logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Novinky

Nový Citroën ë-C3: Francouzské Ratatouille s vůní Kari

Citroën C3 se představuje v nové generaci a výrobce se chlubí tím, že je to první dospělé a v Evropě vyráběné elektrické auto s nízkou cenou. Jak se mu to povedlo?

Nedávno jste si mohli přečíst můj test legendárního Citroënu DS , ve kterém jsem popsal, jak moc úžasný a dokonalý je. Musím uznat, že po osobním setkání s ním už z něj budu na větvi asi vždycky. Nicméně ač vám dnes znovu přináším článek o autě tohoto výrobce, historické to tentokrát nebude. Naopak, právě si čtete řádky o modelu ë-C3, teprve tento týden představené čtvrté generaci oblíbeného městského hatchbacku.

Rovnou uvádím, že zde nechci vést diskuzi o tom, jak moc se v průběhu let změnil charakter značky. To by bylo na dlouho, došlo by ke ztrátě mnoha internetových životů a stejně by to nikam nevedlo. Citroën v současném pojetí prostě vyrábí jednoduchá auta dostupná širokému okruhu lidí. Technologií ubylo, protože je zákazníci stejně většinou nechtějí (třeba v druhé generaci C5 se prodalo víc kusů s konvenčním odpružením než s koulemi). I já se s tím učím žít, co mi zbývá?

zdroj: Citroën

Místo toho bych se chtěl zaměřit na nejvíc fascinující aspekt nového vozu a jak je možné, že se ho automobilce povedlo dosáhnout. Je to totiž vlastně pecka, které se až nechce věřit. Zatímco ostatní výrobci pořád jen slibují, Citroën dokázal doposud nemožné a na trh uvádí v Evropě vyráběné elektrické auto s cenou začínající na €23 300 za model s nájezdem 320 km a kapacitou baterky 44 kWh, ke kterému se ještě v průběhu roku 2025 přidá levnější specifikace s nájezdem 200 km za €19 900. 

To je opravdu hodně zajímavá nabídka. Je pravda, že platí jen pro 8 největších evropských trhů, kam bohužel ten český nespadá (i když bych neřekl, že by zrovna náš importér měl v plánu cenu nějak výrazně zvedat), ale pořád je to docela game changer. Konečně tu máme elektrické auto se všemi svými výhodami (opět, co kdybychom se pro jednou zkusili nepouštět do debat o všem známých nevýhodách) za cenu, jež je snesitelná i pro normálního člověka.  

zdroj: Citroën

Navíc je potřeba zmínit, že za tuto cenovku zákazník nedostane žádné holátko, ale auto s prakticky kompletní výbavou včetně jízdních asistentů, LED světel, klimatizace a úplného seznamu vymožeností z programu Citroën Advanced Comfort v čele s pěnovými sedačkami a tlumiči s hydraulickými dorazy. Víceméně jediné podstatné, za co si bude muset případně připlatit, je multimediální systém (v základu je jen držák na mobil à la Dacia Sandero). 

Zájemce nebude dokonce nijak zvlášť ochuzen ani o výkon. Elektrický motor dosahuje zcela standardních 83 kW, auto rozjede až na 135 km/h (což mi u primárně městského auta asi nevadí) a z nuly na sto s ním zrychlí za použitelných 11 sekund. Takto dohromady to zní až neuvěřitelně, nepřijde vám? Vozidlo je elektrické, z Evropy, má normální výkon, výbavu a i standardní rozměry (4010x1760x1570mm). Jak je možné, že je tak levné?

Vysvětlení poskytne design vozidla. Asi jste si všimli, že nová ë-C3 se od své předchůdkyně dost odlišuje. Zatímco odcházející model byl atraktivním malým hatchbackem s hravým designem a širokými možnostmi individualizace, nový je spíš takovou praktickou krabičkou, u které se barevné kombinace omezují jen na dva odstíny střechy a čtyři vyměnitelné kontrastní proužky (svítivě žluté elementy na červeném voze). 

Citroën C3 odcházející generace, zdroj: Citroën

Citroën C3 přicházející generace, zdroj: Citroën

Hlavně má ale úplně jiné a na evropské auto B segmentu netypické proporce – je vysoké a pocitově úzké. Výrobce se to sice snaží zamaskovat vyvoláváním SUV dojmu, ale o to se plastovými ochrannými lištami a vyšší světlou výškou pokoušel i u předchozího modelu, který přitom takto tvarovaný nebyl. Proč tomu tak je? No, kápl na to můj kolega David, když prohlásil, že to s těmi malými koly a velkou plochou plechu vypadá, jako by to navrhovali v Asii.

Uhodil hřebík na hlavičku aniž by o tom věděl. Ano, nová ë-C3 vypadá asijsky, protože z Asie pochází. Automobilka sama všetečným novinářům potvrdila, že je postavená na modelu C3 určenému primárně pro indický trh. Ten byl na zdejší půdě představen před dvěma lety, Indové si ho do značné míry vyvíjeli sami a také si ho doma staví. Pro představu dodávám fota na porovnání.

Citroën C3 z Indie, zdroj: Citroën India

Citroën C3 z Evropy, zdroj: Citroën

Jak vidíte, auta mají prakticky shodnou siluetu a liší se jen detaily. Také obě sdílí podvozkovou platformu, která je ještě jednodušší než varianta používaná třeba Peugeotem 208 a doposud se na žádném evropském autě koncernu Stellantis neobjevila, ačkoliv ji prý v budoucnu dostane ještě nová generace Pandy. Domácí vývojové středisko auto jen upravilo pro evropské bezpečnostní a legislativní předpisy, dodalo mu nové designové prvky včetně loga, elektrifikovalo ho a jeho montáží pověřilo slovenský závod v Trnavě.   

Takže ano, nová francouzská ë-C3 pochází z Indie. Je to takový automobilový ekvivalent Ratatouille (francouzského národního lidového jídla) s příchutí Kari. Pochopili bychom se však moc špatně, kdybyste čekali, že tu teď začnu lamentovat nad tím, jak Citroën boří další pravidla a provokuje všechny fanoušky ještě víc než dřív, když se rozhodl svůj tolik důležitý model jen převzít od Indů.

zdroj: Citroën

Naopak, já jsem názoru, že je fajn, že se v dnešní době vůbec povedlo automobilce dostat na trh nové a relativně levné auto tohoto segmentu. Nezapomínejme, že žijeme v době velké inflace a všemožných regulí ženoucích ceny aut na tak vysokou úroveň, až nejedna automobilka, včetně třeba domácí Škody, tiše naznačuje, jak diskutovaný segment prostě z trhu postupně zmizí. Ostatně třeba takovou Fiestu nám už vzali.  

A do této situace Citroën přináší vůz, jenž i s elektrickým pohonem a výrobou v EU stojí jako lepší výbavové stupně konkurenčních hatchbacků se spalovacím motorem. Tím pádem opravdu otevírá cestu k elektrickému pohonu i pro lidi s nižším příjmem. A protože se do budoucna počítá také s ještě podstatně levnější variantou jezdící na “kapalné dinosaury”, má skutečný potenciál hrát roli nového lidového auta. 

zdroj: Citroën

Jistě, značka si pomáhá jak jen může. Ušetřila velké peníze na vývoji, protože jen pozměnila již hotové indické auto. Nadělila ë-C3 SUV aspekty, protože ty se dnes lépe prodávají a zákazníci jsou za ně ochotni připlatit (a tím zařídit aspoň nějakou provizi). Také přímo na novinářské prezentaci uznala, že má pro auto nové dodavatele a já bych se vůbec nedivil, kdyby minimálně někteří z nich byli právě z Indie. 

Jenže Citroën, potažmo jakákoliv jiná automobilka, už dnes v této třídě moc jiných možností nemá. Takže já k nové ë-C3 vůbec nechovám zášť. Naopak, jsem rád, že přece jen vznikla v další generaci, i když voní exotikou, a těším se, až ji dostanu do ruky. Mohla by konečně představovat řešení hlavního problému elektrifikace, tedy ceny a v benzínové verzi by se mohla stát pravou lidovkou, kterých v poslední době raketovým tempem ubývá. Značka si za ni zaslouží pochvalu!

zdroj: Citroën

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

7 reagovat
MBMB
19. 10. 2023, 07:36

Stojí téměř stejně jako Dacia Spring (rovněž primárně auto vyvinuté pro rozvojové trhy), ale je to úplně jiný vesmír z hlediska rozměrů, výkonu, dojezdu a rychlosti nabíjení. Z tohoto hlediska určitě nadějně vypadající počin.

4
rock
19. 10. 2023, 08:44

Napadlo mne přesně to samé. Teda s tím jiným vesmírem bych byl opatrnější co se týká té chystané verze s dojezdem 200 km (za půl mega).
Ale ta aktuálně představená verze (320 km / 600 000,-).. jak to jen říct; "cena, jež je snesitelná i pro normálního člověka" to ještě pořád není, to by ta cena musela být poloviční. Ale je to krok vpřed, myslím, že tohle u nás zatím nikdo nenabízí ani jen vzdáleně a ostatní budou muset reagovat.
A teprve až ostatní dorovnají a někdo zase udělá stejný skok jak teď ten Citroen, tak se to začne blížit možnostem normálních lidí.

-2
Habakukk
19. 10. 2023, 10:51

Tak nám přišel zase ten normální člověk. To je prosím kdo?

1
Jimi
19. 10. 2023, 11:36

No ten, kdo se ptá... :)

3
rock
19. 10. 2023, 12:26

43 let, plat okolo 37 hrubýho, s partnerem (partnerkou) má jedno dítě, žije ve městě.
Auto kupuje ojeté v ceně asi 220 t. Pokud už se urve a koupí nové (což je tak možná 1/4, max. 1/3 kupujících), bude to s nemalou pravděpodobností něco z modelů, které mají cenovku "již od" pod 400 t (i30, Fabia, Sandero, Duster, Yaris). Ti lépe situovaní pravděpodobně sáhnou po Tucsonu, Kamiqu a Karoqu - což je teda furt na ceně tady toho Citroenu-, Octavia se drží zuby nehty někde na konci desítky.

Pak je samozřejmě skupina lidí, kteří nějakou formou nafasují auto v práci, ale ti ne vždycky musí řešit, jestli je konkrétní auto v jejich možnostech.

Stačí to takto?

-4
Habakukk
19. 10. 2023, 15:26

No ten normální člověk bude tedy pěkný chudák, protože brát ve 43 letech ve městě 37t hrubého není na žádné vyskakování. Ještě, že má jen toho 1,7 dítěte (0,7 dítěte je děcko na které platí alimenty).

0
MBMB
19. 10. 2023, 18:22

Těch 23 300 eur je dnes v přepočtu 575 000 Kč. Akční cena té ještě současné C3 (auto představené v roce 2016) v ceníku se stejným výkonem a manuálem je 415 000 Kč. Kdyby člověk chtěl automat, aby se to v pohodlí trochu srovnalo s elektromobilem, tak už člověk musí do nejvyšší výbavy a vyjde to podle ceníku na 450 000 Kč.
Samozřejmě ještě neznáme ceny výbav a celkové provedení, aby to šlo přesně porovnat. A hlavní srovnání bude, až se představí ceny té spalovací nové C3, ale levnější než ta současná asi nebude. Takhle na první pohled se to zdá už cenově dost blízko, když to člověk srovná s tím, že třeba současná e-208 je ceníkově za nějakých 900 000 Kč.

3
rock
19. 10. 2023, 21:13

Možná proto je pro toho normálního človeka 600 t za příměstský autíčko zatím docela dost.

1
martin_100
24. 10. 2023, 16:55

Taky neznam mon normálních clověků co by měli nový auto za 6 kil ani za půl mega..... Zjednodušim to: neznam normálního člověka s novym autem.

3 reagovat
sheogh
19. 10. 2023, 08:58

No jo no., driv se clovek podival a vedel, dneska si musi na te krabici (teda crossoveru) precist nazev vyrobce a model...

4 reagovat
bitner
19. 10. 2023, 09:06

No a tohle je budoucnost. V Evrope uz bude v automobilkach potreba jenom jedna profese: instalater loga na veci dovezene z Indie/Ciny. Dekuji, hned se citim bezpecneji.

1
rock
19. 10. 2023, 10:03

Ani to nebude potřeba. Bude stačit kus oboustranné "nanopásky" (z Číny) a zákazník si tam to logo dolepí sám.

0 reagovat
Jaromír
19. 10. 2023, 10:53

Na internetu uz koluji fotky nove elektrické pandy a musim priznat, ze se mi libi. Jen si rikam, jestli slibena jeste levnejsi benzinova verze nepodreze vetev te elektricke.

5 reagovat
Michal88
19. 10. 2023, 17:48

Teda 600 za pidiauto mi přijde jako dost velká raketa. Jasný, není to jako Saxo Electique za mega před 25 lety, kdy byly třetinový výplaty, ale furt je to málo auta za hodně peněz.

Bohužel, jestli přijdou s benzinovou verzí ve formě PureTech, je to Sofiina volba. To ať si celej Citroën, potažmo Stellantis bohužel nabouchá do špic.

Jinak, víte, že na hřbitově Montparnasse je nová elektrárna? André Citroën teď totiž funguje jako pohon generátoru, jak rychle se obrací v hrobě, co se stalo s automobilkou, jež nosí jeho jméno.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte