načítám data...

Mýtus a mogul: John DeLorean

Zcela náhodou jsem narazil na v podstatě obyčejný dokument o neobyčejném muži. Je dost neuvěřitelný...

zobrazit celou galeriiHistorie, Příběhy: Mýtus a mogul: John DeLorean

Jistě všichni znáte DMC-12, nerezové auto s racčími křídly, které hrálo hlavní roli v Návratu do budoucnosti. Samotné to auto je dosti prapodivné. Na jednu stranu nerezová karoserie, na druhou stranu reznoucí základní rám, spolupráce s Lotusem, motor vzadu… Samotné povídání o tom, jak se dostal motor z Renaultu 30 do zcela amerického projektu by vydalo na faktografický článek (který samozřejmě máme, přečtěte si redakční test tohoto automobilového klenotu).

Ale podivuhodnost konstrukčních řešení u DMC-12 je nic proti tomu, jakým člověkem byl a jaký život vedl John Zachary Delorean. Svého času nejmladší šéf značky Chevrolet u GM. Na vrcholu své slávy byl odpovědný za 92 % obratu celého General Motors. A přestože byl jedním z hlavních mužů starodávné a největší společnosti, nebyl jen nějakým vrcholovým účetním. 

foto: Netflix

Byl to miláček společenského života, muž, ke kterému se vzhlíží… A to také pro jeho původ. Nenarodil se do privilegované rodiny, ale do chudinské části Detroitu. Možná, že kdyby se narodil na opačném konci Ameriky, někde v LA, stal by se Jobsem. Takhle se ale jeho osudem stala kariéra v automobilce. Nebo spíš… Před založením jeho vlastní značky to tak vypadalo.

Ale k filmu: Vše začíná vyprávěním syna Zacha Deloreana o tom, jak byl vždy na tátu pyšný, jak pro něj byl táta větší než život. Na obrazovce se k tomu promítají dobové záběry, kterak malý kluk v prďácké bundě s vlastním jménem na zádech hrdě doprovází svého tátu při prohlídce právě vyrobených aut. 

Pak se kamera vrátí na Zacha, který s těkavým pohledem nakonec dodává, že tyhle káry pořád můžete vidět jezdit a lidi je zbožňují. A on má vždycky sto chutí do toho auta hodit granát. Ne proto, že by na něj žárlil, ale že pro něj symbolizuje pád jeho otce.

foto: Netflix

John totiž přetáhl strunu. Lezla mu krkem kultura u General Motors. Rozhodl se založit si svou vlastní automobilku. A aby toho nebylo málo, nesnažil se jen o něco, co se po desetiletí nikomu nedařilo, rozhodl se to udělat po svém a s revolučním autem. Tak revolučním, že skoro ani nešlo postavit. Nepřipomíná vám to něco? Nějaká ta podobnost s jedním jihoafričanem a jeho elektrickými auty? Nic? Neva no…

Takže John má nádherný design, dva prototypy, zájem médií, dokonce mu zubou z ruky i dealeři a nezávazně objednávají 30 000 aut. Jen chybí drobnosti jako peníze a továrna. Ale co není, může být a co nemám, to si opatřím, řekl si John a vydal se řešit situaci po svém.

Našel atlas, v atlase našel Irsko, v Irsku našel Irskou Republikánskou Armádu a díky tomu pochopil, že tady budou továrny levné. Levicová vláda ve Velké Británii navíc stále věřila, že nalévání peněz do velkých továren je cesta ku prosperitě, a tak radostně dala přes sto milionů dolarů do továrny na auta ve městě, kde nikdy nikdo auta nevyráběl. Ve městě, kde katolíky a protestanty od sebe dělily zdi, aby se nepostříleli.

foto: www.automundo.com.ar

Ve městě, kterému už brzo bude vládnout Margaret Thatcher. John to neměl lehké, natahoval účty, jak jen to šlo, a snažil se ve spolupráci s Colinem Chapmanem a jeho Lotusem dotáhnout auto a výrobní linku do konce. Sice to ex post taky vypadá, že ještě při tom stihli Margaret šlohnout dvacet mega, ale kdo by se ohlížel na prkotiny, když tu máme zlatý klinček.

A to mě asi jediné štve na celém dokumentu. Tu nahrávku s rozhovorem:

"Ahoj Johne."

"Ahoj."

"Jerry west, FBI, přečiny pašování drog."

… tak tu nahrávku si mohli nechat jako překvapení. Ano, John prostě potřeboval peníze, a tak začal obchodovat s bílým práškem. Nakonec to ale dopadlo… A to si nechám jako překvapení já!

foto: Netflix

Verdikt

Tohle sice není recenze auta, ale dovolte mi takové menší filosofično: Krásně dobově zasazený dokument s pohledem do tváří přímých účastníků popisuje, kterak muž, hnaný svými vnitřními děsy, vylezl až na vrchol hory. Pak jej ale ty děsy hnaly dál a on už jen padal a padal. A s ním i všichni, kteří se v jeho hvězdě zhlédli. A jako už tolikrát se sám sebe ptám: Byl by svět bez vlivu Johna Zachary Deloreana lepším, nebo horším místem?

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Avex
22. srpna 2021, 23:04
1

Delorean je nádherný a naprosto unikátní auto. Narozdíl od spousty lidí je mi docela buřt že to mělo "jenom" 130 koní, výkon podle mě nikdy není v autě to hlavní. Těšim se, až někdo udělá EV conversion, to by šlo krásně dohromady s tím futuristickým vzhledem. A J. Delorean byl spíš než padouch chytrej člověk, kterej se snažil firmu zachránit za každou cenu a prostě to pos*al:)

reagovat
Ha
Habakukk
23. srpna 2021, 08:09
0

Zatím jsem viděl jen první díl, ale moc mě to neuhranulo dodívám zbytek pak zhodnotím celé dílko.

reagovat
Jan Machač
23. srpna 2021, 10:09
0

Ono to nevysvětluje ten příběh moc, spíš je to lyrický pohled okolo, to mi přišlo milé a nové...

Ha
Habakukk
23. srpna 2021, 11:56
0

Jo ten kontext doby byl zajímavý, ale počítám, že se to snad rozjede.

Ho
Honza123
23. srpna 2021, 12:42
1

Podle dohledatelnych informaci z nekolika ruznych zdroju s zadnymi drogami neobchodoval.. Byla to
cele jen provokace od FBI, takze za to nebyl ani nikdy odsouzen..

reagovat
Jan Machač
23. srpna 2021, 12:51
1

Ano, pouze předal něco přes mega člověku, který mu tvrdil, že z toho udělá desetkrát tolik, protože to použije na obchod s kokainem... ;-)

Sau
23. srpna 2021, 17:55
1

To ovsem az pote, co mu tu moznost clovek spolupracujici s FBI, vedom si jeho financni situace, nabidl.

Ha
Habakukk
31. srpna 2021, 07:03
0

Tak jsem to dodíval a vlastně nejzajímavější pro mne nová informace tam byla malá dom za 20mega co se šábli s Colin Chapmanem. No a pak vlastně, že to auto nikdo moc nechtěl.

Sa
Sato
23. srpna 2021, 14:29
0

Asi ste mali namysli isteho jiho africana s tymi EV, ten co sa mota aj okolo raketiek. Ci to bol este odkaz na niekoho ineho? Inak diky za upozornenie na dokument, nejako som nepostrehol, ze to uz je vonku.

reagovat
briza
23. srpna 2021, 15:27
1

Údajně se jedná o Muskova bratrance El Ona a jeho automobilku s názvem La Tesla.

Moses
26. srpna 2021, 15:41
0

La Tes ;)

H_F
23. srpna 2021, 16:36
2

Z drogama spjatych pribehu, ktere narozdil od totani failure v podobe DMC skoncily nejakym uspechem, je story brachu Whittingtonovych, kteri tuhle prisli ke Kremerovi, at jim pronajme pro LeMans flek za volantem 935
Po urcitych dohadech misto mista koupili celej zavodni special za cash
1979 LeMans s Kremerem K3 i diky dalsim okolnostem vyhrali
Mj koupili zavodni okruh Road Atlanta, a jeho dlouhou rovinku pouzivali v noci na pristavani paserackejch letadel
Horentni utraceni za zavodeni ovsem prilakalo IRS a DEA, a chlapci skoncili na nakou dobu za katrem
Myslimze by z toho moh bejt dobrej film
https://themotorhood.com/themotorhood/2017/12/11/wild-history-the-drug-smuggling-brothers-that-won-at-le-mans

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Lincoln Town Car  1985
Lincoln Town Car

1985 rok výroby
150 koní výkon
5 000 ccm objem

Chrysler Cordoba  1979
Chrysler Cordoba

1979 rok výroby
150 koní výkon
5 898 ccm objem

Chevrolet Corvette C3 L-82 1979
Chevrolet Corvette C3 L-82

1979 rok výroby
225 koní výkon
5 700 ccm objem

Pontiac Firebird  1995
Pontiac Firebird

1995 rok výroby
150 koní výkon
3 353 ccm objem

Chevrolet Suburban C10 Ambulance  1970
Chevrolet Suburban C10 Ambulance

1970 rok výroby
200 koní výkon
5 700 ccm objem