načítám data...

Den s MX-5 NA: návrat ke kořenům

08. června 2020, 21:58 12 komentářů wdave_t

Popíšu vám jak se mi líbil den s půjčenou Mazdou MX-5 NA (mrkačka), z pohledu majitele NC a (dříve) NB.

zobrazit celou galeriiDavid Watzke: Den s MX-5 NA: návrat ke kořenům

Jak jsem k NA vůbec přišel?

(Tuhle část přeskočte, pokud vás nezajímá moje osobní vsuvka o miatách.)

To se takhle chystala druhá Krabova projížďka a jelikož mám MX-5 NC a starýho Legenda, měl jsem v plánu vzít zase NC, které bylo pro okresky stvořené. Když ale onemocnělo (asi odchází spojkový ložisko, dělá to poslední dobou čím dál tím větší rámus když sešlápnu spojku), objednal jsem ho do servisu, kde se na to podívaj až příští týden. Řekl jsem si, že když můžou maníci na projížďkách jezdit Jaguarama XJ, proč bych nemohl jet svým japonským korábem a naladil jsem se poklidné svezení Legendem.

Jenže to bych nebyl já, aby mi nezačalo vrtat hlavou, kde bych mohl splašit něco jinýho. Nedávno jsem byl na srazu MX-5 a nějak jsem trochu záviděl lidem s mrkačkama intenzivnější, syrovej oldschool zážitek. Říkal jsem si tam jaký to asi je, jet na srazu občas v solidním tempu – který působí i v NC svižný – v autě technologicky o 16 let starším. Na základě předchozí kladné zkušeností se zápůjčkou Alfy Romeo Spider (1984) jsem napsal Adamovi z iCabrio a překvapivě na neděli s hnusně deštivou předpovědí nikdo jeho NAčko neměl zamluvené, takže jsme se domluvili a v sobotu večer jsem si tu bílou vykulenou mršku odvezl (a Legenda tam nechal přespat pod dohledem ostatních kabroušů).

Šlo o verzi 1.6 po faceliftu, tedy 66 kW, v holobytu. Jmenuje se Tia a má bílou barvu. Tahle kombinace je pro mě srdcovka – ne proto, že by to byla moje snová specifikace, ale protože jedna velice podobná miata celou mojí životní etapu s MX-5 odstartovala. To bylo když mi kolega z práce hodil klíče od svého bílého NA a nechal mě projet (přestože jsem ho jen poprosil jestli si můžu sednout za volant, abych zjistil, zda se vejdu). Tahle asi 10-minutová zkušenost byla zlomová. Už nebylo cesty zpátky. Tenkrát jsem bohužel neměl odvahu pořídit si tak staré auto, jakým už tou dobou NA byla, tak jsem si koupil pozdní NB a to později nahradil za NC (srovnání zde). A tak se tato krátká projížďka v NA stala na další 4 roky mojí jedinou. A tím se dostáváme do současnosti.

Jaký to je a jak to jezdí?

Nepřekvapilo mě, že se nějak naskládám dovnitř i pod nataženou střechu – ostatně v základech je NB hodně podobné NA a to jsem úspěšně provozoval přes rok a půl. I při 187 cm výšky mám na délku dost místa na nohy (kdybych si dal sedačku úplně dozadu, tak stěží dosáhnu na pedály) a nad hlavou asi cenťák nebo dva. Problém je ovšem vertikální místo mezi nohama a volantem. Tohle se dá snadno vyřešit menším volantem nebo pomocí foamectomy, ale ne v autě půjčeném na den – tady mi nezbylo než najít nejmíň nepohodlné zkroucení nohou :) Zní to hrozně, ale je neuvěřitelný jak rychle si člověk zvykne a přes všechny ostatní vjemy nějaký menší diskomfort úplně odfiltruje.

Tak jsem si ještě ručně zvenku sešteloval zrcátka a za rozpačitého pouštění spojky (zabírající výš než jsem zvyklý z NC) a opatrného přidání plynu jsem vyrazil ze Šestajovic trochu se projet po okolí.

Hned jsem si všimnul jiné reakce na otáčení volantem. Řízení je (podle mýho pocitu) ještě trochu strmější a motokárovitější než v NC. Kvalty se tam po 25 letech pořád sázej sakra dobře. Při rychlém řazení to chce přesnou ruku. V autě je správnej rámus už v nízkých rychlostech/otáčkách a hlavně ani padesátka v obci nepůsobí tak ukrutně pomalu jako téměř v čemkoliv jiném – tohle jsou skvělé vlastnosti pro víkendovku, kdy má být už cesta cílem.

Výkonové parametry motoru jsou pochopitelně úsměvné (i když se tvrdí, že 1.6 z faceliftového modelu má spíš blíž ke 110 koním místo udávaných 90), ale auto váží necelou tunu a motor má na čtyřválec fakt charakter a točí zhruba do sedmi tisíc. Co to znamená v praxi? Znamená to, že na Krabovo projížďce (a realisticky dost často i jinde) pojedete #furtplnej a u červenýho pole otáčkoměru se vám pavučina fakt neudělá :) Zatímco Jaguary si pravděpodobně bublaly ve dvou-třech tisících otáčkách, o tom zlém BMW 550i ani nemluvě, tak já abych udržel krok a nikoho nezdržoval jsem to musel docela držet pod krkem. A proč mi to nevadilo, ba naopak, vás asi nepřekvapí: měl jsem z toho daleko intenzivnější zážitek než kdekdo v silnějším autě, pro koho to byla místy svižnější kochačka. A co je na tom super? Ze zkušenosti vím, že tomu auto neprovádím nic špatnýho, ani při tom nemám pocit jako že by to vytáčení motoru bylo nemístný – prostě to k miatám obecně sedí k pleti, tím spíš té nejslabší variantě.

Tia má nový sériový podvozek a čerstvou sadu pryží, takže auto hezky drželo i v rychleji projetých zatáčkách na mokru a rozumně se chovalo na nerovnostech a hrbolech neopravených silnic. Podle mě dobrá rovnováha mezi pohodlím a lehce sportovním nádechem. Je to (v sérií) roztomilý auto pro radost a bylo by nemístný, kdyby z továrny vyjíždělo tvrdý jako kámen. Jinak samozřejmě se to celé trochu kroutí a po letech jsou slyšet různé zvuky, povědomé ze starších aut, ale určitě nic nezdravýho, spíš takový podtržení oldschool zážitku.

Shrnutí dne a závěr

Neděle se nakonec vyvrbila fakt skvěle, pršelo pouze chvilku před začátkem Krabovy projížďky a pak už po zbytek dne ne, takže mrkačky nahoru a střecha dolů. Svezení jedna báseň, muzeum Amerik moc krásný, výhled z Rané super (jak na auta nadšenců, tak na krajinu), pak jsme se odpojili na dobrej burger v Lounech a zajeli ještě na poslední půlhodinku Kafí a Kár (nebo spíš bych měl říct jen Kár), kde bylo ještě překvapivě hodně aut, včetně Skyline R34, kterej vždycky vidím rád :)

No a potom už byl čas roadster vrátit, tak jsem ještě naposledy sundal střechu, vosolil topení a užíval si poslední kilometry.

Po vrácení a přesednutí zpět do Legenda jsem se musel smát. Najednou takový neuvěřitelný ticho když člověk jen tak plachtí. Nebyl jsem v tu chvíli smutnej, že jsem musel Miatu vrátit. Měl jsem radost, protože mám rád auta a právě jsem přesedl z jednoho parádního auta do druhýho. Co si přát víc?

Dík Adamovi a Krabovi za zprostředkování skvělýho programu na tuhle zamračenou neděli.

Technické údaje

Motor: atmosférický benzíňák 1.6 16V s vícebodovým vstříkováním
Výkon: 90 koní (66 kW) v 6000 ot./min
Točivý moment: 129 Nm v 4000 ot./min
Převodovka: 5 st. manuál
Provozní hmotnost: 965 kg 
Maximální rychlost: 175 km/h
Akcelerace z 0 na 100 km/h: 10,6 s 
Průměrná kombinovaná spotřeba udávaná: 8,4 l/100 km
Spotřeba v mých rukou: 10 l/100 km


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

BubaaCZek
09. června 2020, 12:00
2

Spravně užitá kochačka. Dik za fajn čtení :)

reagovat
Stanley
09. června 2020, 13:34
5

Naprosto ti rouzumím s tou potřebou přebývat pokud možno v té pravé straně otáčkoměru. Od té doby, co mám výkonnou svini, jsem začal pociťovat touhu po něčem řidičském s pár koňma, v čem cítíš i padesátku a můžeš to drtit v červeném, aniž bys jel v naddálničních rychlostech :-)

reagovat
wdave_t
12. června 2020, 00:04
0

Jojo, v tomhle směru pak přestávaj dávat smysl věci jako Challenger/Charger RT (jako auto pro zábavu), který mi sice přijdou skvělý na pohled (a poslech ;), ale co si lze s takovým autem užít za zábavu? Rychlost v tom necítíš, ale na druhou stranu když už se rozjedeš, tak v tom nechceš potkat zatáčku, páč to váží jak vesmír :D

Miata je super v tom, že ceny už dolů nepůjdou, údržba není drahá a dílů je kopec. Není ji těžký koupit ani prodat. A je s tím tuna srandy. Třeba když mrkneš světlama na děcka někde na vesnici, tak se z toho poserou v kině :D

krab
09. června 2020, 17:25
2

Paráda, Dave, ani jsem pořádně nestihl ten tvůj stroj prohlídnout. Míval jsem podobnou jen ve stříbrný a kupodivu s minimem probleskující rezivé...

Co říct, přesně tohle auto definuje základy sportovního auta, všichni víme kde ten koncept okoukali a že je to ta klasická odpověď na všechny otázky. Vlastně to jde snadno v posloupnosti: Chci sporťák? Ano; OK, Upřednostním jízdní vlastnosti nad výkonem? Hmm asi ne, ale záleží... nooooo výkonu není nikdy dost; Mám na to dostatek peněz? Ano - koupím něco jinýho než Miatu; Nemám moc peněz - aha jasně, kouknu se do inzerce na Toyoty MR2 a Miaty... Že tam Toyoty skoro nejsou? Hmmm, koupím Miatu. Aspoň takhle nějak to tehdy fungovalo pro mě :-D

reagovat
ReVolte
11. června 2020, 21:46
0

To Káčko za Legendem je tak tvoje? Stejný si pořídila ta moje a je to taky sranda krabička :)

reagovat
wdave_t
11. června 2020, 23:20
0

Ne, Ka opravdu není můj šálek auta :) Extra alergickej jsem na ty 1st gen. Když už malej Ford, zajímalo by mě jak jezdí nová Fiesta ST. Chtěl jsem si ji zkusit před časem, ale z Fordu mi volali, že nemají žádnou na svezení, pouze ST-line, což jsem slušně odmítl. No a ta Zlokočky Puma byla taky lákavá. Jenže jedna popelnice zatím stačí :D

ReVolte
12. června 2020, 13:47
0

No vidíš a zrovna 1. gen pokud nezrezla tak jezdila nesmyslně dobře na to co to bylo :) Už jsem jí viděl i osazenou 1.8 zetecem a pak to prý byla zábava, skoro ve stylu MX-5. A já mam rád cokoliv trochu jiného, takže jestli si měla přítelkyně vzít Fobii nebo Ka, tak to byla jasná volba . ST jsem jel jen ST150 a byla to motokára, ale vcelku tvrdá.

wdave_t
12. června 2020, 15:08
0

Mě na prvním Kačku rozčiluje ten blobovitej design, speciálně pohled zezadu, jak se to vespod rozšiřuje a pod tím ty kolečka z nákupního vozíku. A ten posranej nárazník. Prostě ne, no :D Ale věřím, že s 1.8 to musí jet jak debil.

Sau
13. června 2020, 12:20
1

wdave_t: Jak budu v Praze, můžeš si tu ST projet :)

Letis
17. června 2020, 20:31
0

Jak bys srovnal NA, NB a NC, co se týče fun factoru?

reagovat
wdave_t
21. června 2020, 00:57
1

Ve smyslu víkendovky, kterou vytáhnu za ideálních okolností, je podle mě nejlepší NA, protože má nejsyrovější projev a z mrkaček je každej naměkko :)

NB je reálně dost podobná v tom podstatném, ale taky dost vylepšená (nekroutí se tolik). NBfl 1.8 je trochu živější a schopnější auto než NA, ale nevím jestli víc "fun".

NC je velkej skok a jde o úplně jiné, mnohem použitelnější auto. Je rychlejší, pořád dost zábavný, ale když je člověk ujetej na smrad benzínu a bezprostřední zážitky, tak za těch ideálních okolností je s NA větší sranda - aby s mrkačkou člověk jel stejně rychle to vyžaduje mnohem víc úsilí a to je někdy dobrá věc.

Dle většiny měřítek platí čím novější, tím lepší, ale v ty konkrétní dny, kdy člověk prostě vyrazí řídit, to tak jednoznačné není. Se všema je kýbl srandy a zatímco NC 2.0 už i trochu jede, ale ty starší poskytnou silnější zážitek i v nižších rychlostech.

krab
21. června 2020, 09:28
0

Jo, to vidím úplně stejně jako Dave... Nedávno jsem se zase svezl kousek s NAčkem, tentokrát 1.8 a je to nesmírně příjemný. A mrkačky připomínají Lotus... NB se mi z těch generací líbí asi nejmíň, na druhou stranu je to nejoblíbenější poměr (výkon/cena) a NC jak říkáš poměrně velkej skok. A když to doplním, tak zase platforma ND vrací dost z toho co mělo původní NA, minimálně fakt rozměry a proporcemi a určitou měkkostí naladění podvozku. Hlavně ta úplně základní ND 1.5. A ta má kupodivu ještě točivější motor. Akorát já si v ní připadám trochu jako slon v porcelánu...