to :-D

reagovat
Skipper
22. dubna 2018, 17:53
0

Děkuji a znám to až moc dobře :D

Skipper
22. dubna 2018, 17:55
0

Jinak, když jsem pŕihlašoval prostřední auto na fotce č.4, tak jsem si vzpoměl na Tvou Sally, jak by se jí ta značka hodila.

krab
22. dubna 2018, 18:15
0

Koukám, koukám :)
Ale 0911 mívají skoro všichni ...

Těším se co napíše o XKR Matěj. Já ti stejně tíhnu hodně k manuálním převodovkám a Sally 911 patrně může za to, že jsem se do Jaga ještě nalákat nenechal. Nedávno jsem ale jedno auto prodal, kvůli tomu že nebyl čas na to, ale jak objevím inzerát s XJS 4.0 s manuálem Getrag, nějaký z poslední série - silně uvažuju :)
Akorát zas netuším jestli půjde RHD přihlásit. Protože to by měl cca 25 let teprv, na veteránský ještě nepůjde ... ne nic. Musim se ještě věnovat MGB a jezdit s ním letos

Skipper
22. dubna 2018, 18:57
0

RHD z UK by jít měl, párinfo jsem čerpal i ze zdejších diskusí. Pokud vím, je potřeba upravit přední světla auta na LHD verzi, aby nesvítila na levou stranu. Zadní světla jsou OK, pokud jsou mlhovky dvě, není potřeba dělat nic, pokud je mlhovka jedna, musí být na správné straně (Z hlavy nevím na které). Pak je potŕeba absolvovat návštěvu Dekry, nebo TUV, kde za poplatek 4-5k zkontrolují výhledy z vozu (zrcátka). Následné klasická dovozová TK, pak žádost na ministerstvo o schválení výjimky (dosud prý zdarma). A po absovlovaní tohohle cirkusu klasické přihlášení.
Tojsou zatím jen info z druhé ruky, ale příští týden pŕijde auto z UK. Púvodně mělo být na díly, ale pokud, bude trochu pouźitelné, tak bych ho přihlásil a využíval jako pracanta.

sheogh
23. dubna 2018, 16:30
0

Konecne clanek o Jaguarech!!! Vyborne, vsechny palce nahoru :-)

A taky me potesilo, ze nejsem jedinej (... zvire doplnte sami... ) co jezdi denne do prace V12 :-D

reagovat
Skipper
23. dubna 2018, 17:16
0

Děkuji! S tím ježděním do práce je to sice lehce rozmařilý přístup, ale zase žijeme jen jednou ;)

sheogh
23. dubna 2018, 17:21
0

Presne tak, na nudnej, naftovej kombik mame porad casu dost :-)

liška
23. dubna 2018, 20:51
0

Super čtení a parádní vozovej park. Po těch XK jsem koukal pár let zpět, kdy zřejmě lízaly cenový dno a daly se už okolo 250tkč. Jak tak koukám teď, tak už tohle auto zůstane navždy jenom nesplněnej sen...

reagovat
Skipper
23. dubna 2018, 20:58
0

V inerci jsou za tyto ceny pořád, jen je pak na nich spousta práce. Ale. to bylo i na tom mém.