Odkudsi z hloubi bezedné záchodové ošatky na tiskoviny na mě vykouknul malý poklad. Autokatalog z roku 2000 s obsáhlým ceníkem tehdy prodávaných nových aut v ČR. Nebyla to jen nostalgie a vzpomínky na pubertu, co na mě dýchlo. Letmý pohled na cenovky tehdejších aut odhalil věci, na které jsem si mlhavě pamatoval – totiž že auta stála přibližně to, co dnes, ale ve skutečnosti to s jejich pořízením vůbec nebylo tak veselé. Dle ČSÚ byla v té době průměrná hrubá měsíční mzda v ČR na hodnotě 13.219,- Kč, v současnosti v 3Q roku 2017 činí 29.346,- Kč. Médian je nyní sice vzdálen trochu níže od průměrné hodnoty platu, ale to nic nemění na tom, že hrubá průměrná mzda je téměř dvojnásobná, zatímco cena aut se mnoho neposunula. Nesmíme také zapomínat, že tehdejší auta měla výbavu, která byla oproti současným nabušeným vozítkům velmi skromná. No a ani pohonné jednotky neměly nijak hvězdné parametry a leckterý kulhavý tříválec, kterému se dnes pošklebujeme, by v roce 2000 hravě dokázal plnit roli nejvyšší motorizace modelu. My fanoušci sice rádi vzpomínáme na vrcholové atmosférické motorizace, ale v plebejských vodách to nebyla až taková sláva. A vlastně to nebyla žádná sláva ani obecně – auta byla vzhledem k úrovni platů mnohem méně dostupná, než dnes.
Ostatně, podívejte se sami, v tabulkách níže jistě sami najdete to, co vás zajímá. Ceny jsou doplněny také o poměr k hrubé měsíční mzdě, takže přehledně uvidíte, kolik platů bylo třeba k pořízení. Ke každému starému modelu jsem se snažil najít odpovídající model nový (psán kurzivou). Vzhledem k výše popsanému nárůstu výkonů i výbav u nových aut jsem však nevybíral dle srovnatelných hodnot, ale postavení v rámci portfolia – jinými slovy, střed nabídky tehdejšího modelu je srovnán se středem nabídky současného. Vše ale berte spíš jako hrubé informativní srovnání. Do celkové dostupnosti aut se samozřejmě v reálném životě promítá celá řada jiných faktorů, které však do článku nelze pro složitost zahrnout.
Malá auta
Malá auta tvoří tradičně velkou část trhu. Zatímco dnes ale v této kategorii pořídíte docela prostorný a vybavený vozík, který se nelekne ani dálnice, na přelomu tisíciletí byla manuální klima nebo okénka v elektrice příplatkovou položkou často i u vyšších výbav a delší cestování se v prccích segmentu A neobešlo bez nespokojeného mručení pasažérů. Z hlediska přepočtu ceny na průměrný plat byla malá auta více než dvakrát dražší, než nyní. Zatímco na prahu milénia jste potřebovali zhruba dvouletý hrubý příjem k pořízení hezkého supermini, dnes to nebude trvat ani rok. A ještě šílenější je, že Čech, který kdysi šetřil na takovou Felicii Combi 1.6, by dnes za stejně dlouhou dobu nastřádal na základní Audi A4. Anebo třeba na Subaru BRZ, nad nimiž národ nadšenců stále skuhrá, jak je drahé a nedostupné.
Model | výkon [kw] | cena [Kč] | cena / počet výplat |
Citroen Saxo 1.1i 5D SX | 44 | 269.000 | 20,13 |
Citroen C3 PureTech68 Feel | 50 | 282.000 | 9,61 |
Citroen Saxo 1.4i 5D SX | 55 | 319.000 | 24,13 |
Citroen C3 PureTech82 Feel | 60 | 297.000 | 10,12 |
Fiat Punto 60SX | 44 | 301.900 | 22,84 |
Fiat Grande Punto 1.4 8V | 51 | 264.900 | 9,02 |
Ford Fiesta 1,25 16V Trend | 55 | 320.700 | 24,26 |
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost Titanium | 74 | 365.990 | 12,47 |
Opel Corsa 1.2 16V “100” | 48 | 334.900 | 25,33 |
Opel Corsa 1.4 16V Sport | 66 | 353.900 | 12,05 |
Opel Corsa 1.4 16V “100” | 66 | 354.900 | 26,85 |
Opel Corsa 1.4 Turbo | 74 | 378.900 | 12,91 |
Peugeot 206 1.4 XR | 55 | 339.900 | 27,59 |
Peugeot 208 PurreTech 82 Allure | 60 | 325.000 | 11,07 |
Peugeot 206 1.9D XR | 51 | 364.900 | 29,62 |
Peugeot 208 1.6 HDi Allure | 74 | 390.000 | 13,29 |
Renault Clio 1.2 RL | 43 | 279.900 | 21,17 |
Renault Clio 75 Life | 55 | 239.900 | 8,17 |
Renault Clio 1.9D RT | 47 | 359.900 | 27,23 |
Renault Clio dCi 90 Limited | 66 | 379.900 | 12,95 |
Toyota Yaris 1.0 Linea Terra | 50 | 339.000 | 25,64 |
Toyota Yaris 1.5 Active | 81 | 323.900 | 11,04 |
Škoda Felicia 1.3 LX | 40 | 229.900 | 17,39 |
Škoda Felicia Combi 1.6 GLX | 55 | 344.900 | 26,09 |
VW Polo 1.4 | 44 | 311.100 | 23,53 |
VW Polo 1.0 BMT | 55 | 292.200 | 9,96 |
VW Polo 1.4 16V | 74 | 378.200 | 28,61 |
VW Polo 1.0 TSI Comfortline | 70 | 348.900 | 11,89 |
Kompakty
Díky jisté Octavii je kompaktní třída v tuzemsku tradičně nejoblíbenější segment s největším podílem na trhu. Z tabulky je krásně vidět, jak některé kompakty v průběhu času ‘zlevnily’ zcela enormně. Například současný Citroen C4 pořídíte více než tři krát výhodněji, než kdybyste v roce 2000 nakupovali Citroen Xsara. Na opačném pólu pak figuruje Alfa Romeo – její Giulietta je sice v porovnání se starou 146 dostupnější, ale rozdíl není zdaleka tak dramatický, jako u ostatních značek.
Model | Výkon [kw] | cena [Kč] | cena / počet výplat |
Alfa 146 1.4 T.S | 76 | 429.900 | 32,52 |
Alfa Giulietta 1.4 120k Super | 88 | 575.700 | 19,62 |
Alfa 146 1.8 T.S | 106 | 529.900 | 40,08 |
Alfa Giulietta 1.4 MultiAir 170k Super | 125 | 700.900 | 23,88 |
Audi A3 1.8T Ambition | 110 | 782.100 | 58,51 |
Audi A3 2.0 TFSI Sport | 140 | 841.900 | 28,69 |
Audi A3 1.9 TDI Attraction | 66 | 689.200 | 46,78 |
Audi A3 1.6 TDI | 81 | 677.900 | 23,10 |
Citroen Xsara 5D 1.6i Seduction | 65 | 460.000 | 34,79 |
Citroen C4 1.2 PureTech 110 Feel | 81 | 340.900 | 11,62 |
Citroen Xsara 5D 2.0 HDi SX | 66 | 485.000 | 36,69 |
Citroen C4 1.6 HDi | 88 | 397.900 | 13,56 |
Ford Focus 1.6 16V Trend | 74 | 454.000 | 34,34 |
Ford Focus 1.0 Ecoboost Trend | 92 | 386.900 | 13,18 |
Ford Focus 2.0 16V Trend | 96 | 494.000 | 37,37 |
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium | 110 | 487.900 | 16,62 |
Honda Civic 5D 1.4i S | 66 | 409.000 | 30,94 |
Honda Civic 5D 1.0 Turbo S | 95 | 469.900 | 16,01 |
Kia Shuma 1.5 LS | 65 | 379.950 | 28,74 |
Kia Ceed 1.4i Comfort | 73 | 369.980 | 12,61 |
Mazda 323 1.5 16V LX | 66 | 379.900 | 28,74 |
Mazda 3 1.5 g100 Emotion | 74 | 383.900 | 13,08 |
Mazda 323 1.8 16V GT | 85 | 534.900 | 40,46 |
Mazda 3 2.0 g165 Revolution | 121 | 557.900 | 19,01 |
Opel Astra 1.4i 16V | 66 | 409.900 | 31,00 |
Opel Astra 1.4 Enjoy | 74 | 401.900 | 13,70 |
Opel Astra Caravan 2.0DI 16V CD | 60 | 539.900 | 40,84 |
Opel Astra Caravan 1.6 CDTI Dynamic | 81 | 557.900 | 19,01 |
Peugeot 306 1.6 XT | 65 | 389.900 | 29,49 |
Peugeot 308 1.2 PurreTech 110 Active | 81 | 400.000 | 13,63 |
Peugeot 306 Break 2.0 HDi XT | 66 | 504.900 | 38,19 |
Peugeot 308 SW 1.6 HDi 120 Allure | 88 | 520.000 | 17,72 |
Renault Megane 1.6 16V RXE | 79 | 449.900 | 34,03 |
Renault Megane 1.2 sCe | 96 | 399.900 | 13,63 |
Renault Megane Break 1.9 dTi RXE | 72 | 509.900 | 38,57 |
Renault Megane Grandtour dCi 110 Zen | 81 | 479.900 | 16,35 |
Subaru Impreza Wagon 2.0 RX | 92 | 748.000 | 56,58 |
Subaru Levorg | 110 | 724.000 | 24,67 |
Škoda Octavia 1.6 LX | 55 | 354.900 | 26,84 |
Škoda Octavia 1.0 TSI Active | 85 | 407.900 | 13,90 |
Škoda Octavia 1.8T L&K | 110 | 664.900 | 50,29 |
Škoda Octavia 1.8 TSI L&K | 132 | 679.900 | 23,17 |
Škoda Octavia Combi 1.9 TDI SLX | 81 | 614.900 | 46,51 |
Škoda Octavia Combi 2.0 TDI Style | 110 | 662.900 | 22,59 |
Toyota Corolla 1.6i Linea Terra | 81 | 485.800 | 36,75 |
Toyota Auris 1.6 Active Trend | 98 | 497.900 | 16,97 |
VW Golf 1.6 Trendline | 74 | 463.600 | 35,07 |
VW Golf 1.4 TSI Maraton | 92 | 520.900 | 17,75 |
VW Golf Variant 1.9 TDI Trendline | 66 | 577.200 | 43,66 |
VW Golf Variant 1.6 TDI Maraton | 85 | 593.900 | 20,24 |
Střední třída
Také střední třída ukazuje, že se v současné době máme o kus lépe. Nejen, že výkony běžných motorizací velmi poskočily, ale také imaginární šetření na vůz probíhá oproti minulosti více jak dvojnásobnou rychlostí. Zatímco v roce 2000 byste museli utratit okolo 55 hrubých měsíčních příjmů, abyste dosáhli na slušně vybavený sedan střední třídy, dnes jich je zhruba 25. Pokud bych opět vypíchnul největší a nejmenší rozdíly, pak na ‘smutném’ konci stojí znovu Alfa Romeo, jejiž nová Giulia není v poměru ke staré 156 dostupnější pouze 1,6x. Naopak srovnáme-li starý a nový Lexus IS, zjistíme, že současná predátoří generace je téměř třikrát dostupnější, než ta první. Povšimněte si také, že Saab 9-3 kdysi rozhodně nebyl žádná láce.
Model | Výkon [kw] | Cena [Kč] | Cena / počet výplat |
Alfa 156 2.5 V6 24V | 140 | 899.000 | 68,00 |
Alfa Giulia 2.0T Veloce | 206 | 1.264.600 | 43,09 |
Alfa 156 1.9 JTD | 77 | 699.000 | 52,87 |
Alfa Giulia 2.2 MultiJet Super | 110 | 928.600 | 31,64 |
Audi A4 1.6 | 74 | 880.900 | 66,64 |
Audi A4 1.4 TFSI | 110 | 811.900 | 27,67 |
Audi A4 2.8 Quattro | 142 | 1.293.200 | 97,83 |
Audi A4 2.0 TFSI Quattro | 185 | 1.297.900 | 44,23 |
Audi A4 Avant 2.5 TDI Quattro | 110 | 1.355.800 | 102,56 |
Audi A4 Avant 3.0 TDI Quattro | 160 | 1.352.900 | 46,10 |
BMW 316i | 77 | 865.000 | 65,43 |
BMW 318i | 100 | 861.900 | 29,37 |
BMW 328i | 142 | 1.290.500 | 97,62 |
BMW 340i Sport Line | 240 | 1.385.800 | 47,22 |
BMW 330d | 130 | 1.257.900 | 95,16 |
BMW 330d Sport line | 190 | 1.407.900 | 47,98 |
Ford Mondeo 2.0 16V Trend | 96 | 694.000 | 52,50 |
Ford Mondeo 1.5 Ecoboost Bussiness edition | 118 | 704.990 | 24,02 |
Ford Mondeo Turnier 1.8 TD Trend | 66 | 629.000 | 47,58 |
Ford MOndeo Turnier 1.5 TDCI Trend | 88 | 696.900 | 23,75 |
Honda Accord 2.0i ES | 108 | 779.000 | 58,93 |
Lexus IS200 | 114 | 1.214.300 | 91,86 |
Lexus IS200t | 180 | 989.000 | 33,70 |
Mazda 626 2.0 GT | 100 | 725.900 | 54,91 |
Mazda 6 G165 Revolution | 121 | 754.400 | 25,71 |
Mercedes C 200 | 100 | 1.025.470 | 77,57 |
Mercedes C 180 | 115 | 849.420 | 30,48 |
Mercedes C 280 | 142 | 1.345.894 | 101,81 |
Mercedes C 300 | 180 | 1.102.310 | 37,56 |
Mercedes C 200 CDI T | 75 | 1.104.257 | 83,54 |
Mercedes C 200 CDI T | 100 | 965.550 | 32,91 |
Opel Vectra 2.0 16V Sport | 100 | 659.900 | 49,92 |
Opel Insignia 1.5 Turbo Dynamic | 122 | 709.900 | 24,19 |
Opel Vectra Caravan 2.0 16V DTI Sport | 74 | 684.900 | 51,81 |
Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI Dynamic | 125 | 854.900 | 29,13 |
Peugeot 406 SW 2.0 HDi ST | 80 | 769.900 | 58,24 |
Peugeot 508 SW 2.0 HDi Allure | 110 | 695.000 | 23,68 |
Renault Laguna 2.0 16V RXT | 103 | 679.900 | 51,44 |
Renault Talisman tCe 150 Intense | 110 | 739.900 | 25,21 |
Renault Laguna Combi 1.9 dTi RXE | 72 | 644.900 | 48,79 |
Renault Talisman Grandtour dCi 130 Intense | 96 | 769.900 | 26,24 |
Saab 9-3 2.0i Turbo SE | 136 | 1.305.000 | 98,72 |
Toyota Avensis 2.0i Linea Sol | 94 | 836.000 | 63,24 |
Toyota Avensis 2.0 D-4S Active Trend | 111 | 779.900 | 26,58 |
Toyota Avensis Wagon 2.0 TD Linea Terra | 66 | 722.100 | 58,41 |
Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D Active Trend | 106 | 769.900 | 26,24 |
VW Passat 1.8T Highline | 110 | 717.800 | 54,30 |
VW Passat 1.8 TSI Highline | 132 | 864.900 | 29,47 |
VW Passat Variant 1.9 TDI Highline | 81 | 713.100 | 53,95 |
VW Passat Variant 2.0 TDI Highline | 110 | 907.900 | 30,94 |
No řekněte, nedýchá se vám radostněji při pohledu na některá čísla? Pokud jste však praví čtenáři Autíčkáře, nenašli jste v tabulkách to, na co jste se těšili nejvíc. Nevěšte hlavy, ty daleko zajímavější kategorie aut – tedy hot hatche, sportovní či luxusní sedany a sporťáky – si necháme na druhý článek, který vyjde za týden.
06. září 2017, 08:58
0
A to si vem, ze krome tech aut v tabulkach je tady jeste jeden zastupce tridy volkswagen, ktery se v roce 2000 teprve chystal prevzit zezlo po Feline.
06. září 2017, 09:28
0
Chi chi chi. Nový auto je stejně nedostupný jako tehdy. Tehdy sem na něj neměl, nemám na něj ani teď tak kde je ten rozdíl? :-)
Ale furt sem radši neměl na poctivou mechanickou káru z pořádnýho materiálu, než teď když nemam na mrdku vyrobenou z alobalu jejíž životnost se nepočítá na roky ale na měsíční splátky.
06. září 2017, 11:21
0
Proč tak pesimisticky ? např. taková Volva V70 se pořád dají koupit, nebo starší Toyota Avensis v benzínu to je taky vůz co vydrží déle. A to dávám za příklad spíš exotické volby jinak v koncernu bych si taky vybral, jen ty ceny ojetin má škodovka dost zvednuté...
07. září 2017, 07:01
2
Ale tady se mluvi o novejch autech...
06. září 2017, 11:46
-1
Zabúdate na dosť podstatnú vec - koľko % obyvateľstva reálne zarábalo aspoň priemernú hrubú mzdu vtedy a koľko teraz? Odhadol by som, že keďže sa zväčšujú rozdiely v spoločnosti, to číslo sa zmenšuje. Nehovoriac o tom, že sa oproti 90s asi zmenili určité iné minimálne nevyhnutné životné náklady (napr. bývanie) ktoré sú predsa len prednejšie než kúpa nového auta a ktoré by trebalo odpočítať od skutočnej priemernej čistej mzdy, nie hrubej, a tak by sme približne mohli porovnať kúpnu silu na kúpu nového auta vtedy a dnes.
Lenže ďalší skresľovací faktor je, že po kríze ceny áut klesli povedzme o pätinu. Ale za akú cenu? Katovania kostov. Tenšie plechy, ošidená elektronika, mizerná antikorózna ochrana. V skratke väčšie náklady na údržbu.
Zhrnutie - nové autá sú pre bežného človeka na to, akú hodnotu ponúkajú drahšie. Priemerné TCO na prejdený km bude po 15 rokoch používania podľa mňa výrazne vyššie.
Argumentovať čisto iba priemernou hrubou mzdou by bolo absurdné dokonca aj keby vlády ten údaj neskresľovali ;)
A že sú dnešné autá po stránke jazdných vlastností a bezpečnosti 100x lepšie než tie staré? A čo ako? :D Aj za peniaze, za ktoré ste si v 90s kúpili prvý tehla-mobil môžete mať dnes top smartphone ktorý je o vesmír inde. A budeme ich teraz porovnávať so záverom že sa máme lepšie? :D Vývoj je normálna vec, nie niečo, za čo má byť zákazník výrobcovi vďačný ;)
Niesom žiadny ekonóm, ale takto to ja vidím O:-)
06. září 2017, 23:37
1
Najdi si ve slovniku co je to MEDIAN ;-) pak se mrkni kolik byl v 90s a kolik letos...
06. září 2017, 14:17
1
Tak si mi připomněl, že v zimě ničím na polních cestách a ve sněhu auto za 1,2 milionu. To se mám ale dobře. Jinak samozřejmě objektivně. Platy jsou skutečně vyšší, ale náklady na život taky takže vypovídací hodnota není vysoká. Pravda je ale že auta jsou skutečně levnější a mnohem vybavenější. Kolik procent lidí má na nové skutečně to je otázka pro ekonoma a to tady stejně asi nikoho nezajímá.
06. září 2017, 14:32
1
I kdybychom brali mzdový medián (50% lidí bere více, 50% lidí bere méně), který činí něco kolem 23800 Kč, pořád vycházejí auta levněji. Co se týče toho, že auta dneska "za nic nestojí", nemyslím si to. Stejně jako v roce 2000 byla auta, která se osvědčila a vydrží leccos (Volvo V70 1. generace třeba), tak byla i auta, co už skoro všechna zrezla a zapomnělo se na ně. A tak to bude i s dnešními auty. Jde o to, že ta mizerná auta zapomínáme rychleji, než ta dobrá, už jenom proto, že ta mizerná už zmizela ze silnic.
06. září 2017, 14:38
0
Samozřejmě, souhlasím, že na dostupnosti aut se projevují ještě další faktory. Ono to určitě nemělo vyznít tak, že auta jsou přesně x krát levnější, spíš jen takové obecné srovnání tehdy a nyní. Snažil jsem se používat obecné formulace, ale přesto některé věty mohou být trochu zavádějící - ovšem bez sáhodlouhých vysvětlujících vět to asi nejde jinak a nechtěl jsem do článku tahat polovinu ekonomie, ve které beztak nejsem nijak zběhlý.
06. září 2017, 15:26
0
No jasné však já to píšu. Pro zajímavost je to fajn. A auta jsou bezpochyby u nás levnější a mnohem dostupnější, než dříve. S tím že jsou dnešní auta jen špatná taky nesouhlasím. Je to tak, že nedávno jsem četl o Feldě u konkurence. A vlastně si uvědomil, že jich už zase tolik nejezdí vzhledem k počtu vyrobených. Prostě horší auta mizí ze silnice rychle a beze smutku obecenstva. Jinak když vidím cenu combi s 1.6 a vezmeme, co jde koupit dnes je situace zřejmá. Samozřejmě že nás nemá 100% na lepší auto než kdysi.
06. září 2017, 14:49
0
Honda Civic sedan rv 2001 (7. generace) kupovali rodiče za 550 000. Jednalo se o nejslabší motorizaci (66kW) a základní výbavu (okna na kličku) + metalický lak. Já kupoval Civica (8. generace) v roce 2010 za 409 000. A to se nejednalo o nejslabší motor, ale o 1.8 (103kW) a výbava byla druhá nejvyšší (chybělo akorát panoramatické okno a dvouzonová klima). Odpovídající verze stála tuším 340 000.
Další věc je, že se v článku používají hrubé mzdy, což ale poměr nezmění.
Ale fakt je super, že si dnes člověk koupí dobře vybavené auto nižší střední třídy do 400 tisíc.
06. září 2017, 21:00
0
Je, když jsem se poprvre ukázal c6g u jednoho dodavatele, tak se mě ptal '' kolik stal''Na mou odpověď, že byl drahé za 35, tak mi opačné, že jeho stal 580.000 :-)
Jinak jestli se nepletu, tak bylo na jak auta krutý clo. Snad 20%
07. září 2017, 12:44
0
Oprava, ne jak, ale Jap :-)