logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Recenze & testy

Peugeot 208 1.2 PureTech: Základ postačí

Nový model 208 nabízí spoustu hi-tech prvků a výbavy. Co se ale stane, když zvolíme základní provedení bez všech těch hraček?

Francie bez malých Peugeotů by nebyla úplná. Ta auta patří k zemi galského kohouta stejně, jako lahodné sýry a kvalitní víno. Pařížské bulváry i boční uličky jsou pro tyhle kompaktní rváče přirozené prostředí už odnepaměti. 

Není proto divu, že právě tady, ve Francii, vznikla celá řada mimořádně povedených městských hatchbacků. Malé Citroëny a Peugeoty soutěžily o přízeň Francouzů s povedenými Renaulty 5 a později Renaulty Clio. Všechna ta auta byla pestrá, různorodá a nápaditá, ale jisté společné rysy přecijen bylo lze pozorovat. Předně to byla často až překvapivě jednoduchá technika. Na malém půdorysu, který se snadno vměstná na volné místo mezi hydrant a stojan na kola tak, aby ulicí stále ještě projel autobus, tu mělo vzniknout kompletní auto včetně místa pro kompletní posádku. Na nějaké složité soustavy ramen a táhel zkrátka nebylo místo.

Foto: Autíčkář.cz

Jenže to malým francouzským hatchbackům nikdy nevadilo. Lehká mrštná auta dostala dostatečně poddajné odpružení, aby ani dlážděné ulice nebo nepříliš kvalitní cesty nižších tříd nepůsobily posádce utrpení. Výkon motoru či komfortní výbava byly ve vozech přítomny jen ve velmi skromném množství, ostatně cestou pro bagety a mléko ucpanými ulicemi Marseille tempomat ani 200 koní k ničemu nepotřebujete. Zkrátka tahle auta byla vždy dokonale adaptovaná na své prostředí. 

Nová doba ale přináší nové pořádky. Hračky velkých kluků už pronikají i do nižších tříd, i do malého městského hatchbacku si tak můžete naporoučet prvky, které ještě nedávno patřily výhradně na palubu plavných limuzín věhlasných značek. Ostatně kolega Dan se o tom mohl přesvědčit a vy spolu s ním při testu Peugeotu 208 GT-line. 3D digitální přístrojová deska, obří display radiomapy, chytrá světla a spousta dalších věcí vás v tomhle maličkém autíčku přenesly do budoucnosti plné robotů a vesmírných plavidel.

Foto: Autíčkář.cz

Potíž je, že to pro mě zkrátka není ten správný Peugeot 208. Ten má být jednoduchý, jako pohodlnější alternativa k mopedu či jízdnímu kolu. Má být trochu otlučený, se zrcátkem nakřivo jako památkou na vyhranou šarvátku na rohu hlavní ulice, ale především má prostě naskočit a ihned se vrhat do vřavy velkoměsta. Žádné nastavování Spotify, žádné zadávání cíle do navigace. A právě takový Peugeot jsem si proto vypůjčil k redakčnímu testu já. Tedy až na to, že není otlučený.

Na první pohled není žádný velký rozdíl patrný. Přestože testované auto má přední světlomety levnější řady, to podstatné – tedy LED tesáky denního svícení mu zůstalo. A vlastně i samotné světlomety využívají technologii LED, takže krom efektních proužků o nic zásadního nepřicházíte. Černý rváč dostal i pohledná litá kola a nad zadním oknem se usadil spoiler poměrně úctyhodných rozměrů. 

Foto: Autíčkář.cz

I zadní lampy jsou výhružné, trojice rudých segmentů prosvítá z temného pásu. Celkově auto působí atraktivně a moderně, přitom nemám pocit nějaké zbytečné snahy o okázalost či avantgardu. Peugeot se ani nesnaží tvářit seriozně, není to zmenšené velké auto. Je to malé auto a je se svou identitou spokojené.

Uvnitř je té moderny o trochu více. Peugeot přešel na uspořádání přístrojové desky s kapličkou budíků nad volantem. Je to možná nezvyklé řešení, ale vlastně nechápu, proč to ostatní dělají jinak. Přístroje jsou krásně čitelné a jejich poloha je ideální – lepší už je snad jen head-up display, ale tam nikdy nedostanete všechny informace, které vám dá kaplička přístrojů. Dražší verze Peugeotu 208 dostaly do vínku kokpit s displeji vytvářející velice efektní 3D prostředí. 

Foto: Autíčkář.cz

Tak na to u našeho pouličního rváče zapomeňte! Tady jsou klasické ukazatele, dvojice ručiček vesele běhá po stupnicích a je nám dobře. Jinak je kabina 208 minimalistická s pár příjemnými detaily, jako jsou třeba hezké ovladače základních funkcí pod obrazovkou radiomapy. A zde přichází první stížnost. Testovaný vůz byl vybaven manuální klimatizací, což je správně. Tak to má být. Jenže manuální klimatizace bez možnosti tlačítkem AUTO ponechat vše na centrálním mozku klapek a výměníků vyžaduje tu a tam pozornost – sama chladit ani topit nepřestane. A tady poprvé narážíme na strasti mutlifunkčního displeje. 

Foto: Autíčkář.cz

Slovo multifunkční napovídá, že tento dotykový displej zvládá více věcí. Myslet si ale, že je zvládá naráz, je pochopitelně utopie. Takže pro úpravu nastavení ventilace musíte vyskočit z jinak perfektně fungující aplikace Apple Car Play, najít to správné oddělení v tajích elektroniky, přenastavit a zase putovat zpět. Teď asi čekáte, že budu adorovat staré dobré časy, kdy se to vše dalo vyřešit štelováním koleček a táhýlek samostatného panelu klimatizace, ale to čekáte marně. Mně se ten jednoduchý kokpit líbí tak, jak je. Má rada je tedy zcela jiná – kupte si automatickou klimatizaci.

Foto: Autíčkář.cz

Jinak je kabina opravdu příjemná. Naprosto famózní je dvojice poliček před řadící pákou – když už jsme se vzdali ovládacího panelu klimatizace, tak přesně tohle si zasloužíme! Místa na zadních sedadlech není mnoho a vyšším postavám vadí i nízký otvor dveří, ale na to se v téhle třídě nehraje. V nouzi se sem vměstná i pět lidských postav a ani prostor pro zavazadla není nedostatečný.

Testovaný kus sice dorazil ve skromější specifikaci, úplný základ to však také není. Zážehový tříválec 1.2 PureTech tu je ve verzi o výkonu rovných 100 koní (existují i varianty s výkony 75 nebo naopak 130 koní), což jej opravňuje ke spřažení s osmistupňovou automatickou převodovkou. Já bych se sice spokojil i s manuálem, ale automatika přináší v městském provozu takové výhody, že naprosto chápu toto spojení a vlastně bych po zralé úvaze nakonec také sáhl právě po této konfiguraci. 

Foto: Autíčkář.cz

Peugeot nabízí i možnost řazení pádly pod volantem, ale pro to jsem nenašel využití. Prodleva automatu je příliš velká a vlastně to celé tak nějak postrádá smysl, protože převodovka sama velmi dobře ví, co dělá, takže jí netřeba radit.

Jízda s Peugeotem je příjemná, ani na kočičích hlavách se podvozek nenechá vyvést z klidu. Když se k tomu přidá lehké řízení, je jízda s pouličním rváčem příjemná, intuitivní a totálně nenáročná. A to dokážu ocenit, protože původců stresu je v městských ulicích už tak dostatek a je naprosto zbytečné k nim přidávat další implementované přímo do vlastního vozidla. Peugeot 208 však hladinu stresu nezvýší.

Foto: Autíčkář.cz

Tedy většinou nezvýší, ale jsou tu i chmurné okamžiky. Kamenem úrazu se stal systém Start&Stop. Zatímco v jiných autech mi nikdy nevadil a ani jsem neměl potřebu jej narozdíl od mnoha kolegů okamžitě po nalezení příslušného čudlíku vypínat, v Peugeotu 208 se tento vynález vymkl kontrole. Snaží se tak moc šetřit pohonné hmoty, že vypíná motor i v situacích, kdy ještě nechci zastavit. To tak snažíte vymanévrovat z úzké uličky nebo chcete zajet do těsného parkovacího místa a v té nejkritičtější chvíli, kdy růžek auta těsně míjí patník, se najednou vypne motor. 

Je to k vzteku o to víc, že zatímco systém pro hlídání jízdy v pruzích ma své tlačítko nalevo od volantu a jediným stiskem je vypnutý – nafurt vypnutý – Start&Stop se musí vypínat před každou jízdou a vypínač je pochopitelně ukrytý v menu podmenu třetího menu radiomapy. Je to škoda, protože nebýt této drobnosti, mohl Peugeot z mého testu odejít bez jediné stížnosti, ten týden za volantem pouličního rváče jsem si totiž opravdu užil.

 

Verdikt

Peugeot 208 v této verzi bez zbytečných výstřelků moderní doby teprve opět naplno ukázal ten pravý charakter malého francouzského hatchbacku. Příjemné pohodlné auto se s vyceněnými tesáky a za ryku tříválce vrhá nebojácně přímo do středu městského mumraje a sbírá zde jedno cenné vítězství za druhým. Není na tom nic složitého, nic záhadného, nic z jiných světů, jen se podařilo vyladit městský hatchback tak, aby rychle a správně reagoval na pokyny řidiče. Po pár dnech bude i začátečník se svým Peugeotem jedno tělo a jedna mysl. Otravný Start&Stop systém je tak vlastně jedinou věcí, která kazí jinak perfektní dílo. Peugeot 208 se tak nemusí stydět, svým předchůdcům určitě ostudu nedělá.

Technické údaje

Motor: Přeplňovaný zážehový tříválec 1199 ccm
Výkon: 74 kW (100 k) při 5500 ot/min
Točivý moment: 205 Nm při 1750 ot/min
Převodovka: osmistupňová automatická
Maximální rychlost: 188 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 10,8 s 
Provozní hmotnost: 1165 kg 
Průměrná spotřeba dle výrobce (WLTP): 5,3 l/100 km kombinovaná
Průměrná spotřeba v testu: 6,5 l/100 km převážně město
Cena (208 1.2 PureTech 100 EAT8 Active Pack): 431 000 Kč 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

-1 reagovat
Galveston
17. 4. 2021, 07:17

A zase - tesáky a tlama mastodonta. Sežeru tě! Proč musí malý městský mopslík vypadat výhrůžně? Aby se ho všichni báli? Přečtěte si tohle:
https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/paolo-tummineli/r~dea36f789b7611ebbdfd0cc47ab5f122/

1
Pochtli
18. 4. 2021, 07:49

Souhlas, nasraný agresivní výraz u malého městského samohybu je směšný. Článek taky zajímavý.

0
Moses
28. 6. 2021, 17:18

Presne tak! Ja uz som sa tesil, ze Peugeot s tou modou velkej vycerenej tlamy prestal ale evidentne to bola iba pauza...

-11 reagovat
Galveston
17. 4. 2021, 07:50

A ještě si dovolím jednu připomínku, přivítal bych, kdybyste se pokusili o věcnější přístup k recenzím aut. Zkuste si třeba nadefinovat osnovu v bodech a té se držte. Obvykle totiž nacházím jen mnoho slov, ale málo informací. Plno nepodstatných dojmů a úvod až do půlky recenze. Nesnažte se tolik někoho neurazit. Buďte kritičtí. Neděláte tuhle práci proto, aby vás lidi chválili. Nemusíte pořád dávat najevo, jak milujete auta. Díky.

8
Honza Hamster Křeček
17. 4. 2021, 08:55

Diky za napad, ale takto na Autickari testy nedelame - to by zvladl i robot. A my nejsme roboti.. ;-)

3
Jakub Pospíšil
17. 4. 2021, 09:40

"Neděláte tuto práci..."
Kdyby to byla práce, tak bychom již dávno zemřeli hladem. My tu máme takový malý motoristický magazín, protože nás tím baví trávit volný čas. Rádi se podělíme o dojmy, ale že bychom to chtěli dělat nějak s osnovou, to fakt ne. To je jako říci člověku, který rád hraje fotbal, že by si měl čas na hřišti efektivněji rozdělit, v prvním poločase běhat jen v levé polovině hřiště a v druhém v pravé.

-4
Galveston
17. 4. 2021, 11:06

Ok, pánové, chápu, že jste amatéři a nemáte pohodlné zázemí velkého vydavatele. Nicméně psát podle osnovy není žádné zlo. Kdo tady tvrdí, že osnova má být rigidní a neměnná, svázaná nějakým diktátem. Každý z vás je originální osobnost a máte svůj styl, nebo byste si jej přinejmenším měli najít. Nejsem jediný váš čtenář s pocitem, že píšete všichni stejně, až na Violu. Testujete komerční produkt, který má nějaké vlastnosti, přednosti a chyby. Věcnost není žádné zlo. Tak se pokuste být trochu profesionální. A třeba i kritičtí. Jeremy Clarkson není slavný proto, že ho jeho práce baví, ale proto, že umí být břitký komentátor. Nemusíte být třeskutě vtipní a čtenáře opravdu nezajímá, proč tohle děláte. Zajímá ho výsledek. Takže pevná osnova třeba o čtyřech věcných bodech by vás naučila seriózně testovat, další bod, nebo dva, by mohly být věnovány nějaké vtipné disciplíně, nebo parametru. Nevidím na tom nic špatného. Hlavně se nesnažte všichni psát jako Viola. Ona má talent. O psaní si mnoho lidí myslí, že je snadné a psát může každý. Je to omyl. Znám to, sám jsem autor a moje vlastní texty mě baví nejvíc. Potíž je, že tuhle vlastnost má každý autor...

4
Jakub Pospíšil
17. 4. 2021, 11:14

Nějak bych na to i zareagoval, ale absolutně nechápu smysl toho komentáře. Rozumím slovům, jsou nějak naskladaná do vět, ale sdělení mi úplně uniká.

-4
Galveston
17. 4. 2021, 11:18

Tak nic :-)

7
Vavris Vavrisovic
17. 4. 2021, 11:25

Profesionální.... Autíčkař... V jedné větě... ROFL ???? Hele, ne že by se mi všechny testy líbily, ale vytýkat, že všichni krom Violy píši stejně.. Já teda nevím, ale jestli nějaká vlastnost definovala Autíčkaře od pravěku až po současnost, tak za mě to je právě to, že každý píše "jak mu zobák narostl". Většinou jde poznat kdo to napsal, aniž by jsi četl jméno autora. A jestli máš pocit, že třeba test Jeníka a Dana jsou stejné, tak nabízím za odvoz všechnu slivovici od strýca, protože existuje naděje, že bude taky vnímána stejně jako něco, co se dá pít bez celkové anestezie :D

-4
Galveston
17. 4. 2021, 11:42

Díky, slivovici nemusím. Ale kvalitní whiskey nepohrdnu. Ale stačí víno, teď mám ve sklence moselský ryzlink. Proto jsem taky tak odvážný a dovoluju si. Alkohol rozvazuje jazyk. Chlapci, let´s be friends, moje přátelsky míněné rady klidně ignorujte. Co na tom záleží...?

3
Vavris Vavrisovic
17. 4. 2021, 12:38

Vůbec nemám v plánu se přít, ale tato subjektivně vnímaná věc mi přišla natolik objektivní, že jsem zde musel zanechat koment :D

5
Honza Hamster Křeček
17. 4. 2021, 13:26

Neco jako osnovu samozrejme kazdy clanek ma. Kdyz se na ten test podivas, tak:
1) predstaveni modelu a zasazeni do kontextu
2) exterier
3) interier
4) jizda
5) zaver
A kdyz si projdes vsechny moje testy, zjistis, ze tohle se tam opakuje porad dokola. Ale o to vic jsem rad, ze se mi to dari delat tak nenasilne, ze to ctenar ani nepozna.
Jinak auta pro me vzdycky byla o emocich a pocitech a na tom nehodlam nic menit.

Toliko exkurz do taju autickarovy kuchyne.. :-)

-4
Galveston
17. 4. 2021, 14:02

Mír s tebou, bratře. Právě mi hrají z vinylu Elbow and the BBC concert orchestra. Ryzlink došel, nahradilo ho chardonnay z Argentiny. Souhlasím úplně se vším!

0
Kuře
17. 4. 2021, 15:14

Lehce off topic, Vavris, slivovici od strýca beru...;)))

0
Staromil
17. 4. 2021, 18:25

Na Autíčkáře chodím číst hlavně o pocitech a emocích z aut i všeho kolem nich, životě s nimi a s přesouváním se z místa na místo účelové i pro zábavu, a to popsaných převážně velmi čtivě, s nadhledem a vtipem, kde jsou k tomu pak i nějaké ty základní informace a údaje o tom "komerčním produktu". Typové katalogy a odborné rezenze a testy aut si mohu, pokud budu u některého pak chtít, přečíst i jinde, nebo třeba i hlavně jinde...Vlastně mě zde skoro více baví číst o autech, které už tu s námi dávno jsou, nebo dokonce už byly a skoro nejsou a jak se jezdilo nebo jezdí s nimi. Většinu z nich si ani kupovat nechci, nebudu, nebo si je nemohu dovolit, či se s nimi svézt (tak si o tom alespoň počtu od toho, kdi tu možnost má...) a je to prostě zajímavý kus světa techniky, který není jen o technologii, kladech a záporech...
Takže se asi shodnu jen v tom, pánové jistě prominou, že články od Violy jsou u mne vždy o trochu výš...:-))...

1
M
18. 4. 2021, 10:38

asi off topic: ta nova 208 je fakt pekna a vyborne sa predava. Mozno podobny pribeh ako 206

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte