načítám data...

6 věcí, které jste nevěděli o Subaru XV e-Boxer

Nejmladší a zároveň nejprodávanější model značky. Skoro by to naznačovalo, že půjde o tuctové moderní auto bez duše. Jenže... pořád je to Subaru.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: 6 věcí, které jste nevěděli o Subaru XV e-Boxer

Dovolila jsem si malinko vykrást Kubův titulek k článku o BRZ, ale mám k tomu dobrý důvod. O Subaru XV se v tomto roce napsaly hromady písmenek, zejména ve spojitosti s novým hybridním motorem e-Boxer, takže základní představu nejspíš máte a přinést něco objevného nebude lehké. Inu, stejně to zkusím.

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

1 Není to crossover, je to hatchback

Přetvařuje se opravdu úspěšně, ale mě neoblafne. Protože takhle crossovery nejezdí. Většina z nich se dneska dokonce ani neobtěžuje se čtyřkolkou, a co původně vzniklo jako nazvedaná akční stylovka, je dneska prostě jenom stylovka. Subaru se ovšem jako pitbul drží své tradice – placatého motoru a stálého pohonu všech čtyř. Konců světa jsme už v automobilovém světě zažili několik – připomeňme si, že BMW prodává předohraby a Defender nemá rám – ale říkám vám, že skutečný konec světa nastane, až Subaru zabalí symetrické AWD (přesněji řečeno to, čemu Subaru říká symetrické AWD, protože rozložení točivého momentu 40:60 už není tak symetrické, jak bývalo). Zatím tam zaplaťpánbůh nejsme, takže tohle auto dělá přesně to, co od Subaru očekáváte. Zatáčí. A zatáčí tak půvabně, že na jeho chůdy okamžitě zapomenete. Protože i přes vysokou stavbu těžiště leží nízko a o zbytek se postará právě chytrá čtyřkolka. Můžete přejet přes ležícího člověka, aniž byste ho zranili, a přitom to ohulit do zatáčky bez obav, že se kola vydají mimo zvolenou stopu. Malebné.

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Na tohle všechno nám ale předtím stačila Impreza, ne? Proč to maskování za crossover?Myslím, že je to jasné. Když dneska nejste crossover, nikdo si o vás neopře ani kolo, naopak hatchbacky nenápadně vymírají. Dost jasně mluví fakt, že XV je v Evropě nejprodávanější model značky (nějakých 40 %).

 

2 Je to první Subaru (i) pro holky

Teď se nechci dotknout dam, kterým v garáži stojí WRX STI, neřkuli pánů, kteří si právě XV zvolili za své daily. Auta jsou samozřejmě genderově neutrální, nicméně v pestré realitě se nám občas kloní na jednu, či na druhou stranu.  Značku Subaru odjakživa vnímám – a myslím, že nejsem sama – jako spíš chlapskou záležitost. Snad za to může jistá nedbalost (nebo chcete-li osobitý přístup) k designu, kterou si Subaru vysloužilo pověst aut, která si lidé kupují navzdory tomu, jak vypadají, nikoliv kvůli tomu. Snad za to může mimořádný důraz na technické principy, což ženské a priori děsí. Snad jsou to jiné asociace jako hřeby v pneumatikách, uzavřený spolek “subaristů”, nebezpečný sport, whatever. Netuším. Každopádně si nevzpomínám, že bych slyšela ženu hovořit o Subaru jako o objektu touhy, a těch pár řidiček, co za volantem Subaru potkám, se tam ocitlo spíš řízením osudu (když na mě předevčírem jedna mávla, večer jsem si celá dojatá otevřela na oslavu lahev šampusu). 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

XV je sice Subaru se vším všudy, ale hodně zamakalo na designu a troufnu si říct, že výsledek je super. Ještě si vzpomínám, že když se před pár lety objevilo – v oranžovém laku a na fešáckých discích – koukala jsem na něj jako na zjevení. Dneska mu to sluší ještě víc. Šmrncovní je i interiér, systém EyeSight navíc obsahuje všechny moderní vychytávky, na jaké lze pomyslet. I nezkušená řidička bude mít pocit, že má auto pod kontrolou. A navíc vypadá cool. Takže dámy – kupujte Subaru, není se čeho bát (a zdravte, nebo se neznám).


3 Okruh v Sosnové dá za 0:52.001

No dobře, bez téhle informace byste se asi obešli. Ráda bych viděla člověka, co si koupí crossover proto, aby s ním jezdil na okruhy. Na druhou stranu  – když už tam je, nemusí se krčit někde v temném koutě.

Foto: Vojta Nekvapil

Tenhle dlouhatánský oslí můstek mě má ve skutečnosti dovést k obecnější myšlence. I když je XV zaměřením auto “masové”, cílí tedy na i zákazníky, kteří nejsou fandové do aut, může se dost dobře stát, že se s ním vydáte projet jen tak pro radost. Mně se to aspoň stalo (a ne že mi řeknete, že se to nepočítá, protože bych se radovala i z necek, kdyby na sobě měly přilepený lívanec s hvězdičkama). Ze Sosnové jsem se vydala trasou s vyloučením dálnic a byl to moc pěkný závěr dne. XV je totiž ten typ auta, který sice umí velkou část řízení převzít, když chcete, ale nebude vám ho brát, když nechcete. I když není rychlé (jo, potřebuje turbo, a už to nebudeme rozmazávat), ten pocit zapojení a vědomého ovládání stroje dokáže chybějící rychlost do značné míry kompenzovat. K tomu jsou zakroucené okresky deváté třídy o dost vhodnější než frekventované státovky, nota bene dálnice. 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

4 V terénu nemá konkurenci

Hovoříme o přímých nebo aspoň vzdálených konkurentech, pochopitelně. “Subaru není offroad,” klade mi pravidelně na srdce můj automechanik, sundavaje kolo, aby opět vyměnil ulomenou kostičku stabilizátoru. Světlá výška by tomu docela nahrávala – 22 čísel, to už je skutečně spíš offroadová než silniční hodnota. Nájezdové úhly už ale tak úžasné nejsou a křížení náprav do toho hází vidle úplně. Má pravdu, kluk ušatá, Subaru není offroad, ale pokud jde o povrch, poradí si fakt s čímkoliv a poradí si s tím rychle. Bláto, mokrá tráva, prach, šotolina, nic z toho není důvod, abyste se courali jak s hnojem. Po polní cestě se dá jet jako po silnici a autu to očividně nevadí. Zvolené stopy se pořád drží lehce, jako by o nic nešlo.

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

5 Je to hybrid, ale nechá vás na to zapomenout

Pod kapotou se samozřejmě nachází motor typu boxer s protiběžnými písty (pozor, neplést s motorem s protiběžnými písty v jednom válci, který nemusí mít hlavu motoru a hlavně má dvě klikové hřídele!, jak mne onehdy upozornil laskavý čtenář), ale fortifikovaný elektromotorem. Výkonnější dvoulitr už u nás v jiné konfiguraci nekoupíme. Může se nám to nelíbit, ale to je asi všechno, co s tím můžeme dělat. Subarácký hybrid stojí někde na půl cesty mezi mild hybridem a full hybridem. Kapacita baterie i výkon elektromotoru jsou velmi skromné, nicméně dokáže jet pouze na elektřinu – jen pár kilometrů, ale dokáže. Občas odpojí spalovací motor při nižším zatížení a poznáte to podle rozsvícené kontrolky EV na přístrojové desce, jinak je přechod téměř neslyšný. Pokud jde o výkon a spotřebu, je role elektřiny víceméně symbolická, ale pokud to Subaru pomůže snížit emisní pokuty a zůstat na evropském trhu, so be it. Co je mi ale na subaráckém hybridu sympatické, je jeho nevtíravost. Občas mám dojem, že do auta stačí vložit tužkovou baterku s kabelem, a hned se z něj stává ambasador bezemisní budoucnosti, prorok ekologické revoluce a osvícení lidské rasy. Míru ekologického zápalu pak demonstruje množství modrých animací, ukazatelů a virtuálních odměn za každý uspořený litr benzínu a zachráněný strom. Subaru se netváří, že jste s jeho hybridem vyhráli evoluční bingo. Klidně vás nechá na celý hybrid zapomenout. Nemusíte to nabíjet, nemusíte nastavovat módy, můžete s tím zacházet přesně tak, jak jste byli zvyklí ze svého starého auta. 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Motor je nachlup stejný jako v nedávno testovaném Foresteru a v menším a lehčím XV působí logicky o něco živěji. Paradoxně vám ale spíš v XV bude výkon trochu chybět. K jeho svěžímu vzezření, obratnosti a stylu by nějaká ostrá verze sedla jako zadel na hrnec. 

 

6 Je to auto s analogovou duší

Zní to poněkud haluzně a asi to bude do značné míry subjektivní pocit, proto ho dávám až na konec. XV má řídící jednotku, elektronické pomocníky, má dokonce elektromotor, tak jaký analog probůh? Ten těžko uchopitelný charakter budují drobné detaily. Třeba cit v řízení, který dalece převyšuje aktuální standard. Ryk plochého motoru vysokých otáčkách, do kterých se žene přímo s nadšením (a teď nemyslím situaci, kdy má CVT slabou chvilku, ale moment, kdy auto vezmete pořádně pod krkem). Mile lineární zátah. Na crossover příjemně nízký posez za volantem. Tlačítka, co při stisknutí slyšitelně lupnou (někdo jim říká zastaralá). A tak můžu pokračovat dál a dál, a stejně nebudu vědět, jestli vám to dává smysl. 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Kdo jednou zahořel pro Subaru, ten asi pochopí snáze. Ale i vy ostatní si běžte XV vyzkoušet, stojí to za to. Když se vám povede povznést nad fakt, že podvozek by snesl výkonu klidně dvojnásobek, je to skvělé auto, které má šanci přetáhnout k lívanci s hvězdičkami i zákazníky, co ho doposud přehlíželi. 




 

Technické údaje:

Motor: plochý atmosférický čtyřválec 1 995 ccm + elektromotor
Výkon: 110 kW (150 koní) při 5600-6000 ot./min + 12,3 kW (16,7 koní)
Točivý moment: 194 Nm při 4000 ot./min + 66 Nm
Baterie: Li-Ion, 4,8 Ah, 118,4 V 
Převodovka: bezestupňová automatická Lineartronic
Maximální rychlost: 193 km/h
0-100 km/h: 10,7 s 
Průměrná spotřeba dle WLTP: 6,5 l/100 km
Průměrná spotřeba (v testu): 7,6 l/100 km
Cena s danou motorizací od: 790 000 Kč
Cena testovaného auta ve výbavě Executive: 962 000 Kč


 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

bitner
12. srpna 2020, 11:46
1

Me by treba zajimalo, proc je tohle subaru oznacene rimskou cislovkou 15. Zadne Subaru XIV, XIII, nerkuli treba VIII jsem nezaznamenal...

reagovat
beastar
12. srpna 2020, 12:08
7

To neni rimska cislice. Tj slovo ktery vyslovis jako ksfv. Zmamena to v sinhalstine maly a drahy anebo taky zasluhujici vysokou cenu. Zahajili tak nove znaceni modelu. Bude jeste WZ, XQ a X.EVq... vydrz.

Ha
Habakukk
12. srpna 2020, 14:15
0

bitner Co teprve Microsoft s Xbox to je totální nehoráznost Xbox, Xbox 360, Xbox One. Hamba korporátu.

beastar
12. srpna 2020, 14:17
4

Co ti udelali? Svazali mi tkanicky. Ty parchanti!

Matěj Podhorský
12. srpna 2020, 15:29
4

beastar: jsem nevěděl, že Topper Harley je tvoje oblíbená akční postava :D

bitner
12. srpna 2020, 21:02
4

Ma tatovy oci.

beastar
12. srpna 2020, 21:37
4

Byvavalo kdysi. Nez se mojim top hero stal novinar, zavodnik, pilot, konstrukter a playboy Matej Podhorsky. Take ve velmomeste Brno znami jako Da Boss, nebo El Commandante.

MB
MBMB
12. srpna 2020, 12:26
6

Symetrický pohon se tomu říká kvůli tomu, že je stranově symetrický z hlediska konstrukce. Na rozdíl od příčně uloženého řadového motoru.

reagovat
Černá Vovce
12. srpna 2020, 12:29
2

Ehm, symetrical AWD neznamená že to je 50/50 na nápravu (ja mám na 16let starem outbacku 40/60) ale znamená to, že je vše symetricke dle středové osy (je to dáno hlavně motorem, že je na obě strany stejný atd.

reagovat
Ha
Habakukk
12. srpna 2020, 14:24
0

Také si myslím, že si autorka plete Subaru marketing symetrii vůči kardanu se základním rozdělením točivého momentu který se jak víme může mezi nápravami měnit dle podmínek na ceste.

Viola Procházková
12. srpna 2020, 14:45
0

Spíš jsem se blbě vyjádřila aneb pokus o vtip gone wrong :). Pod pojmem "symetrické awd" se schovává docela dost různých variant AWD, které jsou více či méně symetrické, a je mi jasné, že nejde jenom o symetrii točivého momentu. Třeba manuály jsou dodneška 50:50 (za běžných podmínek teda).

A vůbec - může za to Dan s Honzou, protože se se mou včera půl dne hádali, že když to má rozložení 60:40, tak to prostě nemůže bejt symetrický a ne a ne a ne :D.

Ha
Habakukk
12. srpna 2020, 14:57
0

No standardní středový mechanický diferenciál za standardních podmínkek začíná na 50:50 poměr se začne měnit při prokluzu. Jiné je to ve chvíli kdy mám ve středovém diferenciálu elementy omezující svornost.

MB
MBMB
13. srpna 2020, 00:57
0

U manuálů je tam otevřený diferenciál s viskózním prvkem. Čili bez prokluzu při jízdě rovně je rozdělení standardně 50:50 jako u otevřeného diferenciálu a při prokluzu se to mění.
Obecně je dobré mít na paměti, že výrobci zpravidla uvádí základní rozdělení při jízdě rovně bez prokluzu. Máme i systémy, u kterých se uvádí rozdělení 95:5 - samotná viskózní spojka, která je i bez prokluzu lehce sepnutá. Obecně tyto hodnoty ale neřeknou o pohonu a jeho chování příliš mnoho. Zajímavé je právě to chování při prokluzu.

Ha
Habakukk
13. srpna 2020, 07:56
0

No 95:5 je spíše záležitost Haldexu než dražšího řešení se třemi diferenciály.

Pochtli
12. srpna 2020, 14:51
1

Světlá výška 22 cm je parádní, jen to (jak píšeš) zabijí větší převisy a to "nekřížení náprav". Takže bude možná rychlejší a pohodlnější na polňačce/louce, ale do nějakého většího průšvihu, kde XV pravděpodobně natrhnou prdel o polovinu levnější Duster či Vitara (chtělo by to srovnat s přímou konkurencí - S-cross), asi bude lepší se nedostat. Tudíž je nadpis "V terénu nemá konkurenci" silně nadnesený.

reagovat
Viola Procházková
12. srpna 2020, 15:13
0

Tím chceš říct, že Duster a Vitara problém s křížením nemají?

Pochtli
12. srpna 2020, 15:29
0

Samozřejmě že ani jedno nemá na regulérní offroad, ale když se podíváš na nějaká ta videa, tak (minimálně) vitara se ze situace "houpání na dvou kolečkách a pinkáním o třetí" dostane. A co jsem pochopil z článku, tak to XV neumí.

Viola Procházková
12. srpna 2020, 15:45
1

Nechtělo se mi zkoušet, jestli to XV umí, tak velcí kámoši zase s importérem nejsme :). Co můžu soudit z chování svého Forestera - ono se to dostane z lecjaké situace, ale pochybuju, že by to autu dlouhodobě dělalo dobře, navíc se semtam něco ulomí.

Tady si to třeba kucí voděj docela hezky:


Pochtli
12. srpna 2020, 15:54
0

No vida, prej že to nejde. Takže to se schopnostmi v terénu zas tak zlý nebude, jak to z článku trochu vyznělo :o)
Forestr je zas o kousek jinde než XV a měl by projet víc.

Černá Vovce
13. srpna 2020, 06:26
0

Já myslím že české zastoupení Subaru by to pobralo pokud by se to protáhlo někde v Milovicích na offroud dráze a ještě by se tím chlubilo :)

beastar
13. srpna 2020, 10:31
0

Ja myslim ze z Milovic by se to vratilo vorvany jak svine. A na zastoupeni by si k dalsim pripsali poznamku. Viola na blacklist. Nastesti maji malo modelu ale stejne by to zamrzelo. Navic na tohle to auto neni. Tak proc s tim delat picoviny. Kdyz majitele s tim pojedou, tak asi k nakupaku a zpet nejcasteji.

Pólin
14. srpna 2020, 11:12
0

Jasne, ze vetsina tech subaru nikdy poradny teren nepozna, ale je fajn vedet, ze to nejak zvladnou;) a uprimne, XV, nebo forester v rukach nekoho sikovneho zvladne vice nez landcruiser v rukach nejakeho trouby...

beastar
14. srpna 2020, 17:27
0

..ale no tak Pólin tyhle ty úvahy v rukách někoho šikovného a podobně. Tahle věc nikdy nezvládne víc jak Land Cruiser i kdyby to řídil Ari Vatanen. Prostě to není teréňák já nevim, co na tom kdo nechápe. A jinak v terénu nesmysl vyjede na dobrých gumách i takový auto jako první X5, nebo první ML. A ani nemusíš být nějakej OFf roaD da Pro pilot. Prostě šlápneš a jedeš.... v automatu je to úplně blbuvzdor. Měl sem vim... takeže ano i tady XsfV vyjede a projede kde, co. Než na tom něco urveš. A už vidim toho majitele jak si koupí Exekjutýv krabičku za milana a pojede to testovat na tankodrom:D Proboha vždyť to stojí jako Sup iV, nebo skladovka GLA... a tak dále. Mě se to auto líbí, koukal sem na něj s kamarádkou, ale nakonec jsme sehnali krásnou Vitaru. Je spokojená za poloviční prachy, tolik asi k terénům s tímhle urban kárem.

Pólin
15. srpna 2020, 15:17
0

tady jde o to, ze tohle XV par znamych, nebo ja tu Imprezu co jsem mel, treba u nas pouzivame normalne do lesa s vozikem na drevo na otop...a tam uz to lehkym offroadkem smrdi... samozrejme, ze je to trebas o 5cm nazvedane, ale je to porad ten stejny kram. A to ze na aute neco orves v terenu znaci spise to, ze jsi dobre nezvazil a neprecetl situaci......

bitner
12. srpna 2020, 14:55
2

Ha! Teprve pohledem do galerie jsem zjistil, ze se jedna o papamobil.

reagovat
PeterLuk
12. srpna 2020, 17:01
0

V skutočnosti, v zámorí sú v očiach verejnosti Subaru "auta pro holky" už nejaký ten piatok :D

https://www.theatlantic.com/business/archive/2016/06/how-subarus-came-to-be-seen-as-cars-for-lesbians/488042/

reagovat
Viola Procházková
12. srpna 2020, 17:26
0

Jojo, tohle je moc pěkná kampaň. Mojí teorii ale spíš podporuje :)

beastar
14. srpna 2020, 17:31
0

Včera sem byl na šestce na střeše na parkplatzu a nějaký dvě buchtice si tam předávali kola z Legacy do rézy. Legacy vypadalo jak kdyby mělo zejtra jet silk road rally. A Impreza klasika, kola a lauf až za roh... občas s tim buchty jezděj. Jestli jsou lezby sem se neptal přišlo mi to blbý přece jen máme tu korektnost a všelijakej prajd a tak. Nicméně ani jedna neměla XV, co vypadá spíš jako Ford Fusion pro bohatý, než pravý SUPRbaru.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Lincoln Continental limouzine Bradford Coachworks 1978
Lincoln Continental limouzine Bradford Coachworks

1978 rok výroby
250 koní výkon
7 500 ccm objem

Dodge Charger Policejní verze 5.7 hemi 2012
Dodge Charger Policejní verze 5.7 hemi

2012 rok výroby
400 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Excursion 7.3 V8 TD POWER STROKE 4x4 8mí 2000
Ford Excursion 7.3 V8 TD POWER STROKE 4x4 8mí

2000 rok výroby
279 koní výkon
7 300 ccm objem

Jeep Commander V8  2006
Jeep Commander V8

2006 rok výroby
230 koní výkon
4 700 ccm objem

Imperial LeBaron  1973
Imperial LeBaron

1973 rok výroby
275 koní výkon
7 200 ccm objem