načítám data...

Můj výlet za Legendami

29. května 2022, 10:36 15 komentářů Jan Machač

Automobilová slavnost na holešovickém výstavišti láká na drahá auta a osobnosti mluvící z pódia. Pro mne však byla její krása jinde...

zobrazit celou galeriiFoto:   Jan  Machač

Kurzívou mi do tohoto článku své myšlenky vkládá Honza Křeček…

Na automobilovou slavnost jedině autem, říkal jsem si předtím, než mi došlo, že jedu do Holešovic. Inu zamířil jsem rovnou do nového parkovacího domu v centru Stromovka, zjistil, že je to past vedle pasti, a naštvaně odjel až na Argentinskou, kde jsem si v prostředí bez billboardů o tom, jak mě vítají, zaparkoval bez problémů a bez nefunkčního navigačního systému. Do centra Stromovka už asi nezavítám. Celý problém s parkováním však byl způsoben mou přehnanou obavou. Honza Křeček nad tím neuvažoval, drze vjel na parkoviště přímo před výstavištěm, ihned našel místo, a to dokonce zadarmo.

foto: Jan Machač, autickar.cz

S Violou jsme se sešli hned u vstupu do areálu, vystáli několik front, vzdali několik jiných front a teď už jen čekáme na Jeníka. To už je taková naše redakční tradice. Viola mě zatáhla na stánek Mercedesu, značky, se kterou mám řekněme komplikovaný vztah. Tak tu tak korzujeme, mě to tíhne k Mercedesům, co jsou tak trochu Renault, ale nakonec musím uznale smeknout před novými elektrickými modely. Dejte mi na test EQS a já slibuju, že ho pochválím! Konečně ale přichází zpráva, že Jeník je v areálu. Viola velí, že se s ním sejdeme jinde, totiž na stánku českého Mercedes klubu. Začínám mít pocit, že mi to dělá schválně. Když se naše cesta potom stáčí k expozici české automobilky Kaipan, v hlavě se mi rojí myšlenky na dezerci. Jeník mezitím jako motorová myš přebíhá od jedné obskurnosti ke druhé, až ho konečně dostihneme u nějakého podivného starého vozu s pruhy, který je prý vzácný…

foto: Jan Machač, autickar.cz

Zaplul jsem tedy do areálu a začal hledat zbytek výpravy, což se moc nedařilo, protože jsem narazil na malé buclaté fiátky, benzínové piáno a vzápětí Dodge Shelby Charger. Tam jsem začal jihnout poprvé. Je veřejným tajemstvím, že mým prvním vozem byl Chrysler Lebaron s turbem z roku 1985 a tenhle charger je auto na stejné platformě. Chvíli jsem s hloupým úsměvem na tváři jen tak postával a pak se osmělil a zeptal se, čí je to auto.

foto: Jan Machač, autickar.cz

No a zakecali jsme se. Nejenže jsem se vrátil o skoro dvacet let zpět ve vzpomínkách, ale hlavně jsem našel sběratele, který naprosto zářil štěstním, že narazil na pacienta, který ví, že nejde o nějaké potuněné auto s proužkama, ale téměř unikátní projekt pánů Iaccoccy a Shelbyho. Levný malý vůz na platformě shodné s minivanem byl Shelbym poladěn v podstatě jen na podvozku. Chrysler do něj montoval čtyřválec 2,2 litru s přeplňováním turbem Mitsubishi, ventily, které se nikdy nepotkají s válci, a trošku nepřirozeně byla hnána přední kola. Jistě, výsledkem byl takový nějaký americký hot hatch, který teda jede "jako píchlá svině", ale pořád je to americký hot hatch, takže reálně o nějaký velký průlom nešlo. O to se staraly spíš ty minivany. Historie je to ale jedinečná, zajímalo by mě, jak Carola udrželi na uzdě, aby jim to nepřefouk…

foto: Jan Machač, autickar.cz

To už mě ale dostihl zbytek výpravy a začali jsme opět korzovat. Měl jsem chvíli tendence celou plochu procházet systematicky, ale to padlo hned, jakmile jsem uviděl Esprit s původním hranatým nárazníkem, pak kachnu a v pozadí Jeep se zlatým podvozkem. Podvozek zlatý včetně gumových prvků na zavěšení, na zádi značka z Arizony a v interiéru tachometr v kilometrech. Moc nevím, proč byl tenhle bastl na ploše, snad jen kvůli koloritu? Nebo aby mohli nerdi jako já nad něčím brblat?

foto: Jan Machač, autickar.cz

Jenže vzápětí došlo k nejhoršímu. Našli jsme Landrovery. Bylo zřejmé, že odlepit od nich Violu, která je bezmezně miluje nebude jednoduché. Stařičké, trošku šišaté stroje stály na umlácené zemi, která připomínala Afriku. Viola se vytratila a my s Honzou se začali bavit nad novým pětidveřovým Defenderem a utahovat si z jeho šarmantně nepovedených detailů. Báječně jsme si notovali a hledali spojnice mezi tradicí zastoupenou výše zmíněnými dědečky a novým lifestylovým oným. Patrně jsme nemluvili dost nahlas, protože nás zástupce firmy Dajbych pozval na kávu. Připadal jsem si skoro jako celebrita a ocenil, že se nám takto lstivě podařilo vypáčit i Violu z jejího bermudského trojúhelníku. 

foto: Jan Machač, autickar.cz

U Dajbycha to máme rádi. Pro Jeníka, který nám už trochu stárne, jsou tu vždycky nějaké ty staré hranaté Land Rovery z dob, kdy Britové dohlíželi na impérium a Jen byl ještě malým seniorem, pro mě tu zas mají ty krásné nové věci, o kterých si někdo může myslet, že už to není ono a že se značka posunula někam směrem k lifestyle, ale já přitom vím, co tahle auta skutečně umí, a že to jsou offroady hodné roku 2022. No a potom s sebou máme ještě Violu, která by na tomto stánku brala snad úplně všechno a hned.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Vypili jsme kávu, nabrali pár zákulisních drbů a s poděkováním se vzdálili. Kousek dál už čekaly staré Alfy hlídané karabinickým speciálem. Mezi nimi vidím povědomé obličeje. No zase jsme se zakecali nad Alfou GTV6, jež byla celá jinak, než konkurence, a jejíž majitel se nebojí přiznat, že to auto vlastně ani není moc dobré. Prolejzali jsme to snad půl hodiny a došlo i na originální návod. Jednou si to auto musím prohlídnout zespod.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Honda! Malá Honda! Kousek dál pak Porsche 550 Speedster. Se škodolibým úsměvem zjišťuji, že jde o repliku a hodlám si utahovat z majitele. Ten však kontruje sdělením, že je škodovkář a že si to z Anglie dotáh právě proto, že je to replika postavená na stodvacítce. Necháme si otevřít motorový prostor a opět nepokrytě jihneme nad mírnou komičností stroje, za kterou se majitel vůbec nestydí. Ostatně proč, je to fanda, má rád auta, nemá je jen jako stupínek pro své ego. To už se ale Honza začíná zajímat o mé duševní zdraví a táhne mě ke stánku Lancia klubu.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Tam se dá ostatně pochybovat o duševním zdraví celé fabriky, že… Tolik bláznivých vozů fakt nikdy nikdo nevyrobil. Kam se hrabou Alfy. Hned ze startu dostávám kartáč za to, že jsem onehdá nedostatečně pochválil Abarth Ritmo kabrio. No dobře, snažil jsem se být vtipný, no… Osazenstvo je veselé, nabízí mi pivo a já začínám být mrzutý z toho, že jsem zde vozem. A pak někdo přinesl cedulku s oceněním pro nejlepší klubovou expozici. Vyhráli to právem, nedovezli sice megadrahé exponáty (ačkoli za cenu vystavené Delty HF Integrale Evo Final Edition už by se nějaká ta nemovitost pořídit dala – pozn. Hamster), ale dali si opravdu záležet. Mrzí mě, že památeční fotka nevyšla a Tom má rozmazaný obličej, ale největší odměnou je snad fakt ta cedulka a ne foto od nějakého provinčního novináře.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Český Lancia klub se skutečně vyznamenal. Přestože Lancia byla v našich zemích vždy vzácnost a dnes ani není možné žádat o jakoukoli spolupráci s automobilkou, protože už prakticky neexistuje, kluci připravili stánek skutečně na úrovni a ocenění si víc než zasloužili. Kromě zajímavých aut v krásném stavu dali dohromady i expozici různých artefaktů a zajímavostí, zkrátka tenhle klub, čítající ve srovnání s jinými doslova jen pár nadšenců, si na své výstavce dal záležet. Klobou dolů, dámo a pánové!

foto: Jan Machač, autickar.cz

Legendy jsem si užil. Na pavilony červených a rychlých vozů se sice stály hodinové fronty, někteří výrobci vystavovali pitomosti, viděl jsem toho snad jen třetinu, ale stálo to zato. Ještě teď se tetelím nad tím, kolik máme v republice upřímných fandů, kteří si na nic nehrají a mají jen ty staré kusy plechu rádi. 

Letošní legendy mne pozitivně překvapily. Díky!

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Romus
29. května 2022, 17:49
9

Budu asi za prudiče, ale Legendy v Bohnicích byly úplně jinej level.

reagovat
St
Staromil
29. května 2022, 22:20
4

Nebudeš, myslím si totéž...je z toho napůl autosalon s "legendárními" elektromobily ( např. na Ioniq a Enyaq jsem tam fakt nešel) a dvouhodinovou frontou na "taháky" slavnosti "Italskou vášeň" (takže Ferrari a Maserati a MC12 jsem neviděl, nejsem blázen stát tu frontu), prezentace funglovek dealerů, samotná prezentace legend většinou dost mizerná, to vše uprostřed staveniště...možná to lépe zvládá motorisický novinář v rámci zajímavých "pokeců". No, ještě, že vzal alespoň Passer vyvenčit Chirona a přidalo se jedno Ferrari a Lamba stála venku. To vše "jen" za 600 Kč? Předražené vstupné, předražené vlastně vše, plno lidí, co se potřebuje s rodinkou a auty hlavně vyfotit. U opravdu zajímavých aut (naštěstí) žádná velká tlačenice, ta byla (naštěstí) např. u Hyudai Staria apod. Fakt tedy žádná sláva, ačkoliv něco, co za zhlédnutí stálo, by se naštěstí našlo. Takže příště? Takto? To fakt už nemám chuť...

beastar
29. května 2022, 23:17
2

Místo je fakt blbý. A fronty, organizace a rozmístění aut, jednoznačně špatný.

krab
29. května 2022, 23:57
0

Jako je fakt, že dneska jsme si s pár kámošema přivstali a radši to vstupný projezdili na benzínu někde po kopcích kolem Berounky :-D Ale je fakt, že zajímavá auta tam měli a kdo nikdy některý z těch exponátů neviděl, tak to asi stálo za to... Mě typicky vždycky na autosalonech a větších akcích odradí to množství lidí

Mechanik
30. května 2022, 12:03
1

Do Bohnic jsem jezdil s autem do expozice Tatra a bylo pěkný, ale teď už mě to vůbec neláká, byl jsem se jednou podívat na čumendu a zklamání bylo, ale očekával jsem to.

jiris
29. května 2022, 22:22
-1

Já byl dnes od rána a žádnou frontu nezažil. Za mně osobně super americký auta (ač je nevyhledávám) a Lancie + Volvo klub taky paráda. Totální zklamání expozice Jaguar klubu ( asi nějak podvědomě když jsem si přečetl v programu jméno Turek, tak jsem čekal víc nebo alespoň stejnou účast vozů jako u jiných autoklubů) 2xjs, s-type+XK z přelomu tisíciletí a k tomu XJ 3serie v nálezovém stavu mi moc radost neudělalo…ovšem přátelé jak již v článku bylo napsáno, Lotus Esprit a expozice Land Roveru úsměv zařídili. Příjemně strávený den.

reagovat
St
Staromil
29. května 2022, 22:38
1

...jj, sekce "Amerika" a Lancia byly z těch, co to alespoň trochu zachraňovaly, u "Japonců" jsem sice čekal trochu víc, ale i tam bylo alespoň něco (a taky jedna pěkná limitka Miata...:-)))...) a jedna "Japonka" se zatoulala mezi Lamba..krásná Honda NSX (proč se tam taky zatoulal Yaris GR jsem moc nepochopil...). Na fronty bylo možná chybou jít v sobotu...

beastar
29. května 2022, 23:16
-1

Mě by zajímalo kdo je teda ten velký srdcař. Dajbych protože ho to živý a pozve vás na kafe? Lidi co tam přivezou auto v hodnotě sotva pár set tisíc... Nebo Chlad že tam dovolí vystavit svou Mc12, kde je hodnota dnes k nezaplacení (uvozovky)

Trochu s toho opět cítím jakože, na tamto byla fronta tak ty nafoukaný zmrdy nemáme rádi. Ještě že to zachránili naši "punk" srdcaři venku... Z klubů jakože.

No nic. Jinak souhlasím že organizace špatný. Možná i proto že lidi kvůli covidu měli i ty starý lístky. Bylo jich moc. Výstaviště na tohle není dostatečně sexy, bohužel. Pachuť autosalonů z devadesátých prostě jen tak nejde překročit. Fronty ano. A že 600 je moc mi přijde jako přehnaná kritika. V dnešní době, kdy průměrný koncert v provincii Praha, nějaké jako popstar stojí běžně 1000 plus. A kapela lokálního významu 500... Možná pokud to někdo nebere jako kulturu.

Plus když chceš auta vidět zadarmo. Tak si je kup. A nebo K@K.

reagovat
St
Staromil
29. května 2022, 23:41
1

...600 za Legendy by nebylo až tak moc, však jsem je byl ochoten v očekávání zážitku zaplatit, moc to bylo za TYHLE Legendy...dal jsem je za vstupné s tím, že se budou alespoň blížit těm bohnickejm (mimochodem ani ne 200 Kč na půl dne) a nebo alespoň těm z roku 2019...

Jan Machač
30. května 2022, 01:02
0

Zrovna Richard Chlad jednou startoval Veyrona Peugeotem 306 přes kabely v Gastownu, jeho bych za snoba moc nepovažoval... Já tam vyrazil s tím, že je to povinnost vidět, když "to hýbe scénou", ale nakonec jsem se fakt bavil a nějaký fronty na ferka, no a co, byly tam i jiný věci. Zas chápu lidi, co chtěli vidět "ty auta z filmu", nebo co se chtěli prostě jen vyfotit s tímdle zeleným, co je mi po tom, hlavně že je radost...
-
Komentář upraven 30. 5. 2022, 01:03:43

Pólin
30. května 2022, 08:46
1

Za mě to bylo fajn....jako samozřejmě, mezery tam byly docela zásadní (některé značky docela minimální, nebo i žádné zastoupení, vůbec se nejezdilo, výstaviště bylo spíše staveništěm atd atd...). Navíc rozsahem to bylo oprati ročníku 2019 tak poloviční bych řekl... ale jiná taková akce tady v ČR bohužel není a tak jsem rád, že se uskutečňuje alespoň tohle...
Holt na GoodWood members meeting se každý nedostane... Jinak umím si představit, že kdyby se ta akce dělala na nějakém menším okruhu (Most?) a se všemi auty by se tam i jezdilo, tak by to mohla být docela jiná, daleko lepší událost...

reagovat
Ra
Ragnarok
31. května 2022, 22:25
0

Já myslím, že není třeba hned chtít dosahovat úrovně Goodwoodu, ale ta letošní úroveň byla vskutku tristní. Pro mě třeba to místo konání dělá opravdu hodně z celkového zážitku. A výstaviště v Holešovicích podle mě není důstojné zázemí. Až si říkám, to fakt nemohli najít nějaké lepší místo, copak je jich u nás málo? Nedá mi napřiklad nevzpomenout na jinou docela velkou akci, Veteran fest ve Slavkově, kde bývá velmi noblesní atmosféra právě díky zámku a parku.

Pólin
01. června 2022, 07:02
0

to je fakt...souhlasím...Slavkov je parádní a je moc fajn, že tam pouští auta a motorky až do roku 89. Ono kdyby to rozšířili i o prezentace nových aut, případně tam pouštěli nějaká zajímavá auta i novější, tak by to podle mě taky jen získalo... Jen tam chybí nějaká malá dráha, kde by se ty stroje mohly projet. Jinak tento rok je Slavkov už na konci června... no chystám se na to;)

mariov8
30. května 2022, 09:01
0

Mně to za 600,- přijde O.K., když člověk viděl některé návštěvníky, zjevně to žádný filtr není. Bohužel v ostrém kontrastu s legitimním (alespoň podle mne) požadavkem na dresscode byla většina stánků s občerstvením. To mi přišlo strašné. Ty umaštěnce pod stanama s chováním řeznického psa bych až na výjimky nejradši vykopal z areálu. Frontu s malýma dětma na žádnou expozici stát nemůžu a nestál bych ji i bez nich. Bez supersportů se však já obejdu, já stejně radši Quatroporte nebo jiné rychlé sedany a velká kupé. Takže jsem si prolezl klubové stánky, které mne opravdu brali. Letos mne dostali Italové, i když na stánek MB klubu já musím skoro povinně.Lancia měla skromný stánek ale kdo ví na co kouká... no, utkvěl mi v paměti také. Koukal jsem i na to GTV6, na papíře auto snů. Jo na dvou kolech, Guzziny mne brali také, po V 85 TT šilhám od loňského roku a ten Speciál je také slušné retro porno. Ano, Bohnice měli genius loci, který Holešovice nenabídnou, ale i tak Legendy považuji za povinnou akci.

reagovat
fu
furrow
30. května 2022, 16:44
0

Já byl taky se podívat. Přišel jsem tam v deset, takže dobrý, fronty žádný a lístek jsem měl koupený přes internet. Prvně jsem šel do toho stanu na začátku, tam bylo Ferrari a Ford GT a Tatra MTX to jsem naživo nikdy neviděl...formule jedna Ferrari červená matná...snad to byla F1 - překvapilo mě, jak to je velké a dlouhé...pak 3 malíři aut, pěkné měli ty obrázky. Vyšel jsem ven a Lancie a Maserati. Mě se strašně líbí Quatroporte a byly tam 2 - modré a vínové, modré z nich evoluzione...a taky Lancia Gamma co jsem se na jednu bílou byl podívat a tak jsem pokecal, protože vystavovatelé o ni věděli. Pak MonteCarlo, která se prodala v outletu u letiště nedávno, zlatá metalíza, krásné to je auto...Pak ta Volva, Mercedesy, Bavoráky, Japonská auta, americká..překvapilo mě, že k tomu mohl člověk tak blízko. Frontu jsem viděl, nevěděl jsem přímo na co to je, stejně bych ji nestál...tak tam byly asi tedy ta nejdražší auta....byl jsem tam přes tři hodiny a mě se to celkem líbilo...na druhou stranu, můžeš si zajet v Praze k tomu letišti a uvidíš zadarmo taky mooooc krásných aut.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

GMC 1500 SLE 1993
GMC 1500 SLE

1993 rok výroby
193 koní výkon
5 732 ccm objem

Cadillac Escalade  2009
Cadillac Escalade

2009 rok výroby
403 koní výkon
6 ccm objem

Lincoln Continental Town Coupe 1979
Lincoln Continental Town Coupe

1979 rok výroby
159 koní výkon
6 590 ccm objem

Lincoln Town Car  1990
Lincoln Town Car

1990 rok výroby
150 koní výkon
4 999 ccm objem