načítám data...

Ptejte se: Levný, malý, ale hrabe všemi čtyřmi

Když to klouže, chce to auto, co hrabe všema najednou. Ale dá se vůbec sehnat v téhle kategorii levné a dobré auto?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Ahoj,

Mám na vás takový možná trochu nudný dotaz. Po letech věrné služby musím poslat na zasloužený odpočinek svoje Subaru Justy, koroze už se dostala tak daleko, že to auto bez nadsázky nedrží po hromadě. Potřeboval bych tedy náhradu. Podmínky jsou jasné, chci co nejpodobnější auto Justy z roku 1997. Čili malá karoserie hatchback, klidně jen 3 dveře, benzínový jednoduchý motor, snadná údržba a dostupný servis a díly a pohon všech kol (bydlím v horské oblasti a k domu mi vede prudký kopec který se v zimě jen pluhuje). Nechci offroad, jezdím výhradně po silnici. Koukal jsem na Suzuki (Swift, Ignis, SX4) a jinak příliš nevím, jakým směrem se vydat. Rozpočet mám maximálně 100 tisíc, ale budu rád za úsporu. Velké plus je dobrá antikorozní ochrana, aby to nedopadlo zas jako to Justy. 

Díky, Radek

Ahoj Radku, 

Malá jednoduchá auta s pohonem všech kol jsou na trhu poměrně horké zboží. Jsou to typické vozy pro ty, kteří čtyřkolku skutečně potřebují a odznáček 4x4 jim neslouží jen jako “masírka”, by ukázali sousedům, že na to mají. Hezké kusy se kvůli tomu v inzerci moc dlouho neohřejí a tak je potřeba být při nákupu připravený na značkách a v případě zajímavého auta hned volat a mít připravené peníze a ideálně i čas se hned za prodávajícím vypravit. Jak jsi správně napsal, tohle hřiště opanovaly hlavně vozy Suzuki, ale podíváme se i na jiné “exotičtější” varianty. A třeba ti poradí něco zajímavého i čtenáři v diskuzi. Začneme ale od japonců:

Do stotísicového rozpočtu se bez problému vejde generace Suzuki Swift vyráběná mezi lety 2004 a 2010, taková ta první kulatá. Jízdně je to vcelku příjemné auto a motor 1,3 VVT, šestnáctiventilový, navíc s rozvody řetězem, také splňuje tvoje požadavky. Je tu ale i pár nepříjemností – Swifta bohužel často trápí koroze a pokud koupíš “načatý” kousek, čeká ho pravděpodobně podobný konec, jako tvoje Justy. Rezne hlavně zadní část, konkrétně kolem podběhů a podlaha kufru – tam je řešení drahé a zpravidla převyšuje cenu vozu. Dej si pozor také na převodovku – ta mívá často problémy s opotřebením ložisek, projevuje se to hučením, a při ignorování bývá nutný repas celé skříně. Občas se také objevují i problémy s modulem ABS, zvláště u vozů do roku 2008.

Praktičtěji tvarovaný Ignis bývá vybaven trochu slabší jedna-trojkou, jinak se ale od Swiftu co do rad při koupi vlastně příliš neliší. Opět je potřeba se zaměřit na korozi a převodovku – ta je tady totiž stejná. Při dohledávání informací jsem narazil ještě na fórech na několik zmínek o protékající pumpě posilovače řízení, takže se určitě vyplatí na ní také kouknout, zda není upatlaná olejem.

Třetím a největším do party Suzuki je model SX4. Tohle auto má pověst nezničitelného spolehlivého tahnouna, takže jich je s benzínem do sta tisíc v inzerci jak šafránu a když už, bývají dost utahané. Najdeme tu ale dost exemplářů sesterského Fiatu Sedici, který se liší prakticky jen přední maskou a znáčky. Čtyřkolky pohání buď diesel, který vyloučíme rovnou, nebo benzínová šestnáctistovka. Ta netrpí žádnými výraznějšími problémy, jen někoho může překvapit u tak malého auta poněkud vyšší spotřeba, při častém cukání po městě bývá klidně kolem osmi litrů. Po koupi doporučuji vyměnit olej v diferenciálu, servisní interval je 45 tisíc, ale dodržuje ho málokdo. Dobrou zprávou je, že tím tento díl nijak zásadně netrpí. Důležité je také vyzkoušet pohon 4x4, zda správně funguje elektromagnetická spojka. 

U Fiatu ještě chvíli zůstaneme – za zvážení totiž stojí i maličká Panda. S atmosférickými motory 1,2 FIRE sice nejde o žádného trhače asfaltu, ale kombinace minimální hmotnosti a technické jednoduchosti má něco do sebe. Panda nebude žádný luxus, ale je osvědčená, extrémně jednoduchá a levná na údržbu, nerezne, nežere a přežije asi i atomový výbuch. Malá jednoduchá auta byla vždycky královská disciplína italů a tenhle fiátek je toho živoucím důkazem. Při koupi jen zkontroluj, zda správně spíná viskospojka – občas odcházela, když vůz jezdil s nesouměrně nahuštěnými pneumatikami.

Co dál? Ačkoli do “kila” ještě pár možností máme, nejdem si jist, zda je můžu doporučit s klidným svědomím. Našel jsem pár utahaných jedna-pětkových Imprez, ty ale, obávám se, nesplňují zadání snadného servisu. Tahle nejslabší motorizace nejela a žrala a trpěla na masivní úniky oleje, ztrátu tlaků a propady výkonu. Možná kdybys měl jistotu, že je vůz po důsledném majiteli, jenže to zas nebude tak levný. 

A podobně to vypadá i mezi produkty skupiny Volkswagen. Do rozpočtu sice občas propadne nějaký ten Golf nebo Octavia 4x4, ale všecko to jsou unavené omlácené vráčky. Za sebe nakonec radím osvědčené pravidlo: vybírej spíše podle technického stavu, než modelu. Hlídej inzerci a ono se jistě něco urodí.

A co byste Radkovi doporučili vy? Poraďte v diskuzi.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

PepaSFI
17. června 2023, 13:33
0

Panda taky nemá úplně malou spotřebu, u toho maličkého motorku je prostě znát že vozí kus rotujícího železa navíc. Jak poznat funkční viskospojku je trošku oříšek. Nemá to žádné ovládání, samo se to zavírá podle rozdílu sil mezi předkem a zadkem a běžně se skoro nepozná že se něco děje. Jen na sněhu a blátě je znát že to dojede dál. A když se to pošle ostře do zatáčky tak to začne jakoby nedotáčivě a plynule přejde v mírnou přetáčivost. Na brzdových válcích na STK to leká neznalé techniky protože to zabere a chce to odjet. U Pandy s tím pohonem trable nebývají, se stářím začnou různé hluky z opotřebení. Některá auta, větší a silnější, typicky prý některé varianty LR Freelander trpěly na zadření viskospojky. Prostě to zůstalo spojené natvrdo, což běžně nejde poznat, jen při manévrech na parkovišti vržou smýkané gumy.

reagovat
Klatic
17. června 2023, 13:46
1

Sedici i SX4 ma od roku 2010 upraveny motor, jede lepe a zere mene, takze bych si radsi priplatil tech cca 30k za modely od roku 2010

reagovat
RRRampapapa
17. června 2023, 19:37
1

Panda nerezne? V nějakém paralelním vesmíru?

Čím nahradit Subaru Justy? Novějším Justy? :) https://auto.bazos.cz/inzerat/169745514/subaru-justy-13-4x4.php

Nějaké Daihatsu, krátká rav4 (asi zbytečné a navíc na horním limitu rozpočtu).

reagovat
Is
Iskar
18. června 2023, 00:39
0

Zjavne uvažujeme podobným spôsobom - ak treba doplniť niečo k tomu, čo napísal Kubajs (a zároveň sa vyhnúť škatuliam typu Suzuki Wagon R+), určite treba zobrať do úvahy aj vozidlá značky Daihatsu (samozrejme za predpokladu, že si záujemca nejako poradí so servisom a náhradnými dielmi). Ako prvý mi napadol model Terios druhej generácie, ale daný rozpočet stačí nanajvýš tak na exemplár s jednou poháňanou nápravou (a prvá generácia mi pripadá už príliš zastaraná na to, aby nahradila auto z roku 1997). Riešením je teda Daihatsu Sirion 2, ktoré je v podstate dvojčaťom novšej generácie Subaru Justy a v inzercii sa vyskytuje dosť často na to, aby bolo z čoho vyberať. Popri autách z rokov 2006 a 2007 sa v uvedenej cenovej relácii dá nájsť dokonca aj jeden kus z konca roka 2010 (https://auto.bazos.cz/inzerat/170080269/daihatsu-sirion-13i-4-x-4-rv-2010benzin-67kw-klima.php), aj keď autor inzerátu má očividne na klávesnici zaseknutý CapsLock a zároveň trpí nutkavou potrebou opakovane uvádzať v texte interpunkčné znamienka.

RRRampapapa
18. června 2023, 15:15
0

No abych řekl pravdu, tak mě napadlo 325xi e46 nebo i e90. Rozhodně to není podle zadání a Radek by musel být trochu víc dobrodruh (pro někoho možná trochu víc magor :)), ale jezdí prakticky jen po silnici... A díly na to sežene stejně snadno jako na škodovku.

https://auto.bazos.cz/inzerat/170179729/bmw-e46-325xi-m-paket-xenony.php

cP
cPetan
19. června 2023, 15:36
0

U BMW když nebudu uvažovat nic jiného, tak hodně reznou

briza
18. června 2023, 08:42
1

A co třeba třídvéřová RAVka? Za mě taková ideální kombinace. Sice SUV, ale velikostně se dost blíží spíš těmhle prckům, koroze v klidu, provozní náklady taky a zároveň to má alespoň nějaký rozumný výkon.
https://www.sauto.cz/osobni/detail/toyota/rav4/188489055

reagovat
PB
18. června 2023, 11:52
0

Ja vim, ze nechce offroad, ale Jimny/Vitara by nemusely byt tak spatnou volbou

reagovat
Be
Beran
19. června 2023, 06:39
0

Kdybys nekde v inzerci nasel golfa 4 s 2l benzin s haldexem,tak by to nemusela byt spatna volba. Akorat ho za 40 koupis a dalsich 40 do toho padne v prvnim roce za servis. A idealne zaplynovat, protoze si to bude brat tak 9 na sto.
Mozna poptat nekoho, kdo vozi auta ze svycarska.

reagovat
beastar
19. června 2023, 07:05
0

Úplně jednoduše nejsem na tyhle auta vůbec odborník ani sem s tím nikdy nejel. Ovšem jako varianta je to zajímavé.

Daihatsu Sirion 4x4. Má to skoro sto koní, je to praktické tedy víc jak Panda, nebo staré Justy. Je to zároveň lehké a kolo v každém rohu, takže hádám že výjezdy sníh, blátu úplně s klidem. Navíc to má relativně dobrou výbavu prostě moderní auto. A teoreticky by to za kilo možná lehce přes šlo pořídit. Výhledově rok výroby 2010.

Co opravdu nemám tušení jak jsou na tom servisně. Jak je to drahé případně dostupnosti dílů. Ve Švýcarsku to lidi docela mají (čas od času) Většinou nějaký důchodce. Takže hádám že při normálním nájezdu to složitý servis jako moje Quattroporte mít nebude a ani tak drahý.

reagovat
Is
Iskar
19. června 2023, 07:36
8

Legenda serveru Autíčkář poradila zadávateľovi rovnaké auto ako ja.
Now I can die in peace.

beastar
19. června 2023, 10:41
0

Já sem to nečetl ty komentáře. Takže sorry:) Nevěděl sem že už to někdo psal. Já pro sebe kdybych měl tyhle požadavky bych pro to šel hned. Protože takových aut je pár. Tak nemá cenu vymýšlet co už vymyšlené je.

Is
Iskar
19. června 2023, 11:02
3

To je v pohode, ja sa nesťažujem, ja sa chválim. :) Zhodnúť sa v odporúčaní s Beastarom - dámy a pánové, nechci se vás dotknout, kdo z vás to má?

beastar
19. června 2023, 12:24
1

Obzvlášť u auta do kila. Kategorie malý městský povoz. To už chce znalosti a zkušenosti. Taky trochu toho štěstíčka a nebát se ozvat.

Wa
Wakantanka
19. června 2023, 20:51
0

Tento Sirion ale FWD jazdí moja manželka. Občas sa aj ja zveziem, za mňa super auto do mesta.. Dostupnosť dielov je väčšinou dobrá a za rozumnú cenu. Teraz však riešim chladič a k manuálu celkom problém. Buď niet, alebo za neskutočnú cenu. K automatu za 65€, teda za hubičku. Ale vo väčšom snehu či na ľade to nejazdí rado. Je to ľahučké a má horšiu trakciu. 4x4 by mohlo byť riešením, ale v takom som ešte ani nesedel, takže netuším. Poslednú zimu som ale čumel čo zvládne prvé SX4 ktoré má chlapík vedľa vo firme. Tam kde som ja lopatoval on na pohodu zaparkoval aj odtiaľ vyliezol úplne v pohode.

Be
Beran
19. června 2023, 22:22
0

Nekde na me vyskocila reklama na typka co dela chladice na zakazku na miru. Hlavne veterany a zavodni. Ale je mozny, ze u nej budes na lepsi cene nez OEM.

RRRampapapa
19. června 2023, 23:19
1

Wakantanka - Je to ono? https://www.motora.cz/daihatsu/sirion-m3_2005/1.3_26618/chlazeni/chladic-vody_100103

Hledal jsem jen v rychlosti na M3 od roku 2005, pro 1.3 FWD. Jinak nevím jak specificky se liší chladič pro automat, ale v drtivé většině má jen extra okruh pro chlazení oleje automatu, což se dá zaslepit a jinak neřešit. Alespoň toť má zkušenost ze 2 aut, kde jsem buď řešil přestavbu z automatu na manuál, nebo jsem sehnal chladič s požadovanou sílou jádra, ale měl navíc okruh pro automat.

Wa
Wakantanka
20. června 2023, 23:12
0

Vďaka chlapci, našiel som nakoniec cez net v Nemecku, už to cestuje ku mne a do konca týždňa to hádam aj nahodím :)



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet CK1500 Cheyenne 1989
Chevrolet CK1500 Cheyenne

1989 rok výroby
150 koní výkon
5 000 ccm objem

GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB 1997
GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB

1997 rok výroby
350 koní výkon
5 733 ccm objem

Škoda Octavia AUTOMAT,NOVÁ STK,SERVISKA, CZ  2004
Škoda Octavia AUTOMAT,NOVÁ STK,SERVISKA, CZ

2004 rok výroby
147 koní výkon
1 800 ccm objem

Ford Expedition EL Limited 2013
Ford Expedition EL Limited

2013 rok výroby
305 koní výkon
5 400 ccm objem