načítám data...

Peugeot 504: Skutečná legenda

Dal by se označit za vesměs obyčejné staré auto, jeden článek v dlouhé řadě. Peugeot 504 je však výjimečným úkazem a skutečnou automobilovou legendou.

zobrazit celou galeriiFoto:   Archiv Značek

Na první pohled se může zdát, že Peugeot 504 skutečně není ničím výjimečným. Je jen jedním z nekonečné řady Peugeotů. Mimochodem – sledovat tuhle linii je opravdu zajímavé. Pokud vám imponuje dlouhá řada evoluce Volkswagenů Golf či kompaktních Toyot, potom by vám při pohledu na nepřerušenou linii Peugeotů mělo srdéčko radostí zaplesat. Linka středních sedanů se táhne od čtyřicátých let a modelu 203 až do dnešních dní ke skvělému typu 508. Sedan tvořil vždy základ nabídky, ale málokdy byl sám, byly tu další karosářské verze, kombi, kupé, kabriolety a užitkové verze. 

Foto: Peugeot

Trochu složitější je to s názvy. Peugeot sice udržuje na první pohled striktně logickou číselnou řadu, která vždy hned jasně dává najevo, jaký že to model stojí před vámi a kde se asi tak v hierarchii značky nachází, jenže to by to nebyli Francouzi, aby do systému nevnesli trochu toho živelného chaosu. Po modelech 203 a 204 Peugeot poskočil hned o dvě stovky výš k modelům 403 (ano, to je i ten kabriolet inspektora Colomba) a 404, poté vyšplhal dokonce až pětistovkové řadě a našemu typu 504 a následně 505, aby se časem opět vrátil níž k v naší porevoluční vlasti již dobře známému Peugeotu 405. Potom to chvíli vypadalo docela normálně, následovala řada 406 a po ní 407. A zase změna, opět se objevuje na začátku pětka, když přichází model 508. A toho následuje co? 508. Opět. Protože proto. 

Foto: Peugeot

Tohle rozkreslit do diagramů hlavounům z BMW, asi už nikdy neusnou a jejich kvalita života utrpí zásadní ránu, Francouzi si s tím však hlavu nelámou. Tímto neuvěřitelným chaosem ale Peugeot úspěšně zakryl fakt, že má ve svém portfoliu snad nejdéle trvající řadu skutečně úspěšných a velmi povedených modelů. Tedy snad až na tu předposlední 508 – nepojmenoval Peugeot ten svůj poslední model stejně náhodou jen proto, aby se na ten předchozí časem úplně zapomnělo?

Kdybych měl z celé téhle pozoruhodné řady vybrat jeden model, takového reprezentanta Peugeotu, vinaři by řekli povedený ročník, sáhl bych po modelu 504. Ten se objevil na trhu v roce 1968 a hned v následujícím roce se mu dostalo titulu Evropského auta roku. A já se vůbec nedivím. Na svou dobu to byl skutečně velmi dobrý automobil. Koncepce vozu byla tradiční, vpředu uložený motor poháněl zadní kola. Jako první se pod kapotou představil zážehový motor o objemu 1,8 litru a to hned ve dvou verzích. Základní karburátorový motor dosahoval výkonu 59 kW, verze se vstřikováním se potom mohla chlubit na svou dobu velmi pěknými osmdesáti kilowaty. 

Foto: Peugeot

I výbava novinky byla velmi slušná. Vůz disponoval standardně posilovačem brzd, volitelně bylo možné vůz dovybavit posilovačem řízení, třístupňovou automatickou převodovkou ZF pro čtyřválec resp. GM pro šestiválec a další příjemné věci.

Foto: Peugeot

Karoserii vozu navrhlo studio Pininfarina a stejná kancelář stála i za tvary kupé a kabrioletu, představených hned následující rok. V případě těchto vozů však Pininfarina nedodal tvar jen ve skicách, karoserie obou aut vznikaly přímo v Itálii a do Francie se vozily už hotové na finální montáž. Přestože šlo o auta stejné modelové řady, na první pohled by to poznal asi málokdo, z karosářských dílů nebyl se sedanem společný ani jeden jediný.

Foto: Peugeot

Postupně přibývaly další pohonné jednotky. V roce 1970 se pod kapotou objevil čtyřválcový dvoulitr a v nabídce přibylo provedení kombi. Kromě zážehových motorů se objevuje i agregát vznětový, konkrétně atmosférická jednotka Indénor. Motor o objemu 2,1 litru dával výkon relativně skromných 48 kW, avšak nebylo nic, co by tuhle strojovnu dokázalo zastavit. 

A tím se dostáváme k tomu asi vůbec nejdůležitějšímu. Tím důvodem, proč považuji právě Peugeot 504 za to nejlepší, co dlouhá řada Peugeotů světu dala, je odolnost a spolehlivost těchto strojů. Podvozek auta byl navržen tak, aby bez potíží zvládal horší cesty, byly tu nápravy s vysokým zdvihem, vpředu klasický typ McPherson, vzadu nejprve vlečená ramena. Ta později nahradila jednodušší tuhá náprava a v případě kombíků se výrobce rozhodl dokonce zdvojit zadní vinuté pružiny.

Foto: Peugeot

Zajímavostí konstrukce bylo ukrytí kardanu do roury ne nepodobné té, kterou známe z našich Tater. Toto řešení omezilo přenos podélných reakčních sil při akceleraci nebo naopak brzdění motorem na samotnou hřídel, což mělo zásadní vliv na její životnost. Především kombíky a později i pick-upy se tak staly doslova nezničitelnými stroji a dodnes je najdeme na těch nejhorších cestách v Africe zcela mimo civilizaci, kde si spokojeně žijí svůj každodenní život zcela prostý údržby, ale i závad. Peugeot 504 je v kombinaci s dieselovým motorem 2,1 nebo pozdějším a výkonnějším 2,3 nezastavitelný. 

Foto: archiv

V Evropě byla výroba Peugeotu 504 ukončena v roce 1983. Tou dobou už souběžně probíhala produkce následovníka, elegantního modelu 505, který s naší ‘pětsetčtyřkou’ sdílel většinu techniky. Počet vyrobených kusů se v té době pohyboval okolo tří milionů. To ale ještě stále nebyl konec příběhu. Za těch dlouhých patnáct let produkce si Peugeot vybudoval tak dobrou pověst, že se ho na některých trzích prostě odmítali vzdát. Peugeoty 504 včetně licenčních kusů tak byly nakonec vyráběny prakticky po celém světě. Egypt, Tchaj-wan, Čína, Nigérie, Austálie, Nový Zéland, Keňa, Argentina – tam všude se vyráběl Peugeot 504. A nemálo těchto strojů je stále v provozu, přestože jejich život nebyl nikdy lehký.

Foto: Peugeot

V Evropě je však už 504 dávno historií, nahradily jej novější modely. Z nabídky postupně zmizel pick-up, který byl vytlačen řádnými a od základu užitkově stavěnými dodávkami, přišli jsme však také o kabriolet a generace 407 nám také jako poslední přinesla kupé. To je velká škoda. Já chápu, že se peníze dnes točí hlavně mezi crossovery a SUV, ale zrovna aktuální Peugeot 508 by si zasloužil sportovněji střiženou dvoudveřovou variantu. Třeba se jí jednou zase dočkáme.

 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Jo
Josephus
27. listopadu 2021, 01:39
0

Tady zase bude remcalů..
Ale uvědomte si. Co by za to děti v Africe dali. ;-)
Na celkem pěkné kupé si vzpomínám na Šumavě. A naopak u Písku z toho má jeden pán na zahradě psí boudu.

reagovat
ro
rock
27. listopadu 2021, 09:32
3

Jo super, 504 je legenda. A to kupé, tady musím přiznat, že jsem ani netušil o jeho existenci.

Kde musím autorovi trošičku oponovat, je černá ovce pokrevní linie. Určitě bych vypíchl 407. Nikdy by mne nenapadlo, že po krásné 406 dokáže Peugeot vyprodukovat něco tak neuvěřitelně nevkusného a disproporčního.

reagovat
Csaba
27. listopadu 2021, 12:25
3

To je tak když seš kolenovrt a s vidinou ušetření "pár franků" nedáš zakázku Bertonemu ale necháš to na vlastním dizajnovém oddělení...

Černá Vovce
27. listopadu 2021, 22:05
1

Něco proti mé 407me?

Jy
Jyrki
28. listopadu 2021, 19:09
3

306, 406 - to byla éra, kdy Peugeot dělal jedna z nejkrásnějších aut. U 407 jsem byl plný očekávání, strašně jsem se těšil až přijde, až Peugeot ukáže novinku co zase vše vytře zrak. A dokonce jsem se hodně snažil si na těch autech něco pěkného najít a mít je rád. Ale nešlo to. Fakt ne. 407 je opravdu hodně nepovedé auto.
Jinak díky za článek, 504, zejména jako Coupé mám moc rád.

Irwinek
27. listopadu 2021, 18:17
3

No, 504 byla dobra, ale 505 byla lepší, mnohem lepší. Krapitko větší šířka, více váhy na hnane zadní nápravě a z toho vyplývající lepší rozložení váhy,.... Proto se taky stala základem pro 604, která má vlastně jen větší převisy při stejném rozvoru, takže ve výsledku je na svoji šířku dlouhá. 505 je tak vzhledově vyvazenejsi .
Mimochodem, pěkný popis 505 kombi je v současném čísle AutoTip klassik .

reagovat
Opelfahrt
27. listopadu 2021, 19:29
0

Kupé je boží, ale ještě víc se mně líbí Fiat 130 Coupé.
-
Komentář upraven 27. 11. 2021, 19:33:53
-
Komentář upraven 28. 11. 2021, 11:36:52

reagovat
Mechanik
28. listopadu 2021, 22:30
0

504 sedana tu měl jeden automechanik, sral na ní, protože pracovní auto, aut se nadělal dost v práci a tak na to svoje neměl už ani chuť, jezdil s ním až do smrti, řekl bych tak rok 2012.

reagovat
Moses
29. listopadu 2021, 10:44
0

508 coupe by bola podla mna pecka

reagovat
mariov8
30. listopadu 2021, 09:39
0

504 je totální klasika, 505 byla asi lepší auto, ale krapět méně elegantní... oba tyto Peugeoty však vybudovali image značky.

reagovat
Irwinek
02. prosince 2021, 09:53
0

Ano, psal jsem to už nahoře, 505 byla lepším autem než 504, ale ta 504 byla geniálně jednoduchá, proto je jí dodnes možno potkat v těch nejnepravděpodobnějších lokalitách.

mariov8
14. prosince 2021, 08:52
0

Plný souhlas.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Pontiac Firebird Trans Am 6,6 V8 1977
Pontiac Firebird Trans Am 6,6 V8

1977 rok výroby
240 koní výkon
6 600 ccm objem

Pontiac Solstice cabrio 2008
Pontiac Solstice cabrio

2008 rok výroby
175 koní výkon
2 400 ccm objem

Ford F350 7.3 Powerstroke V8 Diesel MT 2003
Ford F350 7.3 Powerstroke V8 Diesel MT

2003 rok výroby
275 koní výkon
7 300 ccm objem

Oldsmobile Cutlass Supreme  1992
Oldsmobile Cutlass Supreme

1992 rok výroby
191 koní výkon
3 130 ccm objem