Vždyť co na tom může být – odpojit pár hadic a konektorů, vyšroubovat pár šroubů, vyhodíš ho ven, nový dovnitř a na oběd jsem doma. A za tohle chtějí v servisu minimálně 13-15 tisíc?
Ale pojďme na to od začátku. Vždycky jsem si říkal, jestli bych něco takového zvládnul. Opravdu je to tak složité? U většiny hadic znám jejich účel, vidím i odkud kam vedou, zbytek si označím. U konektorů a drátů jsou po motoru rozvedené kabelové svazky. Je to složitá zakroucenina, ale dost přesně vyrobená a většinou se konektor jinam než na svoje místo zacvaknout nedá. A zase, když si všechno označím… Snad jen o napojení převodovky na poloosy nemám ani nejmenší představu, ale je to mechanika, tam není moc co zkazit a poloosy jsou často servisovaná věc. Tam jistě bude nějaký snadný způsob, jak to rozebrat a složit. Nebo je možnost vyndat motor bez převodovky. Na druhou stranu – pokud pak nastane jakýkoli problém (motor nebude chtít startovat, bude mít nepravidelný chod nebo snad nezačne ani točit), díky mým omezeným znalostem budu dost v pasti. A že těch možností, co pokazit, je zde spousta.
Jsem dítě z paneláku, takže jsem v mládí tak maximálně přivrtával poličky, skládal zakoupené skříně či postele či vyměnil žárovku. Byť se mi můj táta snažil předat alespoň část manuální zručnosti, které měl přehršel, já jsem víc tíhnul k počítačům. Všechny ty displeje, svítící diody a odborné anglicky znějící názvy… Když jsem pak jako první ze třídy (mimochodem třetí třídy) měl počítač, byl jsem king. Až ten darebák Vojta mi všechnu slávu sebral, když si mohl dovolit dokonce 486ku a rozjel na tom Need for Speed. Na mě tedy zbývaly jen Stunts.
Jistě tedy vidíte, že vrtat se v autech nebo vlastně v čemkoli jiném, jsem prostě nějak neměl v DNA. Jenže všechno se to změnilo se stavbou domu a od té doby mě občasná manuální práce vlastně dost baví a na autech obzvlášť. Takže olej a filtry jsou první krok, rozebrání brzd a výměna třmenů druhý, pak ložiska kola, různé opravy elektroniky po kabině, sem tam sundání nárazníků, přidělání parkovacích senzorů a tak dál. Zatím samé drobnější úkony, ale jaké by to asi bylo vyměnit celý motor?
A pak přišla příležitost – známé umřela Corsa na dálnici. Po krátké diagnostice po telefonu s někým, kdo je rád, že si neplete pedály (prostě jí auta nezajímají), jsem dospěl k závěru, že auto prostě uvařila. Tady přichází na řadu první vtipný moment – zjistili jsme, že pojistka jí kryje odtah do „nejbližšího“ servisu. Tím byl autorizovaný prodejce Škoda. Ano, docela koukali, proč jim tam odtahovka skládala starý, obouchaný a nepojízdný Opel. Vše se vysvětlilo a prý se na to zkusí podívat. Naštěstí pro nás, vzhledem k cenovce hodiny práce v “nóbl” servisu na to ale nakonec nedostali náladu a auto (překvapivě na svoje náklady, díky) odtáhli na druhý konec města do normálního servisu. Ti už se své úlohy zhostili na výbornou.
Po rozebrání části motoru ale přišlo zděšení a telefonát, že s opravou tohoto motoru nechtějí nic mít. Motor už byl evidentně několikrát amatérsky opravovaný, černý silikon kryl potencionální místa průsaků jak zvenku, tak bohužel i zevnitř. Těsnění pod hlavou nechybělo, ale pro jistotu tam byla hned dvě na sobě. Víc opravdu někdy neznamená líp. Sem tam chyběl šroub a další drobnosti. Vlastně se divili, že to vůbec jezdilo. Když jsem pak prozradil, že auto bylo koupeno jen o pár dní dříve, vše se vyjasnilo. Prostě provizorně „zalepený“ motor, aby to chvíli jezdilo a na předváděcí jízdu plus pár kratších cest po městě to stačilo. Když v budících ani není teplota chladicí kapaliny, není jak si zvýšené teploty všimnout. Dálnice má ale na motor jiné nároky.
Dohadování s prodejcem nechám stranou, to šlo mimo mě. Já jsem měl jen udělat to rozhodnutí, jestli auto buď vyhodit, nebo opravit. A když opravit, tak servisem nebo nějak jinak. Zde přichází ten zlomový moment, kdy jsem neuváženě pronesl: „To vyměním doma“. Když jsem to pak oznamoval majiteli servisu s tím, že jsem to sice nikdy nedělal, ale ono to nějak snad půjde, jen se na mě tak mile pousmál. On už věděl, co mě čeká. Ta příjemná část byla transport auta přes půl republiky ke mně domů. K tomu mi posloužila Mazda CX-80, kde jste si zlaté Corsy v roli pacienta mohli všimnout nejen na úvodní fotce.
Druhou částí bylo sehnat motor, což se ukázalo jako větší výzva, než jsem čekal. Většina aut se totiž osazuje celou řadou různých motorů a narazit na ten správný nebývá vždy lehké. Nejdříve jsem obvolal inzeráty u nás, ale protože se cena blížila k dvaceti tisícům, což je tak hodnota této, přiznejme si to, nepříliš pěkné Corsy, nedávala by oprava moc smysl. Druhý krok tedy vedl, jak jinak než do Polska, studnice dílů na všechno a na Opely zvlášť. Podle mě tam mají i díly, které se nikdy nevyráběly. Předtucha byla správná – motorů bylo v nabídce několik, ale buď samotný oholený blok, a to je spousta práce navíc, nebo nastrojený motor, který ale s dopravou vycházel skoro jak u nás. Přichází tedy poslední zoufalý nápad. Tím je spoléhání na to, že lidi jsou líní dokonce vypsat i slušný inzerát. To je totiž dneska vzácnost, aby někdo hezky sepsal všechny technické parametry a dalo se podle toho filtrovat. A přiznejme si, že Bazoš zrovna v těch filtrech ani moc dobrý není, a Marketplace je přímo tragický. Zbývá tedy jen zadat „Opel“ a ručně hledat. Ano, trvá to a je to pěkná otrava, ale jak už se mi poněkolikáté potvrdilo, úspěch se dostavil. K inzerátu s všeříkajícím textem „prodám motor Opel“ bylo pár fotek s fixou popsaným motorem. Tam už technické parametry byly a potvrdili mi, že je to přesně to co hledám. Ale sakra lidi, pište ty inzeráty pořádně!
I komunikace byla zábavná. S pánem se silně východním přízvukem jsme si sotva rozuměli, ale pochopil jsem, že dopravcem nic posílat nebude, o víkendu nedělá a po 16 hodině mi ani ve všední den telefon nezvedne, natož aby na mě někde čekal. Na druhou stranu bylo to u Brna – tam je možné cokoli, takže zlobit se snad ani nejde. Po týdnech shánění je tedy konečně domluvený motor za sympatických deset palackých. To je fér. A ač jsem to tehdy nevěděl, právě tady se podle mě zrodila cesta k úspěchu – motor totiž odpojoval někdo, kdo sakra dobře věděl, co dělá. Takže hadice uřezal a konce nechal na motoru. Hlavně ale to samé udělal i s konektory elektroniky – svazky na motoru tak zůstaly neporušené, ale o tom, jak moc mi to pomohlo, až za chvíli.
Teď už konečně k samotné výměně. Nejdříve musela proběhnout odinstalace (to jsou ty moje termíny z IT) původního zbytku motoru. K tomu je vhodné mít (alespoň půjčený) zvedák na motor a nutností je velké kladivo. Stačily dvě hodinky a najednou byl motor venku. Cítil jsem se jako borec, spodek motoru se houpal na řetězech, mezi koly Corsy zela obrovská díra a já měl dokonce špinavé ruce! Jo, to mi ještě nedošlo, že jsem ven tahal sotva polovinu motoru, a proto to šlo všechno tak hladce…
Následovalo zjištění, že ač mě studnice všeho vědění (diskuse na Facebooku) ujišťovala, že spojka je shodná pro manuální i robotickou převodovku EasyTronic, není tomu tak. Naštěstí lze ale všechno přešroubovat a strhnul jsem jen jeden šroub. To je slušné skóre.
Následuje asi největší rada, kterou mohu nováčkům dát – uvažte si nový motor pořádně! Nemyslím, aby vám nespadl, to je snad jasné, ale aby držel ideálně v poloze, ve které pak bude i v autě. Tohle jsem podcenil a motor jsem si zkrátka upevnil moc nakřivo. Ono to není jen tak, všude jsou hadice, elektrika a držáky všeho a vhodných míst je jako šafránu. Já touhle blbostí ztratil snad celý den práce a zestárnul jsem asi o deset let.
Nyní druhé moudro – nedělejte to sami. I já to vzdal a zavolal kamaráda Michala, který má s výměnou motoru sice podobné zkušenosti jako já (takže to viděl asi jen v Pimp My Ride), ale nadšení mu nechybí. Víc očí víc vidí, víc hlav víc ví a víc rukou víc zatlačí. Po předělání řetězů na motoru už se konečně jednotka začala soukat na své místo v poloze, která se zdála nadějná. Jenže tady nastala chvíle, kdy jsem si začal uvědomovat, jak moc byla demontáž motoru bez krytu rozvodů ze strany a bez osazené hlavy se vším okolo srandovní. Najednou jako by snad překáželo i přední sklo. Největší problém byl ale se šířkou. Vyndavat motor bez převodovky se najednou nezdálo jako nejlepší nápad. Takže hever pod převodovou skříň a opatrně ji nadzdvihnout, aby pevně trčící hřídel víc těšila na díru ve spojkové lamele… Zní to divně, ale určitě víte, co tím chci říct. Prostě ji trochu vychýlit nahoru, aby motor zajel do převodovky a konečně se vešel mezi dva hlavní nosníky. Když už jsem ji přizvedával asi po čtvrté, měl jsem trochu obavy, ale motor konečně skočil na své místo. Oslavy byly na místě. Z operace, o které jsem si myslel, že bude tak na odpoledne, jsou najednou spíš odpoledne tři. Ten pocit, když konečně šroubuji motor k držákům na karoserii a všechno sedí, je úžasný.
To ale samozřejmě ještě neznamená, že je všemu konec, protože přicházejí na řadu ty menší problémy – napínák řemenu je nějaký vychýlený z osy a lehce křivý. K jeho výměně za ten ze starého motoru je ale potřeba zas ten konečně přišroubovaný motor odšroubovat a tentokrát o něco málo spustit níž. Když už je motor v pohybu, je dobré přidělat i kompresor klimatizace, protože k jeho šroubům se dá taky dostat jen tehdy, pokud máte na ruce minimálně dva ohyby navíc. Díry na šrouby ve výfukových svodech jsou tak úzké, že jimi prakticky neprojde jakýkoli standardní ořech z gola sady.
Chvíle, které jsem se vlastně bál nejvíc, je tu – připojení všech hadic a elektriky na nový motor. Kupodivu se ale daří o dost lépe, než jsem čekal. Všechny hadice jsou naohýbané tak, že vlastně padnou jen na svoje místo a hlavně vidím původní konce a můžu porovnávat. S vedením benzínu je to stejné. A elektrika? Nakonec stačí vytahat z auta nepotřebné kabely rozpojením konektorů a zapojit na nový motor dva, ano opravdu jen DVA konektory z auta, a to je vše. Právě tady byla ta největší výhoda koupě nastrojeného motoru, který někdo předtím správně vyndal ze starého auta. Teď už opravdu zbývají jen drobnosti – nasadit stěrače, držák baterie, nějaké plasty a taky hlavně dolít kapaliny.
Auto je připravené na otočení klíčkem. Právě to je ta chvíle, kvůli které se tu tolik hodin dřeme. Jenže zasloužený pocit vítězství nepřichází. Ještě ne. Na přístrojovce totiž zůstávají svítit snad všechny kontrolky a motor ani netočí. Zkušení už vědí – tohle bude chtít řídící jednotku ze starého motoru, která je tu pravděpodobně spojená i s imobilizérem, ale to už je jen drobná práce navíc. Stačí deset minut šroubování a vše je na svém místě.
Vyjde to tentokrát? ANO! Konečně to vypadá, že Corsa opravdu vstala z mrtvých a bude naše silnice brázdit ještě nějaký ten pátek navíc. Motor naskočil prakticky ihned, běží hezky hladce a plynule. To je vlastně taky docela příjemné zjištění, když jsem motor kupoval bez jakékoli předchozí kontroly… Pak už následuje jen nudná kontrola – kousek se projet, zjistit, že robotická převodovka EasyTronic dělá co má a nepotřebuje kalibraci, hlavně ale hlídat hladiny všech nádržek. Nyní už najela Corsa skoro 3 tisíce kilometrů, takže můžu s jistotou napsat, že se operace podařila. Pacient jezdí jak za mlada, neztrácí (ani nepřibývají) žádné kapaliny, startuje jak má a žere neustále pod šest, i když mu stojím neustále na plynu, protože 59 Kw není žádný zázrak.
Závěr
Byl to bezvýznamný krok pro lidstvo, ale obrovská zkušenost pro mě. Něco jsem dokázal. Něco velkého.
Vyměnit motor jsem si prostě chtěl zkusit, a tady k tomu byly ideální podmínky – auto je (hlavně kvůli vizuální stránce, protože technicky je to slušné) velmi nízké hodnoty, takže neúspěch by tolik nebolel. Šlo o jednoduchý atmosférický a malý agregát, žádné turbo, žádné filtry nebo podobné chytáky. Jednoduchá elektronika a hlavně dost prostoru kolem motoru byly mojí výhodou. Proto nyní ještě víc obdivuji mechaniky, kteří se pouštějí do oprav nebo výměn motorů, které jsou v motorovém prostoru umístěné mnohem víc „na těsno“. A co ta cena? Teď už se divím, že za to chtějí tak málo. Těch nervů a času co mě to stálo…. Je mi jasné, že zkušení automechanici se u mého článku usmívají, denně řeší asi mnohem horší věci a úkony, u kterých já jsem musel přemýšlet, dělají automaticky. Ale každý to jednou dělá poprvé. Nyní už vím, že to fakt není taková sranda, jak jsem si původně myslel.
A do jaké největší opravy ses odvážil ty? Poděl se o to v komentářích.




































spooon
3. 3. 2025, 12:32Gratuluju! Moje poprvé bylo asi před deseti lety. Když sem na okruhu vlivem nedostatku oleje přidřel motor v MX-5, Ven to šlo lehce, nazpátek docela taky, jen sem měl problém s pár hadičkama a konektorama. Problém byl totiž v tom, že od vyndání motoru po zpětnou montáž oběhlo asi 6 měsíců (než se udělala GO)
A ještě si dovolím nesouhlasit s nutností žirafy
GanGreen
4. 3. 2025, 09:17Než mě zastavil úraz, tak jsem se pár let živil jako mechanik, ač mám hotelovou školu... takže amatér v oboru stejně jako autor článku. Jen s rozdílem, že jsem si mohl vždy zajít pro radu za šéfem/kamarádem.
No musim říct že motory jsem tahal z auta vždy s odporem, protože to je prostě voser, ale rozhodně nikdy nešel ven vrchem, pustil se celej i se špajskou na paletu a když se vše odpojilo tak se zvedlo auto a motor vytahl paleťákem pryč. S tou žirafou to musí bejt hroznej pojeb :D
Každopádně gratuluju, v životě se má zkusit všechno :)
GanGreen
4. 3. 2025, 09:19Měl to být samostatný koment, nevim proč jsem to napsal do reakce na Spoona. Nemusíš odpovídat :D :D
RedX
3. 3. 2025, 12:54Super článek, takové bych na autíčkáři rád četl častěji. Nemůžu si pomoct, správný nadšenec musí být občas ochotný a schopný si trochu ušpinit ruce a ne jen diskutovat na internetu!
Já nejsem žádný přeborník, jen takový hobík, ale, co se týče pohonného řetězce, výměn motoru mám za sebou asi 8, k tomu jednu převodovku a spojku, dvakrát zadní diferák s kardanem.
Poprvé to byly fakt primitivní podmínky, stará stodola, zaparkovat pod trám, zavěsit kočku a šlo se na věc. Taky na starém vraku, kde nebylo co zkur.. zničit.
Od té doby jsem si vypracoval vlastní přísloví: všechno trvá přibližně třikrát tak dlouho, než je prvotní odhad.
Naivita se nevyplácí (neplést s odvahou a kuráží!) a dobrá teoretická příprava zamezí nepříjemným překvapením. Když jsem například v polovině práce musel obejít celou vesnici, jestli náhodou někdo nemá ten správný neobvyklý ořech, nadával jsem si, že jsem to video na youtube proklikal tak rychle.
Dobrý je, když to děláš znovu na stejném typu auta nebo dokonce na stejném autě, sám po sobě. Podruhý to jde mnohem líp a když je třeba něco moc utažený, víš komu nadávat :D
Základní kontrola, když od někoho bereš vyndaný motor, i když jentak sedí na staré pneumatice nebo na paletě, je přes hlavní řemenici si s ním párkrát otočit. Lehce chycená ložiska nepoznáš, ale fatálku ano.
Víčkem na dolévání oleje je často vidět na vačkovou hřídel a někdy i na rozvodový řetěz. Mechanicky ti to obvykle moc neřekne, ale podle případných usazenin a jejich barvy uvidíš, zda tomu někdo dával alespoň základní údržbu.
Na volně stojícím motoru by mělo být snadné zkontrolovat stav svíček a případně se i podívat kamerkou do válců. Nějaký obyč boroskop stojí dnes pár korun.
Posledním krokem, který nemusí jít vždy provést, je kontrola vložky olej. filtru. Pokud je bez třpytek nebo jen tu a tam jedna dvě maličké vločky, mělo by to být OK. Samozřejmě když je předání na parkovišti u supermarketu, ne vždycky to jde, ale všechny tyhle úkony jsou jednoduché a rychlé.
Taky už jsem si dovezl motor, co nepasoval (moje blbost) nebo takový, co za pár kilometrů zaklepal definitivně. To člověka vycvičí v důvěře k cizím lidem.
Po montáži motoru osadit jen nezbytné minimum a zkusit start. Nedávat chladič, neplnit vodou. Výfuky také nutně ne, lambdu to na začátek nepotřebuje. Váhu vzduchu to potřebuje, filtr a airbox ne. Ani altík nemusí být na motoru, i když je dobré aby byl zapojený elektricky. Klimakompresor, servopumpa, nic tam pro první start být nemusí.
Takhle to aspoň bylo u starších aut, řekněme do Euro4. Tam může být pro hobíka okraj jakési komfortní zóny.
afro-r1
3. 3. 2025, 14:06To prislovi znam. Pri cenovem odhadu v praci take odhadnu potrebny cas, vynasobim dvema - a tak nejak to ve skutecnosti byva.
Michal88
3. 3. 2025, 14:36Článek dobrej, připomnělo mi to moje začátky, kdy stejně jako spoon jsme vyndavali s tátou motor z Xantie na lešenové trubce.
Dneska už je to sranda, ale je fakt, že jak jsem se posunul trochu výš a na trochu větší stroje je to už o něčem jiném. Teoreticky víc místa (u některých strojů ano, ale vyndavat motor z buldozeru, z toho maj osypky i letití mechanici), ale přibyla k tomu obvykle hydraulika atd. Zrovna minulý týden... Ve čtvrtek ven převodovka (mmch. by se dala nazvat jako robotizovaný manuál, vzhledem k tomu, že u tohoto typu stroje nejsou v převodovce lamely, ale má klasicky vidličky se synchrony a řazení je elektrohydraulicky) z CAT teleskopického manipulátoru, v pátek opravit, v sobotu vrátit do stroje a navrčet. Byl jsem tedy i v neděli, protože to vypadá, že je tam vysypanej orbitrol na řízení, ten se bohužel nepovedlo opravit, tak stroj dneska u zákazníka bohužel nebude...
Jyrki
3. 3. 2025, 23:01Lukáši, gratulace. Chce to udělat další krok a poskládat si motor sám.
Joseff
3. 3. 2025, 23:42Tak nějak mě při čtení zalila vlna nostalgie a zavzpomínal jsem si. Tak se o to tady podělím. Je to už více než 35 let, co pantátovi ukradli auto z garáže (Š120L). To bylo naříkání, ukradli mu miláčka.
Za cca tři neděle mu ho policajti našli v jedné řadové garáži, rozebrané.
Pantáta sehnal odtahovku a jeli jsme pro něj. Když píšu rozebrané, tak rozebrané. Auto sice mělo kola, protože na kastli zůstala přední náprava a převodovka s polonápravama, ale jinak nic. V interiéru zůstalo jen čalounění stropu. Palubovka, volant, okna, dveře, dokonce i držáky sedaček, všechno poházené po garáži. A to ještě, po jedné straně chodil jeden co vytahoval konektory a po druhé chodil blb s kudličkou a skoro u konektorů ty dráty uřezal.
První jsme museli vrátit motor, aby to šlo vůbec natáhnout na odtahovku. Pěkně v "teplějch", čtyři chlapy.
Ovezli jsme to v dílech, v té gráži jsme "vyzobali" i šroubky a podložky po zemi.
Za cca týden, na návštěvě jsem si toho vyslechl. Že mu to v autoservise nechtěj udělat, mají jen tabulky na demontáž a montáž. Do tý hromady šrotu se nikomu nechtělo. Když jsem už dlouho poslouchal to lamentování. "Kdo mě to dá dohromady!" Tak jsem to nevydržel a prohlasil: "Já!" Pak se trochu vzpamatoval, Švagr sehnal natěračskou dílnu a patek, sobotu s nedělí jsme to dali dohromady. Zůstali jen nějaké drobnosti, že si chtěl něco natřít a sem tam chyběla nějaká drobnost, kterou si šel k policajtům "vyfasovat" z toho co těm chmatákům zabavili.
Ani jeden z nás nemá a neměl s automechaničinou nic společného. Nejblíže jsem měl já, neb pár roků před tím jsem vyvářel Š100.
Chce to jen se nebát. Sice tenkrát byla auta jednodužší, ale zase nebyl internet a YouTube.
Jó, je to sranda, když na jedné straně máte kastli a na druhé straně neuspořádanou hromadu toho co do ní patří. Když si člověk vezme z té hromady něco a těď přemýšlí, co to asi tak je a hlavně, kam to si tak patrí. :D
Tak tedy chápu autora toho článku, že podlehl nářkům a zoufalství známé. :D Já tenkrát taky podlehl. Teď mám aspoň na co vzpomenout.
Ale schválně, co byste dělali, kdyby jste najednou měli auto v dílech?
jakub kuba
4. 3. 2025, 08:48namontoval jsem tazny, po 14 dnech jsem vymenil auto, takze zase sundat a hodit na novy, baby na inspektoratu se divili, ze tam jsem furt, jinak pekne na ulici sundat hlavu a dovizt na srovnani a pak to nacasovat spravne kdyz jsou obe vacky variabilni byl orisek :)
mariov8
5. 3. 2025, 10:56Něco jsem taky udělal, ale teda zlaté staré mercedesy s agregáty podélně. Poslední auto na kterém jsem sám něco dělal, a ještě pro změnu na ulici a ne v něčí dílně, byla Xantie. Výměna chladiče a zařekl jsem se. Jinak výměna motoru je ještě zlatá, ale takový kompletní kabelový svazek... když si to člověk udělal sám, vždy se o tom, jak to asi tak funguje i něco dozvěděl. Obvykle jsem byl spíše pomocná síla, taky kdysi zaměstnanec IT, ale neskutečně mne to bavilo.
Bohous53
5. 3. 2025, 14:13V sedmnácti jsem si komplet zrepasoval CZ175, Komplet rozebraná kostra, výměna všech kuličkových i kluzných ložisek, U motoru výměna pístních kroužků a spojky.
U mého prvního auta škoda 120XL třikrát výměna motoru (měli jsme doma náhradní motor ze 105), než jsem zjistil, že problém s přehříváním není v motoru, ale v ucpaném chladiči :)). U té 120 byla více méně povinná výbava montérky, nářadí a některé náhradní díly za zadními sedadly :). Pak následoval favorit, u kterého jsem byl nucen vyměnit pouze přední světlomet po srážce se srnou, jinak jezdil bez problémů. A ani u dalších aut jsem na štěstí, žádné fatální problémy neměl (tuk tuk tuk) :).