Model Škoda Superb má bohatou historii, která sahá až do první poloviny 20. století. První model s tímto názvem byl vyráběn mezi lety 1934 a 1949. Tehdejší Superb byl luxusní limuzína určená těm nejbohatším. Využíval pokročilou techniku své doby, včetně šestiválcových motorů, a jeho výroba byla částečně přerušena druhou světovou válkou. Po jejím skončení byla produkce omezena a později zcela ukončena kvůli znárodnění a změně hospodářských priorit v tehdejším Československu.
Moderní éra Superbu začala v roce 2001, kdy byla představena první generace novodobého vozu. Tato generace (už tehdy technicky příbuzná s Volkswagenem Passat) nabídla prostorný interiér, komfort a důraz na reprezentativní vzhled. Druhá generace, uvedená v roce 2008, přinesla a modernější technologie, včetně inovativního systému TwinDoor, který umožnil otevírání kufru buď jako u sedanu, nebo jako u liftbacku. Třetí generace byla představena v roce 2015 a nabídla skutečně pohledný design, více prostoru i výbavy a poprvé také plug-in hybridní variantu.
Vloni šla do prodeje již čtvrtá generace, která, sic společně s SUV Kodiaq a Enyaq, stále platí za vlajkovou loď škodovky. Jsem moc rád, že se automobil takto klasických proporcí stále drží v nabídce domácí automobilky. Vlastně i výchozí Volkswagen Passat už nabízí výhradně kombi. Siluetu připomínající klasický sedan (byť se technicky jedná o liftback) nabízí pouze Škoda. Právě proto jsem si k testu vybral dle mého názoru to vůbec nejreprezentativnější provedení. Liftback v nejluxusnější výbavě Laurin&Klement.
Zatímco mezi druhou a třetí generací nezůstal kámen na kameni, čtvrtý Superb pracuje s konceptem velice zdařilé předchozí generace a jen ho dále vylepšuje. Design vozu je elegantnější, uhlazenější a podle marketingových materiálů prý i aerodynamičtější. Přední maska je širší a výraznější, orámovaná tenkými LED světlomety. Zadní část zdobí užší zadní světla propojená chromovanou lištou a decentní spoiler integrovaný do víka kufru. Prakticky všechny designové prvky (světla, maska, prolisy) jsou odlehčenější a méně robustní, ve srovnání s třetí generací tak působí čtvrtá generace dospělejším dojmem.
Mnohem zásadněji se změnil interiér. Zatímco třetí generace ještě vycházela z klasické ergonomie stavící na přehledném uspořádání tradičních ovládacích prvků, čtvrtá generace přináší výrazný posun směrem k digitalizaci, minimalismu a “době displejové”. Dominantním prvkem interiéru je volně stojící třináctipalcový dotykový displej infotainmentu, doplněný digitálním přístrojovým štítem o velikosti 10". Téměř všechna fyzická tlačítka ustupují dotykovým plochám a multifunkčním otočným ovladačům Smart Dials, které umožňují ovládání klimatizace, hlasitosti nebo jízdních režimů.
V porovnání s konkurencí je ale ergonomie stále velice zdařila, ačkoli intuitivnosti předchůdce z logických důvodů nedosahuje. Při přesednutí z předchozí generace si budete muset zvykat třeba na ovládání stěračů na levé páčce pod volantem, vpravo je totiž volič převodovky. I ony “smart dials” vyžadují trochu cviku, nápad na přepínání jejich funkce stisknutím je sice dobrý, bez přímého pohledu ale nezjistíte, co zrovna v tom kterém momentu ovládají, takže zcela poslepu je používat nelze a musíte na ně stejně čas od času mrknout. Což vzhledem k jejich umístění ve spodní části vyžaduje celkem zásadní přeostření zraku.
Interiér působí moderně a čistě, s důrazem na prémiové materiály – v provedení L&K se používá jemně perforovaná hnědá kůže, dřevěné dekory a ambientní osvětlení. Celkový dojem je jednoznačně luxusnější než u předchůdce, tam dřevěné obložení působilo místy jako nalepovací tuningový doplněk, tady je ale velice pěkně zakomponované. Standardem verze L&K jsou ventilovaná a vyhřívaná sedadla vpředu, nabízející elektrické nastavení s paměťovou funkcí a rozšířené masážní funkce s několika režimy. Zadní sedadla zůstávají mimořádně prostorná – za bězně rostlým řidičem si klidně pasažér přehodí nohu přes nohu.
Výbavou je tento Superb sice na samotném vrcholu, pod kapotou má ale naopak velice střízlivou motorizaci. Naftový dvoulitr naladěný na 110 kW možná nepůsobí jako kdovíjak silný agregát pro takhle velké auto, díky točivému momentu 360 Nm, dostupnému už od cca 1600 ot./min, ale působí pružně a svižně. Zrychlení z 0 na 100 km/h se pohybuje okolo 9,2 sekundy, což sice není sportovní hodnota, ale v praxi zcela dostačuje. Převodovka je v Superbu vždy automatická sedmistupňová dvouspojka, s dieselem si rozumí velice dobře a je naladěna tak, že jsem o ní celý testovací týden prakticky nevěděl. Což je u automatu ve velkém cesťáku ta nejlepší pochvala.
Ve výbavě nechyběl adaptivní podvozek DCC, který jsem prakticky neměl důvod přepínat z komfortu do jakékoli jiné polohy. Na příplatkových devatenáctkách bylo auto i tak velice jisté a vlastně bych si uměl v nejměkčím nastavení představit ještě trochu více houpavosti. Naopak ve sportu vůz ukázkově ztvrdl a dával vědět o každém přejetém kamínku. Ne snad, že by to v naftovém Superbu dávalo nějaký valný smysl, umím si ale představit, že se silným benzínem bude vůz i poměrně schopným (i když trochu velkým) okreskovým stíhačem.
Verdikt
Superb je ve čtvrté generaci pořád tou nejreprezentativnější a nejluxusnější škodovkou, jakou si můžete pořídit. Je prostorný, pohodlný, docela hezký a příjemně se řídí. V naftové verzi sice nenabízí žádné strhující zážitky, ale to je dost možná další z řady pozitivních vlastností, které vůz má. Ve světě, kde se většina automobilové produkce čím dál více přizpůsobuje poněkud kýčovitým trendům je striktně konzervativní Superb docela příjemným místem k odpočinku.
Technické údaje
Motor: Vznětový čtyřválec 2.0 TDI, přeplňovaný turbodmychadlem
Celkový výkon: 110 kW (150 koní)
Točivý moment: 360 Nm při 1600–2750 ot./min
Převodovka: 7stupňová dvouspojková automatická DSG
Pohotovostní hmotnost: cca 1650 kg (dle výbavy)
Maximální rychlost: 222 km/h
Zrychlení: 0–100 km/h cca 9,2 s
Kombinovaná spotřeba WLTP: cca 4,6–5,2 l/100 km (v testu cca 5,5 l/100 km)
Základní cena: od 1 170 000 Kč (výbava Laurin & Klement)













































st.paul
10. 7. 2025, 10:41Predchádzajúca generácia s množstvom ostrých liniek bola za mňa krajšia, s tenkými prednými svetlami po facelifte to bolo nadčasovo krásne auto. Aktuálnou hrou na eleganciu stratil Superb originalitu a je ľahko zameniteľný prakticky a akýmkoľvek čínskym "no name" sedanom. Interiér komentovať nebudem, módu obrovských displejov infotainmentu som vôbec nepochopil. Je to nepraktické, vyzerá to hrozne a neprospieva to ani bezpečnosti. Vždy, keď sedím v novom Passate, alebo Kodiaqu s prakticky totožným interiérom, mám chuť ten tablet vytrhnúť a vyhodiť von z auta, choré. Podľa mňa je 13 palcov málo, v ďalšej generácii treba aspoň 15, idálne 20, alebo rovno cez celé predné okno.
sheogh
10. 7. 2025, 11:50Naprosto souhlas s tabletem, uplne to kazi jinak elegantni interier... Verim, ze by to zastavet lip.
HeavySmoker
10. 7. 2025, 14:3620 palcov je nič... tu máš Lincoln so 48" displejom. Generácia, možno dve, a bude to mať aj Superb. Budúcnosť je svetlá, hlavne v noci, keď nebudeš môcť zaostriť zrak na cestu.
sheogh
12. 7. 2025, 09:15No to ale vypada vyrazne lip, v tom Supovi to vypada jak aftermarket
sheogh
12. 7. 2025, 09:17A podivej u toho Supa, jak ten displej pred ridicem vubec nepasuje do kaplicky, ma jinej tvar...
Sato
10. 7. 2025, 13:35Diky z test.
Termin meho rozhodnuti se nebezpecne blizi, Superb PHEV L&K (no bez tazneho), Passat PHEV, slabsia vybava ale zase kombik, ID.7 v zakladu nebo i4 35.
Ak by som vyhadal special zlavu a dostal sa na i4 40 tak asi mam rozhodnute, no inak fakt netusim.
StreetPro
10. 7. 2025, 13:55Sice to není můj vlhký sen, ale designem se mi 3 Sup zvenku libí
Skipper
10. 7. 2025, 18:53Jen dotaz, kolik to má najeto? Dle fotky sedačky řidiče tak 300 tisíc plus?
https://www.autickar.cz/clanek/galerie/skoda-superb-l-k-vrchol-boleslavskeho-potravniho-retezce-poctvrte/?fid=175480
M1chal
10. 7. 2025, 22:4010tis podľa fotky. A áno, je to katastrofa. "Kvalita"
Kebek
11. 7. 2025, 18:58Před chvilkou jsem koukal na objektivní test
;t=963sa mám dotaz :bouchá zadní náprava?
Jakub Pospíšil
12. 7. 2025, 10:18Ne
Bono_
14. 7. 2025, 06:52Muldix má taky objektivní test..😁