reklama
načítám data...

Sázka, která přivedla Rolls-Royce až na Rally Paříž - Dakar

Značka Rolls-Royce je symbol. Je to ztělesnění aristokracie, uhlazenosti a dobrého vkusu. Interiér je spíše tichým gentlemanským klubem než kabinou automobilu. Vozy Rolls-Royce patří na příjezdové cesty zámků či na ulice Monaka, na závodních tratích by je asi nikdo nehledal. Přesto se jich i tam několik zatoulalo.

zobrazit celou galeriiHistorie, Mýty a legendy: Sázka, která přivedla Rolls-Royce až na Rally Paříž - Dakar

Na jaře letošního roku proletěl internetem zvláštní videozáznam. Odehrává se na závodní trati Marina v Abu Dhabi, což částečně vysvětluje věci, které se na videu odehrají. Na startu sprintu dlouhého ¼ míle, což je zde oblíbená kratochvíle, se staví hranatý Mercedes třídy G patřičně poladěný divizí AMG a jeho soupeřem je elegantní limuzína. Proč toto video vyvolalo tolik vášní? Že nadšení arabští motoristé mají ztřeštěné nápady, to víme už dávno. Že Mercedes vyrábí svou třídu G i ve sportovní úpravě AMG také není nic nového, ostatně v současné nabídce tohoto modelu patří G63 AMG ještě mezi ty obyčejnější stroje. Jenže to druhé auto je Rolls-Royce. A je zcela vedlejší, že výsledný čas pod 13 vteřin je velmi dobrý (Porsche 911 GT3 RS zvládá tuto disciplínu za 11,1 s), Rolls Royce s vytočeným motorem na závodní trati je něco nepatřičného i na poměry Abu Dhabi. Tento krásný zlatý Rolls-Royce Ghost však není prvním vozem značky, který se setkal s motorsportem tváří v tvář.

Nechci teď mluvit o počátcích značky, kdy motorsport u Rolls-Royce nebyl ničím podivným, mám na mysli ne až tak vzdálenou historii, kdy už značka měla onu auru nedotknutelnosti a kdy představa vozu Rolls Royce obsahovala vybranou společnost, absolutní komfort a ticho narušené jen tikotem hodin na palubní desce.

Roku 1976 se jel pouštní vytrvalostní závod Abidjan – Nice. Thierry Sabine, slavný francouzský motocyklový a automobilový závodník, sjel z vytyčené trasy. Celé tři dny bloudil na motocyklu nekonečnou pouští. Tento zážitek by mnohé jistě vyděsil a dost možná od dalších pouštích výletů nadobro odradil, Thierry Sabine však byl dobrodruh tělem i duší. Své bloudění pouští, které ho málem stálo život, použil jako inspiraci k založení zcela nového vytrvalostního závodu. A tak se stalo, že roku 1979 poprvé odstartoval závod z Francie do Senegalu pojmenovaný po výchozím a cílovém městě, jeden z nejslavnějších závodů všech dob, vrcholná výzva pro všechny motoristické dobrodruhy, Rally Paříž – Dakar. Na startu se sešlo 182 vozů, co cíle jich dorazilo jen 74.

reklama

Závod svou náročností přitahoval dobrodruhy. Jedním takovým byl i Thierry de Montcorgé. Ten svým kamarádům nabídl žertovnou sázku, že závod z Paříže do Dakaru zdolá ve svém voze Rolls-Royce. Dobří kamarádi svého přítele samozřejmě vždy podpoří a sázku přijali. Thierry de Montcorgé tak už neměl jinou možnost, musel se do závodu přihlásit. Podobný podnik je finančně i časově náročný, proto bylo potřeba najít sponzora. Sponzoring v motorsportu byl již naprosto běžnou věcí, kdo by však čekal loga tabákové společnosti či výrobce motorových olejů, ten by podceňoval bláznivost celého projektu. Hlavním sponzorem se stal Christian Dior a jeho značka Jules. A tak se stalo, že se po všech potřebných přípravách na startu závodu ročníku 1981 objevil Rolls-Royce Corniche propagující parfém Jules.

Abychom byli úplně fér, je třeba přiznat, že to nebyl tak úplně jen Rolls-Royce. Nejnáročnější závod si žádá odolnou techniku, původní motor tak byl nahrazen osmiválcem Chevrolet smallblock 5.7 o výkonu 350 koní. Podvozek s pohonem všech kol potom pocházel z Toyoty Land Cruiser. To vše bylo zabudováno do trubkového rámu a překryto tvary Rolls-Royce. Výsledný vůz tak byl velice odolný a oproti originálu i o zhruba 750 kilogramů lehčí.

Závod začíná a Rolls-Royce si vede dobře. Odolný a nesmírně efektivní vůz se hrne vpřed a drží se okolo dvacátého místa. Důstojný aristokrat s logy parfému na bílé karoserii se také okamžitě stává miláčkem publika a středem pozornosti. Všechno jde báječně. V půlce závodu už je Rolls-Royce dokonce na třinácté příčce celkového pořadí. Jenže poté přichází katastrofa. Táhlo řízení nevydrželo nástrahy náročného terénu a zlomilo se. Oprava byla složitá a v ne zcela ideálních podmínkách zabrala příliš mnoho času, pořadatelé tak byli nuceni Rolls-Royce ze závodu vyřadit.

Thierry de Montcorgé se však nevzdal. Sázka je sázka. A tak se nakonec bílý Rolls-Royce Jules dosáhl Dakaru. Sice už mimo oficiální pořadí, ale podařilo se, posádka dokončila všech 17 etap a absolvovala celou 10.000 km dlouhou trasu jednoho z nejnáročnějších závodů planety. A to všechno začalo občejnou sázkou s kamarády.

reklama

Dnešní Rolls-Royce je stále vozem pro gentlemany. Nenabízí žádný sportovní podvozek, žádné příplatkové sportovní sedačky ani nic podobného. Ve vozech se soškou Spirit of Ecstasy na vrcholu masky chladiče vládne stále ticho a pohodlí oděné do těch nejlepších materiálů. Rolls-Royce má zkrátka svou auru nedotknutelnosti. I filmaři, kteří se jinak nerozpakují zapojit jakýkoli automobil do vzrušující honičky na stříbrném plátně, se neodvažují provádět podobné věci s Rolls-Roycem. Tato auta také zůstávají snad jedinými, ve kterých stále nenajdete žádné tlačítko s nápisem ‘sport’. Pokud však zabrousíte hlouběji do nastavení vašeho Rolls-Roycu Wraith, je tu i možnost vypnout protiprokluz či dokonce výrazně omezit stabilizační systém. Motor o výkonu 632 koní umí s vozem hezky zahýbat a ani jeho zvuk v pro Rolls-Royce naprosto nepatičných otáčkách není vůbec marný. Myslete na to, až se s vámi bude někdo chtít vsadit.

 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Matěj Podhorský
01. prosince 2017, 14:05
0

Jen si tady něco odložím

reagovat
Matěj Podhorský
01. prosince 2017, 14:06
0

A ještě jeden

Pólin
01. prosince 2017, 19:39
0

Tyhle vidlacke rally jsou docela mazec...tusim, ze jsem tam kdysi videl F40 na polni ceste v plnem tempu

beastar
01. prosince 2017, 21:28
4

Vidíš konec té spz? Hřích! Pán bůh je vidí a v pekle budou za trest jezdit v Olcitech pořád dokola ovál naskárů.

Matěj Podhorský
01. prosince 2017, 22:17
1

Není nic lepšího než taxtherich. Pánbů je druhý

GanGreen
01. prosince 2017, 15:32
0

Je mi naprosto jasný jakýmu autu bych v roce 1979 fandil :D tohle má koule... Připomělo mi to starý chevrolety bel air který jezdej v Mexiku http://www.speednik.com/files/2014/08/vintage-monday-legendary-rippin-rooster-57-bel-air5.jpg ikdyž z nich už jsou ted spíš buggy...

reagovat
beastar
01. prosince 2017, 21:29
0

Jenom proto, že Zonda to jet ještě nemohla jinak by bylo o vítězi rozhodnuto už v Paříži na startu.

GanGreen
02. prosince 2017, 08:16
1

Ježiš tak o tom tady nemusí bejt vubec řeč, Zonda by hlavně vevodila i dneska, , podivej jak si to tam voděj pežoti, taky maj jen zadohrab a velký kola, nic co by neměl i Paganiho skvost...

beastar
02. prosince 2017, 17:55
0

Jo to máš recht a dyž vidim to produkční Mini jak tam bere ty duny ve 180 jak kdyby vůbec nic jako dyž ty jedeš po vokresce těch normálních 300. Nechápu proč nepostaví starej tovární tým myslim že šance by měli asi jako tendle rojs v tom článku.

PeterLuk
03. prosince 2017, 06:36
0

Pfff, čo Zonda, ale taká Miata, to by len bolo niečo!

beastar
03. prosince 2017, 12:10
1

O tom vůbec netřeba pochybovat. Taková Miata ta by i s amatérem za volantem sahala po triumfu. Nechápu proč to nikdo nejezdí. Asi aby to bylo fér.

Safa
01. prosince 2017, 17:52
0

Super článek, Honzo!

reagovat
Irwinek
01. prosince 2017, 22:21
0

Ale ono je cvoků s dost penězma víc :-D a někde je ještě jeden Shadow s klecí, ale originálním motorem, nějaká jihoamerická rally, nepletu-li se

reagovat
GanGreen
02. prosince 2017, 08:18
0

TO na první fotce je skvělej fotošop a TO na poslední fotce je překpanej žigul... ;) ale jinak je to pěkný, ne že ne :D

Irwinek
02. prosince 2017, 12:52
0

Jsi si tím žigulem jistý? pak co je tedy tohle? http://www.auto.cz/je-jeste-rolls-royce-92454


a následující fotky od Prindiwille taky mluví o něčem jiném, než je překopaný žigul :-D
https://www.garaz.cz/fotogalerie/novinky/3003499-i-rolls-royce-muze-byt-driftovacim-monstrem/1031855

no a pak je tady ještě samozřejmě Jon Olsson a jeho potvora :-D http://www.autoforum.cz/predstaveni/slavny-lyzar-odhalil-nejsileneji-upraveny-rolls-royce-ma-810-koni-a-zahradku/
O prvním obrázku nediskutuji, protože mi ho někdo poslal a já nevím zdroj. Nemůže to být z nějaké pc hry?

GanGreen
02. prosince 2017, 13:11
0

Nejsem si jistej, ale fakt sem takhle viděl překopanej žigul, nebo nějákou volhu už fakt nevim... a tak sem myslel že to je ono. Takže sorry, beru zpět ;)

GanGreen
02. prosince 2017, 13:15
1

no škoda že se toho RR Olson tak rychle zbavil, je to krásnej peklostroj...
ten poslední neni z PC hry ale prostě virtual tuning... myslim že to dělal Khyzyl Saleem ale ruku do ohně za to nedám... :)

Irwinek
02. prosince 2017, 17:51
0

No já mám raději ty starší rollsíky :-D tak nějak mi připadají důstojnější

Či
Čiči Zelenoočko
02. prosince 2017, 00:26
0

No tak on je to jako pěkný příběh, ne že ne. Ale já osobně nemám rád v motosportu silhouette cars. Kupříkladu toto. Motor smallblock, podvozek Land Cruiser a na trubkovém rámu kastle Rollse. To není Rolls-Royce... Stejně jako VW Polo WRC (nebo jak se to teď jmenuje) není VW Polo...

reagovat
GanGreen
02. prosince 2017, 08:26
0

takže nemáš rád moderní "vysokorozpočtovej" motorsport, protože tam žádný auto neni to, za co se vydává...

Či
Čiči Zelenoočko
02. prosince 2017, 08:36
1

Asi tak trochu :-)

GanGreen
02. prosince 2017, 08:43
0

rozumim ti ;)

beastar
02. prosince 2017, 17:51
0

Nesouhlasím! Neska náhodou auta v motorsportu jsou uplně jak produkční verze stačí se na to podívat správně,D Jak řikám ouplně jak produkce. Nejlepší příklady dole.

Autíčkový Jelen
02. prosince 2017, 09:34
0

Jsou další lidé, kteří se na svůj Rolls rádi plně spolehnou. Hned jsem si vzpomněl na (tehdy vcelku známý) článek na http://www.telegraph.co.uk/news/newstopics/howaboutthat/11651861/Worlds-oldest-rally-car-navigator-97-to-race-6000-miles-in-Rolls-Royce.html o matce a synovi Caldwellových (97 a 72 let), kteří se rozhodli zúčastnit Rally Trans-America Challenge ve svém neupraveném 1963 Rolls-Roycu Silver Cloud III, která vede z východního pobřeží Kanady do San Francisca (asi 6000 mil). Docela fascinující akce, která nutí starý auta sjet z asfaltu a vydat se i na nezpevněné cesty. Zkráceně: Nikdy bych nečekal, že bych viděl Jaguar XK120 projíždět bahnitou louží :D (tady jsou nějaký ofiko fotky http://www.sportscardigest.com/trans-america-challenge-2015-report-and-photos/13/ )

reagovat
Irwinek
02. prosince 2017, 12:54
0

Jo, tohle jsem hledal původně :-D

Ma
MarttyCZ
05. prosince 2017, 14:14
0

;-)

;t=150s

reagovat


reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Cadillac Eldorado  1993
Cadillac Eldorado

1993 rok výroby
250 koní výkon
0 ccm objem

Chevrolet Tahoe  1997
Chevrolet Tahoe

1997 rok výroby
200 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang GT 5.0 (2015) Custom 2015
Ford Mustang GT 5.0 (2015) Custom

2015 rok výroby
309 koní výkon
3 700 ccm objem

Nissan Primera Kombi, 2,2 DI, Wagon, (WP12),  2003
Nissan Primera Kombi, 2,2 DI, Wagon, (WP12),

2003 rok výroby
93 koní výkon
2 ccm objem

Chrysler Sebring 2.7 V6 dovoz ŠVÝCARSKO  2001
Chrysler Sebring 2.7 V6 dovoz ŠVÝCARSKO

2001 rok výroby
200 koní výkon
2 736 ccm objem