načítám data...

Karoqu, třes se, jede Toyota Corolla Cross

19. října 2022, 16:04 13 komentářů Viola Procházková

Ze staré dobré Corolly se stalo SUV, neboť přesně to si trh žádá. Tentokrát však dává hlas trhu docela dobrý smysl.

zobrazit celou galeriiFoto:   Foto: Toyota Press

Přísloví tichá vody břehy mele sedí na Corollu jako zadnice na hrnec. Kdyby se v automobilovém světě rozdávaly ceny za celoživotní dílo a souhrnný přínos kultuře, tahle nenápadná Toyota by měla doma na poličce tu největší a nejzlatější. Vyrábí se víc než 55 let, její rodokmen tvoří už 12 generací a s více než 50 miliony prodaných exemplářů je celkově nejprodávanějším autem na světě. Nabízí se ve 150 zemích, v jedenácti z nich má vlastní výrobu. Jezdí jako hatchback, sedan i kombík. Tenhle tichošlápek má obšancovaný celý svět a vůbec mě nepřekvapí, až o něm budou psát noviny jako o prvním autu ve vesmíru (a teď myslím autu, které zastává funkci auta, nikoli kosmického smetí). 

Přes to všechno Corolle doteď jedna věc chyběla. Hádáte správně, byla to verze SUV. A kdo dnes nemá SUV, jako by nebyl. Nyní Corolla SUV má a chystá se hodit granát do drsného segmentu crossoverů nižší střední třídy, v němž u nás pevnou rukou vládne Škoda Karoq. A jelikož jsem měla možnost si novinku krátce vyzkoušet na prezentaci v malebné krajině Katalánska, můžu své filozofické úvahy doplnit i nějakým tím reálným dojmem. 

Foto: Toyota Motor Europe

Když na Corollu Cross koukáte na fotkách, z jistých úhlů byste si ji mohli splést s RAVkou. Velikostně se auto nachází mezi modely C-HR a RAV4, designově se pak vydalo směrem ke svému většímu příbuznému. Z mého pohledu je to určitě ten lepší směr, nic proti batmobilu. Cross má být totiž především rodinným autem a pro takové se lépe hodí vzezření solidní a důvěryhodné, nikoli extravagantní. Jeden z našich instagramových fanoušků si všiml jisté podobnosti s francouzským buldočkem, ale ta určitě není na škodu. K povahovým rysům buldočků koneckonců patří trpělivost, společenskost a láska k dětem. Zvenčí zkrátka Corolla Cross působí dospěle, přátelsky a velikostně tak akorát.

Ani uvnitř to není žádná divočina, sázelo se spíš na funkčnost a dobrou ergonomii. Plasty se netváří kdovíjak rafinovaně, ale dělají dojem odolnosti a omyvatelnosti, což jsou parametry, které rodina s menšími dětmi ocení o dost víc. Spíš s dětmi počítají i zadní sedačky, což asi není třeba přikrášlovat diplomatickými frázemi. Ne že by se tam nevešel dospělý – já si sednu naprosto v pohodě jak za sebe, tak za o deset čísel většího řidiče, nicméně pokud bychom dovnitř chtěli nacpat čtyři dvoumetrové lidi, brala bych takové aranžmá spíš jako nouzové. Také kufr je s necelými 450 litry objemu spíš průměrný. Naštěstí má praktický, dobře využitelný tvar, takže kočárek se do něj nějak složí. Co naopak rodiče ocení, jsou široce otevíratelné zadní dveře, díky nimž se s potomstvem v autosedačkách bude lépe manipulovat. 

Foto: Toyota Motor Europe

Pojďme se podívat ještě na pracoviště řidiče. Nejprve obligátní zvolání – díky za tlačítka! Navzdory velikosti displeje, který má 10,5 palce, stále zůstalo místo na dvě točítka a čudlíkovou lištu věnovanou ovládání ventilace. Pochválit si ale zaslouží i displej samotný. Upřímně, v Corolle nebývala kvalita zobrazení velký hype, ale teď má displej pěknou grafiku i rozlišení. Orientace v systému je pak jednoduchá a logická. Jedinou nelogičnost zde představuje skutečnost, že Apple Carplay funguje bezdrátově, ale Android Auto pouze přes kabel. O techniku nejde, ta je na bezdrátové připojení připravená, problém tkví v právní oblasti – někde zkrátka chybí souhlas a podpis. Na nápravě se prý intenzivně pracuje. Také přístrojová deska vypadá svěže a moderně, díky widgetům si na ní navíc můžete dost podrobně nastavit, nač se budete koukat. 

Všechny bezpečnostní a asistenční funkce jsou sdruženy v systému T-Mate, který se aktualizuje automaticky a online. Nová přední kamera má delší dosah a širší zorné úhly, vzdálenost rozpoznávání překážek před vozidlem je oproti předchozímu typu kamery dvojnásobná. V nejlepší výbavě má parkovací asistent 12 kamer a umí zaparkovat auto téměř bez vašeho zásahu, navíc si dokáže zapamatovat pravidelně používaná parkovací místa. A protože každé auto, které jde s dobou, má dneska aplikaci a dálkové ovládání, můžete i s touto Corollou komunikovat na dálku prostřednictvím apky MyT a třeba si ji před jízdou vyhřát či vychladit.

Foto: Toyota Motor Europe

První Crossy si u nás můžete pořídit s dvoulitrovým benzínovým čtyřválcem, samozřejmě v hybridní soustavě, jejíž souhrnný výkon činí 197 koní. Čistě spalovací varianta už v nabídce nebude. Během příštího roku nabídku rozšíří jednaosmička se 140 koňmi. Na prezentaci jsme se svezli pouze s dvoulitrem, zato však s pohonem předních i všech kol. Právě čtyřkolka představuje zásadní rozdíl mezi Crossem a všemi ostatními Corollami, které můžete mít pouze s pohonem přední nápravy. Za pohon všech kol, tedy přídavný elektromotor na zadní nápravě, si připlatíte padesát tisíc, což vzhledem k ceně auta neznamená velký rozdíl a v našem podnebí si své využití rozhodně najde.  

Z křižování hornaté krajiny kolem Barcelony mi utkvěly zejména dva dojmy – první skvělý, druhý méně. Auto je naladěné na pohodlné cestování a v tomto ohledu se podvozek mimořádně povedl. Při jízdě je houpavý a nonšalantní, do kabiny nepřenáší žádné rány ani šťouchance. Pokud rádi řídíte klidně a ‚na pohodu‘, budete až překvapení, jaký jízdní projev může mít auto nižší střední třídy. Do zatáček se sice karoserie naklání, ale očekávatelně a nijak dramaticky, takže celkový dojem tím neutrpí. Stinnou stránku celého auta představuje – jako vždy – hluk spojený s plynulým převodem. V Corolle Cross Toyota představila pátou generaci hybridního systému, která přináší hlavně odlehčení a prostorovou úsporu, zároveň by měla být tišší a ještě úspornější.

Foto: Toyota Motor Europe

Dobrá zpráva je, že s dvoulitrem se auto pohybuje opravdu svižně a reakce na plyn má bryskní. Jenže vysoké otáčky, do nichž motor skočí hned na začátku zrychlování a pak se v nich neúnavně drží, dokud nesundáte nohu z plynu, produkují pořád to stejné nepříjemné hučení. Věřím, že s novou generací hybridu je hluku méně, pro obyčejné lidské ucho je to však rozdíl pod hranicí rozpoznatelnosti. Ještě že tu máme velmi dobrý soundsystém JBL – když si dám volume doprava, svižná jízda je o hodně příjemnější. Na druhou stranu, když člověk přijde do dealerství Toyoty, asi nezahlásí: „Vezmu si Corollu – a dejte mi ji v esúvéčku, protože mám rád projížďky po okreskách.” Sportovní ambice jsou tu zkrátka ještě menší než u standardní varianty, přičemž už tam byla laťka nastavena dost nízko. A to není kritika. Vyšší sezení, konejšivý podvozek i pohonné ústrojí jednoznačně nahrávají příjemnému plutí krajinou. Spíš než režim sport zde dává smysl režim eko, v němž někteří zručnější kolegové dosahovali spotřeby pod pět litrů, a to se čtyřkolkou, prosím pěkně. 

Foto: Toyota Motor Europe

Rozdrtí tedy Corolla Cross Škodu Karoq a další konkurenty, jako je Nissan Qashqai nebo Peugeot 3008? Její výhody jsou zřejmé – úsporný pohon, mimořádný komfort a punc spolehlivosti, který je přirozenou součástí loga Toyoty. Za Karoqem sice pokulhává, pokud jde o velikost kufru, ale ztracenou přízeň si opět získá šetrným provozem. Kabina představuje ideální kompromis moderny a praktičnosti, infotainment je v tuto chvíli mezi zmíněnými konkurenty patrně nejlepší. Problémem se může stát cena, která po asijském způsobu nepočítá s prodejem holobytů, a tak startuje na částce 919 900 Kč. Nejnižší výbava Comfort už ovšem obsahuje třeba litá kola, LED světla, přední mlhovky, automatické stěrače, couvací kameru, velké displeje i širokou paletu asistentů. Můj malý soukromý tip je, že se Corolla Cross bude prodávat jako teplé housky.


 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Frankie
19. října 2022, 18:45
0

Kdysi se dělala Corolla Verso, která se vezla na krátké módní vlně MPV. Já měl povedenější druhou generaci. Pohodlné auto a maximálně prostorná kabina na daném půdoryse, částečně na úkor kufru. Špatná trakce, motor 1,6 sloužil tak akorát na poklidnou jízdu, ale dalo se stín jezdit kolem 7 litrů.
Dnes vidím, že jde další derivát jiným směrem, velmi módním SUV. Tzn. jde na vlně stylu, možného pohonu 4x4, ale ne směrem vnitřní prostornosti. A asi bude mít větší úspěch, než kdysi to MPV.
U nás asi Karoq nedostane, ale jinde ve světě dost možná ano. Ale konkurence je opravdu široká.

reagovat
briza
19. října 2022, 21:18
1

Když se podívám do konfigurátoru Karokokotohrůzy a budu hledat adekvátní výkon(zde pouze 2.0 TSI 140kW), je nejníž Športlajn za identických 919.900,- a tudíž bych ty teplé housky viděl naprostro reálně. Nějak mě totiž nenapadá, co by mě mělo přesvědčit vzít to utrpení z Boleslavi.

reagovat
sheogh
19. října 2022, 23:15
0

Zabavny infotainment

Franz Kafka
20. října 2022, 08:57
2

Konejšivý a pohodlný podvozek. Tím je Karoq totiž vyhlášený.

Frankie
20. října 2022, 09:50
1

V tomto tomu bych ještě přidal nádherný a nadčasový design.
Reálně v ČR asi proto, že služební, proto, že Škodovka, proto, že chlapi v hospodě říkali, proto, že ti to každý opraví, díly jsou levný a ti Japonci sakra drazí atd.

Trinom
20. října 2022, 15:57
1

Sheogh - myslíš ten, co se furt seká a nefunguje, jak má? To je vážně zábava :D

sheogh
21. října 2022, 11:01
0

Jj presne, to je takove moderni "Clovece, nezlob se" :-)

ro
rock
21. října 2022, 12:08
1

Pokud bude zákazník trvat na +- 200 k, tak asi ano.
Otázkou je, jaké procento zákazníků Karoqu chce 200 k a kolik se jich spokojí se 150 k verzí, která může být o 100-250 t levnější a Toyota proti ní nemá co postavit.

btw design Karoqu je dost hrůza, ale je v tomhle ohledu ta Toyota v nějakém směru lepší? Ta rozšklebená držka taky není zrovna vrchol elegance...

Franz Kafka
21. října 2022, 12:31
3

Design celého tohoto segmentu je dost hrůza. Karoq nepřináší ale ani snahu o to vypadat cool. Zejména v základním provedení je to tristní. Tomuto alespoň zůstane ta docela povedená záď.

Mrkef
22. října 2022, 09:24
0

Jak píše rock, Karoq ve Stylu s 1.5TSI 110kw DSG cca 780k, s tím že je to pořád spíš fleet konfigurace. Retail, když už teda půjde do Karoqu, tak pravděpodobně po 1.0TSI manuál/DSG nebo 1.5TSI manuál.

beastar
22. října 2022, 09:40
2

Takhle se to přesně dělá. Škodovka to prostě umí. Článek o Toyotě ale v momentech 6x zmíněný věci like Karoq, škoda, tsi a tak :D

martin_100
21. října 2022, 19:30
1

Za ty prachy to asi s těma houskama nebude tak horký...

reagovat
Ha
Habakukk
22. října 2022, 10:56
1

Prostě když nejsou peníze na RAVku tak se můžeš upokojíš touto podivností. Předek je opravdu nehezká věc.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem