načítám data...

Neobvyklé automobilové testy: Moose test

05. listopadu 2016, 09:22 24 komentářů Radek Chlud TopX

Rychlý úhybný manévr. Proces, který by každé auto mělo bezpečně zvládat. Ale co když nezvládá?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Od dob, co automobily vznikly, se testují. Testují se proto, aby se dala porovnat jejich výkonost, aby se dal porovnat počet cihel, které lze naložit do kufru a samozřejmě se porovnává i bezpečnost. V tomto článku se podíváme na testy aut, které nedopadly zrovna podle představ konstruktérů anebo to jsou testy, o kterých široká veřejnost nemá velké povědomí.

MOOSE Test

Moose? Co to je? Je to los! (Pozor, ne stírací). Tento test totiž pro hrubou představu spočívá v objetí losa. Jedete svižně ve svém pohodlném sedanu, najednou, z čista jasna los! Los na cestě. Vy se mu rychlým trhnutím volantu vyhnete, ale do protivky už se řítí náklaďák, takže musíte volantem trhnout ještě jednou zpět, abyste se vrátili do svého pruhu. Výborně, právě jste absolbovali Moose test. Ale to jen v případě, že nesedíte v Toyotě Hilux.

Tímto způsobem, ač se to nezdá, se dá velmi dobře testovat jakási přilnavost auta, schopnost rychle měnit směr, náklon, přetáčivost zadních kol po jejich odlehčení a další procesy s tímto manévrem spojené. Některá auta, u kterých byste předpokládali hladký průběh, mají s tímto testem velké potíže.

Jak vypadá testovací dráha a rozestavění kuželů? Je nezbytné, aby rozmístění kuželů zůstalo vždy stejné, tak aby byla zachována porovnatelnost výsledků. Pokud se zaměříme na vzdálenosti, při kterých  auto musí samotný manévr zvládnout – je to obdelník o stranách 13,5 x 3 metry, a to není při 70 Km/h zrovna mnoho.

Rychlost při losím testu se postupně zvyšuje až do doby, kdy se auto přetočí nebo manévr nezvládne. Víte proč Mercedes-Benz začal používat systém ESP, kromě svých nejvyšších modelů, ve všech ostatních? Proč se říkalo, že Mercedes tř. A je nebezpečná krabice, která je méně stabilní než Trabant? Chvíle napětí…Ano, správně, bylo to kvůli moose testu. V roce 1997 totiž novinář Robert Colin převrátil ‘Áčko‘ na střechu.

Před dvěma týdny se na internetu objevilo video, ve kterém hraje hlavní roli Toyota Hilux. A hraje jí velmi obstojně, jezdí totiž po dvou kolech. Člověk si řekne dobře, stalo se, někde je chyba. Ale když se ve videu objeví 9 let staré záběry, které jasně poukazují na stejný a velmi závažný problém, napadne mě, že je asi něco špatně. Proč Toyota nedokázala po 9 letech vývoje svého top-endového pickupu vymýtit tento problém? Ve videu jsou samozřejmě zobrazeny i jiné pickupy stejné kategorie, které zvládají moose test bez větších potíži. Manévr se odehrával při 37 MPH, což odpovídá 59 Km/h, a to je rychlost, kterou se standardně jezdí po městě. Toyoto?

Pak samozřejmě existuje i skupina aut, u které byste to jaksi čekali, že v testu nebudou zrovna těmi nejúspěšnějšími. Patří do skupiny levnějších aut. Ne, nejste daleko od pravdy, je to tak. Dacia Duster – katastrofa. Citroen Nemo? Dobrý nástroj k sebevraždě, a pokud máte Renault Kangoo, nejásejte. Dlouhou dobu jsem pátral po červeném voze od Fiatu, který se protáhne mezi kužely ve videu skoro jako závodní vůz – je to Fiat Qubo, a já ho chci na PlechCup!

Jak je na tom Porsche? Porsche je na tom velmi dobře, až na Macan. Macan se totiž při moosu chová velmi divně. Zdá se totiž, jakoby se celá váha vozu přenesla v jeden okamžik na jedno kolo, a místo toho aby se auto naklonilo a opřelo o pneumatiku, sune se po tečně ven se zablokovaným kolem. A teď pozor! Novináři, kteří tyto testy provádějí, chtěli od Porsche vyjádření. Ač je to dosti nepochopitelné, toto chování je údajně stuttgartský systém, který má zabránit převrácení auta. Což je velmi cenné, protože losa objedete, ale už se nevyhnete příkopu naproti, protože Macan myslí rychleji než vy.

Přichází moment, na který všichni čekáte. Když existuje test, existují výsledky a díky tomu musí existovat i žebříček. Jaké auto je na prvním místě? Abych byl upřímný, hrozně rád bych teď seděl, hodinu, dvě, tři a nechal vás hádat. Po vyčerpání všech super sportů a polozávodních aut homologovaných pro standardní provoz byste umírali zoufalostí a pak by přijel Citroen. Ne, to není legrace. 3,0 V6 a 24 ventilů. Rok uvedení na trh 1993. Nástupce bez pochyb legendárního Citroenu BX. Někteří z vás už tuší, je to Citroen Xantia Active. Tato řada Citroenu se vyznačuje hydraulickým podvozkem a Active uměl ještě trochu víc, než normální Xantia. Uměl na svou dobou dokonale vyrovnávat síly působící na auto, a uměl to velmi dobře. Do dnešní doby se totiž nenašlo žádného auta, které by dokázalo překonat hranici 85 Km/h, jenž stanovila Xantia Active. Nečekali jste to? Já taky ne.

Ptáte se stejně jako já, jak asi ta Xantia s 3 litrovým motorem a aktivním podvozkem jezdí? Podívejte se sami – na velmi mokrém okruhu nemá větší problém s dotáhnutím se na Subaru Impreza. Asi to auto chci.

 

 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ro
Ronoath
05. listopadu 2016, 10:08
0

Kde udělali soudruzi chybu? Vždyť Qubo a Nemo sjíždí ze stejné linky, ne? Mám podezření na chybu mezi volantem a sedadlem.

Jinak Xantia Activa byla skutečně fascinující, ale svými nenáklony několik lidí úkolébala v při jejich rychlé jízdě skrz zatáčky a ti se pak vyloučili z genofondu lidstva.

reagovat
Uw
Uwe Filter
07. listopadu 2016, 15:19
0

Mám takovej dojem, že tam byl rozdíl v tom, že Citroen a Peugeot nedávali ESP do standardu, zatímco FIAT ano a v tom byl ten markantní rozdíl v chování auta.

Ev
Evlo
05. listopadu 2016, 11:05
0

Ale tak bych alespon doufal, ze ten hilux bude pohodlnejsi nez konkurence

reagovat
Su
Sumy
05. listopadu 2016, 14:04
0

Kouknul bych se na to z druhe strany. Je opravdu v oblude, jako Luxka lepsi riskovat srazku v protismeru, nebo losa sundat s vedomim, ze posadka je ochranena. Osobni zkusenost, byt s mensi srnkou. V mitsubku spacewagon z 96 jsem okolo 100km/h(nestacil jsem ani tuk na brzdu) auto nepojizdny-chladic napasovanej az na turbo. Letos s pajerem z 97 v rychlosti 90+ jsem vzhledem k desti a pripojenymu vozejku pokracoval tu pulvterinu nadtest rovne a na aute skoda 0, teda krom jedne praskle pacicky na blinkru. Proste chtit po vysoky oblude s ingotem misto motoru o vaze 2t+ takovej manevr je blbost. Taky asi nikdo nebude zkouset, jestli treba twingo zvladne 30%stoupani klido s tezkym podvalem. Pravidla jsou nejak "umele" urcena a holt pro nekoho nema vyznam v tomto testu obstat na ukor jinych vlastnosti.

M P
05. listopadu 2016, 16:42
0

Tak smysl tenhle test urcite ma, musis prece vedet, co se stane, kdyz se nekdo z ridicu pokusi takovemu kolosu vyhnout. Vetsina lidi sice takovou situaci vyresi brzdenim, pokud na nej vubec ma cas, ale muze se pokazde najit nekdo, kdo se bude zkouset vyhnout. Jo, u malych aut muze byt ten problem, ze srazeny los bude telem pentrovat kabinu a tam napacha velke skody, ale jinak asi ne.

Srazku se srnkou mam za sebou taky a z tech 80 na rovne prazdne silnici jsem stihnul zbrzdit tak na 60. Auto v pohode, jenom to odnesl rozstipany naraznik, novy vcetne laku stal sestku. To je tak, kdyz se nabidnes, ze odvezes kamarady z hospody :D

PepaSFI
05. listopadu 2016, 19:39
0

ono se obecně doporučuje brzdit a nevyhýbat a má to logiku. Troufám si tvrdit že naprostá většina řidičů to nedokáže, nikdy to nezkusili, jejich nejostřejší manévr je zatočení do parkovacího místa a tak vůbec netuší co s tím. Na většině silnic nižších kategorií na to není místo a často jsou kolem stromy, hluboké příkopy a další překážky a tak se malá chyba může změnit ve velkou nehodu. Losa jsem na silnici nepotkal ale prý se moc nepohybuje takže vyhnutí asi má smysl. Taky je to velký a nechat si to padnout na předek asi není sranda ani v minimální rychlosti. Naši srnci jsou většinou v pohybu. Pokud vyskočí těsně před auto, většinou se s tím nedá moc dělat. Pokud je dál, pak je asi lepší brzděním mu dát čas aby utekl než vymýšlet vyhnutí pohybujícímu se zvířeti. Já mám na srnce štěstí, nikdy mi žádný nešel tak blízko aby to stálo za řeč ale vím o pár případech kdy to bouchlo. Jednou dokonce brácha nabral srnce tak že ho vezl na předku, ale nějak měkce. Nic na autě a srnec taky běžel dál. A taky jsem zažil v autě když řidič chtěl úmyslně srazit divočáka. naštěstí měl málo prostoru na zrychlení a tak to bylo jen takové drcnutí. Prase udělalo kotrmelec a běželo dál, škoda 120 měla nárazník až na chladiči.

Fr
Franta
05. listopadu 2016, 20:45
0

Losovi se vyhýbá protože může mít až půl tuny, zato srnka má maximálně tak 40 kilo. Pokud Sumymu srnka napasovala chladič na turbo, tak los by mu napasoval chladič někam k B sloupku ale to už by mu bylo jedno, protože by už byl mrtvý kvůli parohům, které při srážce s losem letí tam, kde mají lidé na předních sedačkách hlavu. Ingot neingot. Proto se také ve skandinávii říká, že když už má člověk trefit losa, tak na zadek.

M P
05. listopadu 2016, 20:59
0

Tam bych nedokazal jezdit:D Pokazde, kdyz to v noci palim trochu svizneji, a vzpomenu si na srnky, hned zpomaluju tak na 80 a divam se paranoidne vsude okolo, jestli tam nahodou ty potvory nejsou.

Sa
Safa
05. listopadu 2016, 21:33
2

Taky jsem teď s příchodem zimního času potmě výrazně zpomalil, osmdesátka max. Já to mám ještě motivované tím, že z jedné strany vesnice je obora a z druhé bažantnice. A poslední týden už jsem dvakrát prudce vybržďoval kočky, je mi líto to zajet. Zviřátka mám rád. A teď na podzim je to fakt asi nejrizikovější období...

Su
Sumy
06. listopadu 2016, 09:20
0

Smyslem testu mam na mysli to, pro jak velkou cast potencialniho trhu je los realnou hrozbou. To ze kdybych tehdy sejmul losa, tak ze jsem kaput, o tom neni pochyb. Spis ze mam moznost srovna auta z ruznych segmentu, z +/- stejnoho roku vyroby. A jak zaznelo, porad radeji losa, nez strom. Jak by takovy manevr vypadal nenaaranzovany-proste na zkusebniho ridice "vybafnout"? Tento test pro mne neni nic vic, nez snaha "objektivne" ukazat manevrovaci schopnosti toho daneho vozidla. Proste s Civicem Ufo se vyhybam a brzdim, pac by mi tam srnka, nebo divocak nacestoval rovnou do kabiny a i diky vsem "petrolheady" nenavidenym pomocnikum to je v poho. S pajerem( mimochodem spodni hrana narazniku presne odpovida horni hrane kapoty Hondy CR-Z :-) jedu rovne, bo kdyz se to na hrubejch AT gumach pri vypnuty 4kole rozhodi, tak to je jak kdyz nosorozec uklouzne po slupce od bananu. Kdysi, jeste mladoch nevyblbnutej jsem se vyhybal na dalnici lisce v rychlosti na 130 a malem jsem si krupnul do textylu, kdyz se mi auto vyhouplo na 2kola.

RCNP
05. listopadu 2016, 11:38
2

Hned jsem si vzpomněl na Jeep Grand Cherokee, který taky neměl daleko k pěknému kotoulu. Navíc okolo toho byla pěkná debata. Nejdřív, že jde o špatný kus, což se hend vyvrátilo stejným pokusem se stejně specifikovaným autem a i se stejným výsledkem. To už ale byli na místě i inženýři z Jeepu. Kteří se chvíli bránili, že jde o podvod. Dokonce přímo na místě měli lidé od Jeepu přístup do počítače auta a požadovali další test. Přidali půl tuny závaží a čtyři pasažéry. Normálka. Čímž sice snaha převrátit se nebyla tak dramatická, ale pořád auto hopsalo po dvou kolech a bylo to pořád dost špatné. Navíc během tohoto testu praskala přední pneumatika. Sedmkrát. O to víc to rezonuje s nedávným až motorkářským kousek v podání Renegadu. To stoppie bylo parádní.

reagovat
Chosé
05. listopadu 2016, 11:46
0

Přesně to jsem chtěl napsat . :) Na Jeepa autor docela zapomněl .

M P
05. listopadu 2016, 16:38
1

Chudak Jeep, to me tenkrat velice zklamalo. Sranda je, kdyz pak clovek vidi ve videu s novym Hiluxem, jak si s timhle manevrem poradi treba takovy Ram pickup. Rikam si, jestli automobilky tyhle testy vlastne delaji? Teda oni je delaji urcite, ale je treba mozne, ze maji sadu testu sahajici pouze do urcite rychlosti? Nebo to testuje ridic, ktery se nechce zabit a tak ten manevr dela jinak? Tezko rict.

RCNP
05. listopadu 2016, 17:49
1

Netuším, jak se tohle neodhalí už při vývoji. Třeba jen nezkoušejí všechny kombinace výbav, motorů a případných podvozků. A pak se najde "ta" kombinace, co najednou dělá takový psí kusy. Jak bylo vidět u Hiluxu, tak s menším ráfkem, to nebyla taková pohroma, ač furt zlý. To samé, ty dodávky, které se vyrábí na stejné lince a jen nějakou malou odchylkou v nastavení nebo výbavě se z jednoho stane gymnasta a z druhého ne. A nebo to prostě ví, ale nechtějí to říkat a čekají, že se na to nepřijde. Nebylo by to poprvé.

Woyta
05. listopadu 2016, 17:59
1

Hilux je porad poradny offroad a jako takovy musi krizit. Oproti konkurenci nema tedy tak tuhe stabilizatory. To by asi hodne blbe cumeli jak se chovaji tereni auta se zvysenym podvozkem. Ale v pracovni prostredi je nic neprekona.

Su
Sumy
06. listopadu 2016, 09:34
0

Presne tak, to jsem se snazil rict komentarem vyse. Nez obetovat krizeni a nejen to, pac napriklad s bezne "tvrdym" podvozkem by ridic mimo zpevneny cesty hnedle vyklepal zuby, tak dle schematu "umeleho" testu ma ridic skoro 14m na brzdeni, za predpokladu, ze tech 6m je prostor na "reakcni" dobu. Dle "obecne" uvazovanych hodnot je zapotrebi na zastaveni z 60km/h 20m. Tak to snad neni takova kalamita do losa prasknout v rychlosti 10km/h. Pak jeste jeden detail, je li off opravdu na praci, tak ma i navijedlo a tech cca 50kg daleko pred predni napravou uz tuplem znemozni takovyto manevr.

Je
JeepCH88
07. listopadu 2016, 03:06
0

Pokud si správně vzpomínám tak šlo hlavně o to, že auto bylo nastavené na "offroad" režim, kdy se o několik centimetrů zvedne, tím pádem se posunulo těžiště a nejspíš se taky upravilo pár dalších špeků....přitom výrobce upozorňoval, že v tom "off" režimu by auto nemělo na silnici....možná se mýlím ale tak nějak si to pamatuju,,

RCNP
07. listopadu 2016, 11:19
0

Ad Hilux. U toho to chápu a nějak mě to extra nepřekvapuje, toho jsem spíš použil jako příklad jednoho auta na dvou rozměrech kol a že tam je celkem markantní rozdíl. Viz videa. Tudíž třeba u některých modelů může dojít k odhalení nějakých vad, až v určité konfiguraci.

Ja už si to taky úplně nepamatuju, ale ten magazín testuje auta v základním nastavení. Prostě tak jak je auto nastavený když ho nastartuješ. Proto třeba i auta, která sice nejsou špatná nedosahují úplně omračujících výsledků, prostě proto, že základní nastavení je něco jako "comfort" nebo "normal" a ne "sport", který by to zvládl lépe. Viz nové Cèčko. Jednoduše protože se počítá, že se v něm jezdí nejčastěji a nebudeš mít čas něco přepínat. A to ani kotrola trakce nebo stability se nevypíná ani nezapíná a nechává se tak jak je nastavená v základu. Nedělá se to ani v nejhorším možném nastavení, aby se ukázala nějaká minimální bezpečnost, prostě tovární nastavení. Takže ta zmínka o offroad režimu, byla pravděpodobně jen snaha Jeepu se z toho nějak vylhat. Pamatuju si, že se to tenkrát hodně probíralo a táhlo, takže je to celkem pravděpodobné. Navíc na místě by si tohodle určitě lidi od Jeepu všimli.

Ve
Veny
05. listopadu 2016, 12:18
2

Ono je možná nakonec dobře že se ESP zavedlo jako povinné pro nové vozy. Pochybuji že starší verze (bez ESP) osobních užitkových modelů (Partner, Berlingo, Kangoo a další) by ten test zvládlo, ale ani ESP občas nepomůže.

reagovat
Sa
Safa
05. listopadu 2016, 12:28
2

Po přečtení článku jsem si vzpomněl na tohle... :o)

reagovat
PepaSFI
05. listopadu 2016, 12:44
1

já zas na Ozzáka: Losos! Vypadá to jako kráva s parohama a chutná to jako ryba!

Letis
05. listopadu 2016, 13:05
0

Na tom posledním videu je pěkně vidět (nebo spíš není), jak je stříbrná barva na autě skoro jak neviditelná obzvlášť v takovym počasí. Hlavně že se jednu dobu prodávala v jedné nejmenované automobilce v MB ze všech nejvíce.

reagovat
beastar
05. listopadu 2016, 15:05
0

Xantii Active sem rok měl je to krása dokud se ten celý Active neporoucha a opravdu to není tak levné jako opravy na BX. Jinak to auto mě stálo tak málo že sem se divil prostě se ho chtěl majitek tak moc zbavit ale svezení to bylo vskutku grandiózní ale že to zajelo moose test nejlíp v historii bych nikdy neřekl nadruhou stranu že Hilux bude problém bych nehadal asi moc dlouho

reagovat
podvlada
06. listopadu 2016, 01:28
0

Koho by zajímalo, našel jsem nějakej seznam. Jak moc je aktuální, pravdivej nebo kompletní jsem nezkoumal.
http://teknikensvarld.se/algtest/

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem