reklama
načítám data...

Tatra 813: Domácí kolos

Možná jste ji někdy potkali na silnici, snad vám učarovla v muzeu. Čtyřnápravová Tatra je bezesporu krásný kus techniky, který si zaslouží bližší pohled.

zobrazit celou galeriiMýty a legendy: Tatra 813: Domácí kolos

Jistě jste si někteří všimli mé lehké obsese, zahrnující cokoliv, co se neohroženě dokáže probít náročným terénem. Nenechte se zmást, jsem zapřísáhlým pacifistou a mimo zpevněné cesty se vydávám vždy zcela nedobrovolně. Proč tedy trávím noci psaním o armádních náklaďácích? Jedním z mnoha důvodů je například ona očividná bytelnost, která z vojenské techniky přímo sálá. Podívejte se na šasi GAZu 66, uchycení náprav na P-V3S a stanete tváří v tvář poctivému kusu oceli. Jakmile se vyvalí první obláčky spalin a hora železa se s trhnutím probere k životu, nedokžáu se odtrhnout od fascinovaného sledování přenosů namáhání, kroutícího momentu a váhy. Taky se vám občas stane, že se o půlnoci přistihnete, jak na youtube sledujete vyprošťování sovětského traktoru ze zamrzlého jezera? Pokud jste podobně postiženi jako já, snad uvítáte článek o neohroženém těžkém tahači s česko-slovenským rodokmenem.

V duchu nové doby

Přenesme se v čase na samý začátek šedesátých let minulého století. Právě byla schválena nová ústava, která z Československé republiky udělala Československou socialistickou republiku. Pomalu doznívají politické procesy s kontrarevolucionáři a malá zemička, byť nově pojmenovaná v duchu doktríny Sovětského svazu, se pomalu začíná odklánět od hodnot svého velkého bratra. V karibiku se potají chystá přesun balistických raket středního dosahu (SS-4 Sandal a SS-5 Skean) do těsného sousedství Miami, jako odveta za umístění amerických strategických jaderných zbraní v Turecku. Fidel Castro je ve svém úřadu prezidenta teprve rok a již hraje vysokou hru o život miliard lidí po celém světě. Praha se krátce těší ze dvou nových kulturních lákadel. Na samém konci padesátých let vznikla divadla Na zábradlí a také Divadlo Semafor. I přes potíže s neefektivním centrálně plánovaným hospodářstvím je nálada ve společnosti optimistická. Nastává období tání, tedy uvolnění poměrů stalinistické společnosti, které zarazí až vpád bratrských východních vojsk na jaře roku 1968. Nejsou to však jen kulturní projekty, kterými je počátek šedesátých let zajímavý. Velké změny se děly i v průmyslu.

reklama

V roce 1960 začaly stavební stroje zpracovávat půdu pro základy nejmodernějšího výrobního závodu. ČSSR má být masově motorizováno připravovanou Škodou 1000 MB a parcela na okraji Mladé Boleslavi bude její líhní. Moderní závod však nestaví moderní stroje. Materiál, dělníky a techniku na svých zádech stěhují Tatry řady 111. Ty vznikly ještě za druhé světové války pro potřeby Wehrmachtu. Pod kapotou jim bije naftový vidlicový dvanáctiválec s úhlem 75° mezi řadami. Každý z válců má dva ventily a rozvod OHV. Strojovna z objemu 14,8 litrů dosahuje na svoji dobu vynikající spotřeby 30 litrů nafty na 100 km (samozřejmě s vzrůstajícím zatížením je spotřeba vyšší). První typy s negativně zkosenými čelními skly a dřevotřískovou kabinou měly výkon 210 koní a na dveřích se honosily německým válečným křížem. Po osvobození dostaly Tatrovky celoplechovou kabinu, nižší výkon a několik dalších úprav, které vyústily ve zvýšení nosnosti z původních osmi tun na 10,3 t. Stojedenáctky si své ostruhy vysloužily především při budování socialismu na dálné sibiři, kde těmto legendárním vozům dokonce postavili pomník. V duchu nové doby je však třeba hledět vpřed a těžké  Tatře 141 (odvozené od 111) pořídit nástupce.

Vize bez tváře

Vývoj nového těžkého tahače se nesl v duchu doby. Bylo třeba všestranného vozu s výbornou prostupností terénem a schopností odtáhnout ty nejtěžší náklady. V roce 1960 vznikl prototyp páteřového šasi na čtyřech nápravách s maximálním využitím dílů vyvíjené řady 138. Testovací platforma byla vlastně jen rámem s prototypem pohonu a zavěšení. Konstruktéři teprve sbírali zkušenosti s nestandartním rozložením vozu a prohlubovali jeho terénní schopnosti. K praktickému využití projektu došlo až v roce 1964, kdy se v Bánovcích představila první předzvěst sériových 813. Konstrukce vycházela z prototypu, byť se zamýšlené sdílení komponent s konvenční 138, až na modulární koncepci motoru, příliš nekonalo. Šlo o čtyřnápravový vůz se vznětovým, vzduchem chlazeným dvanáctiválcem o objemu 17,6 litrů. Sériová verze měla přímý vstřik paliva, chladič motorového oleje a nabídla 258 koní výkonu a 990 Nm kroutícího momentu. Pro lepší použití v extrémních mrazech byl vůz vybaven hned dvěma startéry a 24V napěťovou soustavou. Motorový prostor i kabinu bylo možné vytápět nezávislým naftovým topením. Jako velmi praktický se osvědčil ventilátor s kapalinovou spojkou, který pomocí termostatu upravoval účinnost nuceného vzduchového chlazení. Dvanáctiválec se tak dokázal účinně uchladit i při dlouhodobém maximálním zatížení. Schopnost utáhnout až sto tun celkové hmotnosti přívěsu garantovala destistupňová synchronizovaná převodovka s redukcí.

Unikátním řešením pro nejtěžší vojenské verze bylo přidání dvoustupňového rychloběhu. Ten přes planetové soukolí řadil buď přímý převod pro tažení těžkých přívěsů, nebo převod do rychla pro zvýšení maximální rychlosti vozu na zpevněném povrchu. Pozice neutrálu měla své tlačítko na palubní desce, které k vyřazení používalo elektropneumatický převod. Řidič tak měl k dispozici kombinaci až 20 převodů vpřed a 4 vzad. Natáčení kol dvou předních náprav bylo vybaveno posilovačem pro snazší obsluhu. Brzdová soustava vznikla podle nároků na moderní vůz a tvořily ji tři okruhy provozních vzduchotlakých brzd. Jeden brzdil přední dvojici náprav, druhý zadní dvojici a třetí zajišťoval zpomalení přívěsu. Parkovací bubnová mechanická brzda byla zabudována na přídavné převodovce, stejně jako u menší Tatry 138 a suplovala i funkci nouzového zpomalení. Konečně byl vůz vybaven i odlehčovací brzdou. Klapka na výfuku měla zpomalovat vozidlo při dlouhém klesání, nebo nenáročném brždění a měla své vlastní tlačítko na palubní desce.

Velmi zdařilá konstrukce podovozku vycházela z modulární platformy typické pro Tatru. Základem byl páteřový rám tvořen několika funkčními oddíly. První kus tvořila rozvodovka předních výkyvných polonáprav, na ni doléhal přední mezinápravový diferenciál. Třetím kusem v řadě byla opět nápravová rozvodovka, pro druhou sadu řiditelných kol. Následovala přídavná redukční převodovka, nad kterou byla instalována převodovka spojená s motorem. Druhá polovina byla zrcadlovým obrazem té první. Následovala tedy rozvodovka třetí nápravy, zadní mezinápravový diferenciál a nakonec i rozvodovka poslední čtvrté nápravy. Všech sedm uzamykatelných diferenciálů (centrální byl součástí převodovky) bylo úhledně zabaleno do centrální duté roury, která sloužila jako šasi vozu. Z výčtu použitých řešení je jasné, že se 813 terénu rozhodně nebála. Nájezdové úhly byly 35° a čtyřnápravový vůz zvládl pokořit i více než 45° stoupání. Hranici bočního náklonu měla Tatra až na 30° a byla schopná překročit až 1,5 metru dlouhou mezeru. Poradila si s 60 cm svislou překážkou a oficiální brodivost dosáhla 1,4 m. Spotřeba těžkého speciálu se pohybovala od 44 l/100 km podle zatížení a náročnosti terénu.

Univerzální voják

Tatra 813 si našla své uplatnění především v nejtěžším provedení 8x8 Kolos. Montovaly se na ni sněhové frézy, mechanické pluhy, ale i rozkládací mostní konstruce, pontonové dílce plovoucích vojenských mol či raketový systém RM-70 (československá verze raketometu BM-21 GRAD, který využíval podvozku Ural-375). V posledním jmenovaném provedení mohla mít Tatra dodatečně pancéřovanou kabinu a její posádka byla schopná během 20 vteřin vyprázdnit zásobník 40 raket. Oproti sovětskému protějšku však Tatra disponovala dostatkem místa na druhý zásobník, čímž se zvýšila efektivita soustavy. Samotná střela měla dosah mezi 20-40 km a ve své hlavici mohla nést cokoliv od klasické fragmentační hlavice přes kontejnerovou munici až po dýmovnice. Své využití však model 813 našel i v civilním sektoru. V osmikolovém provedení sloužil jako základ autojeřábů, těžařských soustav či letištních hasičských speciálů. Modulární kopřivnická koncepce umožňovala i vznik verzí s menším počtem náprav. Do výbavy ČSLA se dostal třínápravový tahač, který se objevoval i ve službách letišť coby tahač letounů. Ten byl zajímavý větším počtem natáčecích kol než pevných. Z osmikolového kolosu tak odpadla zadní náprava, nikoliv přední, jak by se mohlo zdát.

reklama

Existovala dokonce i dvounápravová verze se zjednodušenou (pětistupňovou) převodovkou, která sloužila jako tahač těžkých návěsů. Model 813 mohl být vybaven dvěma typy kabin. Dlouhá čtyřdvéřová verze byla nejčastěji ve službách armády a nabízela prostor celkem osmičlené posádce včetně řidiče. Na první pohled ji lze poznat i zvrchu, jelikož má dvojici stropních poklopů, s možností instalace lafetové zbraně. Krátkou verzi kabiny využívaly vždy mostní a ženijní speciály a tahače návěsů. Poslední kus sjel z výrobní linky v roce 1982 a završil tak výčet 11 751 vyrobených vozů modelu 813. V té době se východní společnost, ovlivněná smrtí autoritářského Brežněva, opět pomalu dostávala do svobodnější nálady. Nálady, kterou už žádná vojenská intervence nezastavila.

 


Mohlo by Vás také zajímat

Nový komentář

Komentář úspěšně přidán.

Komentáře

PeterLuk
03. ledna 2017, 13:05
0

Tak tento článok ma veru potešil. ;) Pre Kolos mám slabosť.

reagovat
PeterLuk
03. ledna 2017, 13:05
0

Ináč, dúfam že sa dočkáme aj testu :D

Adam Forman
03. ledna 2017, 14:00
0

Pokud nám ho někdo ze čtenářů půjčí, milerád se pro test obětuji ;-)

Irwinek
03. ledna 2017, 14:16
1

Tak nějak jsi zapomněl zmínit, že kolos byl patrně jediným skutečným nákladním autem, které kdy jelo do Dakaru :-D Tato slova pronesl zakladatel Dakaru, když uviděl, jak se kolos pere s nástrahami, které jiná auta nevnímala - byl příliš dlouhý, nevešel se do různých vádí a dělali mu problémy vršky těsně za sebou. Nicméně všichni mluvili o tom, jak se noc vždy rozjasnila, když se ozval " parník " a Tatra se sice pozdě, ale přecijen ukázala v ležení. Myslím, že problémem byla listová pera, donekonečna opravovaná a Tatra nakonec dojela mimo soutěž.
Na vojně jsem opravoval odpalovací rampy na těchto podvozcích a kromě opušťáku jel za " odměnu " do Boletic, abych věděl, co to dokáže. No musím říct, že to byl mazec, a to povolili odpal jen poloviny zásobníku. V cílové ploše byl kompletně zrušen čtverec o straně 20m - takhle malý rozptyl se prý ale normálně nepoužívá, byla to spíš ukázka zacílení.

reagovat
PepaSFI
03. ledna 2017, 16:08
0

já pamatuju v civilním použití jen třínápravový tahač, i na vojně jsme měli jen třínápravu. Osmikolky byly T815. Ona ta třínáprava s netypickým řízením má smysl právě pro ty tahače nadměrných nákladů. Dobře se s tím manévruje na omezeném prostoru, klasické uspořádání s dvěma pevnýma nápravama při rejdování na malém placu hrozně rve gumy. Bylo s tím pár malebných historek vyplývajících z absurdity vojenského prostředí. Například, na co se to používalo. Žádné těžké náklady se nikam netahaly a tak to mělo přídavnou zátěž z korby sundanou a rozvážely se s tím občas stráže. Ovšem vojenská měla na korbě plachtovou boudu, asi aby nepřítel neviděl co veze a jednou s tím jel řidič co nevěděl že je o trošku vyšší než ostatní Tatry. Ano, hádáte správně, železniční most. Naštěstí jen lehce, jen rozervaná plachta, trošku zohýbané oblouky a stráž na korbě zelená nejen uniformou ale i v ksichtu. Taky se s tím jednou při vyhýbání utrhla krajnice, naštěstí řidič to měl v ruce, nepoložil to ale prostě sjel do pole, hrábl do spínačů, zapnul všecky nápravy a uzávěrky a zas nezměněnou rychlostí vyjel na silnici. A vrcholný kousek byl když s tím řidič blbnul, rozjel to po autoparku a najednou mu někdo vjel do cesty. On zašlápl brzdy, jenže Tatra bez zátěže jela po betonu dál. Vrazil tam zpátečku a dal plný plyn. Lidi co to viděli popisovali jak auto jelo dopředu a kola se točily dozadu.

reagovat
sp
spooon
03. ledna 2017, 17:45
0

z toho posledního zážitku asi video na youtubu nenajdu, co?

K článku: ač sám rád drtím asfaltové okruhy v autě, tak snad víc hodin na youtubu strávím právě nad podobnýma videama, jak je zmíněno hned v prvním odstavci. A to sem zatím ani žádnou pořádnou tatrou nebo něčím podobným v terénu nejel a ani se nevez...

sp
spooon
03. ledna 2017, 17:49
0

a ještě přidám nějaký videa, třeba tahle traktoriáda

;index=290&t=51s&list=FLGe5sWpNa6tix9GSEI9twWg
a nebo tactor teror
;list=FLGe5sWpNa6tix9GSEI9twWg&index=148
či pro zasmání tatra na ručku
;list=FLGe5sWpNa6tix9GSEI9twWg&index=164

Ha
Hansoff
04. ledna 2017, 08:30
0

Titulní obrázek prvního videa je zkrácený podvozek Tatry 805. Taky doma jednu máme. Sice ne s originálním motorem, ale co to v terénu umí... Tady platí, že limity závisí jenom na odvaze řidiče. Vyjet přes struhu z lesa na silnici? Není problém! Stačí trochu naložit a zapnout uzávěrku.

Hynek
03. ledna 2017, 20:23
0

No jednu máme v portfoliu :)

reagovat
Adam Forman
05. ledna 2017, 06:26
0

Takže klíčky máte u dveří a nezamykáte na noc? Že bych se stavil ;-)

wa
wacso
04. ledna 2017, 06:13
0

Zajímá mě, proč jsou osy levé a pravé vůči sobě cca o třicet čísel přesazeny tj. proč má tatra jednu řadu kol více vzadu oproti té druhé. Existuje někde nákres vnitřku těch diferenciálů?

reagovat
PepaSFI
04. ledna 2017, 16:56
0

jo, na těch obrázkách je to dobře vidět a odpověď na otázku proč tam není klasický diferenciál, je že takhle se můžou kývat poloosy bez použití kloubů. Říká se že tuhle koncepci vymyslel Hans Ledwinka protože nesnášel klouby, složité a choulostivé.

Matt
04. ledna 2017, 08:13
0

Super nová série článku o pořádných offroadech :-) Doufám, že bude i Tatra 148..

reagovat
Pe
Petr Kalous
04. ledna 2017, 13:16
0

Voni (autor) toho nakecaj jak nějakej komoušskej agitátor, než se dostanou k jádru (Tatře) věci :)))

reagovat
Ma
Martin Heger
07. ledna 2017, 11:17
0

Abych Kolos potkal na silnici na to jsem moc mladý, ale tam, kde pracuju s ním chlapi z dílny tahají tanky. Na lehčí techniku používají stotřicetosmu. A fascinují mě obě tatry v zápřahu.

reagovat


reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Dodge Challenger  1973
Dodge Challenger

1973 rok výroby
1 koní výkon
6 276 ccm objem

Ford F100  1962
Ford F100

1962 rok výroby
115 koní výkon
3 700 ccm objem

Cadillac Eldorado  1988
Cadillac Eldorado

1988 rok výroby
150 koní výkon
4 500 ccm objem