načítám data...

Tudy cesta nevede aneb Slepé uličky automobilové bezpečnosti

10. července 2019, 07:24 12 komentářů Zlokoč Ka Historie

Že je auto smrtící nástroj zkázy, věděli už naši dávní předkové. Těmito vynálezy by ale statistiky rozhodně nevylepšili.

zobrazit celou galeriiHistorie: Tudy cesta nevede aneb Slepé uličky automobilové bezpečnosti

Dnešní vozy jsou bezpečné jako nikdy dřív. Počínaje tak samozřejmými věcmi jako bezpečnostní pásy či laminované sklo, přes ABS a airbagy, až po nejmodernější asistenční systémy, to vše se stará o naše každodenní přežití. Cesta k automobilové bezpečnosti však byla trnitá, plná tápavých odboček a slepých vývojových větví. 

Dnešní vozy jsou bezpečné jako nikdy dřív nejen proto, že automobilky do výroby zavedly celou řadu geniálních vynálezů, ale i proto, že jiné geniální vynálezy naopak nezavedly.

Lopata na chodce

Jeden z prvních bezpečnostních vynálezů se pravděpodobně inspiroval u železných ořů na Divokém západě, kteří se s překážkami na trati nemazlili. Samotný název “cow catcher” neboli hezky česky “smetadlo” napovídá, že smeteno bude všechno, co se supící hromadě železa postaví do cesty. Humánnější verzi zametače krav představila v roce 1907 společnost O´Leary Fender. Šlo o pletivový podběrák, jehož účelem bylo citlivě nabrat nepozorného chodce a zabránit ublížení na zdraví. S pár úpravami by šlo o skvělou pomůcku pro zombie apokalypsu. Nový bezpečnostní prvek se nakonec širšího využití nedočkal – údajně proto, že zákazníkům připadal šeredný. Chvála marnivosti, která v tomto případě jistě zachránila spoustu lidských životů!

Idea radlice na lidi byla znovu vzkříšena ve třicátých letech, jak se můžete přesvědčit na dobovém inzerátu. Tou dobou měli zřejmě ve městech problémy s ochmelky, pouličními rvačkami a narkoleptiky, neboť pomůcka byla určena k odstraňování ležících (sic!) lidí z vozovky. Kromě otázky, jak “jemně” by osobu odvalil několikatunový rozjetý náklaďák, vyvstává ještě další potíž – bezpečnostní radlice byla ovládána manuálně řidičem a bez včasného spuštění fungovala jednoduše jako beranidlo. 

Blíží se nehoda, zaujměte bezpečnou pozici

Že je cestování proti směru jízdy méně rizikové, bylo známo už před více než půlstoletím. Jenže jak to udělat, abychom byli v suchu a bezpečí, a přitom viděli na silnici před sebou? Šalamounské řešení vyvinul v 50. letech reverend Alfred Anthony Juliano, jeden z průkopníků automobilové bezpečnosti. Novátorské sedačky, které v případě hrozící srážky udělají čelem vzad, odprezentoval na konceptu Aurora Safety Car. Psychedelické tvary auta skrývaly i celou řadu užitečných – v té době nikoli běžných – řešení, třeba bezpečnostní pásy, polstrovanou palubní desku či deformovatelný sloupek řízení. Co se ukázalo býti slepou vývojovou větví, byly právě otočné sedačky a asi si umíte domyslet proč. Sice se říká, že v momentu nadcházející katastrofy se čas na okamžik zastaví, ale těžko zůstane stát tak dlouho, aby sedačky stačily provést otočku o 180 stupňů. 

Ještě delší stopku by musel čas udělat v případě o pár let staršího Tuckeru 48, dalšího velmi zajímavého automobilu s přezdívkou “Plechová husa”. Ten měl v přední části kabiny (v místě obvykle určeném na kolena) ocelovou přepážkou chráněný polstrovaný prostor, do nějž se mohl řidič a spolujezdec v předzvěsti nehody uchýlit. 

Dokonalý grip díky přísavkám

O produktech závodu Pennsylvania Rubber Company se v internetových análech najdou jen kusé informace. Z dobových materiálů si můžeme udělat představu, jak přísavkovitá pneumatika vypadala (jako chapadlo chobotnice) a jaké výkony na silnici slibovala. Hromada gripu a žádný smyk, ať padá déšť, či cáká motorový olej.

Tak vám nevím, školy nemám, jsem jen prostý člověk, ale na téhle teorii mi cosi neštymuje. Dokáže se ve vysoké rychlosti vytvořit v přísavkách podtlak? Existuje na světě silnice, která by byla hladká jako sklo? Skutečnost, že se patent nikdy nerozšířil moc daleko za brány pensylvánské fabriky, dokládá, že zdravý rozum zvítězil nad akademickými úvahami a marketingem. I když mě dost baví představa, jaký zvuk by taková pneumatika asi vydávala… 

Když zabít, tak něžně

Jak chodcům zpříjemnit srážku s motorovým vozidlem? Toť otázka, kterou si - jak jsme viděli výše – kladli výrobci automobilů od úsvitu dějin. Myšlenku měkkého nárazníku, který by nepozorné civilisty jemně pošťouchl správným směrem, naťukl už reverend Juliano na své Auroře. Větší pozornosti se jí dostalo v 70. letech v rámci programu Experimental Safety Vehicle, iniciovaného americkým ministerstvem dopravy. To oslovilo automobilky, aby postavily prototypy splňující celou řadu bezpečnostních kritérií. Různí výrobci přicházeli s různými nápady, měkký nárazník se však objevil hned u několika z nich. K dokonalosti ho dovedli inženýři z Fiatu, kteří obehnali polyuretanovým pásem rovnou celé auto. Pokud měla ohyzdná modifikace nějaký efekt, pak rozhodně spíš preventivní – příšeru s gumovým zobákem nebylo možné přehlédnout a každý se jí radši klidil z cesty. 

Abychom byli fér, ‚vylepšené‘ nárazníky nejsou tak docela slepou vývojovou větví. V mírnější podobě se nápad ujal ve Spojených státech, kde měla auta od roku 1972 nařízen přísný nárazníkový standard a byla nucena se obalit nevzhlednými plastovými doplňky. Dlužno říci, že větší roli než bezpečnost chodců v rozhodnutí sehrál tlak pojišťoven na minimalizaci pojistných událostí vzniklých při nízkých rychlostech. 

Třikrát a dost

Říká vám něco hra s názvem Simon? Jejím cílem je přesně zopakovat barevnou sekvenci, kterou předtím provedl počítač. Je to celkem makačka i pro plně příčetného člověka se smysly v pozoru a v British Leyland Motor Corporation se rozhodli, že jen takový člověk je hoden nastartovat motorové vozidlo. Na modelu MG SSV1 demonstrovali Simona jako důmyslný alkoholtester. Správná reprodukce pořadí barev byla podmínkou spuštění motoru, a pokud jste sekvenci zadali špatně třikrát po sobě, museli jste si hodinu počkat na další pokus. O tomhle nápadu určitě ještě uslyšíme. Umím si představit, že šikovný marketér ho dnešní mládeži jednou dokáže prodat jako drahou příplatkovou výbavu. 

 

Znáte další kuriózní nástroje automobilové bezpečnosti? Podělte se o ně v komentářích. 

 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ransom
10. července 2019, 11:53
2

Ihned mě napadá Demolition Man a rychletuhnoucí pěna...

reagovat
Pólin
10. července 2019, 13:48
0

Nevím, jestli jsem špatně četl, ale nikde jsem nedohledal vysvětlení k té ohavné budce na střeše jinak pěkného MGB GT. Nevíte někdo náhodou, o co se jedná?

reagovat
whitenight
10. července 2019, 14:03
2

dle internetu to je periskop pro couvání, celý to SSV1 mělo bejt demonstrátor bezpečnostních prvků – ta hra, periskop, velký nárazníky a tak

JP
10. července 2019, 16:41
2

Všimli si že je na tom autě vzadu okno? :D

Tomino
10. července 2019, 17:14
1

Jo no :-D Ale to mělo sloužit i jako zpětné zrcátko. Předpokládám, že to je tak velké kvůli eliminaci mrtvého úhlu.

Tomino
10. července 2019, 18:58
0

Ještě jsem si vzpomněl na tohle, Sir Vival z roku 1958, prototyp bezpečného auta. Celkem dobrá šílenost :-)

reagovat
beastar
11. července 2019, 12:36
3

Škoda že sítě a radlice na chodce nejsou dnes v základu. Někteří ignoranti co chodí v centru na červenou, válí se po obrubnících případně chodí uprostřed Dlouhý jak malomocný.... Moje radlice by byla v permanenci.

reagovat
Caddy
11. července 2019, 13:58
0

casy se meni, no...drive zkouseli radlici na chodce, sofer mel nejakou vahu...dneska naopak jsou ridici ta nejstvanejsi zver, auta se hodnoti podle ochrany chodcu a kdyz trefis ozralu leziciho na silnici, mel jsi predvidat a nemusis se z toho vubec dostat....

Tomáš Trýska
14. července 2019, 10:18
0

Zrovna ležící ožrala (nebo třeba paleta, kterou někdo ztratil) by neměly tvořit větší nástrahu. Pokud máš dobře seřízená světla a neletíš jako hovado, tak bys měl být schopen před takovou překážkou zastavit. Samozřejmě se najdou specifické situace, jako třeba oslnění protijedoucím, kdy to neplatí, ale to by neměl být standard.

beastar
14. července 2019, 14:22
3

Já spoléhám na moderní technologie. Přece brzo bude ta doba, kdy auto vše vyhodnotí a mi se budeme jenom vozit případně spát. Jak si myslí někteří polodementní idioti za volantem vozidel t e s l a již dnes. Čili jestli leží na silnici ožrala prekolidní systém to vyhodnotí a auta samo zastaví. Světla se seřizujou po každým nastartování a taky za jízdy podle úhlu a sklonu cesty.... Takže letim jako hovado a když se někdo válí vožralej jak to prase na silnici.... Tak potom mu pomáhej pán bůh a moderní technologie....

ToMyx
16. července 2019, 12:19
0

Radlice na dnešní městské káry, to by bylo žůžo, jen by musely mít i matraci, peřinku a polštářek, aby to bylo všechno bezpečné a genderově vyrovnané :D

beastar
16. července 2019, 12:34
2

:D Představa že to beru radličkou u národního kde ty ku... Chodci. Přechází na červenou neustále. To by bylo žůžo. Jistě genderově vyrovnané a dost barevné. Aby to nebylo rasistické.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

GMC Custom GMC 370 1958
GMC Custom GMC 370

1958 rok výroby
360 koní výkon
6 000 ccm objem

Ford Mondeo 2.0 benzin Ghia 1994
Ford Mondeo 2.0 benzin Ghia

1994 rok výroby
130 koní výkon
2 000 ccm objem

Volkswagen Golf  2011
Volkswagen Golf

2011 rok výroby
77 koní výkon
77 ccm objem

Chrysler New Yorker  1973
Chrysler New Yorker

1973 rok výroby
1 koní výkon
7 200 ccm objem

Chevrolet El Camino V8 1976
Chevrolet El Camino V8

1976 rok výroby
180 koní výkon
5 000 ccm objem