načítám data...

Zimní šroubování: Údržba a úpravy

Na ježdění na motorkách teď počasí moc není. Zase je ale ideální pro jejich údržbu. A možná i nějaké vylepšení?

zobrazit celou galeriiFoto:   David Střítežský

Pokusím se začít shrnutím toho, co už víme z průběhu sezóny. Koupil jsem nový alternátor, to byla vůbec největší zábava, protože ten starý mi dal náhodou sbohem doslova tisíc kilometrů od domova. Po jeho výměně se mi příležitostně rosí olej okolo kabelu, který z něj vede dále do útrob motorky (regulátoru). Je potřeba ho prostě opatlat silikonem trochu víc než doposud, totiž velmi opatrně nanést speciální těsnicí tmel. Říkejte tomu jakkoliv, už jsem podnikl tři pokusy, a stále to není úplně ono. Pneumatiky vypadají ještě celkem k světu, protože za sebou vlastně nemají zatím mnoho kilometrů. Čtyři až pět tisíc? Letos jsem toho zrovna moc (na vlastním) nenajezdil, souvislost s již rečeným altíkem čistě náhodná. Pryž tudíž stačí požehnat odvěkým motorkářským zaklínadlem “ještě sezónu dá”. Při nejhorším dopadnou stejně jako jejich předchůdci a rozloučím se s nimi po prvním odjetém trackdayi.

Jako první mám na seznamu tradičně každoročně olej s filtrem, i přes letošní malý nájezd. Jenže garáž je plná jednoho projektu, o kterém se později také ještě dočtete, motorka tak zatím vyčkává na chodbě. Tady ji ale přece nebudu startovat, abych trochu zahřál olej. Nedá se nic dělat, jde se ven, na sníh! Následuje eskapáda (taktéž každoroční) s prokletou měděnou podložkou pod vypouštěcí šroub, na kterou vždycky zapomenu. Nikoliv však letos! Koupil jsem si jich hned 10 ks, aby se mi podobná věc už nestávala. Navíc jsou dost podobné s těmi, co patří na auto, takže je využiju na oba stroje, skvěle, ledaže … ony úplně stejné nejsou, motorka (!) má větší vypouštěcí šroub, tudíž přes něj podložka nejde převléct. Mysleli to dobře, dopadlo to jako vždycky. Náhřatí a recyklace původního kusu je jistota, jíž se pravidlně vykrucuji z této šlamastyky. Vypadá, že těsní, neteče, uvidíme v létě. Příští výměnu na ni už ale určitě nezapomenu! (pozn. vrátit se k tomuhle odstavci za rok)

Svíčky jsem koupil, ale prozatím jsem je neměnil. Pokud si alespoň matně pamatujete loňskou údržbu, měnit je (každoročně) prostě není moc zábava a vlastně ani nutné. Takže jen do zásoby, kdyby náhodou byly najednou potřeba, bude lepší mít je hned po ruce – k tomu se ještě dostaneme později. V sekci výbavy žádné změny neplánuji, se vším jsem celkem spokojený. Tedy až na rukavice. Minulý rok se mi samy od sebe začaly rozpadat jedny lacinější, narychlo koupené. Normálním používáním, ani jsem v nich nepadal. Naštěstí bez problémů vyreklamováno. Dobrá, možná jsem se na nich přeci jen snažil trochu uškudlit, protože loni už těch výdajů bylo docela dost. Na začátku sezóny jsem pořídil “kvalitnější” (a dvakrát dražší) od Rev-itu. O něco lepší, ale po sezóně jsou na tom dost podobně. Tak já nevím. Mám nereálná očekávání, když si představuji, že rukavice za pár tisíc vydrží déle než jednu sezónu? Rád si poslechnu vaše zkušenosti a rady. Ještě mám v záloze moji nejoblíbenější značku (RST), důvod, proč jsem si je nekoupil posledně, byl ten, že měli skladem pouze “okruhový” model, ten má sešité dva krajní prsty a to já nerad. Avšak dělají i krátké Tractechy, po kterých pokukuji nyní. Ještě uvidíme, protože moje stávající, co? Ještě sezónu vydrží, správně!

Další nutný úkon byl nový řetěz. Zřejmě se stále dostatečně nevěnuji jeho údržbě. Postihlo mě jeho “nerovnoměrné opotřebení” (vytahání). To znamená, že některé články jsou zatuhlé více než jiné, do té míry, že se přestávají ohýbat. Kvůli tomu ho pak nemůžete pořádně napnout. Málo napnutý řetěz je otravný, protože dělá rámus a při každém zatáhnutí za plyn cítite vůli, která tam dřive nebyla. Jeho napnutím pak ale riskujete roztržení, a to krom toho, že už potom nikam nedojedete, nemusí být vždy hladký a bezbolestný proces. Je prostě dobré se tomu vyhnout. Sáhl jsem po “zlaté” klasice od DID v kombinaci se sadou rozet JT. Tady trochu dumám, sice úplně nový nebyl, ale zdálo se, že by měl vydržet o trochu déle. Mám teorii, že mu moc nesvědčí stání venku (přes sezonu) a  přikrývání plachtou je mu málo. Budu asi muset mazat častěji nebo sehnat garáž v blízkém okolí? Jak dlouho vydrží řetěz vám?

No postupně se dostáváme k té největší změně. Jedna z věcí, kterou jsem si na nových motorkách skutečně oblíbil, mohli jste to odpozorovat i z některých mých recenzí. Teď nemám na mysli moderní světla, u kterých je posun vidět asi nejvíc. Hehe, je vidět, protože konečně skutečně svítí … no nic. Mám na mysli brzdy. Možná si vzpomenete třeba na Tuono, které jsem testoval minulý rok. Doslova jsem se rozplýval nad radiální pumpou Brembo, se kterou brzdit byla učiněná radost.

Můj Triumph má přední vidlici z modelu “R”, což znamená upgrade oproti běžnému modelu v podobě radiálních třmenů a radiální brzdové pumpy. To zní přece skvěle? Ano, zní. Přesto je v “brzdovém projevu” dost velký rozdíl. Pumpa je zde od firmy Nissin, a jelikož se jedná o starší (2008) model, velikost pístku je pouhých 14 mm oproti nynějšímu 19 mm trendu. Dokonce i dobové recenze, obvykle plné chvály, tu a tam nenápadně dodávají, že brzdy by mohly být o něco lepší. V běžném provozu to problém není, ale při častějším ostřejším brzdění (na okruhu) se pak, kromě běžného vadnutí brzd, objeví i vadnutí mého zápěstí. Tento jev se pak dost negativně projevuje na snaze zrychlit, kdy bych na mnoha místech mohl brzdit později, jenže to radši nedělám, protože nevím, jestli  k tomu mám ještě dostatek síly. 

Jindy bych se s tím nějak naučil žít, ale sžírá mě vědomí toho, o kolik lepší by to mohlo být. Kéž bych mohl svou motorku osadit onou blahořečenou Brembo pumpou. Tak moment, proč bych nemohl? Ano, stojí peníze, ale naštěstí stačila návštěva bazoše ve správnou chvíli a lehce jetý kus RCS 19 za lehce hezčí cenu je můj. Pumpa je samozřejmě pouze jedna kapitola delšího a také složitějšího příběhu o brzdách. Po internetech se dá najít i hejt na třmeny, jež jsou sice radiální, nikoliv však z jednoho kusu (monobloky) jako na dnešních nových (např. opět Tuono) motorkách. Nabízí se výměna za kusy z novějšího a většího modelu Speed, okruhové Daytony a dalších. Je však důležité nechat si i nějaký prostor pro další zlepšení nebo případné výmluvy. Osobně si však myslím, že právě pumpa je momentálně největší achillova pata celého systému. 

Nestojím ani tolik o větší brzdný účinek, jde mi pouze o jeho lepší a méně únavné dávkování. Vydal jsem se správným směrem? Byly to pouze vyhozené peníze? Uvidíme. Zatím nemám nainstalováno a přemýšlím, zda to chci dělat “hned” nebo si dát ještě pár prvních vyjížděk s originálem, abych pak hned pocítil rozdíl a měl (snad) dobrý pocit.

Všechna ta péče, pozornost (a peníze), věnované Triumphu však pravděpodobně vyvolala jistou žárlivost ve zbytku mého vozového parku. Ano, zbytek je už jen Compact. Musí strpět zimu, útoky dveří cizích aut na parkovišti, jízdy s opilými kamarády a jiné. Okoukal však od anglického kolegy pár fíglů. Předně ono kvalitní načasování. Když už nám tu konečně napadl sníh, po chvilce klouzání si usmyslel, že bych ho  možná měl radši, když se také stane tříválcem. Ne, nemám ho tak radši, protože reakce na plyn je nekonečně pomalá a maximální rychlost po rovině je cca 70 km/h. Na dojezd domů však stále dostačující. 

Tahle závada mě však stěží zaskočí. Už bylo pozdě večer, a tak jsem se do pátrání pustil až druhý den ráno. Ve sněhu, na parkovišti. O nic nejde, ale co kdybych měl něco novějšího na operáček, kvůli čemu bych nemusel do zimy nebo vůbec zvedat zadek? Hmm, ale byla by to pak ještě zábava? Diagnostika je snadná. Stačí postupně odpojovat jednotlivé cívky. Pokud se chod změní k horšímu, opět ji zapojíte a přesunete se dále. U jedné z nich se však, už tak nepravidelný chod, nezmění a máme našeho viníka. S trochou štěstí by byl výpadek na válci 1 nebo 2, protože pak bych nemusel sundávat kabinový filtr a další plastové kryty. Jenže nic není snadné. Nikdy. Vždycky je to ten čtvrtý, zadní, nejhůře přístupný. Někdo říká, že je to Murphyho zákon. Jiní tvrdí, že se zadní válce méně chladí, více hřejí a více trpí. Majitelé MX-5 mi jistě dají za pravdu. 

Objednávám cívku (a svíčky, když už jsem u toho, ale jejich výměna počká na hezčí počasí) a doufám že přijde brzy, protože již na zítřejší večer meteorologové slibují delší a vydatnější sněžení. Jeden z tradičně dvou brněnských zasněžených dnů. To nemůžu minout, jinak bych tu zadokolku fakt už vůbec nepotřeboval. Naštěstí mě alespoň tady čeká šťastnější konec než na Nürburgringu. Odpoledne po práci se stavuji pro cívku, měním, vše funguje. Užívám si té nejlepší klouzací zábavy až do pozdních nočních hodin. O tom si povíme třeba přístě.

Co vy a vaše zimní údržba? Už zase ji flákáte? Také na sebe vaše stroje vzájemně “žárlí”? 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Michal88
19. února 2023, 20:04
1

Moje zimní údržba se omezuje bohužel pouze na firemní interceptor Renault Master L3H2, protože ač jsem byl ujištěn, že objednání do servisu není problém, tak 4 měsíc připomínání veliteli mě to přestalo bavit a toho chudáka pro silnice, co tahám po šachtách a lomech kolem vyjetých kolejí po Tatrách a demprech, prostě potřebuju udržovat, aby chlebodárci vydělával a já dostal vejplatu. Soukromá auta bych taky potřeboval udělat (sem tam něco láknout, udělat lanovody ruční brzdy, kabelsvazek do dveří...), ale o víkendu stěhuji a přes týden jsem rád, když po 10h šichtě v bahně se dostanu domů.

reagovat
Slower
19. února 2023, 21:17
0

Sice velky offtopic nicmene - Davide tvuj dum v Brne vypada jako by se tam teleportoval z predmesti Cincinnati.

reagovat
David Střítežský
19. února 2023, 21:58
0

heh, asi díky?
Předpokládám, že myslíš ten u motorky, tak ten není ani v Brně, ani můj. Tam mám jen zazimováno. :)

af
afro-r1
20. února 2023, 10:26
1

Neni lepsi vymenit civky vsechny ctyri a mit na chvili klid? Na E46 byvaji civky tak trochu "spotrebni material".

reagovat
Trinom
20. února 2023, 10:43
0

Zimní údržba se rovná nule. Údržbu dělám na podzim a u hraček zpravidla najaře před sezónou.
Na druhou stranu, ve vytopené garáži se dá kutit na menších věcech (doskládat motor, nápravu,...), které jsou mimo auto.

reagovat
martin_100
20. února 2023, 15:40
1

V zimě na autech ani jednostopách nedělam. V rukavicích se dělá blbě a zmrzlý kulíky zas postrádají cit a šikovnost.

reagovat
Pe
Peťas
20. února 2023, 17:04
1

Presne tak, v nevyhrivane garazi delam jen pri teplotach vyssich nez +10 a vice idealne jeste kdyz je pocitova teplota +15 a ne +5 jako dnes.

martin_100
20. února 2023, 18:29
0

Přesně. Nějak se mi ne h e dávat do garáže kamna a vymejšlet komín.

Trinom
20. února 2023, 19:31
1

Přesně z tohohle důvodu jsem si do garáže pořídil naftový bufík, který má výfuk vystrčený skrz větrací díru ven :)

Pe
Peťas
20. února 2023, 17:16
0

Rukavice mam dlouhe "turisticke" od 4sr uz asi 6. Sezonu 15tkm najeto. Rupnul mi sev na kloubech na jedne ruce ani nevim kdy, jak a proc. Poslal jsem je vyrobci a ten je zasil zdarma. Je to trochu videt ale funkci to plni uz asi 3. Sezonu bez dalsiho naznaku rozpadani se. Za me spokojenost za tu cenu, servis a je to ceska firma. Retez mam od vyroby original 20tkm a plan vymeny je snad 25tkm. Snazim se cistit a mamzat co 1000km ale taky nekdy prejedu.
A neni lepsi si koupt motorku, kde jsou dobre brzdy uz z vyroby? :-)

reagovat
David Střítežský
20. února 2023, 20:33
0

Tak na 4SR se ještě podívám, i když jsem dost zaujatej pro RST - se vším, co od nich mám spokojenost.
Mažu jednou za 500, čistím každé druhé (nebo třetí :) ) mazání ... ale co si budem, často přejedu. Na druhou stranu, vždycky to byl už ojetý řetěz - nevím co vše měl za sebou. Teď se konečně uvidí.
Hele ona ta brzda sice stojí peníze, ale nová motorka pořád víc :D

Pe
Peťas
22. února 2023, 21:30
0

Mam od 4sr i bundu-maximalni spokojenost, skvele utracene penize a dziny-dobry jen ty koleni chranice mi porad cestujou a na svem miste jsou jen prvnich par vterin jizdy pak lezou nahoru nebo dole a v pripade padu si myslim, ze utecou i do strany... tak at se brzdy podari vylepsit k tve spokojenosti

Pajinex
20. února 2023, 20:41
1

Vyzkoušíš lepší a.. stojí tě to prachy. Na RSV4 šla taky RCS19 a lepší desky do monobloků. Teď kotví tak, že mám obavu o kotouče, aby nešly brzy s..t. Ty pumpy jsou trochu věda, třeba na M50 doporučují RCS17, na starší čtyřky 19, pak jsou ještě šestnáctky, chce to občas mrknout na zahraniční značková fóra. Ale to už je vyšší dívčí a jestli byla za dobře, tak to posun určitě bude. Mě u kámoše čeká zprovoznit společná stavba 916 (už jen přezout, rozhýbat třmeny a doladit starty). 996S už rok stojí, potřebuje nutně desmo i řemeny, gumy, všechny náplně apod. U daily Guzzi V85TT naštěstí jen ventily (sranda) a náplně. No a restaurace loni koupeného Cucciola 65 je tak napřesrok, protože předchozí uvedené stihnu sotva do podzimu. p.s. Ještě, že mám služební Ovci, ta vyjma trochu oleje a denervujícího infotainmentu nic nechce.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem