Představovat Subaru BRZ by bylo jako nosit dříví do lesa. Malý a lehký sporťák s pohonem zadních kol si v předchozí generaci našel své fanoušky i odpůrce. To, jak jej vnímal František, si můžete přečíst zde a Kubajsovo doporučení pro budoucí majitele najdete zde. Předchozí generace prostě byla i přes své mouchy a vrtochy skvělá. Osobně s ní mám naježděno docela dost, jednu chvíli jsem předfaceliftovou sestrou od Toyoty řešil svou denní mobilitu a… nebyl jsem nadšený. Možná to bylo tím, že šlo tehdy o jeden z nejlevnějších kusů v Evropě a tím pádem trochu problémovější auto. Prostě jsme si nesedli. Avšak když jednoho dne přistála nabídka otestovat novou generaci BRZ přímo v jejím domácím prostředí, tedy na drift friendly okruhu v Sosnové, nešlo říci ne.
Začněme zvenku. Když byly představeny fotky nové generace, opět jsem nebyl nadšený. Zepředu genericky vypadající kupé s tvary ocucaného bonbónu, zezadu Accord Coupé, to vše naroubované na starou kastli… není to tak? Auto však naživo vypadá skvěle, byl jsem až překvapený, jak se mi líbí. Vidíte boční průduchy? Tak ty jsou funkční - usměrňují vzduch pro lepší jízdní stabilitu. Vyčnívající prahy? Taky. V podstatě vše tu má svou funkci a nyní, když na ta auta koukám vedle sebe, přijde mi nová generace mnohem hezčí.
Vevnitř se také dost změnilo. Ať už jde o ergonomičtější sedačky, které více kopírují tvar těla (a navíc jsou uloženy ještě trochu níže, přesněji o 5 mm), nebo o zpracování interiéru. Už to není chrastítko s tvrdými plasty, které jako by vypadly z oka levnějším příbuzným, ale jde o auto, ve kterém by mě neštvalo trávit jak každý den, tak delší cesty. Na co jsem sáhnul, to působilo bytelně a dobře zpracované. Palec nahoru!
Na zkoumání infotainmentu jsem popravdě fakt neměl čas, zato jsem zkouknul novou dvojici displejů před řidičem. Celé dopoledne nám počasí přálo a hodně svítilo slunce, přesto byly čitelné i rychlé a musím říct, že zejména níže vyobrazený otáčkoměr je skvělý, abyste nemuseli dlouze zkoumat, kolik točíte. Prostě jej vidíte periferně a není třeba se na něj soustředit jako na klasický analogový. Samozřejmě i ten si můžete zobrazit, ale tomuto bych dal jednoznačně přednost.
Původní BRZ nebylo žádné ořezávátko, ale svých 200 koní z dvoulitrového boxeru FA20 dolovalo tak nějak neurputně, nezajímavě, zejména díky nelineárnímu průběhu výkonu a točivého momentu, který se mezi 4 – 5000 otáčkami prostě propadl. Tento problém většina majitelů řeší jiným výfukovým systémem, ale zkrátka to tam je a v sérii auto nebylo podle mne nikterak zázračné.
Nové BRZ přináší zásadně změněný motor ze série FA, FA24, který je ve všech ohledech znatelně lepší. Ať už výkonem 234 koní (+34 HP) v sedmi tisících otáčkách, nebo točivým momentem 250 Nm (+45 Nm), který přichází už v 3700 otáčkách. Zvýšené vrtání mu prospělo, motor má lineární průběh výkonu, který se dá skvěle dávkovat a je ho skoro až na rozdávání. Troufám si tvrdit, že škarohlídi, co tvrdí, že je Toyobaru slabé a předjede jej kdejaká oktávka v eresu, budou se sklopenýma ušima šoupat nohama potom, co uvidí, jak nová generace jezdí.
Nové BRZ také celkem fajn zní, minimálně zvenku. Proč zvenku? Dovnitř totiž posílá část zvuku reproduktor, který některým jedincům nemusí vyhovovat. Mne osobně neuráží, v tomto případě nejde o žádný superumělý zvuk osmiválce, ale pouze zvýšení decibelů zvuku motoru – pro mé uši to zní mnohem lépe než zvuková trubka ze sání u předchozí generace. Původní FA20 také trpěl příliš vysokými teplotami oleje při zátěži, zejména na okruhu nebo při vyšších dálničních rychlostech. Nová generace toto řeší výměníkem voda – olej, který pomáhá udržet teploty oleje v přijatelných mezích.
Převodovka u nového BRZ získala nově na čtvrtém převodovém stupni synchron s karbonovou povrchovou úpravou a další úpravy pro vyšší odolnost, ale co je důležitější, díky pozměněné viskozitě převodového oleje a změně ložisek řadí dobře i při nižších teplotách, což byl problém předchozí generace. U ní bývala v teplotách pod nulou potíž se řazením některých kvaltů za studena. Automatická převodovka u nového BRZ dostala více lamel, řadí údajně rychleji, hladčeji, má inteligentnější elektroniku a přináší také systém bezpečnostních prvků Eyesight. Já vím, do takového sporťáku automat nepatří, ale až 10 – 15 % objednaných vozů pro zákazníky v ČR je jím vybaveno.
Ani šasi nebylo ošizeno. Nová generace je o 25 mm delší, znatelně tužší (v řeči čísel – o 50 %) a má pozměněné nastavení tlumičů a pružin, zejména má však pro snížení náklonů karoserie v zatáčkách oproti předchozí generaci přimontovaný zadní stabilizátor přímo na karoserii, ne na pomocném rámu. Přináší tak mnohem více gripu než původní BRZ, čemuž pomáhají i lepivější pneumatiky.
Tím se dostávám ke svému největšímu problému s novou generací. Podotýkám, že jsem na auto neměl příliš času, ale přišlo mi snad až moc… dospělé. Původní generace byla zlobivý rošťák, který chtěl blbnout, každou zatáčku projet powerslidem. Nové BRZ je prostě dospělý sporťák, mnohem rychlejší, mnohem gripovější okresková zbraň, kterou je třeba mnohem více řídit. Už to není ten duchovní nástupce Toyoty AE86, s nímž šlo pořád blbnout, ale přitom byl použitelný s určitými kompromisy pro každý den. Teď je to dospělý sporťák pro odrostlejší a rozumnější, co nemají zapotřebí v každé zatáčce jezdit bokem, ale přeci jen se chtějí svézt a jsou schopní pilotovat na okreskách i ve vyšších rychlostech. Neříkám, že to je špatně, jen mě dost překvapilo, jak schopné to auto je.
Na verdikt je příliš brzy, ale i po krátkém setkání jsem z auta nadšený a doufám, že se mi ještě někdy dostane pod ruku. Pro ty z vás, kteří uvažují o koupi, neotálejte. Poptávka silně převyšuje nabídku, a i když importér dělá vše pro to, aby vyzískal další kusy z výroby, na všechny se nedostane, podobně jako u sestry od Toyoty. Za cenu lehce přes milion dostanete dospělejší Toyobaru, které už neudělá ostudu ani při předjíždění a bude velice vzácnou záležitostí, neboť do celé Evropy nebude dle aktuálních plánů automobilky dovezeno více než 800 kusů.
Motor: atmosferický zážehový plochý čtyřválec 2387 cm3
Výkon: 234 k (172 kW) / 7 000 ot./min.
Točivý moment: 250 Nm / 3 700 ot./min
Převodovka: šestistupňová manuální
Hmotnost (pohotovostní): 1 350 kg
Maximální rychlost: 226 km/h
0-100 km/h: 6,3 s
Cena (BRZ Limited 6MT): 1 030 000,-
16. března 2023, 11:44
-1
Trochu mi tu schází ne/praktická TTD typu - jaké má řízení, nástup brzd, má samosvor, jaké je rozložení hmotnosti?
Jestli má na 4ce karbon synchron je mi srdečně volné... just saying...
16. března 2023, 12:01
3
Hodnotit zpětnou vazbu z řízení mi nepřijde po 5 minutách za volantem rozumné, neboť bych stejně kecal, to samé nástup brzd.
O tom, že je BRZ vybaveno samosvorem typu Torsen mi nepřišlo nutné mluvit, beru to jako samozřejmost z předchozí generace.
Rozložení hmotnosti je 53/47 stejně jako u předchozí generace.
16. března 2023, 14:58
2
Hmmmm, ze by? Skoda, ze neni z fabriky verze s kompresorem :-)
16. března 2023, 21:23
0
Čakám na toto auto vo verzii od Toyoty už rok a dozvedám sa že ľudia čo objednali Subaru, ktoré pôvodne ani nemalo byť, ho dostanú po pár mesiacoch od objednávky. Tak som trochu rozladený keď ho vidím 😀
Každopádne Toyota by mala byť o niečo hravejšia naladením podvozku. Plus sa dala objednať aj v základnej verzii na nelepivých Michelin Primacy.
16. března 2023, 23:42
0
Za ty prachy je to skvělý. Pro člověka co tohle chce. Nechci soudit z textů. Každopádně pořád je to provedením auto z roku 2010 možná 12. Jako hračka dobrý.
17. března 2023, 08:02
1
Provedení je znatelně lepší jak předchozí generace aspoň na první pohled, vypadá to mnohem hodnotněji naživo jak na fotkách.
17. března 2023, 15:09
0
Zdar všichni, long time no see! Prave se divam po novem aute, ale musi byt schopno odvezt na krátké vzdálenosti pasažéry vzadu. To gt86 neuměla. Jak to vypada vzadu? Najde se fotka, jestli muzu mit lidi vzadu i narty a chodidla?
17. března 2023, 15:12
0
Kastle je identicka, takze mista bude vevnitr stejne (malo).
17. března 2023, 15:13
0
Argh :(
17. března 2023, 15:46
1
Záleží, ve třech se to s trochou snahy zvládat dá.
17. března 2023, 18:18
1
Ja som zatiaľ sedel v GR86 len v showroome. Skúšali sme s bratom sedieť za sebou na spolujazdcovej strane a na nejakú pol hodinku by som to zvládol (chodidlá mám). Brat má 176 a ja 183cm.
18. března 2023, 17:26
0
Nastavil jsem si řidičovu sedačku na svoje komfortní minimum a pak jsem si za sebe v celkem pohodě sednul.
18. března 2023, 18:14
0
Otázka je aký si vysoký :)
18. března 2023, 19:52
0
185 :-D ale hubeňour teda