načítám data...

O rolích aut v garáži

Podle některých je Golf GTI ten nejlepší hot hatch a podle jiných je zase naprosto marný. Přitom všichni mohou mít pravdu. Proč?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Určitě to znáte. Debaty na téma “jaké auto je nejlepší” bývají nekonečné a bez jakéhokoliv konsenzu. Na příkladu adorovaného i nenáviděného koncernu, lze krásně demonstrovat, jak se liší vnímání a uvažování lidí. Nadšenci zpravidla nemohou vystát uniformitu a až germánský smysl pro povinnost, který z vozidel Volkswagenu občas čiší, oproti tomu si většinová množina kupců chválí ergonomický “pořádek”, který na palubách koncernových vozů bez výjimek vládne a také si lebedí nad celkovou samozřejmost jízdy. Vlastně oceňují to, že se auto při přepravě snaží být co nejvíce neviditelným a nerušivým. Že je pro někoho nudné? Proč by je to mělo zajímat? Jenže jsou i případy, kdy se podobně smýšlející nadšení motoristé, pro které je auto něčím víc, než dopravním prostředkem, mohou dostat do sporu. Člověk má totiž tendenci vnímat svůj pohled na svět jako ten správný pohled a své poznatky a úsudky transponovat i na druhé. Někdy to dojde tak daleko, že skončí uvězněn v kleci ukované svou vlastní myslí. Jak k tomu dojde?

Vezměme si na pomoc opět koncern a již v perexu zmíněný Volkswagen Golf GTI. Legendu. Tátu všech hot hatchů. Golf GTI si již od svého zrodu drží nastavené linie. Nesnaží se být maximálně sportovní. Neusiluje o překonávání okruhových rekordů. Nemá za cíl vyvrhnout po každé jízdě z kokpitu benzínového blázna v záchvatu radostného smíchu. Jen se snaží vybalancovat (a s výjimkou třetí a čtvrté generace se mu to i dokonale daří) to odvěké dilema ostrých hatchbacků tak, aby denní použitelnost přídavkem výkonu a sportovnosti prakticky neutrpěla. Pro jedny to je gró hot hatchů, pro jiné náznak nudy a slabošství, protože nasupený hatchback má přece vypadat jako Mégane RS nebo Civic Type-R. Spor je na světě. Nemohou mít ale vlastně všichni pravdu? Hot hatch může být totiž hercem více rolí. Někdo jej může používat jako universála pro všechno a pro jiného představuje pouze denní mulu, která pobrala cosi charakteru a jízdních schopností, zatímco pro chvíle skutečného volna čeká v garáži nějaké placaté peklo. Pak logicky nastává rozpor, protože pán z příkladu číslo jedna třeba hot hatchi rád promine trochu méně místa či kultivovanosti výměnou za dravou povahu a mimořádnou zábavnost, zatímco pán číslo dvě očekává pouze určitou míru výkonu a ovladatelnosti a jinak vyžaduje zejména každodenní nenucenost, protože když bude chtít tropit opičárny, sedne za volant něčeho úplně jiného. Zkrátka, pro každého majitele hraje auto trochu jinou roli. Člověk, který má v garáži místo pouze pro jeden kompromisní vehikl bude vnímat kvalitu automobilů úplně jinak, než individuum, které na ně pohlíží z perspektivy kapitána malé soukromé flotily.

Spolu se stoupajícím počtem aut v garáži se pak úměrně zvýrazňuje jeden zajímavý paradox. Totiž auta, běžně vnímána jako iracionální, mohou reálně být pro onoho konkrétního člověka mnohem racionálnější volbou, než auta na první pohled jendoznačně racionálnější a ospravedlnitelnější. To je ale děsně byrokratická definice, co? Zkusme to raději rozvést na příkladu. Redakční kolega Dan se před časem svěřil, že by si rád pořídil nějakou hračku s rozumnou cenovkou i provozními náklady a do redakčního chatu nám začal házet odkazy na inzeráty ojetých hot hatchů. A hot hatch je výborná cesta, jak se pobavit a přitom nezruinovat. Přesto by byl ostrý hatchback v Danově případě absolutní nesmysl a to právě pro svou schopnost být kompromisním a rozumným autem. Proč? Protože Dan už doma má 4 předokolky, z nichž jedna by se dala nazvat warm hatchem a pořízením staršího hatchbacku, byť sportovního nebo dokonce ostrého, by si pořídil jen pátou variaci na bábovku, kterou už čtyřikrát jedl. V jeho flotile zoufale chybí rozmanitost a prakticky jakýkoliv sebenesmyslnější křáp by mu reálně přinesl více užitku a radosti, než onen levně servisovatelný hatch, jenž by byl jen dalším angličákem do série.

A tohle není ojedinělý případ. Je překvapivé, jak často se člověk chytí do své vlastní pasti racionálních intrik a uplete na sebe bič ekonomické prozíravosti. Zmínil bych ještě kolegu z práce, který moc chtěl Alfu 159 JTD a když si ji koupil, usmyslel si, že ideálním víkendovým doplňkem k ní bude Alfa GT…   1.9 JTD…  Místo toho, aby si k mikrovlnce pořídil gril, přikoupil druhou mikrovlnku. Sice stála méně, než by vyšlo postavení grilu, ale reálně vyhodil peníze za věc, kterou už měl a vlastně vůbec nepotřeboval. Tak moc přemýšlel nad tím, aby ho to nevyšlo moc draho, že se o peníze prakticky připravil sám. Proto čím víc máte v garáži aut, tím méně by mělo být místa na kompromisy a naopak tím více by každé auto mělo být specializované nebo prostě jednoduše jiné, než ta ostatní. Třeba bude naprosto nepoužitelné, bude žrát jako tanker, bude rozmařile opulentní, zoufale zastaralé nebo minimalistické a prťavé, ale právě tím do vaší garáže přinese něco svého, něco navíc a stane se racionálním. Bude umět plnit jiné role, než jeho plechoví kolegové a nestane se jen dalším levým gumákem (pražská klika mi to slovo jistě chce zeditovat, ale napsat “levou holinku” by má ostravská duše prostě nesnesla ), nad jehož výhodnou koupí se Jaromír Hanzlík rozplývá ve Slavnostech sněženek. BMW 330i dává ultimátní smysl pro někoho, kdo hledá charakterní přepravník pro každou příležitost, avšak je mizernou volbou, pokud si jej někdo chce pořídit jako sportovní víkendovku třeba k Lexusu IS. 

Proti gustu samozřemě není dišputátu, takže vám vaše volby nemohu brát. Avšak zkuste o tom zapřemýšlet. Třeba může být Smart v konečném důsledku vážně mnohem užitečnější, než malý kombík, jehož prostor a zadní dveře byly vyždadovány z důvodu “co kdybychom náhodou někdy někoho vezli” a off-road pickup si s partou primtivních kamarádů a zásobou alkoholu na solidní víkendovou otravu v divočině poradí daleko lépe, než vyumělkovaný kompromisní crossover. Anebo zjistíte, že vyplavovač adrenalinu vlastně nemusí mít zadní sedadla a schránku před spolujezdcem a k absolutnímu štěstí potřebujete zcela strohý Caterham. A až se vám bude Golf GTI zdát jako příliš rigidní zástupce své kategorie, nezapomeňte, že  z pohledu jiného člověka může být Golf GTI vážně super hot hatch a ne jen “nudná a sterilní” kopie Méganu RS.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

jc
29. června 2016, 08:05
0

Hezky napsane, nelze nez souhlasit. A nektere ty "co kdyby" vazne dokazi promarnit sanci.

reagovat
piwel
29. června 2016, 09:32
0

moje řeč :) místo jednoho auta na všechno, radši víc aut na "konkrétní" užívání :) věci se mají dělat pořádně, ne polovičatě, takže místo, řekněme, Nissanu [Kaškaj] který je typickou automobilovou "holkou pro všechno" budu radši mít staršího Patrola, Primeru a 180SX...třeba :)

reagovat
BigBang
29. června 2016, 10:42
0

Akorát „Kašlej“ dokáže z části splnit, co bys požadoval od Primery, ale absolutně nic co bys chtěl od Patrola a 180SX...

Snowman000
29. června 2016, 10:02
0

Amen!!!

Preto bode uplne dokonaly univerzal E46 325i nahradeny dvojkou: Yeti 1.8 TSI a MX-5 1.8 NBFL ;)

reagovat
To
Tom
29. června 2016, 13:49
0

Kdy, kde, za kolik, v jakém stavu, touring, automat, vybava??? :) Žena mě asi zabije, ale mě ta OII od začátku nebaví, i když jsem ji měl tehdy za dobrou cenu a znal jsem historii... :(

Vavris Vavrisovic
29. června 2016, 19:44
0

Už i ty, brute? :-) A proč zrovna NBFL? Nejmíň místa, největší potenciál ke korozi.

Snowman000
29. června 2016, 22:10
0

Tom: Uz neskoro, uz je tyzden z domu ;) Bol to sedan, rwd, manual...no posledneho polroka absolutne nevyuzity, kedze sluzobak a kedze najlepsie sa aj tak citil v 200+ na dialnici...

Vavris: No jo no uz aj ja...ked vy ste tu s tou MX-5kou furt nedali pokoj a k tomu sa objavi jedna s nechytenymi nosnikmi a latkovymi sedackami...uz stacilo len 5 minut za volantom a bolo rozhodnute ;)

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
29. června 2016, 13:39
1

A pro my mame jedno full size SUV, jeden dvoumistny roadster a jednoho veterana. :-)

reagovat
Trinom
29. června 2016, 16:37
0

Smysl to dává, ale HH pro mě nedává moc smysl, protože bych se asi brzo vybodoval. K utvrzení mi stačilo pár nízkých přeletů přes republiku minulý víkend s černobílým Skrčkem (naštěstí beze ztráty kytičky). Provozovat to častějc by asi nebylo rozumný.
Mnohem víc mi sedí hravé zadokolky, ideálně nějaký pohodlný sedan, či kupé. Obvykle to má plavnější podvozek, takže člověk ani nemá takovou tendenci prasit :-D

reagovat
M P
29. června 2016, 17:42
0

Taky shledávám zábavnějším svezení v hravém, třeba i podmotorovaném voze, než pilotování chladně efektivní, vysoce výkonné věci, ale já se pobavím i za volantem Fiatu, takže asi nejsem to správně měřítko :)

Trinom
29. června 2016, 17:45
0

Výkon bych do toho netahal, neb prodriftovat prakticky celý Masarykův okruh v Challengeru Hellcat je něco, co se mi vážně velmi líbilo :)

M P
29. června 2016, 18:26
0

Na to asi nemám řidičský skill. Teda určitě nemám.

BobAsh
29. června 2016, 19:03
0

Driftovat v Hellcatu je jednoduchý. O dost jednodušší než v něčem co nemá výkon.

M P
29. června 2016, 19:43
0

Jednoduché pro člověka co to dělá. Já to nedělám :D

Se
Sedrik
01. července 2016, 13:20
0

Měl jsem Focus ST 225 a rozhodně to nebyla nuda - naopak. V té době jsem neměl se zadokolkou žádné zkušenosti, ale vodit STčko po okresce byla radost absolutní.
Pravda je to s tím, že je člověk pořád jednou nohou v kriminále - v MX-5ce člověk sakra vnímá, že jede 100 km/h (hlavně bez střechy). V HH je 100km/h většinou tak na rozehřátí. Mám teď stejný pocit (325xi), ale mě drží zpátky váha - musím se odnaučit breaking pointy na "mých" okreskách jak jsem je měl zažitý s Miatou :)

M.
M.D.
29. června 2016, 17:36
0

jj naprostý souhlas s autorem! a proto na bezne ježdění Mondeo IV 2,0i, o víkendu a pěkném počasí MX5 NCFL a M3 E46 man

reagovat
sp
spooon
29. června 2016, 19:52
0

tak tak, proto mám kombinaci MX-5 NB a Focuse. Ale nevím, co si případně dokoupit třetího...ideálně nějaký plechcup speciál, ale aby byl odlišný od Focuse...něco malýho?
http://www.sauto.cz/osobni/detail/subaru/justy/16878755?goFrom=list

reagovat
Gastronome
29. června 2016, 21:01
0

Univerzalni auto je nesmysl. Nerikam, ze neexistuje, ale vic meneucelovych aut vyjde levneji.

reagovat
PeterLuk
29. června 2016, 21:36
0

Súhlasím. Ale nie kvôli finančnej otázke, tentokrát. Pokiaľ je niečo (skoro) dokonalé, môže sa stať že to začne byť trochu nudné. Rovnako, ak s tým človek prichádza do kontaktu každý deň. Je to tak so ženami, je to tak s autami. Dnes máme kombíky, ktoré sú rýchlejšie než superšporty zpred 30 rokov a pritom odvezú viac ako vtredajšie kombíky. Nieje to ale trochu nuda? Ostatne, keď má auto trebárs drahý benzín či servis, alebo hrozný komfort, tak nato síce človek môže nadávať, ale o to viac si každú jazdu váži a užije.

Gastronome
29. června 2016, 21:40
0

Hlavne mit na denni jezdeni opravdu rychle auto, coz dnes HH a jejich kombi varianty jsou je k prdu...Kdyz jezdit rychle, tak po dalnici, kde to ma opravdu prinos, po okresce je ucel se spis bavit a tam bohate staci neco kolem 80kw/t , majitele miat a eight-six a starejch HH to moc dobre chapou.

PeterLuk
29. června 2016, 22:31
0

To je tiež pravda. :) Pomalé auto/svižné auto, ktoré si člvoek užije na bežných cestách môže byť viac, ako autom, ktoré je rýchle ale jeho potenciál človek nevyužije.

Goldies
29. června 2016, 22:02
0

Uzasnej clanek! Klobouk dolu! Presne kvuli tomuhle typu clanku sem chodim :-)

My to mame doma jednoduchy:
Manzelka Honda Civic 8g 5dv 1.8 Vtec s robotickou prevodovkou - idealni auto pro jeji 15km dlouhy cesty do prace s dvouma prckama a poskakovani v kolonach
Ja mam Nissana Pathfindera, nafta, manual a v podstate nesmyslny auto - na dalnici pomaly, ve meste uskakany a na parkovani slozitejsi, do terenu tezky... Ale proste ho miluju :-)
No a pak vikendovka MR2 na blbnuti, kde fakt neresi kolik to zere, hlane ze to jede :-D
A nakonec na skakani po meste a rychle nakupy scooter :-D

Vubec nevim jak bych tohle nahradil jednim autem :-D

reagovat
sp
spooon
30. června 2016, 19:50
0

dieselovou octávií!

Goldies
30. června 2016, 21:49
0

Jen vaham mezi liftbackem a kombi :-D

piwel
02. července 2016, 13:47
1

Oktávku jedině f dehtu, na hlínách a f kombajnu ! Ta žere míň, víc jede a líp drží než sedan, voe! :D



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem