Zdravím do redakce,
Jsem právě ve fázi výběru nového auta, a potřeboval bych trochu poradit. Rozhodli jsme se doma pořídit ještě jedno auto k našemu rodinnému kombíku a nejsem si úplně jistý, jaké mám přesně možnosti. Situace je následující. Roli primární auta u nás zastává trojkový Superb. S tím jezdíme na chatu, na dovolené a je to ideální společník. Všechno se do něj vejde, všude dojede. Děti mají spoustu místa vzadu, kufr je bezedný. Doposud jsem vystačili s jedním autem úplně v pohodě. Od září se však situace trochu mění. S rodinou jsme se přestěhovali na druhou stranu Prahy, jenže děti nám z kapacitních důvodů nevzali na do školy v novém bydlišti. Takže od září to bude vypadat tak, že budeme jezdit z Prahy 9 každé ráno na Prahu 5, vlastně přes celé město. Odpoledne to samé, plus cesty po kroužcích a podobně. Prostě klasická rozvozová služba. A děti ve druhé a třetí třídě si zatím úplně netroufnu poslat přes město metrem. Abychom to s manželkou zvládli všechno pokrýt, budeme potřebovat ještě jednoho čtyřkolového pomocníka, když se jeden nebo druhý zdrží v práci.
Když už tedy vznikla taková potřeba, rád bych to využil a spojil užitečné s příjemným. Proto bych chtěl pořídit něco, co mi kromě rozvážení dítek bude umět udělat i trochu radosti za volantem, když budu mít náladu se trochu vyblbnout třeba o víkendu. Mám představu, že bych mohl koupit nějaký sportovně laděný hatchback, se kterým v pohodě splním všechny týdenní povinnosti a zároveň, když na to budu mít náladu, ve volném čase si užiju trochu té zábavy za volantem. Problém je samozřejmě rozpočet. Nové bydlení spolklo velkou část úspor, takže nezbylo moc financí na rozhazování. V tuhle bych mohl na tyto potřeby uvolnit zhruba čtvrt milionu. Mám už nějaké svoje tipy, ale zatím si je nechám pro sebe a vás bych poprosil, jestli byste mi dokázali něco doporučit podle vlastního uvážení, Třeba se trefíme do stejných možností, což by mi rozhodování jistě ulehčilo, anebo přijdete s úplně jinou variantou, na kterou jsem pozapomněl.
Díky Marcel
Ahoj Marceli,
Děkujeme za dotaz a věz, že v takové situaci nejsi sám. Já osobně mám děti ve škole z jistých důvodů také na druhé straně Prahy, takže to dost dobře znám. Stejně jako jsem to trochu využil i pro své potěšení, abych z toho taky něco měl a pořídil si čtyřmístné kabrio, které na to funguje vlastně docela dobře. Tady je však zadáním sportovnější hatchback, tak se pojďme podívat, co by se v dané situaci a financích dalo najít. Asi bych se vyhnul úplně ostrému hot hatchi, který ti při cestování ucpanou Prahu bude spíš pít krev, než přinášet kvalitní zážitky.
Jako první mě v tomto případě napadá italská kráska Alfa Romeo Giullietta. Šarmantní italský hatchback je známý svými radostnými jízdními vlastnostmi. Skvěle vypadá, má fajn vnitřek (na kterém se však může trochu podepsat neopatrný předchozí majitel), na převoz dětí stačí i prostorově. Tohle by asi byla první volba, kam bych se při hledání koukal. Pod kapotou jsou povedené benzínové motory, které rozhodně neudělají ostudu. Silnější jednačtyřka se 125 kW má dostatek síly i elánu, který jistě oceníš. Navíc má ten klasický alfí přepínač DNA, který umí přiostřit mapu tak, aby dodal ještě o chlup výživnější zážitky. Tahle jednačtyřka se dá sehnat i s automatem TCT. Není to tak hladká převodovka, jako umí být jiné dvouspojky (a měničové už vůbec), ale žít se s tím dá rozumně a mohlo by to usnadnit městské cestování. Pokud by ti to bylo málo, můžeš se poohlédnout i po verzi se čtyřlístkem na boku. I ta se dá sehnat za čtvrt milionu. Je o něco ostřejší, byť vyloženě sportovním náčiním bych to asi úplně nenazýval. Větší jednaosmička (setkat se můžeš i s označením 1.75 – ani to není přesné). Má sílu, chuť do života a jezdí opravdu radostně. Tohle je opravdu moc příjemná volba, která by ti mohla udělat radost. Je to silnější QV asi neseženeš v této ceně s automatem a musel by ses spokojit s manuálem. Já osobně bych mezi alfami začal hledat asi jako první.
Pokud tě neoslovuje italský temperament, pak by mohla zafungovat třeba německá strohost. Golf GTI je synonymem sportovní hatchbacku a v zásadě platí, že tímhle autem člověk chybu neudělá. Je skvěle funkční jako auto pro každý den, stejně jako se s ním dá zažít spousta zábavy. V tvém případě se bavíme o šesté generaci, která do tvého rozpočtu jistě vejde. Dvoulitrové TSI má dostatek síly, umí být i úsporné, když na to přijde. Co se uživatelské přívětivosti týče, málokteré auto umí být příjemné jako Golf. Sehnat jej můžeš i s automatem DSG, který rozhodně usnadní každodenní použitelnost. Byť v nabídce je více manuálů. V nabídce najdeš i jeho koncernového sourozence Leon Cupra, který je však možná až zbytečně tuhý, ale zase nabídne ještě vyšší výkon. Já osobně bych asi nedal ten interiér i Leonu, ale každý může mít jiné cítění. Golf je dle mého univerzálnější volba.
Posledním autem, které ti dnes doporučím, je francouzský Renault. Ten byl pověstný svými RS modely, které už bohužel v nabídce nových vozů nenajdeme. RS Renaultu jsou však možná až zbytečně ostrá náčiní, které při tvém způsobu využití nedávají úplně smysl. V tomto případě se trochu odchýlím od původního zadání a zkusím doporučit kombi verzi s názvem GT. Tohle je totiž překvapivě schopný kompaktní kombík, který má pod kapotou opravdu skvělý dvoulitr, naladěný na 220 koní. Má spoustu síly a především velmi schopný podvozek, který oceníš pokaždé, když vyjedeš za hranice města. Není tak ostrý jako Megane RS, což z něj dělá použitelnější auto pro každý den. Pokud bys vyloženě netrval na hatchbacku, Megane GT by mohl být tajným tipem. Jen jich mnoho není a složitěji se hledá ten správný kus.
Jinak samozřejmě narazíš i na další rychlé hatchbacky, se kterými se vejdeš do rozpočtu. Kouzelný Civic Type-R osmé generace (zbytečně ostré a jen třídvéř), Mazda 3 MPS (motor trochu předbíhá podvozek a snad nejtužší spojka, co jsem kde zažil – do města žádná sláva), nebo třeba Focus ST s pětiválcem (bude se špatně hledat dobrý kus, většina jich je dojetých do smrti). Já osobně bych však při tvém způsobu použití hledal něco z výše zmíněných.
Co byste Marcelovi doporučili vy? Má smysl hledat sportovní hatchback na tento způsob použití? Jakým vozem řešíte každodenní potřeby vy? Diskuze je vaše.
01. září 2024, 08:11
0
Davnejsie som riesil nieco podobne, najprv presne v tej cenovej hladine cca 250 a vlastne som si nic nevybral, o rok pozdej som kupil m135i za trochu viac ako dvojnasobok. Running cost su (dis)proporcne vyssie zazitkom co to poskytuje. Za 250 sa da(dala) kupit 130i predoslej generacie, do mesta zase radsej v automate, celkom zabudnute auto dneska a vlastne hodne fajn.
Ale ja sa nemusim teda prekusavat celou Prahou kazdy den, na to by som trojliter nebral, ak aspon trochu riesis spotrebu. Giulietta v tej 1.4ke bude pekny kompromis, len pozor ze to auto nie je zase az take velke z vnutra ako by sa mohlo zdat. Ak prieaotr nie je problem a trasa nie je po rozbitych cestach tak by som pozrel aj Clio RS 200 EDC, 5 dverove male auto v automate ktore je vlastne urcene na krajanie okresiek :)
01. září 2024, 09:17
0
z malych aut v 5dv prevedni ma napada este Fiesta ST 180, ale je ich dost malo, takmer vsetky su 3dv.
02. září 2024, 11:48
0
Jeste jedna moznost vyhovujuca zadaniu, pokial ma autor rad nebezne auta a neboji sa servisu:
Lancer Ralliart
https://www.sauto.cz/osobni/detail/mitsubishi/lancer/207160422
Sice 300k, ale imho budu radi ked ich toho niekto za 250 zbavi :)
01. září 2024, 15:13
1
Temer vsechna doporucena auta maji prime vstrikovani a turbo, to neni uplne idealne kombinace na mestske jezdeni.. Z aut uvedenych v clanku by to asi nejlepe snasel Focus RS, motor je puvodem od Volva, rychle se ohriva a ma jeste neprime vstrikovani, pripadne jde na stejnem zakladu a se stejnym motorem sehnat Volvo C30 T5.
Pokud nevadi 3 dverova karoserie, mohla by byt dobra volba Suzuki Swift sport s 1,6i, nebo Clio RS 3. generace..
01. září 2024, 16:11
0
swift sport bol ku koncu aj v 5dv verzii.
https://auto.bazos.cz/inzerat/190402010/suzuki-swift-sport-16-100kw-82016-54250km.php
len je to trochu cez rozpocet, aj ked to by sa po prvom servise do skutocneho HH asi srovnalo :)
Volvo bolo myslim c30/s40/v40 s 2.5 r5 aj s moznostou klasickeho automatu, co je do mesta fain, ale netusim nakolko to bude zrovna sportovne ladene svezeni...
01. září 2024, 17:15
0
C30 T5 s automatem na jakoukoliv sportovnejsi jizdu urcite ne. Navic pouzity AW55-51 je uz dnes prakticky neopravitelny..
04. září 2024, 17:53
0
Kdepak, 1,4 T-Jet i Multiair od AR jsou nepřímý vstřik a spolehlivost výborná . Horší riziko je dvouspojková TCT převodovka, do města zase manuál moc nechceš …. Taky jsem o Giuliettě uvažoval .
02. září 2024, 10:39
0
Asi bych se podíval i po nějaké Audi A3. I Volvo V40 může vypadat zajímavě.
02. září 2024, 13:31
2
Na rozvoz menších dětí/zneužívání po městě bych volil Bmw i3, pokud bys tedy mohl trochu přitlačit na rozpočet (od 3kil budou použitelné kusy)... ale předpokládá to mít možnost nabíjet... a sranda je s tím slušná, spolehlivost větší než cokoliv zmiňovaného...
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=400690164&dam=false&fe=FULL_SERVICE_HISTORY&fr=2015%3A&isSearchRequest=true&ml=%3A100000&ms=3500%3B79%3B%3B&od=up&p=%3A14000&pvo=1&ref=srp&refId=e5197bee-3275-0123-fb7b-faef88ef99b7&s=Car&sb=p&searchId=e5197bee-3275-0123-fb7b-faef88ef99b7&vc=Car
02. září 2024, 14:04
2
Souhlas, také mne napadla i3 - vypadá zajímavě, bude s tím i trocha srandy. Tedy pokud je nějaká rozumná možnost nabíjení. Ono je hezké snít o tom, jak se budu po městě prohánět v nějakém HH a žena si ponechá rodinný dostavník. Ale v naprosté většině případů to skončí tak, že ta krásnější polovička nebude chtít parkovat ve městě se Superbem a bude chtít obsadit “to menší” auto. A pro ni bude často HH spíš utrpení. Samozřejmě čest výjimkám.
02. září 2024, 15:29
0
Taky jsem si celou dobu říkal: To je jasný baterkáč (ale jak se píše: musí doma parkovat u zásuvky). Ano, i3 je superzábavné auto, ale na rozvoz dětí to asi moc nebude (díky sebevražedným dveřím).
Jasně, není moc jiných (snad žádné) zábavných baterkáčů do města (a už vůbec ne za tuhle cenu), tak je otázkou, zda není na tomto místě dobrý klasicky střižený hatchback. Jak tady někdo píše i Suzuki Swift (do rozpočtu se vejdou i zánovní vozy) by na tomto místě byla moje volba.
03. září 2024, 14:36
0
Z navrhovaných možností sa mi najviac pozdáva Giulietta, ale aspoň pre úplnosť doplním do zoznamu aj Hyundai Veloster - vďaka netypickej koncepcii (niečo medzi štvordverovým kupé a hatchbackom) sa dá s prižmúrením oka využiť na rodinné účely (deti môžu nastupovať dovnútra zadnými dverami na strane spolujazdca), v inzercii sa nachádzajú exempláre použiteľné v meste aj mimo neho (Veloster sa vyrábal s atmosférickým aj preplňovaným benzínovým motorom a je k dispozícii s manuálnou aj automatickou prevodovkou) a ceny sú pomerne prijateľné:
https://www.bazos.cz/search.php?hledat=hyundai+veloster&rubriky=www&hlokalita=&humkreis=25&cenaod=150000&cenado=&Submit=Hledat&order=&kitx=ano
04. září 2024, 09:04
2
Vysral bych se na emoce, koupil neco 7 mistneho a reciprocne si s nekym navzajem vozil deti. Stravit zbytky mladi popojizdenim po praze je zly sen, bez ohledu na to v jakem aute.
04. září 2024, 10:51
3
Ja teda dufam, ze moje deti od isteho veku budu pouzivat MHD, myslim ze to bude prospesne na budovanie imunity a zrucanie akehokolvek zarodku levicoveho myslenia :)
05. září 2024, 10:07
0
Tak ja se v prazke MHD bal i ve dvaceti, ale mozna protoze jsem vesnican :-D
Jinak s myslenkou vsude deti nevozit souhlasim, ale adekvatni vek mi prijde tak od druheho stupne. Kdyz jsou v grupe s kamosema tak asi driv. A na to tazateli jeste par let zbyva.
04. září 2024, 16:42
0
Jestli netrváš na automatu, tak se podívej na na fiestu ST, s fiestou se ve městě i dobře parkuje.