Píše se rok 1993. Už tři roky běží produkce slavného nástupce přesluhujícího Renaultu 5 s názvem Renault Clio. Co se týče motorsportu, francouzská značka byla tou dobou velmi při chuti. Ve Formuli se jí ve spojení s Williamsem dařilo jako nikdy předtím a s přelomovým monopostem, který byl vybaven adaptivním podvozkem, se jim povedlo vyhrát titul mistra světa ve značkách i jezdcích. Renault chtěl ale víc. Chtěl ukázat, že Clio je nejlepší auto nejen pro nenáročné uživatele, ale taky pro hardcorové automobilové nadšence.
Už v té době bylo možné si pořídit Renault Clio 16V, kterému pod kapotou bilo srdce o objemu 1,8 litru s šestnácti ventilovou hlavou. Tyto parametry v kombinaci s váhou mírně přesahující hranici 900 kg dovedly malý hatchback dostat za metu 200 km/h. Jenže co bychom to byli za lidi, kdybychom nechtěli víc? Už od počátku produkce Clia v roce 1990 se začal Renault angažovat s továrním teamem i v rally – jak v sériové kategorii N, tak v ostré kategorii A. Jenomže kategorie A dovolovala mít v autě motor o maximálním objemu 2,0 litru, tak proč mít Clio jen s 1,8 litrovým agregátem? Správná otázka. Tak vyrobíme Clio Williams s dvoulitrem.
Na vývoji poplašené verze, která je přezdívána nejlepším hot hatchem historie, se Williams nijak nepodílel. Veškerý vývoj měla na starost sportovní odnož Renaultu s příhodným názvem Renault Sport. Příjmení Williams tehdy pravděpodobně vzniklo jen na počest veleúspěšné spolupráci Renaultu a týmu kolem Franka Williamse.
Renault Clio Williams vzniklo pouze za jediným účelem. Kvůli homologaci závodního speciálu pro Rally, která vyžadovala výrobu minimálně 1 300 kusů vozů, ze kterých bude přímo vycházet ostrá závodní verze. Ano správně, díky tomu jste si prakticky mohli pořídit závodní vůz homologovaný pro standardní provoz. Parametry motoru a vozu byly velmi příznivé. Oproti 16V se Williams pyšnil úplně novým, dvoulitrovým motorem F7R o výkonu 147 PS. Změněná byla i přední náprava, který byla oproti té původní rozšířena. Po nečekaně rychlém vyprodání první edice přišly na řadu edice s pořadovým číslem dva a tři. S postupem let do auta přibyla spousta zbytečností jako ABS, elektronické stahování oken a elektronicky ovládaná zrcátka. No prostě přebytečnosti. První edice byla tou nejlehčí ze všech a navíc, každý vůz byl vybaven štítkem s výrobním číslem. To z ní dělá tu bezpochyby nejvíce ceněnou.
V české inzerci není pravda těch Williamsů zrovna moc k vidění, ale momentálně tomu tak není. Jeden tady je! Za 430 000 kč. Měl by to být vůz z roku 1993 a to znamená jediné. Původní série! To ovšem nic nemění na tom, že za takové množství papírových Masaryků by bylo lepší sobě pořídit Mitsubishi Lancer Evo 9 v perfektním stavu. Na druhou stranu, tento konkrétní kus by měl být ve stavu, který je možná ještě lepší, než když auto opustilo továrnu. Ovšem ruku na srdce, pokud bych byl ochotný dát tolik peněz za Clio (což bych nikdy nebyl), asi bych chtěl, aby bylo auto v původním a netknutém stavu. A to rozhodně není. Výčet úprav by totiž dost pravděpodobně vystačil na samostatný článek.
Je víc než jasné, že by nikoho z nás ke koupi nepřesvědčilo ani objevení se Clia v pořadu ‚Chcete mě‘ se Zděnkem Srstkou, ale cosi mě neustále nutí prohlížet si fotky v inzerátu. Pokud je pro mě něco opravdovým snílkem, je to právě rozjívené Renault Clio Williams. Jeho pověst ho předchází.
jagy
25. 3. 2017, 09:04 0 reagovatWilliams je bezpochyby surovy a zabavny hatch. Sam jsem mel 1.8 16V, ktera ke dosti podobna. Kazdopadne je to porad stary, fancouzsky kram s ta cena je nesmyslna. To mi prijde zajimavejsi jit momentalne do druhe generace, ktera o dost lepe postavena. Vlastnim homologacni verzi Ragnotti a je to dost podobne - jen dva airbagy, zadne abs, klima, jen latkove sedacky a zadni lavice (auto je 4 mistne) a kupa drobnosti. Vysledek byl -89kg na vyslednych 1021kg, coz na 170ps dela uz velmi svizne svezeni. A daji se koupit od cca 130k nahoru. A muze s tim clovek jezdit a nebat se, ze to zrezne nebo mu to zrezne. A rust investice je jisty, kdyz vetsina skoncila na rally...
Goldies
25. 3. 2017, 09:50 1 reagovatPřesně, za tyhle peníze by to fakt muselo býv v origo stavu a schovat do suché garáže jako investice... Takhle je to nesmysl, kterej se nemůže prodat ani u nás ani za hranicemi v DE. Výčet úprav je sice opravdu veliký, ale v podstatě to auto udělalo neprodejným za tuhle cenu (vždyť na to stjený vyšla moje MRcha https://www.autickar.cz/blog/clanek/nudny-blok-o-nenudnem-aute-part-4/188/ ). Kdyby bylo cca za polovinu, tak už by to bylo zajímavější :-)
PB
25. 3. 2017, 10:01 0 reagovatNa hrani dobry... na bazosi jsem videl pred tydnem jeden za nejakych padesat klacku.... myslim, ze o tolik horsi to nebude:
https://auto.bazos.cz/inzerat/72277616/Renault-clio-Williams-18-16V-150ps.php
Radek Chlud
25. 3. 2017, 10:18 0Taky jsem se skoro nechal zmást. Ale je to 1.8 16V. V o dost lepším stavu se nedávno prodávala za 25 000.
PB
26. 3. 2017, 11:46 0Aha, pravda, diky.. Ale asi bych v pripade renaultu stejne investoval spise do R5, pokud bych uvazoval investici do kapesniho pekla v tehle vysi.
Mimochodem, vzrust cen vsilikych popelnic me prekvapil predevsim u R9. Mel jsem ho jako sve prvni auto, slabsi benzin (1,4) se sice socialnim, ale bezovym interierem. Dostal jsem ho zadarmo (cca pred 14ti lety) a za par let zadarmo poslal dal. Dnes se z nejakeho zahadneho duvodu pohybuje cena od 50 do 100 tisic. To si pak clovek rika, ze si to auto mel nechat... :)
PB
27. 3. 2017, 10:09 0http://www.auto.cz/renault-5-turbo-2-evolution-drazi-vzacna-preplnovana-petka-poloviny-80-let-104785
krab
25. 3. 2017, 10:19 0 reagovatKoukám, že rychlé Renaulty budou téma víkendu! Krásná limitovaná edice a hračka. Cena už napovídá takové té módě "kup auto jako investici"!
Momentálně asi nejzajímavější kup za normální peníze je spíš Clio 2. generace a ideálně v provedení 182 Trophy se "závodními" tlumiči Sachs. Jenže se oficiálně prodávalo pouze jako pravostrané v UK. Takže, by člověk musel přežít to martirium přihlašování u nás.
STG jedno nedávno koupil a nabízí ho v soutěži:
Vavris Vavrisovic
25. 3. 2017, 20:45 0Tak ono to Trophy pujde vyrobit i z obycejne levostranne 182, ne? :)
FamArt
26. 3. 2017, 12:45 0Ak sa nemýlim, 50kusov bolo pre Švajc, ale to je beztak beznádejné (:
Máří
10. 4. 2017, 20:45 050ks bylo pro Švýcary, ale když se nějaký kousek objeví, je to cca dvojnásob cena Angličana. Na přestavbu nutně nemusí být levostranná 182 a dá se to nabastlit i s elektrohydraulickým řízením z běžnýho Clia (jako sou tam nějaký ALE). Sachs tlumiče fajn, dokud neřešíš repas (a ruku na srdce, na 20tis km/rok to není). Nejel sem na nich (bohudík), protože to musí stát za všechny ty starosti a výdaje :) Jinak osobně hrdina za "dražší babku" je Clio Sport ph1/ph2 na seriovým povozku ;-)
Alojsa
25. 3. 2017, 16:14 0 reagovatma to 200 koni a 900 kg a z 0 -100 za 7,8 ? neco je spatne ne?
Franz Kafka
25. 3. 2017, 18:19 -2Renault...
Alojsa
25. 3. 2017, 18:24 0jo to máš pravdu:-D
Vavris Vavrisovic
25. 3. 2017, 20:47 0Má to koní 147, jak je uvedeno i v článku. Zadavatel inzerátu očividně poplet jednotky.
H_F
25. 3. 2017, 18:48 0 reagovatclio williams top, o evu nemluve, ale chci videt levostranne evo 9 v perfektnim stavu za 430 tisic
za podobny obnos se ale jako vetsi hc povoz a lepsi sberatelska investice zda evo 6.5tme, (nebo 5,6RS) ktery se v rhd za podobny obnos daj koupit posledni kusy
Goldies
25. 3. 2017, 21:50 0TME je krasny (az na ten predni naraznik) ale jo, urcite radeji Evo nez tohle clio
PB
26. 3. 2017, 11:48 0Radsi Imprezu, nez Evo :)
H_F
27. 3. 2017, 05:20 0goldies: me se tme snad az na pohled z profilu zas tak moc nelibi, ale jezdi naprosto fantasticky a pokud clovek vyskrabne posledni dobrej kus, tak je to i super investice
PB: u ojetin samozrejme vzdy radsi jakykoliv evo po IX, nez obdobnou imprezu, o tom nema vubec smysl diskutovat
nechci rict, ze sou rezy spatny, to chran buh
ale kdyz uz budem u pomerovani pindiku, tak impreza musi bejt specialni edice, aby se mohla rovnat standardnimu evu, eva taky byly vzdycky drazsi sourozenci sticek
ne nadarmo ojete eva stoji 2nasobek, a ne nadarmo na hobby rally vidis castejc evo, nez sti, i kdyz jich bylo vyrobeno mene a stoji vice
ne nadarmo nejrychlejsi casy treba v tsukube najizdi evo (treba v roce 07 upraveny hks evo zajelo rekord za 53s)
zatimco na prednich mistech o sti tolik nezavadis a ne nadarmo vidis 700hp+ (treba i 2000hp)
http://www.auto.cz/video-mitsubishi-evo-s-vykonem-2000-koni-akceleruje-naplno-na-bezne-silnici-84764
eva castejc, jak sti
zaklad je v motoru, 4g63 je daleko trvanlivejsi motor, ktery ma mnohem vyssi potencial pro zvysovani vykonu
jediny scoobiny, o kterejch ma smysl uvazovat, jsou same spesl edice, navic vetsinou byly poriditelny pouze v japanu, treba spec C, p1, 22b, wr1...
evo RS bylo vzdy rychlejsi i nez nejrychlejsi spec c rezy, pritom se jedna vicemene jen o odlehcenou verzi gsr s mech. sperou (+6ka rs prvni tit.turbo)
kdyz porovnas nejcenenejsi imprezu-22b s nej evem-tme, tak TME reze22b pri stejnym papirovym vykonu napraska kozich
a kdyz zustanem u specialnich edic, ktery si sehnal v zaruce pres dealera, tak evo RS450 od ralliartu zadupe uplne jakoukoliv rezu
PB
27. 3. 2017, 10:00 0:) diky za detailni rozbor. Nejsme ve pri, tedy rozhodne ne na horni strane vykono/cenoveho spektra... ale co dole? Evo bude od normalniho Lanceru asi podstatne dal, nez WRX/STI od obyc. rezy (vyjma specialni extra socialni edice 1.6 2WD), minimalne v dobach odpovidajicich tomu cliu...
H_F
28. 3. 2017, 02:31 0ano, propast mezi normalnim (protoze predokolkovym) lancerem a evem je pochopitelne vetsi, nez mezi beznou ctyrkolkovou rezou a sti
ale bezne modely nikdo neresi, bezne clio je taky celkem kram, zato williams je skvelej
s omezenejsim rozpoctem, pokud tomu clovek nema v planu zvysovat vykon (u 2.5litru vubec, ten motor je problematickej smejd, co ma potiz se nerozsypat i v serii, u 2.0l nad 400k, vicemene i po vymene vnitrnosti za kovane se nad 500k nedoporucuje, resp. to proti evu stoji nesmyslne penize) je vyhodnejsi koupe sti (wrx nema cenu-clovek stejne vetsinu dilu pak cpe z sticka a ten cenovy rozdil mezi wrx a sti neni tak znatelny, kdyz si clovek spocita cenu dilu.... a je lepsi z hlediska uchovani hodnoty mit original sti
na servis a spotrebu jsou si tez vicemene totozne)
stare dobre lehke dvoulitrove sti se da koupit za pouzitelne penize, tez pokud to clovek chyti jeste za tuto cenu se jedna o vhodnou investici, typuju, ze tyto kusy, pokud jsou vubec sti, zmizi velmi rychle, nemaj technickou, druhe je v depozitu
driv se dal koupit stejny i za tisic liber, jen je potreba davat pozor, aby to bylo orig sti a ne jen (byt prestavene) wrx
https://www.gumtree.com/p/subaru/subaru-impreza-sti/1227064663
https://www.gumtree.com/p/subaru/sadly-gotta-sell-my-baby-its-a-wrx-sti-version-3-/1226091830
jdm porad do 100k
http://www.ebay.co.uk/itm/Subaru-Impreza-WRX-STI-Turbo-V3-classic-GC8-Jap-Import-might-px-/252826700693?hash=item3adda54b95:g:WToAAOSw9GhYgPbZ
nejlevnejsi lancer evo- vetsinou 4ka, stoji bezne od 4500liber vejs
tzn. sti za tuhle cenu predstavuje velmi mnoho hudby za malo penez
na bezne jezdeni je navic sti civilizovanejsi, nez surovy evo
(vlastne az evoX zaclo bejt pohodlny a spatne upravovatelny nad 450k po vzoru sti, proto ho taky vetsina nebere jako poradny evo, malokdo ho chce a uz se pro jistotu ani nevyrabi)
vtipny je, ze se da koupit 10ka skoro uz lip, nez 7-9 v obdobnym stavu
https://www.gumtree.com/p/mitsubishi/mitsubishi-evolution-sst-fq300-bhp-/1220534028
PB
28. 3. 2017, 08:16 0Coz o to, ceny takhle pekne, ale s blbo-strannym rizenim. Rekl bych, ze ceny s vhodneji umistenym volantem jsou trosku jinde. Ja asi v CR zustanu u Outbacka, ten soucasnej mi slouzi uz nejakejch osm let jako dailydriver/traktor/nakladak/drivi z lesa/ obytnak/stehovak/partywagon a furt nehodla umrit. Ale prave o nejake stare reze uvazuju (mezi jinejma) na takovy to bezny vikendovy jezdeni. Je to takove... lehkonohe.. Miatu nechci, je hnusna a hlavne se do ni proste nevejdu.
H_F
28. 3. 2017, 17:12 0na rizeni na blbe strane si zvyknes behem par dni, snad jediny opruz je razeni druhou rukou, je to ale jen otazka cviku
mit za cenu obyc turbo lhd rezy pravostranny sti na vikendovy jezdeni podle me dava velmi dobry smysl
ono taky u levneho vozu se clovek mene boji poskozeni=opravdu si to auto uzije
na druhou stranu i pravostranne sti je nyni velmi dobra investice, doba kdy do 100k koupis sti, bude brzo fuc
nejlevnejsi pravostranne porad stoji vic nez 200k=> vzhledem k cene profesionalni prestavby do 100k to porad dava financne smysl, ale jak rikam, na rhd si clovek zvykne hned a pro vlastni potrebu obvzlast na vikendove projizdky neni lhd vubec potreba
miata je nudne osklive auto, pro me neexistuje duvod ji chtit, mozna pro 18lety kluky na vyjezdeni dobra
jaky mas motor v outbacku? predpokladam 2.5l
H_F
28. 3. 2017, 18:49 0jinak jako lehkonohy auto doporucuju krom frantiku prvni mini jcw (rhd taky pod 2k e), type r EK do gbp1500
https://www.gumtree.com/p/mini/mini-cooper-s-jcw-/1222033086
pokud by clovek byl zaseklej na lhd, tak koupit anglana vti, nebo jen b18 motor a nacpat to do civica eg (extremne jednoduchej swap, kterej zvladne i nemechanik)
egecko je tak moc zabavny a hezky placaty auto, ze sem kuli neho prodal e30 kupe (z cehoz si ted trochu skubu vlasy)
pokud by si clovek chtel vyhrat a mit neco opravdu lehkonohyho a krasnyho na pohled
tak to samy b18 nacpat do stareho mini coopera, vejde se bez vymeny (k20 s vymenou za laminat)
PB
29. 3. 2017, 09:26 0Spousta zajimavejch variant :) Starej cooper se mi libi hodne, ale nikdy jsem v nem nesedel, takze nejdriv by bylo treba vyzkouset, kterak se vejdu (dva metry, ale hlavne s dlouhejma nohama), nechtel bych mit takovy ten opici pocit jako ve stare alfe (toz mozna prodlouzit sloupek rizeni). Works mozna. Jeste me prubezne napadaly MG (coz je blizko tem Civicum a zajimavejsi) ZR, i pokud bych mel perverzni naladu tak F, kvuli mechum. Ale to bych musel (opet) zkusit jak se vejdu. Takovy auto na vikendy se muze srat a muzu se v tom hrabat, ackoli nejsem nijak kovany mechanik. Jo, Outback mam vekovitej zaklad zaklad zaklad: BE/BH 2,5 manual.
Chase
27. 3. 2017, 12:34 0 reagovatOno popravdě F7R (Williams) nebyla oproti F7P ("běžná" 16v) zase taková výkonnostní bomba. 1.8 16v měla v základu 99kW, 2,0 16v pak 108kW. Napřiklad v R19 16s měla F7P výkon dokonce 110kW, v pozdějších R19 16v pak už pouze 99kW kvůli přidaní katalizátoru. 16s byla v omezené sérii jen před faceliftem a její základním poznávacím znakem je absence náporového chlasení svodů na kapotě (Což generovalo množství problému s přehříváním docela žhavého agregátu a převodovky.)
dasedas
07. 5. 2021, 01:22 0Ale no tak. R19 i Clio měli v rané fázi bez katu 101kW, ne to 110!!!