Ano, toto auto skutečně vzniklo. Ptáte se proč? Věřte, že nemám nejmenší ponětí. Snad jím Volkswagen chtěl vyjádřit svůj postoj k ochraně planety. Možná konstruktéři VW trávili příliš času v českých internetových diskusích na téma TDI a nabyli dojmu, že hodnoty výkonu či zrychlení jsou již dávno mrtvé a že kvality vozu se vyjadřují výhradně v litrech na sto kilometrů. Tak či tak, vznikla pozoruhodná věc. Maličký vůz se spotřebou pod 1 l/100km. Ale nenechte se zmýlit vnějšími rozměry výsledného vozu, toto nebyl žádný okrajový produkt marketingu, žádný horkou jehlou ušitý prototyp.
Všechno v té aerodynamické kapsli je podřízeno spotřebě. Zadní kola pohání hybridní soustava sestávající se z elektromotoru o výkonu 27 koní a vznětového dvouválce (48 koní). Kvůli maximálnímu snížení spotřeby není na palubě nic. Chybí posilovač řízení, zpětná zrcátka i nafta. No dobrá, uvnitř mrňavého karbonového monokoku se nachází i nádrž a při oné litrové spotřebě je vlastně 10 l nafty víc než dostatečná zásoba, 1000 km dojezd však nečekejte. Sám výrobce udává dojezd poloviční a zkušenosti z provozu hovoří spíše o 400 kilometrech při plném nabití baterie.
Cenou přes tři miliony korun není XL1 určen lidem s omezeným rozpočtem, svou dynamikou není zacílen ani na sportovně naladěné řidiče. A vnitřním prostorem není určen lidem vůbec.