Rok 1994. Zdá se, jako by to bylo před chvílí, ale ve skutečnosti už je tomu letos 30 let. Byl to rok, kdy vznikl Evropský hospodářský prostor, Nelson Mandela se stal prezidentem Jihoafrické republiky, odehrála se Rwandská genocida, zemřel Ayrton Senna, Jeff Bezos založil internetové knihkupectví, byl zprovozněn Eurotunel pod Lamanšským průlivem, Česká republika slavila své první výročí a taky to byl rok, kdy Nobelovu cenu míru získal Jásir Arafat. Čtyřiadevadesátý rok byl též významný společensko-kulturními milníky. Poprvé v novodobé historii se oddělily zimní olympijské hry od těch letních a nastolil se dvouletý olympijský cyklus střídání LOH a ZOH (94 Lillehammer). Vznikla dnes celosvětově známá skupina Rammstein. V Hollywoodu zažili jeden nejsilnějších filmových ročníků, kdy vznikly takové perly jako Forrest Gump, Vykoupení z věznice Shawshank, animovaný hit Lví král či dnes kultovní Pulp Fiction.
Také české filmy měly plodný rok, zmínit mohu třeba Saturnina, či nízkorozpočtový hit Jízda s automobilovou tématikou. Pamětníci jistě dodnes vzpomínají na monstrózní show, kterou na strahovském stadionu předvedli Pink Flyod pro více než 100 tisíc lidí. Prostě sladké devadesátky se vším všudy. Nejsme tu však od toho, abychom zde rozebírali geopolitickou situaci, či řešili kulturní revue. Tady jsou důležitá auta. Pojďme se tedy podívat na krátký přehled toho nejzajímavějšího, co vzniklo v roce 1994 a tudíž jej můžeme letos přihlásit do registru historických vozidel.
Alfa Romeo 145
Stárnoucí kompaktní model 33 dostal po dlouhých 12 letech vytouženou náhradu. Italové to vzali z gruntu a připravili třídveřový hatchback, na koncernové platformě Tipo 2, na které vzniklo mnoho jiných úžasných vozů, po kterých zamačkáváme slzu v oku. Alfa Romeo 145 (o rok později ji doplnil pětidvéřový hatchback/liftback 146) byla pro tuto tradiční automobilku krokem do neznáma. Avšak nadmíru povedeným krokem. 145 skvěle jezdila, zpočátku ještě s charakterními Boxery pod kapotou, později už pokrokovými TwinSparky. Tak či onak, je to rozhodně auto, které se zařadilo mezi nejdůležitější modely této dnes lehce skomírající značky
Audi A4/A6/A8
Rok 1994 byl důležitý také pro Ingolstadtskou automobilku Audi. Představila světu nové značení svých modelů, kterého se drží dodnes. Poprvé jsme se tak mohli seznámit s modely A4, A6, A8. Zatímco A6 byla jen přeznačeným modelem 100, základní A4 byla zcela novým modelem, který přímo nahradil oblíbené Audi 80. Nová A4 byla prvním autem, využívajícím platformu B5 (PL45) pro vozy s podélně uloženým motorem. Stal se také nositelem designového jazyka, kterým k nám vozy Audi dlouhá léta promlouvaly. Ještě důležitějším modelem však byla vrcholná A8.
Audi potřebovalo po nepříliš povedeném modelu V8 dokázat, že patří mezi absolutní automobilovou špičku a právě A8 (D2) byla nositelem tohoto poslání. A8 byla prvním vozem na světě, využívajícím hliníkový monokok Audi Space Frame, díky kterému byla A8 i přes využití pohonu všech kol, až o více než 100 kg lehčí, než nejbližší soupeři. Audi z tohoto dodnes těží. Opět můžeme říct, že se jedná o jeden z nejdůležitějších modelů celé automobilky vůbec. Třešničkou na dortu roku 94 v podání Audi, byla limitka RS2 Avant s brutálním pětiválcem pod kapotou. Na tomhle kombíku spolupracovalo s Audi také Porsche a dnes je to opravdu ceněný sportovní vůz, který se vyvažuje zlatem.
BMW řady 7 (E38)
Další z legendárních modelů, uznávaný snad každým fandou značky BMW. Ikonická sedmička, tak jak si pamatujeme, jak ji máme rádi. První evropské auto se satelitní navigací, první BMW se zabudovanou televizí, první sedmička s dieselem, poslední sedmička s manuální převodovkou. Historie tohoto modelu by vydala na samostatný článek, nakolik se jednalo o pokrokové auto. A vida, dnes už na E38 můžete dostat vete noty.
Range Rover P38
Druhá generace britské ikony luxusu, alias legendární Range Rover. P38 byla posledním modelem, který původně připravovali pouze Britové (byť nakonec do toho trochu kecali už také Němci). Jedná se o přímého následovníka legendárního Range Ravire, který vydržel ve výrobě extrémně dlouhých 26 let. To se „pé třicet osmičce“ nepovedlo, neb vydržela v nabídce pouhých 7 let. Bylo to především z „politických důvodů,“ když BMW, jež značku postupně ovládlo, nebylo s touto vlajkovou lodí úplně spokojené. To že to, mírně řečeno, nebylo příliš spolehlivé vozidlo kupodivu vadilo asi nejméně. Největším problémem byla chybějící majestnátnost a opulentnost, kterou nástupce v podobě modelu L322, přinesl měrou vrchovatou. P38 nebyla prostě dostatečně nóbl, aby mohla hrdě nosit na přídi nápis Range Rover. Já pro to pochopení úplně nemám, neb mám zrovna pro tuto generaci jistou slabost. Nicméně nikdy jsem se neodhodlal nějaký ten kousek zakoupit, protože nejsem blázen, že jo. Zkazky o tom, jak udržet při životě nějakou tu P38, bývají dost drsné. Pokud byste však byli odvážnější než já, i tohle auto můžete od letoška protáhnout testací a provozovat jej jako historické vozidlo, když na to přijde.
Toyota RAV4
Auto, kterým Toyota dokonale odhadla trh. Auto, které aktuálně patří mezi nejprodávanější vozy světa. Auto, které dnes potkáváme prakticky na každém rohu. Těžko bychom před třiceti lety řekli, že Toyota položila základy novodobé legendy. Přesně tím však model RAV4 bezpochyby je. Pamatujete, jak to začínalo? Takové podivně tvarované SUV, nejčastěji v modré barvě, ještě ke všemu třídvéřové. Nebylo to příliš velké, nebylo to ani kdovíjak schopné v terénu. Nebylo to nejprostornější a už vůbec ne nejlevnější. Nebyly v tom ani silné motory. Prostě to vypadalo jen jako nějaký pokus, který dřív nebo později vyšumí do ztracena. Kdepak, to by byla velká mýlka. Toyota první generací RAV4 položila základy globálního úspěchu. Generaci po generaci vylepšovala tohle své důležité SUV, až jej vybrousila k dokonalosti a nyní sklízí plody své trpělivosti. Třicet let trvalo, než se v podstatě z ničeho stala RAV4 nejprodávanějším autem na světě. Gratulace k takovému majstrštyku. Původní RAV4, která tomuhle úspěchu položila základy, může dnes být takovým lehce výstředním, avšak veselým veteránem. To to utíká panečku.
Důležitých či jinak zajímavých aut, která letos oslaví kulatou třicítku, je celá řada. Napadá mě třeba čarokrásné Ferrari F355, poslední Gandiniho hranaté Quattroporte, pokroková Lancia Kappa, malý Opel Tigra, či třeba dnes nejprodávanější kombík, Subaru Outback. Zapomenout rozhodně nesmíme ani na český poklad, kterým je velký facelift Favorita, s krásným jménem Felicia. Ano, i tohle je záležitost roku 1994. Jaké je vaše oblíbené auto daného roku. A jaké vás k roku 1994 vážou vzpomínky? Podělte se o ně v diskuzi.
08. srpna 2024, 08:36
1
V roce 1994 je jenom jedna automobilová událost, která stojí za řeč! :D
Představení E36 ve verzi Compact!
08. srpna 2024, 08:53
1
Úžasná doba. Auta byla na naše poměry neskutečně drahá, ale dobře jezdila, i na dnešní poměry. V textu je zmíněno skoro všechno zásadní, přidal bych jen
- Jaguar XJ série 300
- poslední vzepjetí amerických automobilek. Nové kousky mělo i GM (Oldsmobile Aurora / Buick Riviera), ale na mysli mám hlavně totální ofenzívu u Chrysleru (Neon, Sebring, Cirrus/Stratus, New Yorker/LHS. A Dodge Avenger).
08. srpna 2024, 21:20
2
Jo jo, cab forward design, Sonauto a "ameriky" prodávané i v "blbým Česku" úplně oficiálně...
New Yorker/LHS - to bylo "něco", mohl jsem si hlavu ukroutit, když kolem mě jely...
Na Rivieru jsem fascinovaně zíral v Autokatalogu 94' a o 15 let později si ji koupil :-)
Jinak, odmyslím-li filmy, pro mě je ten rok navždy spojený s The Cranberries, albem No Need To Argue (tu písničku mi budou hrát na pohřbu) a megahitem Zombie.
Rok ve kterém bylo člověku 20 let už z principu nemohl být špatný... :-)
08. srpna 2024, 22:53
0
No Need To Argue – boží. Dokonce jsem minulý týden na YT našel tuhle píseň jako duet Dolores + Sinéad, což jsem ale váhal, jestli to není dílo umělé inteligence.
Ten Buick je unikát, já jsem v té době nejvíc žral kupé Mazdu MX-6, bydlel jsem v Brně vedle autosalonu Mazdy, a jako už tehdy raritku jsem obdivoval kupé Subaru SVX.
Jo, taky mi tehdy bylo dvacet a jezdil jsem svým prvním autem – Š100 po bráchovi a rodičích :-) a šetřil na něco lepšího.
08. srpna 2024, 22:59
0
Jo, jasně, jako oplista jsem snil o Calibře Turbo (2,0 R4, 4x4, 150 kW), ale to byla tehdy rok stará verze pět let starýho auta. Designově ale tehdy pořád velice přitažlivýho!
09. srpna 2024, 10:21
1
rivka:
Stejnej ročník :-), ale pro mne to byly roky 93-94 naopak dosti na houby a v určitém směru jsem se z toho nesebral dodnes :-/. Co se pohřbu týká, pevně věřím tomu, že mne spálej někde bez obřadu a popelem posypou chodník, aby neklouzal.
Nicméně: v hudbě se toho urodilo tolik, že je dodnes z čeho vybírat. Za mne třeba Soundgarden - Black Hole Sun nebo Nirvana - The Man Who Sold The World.
09. srpna 2024, 12:47
0
rock:
Poslednou vetou si sa mi vyslovene trafil do vkusu, originálne CD-čka s obidvomi spomenutými skladbami mám stále doma, len mám jednu faktickú poznámku k piesni The Man Who Sold the World - ak aj odhliadnem od skutočnosti, že autorom pôvodnej verzie je David Bowie, remake od Nirvany sa mi spája skôr s rokom 1993, lebo odznel v rámci MTV Unplugged už v novembri daného roka (videokazetu s nahrávkou koncertu som videl toľkokrát, že mi to zostane v pamäti už asi natrvalo)... Beriem to však tak, že album bol vydaný až o rok neskôr a aj v tvojom príspevku sú uvedené roky 93-94, takže je to skôr upresňujúca informácia bez zásadného významu. :)
09. srpna 2024, 13:33
0
Znám i tu originální verzi a líbí se mi taky. Ale ta od Nirvany má v sobě něco navíc...
08. srpna 2024, 09:07
2
1994 byl dobrý rok :-)
https://www.autocar.co.uk/car-news/features/best-year-new-cars-driving-1994s-greatest-models
https://www.imdb.com/list/ls070069226/
https://en.wikipedia.org/wiki/Billboard_Year-End_Hot_100_singles_of_1994
08. srpna 2024, 09:48
0
Říjen 1994 zahájení výroby české legendy jménem Škoda Felicia.
09. srpna 2024, 14:00
0
To já bych s dovolením připomněl CRX DelSol a celkové válcování konkurence honďáckými V-TECy a neslýchaně dobré The Downward Sprial od Nine Inch Nails.
09. srpna 2024, 18:30
0
Také se připojím s britskou produkcí, nejen má oblíbená P38 je tady 30let, ale od září 1994 je mezi námi i roadster MGF ....
21. srpna 2024, 13:40
0
1994, přechod mezi tretakem a ctvrtakem na prudce. Tehdy jsem nejvíce vnímal Toyoty Celica a Lancie Delta, nejspíš. Snil o řidičáku a jezdil na dedove Jawa 250 Kyvacka. Doma bylo zjevení, když se u nás objevil Fiat Regata.
Jo krasne a dávné roky to byly.