načítám data...

Poprvé na okruhu? Tady máš 7 rad

16. října 2022, 12:00 14 komentářů Lukáš Naske Trackday

Chystáš se vyrazit poprvé na okruh a jsi nervózní, protože nevíš, co tě čeká? Pak tu mám pár řádků přesně pro tebe.

zobrazit celou galeriiFoto:   Lukáš Naske

Jistě jste postřehli, že Autíčkář vám nezajišťuje pouze zábavné, zajímavé a někdy dokonce i informativní čtení. Pro všechny nadšence pravidelně pořádá také okruhové dny – tzv. trackdays. Poslední dobou tedy výhradně na autodromu ve Vysokém Mýtě. A já jsem se ho nyní také zúčastnil. Konečně.

I když auty žiju, tak to bylo vlastně poprvé, kdy jsem si jel zajezdit svým autem na okruh. Znáte to, v mládí nebyly peníze ani auto, pak nebyly jen peníze, a když už jsem začal něco vydělávat, tak přišly děti a najednou nebyl čas na nic. Teď se to konečně všechno sešlo a já se těšil. Moc. Dokonce tak moc, že jsem ani nemohl dospat. A to mě čekala poměrně dlouhá cesta – vždyť z hloubi jižních Čech je to do Vysokého Mýta přes tři hodiny cesty. Přesto jsem byl už někdy před čtvrtou ráno na nohou a před půl pátou u auta. Přesně podle plánu. Vzpomínám, že na mě cestou občas problikla kontrolka množství chladicí kapaliny. Tu by bylo asi dobré před takto náročným dnem doplnit… Nebudu to protahovat, jen poradím, že ráno před akcí se ti fakt nechce třeba vymontovávat zámek přední kapoty a čistit ho, aby se ti kapota zacvakla. Takže první rada – zkontroluj a připrav si auto předem. Aspoň správně nafoukat pneumatiky, zkontrolovat brzdy, hladinu kapalin a taky vyházej přebytečný bordel, který by ti pak lítal po kabině.

V Mýtě jsem těsně před osmou a mám šanci si okruh projet krokem a vlastně se poprvé pořádně podívat kudy kam. Takže rada druhá – nastuduj si okruh předem. Rozhodně mi pomohlo podívat se na pár onboard videí z okruhu, ale je pravda, že až naživo vidíš, co tě čeká. Poznáš zkrátka drobnosti, které z videí nepostřehneš – třeba jak je která zatáčka klopená, kde auta často probrzdí (čáry na silnici), kde je obrubník vystouplý až moc a nemá cenu na něj jezdit a tak dál.

Pak už se blíží hodina devátá a začínají přijíždět první registrovaní jezdci. Tady mě čeká velké překvapení. Přiznám se, že jsem měl okruhové dny od Autíčkáře spojené s tím, že to je spíš pro „normální“ lidi, kteří prostě přijedou se svojí víkendovkou a celé je to v takovém uvolněném duchu. Hned první dva účastníci mi to ale vyvracejí, protože přivážejí svá auta na podvalu. Dvě černá BMW (E30 a E36 na fotografiích) speciálně upravená pro okruhové dny, která na silnici nesmí, mají jiné ambice než uvolněně kroužit. Tady se budou honit desetinky vteřiny a ladit. Pak přijíždí MX-5 gang – tři skoro stejné Miaty, ale ve výsledku každá úplně jiná. Už na první pohled je poznat, že tohle rozhodně není jejich první trackday. Následuje další vlek s vyrámovaným Swiftem, následovaný podobně upravenou Audi A3, pak pár aut s lehčími úpravami a nakonec po deváté přijždí i nejrychlejší auta dnešního dne – Corvette poslední generace (ta s motorem uprostřed) a hlavně zářivě zelený Caterham. Nakonec dorazí už k dopoledním jízdám přes 20 aut, což fakt není málo. Když jsem to všechno viděl, následuje rada třetí – opatrně se sebevědomím. Pokud jedeš poprvé jako já, doporučuju to opravdu brát jako takový poznávací den. Pokud totiž hned poprvé jedeš s tím, že to tu všem natřeš, tak bys mohl odjíždět docela zklamaný.

A už se začíná konečně jezdit. Necpu se na trať a radši koukám, jak si vedou zkušení. Stejně chtějí všichni hned jezdit, a tak je od začátku aut na dráze až až. Potvrzuje se, že to účastníci myslí vážně. Po pár klidnějších kolech na zahřátí techniky už letí otáčky motorů k omezovačům, přední gumy kvílejí při brzdění, zadní zase na výjezdech a ukazuje se, kdo komu bude překážet. Svoje divadlo na dráze začínají rozehrávat především dvě upravená BMW, co zmiňuji na začátku. Evidentně jsou tak o 2 – 3 vteřiny rychlejší než ti nejlepší z ostatních, a to je na takto malé trati hodně. Ale Caterham a Corvette ještě na trať nevyjely…. Rozevlátý styl především E36 baví diváky, E30 jede spíš čistou stopu a evidentně by byla rychlejší, ale kluci jsou asi domluvení a místa si za celý den neprohodí. Po necelé půlhodince, kdy začínají první auta zajíždět zpět do „boxů“ a na trati je volněji, přichází můj čas. Už v půlce zahřívacího kola mě napadá rada čtvrtá – před jízdou si vypni všechny asistenty, co můžeš. U mého auta z minulého tisíciletí je to lehké, omezuje mě pouze kontrola trakce, která se jednoduše vypne jediným tlačítkem, ale pokud máš něco novějšího, tak nechceš při jízdě hledat na displeji, kde se co vypíná. Od třetího kola do toho jdu naplno a už v první zatáčce po cílové (nebo v tuhle chvíli vlastně startovní) rovince je mi jasné, že se to naklání nějak víc, než jsem zvyklý. Tady rada pátá – nebo spíš vlastně takový poznatek. Určitě si myslíš, jak na okreskách lítáš se svým autem naplno, ale věř mi, není to tak. Člověk s alespoň minimálním pudem sebezáchovy prostě nemůže jet na 100 %, když ví, že je vedle silnice příkop, o kus dál stromy a někde naproti nebo zboku může vyjet auto, třeba i policejní nebo v nejhorším případě Hyundai ix20. Na uzavřené trati, kde nejsou horizonty, vidíš do každé zatáčky, auta jezdí jen jedním směrem a hlavně máš u každé části trati jasné únikové zóny, to ale jde. Až tady jedeš opravdu naplno!

A až tady pak se ukazuje, že můj malinký sporťáček, který je tak skvělý na okreskách, tu naráží na své limity. Podvozek je najednou až moc měkký, pneumatiky nedrží tak, jak bych si představoval, a auto se i s nataženou střechou kroutí. Největší problémy byly ale dva – první je, že sedačky postrádají pořádné boční vedení, a nakonec trávím jízdu tak, že řídím jen levou rukou a pravou ze všech sil objímám středový tunel, abych zůstal alespoň přibližně na místě řidiče. Druhým se pak ukázaly hlavně brzdy (nebo brzdová kapalina?) – v tomto momentu asi nejdůležitější část auta. Stačí čtyři ostrá kola a najedou jsem nedobrzdil v zadní části okruhu nahoře na kopci. Naštěstí je tam vyasfaltovaná úniková cesta rovně, kterou jsou na poslední chvíli využil. Tohle je ten okamžik, kdy jsem zjistil, jak se na okruhu správně jezdí, a máme tu radu šestou – nečekej jako já, že si budeš pěkně půl dne (nebo déle) kroužit na dráze. Správná taktika je vjet na trať, začít zlehka a postupně přidávat. Až se dostaneš do správného naladění, dej naplno třeba tři kola nebo kolik tvoje brzdy vydrží. To budou ta kola, kde tě budou zajímat časy. Pohlídej si, abys při nájezdu do těchto kol neměl nikoho pomalého před sebou, abys pak nebyl naštvaný, že ho musíš předjíždět a vyjedeš z ideální stopy. Zároveň bys neměl mít nikoho rychlého blízko za sebou, ať naopak nemusíš uhýbat ty. Po rychlých kolech chladit ideálně s blinkrem doprava a sledováním provozu za sebou, ať to někomu nezkazíš, a pak šup z trati ven a dát autu pauzu. Po lehkém vychladnutí můžeš zas vyrazit a užívat si další a další dávky adrenalinu, a to je asi všechno. Takhle můžeš kroužit celý den a auto by to mělo přežít, abys ses s ním zas dostal i domů.

Na závěr rada sedmá – bav se. Ano, myslím tím, aby sis to užil, ale také to, aby ses dal do řeči i s ostatními účastníky akce a bavil se s nimi. Většina z nich (dokonce možná všichni) si rádi o svých autech popovídají. Zjistíš, co a jak funguje, co udělali za úpravy a jaký to mělo dopad. Pak můžeš posoudit, jaké úpravy bys propříště mohl na svém autě udělat ty a jestli ti dávají smysl. Velké zadní přítlačné křídlo? V Mýtě blbost. Lepivé pneu typu Toyo Proxes a podobně? Výborný nápad. Když budeš mít štěstí, tak ti někteří jezdci dokonce nabídnou, že tě svezou ve svém autě, abys měl představu, jak se po všech úpravách chová. Jiní neodmítnou, když je o svezení slušně požádáš ty.

Vím, že část našich čtenářů jezdí na okruhy pravidelně. Co byste poradili klukovi (nebo i holce), který se poprvé chystá na trackday? Na co se připravit, na co si dát pozor? Jak probíhaly vaše začátky?

A na ten pravý report z posledního kroužení z Vysokého Mýta se můžete těšit. Vyjde už za pár dní.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Raspby
16. října 2022, 17:59
2

Souhlasím...hlavně s tím, že dobré auto na okresce ještě není dobré auto na okruhu a s tím bych přidal osmou radu: Bacha, ježdění na okruhu může být návykové, což pak vede k nekonečné spirále úprav ve prospěch okruhu a na úkor pohodlí a praktičnosti, o penězích nemluvě. Jsem krásný příklad :-D :-D :-D

reagovat
Vavris Vavrisovic
17. října 2022, 10:25
9

Já teď asi budu poněkud jízlivý, ale moje rada zní - nedávat rady o ježdění na okruhu po jednom ježdění na okruhu ;)

reagovat
beastar
17. října 2022, 10:50
1

Není okruh jako okruh. Takže asi budu poněkud jízlivý. Jsem rád že si to napsal za mě. (Nejen)

Viola Procházková
17. října 2022, 13:24
10

Vavris: A nejsou rady jako rady. Osobně si myslím, že pro někoho, kdo žádný okruh nikdy nenavštívil (ale rád by), jsou dojmy nováčka, který už se odhodlal, v lecčem přínosnější než zkušenosti protřelých. Protože takhle člověk získá pocit, že okruh není zábava jen pro borce v otuněných kárách, ale i pro něj. Nebo napsal Lukáš něco, s čím nesouhlasíš?

beastar
17. října 2022, 13:49
1

Za mě nenapsal nic špatně. Jen to prostě není takhle univerzální věc. Stát třeba ty současný šílený fronty na NS. Nebo jezdit s Corners v Mostu (Mostě?) Nebo jezdit pro veřejnost někde ve Spa. To všechno chce úplně jiný věci. Jiné načasování. Jiné zkušenosti. Obecně ty motokárový okruhy patří k těm kde je hodně zatáček a jsou úzké. Bylo toho o tom napsáno už stohy digitálního papíru. Takže jo, chápu těžko být originální. Jen za mě je to takový vágní. Asi jako když sem nedávno četl návod jak koupit zaručeně nejlepší ojeté Maserati... Psané člověkem který tak možná koupil svoje první v životě... Nic osobního tak to prostě je. Vavris se prostě akorát nebál napsat to přímo.

Vavris Vavrisovic
19. října 2022, 14:36
2

Já do toho nechci moc zabrušovat a zbytečně dělat zlou krev, kdyby to bylo nadepsané jako "dojmy", vůbec bych nereagoval... Ale byly tam "rady", tak jsem si neodpustil poznámku...

A poopravil bych minimálně dvě věci... tlak v pneumatikách je důležité kontrolovat (upouštět) hlavně po prvním stintu. S tím vypínáním všech asistentů bych byl taky opatrný - možná to tak nebylo myšleno, ale pro nováčka je určitě lepší nejdřív zjisti, kde to na něho bliká a až pak povypínat.

Viola Procházková
19. října 2022, 18:22
1

OK, to je legit.

beastar
19. října 2022, 21:25
0

Poslední dobou je tu nuda . . .

saage
17. října 2022, 14:23
1

Hezká úvodní fotka. Kdy mám čekat tantiemy, číslo účtu pošlu soukromě. :-)
Moje rada je, že seriové auto na okruhu prostě nefunguje. To co popisuješ je v podstatě pravda. Zjistíš, že podvozek je najednou moc měkký, sedačky bez vedení, brzdy po 10 min KO. Proto je velký rozdíl mezi sportovním autem, a upraveným autem, se kterým nemáš problém jezdit půl hodiny bez vadnutí brzd.
Jinak, dejte si pozor na hlasitost výfuku. V Mýtě zavedli nulovou toleranci, za překročení limitů- které mají nejnižší ze všech okruhů co jsem byl, a nekompromisně to dodržují. Takže jsem tam byl naposledy, mých 106dB prostě neprojde. :-(

reagovat
Lukáš Naske
17. října 2022, 18:00
0

Teda s focením jsi mi moc nepomohl, kdybys trochu zpomalil, neměl bych tolik rozmazaných fotek :D.

S tím sportovním autem samozřejmě souhlas, běžné auto je vždycky kompromis, ale kdo začíná na nějaké okruhové placce? Myslím, že většina právě začne na běžném sporťáku, pak následují úpravy, a když to bereš fakt vážně, tak přijde vyloženě okruhové auto. Takový přirozený vývoj…

A k hlukovým limitům – na stránkách mají limit 103 dB, bohužel.

Jaromír
17. října 2022, 18:03
1

Pokud patříte jako ja k tem par chcipakum co se jim dela spatne v aute i na motokarach tak na myto urcite kinedryl :D

reagovat
krab
17. října 2022, 19:33
5

Já bych řekl, že je ideální na to jít ještě od opačnýho konce. Na to samozřejmě v článku nebyl prostor, protože to je spíš takový hezký povídání od amatéra pro amatéry o tom jak probíhá autíčkářovo Mýto a postřehy nasbírané z průběhu dne. A je to hezký a vůbec bych jízlivej v tomhle ohledu nebyl ...

Ale co je nejdůležitější: ne auto, ale ten řidič. Já mám na okruzích taky v podstatě odježděno prd, ale je to jako v každým sportu. Nejdřív je potřeba nějaký základy, pochopit o čem to je a jak se na okruhu jezdí, prostě základní pravidla ježdění. Aby ten člověk chápal jak vypadá v kostce správná stopa, kam se má dívat, jak řadit, jak brzdit, jak přidávat atd.. Vy už tu řešíte, že sériové auto nic moc nepředvede, pokec o tom jak ho upravit atd.. to je jasný, to samozřejmě přijde, ale na tu první sezonu to chce prostě jezdit (v podstatě asi s jakoukoli technikou co je v nějakým odpovídajícím stavu) a naučit se ty základy. Ideální je na to instruktor, klidně i zkušený kamarád. Pak se zjistí, jestli tě to baví, jestli ti to nějak i jde. Já třeba zjistil, že mě vlastně drcení vlastního auta na okruhu vysloveně nebaví, nějak se mi nechce mu jakkoli ublížit a člověk ví, že to všechno navíc stojí hromady peněz. Ale každopádně pro tu bezpečnost a rychlý vývoj kupředu to chce hlavně makat na dovednostech, pak až řešit auto. Stejně každý, kdo to s okruhovým ježděním začal nakonec myslet vážně, baví ho to, je to pro něj droga a chce zkusit něčeho dosáhnout, tak ta cesta jde směrem k závodnímu autu.

reagovat
bu
buteo
18. října 2022, 20:04
1

Autor možná měl místo “rady” použít něco jako “poznatky” nebo “dojmy” a bylo by jasněji ….
Ale k těm hlukovým limitům v Mýtě: mluvil jsem s vedením okruhu v létě a popisovali mi, jaké mají obrovské problémy s místními stěžovateli a taky politiky. Prý tam jeden z kandidátů na starostu vyhlásil program něco jako “Vysoké Mýto - klidné město” a to vč. hluku. Na okruh chodily kontroly a následně i postihy. Proto ta přísnost a nulová tolerance, proto taky museli zrušit všechny nedělní akce, odpadla možnost jezdit i v pracovní dny po 18 hodině, atd. Tak jestli ten kandidát teď ve volbách uspěl ……
V Mýtě je to aktuálně možná nejokatější, ale dnes už mají nějaký hlukový limit deklarovaný prakticky všechny malé i velké okruhy. A často musí řešit i stížnosti, své o tom vědí v Mostě, v Písku nebo v Sosnové. Takže slovy klasika: lepší už to nebude. Budeme se tím muset srovnat - rozuměj ztlumit naše výfuky, popř. přejít na EV.
Slabou útěchou může být, že v tom nejsme sami, tento trend jde napříč Evropou. I za Kanálem v zemi trackdayům zaslíbené řeší okruhy problémy s hlukem. Perlička ze Velké Británie na závěr: někteří výrobci kitcarů, což jsou často variace na téma Lotus 7 oblíbené na okruhové ježdění, mají v nabídce dva typy tlumičů výfuku. Silniční a okruhový. Rozdíl mezi nimi (kromě ceny) je v tom, že ten okruhový je tišší !

reagovat
Franz Kafka
18. října 2022, 23:01
1

Na okruhu jsem nebyl asi pět let. Přece jen nemám na to teď už náladu a vlastně ani věk. Jen nějak tam nevidím rady. Čekal bych něco jako pár typů v bodech. Co dělat před, při a po kroužení. Já ještě pamatuji dobu, kdy se na okruh jelo klidně i s lehce upravenou Š130. Nebo když jsme měli první Escorty, R19 anebo Sierry. To ti stačilo mít nahuštěné pneumatiky, benzín a odvahu.

Ono totiž v zásadě v Mýtě o nic jiného nejde ani dnes. Klidně bych tam zajel se svou Alfou. Jen by to asi nebyl moc požitek. A rady jako je dobré mít dost oleje v motoru a nemít chladící kapalinu na minimu. To snad každý soudný člověk ví. Určitě by bylo lepší napsat. Příklad: Moje první zážitky z ježdění na okruhu. Jinak samozřejmě vzhůru do toho dokud máte chuť a prostor.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Dodge Daytona Shelby  1991
Dodge Daytona Shelby

1991 rok výroby
147 koní výkon
0 ccm objem

Exkluzivní Ostatní Messerschmitt KR200 1956
Exkluzivní Ostatní Messerschmitt KR200

1956 rok výroby
1 koní výkon
0 ccm objem

Mercury Marquis GRAND MARQUIS V8 6.6L 1978
Mercury Marquis GRAND MARQUIS V8 6.6L

1978 rok výroby
162 koní výkon
6 590 ccm objem

Oldsmobile 98 Ninety-Eight Holiday  1969
Oldsmobile 98 Ninety-Eight Holiday

1969 rok výroby
370 koní výkon
7 446 ccm objem