načítám data...

Auta a cesta k prvnímu z nich vol. II

29. září 2019, 18:54 23 komentářů Bagett'o'mobile

Minulý díl byl spíše filosofickým úvodem do problematiky než opravdovým blogem o mém (prvním) autě. Tak tedy ...

zobrazit celou galeriiMichal  Titl: Auta a cesta k prvnímu z nich vol. II

     Tento blog bude asi o kousek racionálnější než ten předchozí. Přece jen radost z vlastního povozu vystřídalo vystřízlivění skrze stránku praktickou, servisní a sportovní. Přesto nemohu říci, že by mě tato zkušenost neposunula o velký kus dál v mém motoristickém životě a několikrát nepřistříhla mladé ego, když už jsem si říkal, že přece řídit už umím.

Bez dalších zbytečných okolků rovnou k věci. Peugeot 3008 mk. I po FL, 1.6 Hdi fčipu, s manuální převodovkou a 68t km na krku. Dnes si nedokážu představit lepší opak toho, co by nezkušený 18-ti letý boreček s čerstvými papíry mohl chtít. I tak mi tohle auto dokázalo paradoxně několikrát vykouzlit úsměv na líci. Dokonce se ukázalo být v pár případech tím nejlepším, co jsem v danou specifickou situaci mohl mít. 

Design a tak nějak celý dojem z auta z venku

     Bagetka (jak jsme Peugeota s kamarády žertem pojmenovali) je silně hybridním automobilem. Ne svou pohonnou jednotkou, nýbrž konstrukcí. Na hatchback je to moc vysoké, na SUV moc nízké, na crossover moc praktické a na MPV zase praktické málo. Papírově je to ve skutečnosti hatchback, ale srovnávat 3008 třeba s Golfem, Mazdou 3 nebo Fábií je slušně řečeno naivní. Z toho důvodu uvítám návrhy na nazvání karoserie, moje fantazie totiž už narazila na své hranice v tomto případě.

Jinak je to ale vcelku pohledný stroj. Protáhlá (naštěstí nikoliv vystouplá jak tomu bylo např. u 308) přední světla s LED denním svícenům. Profil bez zbytečných prolisů navíc, který je zakončen zaoblenou zádí s (tentokrát) full LED zadními světlomety. Easter egg: stejné má i Dakar speciál. Celé je to posazené na vskutku pěkných 16” palcových ALU, za které si měl podle mě v té době připlatit každý. Opravdu stojí za to a posouvají vzhled o pů třídy výš.

Zde je potřeba poznament, co dokáže facelift zachránít. Z masky chladiče, která působila původně jako puberťák s rovnátky, se stala průměrná součást přídi, která nenadchne, ale neurazí. Pokud se tedy první majitel nezbláznil do kopce a nepřiobjednal příplatkových chromovaný rám – za to by se mělo zavírat. Taky oplastování kolem mlhových světel dostalo trochu štání kultury a nepůsobí jakoby omylem přilepené. Za co by se mělo ale blahořečit, je přechod z těch nechutných zádních světel přípomínající plástve (i guess) na výše zmíněné Dakar special LEDky. Jedna 3008ka před modernizací nám parkuje za domem a vždy se mi udělá špatně, když ji vidím.

Fancy? Well yes but actually no.

     Čeho chtěli žabozřouti dosáhnout, byl určitě majestátní dojem jak exteriéru tak kabiny. To se povedlo tak napůl. Příplatkový head up display je určitě příjemnou věcí na palubní desce, ale přibližně kilometr dlouhá palubní deska (myšleno volant-čelní sklo) bez jakékoliv schránky na mince nebo sluneční brýle zůstala zbytečně nevyužita. Aspoň se tam dají hezky natáhnout nohy při spaní v autě.

Další záhadou je obrovský středový panel s kapsou na středně vzrostlého Francouze. Asi francouzské děti nepatří mezi nejvychovanější a řešením je zavření do temných prostorů za jízdy. Jinak si totiž nedokážu představit tak velký modul vycházejí z palubovky a končící u nohou pasažeřů na zadních sedačkách. Na druhou stranu je osazen dvěmi 12V zásuvkami (pro přední i zadní řadu), USB a AUX vstupem. Abych jenom nehejtil…Zvlaštní je také pozice osvětlení druhé poloviny kabiny, které svítí spíš do kufru než nad posádku.

I přes předimenzované prvky interiéru je prostor posádky pohodlný a ani v pěti lidech jsem zatím neměl problém s místem.

Jako jede to, ale zážitek to není

     1.6 v naftě, kterou si nechal můj předek lehce poladit, s prázdným autem pracuje docela slušně a s plným autem (po strop) nemá problémy s rychlostmi (na německých dálnicích, jak jinak) kolem 150 kmph. Točí sice už v tu chvíli asi 3000 a když by někdo šeptal, tak nebude slyšet, ale i ±10h jízdy není tortura a osazenstvo si rozumí. 

Překvapivě i řízení má trochu odezvy a není přeposilované, takže nějaká sportovnější jízda je s nádsázkou možná. Pořád je to ale těžké a vysoké auto, takže nedotáčivost je velkým (ne)přítelem rychlejší jízdy. Řazení je takové francouzské, tak si udělejte sami obrázek.

Nedá se říct, že motor táhne od spodu, ale jak nad tím přemýšlím, tak je to vlastně docela fajn pocit, když se nadechne turbo, přijdu si na chviličku jak závodník :)

Vychytávky a neduhy

     Francouz dokáže občas i docela pěkně překvapit. A nebylo by fér to zamlčet. Tak předně velká zrcátka. Jasně mrtvý úhel tam pořád nějaký je a senzor to nemá, ale nestalo se mi, že bych něco přehlídl. A jsou v elektrice, sice maličkost a v dnešní době naprosto běžná u nových aut, ale baví mě si s tím joystickem hrát a koukat, jak se to hýbe.

Pokud jste pašeráci, tak určitě oceníte dvě tajné kapsy pod koberečky zadních sedadel. Podobně jako u středového tunelu nejsem z jejich zamýšleným užitím seznámen, ale určitě fungují, protože já osobně na ně přišel asi až po 2 měsících.

Poslední (protože ostatní jsou tak bezvýznamné, že jsem na ně zapomněl) featurkou je vykrádačka Land Roverů. Tedy otevírání kufru na dvakrát. V praxi si tak vozím vždy s sebou dvě místa na sezení zabudovaná v pátých dvěřích. Docela cool věc a asi jediná, co mi ostatní mohou na autě závidět.

Neduhů se taky pár určitě najde. Třeba economy mood, který vypne všechnu elektriku po 10ti minutách, pokud není nastartováno. Už mi to jedno rande, kde jsem chtěl navodit romantickou atmosféru, zkazilo :(

Dost mě štve i umístění baterky těsně pod sklem, takže nabít vybité auto spolumotoristy je zákrok hodný Achilla.

Co dodat?

     Určitě jsem toho spousta zapomněl, protože jsem dost prvoplánový spisovatel. Opemenuté věci konkrétního i filosofického rázu ale asi vypíšu v dalších změtech textu, kterým říkám blog. Pokud to bude někoho zajímat, samozřejmě.

Shrnuto podtrženo – mám čím jezdit, za což jsem rád, ale dokázal bych si to představit lepší. Na druhou stranu to jde říct skoro vždycky s trochou pragmatismu. Snad to vyřeší nejmenovaný japonský roadster s malým motorem :)

Díky za dočtení až sem, budu rád za každý feedback v komentářích.

Hodně štěstí na silnici, ať už jezdíte čímkoliv.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

milic
29. září 2019, 23:40
1

Tak ať to jezdí ! Trochu překvapivý je tvůj výběr. Tohle je takový mama car, hledat v tom nějaké řidičské zážitky by mě ani ve snu nenapadlo. Docela by mne zajímalo, co vede fandu do aut k takovému výběru ...

reagovat
Bagett'o'mobile
30. září 2019, 09:38
0

Trochu jsem to naznačoval - čerstvě po papírech jsem neměl jinou možnost. Takže volba nebyla ani tak moje jako spíš rodičů :/

Ny
Nyte
30. září 2019, 14:04
5

Hele, stávají se i horší věcj než dostat v 18 na vyježdění zánovní 3008. V tomhle období jde stejně jen o to přežít a naučit se rozumně jezdit. A na školním parkovišti s tím burnout uděláš taky.
Mám při studiu symbol nudného econoshitu a je mi to úplně jedno, hlavně, že mám čím jezdit a s čím si hrát o víkendech.

Ronoath
30. září 2019, 10:19
0

Hezky s nadhledem psáno... to se mi zamlouvá. O obyčejném autě to moc jinak nejde.

reagovat
Irwinek
30. září 2019, 12:51
0

Doveze Tě to kam potřebuješ a zbytek přijde :-D

reagovat
Bagett'o'mobile
30. září 2019, 13:09
0

Přesně tak :) i když pár krát francouzská duše taky zazlobila...

Irwinek
30. září 2019, 20:48
1

Ktera nezazlobi ;-)

beastar
30. září 2019, 23:33
0

Joo třeba taková Italská ta je tak spolehlivá, že se nemusíš nikdy bát.....

že nezazlobí... a nikdy tě nezklame...

ransom
30. září 2019, 20:58
0

Teď si možná myslíš, že není čím se chlubit, ale jednou budeš se slzou v oku vzpomínat.
Ani jsem nedoufal, že tu vychytávku s výklopným spodním čelem kufru ještě někdo dělá. Myslím, že to zachovali z někdejšího 4007, což je s jiným čumákem dvojkový Outlander (a s ještě jiným C-cross). Je to návykové. Jak na sezení, tak na nakládání.
Ptal ses na to, jak pojmenovat koncepci karosérie. Já podobným věcem kdysi vymyslel název "muleback". Později jsem přidal ještě "mongrel".

reagovat
Bagett'o'mobile
30. září 2019, 21:19
0

Yes, díky za názvy :)

Bavoraczech
01. října 2019, 11:47
0

Tak ono proč ne. Jak já píšu, potřebuješ i něco co odveze paletu cementu. To je v těch více zábavných autech buď nemožné nebo nemyslitelné :)

reagovat
Bagett'o'mobile
01. října 2019, 12:26
0

No s tím místem je to takové ošemetné. Na hatchback má kufr velký, na větší crossover malý. Ale už jsem v tom převezl stánek se všemi produkty na veletrh, takže je to často spíš o tetris skills. Na druhou stranu jsem se jednu dobu nadchnul pro Z3ku v coupe a říkal jsem si, že je to takový sportovní stěhovák. Naštěstí jsem se z toho vyléčil.

Kuře
01. října 2019, 12:32
0

Naštěstí??

Bagett'o'mobile
01. října 2019, 12:36
0

Můj studentský budget není připraven na 25-ti letou prémiovku :)

Kuře
01. října 2019, 13:11
0

Ale jo, je:D

Bavoraczech
02. října 2019, 07:38
0

Záleží jaké máš mechanical skills :D

Bagett'o'mobile
02. října 2019, 13:05
0

jako bývalý gymnazista a současný student humanitního oboru se obávám, že nedostatečné

Jakub Pospíšil
02. října 2019, 13:10
4

To nevadí, naučíš se za pochodu. Nejlepší motivace je nutnost. Když je to potřeba, tak to prostě nějak nakonec uděláš.

Bavoraczech
03. října 2019, 10:48
0

Bageťák - třeba tě to ještě začne bavit a přestoupíš na strojárnu :-D

Bagett'o'mobile
03. října 2019, 15:28
0

Chraň bůh! Jen slyším deskriptivní geometrie, fyzika nebo derivace a jímá se mě úzkost :D

Skipper
05. října 2019, 01:18
0

Jako první auto je to paráda. A první vždy zůstane tím prvním. Já začínal se smaragdově zelenou Feldou, 1,6 GLX, před faceliftem. A dodnes si nadávám, že jsem to auto za pár šupů prodal. A vzpomínám na něj s láskou.

Tento Peugeot mi nějak unikl, vůbec jsem si jeho existenci neuvědomil. A ač modernější Peugeoty nejsou podle mého gusta, tak tenhle konkrétně mě vůbec neuráží a to už je opravdu pochvala.

Co se týče mechanických schopností, tak každé další auto tě něco nového naučí. Já ač vzdělán medicínsky, jsem už schopen rozebrat (a smontovat) interiér starého prémiového GT, diagnostikovat problémy s elektronikou, měnit svíčky a vyměnit těsnění pod víkem ventilů.. Za dalších 20 let si ta auta snad budu spravovat sám. (Až budu mít zvedák, nebo aspoň jámu).

reagovat
Bagett'o'mobile
05. října 2019, 15:14
0

Ona ta (často nostalgická) láska k první auto přijde asi až s věkem. S těmi schopnostmi doufám, že to tak bude. Aspoň v lineární přímce...

Bagett'o'mobile
05. října 2019, 15:14
0

*k prvnímu autu