načítám data...

Volvo XC90 B6 Polestar Engineered: Rodinný bodyguard v nejlepších letech

Volvo plánuje hromadu nových modelů - mladších, dynamičtějších a hlavně elektrických. Má ale jakékoliv auto šanci nahradit starou dobrou XC90?

zobrazit celou galeriiFoto:   Viola Procházková

Je to k nevíře, ale v loňském roce oslavila XC90 dvacet roků na světě. Za tuto dobu dokázala zajímavou věc. Zatímco dříve nám při slově Volvo v mysli naskakoval hranatý kombík, dneska už je to spíš velké SUV. Co zůstává, je aura spolehlivosti a bezpečnosti, jakkoli jde o veličiny do značné míry abstraktní. Můžete se ušklíbat, že švédská ocel už dávno není, co bývala, dobrou pověst mezi lidmi ale značka neztrácí. Kolik máte známých, kteří koupili manželce na převoz potomků Volvo, protože to je přece to nejbezpečnější? Já si jich pár vybavím. 

Foto: autickar.cz

O tom, jaké má XC90 plány do boudoucna, mnoho nevíme. Na dveře už buší nová generace elektromobilů, vedle nichž bude klasické obří SUV působit jako dinosaurus, přesto by se mělo prodávat dál. Dobře tedy, pojďme se podívat, co nabízí v roce 2023 varianta v maximální možné míře benzínová, navíc s optimalizací Polestar Engineered. To si nechám líbit! Na aktuálně největší Volvo se fakt těším. I když nám redakcí prošlo několikrát, na týdenní test jsem ho řízením všelijakých náhod nikdy neměla… 

Kabina jako výstavní síň

Uvnitř vládne černá a šedá, což může být ta nejnudnější, ale i ta nejmajestátnější kombinace. Tohle je druhý případ. Kůže na sedačkách je opravdová a co si budeme povídat, ta bude vždycky měkčí, jemnější a voňavější než sebelepší napodobenina. Chápu argument ekologických nadšenců, nicméně dokud zvířata jíme, nevidím na zpracování jejich kůže do krásných, luxusních a trvanlivých věcí nic špatného. Také dřevo je skutečné, v tomto případě šedý jasan, a do tohoto typu auta jednoznačně patří, i když nepůsobí moderně, sportovně ani dynamicky. Když budu hledat dál, najdu ještě kvalitní plasty, nějaký ten hliník a okouzlující kus křišťálu, který dostal roli voliče převodovky. Není jen efektní, ale při doteku vysloveně antistresový. Hned jsem se podívala do Volvoshopu, jestli ho nenabízejí jako těžítko na pracovní stůl, hned bych si ho pořídila. Ale bohužel….    

Foto: autickar.cz

Fascinuje mě, s jak omezenou paletou barev dokáží designéři z Volva vytvořit v různých autech úplně odlišnou atmosféru. Jednou je to prosluněný skandinávský obývák, podruhé profesorská pracovna, v níž skoro cítíte vůni knih a doutníků, potřetí venkovská idylka károvaných polštářů. Se zařazením téhle černošedé kabiny nicméně trochu bojuju – je jednoznačně šéfovská, zároveň vzbuzuje pocity bezpečí a příjemného uzemnění. Někde na pozadí se přitom raduje mé přízemní praktické já, že se na sedačkách neudělají šmouhy od barevného ošacení. 

Zašlá sláva multimédií

V lánech kůže a hliníku jsou zasazeny dva displeje sloužící ke komunikaci s vozidlem. Právě ty nenápadně naznačují, že XC90 je už pán (či paní) v letech. Jednoduché přístrojovce v zásadě nemám co vytknout, zasloužila by si však více možností zobrazení a možná i novější grafiku. Totéž platí o velkém středovém displeji, na němž mám problém nastavit obrazovku tak, aby ukazovala něco úplně obyčejně “hezkého”, co by mě v dokonale sladěném interiéru nerušilo. Jako nejlepší možnost se nakonec ukazuje mapa, a to i v případě, že ji zrovna nepoužívám k navigaci. Já vím, zákazníci Volva jsou většinou konzervativní společnost, která nestojí o změny. A neříkám ani, že je to problém. Je to jen škoda. Protože s trochou barev a pixelů se dá vytvořit obrovský efekt víceméně zadarmo.

Foto: autickar.cz

Své výhrady k androidímu systému jsem už vyslovila v předchozích článcích. Postupem času a aktualizací se sice zmírňují, ale moje krevní skupina to zatím stále není. K dokonalé uživatelské přívětivosti zbytku auta zkrátka nepasuje. Může to být tím, že mi Android kdovíjak nesedí ani u jiných přístrojů? Možná. Každopádně teď při každém usednutí do Volva věnuji tichou vzpomínku originální volvácké radiomapě, která ve své době těžko hledala konkurenci.

Svou vytříbenost si naštěstí Volvo zachovává, pokud jde o fungování a projevy jízdních asistentů. Ty jsou zde přítomny v kompletní sestavě a prošly důkladným zaškolením o tom, jak se chovat ke svému svrchovanému vládci – řidiči. Na nebezpečí tedy upozorňují civilizovaně a aniž by sahaly do řízení, zároveň působí velmi důvěryhodně. Rozhodně se vám budou hodit, když se rozhodnete třeba změnit jízdní režim nebo si vypnout vyhřívání sedačky. Ano, to jsou některé z funkcí, pro které musíte do infotainmentu a u kterých to nepovažuju za optimální. Proklikat se několika ikonami zkrátka odvádí od řízení. Holt móda – řekli jsme si o to sami. 

Neviditelní služebníčci

Zabouchnout za sebou dveře od Volva většinou znamená zapomenout na okolní shon a starosti každodennosti. Ozve se tlumené žuchnutí a pak už je klid. Mimochodem, kabina je vážně obrovská a za ní je ještě víc obrovský kufr. Líbí se mi ale, jak tmavé barvy pracují s prostorem a činí ho i navzdory velikosti útulným. Ergonomie je perfektní (kromě miniaturních netlačítek klimatizace, ale ta už na našich stránkách svou porci hejtu dostala) a postaráno je o každého z cestujících. Můžeme vyrazit. 

Foto: autickar.cz

Po nastartování motor prakticky neslyšíte a tak to zůstane i po většinu cesty. Ozývat se začne až při dálničních rychlostech neboo při prudkém zrychlování, ale ani tehdy nejde o žádný hluk. Vůbec si ho nemusíte všímat, svou práci dělá bez pobízení. K přeplňování turbem a kompresor se přidal ještě malý elektromotor, ale ani toho si víceméně nevšimnete. Přesně, jak je pro Volvo typické, sofistikovaná technika uvnitř se navenek projevuje pouze spokojeností uživatele. Když šlápnu na plyn, auto jede. Když na něj šlápnu víc, auto jede rychleji, či dokonce zatraceně rychle. 300 koní je na velké SUV přesně tolik, kolik stačí k pocitu svobody pohybu, optimalizace od Polestaru ještě dokáže v případě potřeby pár kobylek přidat. Přepnete-li do jízdního módu Polestar (kromě něj je k dispozici ještě Comfort a Offroad), začne auto reagovat na plyn ještě svižněji a podrží si také vyhovující otáčky například při výjezdu ze zatáčky. Maximální výkon zvedne ještě o nějakých 20 koní a to na dobu 20 vteřin – akorát pro předjetí, přibočení na dálnici nebo jiný rychlý manévr.

Foto: autickar.cz

Ale proč si kazit den matematikou, když můžete zkrátka jet, přesně tak rychle, jak potřebujete. A přesně tak komfortně, jak očekáváte. Příplatkový vzduchový podvozek nedovolí žádné zamyšlení nad prací silničářů, neřkuli bryndání kávy do klína. Přes nerovnosti se auto nenuceně přelévá, v režimu Offroad se mírně nadzvedne, v režimu Polestar zase sníží, ale opět nic, co byste měli řešit… Mimochodem, vzhledem k rozměrům se s autem překvapivě dobře manévruje i ve stísněných městských podmínkách. Možná právě proto patří k oblíbeným mamataxíkům.

Verdikt

Obrovské, důstojné, hýčkající komfortem i bezpečím. Takové je Volvo XC90 i dvacet let po svém triumfálním příchodu na trh. Neohromí líbivými efekty či působivými animacemi infotainmentu, tady svůj věk nezapře a stoupence moderních technologií nejspíš odradí. U tradičních hodnot však kompromisy nedělá. Proto si myslím, že otázka “nemodernosti” je (a ještě nějakou dobu bude) zákazníkům dokonale egal a rozhodně jim nebrání za auto zaplatit ne zrovna lidovou cenu. Pro ně totiž zůstává Volvo nejenom autem, ale tak trochu i filosofií a životním stylem vyznávajícím pohodlí, klid a vyrovnanost. V jednom s nimi musím souhlasit – svět je plný zajímavých aut, ale když sednete do Volva, najednou existuje jen to jediné. 

 

Technické údaje

Motor: Zážehový čtyřválec 2,0 litru s turbodmychadlem a kompresorem 
Výkon: 300 koní (220 kW) spalovací motor + 14 koní (10 kW) elektromotor + 21 koní (16 kW) Polestar
Točivý moment: 420 Nm spalovací motor + 40 Nm elektromotor + 30 Nm Polestar
Převodovka: osmistupňová automatická
Maximální rychlost: 180 km/hod
Zrychlení 0–100 km/h: 6,7 s 
Pohotovostní hmotnost: 2 195 kg 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 9,4 l/100 km kombinovaná WTLP
Průměrná spotřeba v testu: 9,4 l/100 km kombinovaná
Základní cena modelu: 1 949 900 Kč
Doporučená cena testované konfigurace: 2 480 900 Kč

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

bitner
02. března 2023, 18:31
9

"Kolik máte známých, kteří koupili manželce na převoz potomků Volvo, protože to je přece to nejbezpečnější?"
No, ani jednoho. Ale svara (jezdi v 21 let novem Sceniku), koupil manzelce kolo :-)

reagovat
Viola Procházková
03. března 2023, 10:29
1

Pozorný pán - myslí na její zdraví a fyzickou kondici!

Fr
Frodo
03. března 2023, 12:07
0

A nebo naivní pán? Nebo fakt věříte, že jsou Volba v současnosti opravdu nejbezpečnější? Jak se to měří?

riderhenry
03. března 2023, 15:25
-1

XC90 nejbezpečnější prokazatelně je. Není na to žádný univerzální test, ale když se o to zajímáš (tím nemyslím čtení marketingových prohlášení), tak k jinému závěru těžko dojdeš. Jak to bude do budoucna je větší otázka (například chystané MPV má být na základě Čínské platformy, tam už bych se bál...).

Opelfahrt
03. března 2023, 15:30
0

Jen nesmělý dotaz. Znám od vidění rodinu s pěti dětmi tak 5 až 17 let, co má XC90 s registrační značkou EL, čili asi plug-in....
Do toho se fakt vejde 7 lidí???

riderhenry
03. března 2023, 15:42
0

Ano, i do první generace. Jen 3. řada nebude asi úplně vhodná na dětské sedačky (záleží, co píšou v manuálu k autu a co se tam fyzicky (s prckem) vejde nebo ne). Nicméně z rodinného hlediska je paradoxně praktičtější Q7.

Be
Beran
03. března 2023, 21:42
-1

Nejde vybrat nejbezpecnesi auto, protoze bezpecnost je soubor protichudnych vlastnosti.
Velky tezky obr (XC90, Q7) ma pri celnim stretu s jinym autem jasnou vyhodu. Ale v momente, kdy auto vyleti z cesty a jde bokem do stromu tak musi veskerou hybnost/setrvacnost/kinetickou energii pohltit struktura auta protoze strom se nezdeformuje a tady je lehci auto bezpecnejsi.
Stejne tak jizdni vlastnosti, nedilna soucast aktivni bezpecnosti, nejsou u tehle mastodontu na spici.

Nijak nezpochybnuju, ze XC90 je urcite velmi bezpecne auto.

Fr
Frodo
05. března 2023, 08:24
-1

Riderhenry: Není pro to žádný test, ale nejbezpečnější prokazatelně je. To vyvolává lehké pochybnosti. Je možno nějak sepsat kde se o to zajímat, abych došel ke stejnému závěru. A k tomu bych poprosil i o zdroje na data konkurentů, ať to můžeme porovnat. Děkuji.
Podle mě je bezpečnost součtem pasivní a aktivní bezpečnosti. Tak snad s tím tvoje zdroje počítají. Jen nevím, jestli výsledek je součtem obou součástí, nebo je to nějak poměrové.

riderhenry
05. března 2023, 10:35
-1

Frodo: Hele úplně v pohodě, nezabývám se vzděláváním. Můžeš zůstat v pochybnostech. Nemám problém diskutovat, ale nebudu tu psát ozdrojované články. Tedy není zač. Jestli jsi přesvědčen, že jsi věnoval hodiny času zjišťováním, jak se auta kterých značek chovají napříč všem nárazovým testům, četl články a koukal na videa z neoficiálních zdrojů, studoval konstrukci karoserií a chování automobilek co se vývoje týče, a dospěl jsi k závěru, že je nějaká značka bezpečnější, tak proč ne. Mě tohle téma baví řadu let a věřím stále Volvu, přestože už bych si od nich auta nekoupil a nejsem žádný fanoušek. Takové ty řeči "dneska už je stejně bezpečný kde jaký Mercedes" slýchávám často. Ostatně žijeme v zemi, kde přes 90 % lidí např. zcela svobodně vozí děti v 5x méně bezpečných autosedačkách, než třeba v takovém Švédsku. To taky vyvolává lehké pochybnosti :D

Aktivní bezpečnost tolik neřeším, protože ta je obrovsky limitovaná řidičem (viz. např fakt, že naprostá většina lidí neumí ani plně použít brzdy v autě). I když byly výsledky losích testů občas zajímavé, tak když se mě někdo ptá, v jakém autě má nechat vozit manželku děti, tak to opravdu tolik neřeším.

beastar
05. března 2023, 11:44
0

riderhenry: Pravdou zůstává že Volvo v tomhle trochu žije setrvačností. V osmdesátých a devadesátých bývalo opravdu špička v bezpečnosti. A i před jmény jako Mercedes a BMW. Tehdejší testy jsou dnes veřejnosti známé. A to z různých laboratoří atd. A teď je potřeba říct. Volvo je stále velmi bezpečné. Statisticky vychází taky dobře. Myslím v rámci nehod se zraněním. Posádka přežije. Jenže ostatní už to dnes dělají taky o dost lépe. A to si nevybrali bezpečnost jako svůj hlavní marketingový tahák. Určitě chápeš kam tím mířím. V praxi v zásadě není až takový rozdíl zda závažně havaruje Volvo nebo VW stejné kategorie.

Volvo pro maminky z předměstí volí prostě konzervativní jedinci. Kteří trochu spoléhají na tu minulost. Alespoň v našem kulturním prostředí. Z toho to nejbezpečnější. Kdyby se psalo Volvo je opravdu bezpečné protože... Fajn. Cokoliv nej je prostě jenom marketing. Tedy bez rozsáhlé studie. To je jako napsat Golf je v rámci kategorie stále nejlepší. Třeba to není daleko od pravdy ale...

Jinak jako chápu že jsme tady v diskuzi. Takže spoustu věcí člověk píše ve zkratce a ve zkrácené verzi. Už jenom proto že když je to dlouhé část lidí to neumí dočíst dokonce. Bylo by samozřejmě zajímavé vzít auta z dané třídy do nezávislého testu a udělat bum. Jenže každý bum je jiný. A když ti manželku trefí zboku naložený tahač návěsu. Může sedět ve Volvu a jediný co jí pomůže jsou případně okolnosti. A pak se ještě může modlit.

riderhenry
05. března 2023, 12:46
-2

beastar: Diskuze je jedna věc, jak už jsem i naznačil, názor má víceméně každý s dírou do zadku. Když použiju již použité přirovnání, schválně se zeptej nějakého rodiče, jestli ví, jak poutat dítě do autosedačky. A pak třeba jaké jsou nejlepší z pohledu bezpečnosti. Minimálně na první otázku ti určitě většina odpoví, že to umí a všechno ví, přitom to není prostě pravda. A to se bavíme o naprosto zásadní věci, protože jestli je někdo v autě zranitelné, tak je to dítě předškolního věku (aniž by muselo dojít k jeho kontaktu s hmotnou překážkou). V tom případě se stále bavíme o jednodušším tématu na "samostudium", než je bezpečnost aut - to ti fakt stačí internet a 10 minut, nebo si přečíst pozorně manuál. No a pak se někoho zeptej, jestli je jeho auto bezpečné. Samozřejmě, že většina ti řekne, že je. Nebo že "dnes už je to všechno stejné". Proč by proboha mělo být? Pro to není žádný racionální důvod, auta se dělají aby vydělala peníze a dobře se prodávala, ne aby zachraňovala životy. Tím nechci říct, že nějaký výrobce snad záměrně chce zabít posádku... Ani lidi to nezajímá. Podívej se, kolik lidí v létě dojíždí zimáky, a to často na zánovních autech prémiových značek. Ale budou se do krve být za to, že jejich 5 hvězd NCAP je zachrání! Zkrátka přístupy jsou rozdílné. Subaru rozjelo marketingovou kampaň, polepilo auta, nakoupilo od Bosche (nebo nevím koho) víc systémů, které konkurence v tichosti nabízí úplně stejné, zlepšila se v normovaných nárazových testech a kdejaký novinář ti bude povídat, že Subaru je superbezpečná značka. Upřímně, může být, ale rozhodně bych to nikomu necpal, protože to nejde úplně dokázat ani vyvrátit, na rozdíl od Volva.

Volvo určitě kupuje spousta konzervativních jedinců, kteří uvěří nějakému marketingu a auře značky, ale to automaticky neznamená, že dělají chybu. Volvo staví stále auta od začátku s ohledem na bezpečnost. Od platformy, přes umístění motoru atd. Němec ti dá do auta řadový šestiválec podélně, protože to je prostě lepší ze všech možných pohledů. Kromě bezpečnosti. Volvo ti dá konstrukčně komplikovaně a nesmyslně V8 napříč, protože je to pro posádku bezpečnější. Jsou to jenom příklady, to je na slohovou práci, ale jak říkám, kdo chce, najde tu stopu i v současných autech. Jak moc se toho bude Číňan držet do budoucna, těžko říct. Ale každému bych doporučil narvat to někam spíš s Volvem, než VW (btw. Volvo jsem nikdy nevlastnil, aktuálně jezdíme převážně VW :D ).

Ve skutečnosti je jediný problém v tom, že marketingově je bezpečnost vděčné téma a oproti devadesátkám není už takový problém "si to nachystat". Proto mají lidi dojem, že je dnes vlastně skoro jedno, v čem se nabourá.

Fr
Frodo
05. března 2023, 15:31
2

Riderhenry: takového textu a nic zajímavého se člověk nedozví. Škoda. Doufal jsem v nějakou fundovanou odpověď.

HeavySmoker
05. března 2023, 20:23
0

Pocity sú pocity, čísla sú čísla. Prikladám počet úmrtí na 100 tisíc registrovaných áut. Mercedes, Audi aj BMW si počínajú dobre. Volvo tiež, ale nie lepšie (Volvo S60 vs A4, C, 3er). Štatistika nezohľadňuje vodiča a jeho správanie za volantom, teda Volvo je vo výhode, lebo štatistiky poisťovní hovoria že vodiči BMW majú nehody častejšie.

https://www.iihs.org/ratings/driver-death-rates-by-make-and-model

Dovolím si tvrdiť že nadštandardná bezpečnosť Volva proti cenovo rovnakej konkurencií je mýtus. Ak nie, chcel by som vidieť kvalitnejšiu a obsiahlejšiu štatistiku z reálnej dopravy, ktorá tvrdí opak.

riderhenry
05. března 2023, 21:30
0

HeavySmoker: Zajímavá čísla, jak píšeš. 100% však nedávají smysl, i když by se asi líbila všem zastáncům čtyřkolek, jelikož tam hned dva modely (Charger a 300C) mají 3x lepší hodnocení ve čtyřkolkové verzi oproti zadnímu náhodu. Vlastně kecám, Juke je zase 5 - 10 x bezpečnější ve dvoukolce. Sakra :D Nebo mi něco uniklo, díky čemuž to má dávat smysl?

Kdo by v rychlosti chtěl nějaký nepřímý důkaz, proč Volvo nejede úplně jen marketingovou bezpečnost, může pohledat videa z doby, kdy IIHS začalo se small overlap crash testem, se kterým už počítačové modely automobilek tak nějak nemohly předem počítat a najednou všechny prémie sem tam pohořely, někdy měly dobrý výsledek, jindy průměr. Volvo i s první XC90 a S80 (oba modely už těžce za zenitem) naprosto perfektní výsledek. A stejně tak se všemi modely, které kdy Volvo v tomto testu mělo. Tady tedy naprosto odpadá nějaká spekulace kdo a jak dobře řídil, jestli uhořel v autě, jestli narazil ve 200 km/h do zdi nebo ho sešrotoval kamion, kterému v protisměru explodovala pneumatika... Důležité je si všímat také způsobu nárazu, kdy Volvo nevystaví posádku silnému přetížení a sveze se po překážce (proběhne řízená deformace, aniž by se auto zastavilo o překážku). Některým autům v těchto případech vnikne například ráfek kola téměř do kabiny nebo se deformuje A slupek a tedy i prostor pro cestující apod., většinou rotují okolo překážky. Tedy nejen, že dochází k většímu přetížení a občas i možnosti zranění vlivem nárazu, ale zvyšuje se i riziko dalších zranění (především hlavy a páteře) díky následnému pohybu auta po nárazu. Jinak fakt nejsem schopen ani ochoten snažit se ozdrojovat všechny zkušenosti, co jsem posbíral - pořád mě to neživí, jenom baví. Pár odkazů níže v podobě pohyblivých obrázků:








(btw. já bych si koupil raději určitě tu Q7)

A závěrem naprosto "nevědecké" video, ale stejně ho mám strašně rád (asi štěstí...):





beastar
06. března 2023, 10:17
0

Koupil sem si Mercedes protože nejezdím proto abych boural :D A na Volvu je pro mě spoustu věcí který nejsem schopen lidsky překousnout. A k tomu ta blahosklonná aura. Jinak souhlasím že i starší testy Volva jakože modelů. Tak tam byla vidět častěji menší deformace a lépe řízená. Než třeba u srovnatelného Mercedesu. Každopádně nežijeme v testu že ano. Ani v tom od EuroNCAP ani v jiném. Poslední video je jedna velká shoda náhod a zrovna tak tam mohl být třeba Nissan. Jestli se tím jak říkáš zabýváš je tam vidět, že to byla velká klika o 10cm dovnitř (ve vteřinách realita) a to Volvo dopadlo mnohem hůř. Ten tahač taky. Jinak naštěstí většina nehod vypadá zcela jinak. A na každé auto jde připravit test v kterém propadne a naopak. Nemá cenu rozvíjet dál debatu. K výsledku který by všichni respektovali se stejně nelze dostat. Vysoká šance přežití posádky je dnes v těch SUV poměrně vysoká obecně i při vážnějším střetu. Jen u těch Čínských si nejsem úplně jistý. Záleží kam se zařadí Volvo. Vtipný že to kupují zejména Evropští konzervativci.... nehledě na bezpečnost nebo ceny. Až se budeš nudit podívej se kdo ty skvělá bezpečná Volva navrhuje a schvaluje je fakt že ty asistenty v dnešních Volvech fungují po soudružsku serou tě i když nechceš. Vykládej to ale někomu kdo jezdí Italským autem denně a garáž je čistě I/F/D kombinace. Teoreticky bych měl být třikrát mrtvý ne. Podle small overlap crash testu.

HeavySmoker
06. března 2023, 11:04
2

riderhenry: Zhodiť najkomplexnšie dáta zo skutočného sveta, len preto že im nerozumiem, trend doby... To už nie je ani o pocitoch, ale o snahe pokriviť skutočnosť aby odpovedala očakávaniu. Takže postupne:

1) Jedná sa o zbierku dát o nehodách s obrovským počtom dát. Sú to dáta zo skutočného sveta, kde výsledok odpovedá spôsobu akým ľudia búrali a nie syntetickým parametrom. V akejkoľvek praxi sú dáta zmerané v teréne nadradené syntetickému testu. Ak testy neodpovedajú výsledkom v teréne, je treba prepracovať test. Ak Volvo má skvelý výsledok v syntetickom small overlap ale XC60 patrí medzi najhoršie SUV v kategórií, tak to znamená že v rámci konečných zdrojov vynaložili úsilie na riešenie podružného problému a iné automobilky optimalizovali štruktúry na častejšie typy nárazu a zachránili tak viac životov. Zrejme si nazbierali kvalitnejšie dáta než Volvo alebo robia niečo iné lepšie.

2) V poisťovníctve by Ti to vysvetlili profesionálejšie, ale je bežné že v Mustangu sa na každých milión kilometrov zabije viac ľudí než starom Nissane Micra. Je to dané typom ľudí ktorý si kúpi 2WD muscle car vs. 4WD. Ten istý dôvod spôsobil že poistiť v GB svojho času Ford Escort Cosworth stálo viac než samotné auto. Je to plne v súlade s očakávaniami. U áut ktoré nie sú pre "ensthusiast market" je často 4WD rizikovejšie (ľudia sa vyberú na cestu by sa s FWD neodvážili a nabúrajú), čomu čiastočne odpovedá insurance premium pre 4x4 (zvyšok je o vyšších nákladoch na opravu). Tak ako z dát vyplýva že malé autá sú horšie než veľké, nové sú lepšie než staršie, drahšie sú lepšie než low-cost na starej platforme a podobne.

3) Tržný tlak cítia všetci rovnako. Nie je dôvod prečo by mal Mercedes prichádzať o zákazníkov kvôli tomu, že ich autá sú menej bezpečné. Majú inžinierov, majú zdroje a podobné know how, pochopiteľne nakoniec prídu s podobným výsledkom. V dnešnom svete je nemožné dlhodobo udržovať objektívnu konkurenčnú výhodu. Výsledky v tých dátach tomu nasvedčujú a rozdiely medzi značkami sa v čase zmenšili (viz. prvé dáta z roku 1997 a dnes). Dnes sú väčšie rozdiely viditeľné možno v aktívnej bezpečnosti, kde naopak Volvo za prémiou trochu zaostáva.

Miesto vyzobania irrelevantných čerešničiek by som teda rád vedel na základe čoho je možné Volvo označiť za nadpriemer v triede. Žiadne dáta z dopravy tomu nesvedčujú.

riderhenry
06. března 2023, 13:05
-3

HeavySmoker: Já tomu nerozumím. Prezentuješ tvrdá data ohledně mrtvých na daný model, ale pak do toho taháš pravděpodobnosti a pojišťovny? Ano, kdyby Volvo vyrábělo sportovní auto pro mladé, byly by na něj v GB dražší pojistky a dost možná by mělo vyšší nehodovost a větší následky, protože by přitahovalo jinou skupinu řidičů. Přesto by to stále mohlo být objektivně nejbezpečnější auto na světě. Proto nějak nechápu, proč toto má být argument co se bezpečnosti týče? Proč je Nissan Juke bezpečnější ve dvoukolce a Charger naopak ve čtyřkolce? Opravdu myslíš vážně, že s Jukem 4WD lidi vyjedou za horších podmínek a tak jich 5 - 10 x víc zemře při nehodě, protože jsou si vědomi, že mají čtyřkolku a nemůže se jim nic stát? Není to spíš prostě o tom, že tam obrovský faktor hraje náhoda? Hlavně se tu bavíme o smrtelných nehodách, nikoliv nehodovosti daného modelu. Jak sama statistika nasvědčuje, nehodnotí pasivní bezpečnost auta a ochranu posádky, ale komplexní data, ve kterých obrovskou roli hraje řidič, náhoda a kdo ví co ještě (jinými slovy, dvě objektivně naprosto stejně bezpečná auta (Juke FWD vs. AWD) vychází naprosto jinak, což nemůže mít žádnou spojitost s jejich konstrukcí - nebo chceš tvrdit, že tomu Juku 4WD se dostane kardan do kabiny a zabije řidiče?). Proto objektivně nejde o statistiku, která by ukazovala, ve kterém autě chceš raději bourat. A to je to, o čem se já bavím. Je irelevantní, kolik aut daného modelu/značky mělo nehodu. Protože nejsi schopen dohledat okolnosti té nehody, jak schopný byl řidič nebo naopak jak moc to bylo např. špatnými vlastnostmi auta... Že nějaké značky/modely přitahují rizikovější řidiče sám správně uvádíš argumentem pojišťoven. Ale to opět nesouvisí s pasivní bezpečností auta, víceméně ani tolik s tou aktivní (minimálně nemusí). Nepotřebuji se hádat, jen mi to nějak nedává smysl, tedy ani všechny závěry na tom dál postavené.

beastar: Ale já to tak právě přesně nemám, já to i vícekrát psal - Volvo si už nikdy nekoupím, to je téměř jisté. Doba, kdy ta auta byla pro mě zajímavá technicky, byla jen velmi krátká a je již pryč. Aktuální Volva jsou pro mě vyloženě "nogo" záležitost, a to z vícero hledisek. Ale! Kdybych věděl, že jdu s autem bourat, tak si vyberu jednoznačně Volvo. Ale jak sám píšeš, nemá cenu se o tom nijak rozsáhle bavit, jelikož se neshodneme asi nikdy. Nicméně bezpečnost aut a přepravy dětí v nich je tak trochu moje téma, jen na to fakt neexistují úplně nějaké dokonalé oficiální studie s razítkem ADAC/EU, které se dají v rámci jednoho odkazu poslat a každého to hned přesvědčí. Teda na dětské sedačky ano, ale to taky ve finále nestačí.

Nicméně píšeš velmi správně, že si nekupujeme auto proto, abychom v něm bourali. Proto ve skutečnosti často od Volva lidi i odrazuji. Pointa toho small-overlap testu je, že to byl test nový, a tak nachytal v podstatě všechny automobilky na švestkách, kromě Volva. Proto tím argumentuju. Ale není to žádný neprůstřelný důkaz čehokoliv.

Btw. ještě k testům obecně - já je až tak neřeším. I taková Q7 dostala od IIHS výborné hodnocení, přestože XC90 při nehodě působí lépe. Tedy na papíře stejný výsledek, i když to tak nepůsobí. NCAP škoda mluvit, jejich politika asistentů diskredituje celou instituci. ADAC zase při testech nesmyslně tvoří hodnotící kritéria, takže nejbezpečnější autosedačka dostane špatné hodnocení, protože má nějaké stopové množství změkčovadel plastu v konstrukci...

beastar
06. března 2023, 13:48
1

riderhenry: Většinou s tvými názory souhlasím. Ovšem tady mi přijdou argumenty Heavysmokera daleko pádnější. Včetně těch dat. A samozřejmě že v tom hrají své i věci jako pravděpodobnost a lidský faktor. Takže nakonec je to přesnější jak nějaký připravený test. Což sám potvrzuješ u té poslední věci. Dle tebe nejbezpečnější autosedačka dostane špatné hodnocení protože změkčovadla v plastu. Několikrát si tady velmi sám protiřečíš. A ano asi je to tvoje hobby. Takže máš ty věci nějak subjektivně srovnané. Nicméně tvoje tvrzení zatím zůstává stejně relevantní jako když napíšu Maserati vyrábí nejlepší auta.

Tak a teď mi to můžeš vyvrátit bude to ale dost náročné. Prostě napsat názor je ok. Vyvrátit ho je vždy těžší. Bohužel v téhle debatě od začátku taháš za kratší konec. Měl bych k tomu další kopu argumentů. Na tobě je vidět že marketingové nástroje Volva fungují na výbornou. A velmi hezky těží z historie značky. Inu typický Číňani asi jako Britské MG s tradicí;)

HeavySmoker
06. března 2023, 14:02
2

"Já tomu nerozumím."

S tým súhlasím. Štatistika je náročný obor.

Ak si vyberieš z veľkého súboru dát malú sekciu, pochopiteľne vôbec nemusí kopírovať celkový trend, to je dokonca očakávané a používa sa to na detekciu fabrikácie dát. Ak zoberieš väčšiu subsekciu, napr. všetky malé autá alebo všetky luxusné autá alebo všetky staré autá, žiadnu anomáliu tam už nenájdeš lebo tam náhoda nehrá veľkú rolu a vzorka je štatisticky významná. Ak vezmeš ako veľký súbor celé výsledky Volva za všetky roky, umierajú v nich ľudia rovnako často alebo častejšie než v nemeckej trojke. To už štatistickou odchýľkou vysvetliť nejde a na rozdiel od RWD muscle cars to nevysvetlíš ani povahou majiteľov. Ak by Volvo bolo objektívne lepšie postavené, muselo by sa to tam prejaviť. Zjavne ľudia majú drzosť nebúrať podľa testov ktoré Volvo prejde najlepšie, ale búrajú si ako sa im chce, váľajú sa cez strechu, vybehnú do krajnice a vôbec je to pakáž ktoré nečíta marketingové brožúry aby vedeli ako spravne naraziť podľa metodiky. Nič proti, určite sa snažia a za cenu o 10% nižšiu doručia výsledok totožný s D3. Ale dnes keď sa autá vyvíjajú úplne inak než pred 50 rokmi naozaj nejde čakať že niekto postaví zázrak a konkurencia to nedorovná. Uniformita sa dnes netýka len designu a pohonnej jednotky. Veľa štastia na ceste, aby sme neskončili v štatistike tiež :)

riderhenry
06. března 2023, 15:33
-1

HeavySmoker: Nechápu, proč si nemůžeš odpustit ty osobní útoky, to asi není úplně třeba.

Z velkého souboru dat jsem si vybral větší sekci, než ty, se zmiňovanou XC60. Schválně jsem poukázal na extrémní výkyvy, které vylučují jakékoliv závěry vůči jednotlivým autům z tohoto zdroje. Přitom ty jsi použil jako "jasný argument" jedno jediné Volvo, které v té statistice je, pokud jsem se teda nedíval špatně. Jestli máš nějaký další zdroj, ze kterého vycházíš, aniž by jsi ho zmínil, tak ho prosím pošli, opravdu mě to zajímá. Docela by mě i zajímalo, jestli třeba v těch devadesátkách (nebo i dříve) bylo Volvo statisticky stejné, co se úmrtí týče, nebo tam vycházelo lépe (jelikož tu dobu beru jako období, kdy bylo Volvo uznávané jako "nejbezpečnější"). Za mě jsou ty výkyvy šíleně extrémní. Obzvlášť na tak velkém území, jako je USA (být to ČR, neřeknu nic).

beastar: Italská auta objektivně určitě nejlepší jsou. Minimálně pro některé lidi :) Já osobně k nim mám rozhodně blíž, než k Volvu, co se nějakého potencionálního vlastnictví týče. Tím spíš mě mrzí, když jsem obviňován z nějakého propadnutí marketingu švédsko-čínského přátelství. Jako bych snad Volvo nehanil snad v každé recenzi tady. Kromě bezpečnosti teda. Nehoda v provozu má vypovídající hodnotu vždy jen čistě pro tu danou nehodu, jelikož žádná další taková se již víceméně nikdy nestane. Tím nechci popírat statistiku, ale sám jsi podobně komentoval nehodu té XC70 s kamionem (s čímž třeba úplně nesouhlasím, ale přešel jsem to, jelikož nemá cenu se v tom plácat). Jinak co se testů týče, tak ty já paradoxně neuznávám jako bernou minci skoro vůbec, jen se rád dívám na ty výsledky a snažím se v nich hledat relevantní informace. Viz příklad s tou sedačkou z renomovaného ADAC testu. Přestože byla podprůměrná, po hlubším nastudování vychází nejlépe. Ale to se nedozvíš z ADACu, ale ze Švédského VTI. Kde kašlou na změkčovadla, ale prostě mlátí se sedačkami vyšší rychlostí a měří přetížení na krční páteři. Videa z testů jsem odkazoval ne kvůli jejich hodnocení, ale kvůli způsobu, jakým tam ty auta bourají. Někdo to v tom vidí, někdo ne (záleží na míře manipulace marketingovým oddělením :D ).

Sa
Sato
06. března 2023, 15:45
2

#notyvoletojeflame #zasevpracinicnespravim

HeavySmoker
06. března 2023, 17:06
1

Nasledujúci link môže spôsobiť stratu hodín života. Vstup len na vlastné riziko :)

Fatality Analysis Reporting System od NHTSA: https://cdan.dot.gov/query

Možnosť vybrať automobilku, roky udalostí, typ nehody a jej následku (od drobných po srmťáky), zavinenie (držte sa ďalej od vodičov Subaru!), poškodenia a stovky ďalších parametrov. V US sa stane ročne okolo 6 miliónov nehôd, z toho + - 40 tisíc smrteľných nehôd, takže vzorka je to žiaľbohu veľmi komplexná. Surový výsledok je dobré upraviť o počet registrovaných áut (IIHS) a aspoň typ auta (napr. Kia nemôže za to že predáva hlavne malé autá). Existuje aj jej Európsky ekvivalent, ale v EÚ sa jazdí a búra menej a dáta nie sú tak podrobné (https://ec.europa.eu/eurostat/web/transport/data/database). Ak to mám zhrnúť, ak sa stane za 5 rokov takmer 200 tisíc smrteľných nehôd v US, a Volvo nie je reprezentované viac ani menej voči tržnému podielu oproti prémií, nerobí nič lepšie ani horšie. Koho zaujímajú staršie autá, je možnosť vyfiltrovať modelové ročníky napr. 90 až 2000, tam to je o čosi zaujímavejšie hlavne pre fanúšikov JDM scény.

riderhenry
06. března 2023, 17:21
0

Díky, jak budu mít chvilku, podívám se na to.

ma
martas2005
05. března 2023, 18:48
0

K prakticnosti: ano, je tam 7 mist. A ani dospely extra nenadava na 6/7 miste na kratsi cestu, obzvlast pri posunuti 2 rady kousek dopredu. Pro deti i v sedacce uplne v poho.
K bezpecnosti: ano, my co to mame tomu vetsinou proste verime. To auto je festovni a to komplet narozdil treba od GLE, u kteryho mi zustal ovladac sklapeni sedacky v ruce. Asi neni zasadni pro bezpecnost pri narazu, ale me to privedlo na myslenky jak je to auto asi navrzeny a postaveny.
Prakticka zkusenost pri narazu bile dodavky zezadu na dalnici je, ze na aute se toho dost menilo, slysel jsem ranu, ale v sedacce nic necitil. Pred lety v kombiku stredni tridy jsem takhle dostal zezadu golfem a byl to o dost jinej zazitek.
Jak uz si tu obcas povidame jinde, to auto ma svy nedostatky, ale zrovna bezpecnost bych mu neupiral.

reagovat
riderhenry
05. března 2023, 20:41
0

Ano, Volvo navrhuje auta i s ohledem na bezpečnost cestujících vzadu. Je to jediné auto, kde bych se bál trochu méně vozit lidi "v kufru".



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem