načítám data...

Mitsubishi Outlander PHEV: Elektrické překvapení

Tradiční SUV značky Mitsubishi vstupuje na trh hybridních pohonů a má našlápnuto hned mezi špičku. Čím nás tak překvapilo?

zobrazit celou galerii#autickarfuturista, Recenze & testy: Mitsubishi Outlander PHEV: Elektrické překvapení

Hybridní pohon dnes není hudbou budoucnosti (nebo strašákem, který hrozí pohltit všechna petrolheadská auta). Je realitou. Stále více automobilek jej zařazuje do výrobního programu. Pravdou je, že hybridní systémy mají celou řadu výhod a že já osobně bych hybridu dal přednost před dieselem snad v každé jeho aplikaci. Zároveň však chápu, že pravověrní nadšenci do aut si k těmto novým technologiím hledají cestu jen složitě a i přes všechnu vyspělost a sofistikovanost hybridního pohonu je nikdo nepřesvědčí, že pohánět auto bzučícím elektromotorem může být smysluplné.

A tak mám pro vás návrh – rozdělím test do dvou částí. V té první se podíváme na Mitsubishi Outlander jako takový, řekneme si, jak se s ním žije, jak jezdí a co všechno umí. A potom, až řeknu ‘elektronky’, pravověrní petrolheadi přestanou číst a my ostatní si povíme něco o pohonné soustavě testovaného auta. Domluveno? Pojďme na to.

Outlander se v nabídce Mitsubishi objevil poprvé na úsvitu nového milénia a dokonale sledoval nástup kategorie SUV. Dnes tu před sebou máme již třetí generaci tohoto modelu, navíc již v modernizované podobě. Auto se na první pohled hlásí k rodině Mitsubishi. Ostře řezané rysy doplňuje mohutné chromování přídě. Celek potom působí moderně a vyváženě. Nemáme tu před sebou žádný designový skvost, o to se v Mitsubishi snad ani nepokoušeli, ale jako dobře vypadající rodinné SUV Outlander obstojí. Testovaný vůz dostal navíc pěkný temný hluboký lak, se kterým si sluneční paprsky umí hezky pohrát. Krom oné výrazné přídě je vůz prakticky prost nějakých designových výstřelků, což ovšem není nijak na škodu – toto je rodinný pracant, žádná manekýna.

Uvnitř je situace podobná. Kdo by čekal modernu a obrovské displeje, bude zklamán. Interiér je konzervativní, některé přepínače už trochu stárnou a v dnešních autech působí maličko jako retro-prvky, celkově však kabina Outlanderu neurazí. Grafika nové radiomapy i informačního displeje zcela splňuje očekávání od dnešního nového vozu, čistě objektivně si nemám na co stěžovat.

K designu tedy nemám zásadních výhrad, avšak o výbavě toto nemohu tak úplně říci. Outlander jsem dostal ve speciální edici k oslavě výročí 100 let automobilky a jednalo se o prakticky plnou dostupnou výbavu. Konkurence už ale dnes nabízí trochu více. Elektrické stahování všech oken, u kterého musíte tlačítko (kromě okna řidičových dveří) držet po celou dobu, je zkrátka něco, na co už dnes nejsme zvyklí. Takto velké SUV by také mělo mít elektricky ovládané víko kufru, u Outlanderu však takovou technologii nenajdete ani v seznamu příplatkové výbavy. A tak bych mohl pokračovat, head-up display, 360° parovací kamera etc., adaptivní tempomat – to jsou věci, které už by v podobném autě zkrátka měly být.

Tím ovšem nechci tvrdit, že k Outlanderu nedostanete výbavu žádnou. Stále toho tu je spousta. Vyhřívané sedačky i volant, armáda bezpečnostních asistentů, parkovací kamera – to všechno tu je. Před nějakými deseti lety by mi to bohatě stačilo a je pravda, že z hlediska používání mě tu nic neomezuje, nic zásadního tu nechybí. Jen mě už konkurence zkrátka trochu rozmazlila.

Rodinné auto, které lehce ztrácí výbavou, může zabojovat vnitřním prostorem a cenou. A přesně to Outlander dělá. Za částku pod 800.000,- můžete mít opravdu slušný kus auta s benzínovým či naftovým motorem a pohonem všech kol. Je tu i sedmimístné uspořádání interiéru (nelze objednat v případě hybridu), místa je všude spousta. Tady Outlander jednoznačně boduje.

Ještě než se vrhneme do světa hybridního pohonu, krátce se zastavme u jízdních vlastností. Pokud čekáte nějakou agilitu, dynamiku či dokonce sportovní chování – ne, nic takového Outlander nedělá a dělat ani nemá. Mitsubishi má rádo rovné cesty, nevadí mu horší povrch, zato zatáčky vykružuje spíše rozvážně a opatrně. Zkrátka jízda Outlanderem není zážitek a ani nemá být. Rodinu odveze pohodlně a bezpečně, víc od něj však nechtějte.

A teď už ty elektronky. Když nás teď opustila ta část petrolheadů, která považuje slovo hybrid za sprosté, už vám to můžu prozradit. Outlander PHEV je fantastické auto. Skutečně. Zatímco základ samotný je takové solidní, leč vesměs průměrné SUV, které místy působí již trochu zpátečnicky, co se samotného hybridního systému týče, na trhu jsem zatím nenašel nic tak dobrého. Ba ani nic podobného. Vážně.

Zní to neuvěřitelně a je to zvláštní paradox, ale už při přípravě současné generace Outlanderu se myslelo na zástavbu hybridního pohonu. Auto, u kterého se elektrická okna ovládají stále jako v devadesátých letech, má od počátku podlahu konstruovanou tak, aby mohla nést balík baterií tím zcela ideálním způsobem. Baterie jsou tak nízko, neposouvají těžiště auta a nadto se jich sem vejde více. Kapacita baterií je 12 kWh, což je mezi plug-in hybridy velmi dobrá hodnota. Pro srovnání – Prius si musí vystačit hodnotou lehce přes 8 kWh. Outlanderu to stačí v reálných podmínkách na asi 35 kilometrů čistě elektrické jízdy. A když říkám elektrické, myslím tím skutečně plnohodnotně elektrické jízdy.

Zatímco jiné hybridy jsou koncipovány jako auta se spalovacím motorem, kterým v případě potřeby pomáhá elektromotor, Outlander je stavěn primárně jako elektromobil. Dvojice elektromototrů, každý o výkonu 60kW, mu dodávají dostatek síly. Zatímco jiné hybridy tak bzučí na elektřinu jen tehdy, když se k plnynovému pedálu chováte velmi jemně, Outlander zvládá v čistě elektrickém režimu i předjížděcí manévry. Spalovací motor přichází ke slovu jen v případě vybité baterie či ve chvíli, kdy z Mitsubishi potřebujete vyždímat i toho posledního koně.

Protože se Outlander rád pohybuje jako elektromobil a protože k tomu je i řádně dimenzován, vložili konstruktéři mezi čistě elektrický a kombinovaný ještě jeden stupeň pohonu. Pokud se totiž baterie vybije nebo ji chcete jízdou dobít a udržovat nabitou, sepne vůz spalovací motor, avšak ten nepřenáší výkon na kola. Působí jen jako palubní generátor. Nadále tak jedete hladce a plynule na elektřinu, kterou si auto samo vyrábí. Až při dálničních rychlostech začne proudit výkon na kola přímo ze spalovacího motoru. O přenos síly se potom stará převodovka s fixním převodem. Motor při zadupnutí pedálu do podlahy nevytváří právě libozvučnou kulisu, ale dynamika vozu je potom velmi dobrá a dokáže vás dostat z nejedné šlamastyky. Ustálený hukot motoru při plném nasazení je však víc než bohatě vyvážen hladkost elektromotorů při běžné jízdě. Žádné vibrace, žádné řazení, žádná prodleva – jen plynulý a okamžitý zátah.

A to pořád ještě není všechno. I výbava hybridních vozů se liší. Některá auta mají tlačítko pro vyvolání čistě elektrického provozu, někde najdeme možnost vynutit si dobíjení baterií či uzamknutí elektrické energie pro pozdější použití, v některých hybridech si potom můžete nastavovat úroveň rekuperace (jak moc auto ‘brzdí motorem’ a vrací přitom energii do baterií) pádly pod volantem. Co z toho umí Outlander? Úplně všechno.

Outlander je plug-in hybrid, je možné ho tedy i nabíjet ze sítě. Lze ho dobíjet i rychlonabíječkou CHAdeMO, k nabití na 80% mi potom stačila i krátká návštěva místního supermarketu. Pokud budete auto nabíjet doma, je možné si dobíjení načasovat, abyste využili například levný noční proud. Dobíjení lze sledovat i ovládat na dálku přes mobilní aplikaci, přes ni můžete zapnout i topení či klimatizaci.. Zkrátka co se hybridního pohonu týče, Outlander nabízí úplně všechny myslitelné vychytávky. Kdo by to byl do něj řekl?

 

Verdikt

Přiznám se, že mě Mitsubishi Outlander PHEV velmi překvapilo. Značka Mitsubishi patří k těm konzervativnějším, nespěchá s moderními technologiemi, zaměřuje se spíše na rozumně vybavená kvalitní rodinná auta. A přesně takový je i Outlander. Snadno se ovládá, vše je tu přehledné a poměrně jednoduché, z komfortní výbavy tu nic zásadního nechybí, ale ani tu není nic navíc. O to více překvapí, když v útrobách tohoto jinak celkem obyčejného SUV najdete nejlepší hybridní systém na trhu. A teď to myslím zcela vážně a bez přehánění. Výhody hladkého chodu a bezprostřední reakce na plyn tu nejsou omezeny jen na klidné rozjezdy, elektrický pohon je u Outlanderu jeho přirozeností. Na delších trasách se potom spotřeba benzínu v rámci testu pohybovala okolo osmi litrů. Za cenu lehce přes milion korun tak dostanete špičkový hybridní pohon a jako bonus k němu ještě prostorné Mitsubishi Outlander s pohonem všech kol. A to si myslím, že není vůbec špatná nabídka.

Technické údaje

Motor: zážehový čtyřválec 1 998 cm3 + 2 x synchonní elektromotor
Výkon: spalovací motor 121 koní (89 kW) v 4.500 ot./min
            elektormotor 2 x 82 koní (2 x 60 kW)
            celkový výkon soustavy 203 koní (149 kW) v 5.700 ot./min
Točivý moment: spalovací motor 190 Nm v 4.500 ot./min
                            elektromotor 2 x 137 Nm                        
Převodovka: Převodovka s fixním převodem
Maximální rychlost: 170 km/h (el. omezená)
Zrychlení 0-100 km/h: 11 s 
Kombinovaná spotřeba (udávaná): 1,7 l/100 km
Kombinovaná spotřeba v rámci testu: 8 l/100 km 
Cena (Outlander PHEV Intense+): 1 179 900,- Kč

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ma
martinw
22. června 2018, 12:00
0

Před kolika lety byla uvedená tato PHEV verze do Outlanderu ? Čekal bych že když na podzim mají uvést kompletně inovovanou verzi PHEV s uplně jiným motorem, bateriemi apod. že se to jaksi projeví na příznivější cenovce toho vozu.

Fakt netuším jakou účinnost má generovat elektřinu spalovákem a opět ji spotřebovávat na pohon, ale asi to slepá cesta nebude. Honda se v evropě chystá v 2019 s novým CR-V které bude fungovat podobně jako tady kolega Outlander jen nebude mít tak velkou baterii (nebude plug-in) ale princip bude stejný motor-> generator -> electromotor a na dálnici tam je take fixní převod primo na kola kde zabere spalovací motor přímo.

reagovat
BigBen
22. června 2018, 12:17
0

to Hamster: Jaký byl poměr ujetých KM v režimu město/mimo město/dálnice během testu? Zajímá mě to s ohledem na naměřenou spotřebu v testu 8l/100km. Díky za odpověď

reagovat
Honza 'Hamster' Křeček
22. června 2018, 12:43
0

Město/mimoměsto tak 50:50, přes týden městské pojížďky, o víkendu výlet do Františkových lázní a focení v okolí Prahy. Ale ono na tom až tolik nezáleží, protože ono to žere 8 tak nějak pořád. Tedy pokud nepočítám čistě elektrický provoz, s ním jsem zvládnul jeden celý den v Praze bez kapky benzínu - takže potom může být spotřeba kdekoli mezi 0 a osmi litry, záleží na podílu elektrického provozu.

ma
martinw
22. června 2018, 12:52
1
BigBen
22. června 2018, 13:50
0

Jasně, uvažoval jsem jestli ho nepořídit domů jako rodinné auto. Manželka jezdí přes týden po městě a o víkendu vyjedem mimo. Takže ideálně si ho na týden půjčit a zjistit jakou spotřebu udělá náš "standartní" týden :-) S naftovým Mondeem jezdíme za 6,8 l/100km. Takže pokud by Outlander v našem případě jezdil třeba za 4 litry, tak by mě to zajímalo. Bez vyzkoušení v reálu to ale asi nezjistím. Nemají PHEV někde v půjčovně? Nevíte někdo?

JLK
22. června 2018, 14:02
0

Honza 'Hamster' Křeček: a dobjelo se to ze zasuvky behem testu nebo pro ten "plne elektricky" den provozu se to nabijelo za jizdy na spalovak den predtim?

Honza 'Hamster' Křeček
22. června 2018, 14:54
0

Dobíjel sem to přes CHAdeMO nabíječku.

Ha
Habakukk
22. června 2018, 13:33
0

Tak toto řešení se mi celkem líbí, auto pro manželku která dělá denně jízdy do 20km, kdy může frčet čistě na elektriku je super řešení a plus se to dá využít jako plnohodnotný dostavník na dovolenou. Jen ta cena je mimo můj rozsah.

reagovat
BigBen
22. června 2018, 13:55
0

Přesně takhle uvažuju. Lze koupit ojetý za slušnou cenu. Cena nového nevyváží jeho výhody, zvlášť pokud budeš jezdit za 8 litrů jako v testu :-)

JLK
22. června 2018, 13:48
0

Jsou nejake zasadni zmeny v pohonu pro testovany 2018 model oproti treba 2014? Koukam ze je jich pomerne dost na prodej jako ojetin za pomerne dobre ceny, pokud i v tech starsich je stejne vymazelny pohon tak by to mohlo byt taky zajimave.

reagovat
Jimi
22. června 2018, 13:51
0

Ten systém pohonu mi připomíná, že něco vzdáleně podobné má Koenigsegg Regera...

reagovat
Kuře
22. června 2018, 14:39
0

To jo, ale beztak to všichni ukradli Mayovi z TopGearu:))

Kuře
22. června 2018, 14:43
0

Upřímně řečeno, nijak zvlášť tam nevidím tu výhodu nejlepšího hybridního systému. Jako ano, věřím že to jízdně funguje skvěle, ale prostě spotřeba kolem osmi litrů mi příde moc vysoká, než aby to obhájilo milionovou cenovku, nota bene za né úplně špičkové, a trošku zastarávající auto, a znova nota bene auto, na které už jsem viděl i zápornější recenze...

reagovat
Inženýr
22. června 2018, 21:41
0

Ono když se to veme tak, že je to střední SUV a k tomu musí tahat elektromotor s bateriemi (plug-in není zárukou úsporného provozu v jakékoliv situaci), nevidím to až tak černě. Ale kdo ví, třeba jsem staromódní a moje představy o úsporném autě jako o něčem co bere 9 litrů jsou už "out". :)

Martin61
23. června 2018, 05:13
0

Někde jsem to tady už psal, ale vážně si na tuhle hračku od mitsubishi dejte bacha.
Třeba brzdy vydrží 20 000km

reagovat
Ha
Habakukk
23. června 2018, 09:32
0

Já jsem udělal brzdy za víkend na tankodromu a to jsem najel tak 50km. Na dodávce co lítá většinu času na dálnici a brzdí z vysokých rychlostí se dělali brzdy po 30t km. Chce to brát v jakých podmínkách se auta pohybuje.

Martin61
23. června 2018, 21:38
1

Mám srovnání s X - trailem předchozí generace kde brzdy vydržely 3 krát tolik. Nemluvě o spotřebě, fakt že je mitsubishi větší neberu protože nissan byl pluh na vzduch. Nissan dokázal jezdit za 6,5 litru, při těžké noze se dalo pořád držet pod 7. Tady těžká noha kolem deseti. Dál - hlučnost, práce automatické převodovky - šílený. Jízda s vlekem,... Potom interiér je kapitola sama pro sebe - chlapci z téhle fabriky asi o ergonomii neslyšeli, navíc mi třeba vadí když v autě za mega v nejvyšší výbavě mám kupu nevzhledných záslepek. Ale to by bylo na dýl. Asi bude mít hromadu spokojených uživatelů ale objektivně o 4 roky starší nissan byl někde jinde. Jediný kde to auto vyniká je polní cesta kde de chová bravurně, jak se chová v těžším terénu netuším ale asi to nebude zrovna cíl tohohle auta.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Dodge D100  1976
Dodge D100

1976 rok výroby
150 koní výkon
5 200 ccm objem

Chrysler New Yorker 4 door hardtop 1969
Chrysler New Yorker 4 door hardtop

1969 rok výroby
350 koní výkon
7 200 ccm objem

Dodge Grand Caravan  2013
Dodge Grand Caravan

2013 rok výroby
283 koní výkon
3 600 ccm objem

Dodge Challenger  2014
Dodge Challenger

2014 rok výroby
305 koní výkon
3 604 ccm objem

Cadillac Brougham  1990
Cadillac Brougham

1990 rok výroby
175 koní výkon
5 700 ccm objem