načítám data...

Volvo Den 90/90 - Nová XC90 a další novinky

04. září 2024, 22:22 6 komentářů Marek Brunner Novinky

Nová XC90 (už zase), EX90 už opravdu bude jezdit u reálných zákazníků (fakt) a další novinky. Co přinesl Den 90/90?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Volvo si přichystalo několik novinek v oblasti těch největších Volv, řady 90, a poměrně nečekané překvapení pro všechny majitele současných Volv. Pojďme si to společně projít, protože Den 90/90 přinesl řadu velmi zajímavých zpráv z Göteborgu.

Facelift XC90 posouvá nejdůležitější model značky do současnosti

Druhá generace XC90 je na trhu už dobrých deset let, a i když se dočtete o faceliftu v roce 2019, vypadala do teď pořád stejně. A ne že by to bylo špatně – XC90 je zkrátka velmi elegantní a důstojné SUV, které v případě exteriéru snad vůbec nezestárlo. Jenže vlajková loď spalovacích modelů značky má natolik věrnou klientelu, že minimálně v Česku jde s přehledem i letos o nejprodávanější model značky. Za vše snad mluví více než 850 tisíc prodaných kusů po celém světě. 

Zdroj: Volvo

Při pohledu na novou XC90 zvenku si možná jako já řeknete, zda si z nás nedělají trochu srandu, vždyť to vypadá úplně stejně. Ano, změny jsou velmi decentní – změnou prošla zejména přední část, kterou nyní tvoří nový nárazník zdůrazňující znak tradičního Thorova kladiva, mřížka chladiče s propracovaným vzorem linek a hlavně nová matrix LED světla se štíhlejším světelným podpisem. 

Zdroj: Volvo

Vzadu se toho příliš nemění, zadní světla mají nově zatmavený design zdůrazňující již tradiční linku. Facelift přináší i tři nové designy kol (ve velikostech 20”, 21” a 22”) a zcela nový červený lak Mulberry Red. Novinka zkrátka nemá být úplně jiná, je to stále konzervativně zamířený vůz, ale posouvá model do nové doby.

Zdroj: Volvo

Zásadnější proměnou totiž prošel interiér, který je zcela přepracovaný. Zrovna v interiéru totiž u původní XC90 poznáte, že už má za sebou nějaký ten rok na trhu. Novinka tak následuje designový jazyk posledních modelů značky a vylepšuje praktičnost interiéru – třeba s novým držákem nápojů, který má prostor pro dva větší a jeden menší kelímek. Samozřejmě i XC90 musí být udržitelná, proto zde najdeme možnosti jako textilní Navy Herringbone Weave s použitím recyklátů z PET lahví a bio-kompozitní tkaninu s prošívaným vzorem. Volvo si však uvědomuje, že luxusní SUV musí nabídnout i opravdovou kůži, proto v nabídce najdeme i odvětrávanou kůži Nappa ve třech barvách. Jak bývá u Volva zvykem, dekory interiéru jsou opravdové – nechybí několik barevných možností jasanu nebo třeba károvaný vzor hliníku. Středobodem celého faceliftu je však přechod na více než jedenáctipalcový středový displej infotainmentu se systémem One-HMI, který už známe třeba z menší EX30

Zdroj: Volvo

Novinka nabídne i vylepšený podvozek. V základu nabízí XC90 technologii FSD, která umožňuje jednotlivým tlumičům upravovat nastavení podle aktuálních podmínek. Odpružení je tak jemnější a pomáhá nejen ke komfortu, ale i ovladatelnosti jízdy. Za příplatek je stále k dispozici i vzduchové odpružení pro nejvyšší možný komfort na palubě. Novinka je nyní ještě tišší díky přidanému tlumení ve sloupcích a protipožární stěně, zákazníci si můžou připlatit i za laminovaná boční okna snižující hluk až o 3 decibely. A to se hodí, když máte na palubě jeden z nejlepších audiosystémů na trhu od Bowers & Wilkins.

Zdroj: Volvo

V nabídce pohonů zůstává nejnovější generace plug-in hybridu T8 s dojezdem přes 70 kilometrů čistě na elektřinu, který jsme pro vás testovali letos na jaře, a mild-hybridní čtyřválce B5 a B6. Zásadnější novinkou je rozšířená standardní záruka na 4 roky nebo 200 tisíc kilometrů, spolu se silniční asistencí Volvo. Novinku lze již objednávat, ceník startuje na 1 999 900 Kč.

Zdroj: Volvo

Volvo EX90 už doopravdy na silnicích

Člověk by to skoro nečekal, že jej někdy uvidíme jezdit. Viola se za ním letěla před více než rokem podívat do Švédska, Honza byl na českém odhalení letos na jaře, ale pozvánka na svezení se s novinkou stále nikde. Čekání na takřka před dvěma lety představenou elektrickou vlajkovou loď se však pomalu chýlí ke konci – továrna v Charlestonu již chrlí první kusy a první zákazníci se svých objednaných aut dočkají ke konci září.

Zdroj: Volvo

Není se čemu divit, že jsme na EX90 čekali tak dlouho – novinka je totiž postavená na zbrusu novém principu řízení vozu. Palubní počítač s umělou inteligencí (ano, i tady je dnes AI) vychází z platformy Nvidia Drive, sladit software přímo od Volva spolu s celým autem tak nebyl lehký úkol. V EX90 totiž nemá palubní počítač na starosti pouze běh infotainmentu, ale celého vozu – počínaje bezpečnostními prvky, přes infotainment až po správu baterie a pohonu. Zkrátka a dobře – poměrně složitý počítač, který by měl před opravdovým uvedením na trh fungovat správně. 

Zdroj: Volvo

Nový infotainment pro všechny

Tou nejpřekvapivější informací z celé akce je aktualizace pro stávající vozy Volvo od roku 2020, které jsou vybaveny infotainmentem založeným na Android Automotive. Nový systém One-HMI, kterým je XC90 vybavena, totiž v průběhu roku obdrží zdarma jako aktualizaci všichni zákazníci. 

Zdroj: Volvo

Jak všichni víme, takto zásadní aktualizace nebývá v automotive zvykem (koukáme zejména směrem do Boleslavi). Volvo však posouvá již vyrobená auta (a často už mimo záruku, pro některé značky tedy již zastaralé vozy) do současnosti a vlastně i budoucnosti, neboť tento systém bude dostávat pravidelné aktualizace i nadále. 

Zdroj: Volvo

Připomeňme si, že nový systém umí předvídat, které funkce zrovna budete potřebovat, a nabízí je v kontextové liště. Na domovské stránce najdeme nejvyužívanější aplikace a ovládací prvky, což umožňuje ovládání většiny funkcí na méně dotyků. U plug-inů je navíc na domovské stránce nastavení jízdních režimů pro co nejjednodušší nastavení jízdy na elektřinu nebo hybridní režim. 

Zdroj: Volvo

A jedna bomba na konec…

…v rámci prezentace se na konci objevila záhadná silueta budoucího modelu ES90. Oficiálně nevíme samozřejmě nic, nicméně půjde o elektrického sourozence velké S90 založeného na platformě EX90. Dle webu Car & Driver by měl narozdíl od SUV nabídnout volbu mezi pohonem jedné nebo dvou náprav, stejně velkou 111 kWh baterii a vysoký dojezd – nejspíše o něco více, než udávaných 600 kilometrů u EX90. Vypadá to, že se máme na co těšit.

Zdroj: Youtube (Volvo livestream)

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Fr
Frodo
06. září 2024, 06:44
1

V autě potřebuji volant, pedály, řazení, ovládání blinkrů, stěračů, světel, tempomat, klimatizaci, hudbu, navigaci. Nikdy mě při jízdě nenapadlo, že potřebuji ještě něco dalšího. Co tedy toto Volvo nabídne navíc, že na to potřebuji AI s předvídáním na lištu, plug-iny, aplikace...? Fakt by mě to zajímalo, protože teď tápu o co podstatného přicházím.

reagovat
sheogh
06. září 2024, 08:08
0

Nejakou zabavu do kolon a fronty na nabijecku :-))))) Nvidia drive je kit pro autonomni rizeni, takze mozna dalsi "autopilot".
Ale jako jo, vetsinu casu v aute clovek stravi jeho rizenim, takze na prvnim miste me zajima, jak jezdi. Myslim ale, ze to zakazniky SUV moc nezajima.

S90 by se me ale vubec nevadila :-)

Honza Hamster Křeček
06. září 2024, 09:12
-4

Stěrače nepotřebuju, nechci ničit auto jízdou v dešti, tempomat je pro slečinky, klimatizace krade výkon a duši, správnou hudbou petrolheada je zvuk motoru a navigace? Navigace??? To jako vážně? To už dnešní generace nikde netrefí? Jen čumí do displejů a děti si nemaj kde hrát! Kam ten svět spěje?

Fr
Frodo
06. září 2024, 11:57
3

Děkuji za vysvětlení. Jiné bych od velikého myslitele ani nemohl čekat. je vidět, že jsi profík.

Pokud se najde někdo jiný, kdo má s Volvem zkušenosti tak budu rád za odpověď. Já tu zkušenost nemám a tak jsem zvědaví. Děkuji.

Honza Hamster Křeček
06. září 2024, 15:00
-1

Odpověděl sis sám, stačí ti mapa, klima a kazeťák a k ničemu z toho výpočetní výkon centralizovaného jádra NVIDIA v EX90 nepotřebuješ. To je pravda a není k tomu moc co dodat.
Jinak pokud by tě opravdu zajímalo, co s tím výpočetním výkonem Volvo dělá, tak ho používá k mnohem detailnější detekci okolí. Díky lidaru a dalším senzorům a kamerám dokáže EX90 sledovat, co se děje až 300 m před autem a to v širokém zorném úhlu a s lepším rozlišením (auta vidí svět jako shluky bodů, tady je těch bodů víc, díky tomu systém lépe rozpoznává, co je to za objekt a jestli se třeba hýbe), data si vyhodnocuje a využívá pro asistenční systémy. Výsledkem by měly být asistenční systémy schopné plynulejších zásahů do řízení, schopné reagovat i na nezvyklejší situace a schopné účinně zasáhnout v případě hrozící kolize. V zásadě jde o to naučit ta auta řídit. Cílovou stanicí je samozřejmě 100% autopilot.

bitner
06. září 2024, 08:22
2

To je děs, jak nepokryte designem zadku kopírují Daciu Jogger.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Volkswagen Passat CC Krásný stav 2008
Volkswagen Passat CC Krásný stav

2008 rok výroby
138 koní výkon
2 000 ccm objem

Cadillac Escalade  6.2 V8 Platinum | 38 330km 2014
Cadillac Escalade 6.2 V8 Platinum | 38 330km

2014 rok výroby
420 koní výkon
6 200 ccm objem

Lincoln Continental Town Coupe 1979
Lincoln Continental Town Coupe

1979 rok výroby
159 koní výkon
6 590 ccm objem

Lincoln Town Car  1990
Lincoln Town Car

1990 rok výroby
150 koní výkon
4 999 ccm objem