načítám data...

Ford Scorpio vs. BMW 525i: Souboj ‚luxusních‘ sedanů

Německo bylo vždy domovem manažerských übersedanů, a i když jim dnes až na výjimky zvoní umíráček a nahrazují je bloby zvané SUV, v polovině 90. let bylo všechno jinak...

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Představte si sami sebe, jak coby pravý německý džentlmen trávící dny na cestách a prodávající předplatné do krematoria sháníte nové auto, které by vám posloužilo jako dostatečně pohodlný povoz na dlouhé cesty. Je rok 1995 a vaše požadavky jsou následující: Sedan, motor větší než dva litry, pohon zadní nápravy – a hlavně něco dostatečně německého. Ale vzhledem k tomu, že předplatné do krematoria není zase tak výhodný byznys, i přesto, že lidé umírají pořád, jsou vaše možnosti značně omezené. Do vašeho výběru se dostane BMW E34 a Ford Scorpio. Který to nakonec vyhraje?

Nad pravou volbou obchodního cestujícího jsme se zamysleli i my. Dvacet let poté, co německý džentlmen řešil své dilema, jsme se rozhodli, že je ten pravý čas na důkladné srovnání. A vzhledem k tomu, že nám soustavně přeje štěstí, vhodné vozy nebyly daleko. Sloníka alias BMW 525i již znáte. Od doby svého veřejného zostuzení prodělal změnu majitele a utrpěl servis rozsáhlejšího charakteru. Scorpio alias Škopka teprve poznáte. 

Příběh o tom, kterak Matěj nepěkně o Sloníkovi mluvil, už znáte, že ano? Výborně, to nám ušetří trochu času. E34 je pro mě typický zástupce všeho německého v 90. letech. Tváří se tak trochu zle, a když ho vidíte za jízdy, pohybuje se sice elegantně, ale nečekejte žádné houpání a vlnění. Dvě dvojice světel na podmračené masce prořezávají okolní vzduch a nedávají na odiv žádnou krásu ani roztomilost. Je v nich jen tvrdý německý pohled. Proporčně Sloník naprosto odpovídá všem očekáváním a představám o správném sedanu. Existovat árijská rasa mezi auty, Sloník by do ní beze všech pochybností patřil. Kéž by se ten samý pocit dostavil i po usednutí do sedačky řidiče. Palubní deska a středový panel sice obklopují řidiče a připomínají mi tak Greenyho E30, ale ty sedačky… Nic tak špatného jsem nezažil ani při jízdě v MHD. Nejsem si jistý, jestli je problém krátký sedák, nebo je něco špatně se mnou, ale po delší chvíli strávené v předních sedačkách uvažuji o tom, jak krásně mi bylo v Lincolnu. Při delší cestě ustálenou rychlostí objevuji, že opírat si nohu o středový tunel taky není nijak zvlášť pohodlné.

Během testování obou aut zároveň bylo mlhavo a vlhko, takže velké hlouposti nebyly na místě, ale naštěstí Sloníka i Scorpio už nějakou dobu znám. To, co Sloníkovi ubírají sedačky, vám vrátí za jízdy. Je sice trochu tvrdší než Scorpio, ale v zatáčkách působí docela jistě. I když je přecejen trochu poznat, že vpředu trůní velký a těžký motor. Ale přesně ten vám zazpívá symfonii jako málokterý jiný. Stačí se nebát a jednou za čas šlápnout na plyn, aby se mechanická opera mohla rozeznít. 

A co na to Scorpio? Klaun, tedy druhá generace Scorpia, je trochu novější než Sloník a je to na něm poznat. Stejně tak je poznat, že není vlastně tak moc německý. Ostré hrany nejsou ostré, ale zakulacené. Když se na zelený sedan podíváte, zaujme vás záď téměř amerických rozměrů, která z některých úhlů na zbytek auta nepasuje. 

Uvnitř se pak uvelebíte do pohodlných seslí, obklopí vás měkce vypadající plasty a falešné dřevo. Rázem se vám na tváři objeví vrásky a říkáte si, že důchod vlastně není tak špatný. Oproti Sloníkovi si zde hovíte jako v bavlnce a i posez je o něco lepší než v BMW. 

Co se jízdních vlastností týká, Scorpio je vlastně parník. Podvozek je měkký a motor v kombinaci s automatem působí až do naprostého zašlápnutí plynu trochu usedle. Ale i přes svou kolíbavost je Scorpio docela obratné a v zatáčkách sebejisté, hlavně díky podezřele dobrému řízení, které vám dodá pocit, že doopravdy dělá to, co po něm chcete. Ve výsledku máte rozporuplný pocit stáří, které má vše pod kontrolou, akorát mu občas trochu trvá podřadit.

Jak si tedy vede Sloník oproti Scorpiu? Přiznám se, že během dlouhého přemýšlení o srovnávání se mi začala v hlavě objevovat slova jako „nesrovnatelné“, „mladík a důchodce” a také „ve Scorpiu už jedu na pohřeb, zatímco v BMW se nejdřív zabiju.” Ono to tak vlastně je. I když by mělo jít o konkurenty, jsou obě auta v jejich konfiguracích tak odlišná, jak jen to je možné. V případě, že by Sloník neměl pouze ‚dvaapůllitr‘ a Scorpio nebylo ‚dvatrojka v automatu‘ a postavili bychom vedle sebe 540i a Cosworth, bylo by srovnání mnohem zajímavější. Takhle mohu pouze suše konstatovat, že Sloník je vedle Scorpia sportovním sedanem a Scorpio je vedle Sloníka tím pravým luxusním sedanem. Volbou našeho obchodního cestujícího by nejspíš bylo Scorpio. Je přecejen pohodlnější, nabízí větší užitný prostor (v kufru se vlastně můžete vyspat, což se vám jako obchodnímu cestujícímu ve svízelné situaci může hodit) a také vás bude méně nutit dělat věci, při kterých byste mohli zemřít. Ale v případě, že dnes večer máte schůzku se Smrťem v Pseudopolisu, pak je váš favorit Sloník. Ne že by byl o tolik rychlejší, ale určitě si v něm užijete víc legrace. A to je potřeba, protože potom stejně zemřete.

Za fotky a zapůjčení Scorpia děkujeme Trinomovi, za poskytnutí Sloníka děkujeme Nedymu, který nelenil a v rámci domácího úkolu napsal, jak se mu líbilo Scorpio:

Tenhle test byl pro mě malým splněným přáním. Vždycky jsem měl slabost pro Fordy. A Scorpio jako vrchol jejich nabídky byl samozřejmě tím nejzajímavějším. Dokonce se mi vždy líbil i jeho design, byť jsem ochoten uznat, že opravdu není pro každého…

Na místě jsem byl jako první, takže jsem měl možnost ho pozorovat přijíždět. Vzhledem k zimě jsem však vzal zavděk pozvání dovnitř. Hned první dojem v podstatě vyjadřoval moje celkové pocity z celého auta. Bylo to pohodlí. Velké pohodlí! Konkrétní kousek má celkem slušnou výbavu, takže lány plastového dřeva a spousty plastových ‚retro‘ tlačítek jsou zaručeny. Samozřejmě nesmím zapomenout na rozměrná křesla převlečená za sedačky. Za zmínku rozhodně stojí, že ač je Scorpio skoro stejně velké jako moje E34 a má stejnou koncepci, je v něm všude o hodně víc místa.

Po krátkém přesunu na focení jsem se konečně dostal za volant. Hned po prvních metrech mě uchvátilo, jak skvělé má Scorpio řízení. Přišlo mi nádherně komunikativní zvlášť v přímém srovnání s BMW. Konkrétní kousek měl však automatickou převodovku, která  dle slov majitele nebyla úplně v kondici. Bohužel to hodně ovlivňovalo celkový jízdní úsudek. Takhle bylo auto značně letargické a byl bych ochoten věřit i polovičnímu výkonu. Co se podvozku týče, úplně nemůžu soudit. Bylo oslizlo a navíc strašná mlha, takže na nějakou dynamickou jízdu nebylo moc pomyšlení. Nicméně mám oprávněný důvod věřit, že je opravdu dobrý. A říkal jsem už, jak jsou jízda i celé auto neskutečně pohodlné?

Mám-li to shrnout, auto na mě působilo jako klidný pohodlný velký sedan se vším všudy. Ideální auto denní potřeby. Akorát ve mně teď hlodá myšlenka, jak asi jezdí Scorpio s šestiválcem od Cosworthu a manuální převodovkou…

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

liška
31. března 2016, 09:10
0

konečně článěk jak za starejch dobrejch časů :)

reagovat
ko
koky
31. března 2016, 09:28
0

Hehehe, skorPYJo v linku je záměr? :D

reagovat
Trinom
31. března 2016, 09:31
0

Jak znám Frantu, tak bude.
Jinak co se týče Cose v manuálu, tak tam je to snadné - nikdy se jako Klaun nevyráběl.

Nedy
31. března 2016, 11:09
0

Měl jsem ten dojem... :-(

Mo
Monty_CZ
31. března 2016, 09:42
0

Scorpio cosworth se s manulálem nikdy nedělal. Nicméně pár kusů bylo na manuál přestavěno.

reagovat
Trinom
31. března 2016, 10:29
0

Jo, jeden kousek jsem viděl na vlastní oči, ale majitel byl takovej debil, že jsem se otočil a jel pryč.

Trinom
31. března 2016, 10:33
0

Ostatně překopat škopka na manuál nebude až takovej problém (pominu-li obtížnější shánění převodovky). Na čem se ale všichni bastliči zasekli, tak bylo oblbnutí řídící jednotky, která ovládá i ten automat. A to byl kámen úrazu. Několik tady těch staveb skončilo právě na neschopnosti a neznalosti techniků tohle obejít. Osobně bych si s tím dneska už asi poradil docela hravě, jen trošku opadla potřeba něco takového dělat.

CH
CH88
01. dubna 2016, 20:08
0

Myslím, že dělalo, otec ho měl. Byl jsem teda děcko, tak je možný, že to mám popletené, ale podle mě to byl manuál. A pro autora článku: auto s tím jelo jako drak, D1 se s tím jezdila pod hodinu:)

Trinom
01. dubna 2016, 20:49
0

Tu Prahu za hodinu bych tomu i věřil. V noci. Škopek má maximálku někde kolem 230, mám ten pocit, a při dvou kilech to je furt naprostá pohoda, kromě hlasitějšího projevu motoru.

Ya
Yanz
31. března 2016, 10:53
-6

"Existovat árijská rasa mezi auty, Sloník by do ní beze všech pochybností patřil." Tahle Vaše opakující se fascinace a slovník nacistického německa mě osobně vadí. Není to první článek, v kterém je německé auto "nadautem" a arijská rasa "nadrasou" :-(

reagovat
BobAsh
31. března 2016, 11:01
2

Až na to, že je to většinou použito ironicky (předchozí případ byl tuším v testu Hyundaie Tucson nebo tak něčeho, a dělal si naopak legraci z české posedlosti vším německým).

Nedy
31. března 2016, 11:10
4

A to ještě nevíš, jaký knír (jako majitel Sloníka) si nechám narůst...

Souča
31. března 2016, 17:34
0

ale Autíčkář má lehce provokovat a jeho články se mají brát s nadhledem přece... nebo se už musí tahat politická korektnost i sem? Vždyť o nic nejde..

Ap
Apache
31. března 2016, 11:18
1

Konečně zase recenze starších aut, kam se tyhle články vytratily? Ale to provedení - kde jsou fotky interiérů? :-(

reagovat
BobAsh
31. března 2016, 11:37
0

Nevytratily se nikam a jejich frekvence je podobná jako dřív - jen to tak nevypadá, protože všech ostatních článků je mnohem víc:)

Problém se starými auty je, že na ně neexistují novinářské flotily a na každý kousek se musí najít někdo, kdo nám ho půjčí...

Vavris Vavrisovic
31. března 2016, 12:38
0

A hlavně, stará auta je záhodno testovat v sezonně, nikoliv v zimních plískanicích ;)

Trinom
31. března 2016, 18:11
0

Fotky interiéru se někam zatoulaly. Navíc se domlouvalo, že to nafotíme znovu, protože už je hezky. No a někdo to mezitím vypustil ven.

Jo
Joska
31. března 2016, 13:46
0

Sehnat Scorpio Cosworth umíme, pokud budete mít zájem.

reagovat
jo
johan
31. března 2016, 15:04
0

vsetko sa da sehnat, staci sa spytat.. same sa tie auta nezjavia

Viola Procházková
31. března 2016, 16:47
1

Jeminanku to nerikej! Me maminka ucila, ze kdyz si neco opravdu hodne prejes, tak se to vyplni.

František Čáslavský
31. března 2016, 17:45
0

Joska: Cosworth by nás určitě zajímal! :)

Ro
Rob
01. dubna 2016, 13:24
0

Pokud bude škopek cos, tak na nějaké srovnání by se dalo zajisti bmw 528 e39 :-)

Trinom
01. dubna 2016, 20:40
0

Jenže aby byl použitelnej cos, tak byste ho museli půjčit od předsedy Scorpio klubu, protože zbytek jsou padlý vrány čekající na smrt. Ostatně málokomu se chce dát 60k jen za výměnu rozvodů. V nákladech.

Sw
SwissCabrio
08. dubna 2016, 14:23
0

Venku pred domem mi stoji jeden naramne podobnej Slonik - identicka barva i kola. Akorat ma mensi motor (520i 24V) a nevim, jakej interior ma toto 525i. Kazdopadne za sebe muzu prohlasit, ze s kritikou sedadel rozhodne nesouhlasim (jel jsem i pres 300 km non-stop a vylezl jsem v poradku) ani odkladani praveho kolena netlaci ... Mel bych ale "na vymenu" jiny neduhy - citlivy zapalovaci civky a obcas par chybejicich koniku pri snaze o predjeti do kopce. Nicmene zbytek clanku je pekny cteni. Diky.

PS: pochvala Nedymu za krasny vozik. Dokazu si to predstavit … :-)

reagovat
gramo
16. dubna 2018, 11:00
0

Taky mě ta kritika sedaček překvapila, mám jen ty základní látkové bez opěrek a sedí se mi v nich opravdu pohodlně, ani na možnosti nastavení pozice za volantem si nemůžu stěžovat.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem