načítám data...

Volkswagen Tiguan Allspace 2.0 TDI: Umění kompromisu

Rodinné SUV v ideální velikosti se silným naftovým motorem. Co by se tak mohlo pokazit?

zobrazit celou galeriiFoto:   Daniel Borský

Když jsem byl mladší, někdy v době, kdy jsem začal pořádně vnímat automobilový trh, stála nabídka Volkswagenu na třech pilířích. Páteř celé modelové řady tvořily modely Polo, Golf a Passat. Svět se však vyvíji a jde kupředu, takže se některé věci prostě mění. Vemte si kupříkladu Passat. Již od začátku sedmdesátých let, kdy se objevila první generace, to bylo velmi důležité auto v nabídce značky. Jenže poslední roky začaly jeho prodeje klesat a celkový zájem je výrazně nižší než býval. Dlouho se nevědělo, jestli vůbec dostane novou generaci (nakonec ano). Není to tím, že by to bylo špatné auto, to vůbec ne. Jen se zájem lidí přenuul jiným směrem. Stejně tak Polo už není tak dominantní jako dřív a jeho roli pomalu, ale jistě přebírají městské crossovery. Golf se z výše zmíněné trojice stále drží na čele prodejů, nicméně jeho náskok již v posledních několika letech není takový, jako býval. Jedním z důvodů je také sourozenec z domácí táje, model Tiguan. My jsme jsme jednomu takovému Tiguanu podívali na zoubek.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Model Tiguan mateřská automobilka uvedla na trh přesně před 15 lety. První generace poměrně rychle dosáhla úspěchu a bylo jasné, že tohle byla trefa do černého. Druhá generace dorazila o 9 let později s ještě vyššími ambicemi. Volkswagen dokonce představil dvě varianty, jednu normální a druhou větší s důrazem na vnitřní prostor, pojmenovanou Allspace. A právě Allspace se nám dostal do rukou. Pozorní čtenáři si možná pamatují, že tohle auto jsme tu již jednou měli. Allspace s vrcholnými dieselem (BiTDI), tak proč se obtěžovat znovu? Inu, Tiguan prošel zhruba před dvěma lety menším faceliftem a pár věcí se za tu dobu změnilo. Tak se pojďme podívat na to, co všechno je jinak.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Facelift znamená u Volkswagenu téměř vždy pouze menší kosmetické změny. Nejinak je tomu i v tomto případě. Největší proměnou prošla čelní maska. Tiguan dostal nové světlomety, přepracovaný nárazník a ve vyšších výbavách (jako třeba tahle konkrétní) také světelnou linku spojující vizuálně oba světlomety. Musím říct, že to je poměrně zajímavý prvek, který vcelku budí pozornost kolemjdoucích jedinců. Zbytek vozu je pak víceméně shodný s původním ztvárněním, anebo prostě jen já nevidím žádné další velké změny. Což nemusí být na škodu, neb druhá generace Tiguanu vždy vypadala k světu. Jen se sám nemohu rozhodnout, jestli se mi víc zamlouvá původní, mírně hranatější tvář, anebo tahle modernější. Obojí však vypovídá o kvalitní práci designérů. Co se mi však líbí velmi, je ideální velikost vozu. Nevypadá přehnaně zavalitě zvenku (navzdory tomu, že délka přesahuje 4,7 m) a přesto v sobě ukrývá dostatek prostoru pro celou rodinu. Přijde mi to jako naprosto perfektní velikost pro rodinné auto. Velmi rozumně trefený kompromis.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Uvnitř se žádné velké změny nekonaly, což je trochu škoda. Respektive nejsem si tak docela jist, jestli provedené změny byly ku prospěchu věci. Ale po pořadě. Základní architektura interiéru je shodná s verzí před faceliftem. Na tom by nebylo nic špatného, ale musím říct, že věk poznáte na první dobrou. Obrazovka infotainmentu je na dnešní poměry umístěna relativně dole, takže odvádí pozornost při jízdě. Head-up displej je řešený pomocí vysouvacího sklíčka, což už také není úplně in. A odkládacích prostor je tak akorát, někeří konkurenti umí být i v tomto nápaditější. Nic z toho by však nebyl takový problém, ten nástavá u věcí, kde se naopak VW snažil být velmi inovativní. Mluvím o dotykových ovládacích ploškách na volantu a panelu klimatizace. Nevím koho to napadlo, ale rovnou říkám: Vykašlete se na to. Volkswagen pro mě byl dlouhá léta smybolem bezchybné ergonomie, ale tohle je naprostý opak bezchybného. Dotykové ovládání na volantu je neintuitivní, jednou jej musíte zmáčknout, jindy stačí dotek, logiku v tom nehledejte. Pravidelně jsem si zapínal vyhřívání volantu, když jsem si chtěl posunout skladbu v přehrávačí, což mě nevyslovně rozčilovalo (protože třístupňové vyhřívání nejde vypnout jedním zmáčknutím) a tak dále. Stejně otravné je také ovládání klimatizace. Už tu nejsou logická kolečka, která zvládnete ovládat i poslepu. Ne ne, teď se tam nastěhovaly dotykové plošky, se kterými musíte pokaždé navázat oční kontakt, pokud chcete změnit teplotu nebo rychlost ventilátoru. Vzhledem k tomu, že celý panel je utopený hezky úplně dole, tak se opět nejedná zrovna o bezpečnostní prvek. Tohle se zkrátka nepovedlo a je jen slabou útěchou, že nižší výbavy mají stále obyčejné ovládání tlačítky a tocitky. Abychom však nekončili povídání o interiéru v negativním tónu, pak musím opravdu vyzdvihnout prostornost a variabilitu vnitřku. Zadní sedačky jsou plně nastavitelné v každém směru, manipulace je velmi jednoduchá a celá ta myšlenka plně přizpůsobitelného interiéru je vskutku dotažená do posledního detailu. To velmi chválím.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

K testu nám dorazil nejsilnější naftový motor, který je pro Tiguan aktuálně v nabídce. Už to však bohužel není silné BiTDI, které nevyhovovalo nejnovějším emisním normám. Jeho roli tak aktuálně zastává dvoulitrové TDI o výkonu rovných 200 koní. Rozhodně to není špatný motor, ale nečekejte od něj nějakou velkou přidanou hodnotu. Na běžné cestování funguje velmi obstojně. Síly má dost, takže se nemusíte bát předjíždění či dálničních sprintů. Je vcelku kultivovaný a to také potěší. Jen prostě z logiky věcí neumí takový ten kopanec ve středních otáčkách, jako to umělo právě BiTDI. Ale to pláču na špatném hrobě, Volkswagen není viníkem této absence. Jen tu spotřebu jsem očekával o něco nižší. Možná je to tím, že mám TDI zafixované jako motor zaměřený především na spotřebu, ale pod 6 litrů jsem se nedostal ani při jedné cestě. Ve městě jsem se pohyboval mezi 8-9 litry a na dálnici mezi 8-10 litry. Vím, je tu čtyřkolka, automat, Tiguan Allspace je relativně velký a těžký. Ale stejně jsem měl tak nějak v podvědomí, že by to mohlo jezdit s o litr nižší spotřebou než bylo výsledných 8,1. Při samotné jízdě není co vytknout. Tiguan je pohodlný přesně tak, jak se sluší a patří na rozměrné rodinné SUV. Velkou pomocí je adaptivní podvozek, který umravní i velká, dvacetipalcová kola. Není to sice takový ten obláčkový komfort, který umějí zprostředkovat přímí konkurenti z dálného východu, ale Tiguan je oproti nim zase o něco agilnější. To je to správné umění kompromisu.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Verdikt

Tiguan Allspace je stále velmi povedené auto, které má čím oslovit své zákazníky. Je kvalitně postavené, rozumně velké, nadpruměrně prostorně a celkovou variabilitu interiéru si prostě zamilujete. Jenže je také vidět, že vnitřek má svá léta a ergonomie utrpěla instalací fancy ovládacích prvků, které rozhodně nepomáhají. Taktéž se testovanému kousku nevyhnuly problémy se SW infotainmentu. Občas se zapnula mapa na budíkách, ale na středovém displeji ne, jindy to bylo přesně naopak. Sem tam se to celé restartovalo. Jako žádná velká věda, ale když někdo zaplatí bezmála 1,7 milionu za své auto, tak hádám, že bude chtít zcela bezchybné fungování. A tím jsme se dostali k poslední věci, kterou je cena. Vím, měli jsme tu našňořenou verzi prakticky se všemi možnými doplňky. Ale stejně, 1,7 mega? Nevím nevím. Tiguan se mi však zamlouval, to ne, že ne. Opravdu nejvíc jsem obdivoval to, že to prostě není vůbec zavalité auto, ale díky promyšlenému interiéru je zároveň naprosto ideální kandidát na rodinné auto. To se povedlo. A zcela upřímně bych si uměl přestavit, mít takové auto doma. Jen bych prosil nižší a především levnější specifikaci.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ji
Jira24
08. června 2022, 09:23
5

Měl jsem ho před vánocemi v užším výběru, ale úplně ho diskvalifikovala ta cena. Nakonec mám o trošku menší Kugu, podobně vybavenou a s pro moje používání vhodnějším hybridem. A dal jsem za ni 9 koulí, což je skoro poloviční cena proti vw.

reagovat
HeavySmoker
08. června 2022, 10:53
2

Aký je dôvod že naftový dvojliter žerie 10 litrov na diaľnici? Prebehli nejaké úpravy kvôli poslednej Euro 6d alebo autor ťahal Autíčkarovu firemnú jachtu z podplatených recenzií?

reagovat
Daniel Borský
08. června 2022, 10:59
2

Jachtu jsem netahal (i když rád bych). Spíš to bude mít co docineni s vyšším rychlostním průměrem (ale zase nic extrémního, takovéto když držíte cestovní 160). Ono i v zákonném limitu si do na dálnici vzalo těch 8 až 8,5l. Je to prostě dvoutunová cihlička
-
Komentář upraven 8. 6. 2022, 11:09:12

Jakub Pospíšil
08. června 2022, 11:50
3

Autíčkářova jachta se bohužel zatím stále vejde do kufru miaty. Vyfouknutá samozřejmě.

mariov8
13. června 2022, 09:16
0

Ta spotřeba je strašlivá.

Vracel jsem půjčené benzínové GLC kupé, ano, docela jsem ho provětral. Když už tam těch cca 300 kobyl je, ať se proběhnou... Jelikož nemám moc kde nabíjet, už první večer mu byl i hybrid na nic. Přesto jsem tam měl po víkendu průměr 8L/100km? Diesel 300de jezdí za 6L.

Tommas
08. června 2022, 11:59
0

Nacenění Tiguanu, i když vlastně jakéhokoliv VW je teď hodně sebevědomé. Před rokem byl ve výběru klasický Tiguan s 2.0 TSI 4x4 a jeho cena oproti nakonec objednanému Golfu Alltrack (taky 2.0 TSI) byla snad o 6tis. EUR vyšší. Ještě šílenější to bylo ve srovnání s Tarracem se stejným motorem.

Když k cenám přidám ještě dodací lhůty - Golfa pořád nemáme, tak si moc nedovedu představit, proč soukromá osoba by teď měla dát přednost VW oproti jiným značkám.

reagovat
Ha
Habakukk
08. června 2022, 13:08
0

No známí myslím loni objednal Tiguan s 2.0 TSI 4x4 mluvil o čekací době kolem 12 měsíců, ale když o tom uvažuji už by jej měl mít, ale stále nic.

Tommas
08. června 2022, 14:17
0

My objednávali na konci loňského června. Tiguan měl předpoklad 01/22, Tarraco 09/21, Octavia Scout 03/22 a námi objednaný Golf Alltrack 11-12/22 - no zatím tady není.

Tommas
08. června 2022, 14:19
0

* oprava Golf 11-12/21

riderhenry
08. června 2022, 15:11
0

Vůbec nechci hodnotit kvalitu auta a nějak polemizovat s testem, ale cena je hodně overkill. Samozřejmě je to o výbavě, ale tohle nemůže cenově konkurovat BMW X3 M. V mém světě by si to asi nikdo nevybral namísto Q5 3.0 TDI, případně XC60, když zůstaneme u těch "úsporných" čtyřválců. Spotřeba se jeví poměrně špatně - osobně můžu teď srovnat s XC90, která jela Brno-Berlín-Brno za nějakých 8 litrů (kde šlo, tak byla cestovní rychlost tak 150 km/h stabilně), srovnatelně výkonné 2.0 TDI. Dost mě i tak zarazilo, že jak dle testu tento Tiguan, tak i třeba XC90 jezdí prakticky za spotřeby německých 3.0 TDI ve velkých SUV. A tím se dostáváme k opravdu ideálnímu rodinnému autu od VW, a sice Touranu, který si vezme fakt těch 5 - 6 litrů v reálu a ve skutečnosti má dokonce i větší kufr a odveze stejný počet lidí. Samozřejmě je to auto jiné kategorie, ale taky podstatně levnější (na pořízení i provoz). No a nebo ještě chytnout doprodejový Sharan (až teď jsem zjistil, že už asi končí bez náhrady...).

reagovat
Kuře
08. června 2022, 15:25
3

A proč by si dnešní zákazník měl proboha kupovat něco objektivně lepšího za míň peněz? No kdo by o to stál? Hmmm?

riderhenry
08. června 2022, 16:25
0

Vždyť já vím. Jinak by ten Sharan (asi?) taky nekončil...

mariov8
13. června 2022, 09:18
0

Místo Sharanu mají novou T7... jó to je vlastně Multivan... :-D

Ho
Honzak78
09. června 2022, 23:33
0

Také to byla jedna z možností nákupu, ale nakonec vyhrál Seat Tarraco, téměř totožné auto sjíždějící ze stejné linky za úplně jiné peníze v super výbavě a díky skvělému přístupu dealera za 1mil včetně servisu na pět let v plné + příplatkové výbavě. VW vycházel o dost dráž a Seat se mi i více líbil. Přiznám, že to původně měla být škoda, ale přístup prodejců mě donutil hledat dál.

reagovat
po
poldaj
10. června 2022, 10:27
3

Objednal jsem si ho jen ve 110 kw a slušné výbavě.Po půl roce přišel.Jednání prodejce slušné vše v pohodě.Po odjezdu ze salonu po 10 km závada mazání motoru .Zpět na podvalu.den opravy potom v pořádku.V průběhu provozu spousty drobných závad.Elektronických.Blbinek.Teď závada na řízení.Když to spočítám ....má najeto 4500.Za dva měsíce 15 dní v servise.A to ještě neví zda to spraví a jak rychle.Servis se snaží což o to.Ale VW už asi ne....A už vůbec ne za ty ceny-.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 XLT Singlecab Longbed 1994
Ford F150 XLT Singlecab Longbed

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 002 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem