načítám data...

Renault Twingo GT: Jednoznačně originál

Miluju zadní náhon. Baví mě malí prckové. A Twingo je obojí. Tak co s tím?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Renault Twingo GT: Jednoznačně originál

Naroubovat do malého auta motor dozadu, nechat ho hnát zadními koly a to celé jen proto, aby mělo skvělý rejd? To je podle mě dost málo, zadní náhon je přece nejlepší na světě a dá se s ním driftovat! Leč ne zde. Vytáhl jsem z Renaultu tolik pojistek, že nakonec odmítal i nastartovat, ale stabilizaci jsem nevypnul. Mercedes s Renaultem se prostě bojí "obyčejného člověka", který by se mohl zabít. A proto nikdo nemá tenhle malý Renault rád. I mě to štve, proč by majitel neměl mít možnost přivodit si úraz?

Takže jsem s kyselým ksichtem hodným nafoukaného žurnalisty převzal klíče od vozidla a jal se utvrdit v představě, že vím všechno. Vevnitř se sedí jako na židli, levně působící pokovený plast na volantu kontrastuje s miloučkými proužky a lemy na sedadlech a malé ťuťu autíčko vyšité do koberečku ukazuje, že si někdo ve Francii mohl hrát. Malý tříváleček má 108 koní a celé auto pod tunu. Z toho plyne, že s udržením se v provozu žádný problém není. Ze všech prcků je Twingo největší a nejživější. Dynamikou se s Kolíňaty nebo Citigem vůbec nedá rovnat, uteče jim kdykoli.

Podvozek je poddajný, relativně pohodlný a čitelný. Samozřejmě primárně nedotáčivý. Zajímavé je, že jsou na autě dvě velikosti pneumatik, to úplně běžné není. Řízení je bez citu, sice přesné, ale mrtvé. Jenže taky když šlápnete na plyn, tak má auto skoro nekonečně trakce a do řízení nejdou žádné síly. Vždycky jsem bral slova o tom, že "se do řízení nepřenáší žádné síly" jako klišé a něco, co člověk stejně skoro nepozná. Ale poté, co jsem té věci několikrát šlápl na krk jsem se sám divil, jak se nemusí nic rovnat. Už jsem tak zblblý faktem, že malá auta jsou jen předohraby, že mě to dokonale zaskočilo. A obecně se dá říct, že se auto skutečně chová jako zadohnané. To, že nejde vypnout stabilizace, která vám i sleduje natočení volantu a nedovolí v půlce zatáčky prudce přidat vás nutí jezdit čistě, ale i přesto je hned jasné, kde je těžiště a je fakt cítit, že auto má tu správnou koncepci. Navíc má – jak už jsem říkal – kýbl trakce, takže pokud se setkáte s nějakým podřadným předohrabem na světlech, můžete ve zpětném zrcátku pozorovat, jak mu hrabkaj kolečka.

A pak je tu ten samotný motor. Má sílu, ale je spíš nafukovací a z toho plyne, že není třeba ani příliš řadit. Dálniční rychlosti pro něj nejsou problém a celkově mi přijde fakt akorát. Jasně, nejede s ním auto dvě stě, ale k čemu to. Navíc ani moc nežere. Osobně jsem měl trošku problém ho dostat nad osm litrů. A třešničkou na dortu jsou pak triky z téhle koncepce vyplývající. Naprosto šílený rejd vás dokonce nutí si najíždět do zatáčky. Otočit auto na pětníku fakt není problém, stačí k tomu šířka obyčejné okresky.

Ovšem největší srandu jsme si užili, když jsem Adamovi, který se na podivný přístroj přijel podívat, řekl, že ten kryt, co z motoru sundal, už zpátky montovat nebudeme. Nasedli jsme, nastartovali a začali se hihňat. Odkrytované Twingo nejen že umožňuje poslouchat prďácké prdění tříválečku, ale hlavně sledovat, jak se nafukují, přefukují, odfukují a jak stíhačka vyjí turba nebo kýho šlaka se tam děje. Je to FAKT sranda.

A nic jiného jsem od tohodle prcka nechtěl. Nevypínatelná stabilizace je tak trošku trapná, ale na druhou stranu to auto prostě jezdí skvěle. A je to jen tím, že není pořádná konkurence. Dokonce ani cena není nijak šílená a co se mě týče, když z francouzskýho auta nic neulomí novináři, tak už nikdo.

Verdikt

Je to jedinečné svezení nikoli provedením detailů jako je řízení, podvozek nebo protiprokluz. Je to jedinečné koncepcí a miluju možnost sundat ten deklík :-)

Že se mi někdy bude líbit zadokolka bez samosvoru co nehrabe bych do sebe nikdy neřek.


Druhý pohled

Narozdíl od Jeníka mám poměrně slušně vyvinutý pud sebezáchovy a tak jsem byl docela rád, že i přes jeho úpornou snahu tohle miniautíčko s krátkým rozvorem v zatáčkách nezkouší dělat vylomeniny. Potřeboval jsem se s ním totiž dostat ve zdraví do Šluknovského výběžku a zpět. Našrouboval jsem tedy zpět kryt motoru a jal se Twingo využívat jak obyčejné auto. Cesta po dálnici ubíhala bez problémů, se subtilním autíčkem se dá krásně předjíždět i ve zúžených úsecích, jen je potřeba myslet na to, že tlaková vlna od protijedoucího kamionu s ním pěkně zamává.

Skutečný potenciál Twinga se ale ukázal až na Kokořínsku, v zakroucených okreskách. Tam najednou i ta přecitlivělá stabilizace začne dávat smysl. S miniautíčkem se dá zkrátka jezdit krásně “čistá stopa”, sice bez frajerského sklouznutí u výjezdu ze zatáčky, které si u zadokolek vždycky pochvaluje Krab, ale zato efektivně a beze strachu z toho, že by se snad v protisměru objevilo jiné auto. 

Koncepce “v každém rohu kolo” dovoluje projíždět zatáčky vyšší rychlostí, než by mi přišlo vůbec slušné. A když už to trochu přepísknete, je tu odpouštějící ESP. Vzhledem k tomu, že nejsem žádný Colin McRae jsem za něj byl vlastě fakt rád. Bez něj by bylo Twingo autem jen pro zkušené řidiče (a sebevrahy). Takhle si ho ale může užít i…člověk co jinak řídí pětimetrové Volvo a se zadokolkou nemá, snad kromě stodvácy, žádné relevantní zkušenosti. 

A ve městě v hustém provozu, tam je jako doma. Proplétání se zácpou, střídání pruhů, parkování – tahle myš na steroidech nemá s ničím z toho problém. A když si k tomu sundáte ten deklík z motoru, tak má grády i cesta po magistrále. Jen se pak nedivte tomu, že na vás všichni koukají a diví se, čemu se tak smějete.

Jo a ještě jedna věc – Twingo není malé. Vzpomínám na první generaci, klasická roztomilá minibublina. Tady sice zůstala nějaká ta roztomilost, ale Renault nám pořádně narostl do všech stran. I na zadních sedadlech se tak dá důstojně usadit a delší cesty nejsou sice etalonem pohodlí, ale rozhodně bych je neoznačil za nepříjemné. Rádio hraje slušně, “sportovní” doplňky jsou cool a dokonce i ta radiomapa je docela použitelná. Twingo je zkrátka fajn. Je úplně jiné, než jeho prapředek, ale je moc dobré.

Technické údaje

Motor: 898 ccm řadový tříválec nad zadní nápravou
Výkon: 80 kW (108 koní)
Točivý moment: 170 Nm 
Převodovka: manuální pětistupňová
Maximální rychlost: 182 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 9,6 s 
Hmotnost: 1086 kg 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 4,6/100 km kombinovaná
Průměrná spotřeba v testu: 6,9 l/100 km kombinovaná (ale většinu času s tím jezdil Jeník, normálně by byla o dost níže – pozn. red.)
Cena testovaného vozu: 374.900 Kč


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

po
powpow
18. listopadu 2018, 15:21
0

Kdyz prislo seriove Twingo na trh, byl jsem zvedav zda se objevi i nove Twingo RS. Twin'run concept sliboval dost


I tak myslim ze je tohle super mrnous na jezdeni kolem komina.
U mazdy jsem "vypinal" stabilizaci ne pojistkama, ale odpojenim senzoru volantu, treba by to pomohlo i tady.

reagovat
Tomáš Trýska
19. listopadu 2018, 07:30
0

Nebo se ještě odpojují čidla od ABS.

Inženýr
19. listopadu 2018, 13:08
0

Powpow: Teď jsi mně trochu překvapil. Co jsem slyšel tak v Mazdách ta stabilizace není tak "agresivní", aby ji bylo potřeba vypínat.

Tomáš Trýska: Proč by něco takového někdo vůbec dělal? :D

po
powpow
19. listopadu 2018, 13:51
0

jeste jsem o tom premyslel, uz je to ca 2 roky zpet. Nebyl to sensor volantu, ale pretizeni. Byla to Mazda 323 GT, tedy jedna z prvnich Mazd co vubec stablizaci mela. Jezdil jsem v podstate celou dobu s normalne fungujici, jen jsem to spis chtel prijit na kloub jak to prechytracit.

Tomáš Trýska
23. listopadu 2018, 15:33
0

Inženýr: Aby to jezdilo na mokru bokem přece :-D

ma
martinw
19. listopadu 2018, 08:28
0

Malý auta fakt nemám rád, tohle je zábava za 4 hvězdy NCAP. I fábie ma 5 hvězd. Ale zas je levný, možná to někomu fakt stačí mít 'zábavný' auto (který zrychlí na 100 za ehm... 9,6s)

reagovat
Ha
Habakukk
19. listopadu 2018, 08:33
0

Hvězdy NCAP nic neříkají o bezpečnosti vozu. Dnes je to jen honba za milionem asistentů kteří otravují život.

bkralik
19. listopadu 2018, 08:45
0

To není úplně pravda :-). Ano, aby auto mělo 4 hvězdy, tak musí mít nějaké asistenty, ale zároveň musí mít i tu bezpečnost. Ty "pasivně-bezpečnostní" kategorie tam furt jsou...

ma
martinw
19. listopadu 2018, 08:47
0

mluvim o testech z roku 2014 a tam se to jeste tak neposuzovalo staci se tam podivat

Ha
Habakukk
19. listopadu 2018, 11:38
3

No tak jsem se díval na výsledky NCAP pro obě auta rok 2014.
ochran dospělých ochrana dětí ochrana chodců asistenty
Twingo 78% 81% 68% 56%
Fabia 81% 81% 69% 69%

Z tohoto hodnocení my vychází, že obě auta jsou bezpečná jediný rozdíl je v asistenčních systémech.

Ha
Habakukk
19. listopadu 2018, 11:39
0

Sakra se to slilo do jednoho textu :-/

Letis
19. listopadu 2018, 09:39
0

Jako dobrý, vůbec jsem netušil, že se dělá něco takovýho se zadním náhonem. Jinak si ale myslim, že to má ještě dost daleko k tomu, aby si to koupil někdo z "našich" řad. Mít to vypínatelnou stabilizaci a tak o 20 kW víc, už by to bylo sakra zajímavější. :D

reagovat
M
19. listopadu 2018, 20:35
0

Hmm a aktuálne to na stránkach renauktu v CZ ani neponukaju

bitner
19. listopadu 2018, 10:16
0

:-D Test je bozi. Ale nejlepsi je zacatek videa z dronu ve stylu Death rally:

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Škoda Yeti 4x4, 1.8 TSI, 118 kW 2009
Škoda Yeti 4x4, 1.8 TSI, 118 kW

2009 rok výroby
158 koní výkon
1 798 ccm objem

Chevrolet Monte Carlo 5.7 holley 1981
Chevrolet Monte Carlo 5.7 holley

1981 rok výroby
190 koní výkon
5 700 ccm objem

Lincoln MK 8  1993
Lincoln MK 8

1993 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Chevrolet Caprice  1991
Chevrolet Caprice

1991 rok výroby
170 koní výkon
5 000 ccm objem

Škoda Felicia Combi 1.6 1996
Škoda Felicia Combi 1.6

1996 rok výroby
75 koní výkon
1 598 ccm objem