načítám data...

Toyota Proace Verso Nomad: Kempování za časů korony

Pamatuju si doby, kdy vybírat osobní dodávku znamenalo nákup Volkswagenu Transporter či Mercedesu Vito. To už ale dávno neplatí.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Toyota Proace Verso Nomad: Kempování za časů korony

Je tu další díl ze seriálu dodávkář.cz, tentokrát ale s dávkou divočiny…

Dodávky jsou nejpoužitelnější auta, které tu máme. Chcete vědět proč? S dodávkou můžete vozit jak lidičky a dětičky, tak náklady. S dodávkou je možné i jezdit po okruhu a hlavně s ní i jezdit do divočiny. Ano, ano, tam vzadu slyším, že stejně dobře by posloužil i velký pickup, ale víte, co se stane s nákupem, který necháte na korbičce před nákupním centrem a zajdete si ještě do zvířecích potřeb? Ano, pravděpodobně vysublimuje. A to by se vám v uzavřeném nákladním prostoru dodávky nestalo. Ano, nestalo by se to ani v zemi s nulovou kriminalitou, ale buďme realisté…

U čeho jsem to skončil… Jo, divočina! V dodávce můžeme i bydlet. A to kdekoli, kde zaparkujeme. A o tom vlastně bude dnešní test. Toyotu Proace Nomad, která je vybavena kempovací vestavbou, jsem vyhandloval s Danem za Audi A5 Sportback a vyrazil s ní ven.

Foto: František Čáslavský

Než ale rozbijeme ležení, podívejme se na samotné auto. Toyota Proace je sourozencem dodávek Citroen Space Tourer a Peugeot Traveller. A vážně, až tak moc se od sebe neliší. Kdybychom je postavili vedle sebe, tak zepředu uvidíme odlišné čumáky, zezadu odlišná loga na dveřích zavazadlových prostorů. K designu snad ani není co dodávat. Nejspíš vás nenadchne, ale také vás nemá čím urazit. A je to dodávka, takže na přehnanou designovost a líbivost si snad ani nemusíme hrát. Jsou tu, protože jsou praktické.

Praktické a střídmé, tak by se dal shrnout i interiér. Nenajdete tady žádné křiklavé a nepatřičně exluzivní materiály. Dvě hadrové sedačky vepředu, jedna lavice vzadu a teoreticky i mnoho prostoru pro aktivity za lavicí. Ale pouze teoreticky, v nákladovém prostoru je umístěna kempovací vestavba, která zabírá přibližně polovinu plochy nákladového prostoru. K ní se ale dostaneme později. Do auta i s naloženou vestavbou v pohodě usadíte tři lidi a jedno dítě včetně všech propriet, které s sebou takové malé dítě potřebuje jako je kočárek a několik tašek plných věcí. Jako ekvivalent bych označil množství bagáže, které sebou potáhne pětičlenná posádka na 14 dní.

Než vyrazíme do lesů, měli bychom se ještě podívat, co to pohání a jak to jezdí. Pod kapotou je starý známý dvoulitrový naftový čtyřválec o výkonu 177 koní, který někdo označuje BlueHDi, někdo zase D-4D. Jeho výkon na kola přenáší osmistupňová automatická převodovka. O takovém pohonném ústrojí už jste určitě někdy četli a i tady odvádí svou práci na jedničku i dvojku a podobně až do osmičky. A také s velice obstojnou spotřebou kolem sedmi litrů nafty na sto kilometrů.

Foto: František Čáslavský

Podvozek je tu naladěný spíše do pohodlna. U dodávek obvykle pociťujeme odlehčenou záď větším pohupováním a odskakováním, tady jsem podobné chování nezaznamenal. Myslel jsem, že za to snad mohla naložená vestavba, která přidala trochu váhy, ale spíš to bude celkovým naladěním podvozku na vožení lidí a ne nákladu.

Teď ale vzhůru na lesní cestu, najít nejbližší mýtinu a rozbít stan. Tedy vestavbu. A nemyslím rozbít, ale rozložit. Bílo-zelenkavá skříňka na sobě nese logo Egoe a její celé označení je Hiker HI 310. Konstrukce z dřevěné překližky obsahuje lednici, dřez, sprchu, vařič, rozkládací postel, prostě vše, co si člověk může přát, kromě záchodu. Ale jsme v lese, že… Postel máte rozloženou za chvíli, stačí posunou zadní lavicí dozadu, sklopit a přehodit na ni rošt. Vařič si vyklopíte z jednoho z šuplíků a můžete vesele ohřívat fazole, či jiné gurmánské speciality a třeba se vám poštěstí a v jiném šuplíku najdete i zapomenutou cibuli. Použité nádobí pak umyjete ve dřezu tekoucí vodou (pokud máte zaplé zapalování) a pivo najdete v lednici hned vedle. Můžete si tedy sednout na židličku a pozorovat noční oblohu s pivem v ruce. Tahle romantika a studené pivo vám ale brzy dojdou, když vám auto řekne, že přechází do úsporného režimu a vypne vám 12 V zásuvku, která celou vestavbu krmí. Auto sice zabrání tomu, že ráno nenastartujete (proto byste neměli odpojovat drátky z baterií, mimochodem), ale pivo vám zteplá a voda nepoteče. Což samo o sobě není žádná tragédie, ale v ten moment začnete přemýšlet, jestli by se to nedalo udělat nějak líp. A utvrdíte se v tom v moment, kdy zjistíte, kolik ta vestavba stojí. Bez chladničky za ni zaplatíte 90 tisíc korun. Snadno si pak spočítáte, že za zvučné designérské jméno se platí podstatně víc, než za překližku, pojezdy šuplíků, dva kanystry a elektrické čerpadlo. A že by se ty peníze daly snadno použít lépe a postavit za ně vestavbu, která nebude úplně závislá na jedné baterii.

Verdikt

Toyota Proace Nomad je jednoduchou dodávkou, která si nehraje na nic vznešeného. Nezapře v sobě Toyotu. Prostě funguje. Bez problému vás doveze z bodu A do bodu B, nerozbolí vás z ní záda a nezalekne se ani kempování v lese. A myšlenka kempovací dodávky je zejména dnes geniální. Nemáte ubytování a chcete někam jet? Máte dodávku! Jen provedení vestavby by za danou cenu mohlo být lepší a promyšlenější. Ale co, vestavbu si šikovnější z nás mohou vyrobit přesně podle svých potřeb.

Technické údaje

Motor: zážehový vznětový čtyřválec 1997 ccm
Výkon: 130 kW (177 koní) ve 3 750 ot./min
Točivý moment: 400 Nm v 2 000 ot./min
Převodovka: osmistupňová automatická
Maximální rychlost: 170 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 10,1 s 
Průměrná spotřeba (udaná): 6,4 l/100 km
Průměrná spotřeba (v testu): 7,2 l/100 km 
Cena (Toyota Proace Verso Nomad): 917 573 Kč, z toho vestavba s lednicí 100 300 Kč

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

custom1
09. června 2020, 15:43
4

Ještě to chtělo ukázat v akci sprchu, Františku. Nejlépe s nějakou slečnou... ;)

reagovat
František Čáslavský
09. června 2020, 16:22
2

To by se ti líbilo! Prd, sebe s rozpuštěnejma vlasama! :D

Jan Machač
09. června 2020, 17:31
7

ZAKAZUJE SE!

Goldies
09. června 2020, 19:55
0

Letos to budu testovat se stanem na střeše :-) Auto už mám patřičně nazvedané a stan objednaný :-D Pak už jen sbalím děti a vyrazíme na Apaluchu na výpravu Cevodlab :-D tak snd to přežijeme ve zdraví. Jinak tyhle zástavby mě nikdy moc nezaujaly. Takový nemastný neslaný a teď když si i práskl cenu je to ještě horší :-D

reagovat
orobo
12. června 2020, 12:05
1

Myslis nieco taketo? Kolko si to zdvihol? Ja uvazujem o nejakych 3cm + skidplate na ty prasnascky po korzike a spol.

Goldies
13. června 2020, 16:01
0

Jen +4cm IronMan ale má v záloze bodylift o 5cm :-D
Stan budu brát tenhle: https://4x4.tomot.cz/index.php?id_product=2362&controller=product na to moje 2-4x za rok na prodloužený víkend to stačí :-D
Kryt podvozku zatím neplánuju :-D

Fa
Fandatik
09. června 2020, 20:08
0

Nechápu, že se auto samo nenastartuje. Místo toho se přepne do úsporného režimu. Přesně pro tyhle dodávky dává smysl PHEV nebo jiný hybrid.

Existují fanouškovské stránky, kde jsou plánky pro výrobu podobné vestavby pro různé vozy svépomocí?

reagovat
Goldies
09. června 2020, 21:56
0

Hele na skupině Pathfiner/Navara CZ, SK na FB je celé fotoalbum, ale v podstatě to není nic složitého. Materiál (překližka, výsuvy, koberec) maximálně do 15tis... Zbytek je na zvážení každého soudruha :-D

Matěj Podhorský
10. června 2020, 08:40
2

a neděláš ty nááááhodou takhle nábytek a kuchyně? Já jen, že jestli bereš v potaz i průměrně nezkušeného montéra :D

Fa
Fandatik
10. června 2020, 13:37
0

Já bych to chtěl do Trafic/Vivaro. Ale jako na inspiraci to omrknu, teda pokud člověk nemusí mít FB. Mám vcelku slušně vybavené prostory. A na dlouhé zimní večery to může být fajn. Přinejhorším tím podložím oheň.
Ale pokud je Goldies stolař, tak je otázka složitosti úplně někde jinde.

Autíčkový Jelen
10. června 2020, 21:54
0

Někde jsem myslím i zaslechl, že jsou Traficy na některé zástavby i lepší, jelikož se tolik nezužují směrem ke střeše jako třeba Transportér.

PB
10. června 2020, 02:17
0

Takze se nam potvrdilo, ze pokud chcete sluzny zaklad pro obytnou dodavku, nic jineho nez Mercedes a VW neexistuje. Predevsim proto, ze ruzne Toyoty a Boxery jsou zcela ignorovany vyrobci doplnku a uprav, ktere umi i z dodavky udelat slusne relativne terenni obytne auto. A samozrejme to rikam, protoze VW T5 Seikel mam :D Jo a tyhle boxy jsou naprosty nesmysl, prumerne zrucna opice to doma zboucha za par vikendu...

reagovat
Matěj Podhorský
10. června 2020, 08:45
3

Možná absenci toalety příroda plně vynahradí, ale proč si to neudělat hezký i mezi mechem a kapradím a nepřinést si s sebou trochu toho civilizovaného světa v podobě pohodlného posezení? :D
Za mě do takovýho vozu v podstatě essential item :D

reagovat
Ev
Evlo
10. června 2020, 13:06
0

Ty bily prousky jsou pekny

reagovat
Tomáš Trýska
10. června 2020, 20:57
1

Takový 80's, že?



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Alfa Romeo 166 2.5 V6 2003
Alfa Romeo 166 2.5 V6

2003 rok výroby
190 koní výkon
2 499 ccm objem

Chrysler LHS  2001
Chrysler LHS

2001 rok výroby
250 koní výkon
3 500 ccm objem

Chevrolet Caprice Classic 1989
Chevrolet Caprice Classic

1989 rok výroby
170 koní výkon
5 002 ccm objem

Dodge Caliber SXT 2007
Dodge Caliber SXT

2007 rok výroby
110 koní výkon
1 798 ccm objem

Dodge Challenger SRT8, 250hp 2008
Dodge Challenger SRT8, 250hp

2008 rok výroby
250 koní výkon
3 518 ccm objem