načítám data...

Srovnání cen aut v roce 2000 a nyní. Kolik stál Yaris, Octavia nebo BMW 328i?

Nová auta jsou drahá a ta dobrá už stejně byla vyrobena, dozví se občas člověk na internetu. Při pohledu na naše srovnávací tabulky však zřejmě budete velmi rádi, že nežijete na konci zlatých devadesátek, ale v roce 2017.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Odkudsi z hloubi bezedné záchodové ošatky na tiskoviny na mě vykouknul malý poklad. Autokatalog z roku 2000 s obsáhlým ceníkem tehdy prodávaných nových aut v ČR. Nebyla to jen nostalgie a vzpomínky na pubertu, co na mě dýchlo. Letmý pohled na cenovky tehdejších aut odhalil věci, na které jsem si mlhavě pamatoval – totiž že auta stála přibližně to, co dnes, ale ve skutečnosti to s jejich pořízením vůbec nebylo tak veselé. Dle ČSÚ byla v té době průměrná hrubá měsíční mzda v ČR na hodnotě 13.219,- Kč, v současnosti v 3Q roku 2017 činí 29.346,- Kč.  Médian je nyní sice vzdálen trochu níže od průměrné hodnoty platu, ale to nic nemění na tom, že hrubá průměrná mzda je téměř dvojnásobná, zatímco cena aut se mnoho neposunula. Nesmíme také zapomínat, že tehdejší auta měla výbavu, která byla oproti současným nabušeným vozítkům velmi skromná. No a ani pohonné jednotky neměly nijak hvězdné parametry a leckterý kulhavý tříválec, kterému se dnes pošklebujeme, by v roce 2000 hravě dokázal plnit roli nejvyšší motorizace modelu. My fanoušci sice rádi vzpomínáme na vrcholové atmosférické motorizace, ale v plebejských vodách to nebyla až taková sláva. A vlastně to nebyla žádná sláva ani obecně – auta byla vzhledem k úrovni platů mnohem méně dostupná, než dnes.

Ostatně, podívejte se sami, v tabulkách níže jistě sami najdete to, co vás zajímá. Ceny jsou doplněny také o poměr k hrubé měsíční mzdě, takže přehledně uvidíte, kolik platů bylo třeba k pořízení. Ke každému starému modelu jsem se snažil najít odpovídající model nový (psán kurzivou). Vzhledem k výše popsanému nárůstu výkonů i výbav u nových aut jsem však nevybíral dle srovnatelných hodnot, ale postavení v rámci portfolia – jinými slovy, střed nabídky tehdejšího modelu je srovnán se středem nabídky současného. Vše ale berte spíš jako hrubé informativní srovnání. Do celkové dostupnosti aut se samozřejmě v reálném životě promítá celá řada jiných faktorů, které však do článku nelze pro složitost zahrnout.

Malá auta

Malá auta tvoří tradičně velkou část trhu. Zatímco dnes ale v této kategorii pořídíte docela prostorný a vybavený vozík, který se nelekne ani dálnice, na přelomu tisíciletí byla manuální klima nebo okénka v elektrice příplatkovou položkou často i u vyšších výbav a delší cestování se v prccích segmentu A neobešlo bez nespokojeného mručení pasažérů. Z hlediska přepočtu ceny na průměrný plat byla malá auta více než dvakrát dražší, než nyní. Zatímco na prahu milénia jste potřebovali zhruba dvouletý hrubý příjem k pořízení hezkého supermini, dnes to nebude trvat ani rok. A ještě šílenější je, že Čech, který kdysi šetřil na takovou Felicii Combi 1.6, by dnes za stejně dlouhou dobu nastřádal na základní Audi A4. Anebo třeba na Subaru BRZ, nad nimiž národ nadšenců stále skuhrá, jak je drahé a nedostupné.

Model výkon [kw] cena [Kč] cena / počet výplat
Citroen Saxo 1.1i 5D SX 44  269.000 20,13
Citroen C3 PureTech68 Feel 50  282.000 9,61
Citroen Saxo 1.4i 5D SX 55  319.000 24,13
Citroen C3 PureTech82 Feel 60  297.000 10,12
Fiat Punto 60SX 44  301.900 22,84
Fiat Grande Punto 1.4 8V  51  264.900 9,02
Ford Fiesta 1,25 16V Trend 55  320.700 24,26
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost Titanium 74  365.990 12,47
Opel Corsa 1.2 16V “100” 48  334.900 25,33
Opel Corsa 1.4 16V Sport 66  353.900 12,05
Opel Corsa 1.4 16V “100” 66  354.900 26,85
Opel Corsa 1.4 Turbo 74  378.900 12,91
Peugeot 206 1.4 XR  55  339.900 27,59
Peugeot 208 PurreTech 82 Allure 60  325.000 11,07
Peugeot 206 1.9D XR  51  364.900 29,62
Peugeot 208 1.6 HDi Allure 74  390.000 13,29
Renault Clio 1.2 RL  43  279.900 21,17
Renault Clio 75 Life 55  239.900 8,17
Renault Clio 1.9D RT  47  359.900 27,23
Renault Clio dCi 90 Limited 66  379.900 12,95
Toyota Yaris 1.0 Linea Terra 50  339.000 25,64
Toyota Yaris 1.5 Active 81  323.900 11,04
Škoda Felicia 1.3 LX  40  229.900 17,39
Škoda Felicia Combi 1.6 GLX 55  344.900 26,09
VW Polo 1.4 44  311.100 23,53
VW Polo 1.0 BMT 55  292.200 9,96
VW Polo 1.4 16V 74  378.200 28,61
VW Polo 1.0 TSI Comfortline 70  348.900 11,89

Kompakty

Díky jisté Octavii je kompaktní třída v tuzemsku tradičně nejoblíbenější segment s největším podílem na trhu. Z tabulky je krásně vidět, jak některé kompakty v průběhu času ‘zlevnily’ zcela enormně. Například současný Citroen C4 pořídíte více než tři krát výhodněji, než kdybyste v roce 2000 nakupovali Citroen Xsara. Na opačném pólu pak figuruje Alfa Romeo – její Giulietta je sice v porovnání se starou 146 dostupnější, ale rozdíl není zdaleka tak dramatický, jako u ostatních značek.

Model Výkon [kw] cena [Kč] cena / počet výplat
Alfa 146 1.4 T.S 76  429.900 32,52
Alfa Giulietta 1.4 120k Super 88  575.700 19,62
Alfa 146 1.8 T.S 106 529.900 40,08
Alfa Giulietta 1.4 MultiAir 170k Super 125 700.900 23,88
Audi A3 1.8T Ambition 110 782.100 58,51
Audi A3 2.0 TFSI Sport 140 841.900 28,69
Audi A3 1.9 TDI Attraction 66  689.200 46,78
Audi A3 1.6 TDI 81  677.900 23,10
Citroen Xsara 5D 1.6i Seduction 65  460.000 34,79
Citroen C4 1.2 PureTech 110 Feel 81  340.900 11,62
Citroen Xsara 5D 2.0 HDi SX  66  485.000 36,69
Citroen C4 1.6 HDi 88  397.900 13,56
Ford Focus 1.6 16V Trend 74  454.000 34,34
Ford Focus 1.0 Ecoboost Trend 92  386.900 13,18
Ford Focus 2.0 16V Trend 96  494.000 37,37
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium 110 487.900 16,62
Honda Civic 5D 1.4i S  66  409.000 30,94
Honda Civic 5D 1.0 Turbo S  95  469.900 16,01
Kia Shuma 1.5 LS  65  379.950 28,74
Kia Ceed 1.4i Comfort 73  369.980 12,61
Mazda 323 1.5 16V LX  66  379.900 28,74
Mazda 3 1.5 g100 Emotion 74  383.900 13,08
Mazda 323 1.8 16V GT  85  534.900 40,46
Mazda 3 2.0 g165 Revolution 121 557.900 19,01
Opel Astra 1.4i 16V 66  409.900 31,00
Opel Astra 1.4 Enjoy 74  401.900 13,70
Opel Astra Caravan 2.0DI 16V CD  60  539.900 40,84
Opel Astra Caravan 1.6 CDTI Dynamic 81  557.900 19,01
Peugeot 306 1.6 XT  65  389.900 29,49
Peugeot 308 1.2 PurreTech 110 Active 81  400.000 13,63
Peugeot 306 Break 2.0 HDi XT  66  504.900 38,19
Peugeot 308 SW 1.6 HDi 120 Allure 88  520.000 17,72
Renault Megane 1.6 16V RXE 79  449.900 34,03
Renault Megane 1.2 sCe 96  399.900 13,63
Renault Megane Break 1.9 dTi RXE 72  509.900 38,57
Renault Megane Grandtour dCi 110 Zen 81  479.900 16,35
Subaru Impreza Wagon 2.0 RX  92  748.000 56,58
Subaru Levorg 110 724.000 24,67
Škoda Octavia 1.6 LX  55  354.900 26,84
Škoda Octavia 1.0 TSI Active 85  407.900 13,90
Škoda Octavia 1.8T L&K 110 664.900 50,29
Škoda Octavia 1.8 TSI L&K 132 679.900 23,17
Škoda Octavia Combi 1.9 TDI SLX 81  614.900 46,51
Škoda Octavia Combi 2.0 TDI Style 110 662.900 22,59
Toyota Corolla 1.6i Linea Terra 81  485.800 36,75
Toyota Auris 1.6 Active Trend 98  497.900 16,97
VW Golf 1.6 Trendline 74  463.600 35,07
VW Golf 1.4 TSI Maraton 92  520.900 17,75
VW Golf Variant 1.9 TDI Trendline 66  577.200 43,66
VW Golf Variant 1.6 TDI Maraton 85  593.900 20,24

Střední třída

Také střední třída ukazuje, že se v současné době máme o kus lépe. Nejen, že výkony běžných motorizací velmi poskočily, ale také imaginární šetření na vůz probíhá oproti minulosti více jak dvojnásobnou rychlostí. Zatímco v roce 2000 byste museli utratit okolo 55 hrubých měsíčních příjmů, abyste dosáhli na slušně vybavený sedan střední třídy, dnes jich je zhruba 25. Pokud bych opět vypíchnul největší a nejmenší rozdíly, pak na ‘smutném’ konci stojí znovu Alfa Romeo, jejiž nová Giulia není v poměru ke staré 156 dostupnější pouze 1,6x. Naopak srovnáme-li starý a nový Lexus IS, zjistíme, že současná predátoří generace je téměř třikrát dostupnější, než ta první. Povšimněte si také, že Saab 9-3 kdysi rozhodně nebyl žádná láce.

Model Výkon [kw] Cena [Kč] Cena / počet výplat
Alfa 156 2.5 V6 24V 140 899.000 68,00
Alfa Giulia 2.0T Veloce 206 1.264.600 43,09
Alfa 156 1.9 JTD 77  699.000 52,87
Alfa Giulia 2.2 MultiJet Super 110 928.600 31,64
Audi A4 1.6 74  880.900 66,64
Audi A4 1.4 TFSI 110 811.900 27,67
Audi A4 2.8 Quattro 142 1.293.200 97,83
Audi A4 2.0 TFSI Quattro 185 1.297.900 44,23
Audi A4 Avant 2.5 TDI Quattro 110 1.355.800 102,56
Audi A4 Avant 3.0 TDI Quattro 160 1.352.900 46,10
BMW 316i 77  865.000 65,43
BMW 318i 100 861.900 29,37
BMW 328i 142 1.290.500 97,62
BMW 340i Sport Line 240 1.385.800 47,22
BMW 330d 130 1.257.900 95,16
BMW 330d Sport line 190 1.407.900 47,98
Ford Mondeo 2.0 16V Trend 96  694.000 52,50
Ford Mondeo 1.5 Ecoboost Bussiness edition 118 704.990 24,02
Ford Mondeo Turnier 1.8 TD Trend 66  629.000 47,58
Ford MOndeo Turnier 1.5 TDCI Trend 88  696.900 23,75
Honda Accord 2.0i ES  108 779.000 58,93
Lexus IS200 114 1.214.300 91,86
Lexus IS200t 180 989.000 33,70
Mazda 626 2.0 GT  100 725.900 54,91
Mazda 6 G165 Revolution 121 754.400 25,71
Mercedes C 200 100 1.025.470 77,57
Mercedes C 180 115 849.420 30,48
Mercedes C 280 142 1.345.894 101,81
Mercedes C 300 180 1.102.310 37,56
Mercedes C 200 CDI T  75  1.104.257 83,54
Mercedes C 200 CDI T  100 965.550 32,91
Opel Vectra 2.0 16V Sport 100 659.900 49,92
Opel Insignia 1.5 Turbo Dynamic 122 709.900 24,19
Opel Vectra Caravan 2.0 16V DTI Sport 74  684.900 51,81
Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI Dynamic 125 854.900 29,13
Peugeot 406 SW 2.0 HDi ST  80  769.900 58,24
Peugeot 508 SW 2.0 HDi Allure 110 695.000 23,68
Renault Laguna 2.0 16V RXT 103 679.900 51,44
Renault Talisman tCe 150 Intense 110 739.900 25,21
Renault Laguna Combi 1.9 dTi RXE 72  644.900 48,79
Renault Talisman Grandtour dCi 130 Intense 96  769.900 26,24
Saab 9-3 2.0i Turbo SE  136 1.305.000 98,72
Toyota Avensis 2.0i Linea Sol 94  836.000 63,24
Toyota Avensis 2.0 D-4S Active Trend 111 779.900 26,58
Toyota Avensis Wagon 2.0 TD Linea Terra 66  722.100 58,41
Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D Active Trend 106 769.900 26,24
VW Passat 1.8T Highline 110 717.800 54,30
VW Passat 1.8 TSI Highline 132 864.900 29,47
VW Passat Variant 1.9 TDI Highline 81  713.100 53,95
VW Passat Variant 2.0 TDI Highline 110 907.900 30,94

No řekněte, nedýchá se vám radostněji při pohledu na některá čísla? Pokud jste však praví čtenáři Autíčkáře, nenašli jste v tabulkách to, na co jste se těšili nejvíc. Nevěšte hlavy, ty daleko zajímavější kategorie aut – tedy hot hatche, sportovní či luxusní sedany a sporťáky – si necháme na druhý článek, který vyjde za týden.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

bitner
06. září 2017, 08:58
0

A to si vem, ze krome tech aut v tabulkach je tady jeste jeden zastupce tridy volkswagen, ktery se v roce 2000 teprve chystal prevzit zezlo po Feline.

reagovat
martin_100
06. září 2017, 09:28
0

Chi chi chi. Nový auto je stejně nedostupný jako tehdy. Tehdy sem na něj neměl, nemám na něj ani teď tak kde je ten rozdíl? :-)
Ale furt sem radši neměl na poctivou mechanickou káru z pořádnýho materiálu, než teď když nemam na mrdku vyrobenou z alobalu jejíž životnost se nepočítá na roky ale na měsíční splátky.

reagovat
ma
martinw
06. září 2017, 11:21
0

Proč tak pesimisticky ? např. taková Volva V70 se pořád dají koupit, nebo starší Toyota Avensis v benzínu to je taky vůz co vydrží déle. A to dávám za příklad spíš exotické volby jinak v koncernu bych si taky vybral, jen ty ceny ojetin má škodovka dost zvednuté...

GanGreen
07. září 2017, 07:01
2

Ale tady se mluvi o novejch autech...

Saimon
06. září 2017, 11:46
-1

Zabúdate na dosť podstatnú vec - koľko % obyvateľstva reálne zarábalo aspoň priemernú hrubú mzdu vtedy a koľko teraz? Odhadol by som, že keďže sa zväčšujú rozdiely v spoločnosti, to číslo sa zmenšuje. Nehovoriac o tom, že sa oproti 90s asi zmenili určité iné minimálne nevyhnutné životné náklady (napr. bývanie) ktoré sú predsa len prednejšie než kúpa nového auta a ktoré by trebalo odpočítať od skutočnej priemernej čistej mzdy, nie hrubej, a tak by sme približne mohli porovnať kúpnu silu na kúpu nového auta vtedy a dnes.

Lenže ďalší skresľovací faktor je, že po kríze ceny áut klesli povedzme o pätinu. Ale za akú cenu? Katovania kostov. Tenšie plechy, ošidená elektronika, mizerná antikorózna ochrana. V skratke väčšie náklady na údržbu.

Zhrnutie - nové autá sú pre bežného človeka na to, akú hodnotu ponúkajú drahšie. Priemerné TCO na prejdený km bude po 15 rokoch používania podľa mňa výrazne vyššie.

Argumentovať čisto iba priemernou hrubou mzdou by bolo absurdné dokonca aj keby vlády ten údaj neskresľovali ;)

A že sú dnešné autá po stránke jazdných vlastností a bezpečnosti 100x lepšie než tie staré? A čo ako? :D Aj za peniaze, za ktoré ste si v 90s kúpili prvý tehla-mobil môžete mať dnes top smartphone ktorý je o vesmír inde. A budeme ich teraz porovnávať so záverom že sa máme lepšie? :D Vývoj je normálna vec, nie niečo, za čo má byť zákazník výrobcovi vďačný ;)

Niesom žiadny ekonóm, ale takto to ja vidím O:-)

reagovat
Goldies
06. září 2017, 23:37
1

Najdi si ve slovniku co je to MEDIAN ;-) pak se mrkni kolik byl v 90s a kolik letos...

beastar
06. září 2017, 14:17
1

Tak si mi připomněl, že v zimě ničím na polních cestách a ve sněhu auto za 1,2 milionu. To se mám ale dobře. Jinak samozřejmě objektivně. Platy jsou skutečně vyšší, ale náklady na život taky takže vypovídací hodnota není vysoká. Pravda je ale že auta jsou skutečně levnější a mnohem vybavenější. Kolik procent lidí má na nové skutečně to je otázka pro ekonoma a to tady stejně asi nikoho nezajímá.

reagovat
Jakub Pospíšil
06. září 2017, 14:32
1

I kdybychom brali mzdový medián (50% lidí bere více, 50% lidí bere méně), který činí něco kolem 23800 Kč, pořád vycházejí auta levněji. Co se týče toho, že auta dneska "za nic nestojí", nemyslím si to. Stejně jako v roce 2000 byla auta, která se osvědčila a vydrží leccos (Volvo V70 1. generace třeba), tak byla i auta, co už skoro všechna zrezla a zapomnělo se na ně. A tak to bude i s dnešními auty. Jde o to, že ta mizerná auta zapomínáme rychleji, než ta dobrá, už jenom proto, že ta mizerná už zmizela ze silnic.

Vavris Vavrisovic
06. září 2017, 14:38
0

Samozřejmě, souhlasím, že na dostupnosti aut se projevují ještě další faktory. Ono to určitě nemělo vyznít tak, že auta jsou přesně x krát levnější, spíš jen takové obecné srovnání tehdy a nyní. Snažil jsem se používat obecné formulace, ale přesto některé věty mohou být trochu zavádějící - ovšem bez sáhodlouhých vysvětlujících vět to asi nejde jinak a nechtěl jsem do článku tahat polovinu ekonomie, ve které beztak nejsem nijak zběhlý.

beastar
06. září 2017, 15:26
0

No jasné však já to píšu. Pro zajímavost je to fajn. A auta jsou bezpochyby u nás levnější a mnohem dostupnější, než dříve. S tím že jsou dnešní auta jen špatná taky nesouhlasím. Je to tak, že nedávno jsem četl o Feldě u konkurence. A vlastně si uvědomil, že jich už zase tolik nejezdí vzhledem k počtu vyrobených. Prostě horší auta mizí ze silnice rychle a beze smutku obecenstva. Jinak když vidím cenu combi s 1.6 a vezmeme, co jde koupit dnes je situace zřejmá. Samozřejmě že nás nemá 100% na lepší auto než kdysi.

DP
Dušan Pecha
06. září 2017, 14:49
0

Honda Civic sedan rv 2001 (7. generace) kupovali rodiče za 550 000. Jednalo se o nejslabší motorizaci (66kW) a základní výbavu (okna na kličku) + metalický lak. Já kupoval Civica (8. generace) v roce 2010 za 409 000. A to se nejednalo o nejslabší motor, ale o 1.8 (103kW) a výbava byla druhá nejvyšší (chybělo akorát panoramatické okno a dvouzonová klima). Odpovídající verze stála tuším 340 000.
Další věc je, že se v článku používají hrubé mzdy, což ale poměr nezmění.
Ale fakt je super, že si dnes člověk koupí dobře vybavené auto nižší střední třídy do 400 tisíc.

reagovat
sumy
06. září 2017, 21:00
0

Je, když jsem se poprvre ukázal c6g u jednoho dodavatele, tak se mě ptal '' kolik stal''Na mou odpověď, že byl drahé za 35, tak mi opačné, že jeho stal 580.000 :-)
Jinak jestli se nepletu, tak bylo na jak auta krutý clo. Snad 20%

sumy
07. září 2017, 12:44
0

Oprava, ne jak, ale Jap :-)



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem