načítám data...

VAZ 2101: Do muzea nepatří. Naštěstí.

Už je to nějaký ten pátek, co Lada opustila pozici levného auta na dojetí a odebrala se do kategorie "perspektivní youngtimer". Dneska se podíváme na jeden podařený žigulík, který sice veteránskou testací asi neprojde, ale za to rozdává spoustu zábavy.

zobrazit celou galeriiHistorie, Recenze & testy: VAZ 2101: Do muzea nepatří. Naštěstí.

Klasická hranatá Lada patří mezi nejznámější auta na světě. Historie modelu začíná někdy kolem roku 1966, kdy v Itálii vzniká Fiat 124. Tehdy šlo o moderní a velmi pohledný vůz, který záhy získává titul auta roku. Shodou okolností ve stejné době podepisuje sovětská vláda s automobilkou Fiat smlouvu o spolupráci, jejímž výsledkem je vybudování moderní továrny ve městě Stavropol. Za necelé čtyři roky zde vzniká dosud největší automobilový závod v zemi a z linky sjíždí první licenční kusy Fiatu 124 pojmenované jako VAZ 2101. Oproti Fiatu dostal několik funkčních úprav, například zesílené nápravy, sloupky karoserie, nebo bubnové brzdy na zadní nápravě místo původních kotoučových. Sluší se říci, že VAZ nebyl jediná automobilka, které Fiat prodal licenci. Upravená 124 se vyráběla i ve Španělsku jako Seat, v Indii pod názvem Premier, nebo v Turecku, kde ji zase říkali Tofas. 

V továrně na Volze nakonec vznikaly VAZy 2101 až do roku 1983, kdy je nahradil velmi podobný, leč hranatější model 2105. Ten nakonec s různými úpravami vydržel ve výrobě až do roku 2012. Vozy řady 210x jsou zcela bezpochyby nejznámějším produktem ruského automobilového průmyslu a zvláště v zemích východního bloku byste jen těžko hledali někoho, kdo by jejich klasické tvary neznal. V poslední době ale Lady ze silnic pomalu zmizely a jejich ceny se už dávno nepohybují ve čtyřmístných sumách. Za volantem většinou potkáte protřelé veteránisty, nebo důchodce, kteří nemají důvod svůj vůz po letech měnit. Že by si ale žigulíka pořídil někdo mladý a dokonce se snažil o jeho tuning, to je poměrně nezvyklý úkaz. Tohle setkání jsem si zkrátka nemohl nechat ujít.

Já osobně jsem starou Ladu nikdy v životě neřídil. Na její zadní hnědé koženkové lavici jsem sice najezdil docela dost kilometrů, míval ji totiž děda, za volant jsem se ale za jízdy nikdy nedostal. Není se čemu divit, bylo mi asi pět let, když ho nahradila zbrusu nová Corsa B v modré metalíze. A od té doby jsem se Ladou nevezl. Až dodnes. Skoro bych čekal, že za čtvrtstoletí jsem na vjemy z ruského sedanu zapomněl, opak je ale pravdou. Typický zvuk motoru, třísknutí tenkých dveří, nebo vůně koženkových sedaček byly někde vzadu v paměti pečlivě uložené. A jakmile jsem minulý čtvrtek nasedl do modré 2101, všechny vzpomínky byly rázem zpět.

S dědovým žigulem ale jinak nemá dnes testovaný vůz mnoho společného. Na první pohled omšelé auto je ve skvělém technickém stavu a kromě povrchové rzi, která dotváří charakter rat rodu, byste tu korozi hledali marně. Když si Artem, hrdý majitel a autor všech úprav, tohle auto před léty pořídil jako víkendovou vzpomínku na dětství, nebylo zrovna ve skvělé kondici. Rozhodl se tedy, že se místo snahy o zachování auta ve veteránském stavu pustí do úprav a tuningu. Začalo to nenápadně. Kola, nějaké ty polepy, ale postupem času na autě nezůstal šroubek, který by nepovolil.

V současné době tak Lada sedí na nastavitelném vzduchovém podvozku, má z velké části vyklizený motorový prostor a při bližším zkoumání snad nenajdete díl, který by neprošel alespoň částečnou úpravou. Není bez zajímavosti, že všechny věci si na autě dělal jeho Artem sám doma v garáži. Razí totiž heslo “za málo peněz co nejvíce zábavy”. Auto ho tak sice nestálo nějaké závratné sumy, ale investovaný čas raději nepočítá. 

Lada na sobě celkem vtipně kombinuje různé prvky z dob socialismu. Kostičkovaný polep na bocích auta je takový ten gumový omyvatelný ubrus, který si určitě pamatujete přichycený kovovými svorkami na umakartových stolech. Vzduchový podvozek se nastavuje pomocí klasické ruské herní konzole Nu Pagadi, jedno z předních světel je opatřeno dobovým krytem, který sloužil k tlumení záře v případě bombardování a samozřejmě nechybí ani hlavice řadící páky se zalitým květem v pryskyrici. 

Leckdo by si mohl myslet, že takové auto asi tráví většinu času v garáži a vyjíždí pouze za pěkného počasí někam na tuningové srazy. Opak je ale pravdou. Den před naším setkáním byl Artem s Ladou na Slovensku. Konec konců, oproti seriovému žigulu se vlastně tenhle neřídí nějak výrazně jinak. Pod kapotou pořád bije klasická podélně uložená čtyřválcová dvanáctistovka s rozvodem OHC, která přes manulální čtyřstupňovou převodovku posílá na zadní kola skromných 44kW. Devíti set kilový sedan rozpohybuje až na maximální rychlost 140 km/h. 

Původní volant s tenkým věncem nahradilo dobové dvouramínko, řízení je ale stále mile rozevláté, jak se na šnekový převod sluší. Upravený vzduchový podvozek sice ztratil část klasické houpavosti, stále je ale poměrně pohodlný a měkký, na dírách se pak ozývá typické povrzávání. Ač se to tak nemusí zdát, tohle auto si pořád uchovává charakter staré Lady ze sedmdesátých let.

Znalci z řad čtenářů možná poznají, že jde o jedno z prvních vyrobených aut. Prozradí to hlavně bílé přední blinkry. Legislativní změna, která je přebarvila na oranžovo, přišla na sklonku roku 1973. Drtivá většina z vyrobených 2,1 milionů Lad 2101 tak jezdí s oranžovými kryty. Přítomní veteránisté si možná rvou vlasy při pomyšlení, že místo údělu perspektivního yountimera se tohle auto (na obyčejných neveteránských značkách) vydává denně polykat porce kilometrů. Jenže když se nad tím zamyslíte, je to vlastně super. Bezmála padesátiletý žigulík zkrátka žije plnohodnotný automobilový život a dělá radost svému okolí. A asi mě nenapadá lepší osud, jaký mohl tohle auto potkat. 

 

Technické údaje

Motor: zážehový čtyřválec OHC o objemu 1198 ccm
Výkon: 44 kW (60 koní)
Hmotnost: 955 kg 
Točivý moment: 87 Nm 
Převodovka: čtyřstupňová manuální
Maximální rychlost: 140 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 16 s
Cena zachovalých vozů bez úprav: cca 65.000,- Kč

 


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ToMyx
13. srpna 2019, 13:35
3

Je fajn, že se tu objevují čtenářská auta v čím dál větší míře. Na Žigiho mám podobné vzpomínky, jen s rozdílem, že jsem ho asi rok měl možnost řídit. Byla to patnáctka v této dvanáctvkové kastli a byla to raketa :-) Posilovač řízení, brzd, nefungující ručka a 3cm dlouhý chod pedálu plynu..všechno to mělo :-) Na naučení ideál! Veteránista by se zhrozil, ale co, záleží vždy na majiteli jak si svoje auto vyšperkuje. Za mě až na pár detailů včetně gumiubrusu vcelku v pohodě! A to hlavní...žije a jezdí a rozdává radost!!! Nad šikovností majitele se ovšem skláním!

reagovat
ro
rock
13. srpna 2019, 14:14
2

"Cena zachovalých vozů bez úprav: cca 65.000,- Kč"

Můžu si 100× říct, že kde je poptávka, má cena opodstatnění, ale stejně mám neodbytnej pocit, že se svět úplně zbláznil...

reagovat
Bavoraczech
13. srpna 2019, 14:45
0

Jako je to zajímavý a je dobře že to jezdí. Mně samotnému se žigul líbí. Neodpustím si ale dotaz, jestli to má platnou TK...

reagovat
ToMyx
13. srpna 2019, 15:10
0

Je jasné kam vašnosti mířej a chtěl bych vidět ten typovej list u toho vzducháče, ale nekazil bych těmito poznámkami radost.
Skoro bych si tipl, že jakékoli nové performance díly budou lepší než to co lze sehnat OEM ;-) Pokud se s tím jezdí často, klbouk dolů před stavem.

Slower
13. srpna 2019, 14:50
4

Jakýpa perspektivní youngtimer. Auto vyrobení nejméně před 46 lety je regulérní veterán :D

reagovat
Ronin
14. srpna 2019, 09:03
0

Po právu sa podľa medzinárodnej organizácie historických vozidiel nazývajú veterány autá vyrobené do roku 1918 :D

Tomino
13. srpna 2019, 15:05
5

Vždycky, jak vidím nějakého toho žigulíka, tak si vzpomenu na nějakého staršího pána, co tady u nás na Moravě jezdil před pár lety amatérské vrchy s Ladou 2103 MTX. Měl to v krásném stavu, hezky mu to jezdilo a já jsem to auto moc chtěl :-)

A dokonce jsem ji teď i našel na netu.

reagovat
ToMyx
13. srpna 2019, 15:11
0

Tak ten je od hlavy až k patě jako ze žurnálu!!! Ten spolykal asi také nějakou tu hodinku lásky :-)

Tomino
13. srpna 2019, 15:20
0

On i ten pán, co s tím jezdil, byl taky moc fajn. Nějak moc jsme se ale neznali. Pak ale zemřel a co se stalo s MTXkem nemám tušení. Ale snad se o něj někdo hezky stará :-)

ToMyx
13. srpna 2019, 15:25
1

Je fajn narazit na podobného nadšence, který se nebojí auto používat. Z takových lidí (libovolného věku) je pak to nadšení pěkně nakažlivé.
-
Komentář upraven 13. 8. 2019, 15:28:16

Beny
13. srpna 2019, 19:56
1

Tak tenhle styl se mi líbí o hodně víc. :-)

beastar
13. srpna 2019, 20:08
2

Krásný. Budiž je pánovy země lehká. A snad to pěkný auto někdo provozuje dál.

Nimrod
13. srpna 2019, 20:09
1

používaj se celkem často na nějaké ty závodní aktivity

Beny
13. srpna 2019, 20:18
0

Závodní Žíga jsou super, ty průlety bokem se prostě nedaj okoukat.

Ronin
14. srpna 2019, 09:05
0

Asi tak,toto je úplne niekde inde než lowrider.Presne môj vkus úprav na také vozidlo.Krasavec !

Ronin
14. srpna 2019, 09:20
2

Nikdy sme v rodine za režimu nemali MBčku,ani otec,ani starý otec,vždy to bol Fiat alebo Žiga,a tak trochu som na to hrdý,ale fakt len trochu.Mám tieto autá vcelku rád,chromová lada je vcelku pekené autíčko,hlavne táto prvá séria.No teda ja takýto zjav nepovažujem za zrovna niečo nezvyčajného,nejde teraz o Ladu,ale o úpravy.S podobným ratrod štýlom,zníženým podvozkom a tuningovými diskami sa u nás na menšom meste hýbu takéto Lady aspoň dve,a na zrazoch som ich videl desiatky.V skutočnosti sú tieto autá pre mľadých ľudí veľmi in,všetko ide do kvetov,do retra a oni v tom nachádzajú nejakú srandu,asi ako aj pán majiteľ,a to je hlavné,klobúk dolu.Vidieť aj mladých sa pohybovať v sfére takýchto áut je skvelé,aspoň stretnem na zraze niekoho v rovnakom veku.Nahodiť ešte kufor na strechu,dať si traky,dederonovú košeľu a pumpky a hneď sú všetci vysmiati a tľapkajú si po ramenách aký majú skvost :) Lada hore to asi nebude,to je punk.Ja som tomuto ale nikdy neprišiel na chuť,no aj z takéhoto auta sa dá vykúzliť nádhera,a to v podobe ľahkej rallyovej úpravy,stačí sa pozrieť na trate MČR a uvidieť pár pekných kúskov ako by to mohlo vyzerať.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chrysler Sebring JR Sedan 2004
Chrysler Sebring JR Sedan

2004 rok výroby
140 koní výkon
2 000 ccm objem

Chrysler 300M 3.5i LPG Tech 2000
Chrysler 300M 3.5i LPG Tech

2000 rok výroby
248 koní výkon
3 518 ccm objem

Dodge Royal Lancer Custom HardTop 4door 1957
Dodge Royal Lancer Custom HardTop 4door

1957 rok výroby
260 koní výkon
5 329 ccm objem

Chrysler 300 coupe 1968
Chrysler 300 coupe

1968 rok výroby
350 koní výkon
7 215 ccm objem

Dodge Charger 5.7 HEMI R/T AWD BA+LPG 2014
Dodge Charger 5.7 HEMI R/T AWD BA+LPG

2014 rok výroby
375 koní výkon
5 700 ccm objem