načítám data...

Peugeot e-208 GT: Předsudky stranou. I malý elektromobil umí být překvapivě zábavný

I po faceliftu je 208 skvělým malým autem do města, v elektrické verzi obzvlášť. Jenže co když se chci při jízdě taky bavit?

zobrazit celou galeriiFoto:   Lukáš Naske

Není to ani dva týdny, co vám tu Viola psala o prvních dojmech z představení faceliftovaného Peugeotu 208 a já už jsem ho mohl otestovat. Právě dvěstěosmička je pro Peugeot prakticky nejdůležitějším modelem. Možná má v nabídce i prestižnější vozy (třeba skvělý 508 PSE, o kterém jsem psal loni) a samozřejmě SUV všech možných velikostí, ale právě tento městský hatchback je nejprodávanějším autem s lvíčkem ve znaku. Byl to také on, Peugeot 208, který předloni po dlouhých čtrnácti letech ukončil nepřetržitou dominanci VW Golf jako nejprodávanějšího vozu v Evropě (mimochodem 34 vítězství za posledních 40 let). U nás je situace trochu jiná a trůn si těsně drží nafouklejší bráška Peugeot 2008 (ten už jsme tu po faceliftu také měli), ale 208 je v těsném závěsu. Tomuhle autu se zkrátka daří, a tak šel výrobce s modernizací spíš na jistotu a facelift přináší jen menší změny.

Foto Lukáš Naske, Autíčkář.cz

Klasikou je tak hlavně změna světel, a to jak předních, tak zadních. Přední hlavní světlomety dostávají zas o trochu lepší LED techniku a denní svícení je tu zastoupeno třemi svislými pásy na každé straně, místo jednoho dlouhého. Zadní lampy zas tři svislé pruhy vyměnily za vodorovnou variantu. Jsem si skoro jistý, že pokud stávající auto vyměníte za to po faceliftu, tak to vaši „neautíčkářští“ sousedé ani nepoznají. To ale myslím v dobrém. Peugeotu se prostě stávající 208 nadmíru povedla a i po pěti letech na trhu vypadá stále velmi moderně, agresivně a svěže. Hodně pomáhají v této variantě GT zvýrazněné lemy blatníků a taky (jak už si u Peugeotu posledních let začínáme zvykat) velmi extravagantní kola. Na někoho může být dvěstěosmička výrazná až moc. Mě se to ale strašně líbí a hned bych ji dal třeba nějakému superhrdinovi v příští Marvelovce.

I uvnitř čekejte spíš lehký posun než výraznou revoluci. I-cocpit (displej přístrojů NAD volantem a ne za ním) už snad dnes moc lidí nepřekvapí. Já musím uznat, že čím častěji se do auta s tímto řešením dostanu, tím více se mi to líbí. Krásný je ale především právě ten zmíněný displej, který informace zobrazuje s 3D efektem. Pár centimetrů před samotným displejem je totiž průhledné sklíčko, na které se zobrazují data, na displeji je pak podklad. Je to velmi jednoduché a přitom hodně pěkné a taková řešení mám rád.

Foto Lukáš Naske, Autíčkář.cz

Pochvalu zaslouží i nový systém infotainmentu, který Peugeot v posledních modelech využívá. Na rozdíl od staršího umí pořádně využít možnosti velkého displeje (starý měl po stranách pruhy s ovládáním teploty). Bez problémů umí bezdrátové spojení pro Android Auto nebo Apple Carplay, ale příjemný je i sám o sobě. Nezasekává se, má kvalitní displej i jemné rozlišení. Ideální prostředí si můžete poskládat až na třech obrazovkách a další funkce přidat do horní stahovací lišty. K ovládání některých nejdůležitějších funkcí lze navíc použít i fyzická tlačítka pod výdechy ventilace.

Myslelo se i na hezké drobnosti – třeba vyklápěcí přihrádka ve spodní části středového tunelu, která se přemění na držák telefonu, je opravdu fajn, ač na telefon při jízdě samozřejmě nikdo z nás nekouká. Co se zas tolik nepovedlo, jsou ale třeba tlačítka na volantu. Tam, kde jich jsou v Mercedesu schopni nacpat snad padesát do dvou pater se jich tady vešlo… šest. Ani na ten tempomat místo nezbylo a ovládá se další páčkou pod blinkry, která je ale dost nebezpečně blízko levého kolene. Navíc se hlasitost ovládá na levém rameni a posun skladeb na pravém. Kdyby Francouzi jen trochu chtěli, mohl tu být na očích třeba i ten tempomat.

Foto Lukáš Naske, Autíčkář.cz

Ve verzi GT také velmi potěší sedačky, a to jak vaše oči, tak vaše pozadí. Jsou jak pěkné na pohled s kontrastním prošíváním, tak velmi dobře tvarované s příjemnou neklouzavou látkou na středu a kůží po krajích. Vzadu to s prostorem není žádná hitparáda, ale slušný průměr v rámci třídy. I sám za sebe si normálně urostlý člověk sedla, ale na dlouhé cestování jsou tu samozřejmě jiné vozy.

Pojďme ale k technice. Mě se do ruky dostal snad ten nejdražší Peugeot 208, který můžete mít. Je to e-208 ve verzi GT s druhou generací elektrického pohonu. Ten poznáte podle výkonu (místo 100 kW nyní 115 kW) a větší baterie (místo 50 kWh nyní 51 kWh). Na papíře to vypadá jen na lehký posun vpřed. Stále si i můžete koupit o 30 tisíc korun levnější starší techniku s těmi nižšími parametry, ale já vás prosím, nedělejte to. Ve skutečnosti je totiž tento pohon o hodně dál a řeší spoustu problémů z minulosti. Především se o dost zpřesnil ukazatel odhadovaného dojezdu, který už neslouží jen jako generátor náhodných čísel. Při plném nabití vám auto ukáže dojezd 400 km, reálně se lze při úsporné jízdě tomuto údaji i trochu přiblížit. Při normální jízdě bez omezování bude ale odpovídat spíš dojezd kolem 330 km. Na malé a spíš městské auto stále velmi slušná hodnota.

Foto Lukáš Naske, Autíčkář.cz

Nabíjet se dá buď 11 kW z wallboxu nebo až 100 kW z rychlonabíjecí DC stanice. S čím se ale může Peugeot pochlubit, je úžasně nízká spotřeba elektrické energie. Delší výlety bez dálnice lze absolvovat dokonce hluboko pod 14 kWh/100 km. Kombinovaná spotřeba se pak dá udržet kolem 15 kwh bez nějaké zvláštní snahy a i s občasným výletem na dálnici.

Konečně ale k tomu hlavnímu, co vám tu chci sdělit. Peugeot e-208 GT je totiž skvělým malým tak trochu hot hatchem. Elektromotor mu uděluje parádní zrychlení, které je pocitově o dost lepší než udávaných 8,2 vteřiny na 100 km/h. Nutnou přípravou při každém nastartování je přepnout auto rovnou do režimu Sport. Rozjezd z místa není nějak brutální (tipuji, že se tu auto trochu omezuje), ale jakmile přijde na řadu pružné zrychlení, tak dvěstěosmička při prošlápnutí plynu pěkně důrazně poskočí vpřed. Reakce je okamžitá a ve městě nebo na zakroucenějších okreskách si najednou v klidu dovolím předjíždět tam, kde jsem o tom nikdy předtím ani nepřemýšlel. Navíc je auto pocitově (a vlastně i reálně) velmi malé, takže na silnici mám plno místa, a to zas dodá trochu víc sebevědomí. Elektromotor začne pocitově více ztrácet tah přibližně nad 130 km/h (omezovač má na 150 km/h), což je vzhledem k výkonu asi očekávatelná hranice.

Foto Lukáš Naske, Autíčkář.cz

 Celé auto váží na elektromobil docela slušných 1530 kg. Velkou vinu na tom má samozřejmě baterie (340 kg). Ta je ale uložena velmi nízko, a tak jde s autem projíždět zatáčky někdy až překvapivě rychle. Vrozená nedotáčivost přichází poměrně pozdě, ale hlavně pomalu a s čitelných přechodem, kdy se s tím dá ještě něco dělat. Až pod brzdami je vyšší hmotnost trochu cítit a při neopatrné práci s volantem chce záď vybočit. Stačí ale brzdu trochu povolit a auto se krásně stabilizuje. Pak jen dupnout na plyn, přední kola mě vytáhnou ze zatáčky ven a malý Peugeot už vesele pádí k další výzvě.

Musím říct, že už jsem se dlouho takhle s žádným autem nebavil. Měl jsem v rukách i (někdy výrazně) silnější kousky, ale buď byli moc těžké, nebo moc široké, nebo třeba drahé. Navíc dostat na hranu auto s 600 koňmi už vyžaduje pořádně velké… odvahu a každá sebemenší chyba může skončit velmi špatně. To u Peugeotu neplatí. Je hezky malý, takže i když vám to klouzne, je ještě čas a prostor to ještě zachránit. Je i poměrně lehký a zatáčky může díky nízkému těžišti projíždět jako málokteré spalovací auto. Okamžitý příval všech 260 Nm je v rychlostech na zakroucených silničkách víc než dostatečný a taky se nemusím bát, že když bych nakonec skončil v příkopu, budu muset prodat obě děti a část párových orgánů k tomu.

Foto Lukáš Naske, Autíčkář.cz

Navíc 208 při rychlé jízdě vůbec neprotestuje. Naopak. V malém volantu není moc zpětné vazby (což platí pro dnešní auta tak nějak obecně), ale dá se s ním zatáček velmi přesně a díky rychlému převodu se s ním řídí skvěle. Sedačky parádně podrží tělo a minimum bočních náklonů dodá odvahu to příště zkusit ještě rychleji. A i když hodně tlačím na pilu, nad 25 kWh/100 se snad ani nejde dostat.

Na závěr zas malé info k cenám. Nejlevnější elektrickou verzi se 100 kW a výbavou Active můžete mít za 785 tisíc Kč, což je skoro o 300 tisíc víc, než nejlevnější verze s automatem. Vrcholná verze GT se silnějším elektromotorem přijde na 910 tisíc (oboje akční ceník, jinak 890 tisíc a 1,015 milionu). Ač jsem z auta byl nečekaně opravdu nadšený, při pohledu na tyto částky už se mi zas vkrádá na mysl konkurence, která se kolem milionu už valí ze všech stran. Peugeot to nebude mít snadné, protože ač má velmi dobré auto s konečně slušným pohonem, stále se jedná o malou dvěstěosmičku. Ale nechme se překvapit, co s prodeji udělá státní dotace u nás, a jak si e-208 povede i jinde.

Foto Lukáš Naske, Autíčkář.cz

Závěr

Nechci tvrdit, že by snad obyčejná elektrická 208 mohla nahradit nějakou sportovnější verzi svých předchůdců. Chybí ji zvuk, který prostě k celkovému zážitku patří. Má ale všechny ostatní předpoklady pro zábavu za volantem. Slušný výkon (do určité rychlosti), relativně dobrou váhu, skvělé rozložení hmotnosti a dobrou pozici za malým a „rychlým“ volantem.

Objem kufru ani přesné centimetry před koleny zadních cestujících jste se dnes nakonec nedozvěděli. To důležité jsem ale zjistil – ani s elektromobilem nemusíme přijít o radost z řízení. Chápu, že mi někteří možná neuvěří, ale přijďte si to vyzkoušet. Možná budete překvapeni stejně jako já.

Foto Lukáš Naske, Autíčkář.cz

Technické údaje

Motor: hybridní synchornní elektromotor
Výkon: 115 kW v 4500 až 7000 ot 
Točivý moment: 260 Nm v 500 až 4060 ot 
Provozní hmotnost: 1530 kg 
Maximální rychlost: 150 km/h
0-100 km/h: 8,1
spotřeba v testu: 15 kWh/100 km
Tabulkový dojezd: 409 km
Dojezd v testu: reálně 330 
Kapacita baterie celková/využitelná: 51/48,1 kWh
Rychlost nabíjení AC/DC: 11 kW/100 kW
Základní cena modelu: 397 000 Kč (verze Active, 1.2 PureTech 75k, manuální převodovka)
Základní cena elektrické verze: 785 000 Kč (verze Active, 100 kW elektromotor + 50 kWh baterie) 
Cena testované verze: 910 000 Kč (verze GT, elektromotor 115 kW + 51 kWh baterie)

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Fr
Frodo
18. dubna 2024, 06:43
0

To fakt stačí, aby auto mělo trochu odpich a už je to skoro hot? Tak v tom případě mám spotřebitelskou radu na koupi supersportu za menší peníze. O cca 100tis. levněji je k dostání nové Polo GTi. Pokud se člověk spokojí se skladovkou, tak jsem našel o 160tis. levnější auto než tahle zoufalost. Není zač.

reagovat
Lukáš Naske
18. dubna 2024, 07:01
4

Trochu jsem se snažil předat info o tom, že to právě není jen o tom odpichu, ale i slušné hmotnosti, která je hodně nízko, dobrému podvozku, který se nenaklání a drží a přesném, hodně strmém řízení s malým volantem. Ale ok, nemůžu říct, že jsem takový komentář nečekal. Cenu nerozporuju, je prostě vysoká a nijak se to okecat nedá.

VK
VK
18. dubna 2024, 08:54
0

Je to už pár let, co jsem měl jednu dvěstaosmičku půjčenou a nejhlubší dojem, jejž jsem si z toho zhruba spolu stráveného dne odnesl, že se v tom i přes malé rozměry pohodlně sedělo. Neboť byly pedály namontovány velmi příjemně nízko nad podlahou. Zůstalo to tak i u aktuální generace, nebo přešli k zemědělské výšce pedálů jak u ostatních značek?

reagovat
Lukáš Naske
18. dubna 2024, 09:47
1

Popravdě si tohle nějak nepamatuji – tedy nepřišlo mi na pedálech nic zvláštního. Můžu jen konstatovat, že plyn je uchycený nahoře, a ne na podlaze. Vím ale, že opěrka pro levou nohu je zatraceně blízko a při delší cestě už to začíná být cítit. Občas jsem nakonec strkal nohu vedle brzdy. Být tam spojka, tak už to nejde. Je to prostě malé auto, ale na danou třídu žádná tragédie.

Ho
Honza123
18. dubna 2024, 14:51
1

Nechapu ceny elektromobilů.. Volvo EX30 s dvojnasobnym vykonem a stejne velkou baterii stoji 870k. Kdybych hypoteticky chtel koupit elektromobil, nenachazim duvod proc uprednostnit drazsi 208..

reagovat
Lukáš Naske
18. dubna 2024, 15:07
3

A situace je ještě o to horší, že s Volvem by se měl porovnávat spíš Peugeot e-2008, který je o dalších 75 tisíc dražší. Takže Volvo je levnější i v druhé výbavě Plus nebo základní výbavě ale větší 69 kWh baterií. Já těm cenám taky nerozumím.

ro
rock
18. dubna 2024, 16:18
-1

Volvo má zase svoje problémy; při představě, že bych se měl každý den koukat na ten interiér, co tam vymysleli, a že bych ho měl používat, tak se otáčím a odcházím a k otázce porovnání ceny nebo výkonu bych se vůbec nedostal. EX30 je pro mne díky tomu absolutně neprůchozí.

Mi
Michal Lenc
18. dubna 2024, 23:38
0

Tak ty čínský elektromobily bývají všeobecně levnější. A část lidí si čínskou značku z principu nekoupí.

Jimi
19. dubna 2024, 06:56
0

Čínskou značku si nekoupí, ale EV technologie a hlavně baterky mají stejný původ. Naivita a pokrytectví.

Mi
Michal Lenc
19. dubna 2024, 08:43
0

Já jsem pracoval ve firmě, co do automotive dodávala část elektroniky. A odkud myslíš že pocházely všechny součástky?
Pokud chceš dopravní prostředek, co nemá z Číny jedinou součástku, tak si musíš koupit f-35. Ti si na to potrpí.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet CK1500 Cheyenne 1989
Chevrolet CK1500 Cheyenne

1989 rok výroby
150 koní výkon
5 000 ccm objem

GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB 1997
GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB

1997 rok výroby
350 koní výkon
5 733 ccm objem

Škoda Octavia AUTOMAT,NOVÁ STK,SERVISKA, CZ  2004
Škoda Octavia AUTOMAT,NOVÁ STK,SERVISKA, CZ

2004 rok výroby
147 koní výkon
1 800 ccm objem

Ford Expedition EL Limited 2013
Ford Expedition EL Limited

2013 rok výroby
305 koní výkon
5 400 ccm objem