načítám data...

Poslední mohykáni s velkým srdcem, aneb hledáme starou dobrou atmosféru

10. března 2019, 21:00 13 komentářů Daniel Borský Editorial

Kde všude ještě tepe velké atmosférické srdce?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Není tomu tak dávno, kdy byl jako takový zlatý standard mezi motory brán atmosférický dvoulitr o výkonu 150 koní (110 kW). Proč většinu zákazníků byl ideálním kompromisem mezi dostatečnou sílou a rozumnými provozními náklady. Starý dobrý dvoulitr jsme mohli najít v celé škále vozů, od malých aut, přes kompakty a střední třídu až po tehdy začínající SUV. Jenže doba se změnila a atmosféricky plněných motorů obecně dost ubylo. Nechci tady rozebírat, jestli je to dobře nebo špatně, přece jen má každý uživatel jiné preference. Pravdou však je, že žijeme v době přeplňování a elektromotorů. Takže tu máme vyšší výkony, nižší spotřeby a větší efektivitu. Ale není všechno zlato co se třpytí a spoustě lidí tak vadí, že moderní jednotky přišly o část svého charakteru a chuti do života. Když jsem tak nad tím přemýšlel, napadlo mě vyhledat, které automobilky ještě na našem trhu nabízí rozumně velký a silný atmosférický motor. Kritéria? Minimálně dva litry zdvihového objemu, minimálně 150 koní, žádné turbo/kompresor či elektromotor a musí to být model oficiálně nabízený na českém trhu. A jaké jsou výsledky? Možná vás trochu překvapí. 

Mazda 

Když se řekne atmosféra, většině lidí se automaticky vybaví hirošimská Mazda. Ta si totiž na zachování atmosférických motorů postavila svou image a nabízí je hned v několika modelech. Nejmenším zástupcem, který se do našeho přehledu vejde, je CX-3. Ta nabízí přesně 150 koní ze čtyřválcového dvoulitru. Pojí se výhradně s pohonem všech kol a můžete mít jak manuál, tak i automat. V rámci malých crossoverů je to poměrně výjimečná kombinace. Další v řadě je CX-5. Tam je atmosférický dvoulitr o výkonu 165 koní dokonce výchozí motorizací. Vzhledem k tomu, že CX-5 není úplně nejlehčí, bude lepší sáhnout po větším dvouapůllitru se 194 koníky. Ten už dynamicky nestrádá. Úplně stejné motory najdeme také v modelu 6. Ta nabízí oproti CX-5 také slabší verzi dvoulitru, ten se ale do kritérií nevejde kvůli chybějícím 5 koním. Musíme si tak vystačit v našem přehledu s 2.0 a 2.5 o výše zmíněných výkonech 165 respektive 194 koní. Posledním zástupcem Mazdy, který musíme zmínit, je legendární MX-5. Ta letos dostala menší facelift, který se týkal i motorů. Vrcholný dvoulitr přidal 19 koní a muže se tak pyšnit maximem ve 184 koňských sil. Podle prvních reakcí zahraničních redakcí, které již měly tu čest se svézt, je to první Miata, ve které nemáte pocit nedostatečného výkonu. To jsou dobré zprávy. Možná si říkáte, že jsme zapomněli na trojku, ale ta v nové generaci nabízí pouze 122 koní z dvoulitru. Revoluční motor Skyactiv-X, který bude dostupný v průběhu roku, totiž skrývá ve svých útrobách kompresor. 

Toyota 

Japonská Toyota má v aktuální nabídce dva modely, které splňují naše dnešní podmínky. Tím prvním je samozřejmě kupé GT86 (jehož recenzi vám již brzy přineseme), které vzniklo ve společné kooperaci se Subaru. Čtvercový motor s objemem přesně dva litry, disponuje kulatým stádem 200 koní. Přestože to je vcelku dostatečná hodnota, najde se spousta lidí, kterým je to málo a rádi by přidali turbo. Trochu paradox u petrolheadského auta, že? Druhým zástupcem Toyoty je zbrusu nové SUV RAV4. Ta kromě osvědčeného hybridu nabídne i základní atmosférický dvoulitr o výkonu 173 koní. V nabídce jej najdete jak s pohonem předních, tak i všech kol. Na novou RAVku jsme docela zvědaví. Toyota na jiných trzích prodává i velký Land Cruiser s nepřeplňovaným osmiválcem, leč ten u nás oficiálně nekoupíte. Škoda. 

Subaru 

Asi nepřekvapí, že posledními mohykány s atmosférickými motory jsou především asijské automobilky, konkrétně ty japonské. Také Subaru má v nabídce hned několik modelů splňujících naše kritéria. O kupé BRZ jsme mluvili již výše u Toyoty GT86. A BRZ má úplně stejné pohonné ústrojí. S atmosférickým dvoulitrem koupíte také základní Forester, pod jehož kapotou tepe boxer o výkonu rovných 150 koní. Spojit ho můžete s manuální převodovkou, či bezestupňovým CVT. Atmosférický boxer najdeme také ve zvýšeném kombíku Outback, který nás v redakčním testu opravdu příjemně překvapil. Motor o objemu 2.5 litru přenáší na všechna čtyři kola 175 koní a výhradně skrze převodovku CVT, to kvůli systému EyeSight. A to je od Subaru vše, Impreza je našem trhu dostupná pouze s jednašestkou. 

Nissan 

Větší atmosférický motor nabízí také Nissan, tam se tak děje prostřednictvím stále prodávaného sportovního kupé 370Z. Pod jeho přední kapotou pracuje sametový vidlicový šestiválec o výkonu 326 koní a objemu 3.7 litru. Za cenu okolo 900 tisíc korun se tak jedná poměrně lákavou nabídku, takhle silné sportovní kupé za podobné peníze jen tak nepořídíte a můžete jej mít i bez střechy. 

Lexus 

Také luxusnější odnož Toyoty má ve nabídce modely se “starou dobrou” atmosférou. Nejdostupnějším autem s takovou pohonnou jednotkou je městský crossover UX200. Ten je poháněn dvoulitrem o výkonu 171 koňských sil, který je přenášen na přední kola. Mnohem zajímavějším autem jistě bude kupé RCF. Tam rozdává radost atmosférický osmiválec o krásném výkonu 465 koní, který předvádí to nejlepší za hranicí 7 tisíc otáček. Jistě si dovedete představit, jak takový vytočený osmiválec zní. A naprostým vrcholem nabídky Lexusu je zcela úchvatné kupé LC500. To je poháněno stejným agregátem jako RCF, jen trochu přeladěným, takže v LC500 dává celých 477 koní. A ten vzhled. Tohle je auto podle našeho gusta. 

Hyundai 

Možná trochu překvapivým zástupcem, v tomto přehledu, je jihokorejský Hyundai. Ano, i tam můžeme objevit velkou atmosféru. Konkrétně v modelu Genesis. Vlajková loď Hyundaie je na našem trhu dostupná s přirozeně plněným šestiválcem o zdvihovém objemu 3.8 litru a výkonu 315 koní. To je poměrně důstojný motor pro zástupce vyšší střední třídy. Na jiných trzích jsou ještě štastnější zájemci, kteří si mohou prořídit Genesis i s pětilitrovým osmiválcem. Nicméně, ani menší V6 ostudu jistě neudělá. 

Ford 

Z Asie se pomalu přesuneme do Ameriky. Ano, mluvím o Fordu Mustang. Ten je našem trhu nabízen s pětilitrovým osmiválcem do V, který ze sebe doluje 450 koní. A všechny je dostanete na zadní kola přirozeně. Můžete si vybrat mezi manuálem a automatem a také jestli potřebujete pevnou střechu, nebo si vystačíte se stahovacím plátnem. Tak či tak, Mustang je nejdostupnějším vozem s takto velkým pohonným agregátem na našem trhu. Co nevidět můžete očekávat na našich stránkách recenzi vyšperkované verze Bullit. 

Jeep 

Posledním zástupcem atmosférických motorů, jsou opět americké svaly. Jeep Grand Cherokee možná již trochu přesluhuje, pranic mu to však neubírá na šarmu. A co je nejlepší, stále jej můžete mít i s pořádným motorem. Varianta SRT se honosí masivním osmiválcem o velikosti 6.4 litru a výkonu 468 koní. To je pořádná porce výkonu. A ten zvuk si zamilujete při prvním nastartování. Kdyby vám i tohle bylo málo, pořád je tu děsivá verze Trackhawk, ale to už je jiná písnička, tam velkému srdci dopomáhá kopmresor.  

Takže to bychom měli. Právě jsme vám ukázali všechny vozy s větším atmosférickým motorem, které jsou na našem trhu k oficiálně k dispozici. Zapomněli jsme na někoho? Pořídili byste si nějaký takový automobil i pro sebe? Diskuze je vaše. 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

motion
10. března 2019, 21:56
0

Kde je Audi se svou parádní V10?

reagovat
motion
10. března 2019, 22:00
0

Porsche 911 GT3 RS, vrchol atmosfér tady úplně chybí, i když už je to odcházející generace, stále je v nabídce...

motion
10. března 2019, 22:03
0

Maserati GranTurismo...

Daniel Borský
10. března 2019, 22:10
0

No vida, kolik se toho ještě najde. :) Na Audi a Maserati jsem zapomněl, respektive u GranTurisma jsem měl za to, že produkce skončila někdy loni. GT3 RS už prý do výroby objednat nejde
-
Komentář upraven 10. 3. 2019, 22:16:58

motion
10. března 2019, 22:25
0

No tak to je škoda, najde se toho ještě více, i když zdaleka ne tak zajímavého, Mitsu přijde s ASX a 2.0Mivec-150PS, se stejným motorem se prodává dlouhodobě model Outlander, Subaru přichází s atmosférickým Levorgem, prý to bylo s těmi 170PS strašně rychlý a sportovní, proto se neprodával:)

Jimi
10. března 2019, 23:09
0

U Jeepu ještě min. Wrangler s pentastar 3.6 V6...

sheogh
29. března 2019, 09:40
0

S takovou pak muzeme i opevovat atmo 1.6 v Loganu :-)

Jimi
10. března 2019, 22:05
1

Škoda toho pokřiveného EU trhu. Zachraňuje to tu pár kusy Asie a Amerika... Kromě Toyobaru mě z dostupnějších láká RC/IS 350... možno časem to půjde sehnat např. přes pobaltský region...

reagovat
BubaaCZek
11. března 2019, 07:31
0

370Z za stejnou cenu jako Toyobaru?
Za stejne penize 2x tolik vykonu...

reagovat
krab
11. března 2019, 09:26
0

Jsou fakt za podobný prachy, pokud u Nissana seženeš ještě skladovku bez Nismo paketu.

Pravda je, že oproti Toyobaru má Nissan 370Z tři nevýhody:
1. vysoká hmotnost, já to vidím poměrně jasně na tom svým infiniti g37S což je technicky to samé (jen na delším rozvoru)
2. převodovka 7.st automat (Jatco/Nissan) není ideální pro sportovní jízdu ( už jsem si na ní zvyknul a je ideální na rychlou, plynulou jízdu, na vyloženě sportovní jen lehce s výhradami)
3. zadní diferenciál ( místní redakční miatí guru františek mi prozradil, že VLSD je úplně na hovno) Což je pravda tak napůl. Pokud funguje a ta zapouzdřená část diferáku s kovovými lamelami nebo jak to nazvat v té husté viskózní kapalině ( spíš je to taková vazelína medové konzistence) se prostě časem opotřebí a kdo s Nissanem hodně driftuje tak po čase ten diferák ztratí svoje schopnosti a chová se jako otevřený, případně se může chovat trochu nevyzpytatelně, kdy v některé zatáčce trochu uzavře, v jiné ne. Je to ale repasovatelný za neastronomický náklady, případně vyměnitelný za jiný typ samosvoru. U mého auta co jezdilo civilně ten systém zatím funguje zdá se dobře.

Jenomže : ten motor VQ37VHR je úplně jiné kafe než boxer u Toyobaru. Má obrovský rozsah použitelných otáček až do 7500 a má vážně síly na rozdávání už od 2500. Z těch zatáček odjíždí podstatně líp plus ještě jako bonus krásně zní. A k tomu teda má Nissan fakt dobrej podvozek. Pardadoxně se mi řídí líp a příjemněji v zatáčkách Infiniti, který je s tím delším rozvorem podstatně čitelnější než 370Z. Ale jel jsem v kousku na Nismo kolech vzadu o šířce 275 , na Infiniti mám 245 což je i rozměr co má vzadu standartní zetko. A na těch užších je to lepší.

Každopádně Toyobaru nebo 370Z je docela slušný dilema a tady fakt záleží čistě na preferencích řidiče. Kdybych vybíral sportovní auto pro denní ježdění i jako víkendovku a jinej sporťák neměl, jdu do lehčího Toybaru.

František Čáslavský
11. března 2019, 12:58
0

Jo, redakční 'guru' ti musel vysvětlit jak to funguje a proč se to opotřebovává... Tos totiž předtím jaksi nechápal.

Gazdiq
11. března 2019, 09:08
0

Subaru este XV ste zabudli či?

reagovat
fortress
12. března 2019, 11:50
0

R8 V10 jako relativně "budget supersport" chybí! Atmosféry mám dvě a u té slabší (2.4i Vitara) tahat těch 150 koní v úzkém spektru otáček pomalu z paty to raději 1.9 TDI. U 5.0 je to pak už bez výhrad.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem