načítám data...

1000 km na nádrž v litrovém crossoveru - Prolog

26. září 2021, 15:58 25 komentářů HandyMan

Vysaje vám litrový motůrek s turbem ve vysokém crossoveru peněženku?

zobrazit celou galeriiJan Vysloužil: 1000 km na nádrž v litrovém crossoveru - Prolog

Část první: velké auto, malý motor a co s tím podniknout

Mnozí z nás berou oturbené benzínové tříválce jako nutné zlo, jako ústupek Bruselskému ekologickému šílenství, jehož skutečné důsledky na hospodářství a životní úroveň lidí se dnes bojím i jen odhadnout.  Ale tříválce jsou prostě tu a do budoucna je automobilky vidí jako jednu z mála perspektivních konstrukcí, které zvládly nároky emisních norem Euro 5, Euro 6d-temp, dnes už Euro 6 full a mají pomoci automobilkám snížit platbu ekologického výpalného – od roku 2020 platí 95 Eur za každý gram CO2 navíc nad limit 95g/km. Jde tak o skutečně velké peníze. Od roku 2012, kdy se oturbené tříválce pod kapotami začaly objevovat častěji, tak dnes máme k dispozici většinou už druhou generaci motoru, po nástupu Euro 6 full už dokonce v druhé evoluci vybavené filtrem částic GPF. Do některých typů aut dnes ani jinou koncepci motoru nekoupíte.

Maloobjemové diesely zmizely docela a s nimi i možnost jezdit za čtyři litry na sto, to s dnes oblíbenými crossovery a městskými SUV s ohledem na jejich čím dál větší hmotnost a čelní plochu auta (o tom se v prospektech automobilek ani nedočtete, proč asi?) není snad ani fyzikálně možné. Pokud tedy do auta nepřisypete dalších dvě stě tisíc za elektrickou výpomoc a auto přes noc nedopujete ze zásuvky.

Zajímá vás, co s těmi motůrky v nakynutých autech reálně možné je? Mě ano. Trochu za to může kamarád Pavel, který mi před lety nabídl, abych mu v jeho Škodě Citigo dělal mitfáru v Economy Run pořádaným Autoklubem Škoda. Každý rok tak strávím jednu zářijovou sobotu s itinerářem na kolenou, jen místo „levá dva, vynáší a pak plnej přes horizont!“ hlásím průměrnou rychlost v etapě nebo vzdálenost k nejbližší obci, abychom tam mohli na neutrál doplachtit pokud možno bez brždění. Letos z toho bylo pěkné druhé místo v kategorii B1000. Ale Economy Run se všemi těmi itineráři, GPS sledováním přestupků a dalšími pravidly je dost daleko od reality, kterou dnes a denně zažíváme na cestách. A taky nechci z auta vystupovat po šesti hodinách maximálního soustředění unavený a zpocený, jak myš.

Jezdit ekonomicky, tedy nikoliv pomalu, ale především tak, aby se maximálně využila setrvačnost auta, jsem zkusil předloni s tím, co bylo doma v garáži.  Dvěstěpět benzínových koní v kombíku, automatu a s plnou výbavou alias Renault Mégane GT r. v. 2016 není ke snaze o ekonomickou jízdu zrovna ideální náčiní. I tak jsme dali já i Pavel zhruba stokilometrový „Okruh spotřeby“, na kterém testují auta kluci z Renaultího webu Rnews.cz za nějakých 5,3 litru / 100 km dle palubního počítače (PP). Protože PP jako u drtivé většiny aut optimisticky kecá, realita byla spíš někde kolem 5,6 litru / 100km. V TP má Mégane GT psánu spotřebu 6,0 /100 km ještě dle starší vylhané metodiky NEDC, já s tím jezdím posledních 30.000 km za celkem solidních 7,56 litru. Rád ty koně občas vyvenčím, když už tam ukrytí pod tlačítkem „R.S. Drive“ jsou. Díky, zaniklý Renault Sporte!

Letos do naší garáže přibyla manželčina Dacia Sandero Stepway, též v automatu. Proti Mégane GT auto dost vysoké, čelní maska skoro kolmá, jak už moderní přizvednuté crossovery bývají. Aerodynamika tedy nebude nic moc. Pod kapotou samozřejmě oturbený litr s GPF špuntem dle poslední Bruselské módy. Dle o něco realističtější metodiky WLTP to má psáno spotřebu 6,2 litru / 100km, ovšem na letních, „poněkud více eko“ pneumatikách. Já totiž dal ekologii rovnou ránu z milosti a nechal nazout celoroční pneumatiky s notně hrubším vzorkem a tedy i vyšším valivým odporem.

Dacii kupodivu nechali nádrž na solidních 50 litrů paliva, to už se dnes nenosí. Do auta nižší střední třídy dnes dostanete spíš pětatřicet a tankujete tak skoro pokaždé, když se zastavíte u pumpy vyčůrat. Těch padesát litrů v nádrži mi nedalo spát. Cyklus WLTP je už reálu podstatně blíž, než byl NEDC. Dacia v denním provozu jezdí za necelých 6,6 litru / 100km. Dalo by se při troše snahy jezdit pod pět litrů a ujet tak na jedno tankování přes 1000km? Plynule a přitom žádné courání, tedy blízko povolených rychlostních limitů? A bez všech těch šetřílkovských triků, jen s lehkou nohou na plynu, protože CVT převodovka principiálně nesnáší ani odřazování na neutrál za jízdy?

Sedl jsem tedy k internetu a naplánoval dva okruhy po zhruba 500 km, jeden po Severní, druhý po Jižní Moravě a kousku Vysočiny, start vždy z Přerova, kde s kamarádem bydlíme. Nebudeme se přitom vyhýbat ani městům, ani horám a i kousek dálnice na trase bude.

Orientační vsuvka pro Pražáky: část Asie zvaná historicky „Morava“ leží asi 200 km východně od hranice civilizované Evropy vytyčené Nuselským mostem.

Jestli se nám podaří ujet 1000 km na jednu nádrž, to se dozvíte poměrně brzy, startujeme v sobotu 2. října 2021.

(A aby to Dačka měla ještě o něco složitější, pojedeme na Natural 95 s Tesca, zrovna je ho totiž skoro plná nádrž, no já vím – sorry Pavle! Dokrmíme ji na startu z nejbližší pistole, což je samoobslužná Benzina vybavená taky jen N95. Prostě žádné rozmazlování Vervami či MaxxMotiony se 100 oktany!)

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

bitner
27. září 2021, 12:42
0

Da se natankovat vic jak 50 l, takze 1000 km podle me ujedes. Furt je to litrovej motor a kdyz nenechas tocit turbo... Jinak jak se to dela? To vyjedes nadrz do sucha? U strikacek se to nedoporucuje.

reagovat
HandyMan
27. září 2021, 13:25
0

Jednoduše dotankujeme do plné, zajedeme těch 1000km a dotankujeme u stejného stojanu znova. Přesnější metodu neznám. Do kanystru vezmeme dva-tři litříky bokem, kdyby to náhodou nevyšlo.

bitner
27. září 2021, 14:24
0

V tom pripade ti staci zajet ten 500 km okruh jednou, dotankovat a spocitat, jestli bys to za 50 l benzinu zvladl ujet 2x.

PepaSFI
27. září 2021, 18:59
1

teoreticky stačí libovolná vzdálenost dost velká na to aby se dal nějak rozumně změřit dotankovaný objem. Ale čím větší, tím víc se v tom rozplynou různé náhodné vlivy. Prostě když na úseku 20km pojedeš 5 km za traktorem, bude to znát. Ale na trase 1000km se to ztratí.

HandyMan
27. září 2021, 19:27
0

PepaSFI to má teoreticky správně. A čistě prakticky: 1000 je takový pěkně kulaťoučký číslo...

Irwinek
28. září 2021, 19:07
3

1000 km na jednu nádrž jsem dal s naprosto nepravděpodobným autem - Peugeot 505 GTi 2,2 Berlina :-D
Ono to tedy nebylo jen 1000, ale ještě skoro o 1/5 víc, konkrétně 1185 km, z toho přes 50 km na " žíznivé " oko - víc jsem nevydržel.
Taky ale nutno dodat, že do nádrže se vešlo krápítko víc, než jen 50 litrů - nejvyšší tankování bylo na 96 litrů, a to nebyla nádrž suchá.
Prodej tohohle auta mne bude mrzet až do konce :-(

Sa
Sato
27. září 2021, 15:39
5

Zvlastni forma masochizmu.

reagovat
HandyMan
27. září 2021, 19:18
3

Učím se hospodařit s benzínem. Až vyhrajou zelené mozky pod pirátskou vlajkou, bude to sakra cenná komodita. Ještě půjdu zkusit oživit video a najít VHS se Šíleným Maxem :-)

bitner
27. září 2021, 22:21
1

Až vyhrajou zelené mozky pod pirátskou vlajkou,

To jako fakt?! Cuchal sem tady trochu vyssi level, skoda no.

Ju
Junior
27. září 2021, 23:26
9

taky nechápu, proč se kolega HandyMan snižuje k takovým zbytečným vytáčkám. Ve vyšší společnosti týhle sortě říkáme úplně normálně. Rudí zkurvysyni.

bitner
28. září 2021, 08:11
0

:-D

HandyMan
28. září 2021, 09:23
1

Dal bych ti pět lajků, Juniore, ale ono to nejde, tož aspoň jeden.

Jenda_K
28. září 2021, 11:45
2

To není o barvě, to je o socialistech, začalo to rudými v Rusku, souběžně pokračovalo s hnědými od třicátých let v Něměcku a Itálii a atuálně modrými a zelenými v celé Evropě, ale vždy je to socializmus, který vždy přesně ví co je nejlepší, nutný, jak přerozdělit "spravedlivě" prostředky..

HandyMan
28. září 2021, 12:27
0

Jen tě doplním Jendo_K, začalo to mnohem dřív a někde úplně jinde. Lenin komunismus nevymyslel, jen ho mohl první masově aplikovat. Dobré je třeba vědět, od koho bral na svou revoluci peníze a meteriální zdroje. Ale to je na jinou debatu někde v klidu a offline. Nerad bych vyprovokoval cenzorský zásah samozvaných "strážců demokracie", na to je mi Autíčkář moc milý. Zpátky ke kolům a volantům!

beastar
28. září 2021, 12:51
3

Sorry, jen dodám, kde to začalo je mě srdečně u prdele. Nech minulost spát a soustřeď se na sebe a budoucnost. Navíc to co jak bývalo je z dnešního pohledu jedno. Ještě před pár lety šlo kouřit v restauraci, pít levně alkohol a řídit krásný dvanáctiválec a nemusel si být miliardář. A dnes?

HeavySmoker
28. září 2021, 16:43
2

Dnes ešte stále môžeš mať za pár korún 12 valcov (+ žiadne dane z áut, smiešne ceny PZP, lacný benzín v pomere k príjmom), pivo za pár drobných a popolníček dostaneš tiež v každej knajpe mimo centrum. Vďaka za tie dary strednej Európy! V Belgicku to neexistuje. Nič to nemení na tom že si rád prečítam ako sa niekto prevezie 1000Km Dačkou len pre naše potešenie.

beastar
28. září 2021, 22:20
0

Nevím no. Mě teda přijde už Evropa hodně uniformní a tak easy jak ty to nevnímám. Teď teda bydlím blíž k té Belgii, než Ostravě. Když vezmeš to co sem napsal trochu s nadhledem je jasný co jsem myslel. Daň z luxusu apod. Jako je v Belgii sice nemáme zase ty příjmy jsou asi poloviční. Jako myslím v ČR o SR nemluvě. A tech dvanáct válců za pár? To leda tak v něčem hodně starém.

Sa
Sato
28. září 2021, 22:50
3

Kde zijes, ze alkohol je drahy? Skandinavia? V nemecku som teda nebol davnejsie ale pred koronou lahvace pod euro, v krcme tusim +-4 E Inak u nas v hospode 11ka starobahno za 35kc, to fakt je stale lacne pitie. Tvrdy alkohol kupovany nejak nevyhladavam, ale nejake to diplomatico a tak mi pride ze stoji rovnako uz vela rokov. V12 sunky sa stale najdu : https://auto.bazos.cz/inzerat/141254506/mercedes-cl-w215.php
https://auto.bazos.cz/inzerat/141662757/bmw-750i-e38.php
Zle este len bude, zatial sa mame skvele :)

Sa
Sato
28. září 2021, 23:08
3

Teda aby som bol trochu realista, byty stoja uplny nezmysel, zohnat remeselnika je horsie ako kolonoskopia a na skodovky je cakacka ako za komunistov, ale to vacsinovu chlastajucu spolocnost, co uz byva vo vlastnom a kupuje zasadne ojetiny, nema preco trapit. Inak na SR je nejaka dan z luxusu na auta, pri prvom prihlaseni sa plati poda vykonu. viac vykonu, viac luxus,
viac zaplat. Ale nezijem tam nastatie tak som to nemusel riesit.

beastar
02. října 2021, 00:06
2

Alkohol je na západ od Plzně drahý všude. :)) Nebo dražší. Čekačka na škodovky trápí hlavně korporace takže furt pohoda. A jako starý v12 jdou koupit tím bych skončil. A ano zatím to furt jde. Asi jako když padá ten chlápek z toho desátého patra. V tom pátém to furt ještě jde. Já osobně se špatně nemám i když už sem se měl taky líp. Bohužel obecně lidi jako společnost se mají už teď hůř. A to nejhorší ještě nepřišlo. Líbí se mi ten Československý konzumní optimismus. Mámo máme na žvanec, Pilsner, Netflix a trojkovou vokynu. Život je super a ten Andrej to dělá stejnak dobře :D

Ha
Hansoff
29. září 2021, 13:59
0

Když koukám na tu druhou mapu... Opravdu je potřeba se Brnu vyhýbat tak velkým obloukem? Vždyť zas tak moc nesmrdí. ;-)

reagovat
HandyMan
29. září 2021, 14:17
1

Možná ne, ale Brno, to se přeci musí Žít! A další brněský kujón - jistý pan Patrik z Dětí Země nám v Přerově mnoho let úspěšně blokuje dostavbu dálnice. Kolem takového doupěte tedy raději velkým obloukem...

Le
LennyLeonard
01. října 2021, 15:59
0

Ja se snad k ty Jihlave pojedu podivat na ty blazny jak se sunou s dachnou. Nejaky casovy odhad kdy tam je plánován prujezd?

reagovat
HandyMan
04. října 2021, 12:13
0

Bohužel jsem tě objevil pozdě kolego, kdybys mi napsal zprávu, cinklo by mi upozornění mailem. V pátek odpoledne jsem umýval a leštil Dačku před jejím velkým víkendem a na web nebylo pomyšlení. To že ti odpovídám, znanená, že jsme to všichni ve zdraví přežili. Brzy bude další část blogu. A ještě k tomu "sunutí" - asi se budeš divit, ale ve městech jsme patřili mezi nejrychlejší účastníky silničního provozu a nadupané káry s borci s rukou ležérně z okýnka jsme za každým kruháčem nechávali stovky metrů za sebou...

Le
LennyLeonard
04. října 2021, 16:25
0

Gratuluji k uspesnemu testu. Ono stejnak nebyl cas pac sem si potreboval udelat spoju na mem dedkovy.