Devadesátá léta nebyla v podání evropského Fordu zrovna obdobím, které by si dal do výkladní skříně své historie. Celé portfolio bylo poznamenáno snahami o úspory a trpělo na prachbídnou antikorozní ochranu. Fiesta prožívala velmi dlouhý životní cyklus oživený pouhým přepudrováním staré generace do kulaté podoby. Scorpio ve variaci amerického klauna se stalo naprostým propadákem. První Mondeo, zamýšlený to přelomový nástupce Sierry, bylo sice uživatelsky výtečné a stalo se autem roku, nicméně se do něj s chutí zakusovala rez. Vrcholem všeho pak byl Escort mk.V – VII, pojízdná hromádka podřadného automobilového neštěstí s podprůměrnými vlasnostmi. Pokud slavná značka s modrým oválem ve znaku neměla sejít z piedestalu automobilových lídrů, muselo se stát něco velkého. Což se nakonec skutečně stalo a Ford za velkých investic a maximální snahy konstruktérů začal psát na konci minulého milénia období, které si naopak do výkladní skříně dá na velmi čestné místo. Na nové generaci vozů vytesaných ostrými linkami designu new edge si dali u Fordu vážně záležet, čehož byl nejzářnějším příkladem geniální Focus Mk.I. Hned v závěsu však následuje Mondeo Mk.III. A protože jedno hranaté Mondeo v karosářské verzi určené pro převoz rakví (jak s oblibou říká manželka kombíkům) se na čas zatoulalo i ke mě domů coby baby-transporter, mohl jsem jeho propracovanost nasát vskutku dokonale.
Mondeo Mk.III se světu představilo v Paříži léta páně 2000. Hlavní konkurent z Vlkohradu tehdy točil akorát polovinu životního cyklu, takže Mondeo mohlo tít do živého a manažerský vůz od Fordu skutečně dal Passatu co proto. Design byl umírněnější než v případě kompaktního Focusu, new edge linky daly Mondeu dynamicky-elegantní vzezření. To nejlepší však bylo skryto pod karoserií. Je čas přeskočit do současnosti. Kombík černý jako uhel a osazený pod kapotou raným přímovstřikovým pokusem zvaným 1.8 SCI mi pořád stojí pod okny. Na zadním sedadle má dětskou sedačku okolo které se nalézá plno drobků, zbytků papírových kapesníků a tělesných tekutin nejmenovaného pidiVavrise, vnější plechy jsou také zapraseny všelikým bordelem a v kufru je obtěžkán kočárkem. Hned vedle něj stojí zbrusu nová firemní Octavia Combi 2.0 TDI, čístá zvenku i uvnitř, mladší o téměř 200 tisíc kilometrů… Pan Mondieu by se měl zahanben krčit před novým, byť o třídu nižším sokem. Možná mi to má za zlé a proto se teď marně snažím dostat jeho fotky z havarovaného pevného disku, leč ve skutečnosti se nemá proč stydět. Nebýt lehce dýchavičného motoru a deseti letům rozdílu věku a s tím souvisejícího opotřebení, měla by to Octavia v roli primárního rodinného přibližovadla hodně nahnuté.
Čím to je, že se Mondeo mk.III stalo nenápadnou ikonou své doby? Fordu se podařilo skvěle zkombinovat prostor, praktičnost, komfort, jízdní vlastnosti a uživatelskou přívětivost. A v případě vozů po faceliftu se k tomu všemu přidal také velmi příjemný a kvalitně zpracovaný interiér. Úplně první věc, kterou na Mondeu začnete vnímat, je prostornost. Třetí inkarnace Fordu střední třídy byla jedním z prvních pionýrů, kteří rozměry a rozvorem začli bobtnat do hodnot běžných spíše pro auta o třídu vyšší. Rozvor dosahoval hodnoty 2745 mm a kombi přerostlo 4800 mm délky. Když si uděláte za volantem pohodlí, zbyde za vámi pořád spousta místa a navíc v tom bazénu úplně vzadu můžete mrtvoly stohovat do komínků. To nejlepší však nastane po nastartování a rozjezdu. Člověk by od otesánka, který pojme všechen balast, co si člověk navymýšlí, očekával poněkud težkopádnou jízdu. Jenže Mondeo se nějakým zázrakem pasuje do role zesměšňovatele soudobých Passatů, které umí jezdit kudykoli, pokud cesta vede rovně. To ve Fordu zkrátka jen otočíte volantem, skrze který mimochodem proudí k rukám všechny potřebné informace o stavu vozovky, a rozložitá karoserie začne měnit směr s ochotou tanečníka samby. On v tom bude určitě nějaký háček a přes díry to bude strašně mlátit, popřípadě klepat posádce ledviny, ne? I prd, velebnosti… Ať se do cesty dostane obvyklý okreskový rygól, hrbolatá cestářova pomsta nebo příčný práh, McPherson i zadní čtyřprvek si s danou překážkou poradí s takovou samozřejmostí, že mě to pokaždé přinutí se zle šklebit na aktuální výtvor z Mladé Boleslavi. Připomínám, že Mondieu má najeto 197.000 km, drahá Octavie…
Aby toho nebylo málo, Mondeo dokáže být i tiché. Alespoň v našem případě, kdy osmnáctistovku SCI doplňuje šestistupňová převodovka, omezuje komfortní dálniční rychlost nedostatek výkonu motoru, rozhodně ne palubní hluk. A nejhorší je, když se s černým valibukem dostanete po absolvování všech rodinných povinností někam k zakroucené cestě. Mondeo se ukáže jako pravý hinduista, převtělí se do schopného kupé a začne šmikat jednu zatáčku za druhou, div při tom udrží zadní nápravu za tou přední. Čemuž sekunduje přesná převodovka… Stručně, Mondeo mk.III je prostě boží a kombinuje přesně ty vlastnosti, které běžný Franta uživatel s trochou zájmu o automobilismus může požadovat. Aby se však nezdálo vše naprosto ideální, je třeba zmínit i ty stinné stránky. Začnu tím nejmenším – u našeho SCI mě deptá mizerně naladěná elektronická klapka, která dělá z plynového pedálu podivnou houbovitou věc bez jakékoli progrese. Benzínové motory obecně pak působí lehce zakřiknutým dojmem, což platí i pro vrcholné šestiválce. Diesely si nevysloužily zrovna úžasnou pověst, co se spolehlivosti týče. No a brzdy jsou tak tupé a “účinné”, že byste při dráždění točitých silnic měli v prvé řadě myslet na posádku a až poté na nějaké opičákování a to platí obzvlášť u verze ST220.
Jenže má to nějakou šanci zmírnit cosi z veskrze pozitivních cekových dojmů? Těžko. Hranaté Mondeo je mimořádně povedený vůz, který dopřeje za málo peněz a nízké ceny servisu spoustu rodinně laděné muziky. Fordu se vše do značné míry podařilo zopakovat v následující (snad ještě agilnější) generaci. Aktuální mk.V však již hraje na zcela jinou globálnlí notu rezignující na sportovnost podvozku. Je vážně škoda, že Mondeo mk.III pomalu odchází do automobilového důchodu a dožívá svá poslední léta jako ‘bezúdržbový’ mezek těch nejchudších skupin obyvatel. Byl to výjimečný zástupce střední třídy.
07. října 2016, 09:30
0
V rodině máme kousek z roku 2004, tzn. po faceliftu, natočeno přes 350k a s proklínaným 2.0 TDCi po kapotou. Momentálně má funkci třetího auta a víceméně se s tím jen převáží bordel a čeká se kdy tam klekne něco, do čeho už nebude mít význam investovat (mimo jiné je tam původní turbo, spojka atd.). Neříkám že to je v 1A stavu, začíná být prostě takové celkové rozbředlé a kovomorka je pomalu ale jistě na postupu, jenže v době, kdy plnilo službu hlavního rodinného auta, bylo snad nejlepší kombinací jízdních vlastnosti, prostoru a spolehlivosti kterou jsem kdy doma měl.
07. října 2016, 10:05
0
Mám 2005 kombi s 2,5 V6 automat na LPG a je to super pracant :) druhé z nemecka dovezené na diely, pri 250 000 šla srať prevodovka ale inak všetko slušne funguje :)
07. října 2016, 14:54
0
Mam to same z roku 2005. Ma to uz vyresenou korozi spodnich hran dveri a lepsi brzdy. Skvele auto. Obcas jezdim novym supem a octou. Posadit se do Mondea je vzdy jako balzam. Pohodli, prostor, zatah, zvuk, jizdni vlastnosti... no mohlo by to mene bumbat ale za tu radost mi to stoji.
07. října 2016, 11:38
0
Oooo konečně se i zde dostalo Mondeu zasloužené chvály. Mám aktuálně již čtvrtý kousek, začínal jsem na 2.0TDCi a pak přesedlal na 2.2TDCi a musím říct že mě to auto uchvátilo a asi i z toho vzniklo to že mám již čtvrtý kus. Vždy jsem měnil kvůli výbavě a lepšímu stavu :-) Poslední kus jsem koupil po prvním majiteli z ČR, najeto krásných a doložených 280000km. Auto je jak z venku tak zevnitř v super stavu, pominu li nějaké škrábance od spoluobčanů. Teď jsem tedy měnil přední pružiny a tlumiče + zadní ložisko, ale byly ještě původní tak na to už má nárok. To auto mě nepřestává fascinovat svou univerzálností, přesně jako píšeš. Jedu s rodinou na dovolenku, tak naložíme plný kufr, dvě autosedačky a valíme pohodičku v komfortu, po dálnici má 2.2TDCi sil dost, když na to přijde tak si konkurenci hledá ztěžka... no a když si vyjedu sám na nějakou ze svých oblíbených tras, tak se dá užít spousta zábavy za volantem, kdy auto poslouchá stejně dobře jako bývalý focus 1gen který jsem kdysi mýval... Prostě víš co se děje pod koly, každý kamínek se ti poslušně hlásí, ale umírněně aby neobtěžoval jen abys o něm věděl.... Je radost s tím jezdit a doporučuji každému kdo jej chce, ať se dívá po 2.2TDCi, má to sice o pár deci větší spotřebu než dvoulitr, ale dynamicky je to impozantní motor
07. října 2016, 11:40
0
BTW pobavilo mě když si známý chválil svou octavii 2 jak je spolehlivá, že zatím měnil jen ložisko a pružiny přitom má najeto jen 80000km :-D nebo druhý když mi ukazoval kožené sedačky Superbu 2 po 160000km,vypadaly jakoby měly najeto jednou tolik...
07. října 2016, 13:03
0
Tak ony dost mozna mely najeto jednou (dvakrat?) tolik =D
07. října 2016, 11:43
0
Máme doma 2004 Sci (najeto asi 200t.), kromě motoru, který je napřesdržku dýchavičnej - je to EKO verze, která splauje chudou směs, to v článku není zmíněno (byť má poměrně vysoký výkon na atm. 18 - 96Kw/6000ot., tak má bídný krouťák 175Nm) a ještě jakýsi EKO režim, který pod 3200 ot dává snad polovinu výkonu, pak je znatelný nárust...Do konce a naložen se často nedá jinak než za 3 a plnej:D
Kromě motoru je to super a vždy se s ním rád projedu.. přesně jak píše autor.. Mám funglovku Octácku3 (služ) a oproti mondeu mi to vevnitř přijde jak v dodávce.. MOndeo je jak babičky obývák (Sedačky jak křesla, dřevěné obložení, analog hodiny...) sedí se v tom moc příjemně a ten podvozek a řízení je fakt super, lepší než nová OCT...
07. října 2016, 11:50
0
V článku toho není zmíněno spousta, ten text by se dal natáhnout desetinásobně :-) Jinak to s tou trojkou a plným znám velmi důvěrně. Horší je, že na čtyřku a plný už to ve středních stoupáních přestává akcelerovat úplně, takže maximální rychlost je v těchto pasážích omezena na nějakých 120. Ale zbytek auta za to stojí a navíc to SCI vážně moc nežere.
07. října 2016, 13:46
0
Tak proč to nenatáhnout? ;-)
07. října 2016, 13:50
0
Měl jsem liftback, 2002, 2,0 Duratec. Trhač asfaltu to nebyl, ale nad 3500 otáček to citelně ožilo a táhlo až do omezovače. Prostě klasická atmosféra. Podvozek byl neskutečnej, kvalita interiéru před FL ale nic moc. Batožinový prostor liftbacku byl moc dobře přístupný a hodně krát jsem si blahořečil, že jsem Mondeo koupil, když se nám pak narodila dvojčata a dvojkočárek se tam vlezl bez nejmenšího zaváhání (k tomu dle potřeby několik cestovních tašek a kufr). Kdyby tomu nehnili spodky dveří, tak bych si ho snad nechal doteď
07. října 2016, 14:49
0
Taky jsem měli jednoho kombíka, 1.8 92kw s LPG, parádní svezení za 10l plynu, motor lenoch - musí se holt točit. S autem naprostá spokojenost, ale byl to model předFL navíc v blbé barvě a dost to hnilo, tak šel z domu.
07. října 2016, 15:26
1
Myslím že mk2 taky nebylo špatný mondeo. Táta s ním jezdí doteď a díky garážování zespoda vypadá jako nový. Má od výroby recaro sedačky, V6 a nedávno se mi táta svěřil že je mu mutno z představy, že to auto jednou dojezdí. Ta V6 by se svým objemem 2,5l mohla sice dávat víc než 125kw, ale za to dělá čest svému jménu Duratec a má pěkný zvuk. Navíc jsem jich v USA potkal víc než pár :D a to všichni víme jaký mají američani vztah k obyčejným starým autům.
07. října 2016, 17:08
0
Pár vzpomínek na staré časy.
http://moje.auto.cz/Skipper/ford-mondeo.html
07. října 2016, 19:57
0
Jé, nejsem sám kdo svému autu říká Mondieu :D. 1.8 92kw, liftback, 2006 rok. Absolutní spokojenost až na výkon, ten prostě chybí :D na svižné svezení stačí, ale předjíždění už je třeba promýšlet. S článkem souhlasím na 100% :) Pohodlí, dobré jízdní vlastnosti a když na to přijde dá se v něm aj přespat :D
07. října 2016, 20:03
0
Kdybyste někdo chtěl Mondeo 3.0 V6 150kw kombi s LPG z roku 2007 (snad z posledního měsíce, co se mk.3 vyrábělo), tak zrovna jedno prodávám: https://auto.bazos.cz/inzerat/66129679/Ford-Mondeo-combi-30-V6-150kw-rok-2007-s-LPG.php
08. října 2016, 12:30
0
Přidám se k blahořečení. Měl jsem 2,2 TDCi Ghia kombíka z roku 2006. Bylo to naprosto dokonalé auto. Asi nejlepší kombinace spolehlivosti, praktičnosti a zábavy, co jsem kdy měl...
09. října 2016, 00:47
-1
No podědili jsme Mondeo kombi 2,0 TDCi a upřímně se jedná o jedno z nejhorších aut, co jsem měl v ruce... Je fakt že je na pokraji smrti, ač na tachu svítí 150tis, jistě má mnohem více. Dalším faktem je, že nemám rád dlouhá velká auta a nafťák je pro nás zbytečný, takže už sháním něco adekvátnějšího. Ještě že mám pro sebe Swifta a Wartburga :-D
09. října 2016, 07:56
0
Jak se mu to projevuje? Proč nejhorší?
11. října 2016, 09:56
-1
Je to dane hlavne jeho opotrebenim. A proste se mi s nim nejezdi dobre. Cekam kdy se zase neco vysere, o hur na motoru. Zatim jsou v haji brzdy, utrzenej silentblok prevodovky, tece tlumic a ty zbyvajici to maji taky za sebou, je tam nejaka vule, pneumatiky stary jak Jeruzalem, zkratka dedictvi... A investovat se mi do nej nechce, proto se uz ohlizim po necem jinem. Hlavne teda nebavi me v nem jezdit, hnusnej zvuk naftaku, dlouhy to je, ze nedohlidnu.. Kazdemu se libi neco jineho, a nikomu to neberu, ale me Mondeo nepresvedcilo a jine urcite nechci.
12. října 2016, 14:20
0
Takze "v haji brzdy, utrzenej silentblok prevodovky, tece tlumic a ty zbyvajici to maji taky za sebou" a proto je mondeo spatne auto a nepresvedcilo =D Chapu ze se nemusi libit vzhled, velikost, nafta atd, ale za to ze mas zniceny kus model jako takovy prece nemuze.
13. října 2016, 23:05
-1
Ano, vždyť to i tak píšu. Hned v první větě. Ale i když si tyto nedostatky odmyslim, tak mě nijak neoslovuje. Je velký, hlučný,smradlavý a není to krasavec. Ale věřím tomu že mnohým naopak vyhovuje.
09. října 2016, 19:41
0
To o těch devadesátkách bylo docela zcestně napsaný, skoro až diletantský.Ford měl to desetiletí dobře nastavenej kurs.....MKIII je dobrý auto, bohužel umírají na majitele, kteří je dojíždí skoro po pěti letech stáří, přitom díly nejsou nijak drahý, ale stejně ta auto nedostávají skoro ani minimum.Nemluvě o spoustě stočenejch kárách....
09. října 2016, 20:30
0
Hmmm, když jsem si to pročetl znovu, musím kajícně přiznat a nasypat si popel na hlavu, že jsem se asi nechal při psaní úvodu poněkud unést a ten text byl vážně docela zavádějící a nějak prošel editačním sítem bez korekce. Tudíž jsem úvod upravil.
10. října 2016, 14:57
0
Breakthru máš recht ale zvpomeň zelený "Všechnošpatně" jak dobře slouží/lo a kolik stálo.... Pro nás chudý/lakomý motoristy jsou takový auta požehnáním :-)
10. října 2016, 21:20
1
Nejbytelnější Ford je ten,co má poháněnou zadní nápravu:)
12. října 2016, 21:53
0
jo jo už 3 a půl roku mě v tom škopek utvrzuje
10. října 2016, 14:52
0
S několika mkIII sem jezdil a to ve všech karoseriích. Mimo jiné i SCI spřažený s automate a plynem... zní to jako tragédie.... no ale není to auto mu neskutečně sedělo. Snad jen že k tomu automatu by mi sedělo měkčí odpružení který je s jinýma motorama a hlavně převodovkama naprosto geniální.
10. října 2016, 21:29
0
Vavris Vavrisovič:OK, ono na modrej ovál se dneska kouká špatnou optikou.Spousta lidí srovnává třeba esco s GIV, ikdyž o rok později přišel fok a esco jen dojíždělo.Fiesta pořád byla dobrá kára, třeba Polo nebo Corsa nebyli o nic lepší.Mondeo a Passat se tradičně střídají v půlce životnosti konkurenta.Vždycky je ten druhej o krok napřed.Do toho Cougar, Puma,KAčko a nebožtík Scorpio..No a nesmrtelnej Transit.....V tý době to byly dobrý auta, jen je těžký dívat se na ně jako na sežraný plečky, což dokazuje to, kolik se jich sem dovezlo, samozřejmě rozbitejch....Vyrůstal jsem v tomhle kolotoči.Poptávka byla tenkrát ohromná.Otec vozil Fordy a jen v naší rodině bylo cca 30 escortů a orionů....Ghia, metalický barvy, RS křídla,hliníky a vůně fordích plastů.Krásná doba....
10. října 2016, 21:54
0
Dodnes vzpomínám na ST220 kombi, nádherná kombinace sporťáku a pohřebáku :) Skvělý motor, plynule táhnoucí skoro od volnoběhu. Provozní náklady (+ spolehlivost) nebudu komentovat, to se sem teď jaksi nehodí...